K interpelaci byly ještě předloženy přílohy,
myslím, že pan ministr je také dostal, kdy
nelze využít ani ustanovení § 13 zákona
č. 41/1964 Sb., o seznamech přednostních
služeb, kdy tato věc byla konzultována i s
prokuraturou, která se v tomto směru staví
negativně, má záporné stanovisko k
tomuto postupu. Takže jediný způsob, který
je, je tento: schválně jsem proto vyčetl
všechny okruhy povolání, které jsou
uvedeny v § 1 a domnívám se, že za dané
situace by bylo vhodné buď formou usnesení
zavázat vládu - nevím jakým způsobem
přesně, - aby tato možnost byla stanovena i
na pánevní okresy tak, jak to bylo ve vládním
usnesení č. 1/1985 Sb. Pokud by tomu tak nebylo,
samozřejmě musím vyjádřit stanovisko,
že s odpovědí na tuto interpelaci nesouhlasím.
Ministr zdravotnictví Martin Bojar: Vážení
přítomní, jenom krátký komentář.
Děkuji panu poslanci za to, co řekl. Znovu upozorňuji
na postup, ke kterému došlo. Samozřejmě,
dávám za pravdu té argumentaci, ovšem
zdůrazňuji, že soudím, že dlouhodobě
tento způsob řešení problémů
je nepřijatelný. Proto jsem se vyjádřil
v tom smyslu, jak jsem se vyjádřil.
Uvědomte si, že zde neustále jednáme
o narůstající odpovědnosti a roli
obcí. Dohodněme se na tom, že výjimka
o kterou žádám - a já ji vřele
podporuji, protože nám opravdu teče do bot
- bude platit po určité období, do té
doby, než se změní role státu a obcí.
Ale já jsem nechtěl a nemohu před vámi
vystupovat s požadavkem, který odporuje filozofii
toho, co zde projednáváte. Dojdete-li k závěru,
a mě to jenom potěší vzhledem ke stovkám
pracovníků ve zdravotnictví, kteří
jsou bez bytu, - že na limitovanou dobu jim vystavíte
tuto směnku. Já to uvítám. Uvítá
do ministerstvo zdravotnictví, ovšem na druhé
straně pochopte, že jsem zde nevystoupil s požadavkem,
který byste měli plné právo napadnout,
tzn. ztotožníte-li se s požadavkem skupiny poslanců,
já to osobně uvítám, na druhé
straně budu cítit určitý rozpor. A
proto žádám, abyste zvážili, na
jak dlouhou dobu budete vůbec tuto vyhlášku
považovat za validní, za platnou, neboť i v případě
jiných kategorií, o nichž se vyhláška
zmiňuje, cítím osobně a cítí
to i mí spolupracovníci, určité pochybnosti
o tom, zda je dlouhodobě možné tímto
způsobem řešit selhání bytové
či sociální politiky ze strany státu
či obce. Děkuji vám. (Potlesk.)
Místopředseda ČNR Zdeněk Malík:
Děkuji panu ministrovi, má jestě k této
otázce někdo něco? Není tomu tak,
Uzavírám diskusi a navrhuji toto usnesení:
"Česká národní rada souhlasí
s odpovědí na interpelaci poslanců Čapka,
Čelišové, Řezáče a Žižky
na ministra zdravotnictví pana Martina Bojara a na ministra
vnitra České republiky Tomáše Hradílka,
ve věci přidělování bytů
lékařům a farmaceutům ve státním
zájmu."
Dávám o tom hlasovat proto, abychom tuto věc
uzavřeli, jelikož - jak už zde bylo řečeno
- v další interpelaci, kterou jsme neprojednávali,
je podobný problém.
Prosím, kdo souhlasí s odpovědí pana
ministra Bojara na tuto interpelaci? (Hlasuje se - 88) Je někdo
proti? (11) Zdržel se někdo hlasování?
(21) Děkuji, usnesení je přijato.
