Místopředseda ČNR Zdeněk Malík:
Děkuji panu ministru Horálkovi. Na další
interpelace a různé dotazy odpoví nyní
pan ministr Bojar. Prosím, aby se ujal slova.
Ministr zdravotnictví Martin Bojar: Vážený
pane předsedo, vážená paní předsedkyně,
vážení přítomní, měl
bych odpovědět na čtyři interpelace.
Pan ministr Horálek mi usnadnil roli v tom, že se
zabýval interpelacemi poslankyň Mazalové
a Váchalové, číslo 71 a dnešní
interpelací. Chtěl bych pouze dodat k tomu, co bylo
řečeno, že je velmi obtížné
pro ministerstvo práce a sociálních věcí
i ministerstvo zdravotnictví řešit následky
převodu kompetencí, které byly uzákoněny
vaším slovutným shromážděním,
a to zákonem č. 203/1990. Z toho vyplynulo pro obě
dvě ministerstva, že se musíme zabývat
situací, kterou jste zdědili po vašich předchůdcích
a musíme čelit požadavkům skupin zdravotně
postižených občanů, kteří
se nemohou mezi sebou dohodnout právě tak, jako
se nemohou dohodnout poslanci. Vyslechli jsme dnes názor
poslankyně Váchalové, který je v naprostém
protikladu k názoru interpelace, kterou mně předala
poslankyně Mazalová. Jedna soudí, že
převod kompetencí do kompetence ministerstva práce
a sociálních věcí, který znamenal,
že ministerstvo zdravotnictví nemůže zasahovat
do oblasti sociální problematiky a zdravotně
sociální problematiky, byl naprosto chybný,
zatímco poslankyně Váchalová prohlásila,
že se plně za tento převod staví. Pokoušeli
jsme se domluvit, a jednali jsme o tom s panem premiérem
i na půdě výboru pro otázky sociální
a zdravotní, a ukazuje se, že ani v tomto výboru
není jednoty, jaké řešení je
optimální. Musím upozornit za ministerstvo
zdravotnictví, že z našeho pohledu je plně
namístě, abyste zvážili a v dohledné
době posoudili, zda přece jen, tak jak soudí
pan ministr Horálek a jak soudí pracovníci
ministerstva zdravotnictví, nenáleží
určité procento otázek, kterým pracovně
říkáme zdravotně sociální
problematika, aspoň z části do kompetence
našeho ministerstva. Pokud se vy, jako poslanci České
národní rady neshodnete na tomto, je v podstatě
zbytečné nás dále interpelovat.
Je na vás, abyste zvážili, zda onen zmíněný
zákon byl nebo nebyl, v té formulaci, která
byla přijata, šťastný. Z našeho pohledu
je to problematika velice závažná, neboť
bych byl velmi rád, kdybyste věděli, že
v současné době je v naší republice
přes 360 ústavů pro dospělé.
Jsou to ústavy sociální péče,
domovy důchodců, jsou tam ovšem i ústavy
pro tělesně postižené - 4, ústavy
pro smyslově postižené - 2, 51 ústavů
pro mentálně postižené dospělé
osoby. Ústavy pro mládež v současné
době představují číslo 131,
z toho 127 jsou ústavy pro mentálně postižené
a 4 pro tělesně postižené. Jádro
sporu v současné době představují
ústavy pro tělesně postižené.
To znamená, že diskuse, které zde vedeme, a
interpelace vysvětluji hlavně proto, že se
jedná o 10 - 15 ústavů, kterých by
se ministerstvo práce a sociálních věcí
- právě proto, že převládá
problematika zdravotní nebo zdravotně sociální
- s chutí nebo rádo zřeklo a převedlo
by tyto ústavy po domluvě s námi do kompetence
zdravotnictví. Je zde ovšem jeden problém.
Je to zcela nepochybně problematika meziresortní.
