Středa 10. října 1990

Ještě bych se chtěl vyjádřit k interpelaci k erozi půdy. Některé věci už jsem zde řekl, jako jsou meze, jako jsou meliorace, jako je tvorba remízků. Řekl bych, že péči o půdu můžeme rozdělit na dvě základní části. První je velmi krátkodobá, která se vlastně musí projevit v okamžiku, kdy zase na tu půdu nastoupí hospodář a nikoliv nezodpovědný vedoucí pracovník. Nemá cenu, abych zde přednášel o technologii, péči o půdu, protože jenom např. směr orby, jenom zvolení určité plodiny na určité pole naprosto jasně nám už předem signalizuje, že dojde k erozím v případě, že přijdou nějaké jarní bouřky, popř. letní deště.

Velmi často se diskutuje o slušovických metodách pěstování kukuřice. Není to tak dávno, co jsem navštívil pole kukuřice na svažitém terénu. Kukuřice samozřejmě byla pěkná, ale v hloubce pod tímto polem byly tak hluboké průrvy, že jsem se do nich postavil doslova po prsa, koukala mně jenom ramena a hlava. A těch průrev přes jednu louku, která byla asi 20 ha, bylo šest, jedna vedle druhé. Dole v údolí prakticky při každém dešti docházelo k záplavám, byla tam jakási chatová oblast, s těmi chataři jsem diskutoval, ti prakticky s každým deštěm měly zatopené dole chalupy. Takže pokud budeme ochotni tolerovat takovéto způsoby hospodaření, tak bude skutečně lepší, když to zemědělství dělat nebudeme.

Pak je druhá část, která je dlouhodobá, která vyplývá z dlouhodobých opatření, ať už jsou to remízky, ať už to jsou meze, ať už je to přímá péče o lesy, protože s erozí a povodňovými aktivitami velmi úzce souvisí stav našich lesů. Protože např. lesy na Vysočině dokáží zadržet obrovské množství vody a pakliže v těch lesích máme kalamitní stavy takové, jako máme, pak se nemůžeme divit, že dochází k záplavám. To je např. problematika celého Podyjí, protože naprosto jasně jsou zdokladované výzkumy, které jasně říkají, jakým způsobem přibývají původně s tím, jak nám odcházely lesy z Vysočiny. Takže je to nejen zemědělská, ale celkově ekologická situace a věci na řešení.

Speciálně co se týče půdy, bych chtěl říci, že vlastně první konkrétní opatření bylo to, že jsem založil tzv, koordinační radu, která se skládá z 12 odborníků. Všichni jsou externisté, nikdo není pracovník ministerstva. Spolu s touto radou samozřejmě zasedají zodpovědní náměstci. V této koordinační radě jsou soustředěni externisté, kteří jednak nám zprostředkovávají zpětnou vazbu z terénu, abychom se dozvídali, kde některé naše opatření bylo chybné, myslné, kde je potřeba ho napravit, abychom naopak věděli, jaká opatření vydávat máme, co je v terénu zapotřebí. Jedním z těchto odpovědných je i pan poslanec ČNR pan ing. Šabata, neboť svým civilním povoláním pracuje ve Výzkumném ústavu pro zúrodňování půdy, proto má k této oblasti velmi blízko, a proto je také vlastně vedoucím toho kolektivu, který by se měl zabývat jednak pozemkovou reformou a jednak péčí o půdu. Čili to je kolektiv, který by měl řešit právě tuto problematiku a měl by nás na ministerstvu usměrňovat tam, kam je skutečně potřeba.

Dále se touto problematikou zabývá i odbor ekologie zemědělství, takže věřím, že byť to všechno půjde asi také pomalu, že se dostaneme k daleko lepším výsledkům. (Potlesk.)

Místopředseda ČNR Zdeněk Malík: Děkuji panu ministru Kubátovi, odpověděl vyčerpávajícím způsobem, dle mého soudu, na interpelaci tisk 53 a na interpelaci tisk 68.

Prosím poslance Jiřího Machalíka, Sourala. Rašku, Duška a Hofrovou, zda z jejich hlediska byla odpověď pana ministra na jejich interpelaci dostačující. (Poslankyně Hofrová s odpovědí souhlasí.) Má ještě někdo něco k této otázce?