Dále pan ministr Bojar odpověděl panu poslanci
Klenerovi a protože nemám tisk této interpelace,
tak buď mně ho někdo dodá a je-li pan
poslanec Klener spokojen s odpovědí pana ministra,
můžeme tuto otázku také uzavřít.
Ne-li znamená to, že by byla vyžádána
písemná odpověď pana ministra do příštího
zasedání.
Poslanec Pavel Klener: Odpoveď pana ministra
Bojara mě plně uspokojuje, ale moje interpelace
byla větším dílem pana ministra Tichého
a ten odpoví jistě v zákonné lhůty.
Je nutné, aby nedošlo k nebezpečí z
prodlení, aby se nezačala stavba kliniky realizovat.
Místopředseda ČNR Zdeněk Malík:
Takže ptám se pana poslance Klenera: po odpovědi
pana ministra Tichého buď bude spokojen nebo nebude
spokojen, abychom to mohli uzavřít.
Ministr státní kontroly Bohumil Tichý:
Vážený pane předsedající,
vážená paní předsedkyně,
vážená sněmovno, samozřejmě,
že bereme tento podnět pana doktora jako vážný,
ovšem přešetření okolností,
které souvisí s takovými investicemi není
jednoduché. Uvědomte si, že proti znalci můžeme
postavit jenom druhého znalce a že dva znalci, to
je horší než jeden. Nechte nám tedy chviličku
čas, abychom se mohli s problematikou seznámit,
nemůžeme dostatečně kvalifikovaně
odpovědět.
Místopředseda ČNR Zdeněk Malík:
Nyní jsem se dopustil určité chyby, protože
to, co řekl pan ministr Bojar, to bylo vyčerpávající,
ovšem druhá část vaší interpelace,
která přísluší panu ministru
Tichému, není uspokojivá, Tam se to musí
prošetřit. Čili z toho důvodu si myslím,
že bychom to měli odložit na příští
zasedání již s tím, že jsme si
vědomi toho, že část pana ministra Bojara
byla náležitě odpovězena.
Poslanec Pavel Klener: Já bych si dovolil
jen panu ministru Tichému - tady snad není potřeba
expertíza dalších znalců, protože
znalecké posudky má ministerstvo zdravotnictví
v dostatečné míře k dispozici a ten
projekt je naprosto nesmyslný.
Čili myslím, aby se posoudila vůbec zpětná
stránka věci. (Potlesk.)
Místopředseda ČNR Zdeněk Malík:
Za dané situace prosím, abyste se vyjádřili
k návrhu, který jsem dal, že odložíme
uzavření této interpelace na příští
zasedání. Kdo je pro? (Hlasuje se - 106) Kdo je
proti? Nikdo. Zdržel se někdo hlasování?
(6) Děkuji, to znamená, že návrh byl
přijat.
A nyní prosím pana ministra Richtera, aby byl tak
laskav a ujal se slova.
Ministr spravedlnosti Leon Richter: Děkuji,
pane předsedající, za udělené
slovo.
Vážená paní předsedkyně,
dámy a pánové, v dnešním jednání
odeznělo poměrně mnoho na adresu naší
justice, na adresu rehabilitací. Rád bych se k této
věci vyjádřil, i když k záležitosti
již sněmovna dnešního dne přijala
své usnesení.
Předem bych se chtěl omluvit za svou včerejší
nepřítomnost vám všem v plénu,
když před tím jsem svou omluvu adresoval paní
předsedkyni. Má nepřítomnost byla
způsobena tím, že jsem se zúčastnil
z podnětu Rady Evropy zasedání a sněmování
předsedů ústavních soudů Rady
Evropy a ostatních zemí, usilujících
o vstup do Rady Evropy.