Je zde přesah a nám jako ministrům nenáleží,
abychom rozhodovali, co už jednou bylo rozhodnuto. Je zcela
jisté, že tento problém velice úzce
souvisí s otázkou zřízení Vládního
výboru pro zdravotně postižené. Jeho
ustavení je ovšem zase dokladem toho, jak je nesmírně
obtížné se mezi sebou dohodnout. Zájem
našich občanů zdravotně postižených
i mentálně postižených se střetává
se zájmy různých skupin, které bych
označil za následnické organizace Svazu invalidů.
Pokud se tyto následnické organizace mezi sebou
nedohodnou, musím s lítostí konstatovat,
že ani ministerstvo práce a sociálních
věcí, ani ministerstvo zdravotnictví nebudou
schopna tuto otázku řešit a obávám
se, že pan premiér nebude moci tomuto výboru
předsedat. Neboť záleží na vás,
tím se obracím na zástupce zdravotně
postižených, jak se mezi sebou dohodnete. Ale je to
otázka nepochybně závažná a uvážíte-li
čísla ústavů, která jsem .uvedl,
dávám plně za pravdu - a v tom je jádro
výkladu ke dvěma interpelacím - dávám
za pravdu oběma poslankyním - byť se mezi sebou
nedohodly, že to je otázka natolik závažná
a natolik limitující, že ani vy, ani my, ani
vláda české republiky nebude schopna naplnit
myšlenky Charty pro osmdesátá léta,
Charty, která byla přijata všemi civilizovanými
státy v Evropě, a u nás jsme neučinili
ani prvé kroky pro to, abychom ji naplnili.
Shrnuji tedy: Prosím vás, abyste zvážili,
co v dohledné době, jako poslanci ČNR jste
schopni udělat pro posouzení - odpovědné
posouzení kompetencí dvou ministerstev, o nichž
jsme mluvili, zvážili jste, zda je možno přispět
k tomu, aby se mezi sebou dohodli představitelé
následnických organizací po Svazu invalidů
a pomohli jste nám učinit trvalé nezbytné
kroky pro ustavení vládního výboru,
neboť bez tohoto vládního výboru - troufám
si říci - nebude dosaženo meziresortní
nebo mezioborové koordinace a pomoci. To by bylo k těm
dvěma interpelacím, nevím, zda toto ctěným
poslankyním stačí.
Interpelace číslo 56 pana poslance Čapka
a jeho kolegů a kolegyň, která je vlastně
kritikou důsledku vládního nařízení
č. 205 z roku 1990: Tímto vládním
nařízením - jenom pro úplnost shrnuji
- byla zrušena preference, podle níž byly přidělovány
byty ve státním zájmu. Byly postiženy
určité kategorie zaměstnanců, mezi
nimi pracovníci ve zdravotnictví. Interpelace směřuje
k tomu, abychom vysvětlili za ministerstvo zdravotnictví,
či za vládu, proč k této záležitosti
došlo.
Krátce shrnuji a musím upozornit na to, že
v březnu tohoto roku zaměstnanci ministerstva zdravotnictví,
kteří byli pověřeni profesorem Klenerem,
tlumočili jednoznačný názor ministerstva
- to bylo v březnu tohoto roku - že bude-li toto nařízení
přijato, povede zcela nepochybně k destabilizaci
všech kategorií pracovníků ve zdravotnictví
v severních Čechách. Přesto, prosím
vás, ani vláda České republiky, ani
Česká národní rada na toto stanovisko
v březnu, dubnu tohoto roku nebraly ohled. Měly
proto jistě své důvody. Aby situace byla
komplikovanější, musím říci,
že ministerstvo zdravotnictví a jeho stanoviska nejsou
totožná se stanovisky z března 1990. Jsou jiná,
a dovolte, abych citoval, že v současnosti nemůžeme
trvat na tom, aby byly dlouhodobě udělovány
regionální výjimky a myslíme si, že
otázku stabilizace zdravotníků i dalších
pracovníků, kteří pracují ve
zdravotnictví a v sociálních službách
v neatraktivních oblastech, v ekologicky rizikových
či jinak odpudivých je nutno řešit jiným
způsobem. Máme totiž za to, že dlouhodobě
nebude při trendu, který nepochybně v naší
společnosti převládá, přistupovat
k udělování výjimek. Bude nutné,
aby se jednoznačně zvýraznila odpovědnost
obce, případně institucí, které
musí vytvářet - zdůrazňuji
musí vytvářet - nezávisle na vládě
České republiky podmínky pro to, aby v pánevní
oblasti, v oblastech příhraničních
pracovníci ve zdravotnictví i pracovníci
v sociálních službách měli podmínky,
které je tam udrží. Ale soudíme, že
nemůžeme dál podporovat stanovisko z března
tohoto roku.