Poslanec Čestmír Hofhanzl: Vážený pane ministře, chtěl bych vám poděkovat, jak jste pánům poslancům vysvětlil stav ekologie v našem zemědělství a zároveň, i když nerad, tak musím svým kolegům poslancům připomenout, že včera neodhlasovali jednu základní věc, která by prospěla ke zlepšení stavu naší ekologie. (Potlesk.)

Místopředseda ČNR Zdeněk Malík: Děkuji. Nyní musíme hlasovat o usnesení. Jelikož poslanci, navrhující interpelaci na pana ministra Kubáta ve věci odvolání ředitele státního statku, byli s odpovědí spokojeni, uzavírám diskusi a navrhuji toto usnesení ČNR:

"Česká národní rada souhlasí s odpovědí na interpelaci poslanců Machalíka, Sourala, Rašky, Duška a Hofrové na ministra Kubáta ve věci odvolání ředitele Státního statku v Bruntále."

Kdo je pro toto usnesení. (Hlasuje se - 106 hlasů) Je někdo proti? (Nikdo) Zdržel se někdo hlasování? (8 hlasů) Usnesení je přijato.

Další interpelace, na níž pan ministr odpověděl, je interpelace Kapusty k řešení problémů navrácení darovaného majetku bývalým soukromým zemědělcům. Prosím pana poslance Kapustu, aby se vyjádřil k odpovědi pana ministra Kubáta.

Poslanec Jaromír Kapusta: Vážená paní předsedkyně, vážený pane předsedající, dámy a pánové, poslanci, s vyjádřením, s poctivou odpovědí pana ministra Kubáta, jsem celkem spokojen. Pracuji ve velkém zemědělském podniku, který má celkem 7000 ha orné půdy, takže to, co zde pan ministr řekl, znám ze své vlastní praxe.

Pokud jde o interpelaci, chtěl bych říci, že řešení všech záležitostí, které jsou uvedeny, nesnese odkladu. Není možné, aby voliči, občané, obyvatelé vesnic chodili, naříkali a plakali a chtěli to, co jim patří. V legislativě bych doporučoval, aby všechno pokračovalo rychlejším krokem kupředu. (Potlesk.)

Místopředseda ČNR Zdeněk Malík: Děkuji. Má někdo dotaz k této interpelaci? (Nikdo se nehlásil.) Pokládáte tedy odpověď pana ministra za uspokojivou? (Projevy souhlasu.)

Přistupujeme k usnesení:

"Česká národní rada souhlasí s odpovědí na interpelaci poslance Jaromíra Kapusty na ministra zemědělství Kubáta ve věci řešení problémů navrácení darovaného majetku bývalých soukromých zemědělců."

Kdo je pro toto usnesení? (Hlasuje se - 100 hlasů) Je někdo proti? (Nikdo.) Zdržel se někdo hlasování? (10 hlasů) Usnesení bylo přijato.

Nyní prosím pana ministra Tichého, aby se ujal slova.

Ministr státní kontrol y Bohumil Tichý: Vážený pane předsedající, vážená česká vládo, vážená Česká národní rado, přinesl jsem si hodně papírů, ale nemyslím, že to bude tak zlé. Na druhé straně doufám, že stručnost mého vyjádření nepovede k doměnce, že si své práce nevážím, abych zde mluvil trochu déle. Nejdříve se vyjádřím k interpelaci poslanců Čecha a Hejska ohledně kontrolního systému, který je nutno vybudovat po zrušení krajských národních výborů a po instalaci nových okresních úřadů. Dále chci podat informaci o výsledku šetření majetku politických stran.

Nejdříve k první interpelaci. Chtěl bych panu poslanci Čechovi říci, že v podání, jak to uváděl, šlo o neúplnou informaci a doporučil bych, abychom si ještě přečetli písm. c) písemného vyjádření, kde sdělujeme, že ministerstvo státní kontroly pracuje na návrhu zákona o kontrole a termín předložení je listopad 1990. Zpracování tohoto návrhu zákona se zúčastní i shromáždění vedoucích okresních výborů lidových kontrol, zvolená skupina šesti pracovníků okresu, jak bylo dohodnuto. V tomto návrhu je koncipován obecní kontrolní systém v různých variantách, mimo jiné včetně varianty případného přímého řízení detašovaných pracovišť státní kontroly na okresech.