Může vzniknout otázka, proč se o tom
zmiňuji. Toto pozvání se nám dostalo,
tj. mému slovenskému kolegovi a mně, z toho
důvodu, že v naší zemi ústavní
soud zatím neexistuje a jako ministři spravedlnosti
neseme jistou část odpovědnosti za to, jakým
způsobem se bude justice v nadcházejícím
období vyvíjet. Že ústavní soud
je jednou z garancí lidských práv, je - myslím
nabíledni. A my v současné době se
nacházíme v etapě, kdy usilujeme o přebudování
celkové koncepce té justice, kterou jsme zdědili
za uplynulé čtyřicetiletí.
Již v průběhu tvorby zákonů v
tomto roce jsme zaznamenali, že justici se dostává
na jedné straně kreditu tím, že zákonnými
úpravami jsou ji svěřována celá
řada rozhodnutí, která dosud byla mimo sféru
justice. A to je podle mého soudu správné,
protože garantem lidských práv se justice může
stát teprve tehdy, jestliže se zabývá
touto otázkou v celém rozsahu, to znamená,
že kterékoli porušené právo se
může stát předmětem soudního
přezkumu. Na druhé straně však otázka
justice se jeví i někdy rozporná v tom, že
nese sebou neblahé dědictví minulého
nesprávného rozhodování.
Nicméně už samotný fakt toho, že
na justici se v současné době přenáší
celá řada nových kompetencí, je spojena
s konkrétními důsledky. Především
v oblasti personální a neméně také
v oblasti materiální.
Pokud bych si ještě měl všimnout té
otázky první, je záležitost v současné
době velice nepříznivá. Rád
bych vás seznámil s tím, že oproti plánovaným
nebo předpokládaným stavům soudcovských
stavů u okresních a krajských soudů
v České republice nám chybí celkem
344 soudců, to znamená jedna pětina soudců.
A to nepočítám s těmi předpokládanými
počty, které by se měly zvýšit
v důsledku rozšířené kompetence
soudních orgánů. Počítám
pouze s tím, co až dosud bylo a co v souvislosti s
přijetím zákona o soudní rehabilitaci
bylo předpokládáno. Je to stav neutěšený
z toho důvodu, že ani kdybych předložil
dnes - jako že tak zřejmě budu moci činit
až po této době - všechny návrhy,
které v současné době mám k
dispozici, a i kdybyste vy jako zákonodárný
sbor je schválili, což samozřejmě tak
nemusí být, tak by se tento chybějící
stav soudců snížil zhruba o jednu polovinu,
čili i nadále by chybělo 180 soudců
z povolání u okresních a krajských
soudů.
Tento stav je neblahý také proto, že dnes a
denně jsem stavěn před otázky podepisovat
příslušné listiny, kdy se soudci vzdávají
svých funkcí. Ty důvody mohou být
nejrůznější. Svého času
to byly nepochybně i důvody politické, v
současné době jsou to však spíše
již důvody ekonomické, kdy řada soudců
si nachází své uplatnění jinde.
poněvadž právníků v dnešní
rozvíjející se tržní společnosti
je zapotřebí stále více.
Je to otázka nejenom finanční, jak by se
možná na první pohled mohlo zdát. V
průběhu letošního roku se podařilo
do jisté míry zlepšit finanční
postavení soudců, ale není to rozhodně
stav cílový, do něhož bychom chtěli
dospět. Má-li soudnictví být nezávislé,
pak musí být nezávislé i v tomto ohledu.
Ale protože si uvědomuji, že zatím k tomuto
nezávislému a modelovému typu naší
justice ještě nedospíváme a že
máme ještě řadu věcí k
řešení, tuto otázku nepovažuji
momentálně ještě za otázku dozrálou
a domnívám se, že ji bude třeba řešit
až v jistém odstupu, tedy po té, kdy se podaří
vyřešit některé základní
otázky našeho soudcnictví.