Uvádím to zde proto, abyste si uvědomili,
kde jsme se za půl roku v rozvažování
o sociálních kritériích a možností
intervence dostali. Je mi velice líto, soucítíme
a zdůrazňuji, že chceme podporovat postavení
zdravotníků, ale na druhé straně ministerstvo
zdravotnictví v tuto chvíli již není
s to plně podporovat své původní stanovisko
z března 1990. Přesto upozorňuji, že
ani vláda, ani Česká národní
rada v té době naše stanovisko nepodpořily.
Důsledky jsou zřejmé. Přesto si myslíme,
že je především na vás, abyste
vážili, jakým způsobem rychle posunout
odpovědnost obcí, či případně
regionálních komunit, jež by pomohly zdravotníkům.
Více nemohu v tuto chvíli dodat.
Poslední interpelace je interpelací ranní,
pana profesora Klenera, která se týká medicinského
Nagymaryos. Krátce shrnuji: Je třeba, abyste si
uvědomili, že profesor Fjodorov volil čtyři
různé roviny intervencí. Obracel se na prvního
tajemníka Jakeše, potom šel a sondoval situaci
na jaře tohoto roku, na to reagovala zcela jednoznačně
opthalmologická společnost, hlavní opthhalmolog
profesor Kraus. Poté se vydal, když neuspěl,
pan profesor Fjodorov do Čech. Už nezkoušel ministerstvo
zdravotnictví, ale tak, jak to bývá, zkusil
Federální shromáždění
a zkusil jiné vládní a nevládní
instituce, kde narazil na pochopení lidí, kteří
zdravotnictví nerozumějí. Tento exkurs si
dovoluji proto, že to je zcela typické a já
to beru jako modelovou situaci. Byla přislíbena
podpora projektu, který zcela jednoznačně
a opakovaně odmítli - předsednictvo opthalmologické
společnosti Jana E. Purkyně, hlavní opthalmolog.
V odborném tisku, i v tisku pro zdravotnickou veřejnost,
byly publikovány články, které dokazovaly
škodlivost onoho karuselu i jeho dopad na myšlení
našich zdravotníků. Za ministerstvo musím
říci, že jednoznačně podporujeme
odmítavé stanovisko, které máte vyvěšeno
na nástěnce, vyjadřujeme nesouhlas s postupem,
o němž jsem se zmiňoval a máme za to,
že nelze dávat v podobných případech
přísliby - byť nezávazné - odborníkům
či pseudoodborníkům z jiných zemí,
kteří přijíždí s nesmírně
atraktivními návrhy, které jsou v zásadním
rozporu s koncepcemi zdravotnické politiky v této
zemi.
Otázka - co s touto situací? Co může
ministerstvo činit. Máme za to, a zde bude záležet
i na vás, zda pomůžete jasně definovat
nové kompetence ministerstva zdravotnictví v této
oblasti. Je jisté, že pro nejbližší
dva roky bude nutné trvat na tom, že ministerstvo
zdravotnictví - a na to upozorňují experti
ze Světové zdravotnické organizace - musí
mít jasně definované kompetenční,
legislativní i formativní pravomoci, neboť
jinak nám hrozí to, o čem se třeba
psalo v novinách, že velice záhy budou vydávány
diplomy pro nejrůznější léčitelské
metody, že velice záhy se nám stane, že
situace, a k tomu se vrátím v závěru
svého výkladu, která byla řešena
před šedesáti lety bude neřešitelná
u nás. To znamená, bude záležet na vás,
na vaší spolupráci s doktorem Lomem a s kolegy
vašeho výboru pro zdravotnictví a sociální
otázky, zda pomůžete jasně formulovat
práva a povinnost ministerstva zdravotnictví vůči
vám, jako zástupcům našich občanů.