S touto problematikou také souvisí včera projednávaný zákon o okresech, kde mohu citovat z projevu pana místopředsedy, který komentoval věc takto. Taková potřeba kontroly po instalaci nových okresních úřadů vyvstává. Návrh poslance Chutného spočívá v tom, aby okresním úřadům bylo uloženo takové kontrolní orgány zřizovat. Nám se to nezdá účelné, protože jde o to zaručit nezávislost těchto orágnů. Předkladateli je blízká verze, kterou předložil poslanec Čech a která znamená podnět pro vládu a ministerstvo kontroly aby tuto kontrolu na regionální a místní úrovni zajistili, Vláda je si toho vědoma, stejně i ministerstvo kontroly. Máme to v plánu práce do listopadu. Kromě toho bych chtěl uvést pro poslance jednu zajímavost, že v souvislosti s usnesením předsednictva ČNR č. 128 ze dne 27. září 1990 a v souvislosti s usnesením č. 23 rozpočtového a kontrolního výboru ČNR ze dne 27. září t.r. a dále i v souvislosti s dopisem předsedy rozpočtového a kontrolního výboru ing. Petra Kozánka upozorňují ČNR na možnost, i na tutéž možnost i jednotlivé výbory uložit ministerstvu kontroly prostřednictvím vlády takové kontrolní úkoly, které považuje Česká národní rada za naléhavé a vhodné a ujišťuji vás pečlivým splněním takového zadání.

K otázce po vytvoření nezávislého kontrolního orgánu podřízeného přímo ČNR zaujímám stanovisko kladné. Ale vzhledem k potřebným změnám v ústavě republiky bude nutno přijmout určitá přechodná řešení, případně i formou ústavního zákona, která bude nutno projednávat na všech zainteresovaných orgánech. Máme již vytvořeno nové znění návrhu zásad tohoto zákona - ještě nemáme vyhodnoceno připomínkové řízení, takže nemohu o něm dost dobře referovat. Prosím ale pana Čecha a pana Hejska, aby se zúčastnili po tomto zasedání ČNR jednání s předsedou rozpočtového a kontrolního výboru, kde si budou moci poslechnout další podrobnosti, abych s tím nezdržoval celou Českou národní radu. Snad, že by po tomto projevu bylo možno provést nějaké vyhodnocení nebo se zeptat na stanovisko podávajících poslanců, co oni na to.

Místopředseda ČNR Zdeněk Malík: Pane ministře, protože nemám v programu tisk této interpelace a protože jde o závažnou věc - jak si představujete budoucnost kontrolních orgánů, kdybyste byl tak laskav a podal to písemně. Je to možné? (Souhlas.) .

Takže dále se nemusíme tímto problémem zabývat. nebudeme hlasovat a vrátíme se k němu na příštím plénu.

Ministr státní kontroly Bohumil Tichý: Druhou věcí, kterou jsem chtěl přednést, je výsledek prověrky movitého majetku a finančních prostředků politických stran, hnutí a společenských organizací. Je to "objev" těch míst, o nichž si myslíme, že tam je prostředků více, než by tam být mělo. Pro jistotu a pro informaci připomenu ještě obsah zákonného opatření předsednictva Federálního shromáždění, které nařídilo tuto prověrku provést do 30. září. V tomto zákonném opatření bylo řečeno, že všechny převody nemovitého majetku politických stran. Národní fronty atd., jakož i právních nástupců, se zakazují a zákaz se nevztahuje na převody nemovitého majetku na stát. Totéž bylo vysloveno i o majetku movitém, čili o penězích. Výjimky z tohoto zákonného opatření mohlo poskytovat federální ministerstvo financí.