Čili jinými slovy řečeno - pokud se
někteří soudci domáhali vyššího
platového ohodnocení, toho jistého ohodnocení
se jim v průběhu roku dostalo, a poněvadž
oni sami nestaví otázku tak naléhavě,
jak ji naopak vidím já, pak se domnívám,
že v tomto momentálním okamžiku, pokud
se týče materiálních prostředků,
není u okresních a krajských soudů
věc ještě nazrálá k plnému
řešení. Jiná situace je pokud se týče
materiálního vybavení. Soudnictví
je dnes do značné míry limitováno
prostorami, v nichž se nachází. Obávám
se, že kdyby vývoj šel dál, aniž
bychom dospěli k uspokojivému řešení
zejména v tak velkých aglomeracích, jako
je Praha a Brno, pak bychom asi v dohledné době
museli možná konstatovat, že soudnictví
se stává jistou brzdou dalšího společenského
a hospodářského vývoje u nás.
Proto tak tvrdě a naléhavě usilujeme o získání
prostor, poněvadž i kdyby se nám ty zvýšené
počty jakýmkoli způsobem podařilo
doplnit, pak je prostě - tyto nové soudce - nebudeme
mít kam posadit a nebudeme je moci vybavit takovým
způsobem, aby byli důstojným reprezentantem
tohoto státu.
Chtěl bych se nyní konkrétně zmínit
k otázkám, které odezněly v diskusních
vystoupeních poslanců Šimečka, Splíchala,
Litomiského, Fiedora a paní Janů.
Nejprve k otázce rehabilitací jako takové.
I já sdílím s panem poslancem Šimečkem
hluboké cítění se všemi těmi,
kteří před čtyřiceti nebo méně
lety byli nespravedlivě odsouzeni. Já jsem si učinil
svou osobní konfesi o tom, že pokud budu moci a pokud
mi bude dána příležitost - a ta mi nyní
dána byla - že se chci postarat o odstranění
všeho toho, co v minulosti bylo napácháno.
To říkám jen na okraj a mimo rámec
své ústavní povinnosti jako ministra. To
chci něco navíc, co chci svých osobním
přínosem pro tuto věc učinit.
Jestliže snad mezi námi chodí - jak to pan
poslanec řekl - justiční vrazi, jestliže
mezi námi chodí bachaři, kteří
se podepsali svým nelidským přístupem
k vězňům, tak pak samozřejmě
tyto případy chceme a budeme řešit.
Samozřejmě tak, jak proto budeme mít podklady.
Pokud se mně dostaly do rukou případy, kdy
jsem byl konkrétně upozorněn na ten či
onen případ porušování lidských
práv ve věznicích a v nápravně
výchovných ústavech, těmi či
oněmi příslušníky Sboru nápravné
výchovy, pak každý takový případ
předávám k posouzení příslušnému
orgánu prokuratury. Jiný postup si myslím,
že není dost dobře možný. Každý
takový případ musí být individuálně
posouzen a musí být také po zásluze
a spravedlivě odsouzen. (Potlesk.)
Pokud se týče výtky, že rehabilitace
jdou hlemýždím tempem - ano přiznávám,
že z počátku rozběh tohoto řízení
před soudy okresními i krajskými byl poněkud
pomalý. Bylo to nepochybně způsobeno tím,
že šlo o problematiku novou, o problematiku, kdy bylo
nutno teprve shromažďovat jisté podklady, prostě
sbírat určité síly. Ale již od
samého počátku jsem já osobně
a za souhlasu všech předsedů krajských
soudů orientoval naše soudy k tomu, aby především
řešily případy pocházející
z konce 40. a z počátku 50. let. Já nemohu
sám osobně nařídit žádnému
soudci, že musí prioritně soudit ten případ
a ponechat zatím neprojednaný případ
jiný. Obávám se, že takovýto
postup nemůžeme v této republice volit nikdo.
Ale je to samozřejmě apel na lidské soucítění
a tomuto apelu - jsem přesvědčen - se příslušné
odezvy dostalo.