Chci zdůraznit, že zcela nezastupitelnou roli bude
mít a musí mít Lékařská
komora a odborné lékařské společnosti
J. E. Purkyně. To znamená v žádném
případě nechceme, aby do těchto otázek
mluvilo pouze ministerstvo zdravotnictví a jeho aparát.
Ve všech těchto případech - a činil
to profesor Klener, činím to i já - vždy
konzultujeme s odbornými výbory lékařských
společností, zveme si nezávislé konzultanty
i mimopražské a v tu chvíli, jak bude ustavena
Lékařská komora, bude patřit velice
důležitý hlas i Lékařské
komoře.
Tolik k problému Nagymaryos, jako takovému.
Chci upozornit na paradoxnost situace, kdy společnost -
nechci komolit její název - Elektroprojekta, je
ochotna investovat velký kapitál, přičemž
existuje naprosto špičkové, všem evropským,
nebo světovým parametrům odpovídající
centrum, centrum, kde pracuje profesor Karel, který uveoretinální
zachránil stovkám nebo tisícům našich
lidí, kteří prodělali odchlípení
sítnice, zrak. Jim chybí stotisíc fco. Je
to samozřejmě chyba ministerstva zdravotnictví,
že nemáme na to, aby pro příští
rok mohli efektivně, bez velké reklamy zachraňovat
zadarmo našim spoluobčanům zrak. Těch
100 tis. fco pro ně najdeme nakonec. Ale chci upozornit
na ten nepoměr, že daleko snáze jsme ochotni
jako společnost investovat několik desítek
miliónů korun do zdánlivě atraktivního
byznysu a nejsme schopni přistoupit na to, že zde
existují odborníci, kteří jsou potichu,
tráví desítky hodin u operačního
stolu, nevydělávají víc, než
jim náleží podle platových směrnic
a na rozdíl od profesora Fjodorova nepublikují v
bulvárním nebo polobulvárním tisku
(potlesk).
Otázka alternativní medicíny: Začnu
citátem z článku akademika Jiráska,
který byl publikován v Sociálně zdravotní
revue, v květnu 1936.
Neboť hloupost lidská na straně jedné
a vychytralost na straně druhé nevymizí nikdy.
Co chvíli slyšíme o zázračném
lékaři, zprávu o něm přinese
zázračně vyléčený nemocný,
jenž marně hledal uzdravení u oficiálních
lékařů, přímo uchvátí
vás i nás vyprávění o divech
nového léčení. Lavinovitě se
pověst šíří, svádějí
se boje pro i proti, a že najednou nastává
ochladnutí. Nepokládám za správné,
psal akademik Jirásek, abychom tyto úkazy odbyli
pouhým mávnutím ruky. Nemúžeme
zapřít, že tito léčitelé
mají nepochybně určité úspěchy,
ale také víme, že škodí zdraví
jednotlivců tím, že řadu organických
chorob nepoznají. Je třeba spravedlivé kritiky
ke všemu, co vidíme a pak je třeba vyvodit
z toho závěr, To je tedy citát starý
54 let, pocházející od zakladatele naší
chirurgie.
Ještě se zmíním o dvou problémech,
na které jste, pane profesore, narazil ráno. Ono
nejde jenom o Fosfolipin a Cenarolgit, o nichž jste museli
číst řadu článků a nehodlám
tyto preparáty kritizovat. Ministerstvo zdravotnictví
s jistými rozpaky povolilo klinické zkoušky,
to jsou procedury, bez kterých nelze zavést lék
do běžného klinického užívání
a byl nápadný rozdíl mezi výsledky
zkoušek, které se prováděly na klinických
pracovištích a výsledky, které publikovali
vynálezce tohoto léku pan Borovička a kolega
Šmíd.
Chci upozornit, že jsme přistoupili díky změněné
politické situaci ke zcela odlišnému postupu.
Dříve všechny tyto metody léčitelské
a neortodoxní medicíny byly proskribovány
a byly postaveny mimo zákon. My soudíme, že
opačný postup je naprosto nezbytný, předsednictvo
vědecké rady ministerstva se rozhodlo a schválilo
návrh profesora Kouteckého i můj, aby začala
pracovat pracovní komise, která se bude zabývat
posuzováním těchto neortodoxních metod
alternativní medicíny. Jsme ochotni vycházet
vstříc i zázračným léčitelům,
abychom se pokusili posoudit, co na jejich metodě je prospěšné,
co představuje pozitivní nebo negativní efekt.
Současná medicína se nemůže zavírat
před těmito trendy nebo dopadneme jako kolegové
v Západním Německu či ve Švýcarsku,
kde léčitelé a léčitelské
svazy představují naprosto nepřijatelnou
konkurenci, protože kolegové vytvořili stavovskou
bariéru. To znamená, sděluji vám,
a to byla otázka pana profesora, že byla ustavena
komise, v níž budou fungovat i laici, bude mít
právo Svaz léčitelů tam nominovat
své zástupce, kteří povedou s námi
nebo se zástupci oficiální medicíny
dialog. Je to jediná cesta, jak se můžeme dostat
kupředu, a pokud by to zajímalo někoho z
kolegů, třeba docenta Loma navštívit
jednání té komise, tak tato komise bude mít
samozřejmě své jednání pro
poslance vždycky otevřené.
Zpět, prosím vás, k Fosfolipinu a Cancerolitu.
V této době jsou tyto léky zkoušeny
na I. interní klinice lékařské fakulty
University Karlovy, ve Výzkumném ústavu klinické
a experimentální onkologie v Brně, ve výzkumném
ústavu v Bratislavě a ve fakultní nemocnici
v Košicích. Je mojí povinností sdělit,
že ani v jednom ústavu se nepodařilo prokázat
onen zázračný efekt, o němž bylo
hovořeno.
Požádal bych vás, a tím už končím
svůj výklad, abyste nám pomohli i při
přístupu k těm léčitelům.
Soudíme, že je třeba, abyste pomohli ministerstvu
zdravotnictví jasně definovat meze, v nichž
se mohou tito léčitelé pohybovat, abyste
umožnili našim spoluobčanům, kteří
mají důvody nevěřit nám, klasickým
lékařům, a hledají pomoc v alternativní
medicíně. Mohou jí ovšem hledat v mezích,
které jsou definovány legislativně, finančně,
to znamená, aby ani obec ani stát neztrácely
na dani z příjmu a aby byla určitá
záruka, že nebude naplněno varování
profesora Jiráska, které platilo a platí
beze zbytku od roku 1936. Děkuji za pozornost. (Potlesk.)
Místopředseda ČNR Zdeněk Malík:
Děkuji panu ministru Bojarovi, odpověděl
nám prakticky společně s panem ministrem
Horálkem na interpelaci paní poslankyně Gerty
Mazalové, tisk 71. Ptám se paní poslankyně
Mazalové, zda odpovědi obou pánů ministrů
ji uspokojily, takže můžeme toto považovat
za zodpovězené. Prosím ještě,
má někdo něco k této interpelaci?
Paní poslankyně Váchalová.
Poslankyně Anna Váchalová:
Chtěla bych poděkovat, že vzniká vládní
výbor pro otázky zdravotně postižených
a věřím, že bude uděláno
všechno proto, aby tento vládní úkol
byl skutečně odborníky vyřešen.
Děkuji za tento přístup.
Chtěla bych ještě poprosit pana ministra Horálka,
pokud se týká rekvalifikací, kdyby tam zbyly
nějaké peníze, jestli by nebylo možné,
aby ministerstvo mohlo vytvořit do budoucna podmínky
k tomu, aby u nás vzniklo rekvalifikační
středisko pro později osleplé. Toto středisko
je jenom na Slovensku v Levoči a naši později
osleplí se velmi těžko odhodlávají
tam nastoupit, mají tady rodiny atd. Je třeba se
ale naučit Braillovo písmo a další věci.