Ve spolupráci s federálním ministerstvem kontroly a ve spolupráci s okresními výbory lidové kontroly a krajskými výbory lidové kontroly tuto prověrku dokončili, a protože mě vláda na posledním zasedání uložila informovat Českou národní radu, chtěl bych tento materiál - i když je to spisek trochu rozsáhlý - rozmnožit a dát každému k dispozici. Nebude to nezajímavé čtení. Ale tato okolnost mi umožní můj projev účelně zkrátit. Řeknu jen hlavní výsledky, popřípadě dám námět, filozofii, co s touto hromadou nemovitého i movitého majetku učinit a jak se zachovat. Není to niak snadné, ale k tomu závěru přistoupíme později, abych vás trochu napnul. Nyní tedy, o co konkrétně jde.

Můžeme říci, že jsem přešetřili majetek veškerých organizací. jak bylo uloženo, byť pravděpodobně ne zcela úplně. Nemůžeme ještě říci, co nám ušlo. Schází nám např. přehled deviz, to nelze tak bezprostředně šetřit. Mohu konstatovat, podle velikosti zjištěného majetku k 30.4. toto pořadí: suverénně vede KSČ, která měla ke zmíněnému datu majetek ve výši 7512 mil., z toho základní prostředky činily 3600 mil., investice 383 mil., zásoby 574 mil., peněžní prostředky 358 mil., pohledávky ovšem 1787 mil. a závazky pouze 167 mil. A tento majetek se velice čile pohyboval mezi listopadem a tímto termínem 30. dubna a pohyboval se čile i po tomto datu. Mohu uvést, že u základních prostředků tato čilost obnášela 270 mil., u zásob 67 mil. a u předmětů postupné spotřeby to také byly řádné částky.

Srovnáme-li s těmito jmenovanými hodnotami hodnoty majetků a pohledávek a prostředků ostatních politických stran, dostaneme toto pořadí: dalším tedy největším hnutím byla Československá sociální demokracie, která měla 67 mil. majetku, pak Strana socialistická, která měla 56 mil., Občanské fórum 47 mil., Československá strana lidová 44 mil. 5 mil. měla ještě Demokratická strana československá a majetek ostatních stran a hnutí byl v řádu jen 100 000 Kčs. Mohl bych to popsat ve skladbě dle druhu, jak už jsem uvedl, ale není toho vlastně hoden.

Kromě tohoto majetku a přímých dotací do všech hnutí Národní fronty, které tady nebudu rozvádět, byla KSČ přijímatelem položek, které lze nazvat nepřímé dotace. Tyto nepřímé dotace spočívaly ve vybavování Lidových milicí a různých machinací s fondy, obrazy v muzeích. Vypůjčovali si z různých fondů asi za 2 mil. korun, samozřejmě bezplatně, a my jsme s tím měli dost těžkou práci. Prověřovaných objektů byla sice necelá stovka a prověřit např. 8560 hospodářských smluv, to není maličkost. Ale nenaříkám si, ono to ovoce tam zraje tochu déle, a potom lépe chutná. (Potlesk.)

Mohu uvést, že i po tom 30. dubnu docházelo k převodům majetku a nejsou to částky zanedbatelné. Jde to do desítek miliónů korun, konkrétně si to tady přečtete. Co se týče stavu účetní evidence, musím říci, že nebyl vynikající. Najít prodané věci, které nebyly zapsány na evidenční skladové kartě, to nebyla zvláštnost. Naopak zase najít něco, co na kartě bylo, a nikde jinde, to taky nebylo nic zvláštního. Takže zhruba asi 70 % revidovaných objektů mělo podstatné účetní nesprávnosti.

A nyní mi dovolte - abych nezdržoval - trochu k filozofii závěru. Pokusil jsem se zamyslet nad tou hromadou majetku, co s tím. Není to snadné. A ústava nám říká v článku 9, že majetek lze vyvlastnit jen za náhradu a těžko si lze představit nějaké dohadování o této náhradě. Myslím si, že by to bylo dost obtížné.

Druhou možnou věcí je taková "dobrovolná" dohoda beze změny ústavního zákona. To je vlastně zase dohadování. Čili obě tyto cesty nejsou snadné, aby se to takhle jednoduše řeklo a věc si bude vyžadovat pravděpodobně návrh ústavního zákona Federálního shromáždění. V tom, co bychom asi navrhovali opravdu jako pracovní variantu, berte to jako jednu z možností, jako podnět pro zamyšlení, že by se nadále zadržel majetek jen vybraných organizací, konkrétně tedy KSČ, bývalých organizací SSM, Svazarmu, SČSP, Svazu invalidů a všech právních nástupců těchto organizací.