My jsme tuto otázku řešili poměrně
dost obsáhle v justiční komisi zřízené
při předsednictvu ČNR a konstatovali jsme,
že samozřejmě tento požadavek je plně
opodstatněný a že mu musí být
dán průchod. To ovšem neznamená, že
pokud některý soudce např. momentálně
nebude mít k dispozici příslušný
spis, že nebude prostě soudit rehabilitace, a bude
čekat, až spis bude mít na stole. Proto jsem
přesvědčen, že řada z těchto
případů, které nepochybně pocházejí
z doby mladší, tedy řekněme z minulého
dvacetiletí, tak je právě odůvodněná
těmito faktory. Nesmíme totiž opomíjet
jeden důležitý faktor, a to je jak obtížně
se získávají spisy z onoho konce 40. nebo
začátku 50. let. Některé z nich jsou
i skartovány a musí být náhradním
způsobem rekonstruovány. Není to situace
bezvýchodná, ale situace řešitelná.
Nalezl jsem velice dobré pochopení u všech
svých kolegů na stupni okresních i krajských
soudů, v tom, že iniciativně vstoupili v jednání
s příslušnými pobočkami Konfederace
politických vězňů, a že za pomoci
této organizace se nám daří řadu
praktických a nicméně důležitých
otázek společně vyřešit.
Mám před sebou souhrnné údaje za první
tři měsíce účinnosti zákona
o soudní rehabilitaci. Za tuto dobu - to znamená
za červenec, srpen a září bylo projednáno
a rozhodnuto celkem 44 246 případů občanů
nespravedlivě postižených. Z toho v 21 225
případech tato rozhodnutí již nabyla
právní moci. Jestliže jsem činil svého
času určitý odhad toho, kolik celkově
osob postižených nespravedlivě v minulých
letech by mohlo přicházet v úvahu pod režim
zákona o soudní rehabilitaci, pak jsem vycházel
z předpokládané úvahy 200 až
250 tis. osob. Pokud tedy za první čtyři
měsíce se podařilo vyřešit soudním
rozhodnutím oněch 44 246 občanů, pak
by se mohlo jednat přibližně o jednu pětinu.
Posouzení, zda jde o dostatečný či
nevyhovující počet případů
samozřejmě náleží vám.
Já osobně za situace, kdy znám potíže,
které v justici v současné době existují,
mám za to, že situace je o něco lepší,
než jsem se původně obával. V novinářské
řeči se tomu říká někdy
mírný optimismus.
To ovšem neznamená, že všechny tyto osoby,
u nichž bylo zatím dosaženo pravomocného
roznodnutí, již byly odškodněny. Jak známo,
zákon o soudní rehabilitaci předpokládá,
že k odškodnění může dojít
teprve poté, kdy rozhodnutí nabude právní
moci a kdy záležitost odškodnění
bude projednána s ministerstvem spravedlnosti. Zatím
nemám žádný signál o tom, že
by ty případy, které již byly uplatněny
u našeho ministerstva, se nepřípustným
způsobem protahovaly a že by tam docházelo
k takovým průtahům, které by nějakým
způsobem ohrožovaly režim předpokládaný
zákonem 119 z letošního roku. Jestliže
tedy bych chtěl shrnout vystoupení poslanců
Šimečka a Šplíchala, pak mám za
to, že po jistých počátečních
problémech v uplatňování zákona
o soudní rehabilitaci se situace dnes již rozeběhla
vcelku obstojným způsobem a že dává
určité předpoklady k tomu, že celý
problém rehabilitací by monl být vyřešen
v té lhůtě, která byla při
jeho přijímání předpokládána,
to znamená přibližně ve lhůtě
dvou let. K tomu, aby se vyvářely v početnějším
rozsahu zvláštní rehabilitační
senáty, nám zatím chybí určité
předpoklady, tak jak jsem o nich už hovořil.
Ale protože ono zmrazení, které nastalo v důsledku
zániku Národní fronty, zmrazení zákonného
postupu při předkládání návrhů
na volbu soudce z povolání, už pominulo, mám
za to, že se nám přece jenom podaří
tyto personální stavy postupně vylepšit
tak, aby situace alespoň na úseku rehabilitační
agendy se zlepšila.