Takže pokud by zbyly nějaké peníze,
možná, že by to stálo za uvážení.
Dál bych chtěla říci, že se zcela
ztotožňuji s tím, co navrhla paní Gerta
Mazalová, pokud jde o ústavy sociální
péče. Tato péče velmi úzce
souvisí se zdravotní péčí.
V mé interpelaci se objevuje požadavek pro ústavy,
které vychovávají tělesně postižené
děti a mládež, kde je otázka školní
výuky a příprava na povolání
a vstup do života velmi důležitá. To je
odlišné od ústavů sociální
péče charakteru azylového, to jenom na vysvětlenou.
Místopředseda ČNR Zdeněk Malík:
Děkuji paní poslankyni. Má ještě
někdo k této interpelaci připomínky?
Nemá. Proto navrhuji toto usnesení:
"Česká národní rada souhlasí
s odpovědí na interpelaci poslankyně Gerty
Mazalové ministru zdravotnictví České
republiky Martinu Bojarovi a ministru práce a sociálních
věcí České republiky Milanu Horálkovi
ve věci ústavů sociální péče."
Kdo souhlasí s tímto usnesením? (117) Je
někdo proti? (Nikdo.) Zdržel se hlasování?
(Nikdo.) Děkuji. To znamená, že zde máme
117 poslanců, čili odpověď na tuto interpelaci
ústně podanou byla přijata.
Dále odpověděl pan ministr Bojar na interpelaci
tisk 56 poslancům Miroslavu Čapkovi, Květoslavě
Čelišové a Jaroslavu Žižkovi ve věci
přidělování bytů lékařům
a farmaceutům ve státním zájmu. Prosím
autory této interpelace, kdo z nich by se vyjádřil
laskavě k odpovědi pana ministra.
Poslanec Miroslav Čapek: Vážený
pane předsedající, vážená
vládo, vážení kolegové a kolegyně,
nemohu být spokojen s odpovědí i když
samozřejmě chápu princip a smysl, tak jak
o tom hovořil pan ministr. Jenom na vysvětlenou
bych vám chtěl říci to, co vládní
nařízení 205 z 10. května 1990 obsahuje
mimo jiné totiž umožňuje v § 1 odst.
1 písm. a), přidělit byty přednostně
ve státním zájmu občanům, kteří
byli vystěhováni z bytů na základě
nezákonného rozhodnutí orgánů
státu nebo na základě jeho nesprávného
úředního postupu, členům předsednictva
ČNR, pracovníkům ústředních
státních orgánů, kteří
jsou v přímo řídící
působnosti vedoucího tohoto orgánu, nebo
jsou ve funkci vedoucího odboru nebo mu na roveň
postaveného organizačního útvaru,
a to jen na návrh vedoucího tohoto ústředního
státního orgánu. soudců z povolání
na návrh ministra spravedlnosti, prokurátorům
a vyšetřovatelům prokuratury na návrh
generálního prokurátora a občanům,
kteří pečují nejméně
o tři současně narozené děti.
Já s tím výkladem, který byl podán,
nesouhlasím, protože nastává v Severočeském
kraji situace, - já bych v této souvislosti chtěl
upozornit, že se nejedná pouze o naši interpelaci
ve sněmovním tisku 56, ale i o další
interpelaci poslanců ve sněmovním tisku č.
61, kteří mají obsahově stejnou interpelaci,
- protože v současné době řada
pracovních smluv z volného náboru nebo čerstvých
absolventů lékařských fakult, které
uzavřel konkrétně OÚNZ v Teplicích,
nebude realizována. Pro tyto lékaře to byl
jediný stimul, proč tam jít, protože
víte, jak to v Severních Čechách vypadá,
že byli ochotni tam jít, protože dostanou hned
byt.