Kromě toho musím uvést, že to, co bylo nalezeno jako nezákonně přivlastněné, to se zabavuje, a potom se může zabavit, co nebylo přihlášeno tak, jak to říká zákonné opatření. Ale ona je ta hromada dost velká. Mám pocit, že takovou širokou strukturu hmotnou i nehmotnou, nebudeme moci rozdělit od zeleného stolu. Musíme na tom spolupracovat - nějaká širší organizace, tak, aby postupně případné dědice nebo potřebné strany nějak zohlednila. Myslím si totiž, že k nestabilitě našeho politického nebe přispívá právě také tato majetková nerovnost. Všechno nyní kvasí jako burčák, ale i ten "burčák" se snad přečistí a uvidíme na dno. Přispějeme svými úvahami ke zdaru této akce, aby se to naše politické nebe trochu uklidnilo, ustálilo a aby se našly spolehlivé vazby nejen morální, ale také hmotné a majetkové.

To by byla velice stručná, malá procházka majetkem. Nerad bych, aby vznikl dojem, že v této stručnosti je snad nevážnost nebo neznalost problematiky, mohl bych o tom mluvit dlouho. Děkuji. (Potlesk.)

Místopředseda ČNR Zdeněk Malík: Děkuji panu ministru Tichému. Přicházíme k finále vystoupení našich členů české vlády. Prosím pana předsedu vlády Pitharta, aby se ujal slova.

Poslanec Zdeněk Smělík: Mám dotaz na pana ministra Kubáta, zda považuje mou interpelaci za zodpovězenou nebo ne. (Následující debata se odehrávala mimo mikrofon, pan poslanec předsedajícím vyzván, aby šel k mikrofonu.) Technický problém - pan ministr Kubát se ve svém vystoupení dotkl také mé interpelace a mně nebylo jasné, zda to považoval i za odpověď na mou interpelaci. Pokud ano, v tom případě k ní nebyla diskuse a nebylo o ní rozhodováno. Podle jeho sdělení ji zodpověděl. Já bych chtěl dát k tomu vyjádření. Hlasovali jsme o dvou interpelacích, ale ne o té třetí. O mé interpelaci se nediskutovalo.

Místopředseda ČNR Zdeněk Malík: Pane poslanče. promiňte, ale hlasovali jsme odděleně o dvou interpelacích. O interpelaci na pana ministra Kubáta ve věci odvolání ředitele státního statku Bruntál, podávající poslanci se vyjádřili, že odpověď je dostačující. Pak jsme odhlasovali usnesení o interpelaci 68 - řešení problému navrácení darovaného majetku bývalých soukromých zemědělců. Tím i tato interpelace je uzavřena. Tyto dvě interpelace jsme probrali a odsouhlasili.

Poslanec Zdeněk Smělík: To je v pořádku, ale pan ministr odpovídal ještě na interpelaci přednesenou ústně mnou při dnešním zasedání a o té nebylo diskutováno ani rozhodnuto o vyřízení.

Místopředseda ČNR Zdeněk Malík: Pane poslanče, pan ministr má - dejte písemně tuto interpelaci - na to 30 dní a jistě odpoví, budeme se tím zabývat na příštím zasedání.

Poslanec Zdeněk Smělík: Pak je to v pořádku. Já reaguji na jeho odpověď, že ji považuje za vyřízenou.

Místopředseda ČNR Zdeněk Malík: Děkuji. Pane předsedo (k předsedovi vlády panu Pithartovi), ještě je tu maličkost, pan ministr Vrba by rád řekl něco o situaci s naftou. (Následuje technická poznámka poslance Sedláčka z místa, že nebyla hlasováním uzavřena odpověď na interpelaci přednesená panem ministrem Tichým.) Žádal jsem, aby pan ministr nám dal věci, na které odpovídal, písemně a tím bude tato otázka zodpovězena. Děkuji. Prosím pana ministra Vrbu.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP