Tak, jak zde byly dotazy na oblast darování - toho
vynuceného darování. Tato oblast je opět
podchycena v zákoně o úpravě vlastnických
vztahů k půdě, protože bohužel
- a to je to, co jsme právě konzultovali i s panem
poslancem Straškem - nás vysloveně mrzí
a prostě znepokojuje, že vlastně došlo
na federální úrovni k přijetí
zákona o zmírnění křivd, a
zemědělství z toho úplně vypadlo.
Prosím vás, nebylo to z důvodu našeho
laxního přístupu, ale zákon se vůbec
nedostal na českou úroveň, do české
vlády a nebyl zde vůbec projednáván.
Čili, my jsme ty paragrafy měly připravené
a jednalo se jenom o to vložit je do toho zákona.
Vzhledem k tomu, že tento zákon byl přijat
doslova bez našeho vědomí, tak jsme je dali
do tohoto zákona o vlastnických vztazích
k půdě, byť svým způsobem logicky
tam prakticky nepatří tyto paragrafy. Zde je řečeno,
že majetky darované od 25. února 1948 do 31.
prosince 1989 různě pod nátlakem, pod vynucením
atd. - tady jsou všechny ty body vyjmenovány - budou
navráceny. Čili to je přesně ten paragraf,
nebo vlastně ta oblast problematiky, o které se
tady hovoří.
Dál si dovolím citovat: Spolu s nimi převezme
bezplatné obytné a hospodářské
budovy, které patřily k původní zemědělské
usedlosti žadatele, pokud jsou dosud ve vlastnictví
státu a u nichž nedošlo v důsledku zásadní
přestavby ke změně původního
stavebně technického charakteru stavby.
To jsou věci už různě lokálně
posuzované. Berte to, prosím vás, tak, že
je to návrh zákona, který samozřejmě
projde vládou, jednak Českou národní
radou, aspoň tedy doufám, a který tedy bude
sice předkládat federální úroveň,
ale já předpokládám, že ho budeme
skutečně projednávat.
Dál bych řekl, že velmi úzce, s celým
komplexem této problematiky souvisí to, že
připomínkování těchto zákonů,
a právě tedy těchto velmi citlivých
paragrafů, se zúčastňují naši
spolupracovníci z Konfederace politických vězňů,
jmenovitě paní Macková s panem Brojem, dále
spolupracují s našimi právníky, i zařazují
svoje právníky do celé této problematiky.
Takže věřím, že to skutečně
bude zpřipomínkované na úrovni a vlastně
lidé, kterých se to přímo týká,
jejichž rodin se to týká. tak k té činnosti
nepřistoupí nějakým laxním
způsobem, jak by se svým způsobem dalo předpokládat
u nějakých referentů.
Dál bych ještě k této problematice vás
chtěl informovat tak, jak jsme to projednávali v
naší zemědělské komisi, že
příští týden v pátek 19.
října by mělo dojít k přijetí
těchto postižených zemědělců
u pana prezidenta Havla na Hradě, takže tam budou
jednak soukromí rolníci, jednak právě
vybraní lidé z Konfederace politických vězňů.
Tím by snad skutečně měl tak nějak
symbolicky být zahájen proces zmírňování
křivd a reprivatizace, Takže to prosím pro
vaši bližší informaci.
Místopředseda ČNR Zdeněk Malík:
Děkuji panu ministru Kubátovi a obracím se
na pana generálního prokurátora Brunnera,
protože jde o výklad různých legislativních
opatření, že by nám k tomu také
něco řekl.
Generální prokurátor Ludvík Brunner:
Pane předsedající, dámy a pánové,
já se chci jen velmi stručně zúčastnit
této diskuse a navázat na odpovědi ministra
Kubáta. Chtěl bych jenom doplnit problematiku, které
v širším pojetí říkáme
restituce, abyste neměli pocit, že některé
křivdy, které byly od roku 1948 spáchány
nebudou napraveny a nějakým způsobem legislativně
upraveny.
Od svého nástupu do funkce jsem víceméně
pokračoval po doktoru Rychetském v jeho závazku,
že zpracováním tohoto zákona bude pověřena
Generální prokuratura. Na dvou jednáních
jsme provedli, řekl bych, takovou inventarizaci těch
nezákonností, které byly od roku 1948 provedeny
v naší republice a původní záměr,
aby odstranění těchto křivd bylo řešeno
jedním zákonem, se ukázalo jako nereálné.
Proto po dohodě u místopředsedy vlády
Rychetského a místopředsedy vlády
Mikloška bylo stanoveno, že část těchto
křivd bude řešena formou tzv. reprivatizačního
zákona, to je zákona, který už byl schválen
a bude řešit další druhy těchto
nezákonností, které by měly restituci
podléhat. V současné době - myslím,
že už je připraven restituční zákon
v paragrafovaném znění, je tedy na předsednictvu
federální vlády, tento týden nebo
příští by se mělo uskutečnit
závěrečné projednání
tohoto paragrafovaného návrhu zákona. Samozřejmě
tento návrh bude i řešit některé
oblasti, o kterých, tuším, hovořil poslanec
Litomiským, a myslím, že i zástupci
Konfederace politických vězňů naznačovali,
že to jsou i negativní dopady, které se odehrávaly
v pracovních táborech, z hlediska bezpečnosti
práce a z toho vyplývající újmy,
které si bývalí vězni nesou celý
život.
Jediné v čem máme dosti neblahý pocit
je to, jestli jsme schopni skutečně při inventarizaci
těch křivd postihnout všechno. To je tak jediné,
není vyloučeno, že restituční
zákon, který by měl přijít
k projednání do Federálního shromáždění
nebude zahrnovat vše, co můžeme považovat
za nutné, že musí být upraveno tím
restitučním zákonem, aby křivdy mohly
být odstraněny.
To, co říká ministr Kubát, tak i zástupci
ministerstva zemědělství se zúčastňovali
jednání komisí pro přípravu
restitučního zákona a s nimi bylo dohodnuto,
že křivdy v oblasti zemědělství
bude legislativně řešit ministerstvo zemědělství
v zákoně o půdě. Takže pouze
tolik, abyste věděli, že jsme nezapomněli
na tyto oblasti.
Místopředseda ČNR Zdeněk Malík:
Děkuji panu generálnímu prokurátorovi
Brunnerovi. Odpovědí ministra Kubáta a generálního
prokurátora byla objasněna řada otázek.
Pan poslanec Strašek také vyjádřil,
že je uspokojen, čili rozpravu končím
a navrhuji přijmout k této interpelaci následující
usnesení:
"Česká národní rada souhlasí
s odpovědí na interpelaci Jiřího Straška
ve věci problémů zemědělství,
zejména privatizace soukromého podnikání
a péče o vodní a lesní hospodářství."
Kdo s tímto souhlasí, ať zvedne ruku! (Hlasuje
se - 100). Děkuji. Kdo je proti? (1) Zdržel se někdo
hlasování? (20) Děkuji, tím je vysloven
nadpoloviční souhlas s odpovědí na
tuto interpelaci.
Přistupujeme k další interpelaci, to je odpověď
na interpelaci poslance Miroslava Čapka podle sněmovního
tisku 39 A a 39 B. Prosím pana poslance Čapka, aby
nám sdělil, zda odpověď považuje
za uspokojivou.
Poslanec Miroslav Čapek: Pane předsedající,
vážená vládo, já si teď
nejsou jist, vzhledem k tomu, že pan ministr Moldan již
na některé interpelace odpověděl,
usnesení bylo v té věci již přijímáno,
alespoň pokud se týká odpovědi pana
ministra Moldana. Měl bych na pana ministra dotaz, ale
pan ministr se v té další části
jednání omluvil a odvolává se ještě
na materiál, který je připravován
do vlády.
Já bych navrhoval jednu věc, aby rozprava k této
interpelaci byla odložena do příštího
zasedání, abych byl seznámen s materiálem,
který bude pro vládu předložen, a pak
bych se k tomu vyjádřil.
Místopředseda ČNR Zdeněk Malík:
Navrhujete odložení? Ano, dávám hlasovat
o tom, zda souhlasíte s odložením a doplněním
odpovědi na tuto interpelaci. Kdo souhlasí? (Hlasuje
se - 97) Čili je to dostatečná většina.
Dávám hlasovat, je proti? (1) Kdo se zdržel
hlasování? (22) Čili odpověď
na tuto interpelaci se odkládá na příští
zasedání.
Přistoupíme k další interpelaci, k další
odpovědi, k té interpelaci Miroslava Rašky
podle sněmovního tisku 40 A. Prosím pana
poslance Rašku, aby nám sdělil, zda považuje
odpověď za uspokojivou.
Poslanec Miroslav Raška: Dámy a pánové,
odpověď, která mně byla poskytnuta ministrem
vnitra a ministrem školství dle mého názoru
není odpovědí na obsah interpelace, kterou
jsem podal.
Podstatou odpovědi ministra vnitra je výčet
současně platných právních
norem, kterými se může řešit problém
využívání prostor, které dosud
využívaly dětské a mládežnické
organizace podle současných právních
norem. Je zde odkaz na zákon č. 29/1984 Sb. ve znění
zákona č. 171/1990 Sb., který však považují
odbory školství de facto za neúčinné
a školy, až na výjimky, nespolupracují
s žádnými dětskými ani mládežnickými
organizacemi v otázkách zabezpečení
podmínek pro jejich činnost.
Chtěl bych v této souvislosti poukázat na
příklad Slovenska, kde slovenská vláda
přijala usnesení, kterým de facto zmrazila
využívání prostor, které před
17. listopadem využívaly dětské a mládežnické
organizace pro tento účel a svými orgány
i na nižších stupních garantuje, že
změna využití těchto prostor bude vždy
v zájmu dětí a mládeže, což
v České republice není.
Současný stav je asi takový, že okresní
národní výbory či národní
výbory nižších stupňů využívají
toho, že stanovené nájmy v těchto objektech
byly na nízké úrovni a bez důvodů
vypovídají dětským a mládežnickým
organizacím nájmy z těchto prostor, v mnoha
případech bez jakékoliv náhrady či
s ne ekvivalentní náhradou. Odpověď
na tuto interpelaci odvolávající se na budoucí
právní normy, jako je soustava daní, která
se bude řešit až za delší dobu, kde
by měly snad existovat odpočitatelné položky
na činnost dětí a mládeže, které
zatím v zákoně nejsou, tento problém
neřeší. Domnívám se, že
pokud vláda nepřijme jakési opatření,
které by alespoň na přechodnou dobu - dá
se říci - "zasádrovalo" současný
stav ve využití těchto prostor, které
patří státu a budou patřit obcím,
zhruba 80 % těchto prostor bude v budoucnu pro činnost
těchto organizací ztracena.
Chci také upozornit na to, že v poslední době
od listopadu vzniklo zhruba 40 organizací, které
mají působnost v České republice a
které by zřejmě chtěly vyvíjet
svou činnost a působit v oblasti výchovy
dětí a mládeže. Tyto organizace by měly
rozvíjet svou činnost alespoň v prostorách,
které v minulosti byly využívány SSM
nebo bývalou PO SSN a tyto prostory neustále ubývají.
Pracovníci národních výborů,
kteří dneska rozhodují o tom, jak budou tyto
prostory využity, v mnoha případech si zajišťují
svoji budoucnost tím, že tyto prostory a jejich účel
mění na využití různými
firmami, kde jsou tito pracovníci různým
způsobem zapojeni. Takže považuji osobně
odpověď na interpelaci, za z mého pohledu,
nepřijatelnou.
Místopředseda ČNR Zdeněk Malík:
Děkuji panu poslanci Raškovi. To znamená, podobně
jako u předešlé, je potřeba náležitě
rozšířit a doplnit odpověď na interpelaci
pana poslance Rašky.
Kdo souhlasí s tím, aby nebyla přijata a
byla doplněna, nechť zvedne ruku! (Hlasuje se - 60)
Kdo je proti? (17) Kdo se zdržel hlasování?
(31). To nesouhlasí s počtem přítomných
poslanců, Protože je to těsně na polovině,
zjistěte, prosím, stav přítomných
poslanců.
(Zjištěný stav přítomných
poslanců: 121.)
Dostali jsme se do patové situace, protože jsme hlasovali
pro stanovisko navrhovatele, pana poslance, který interpelaci
podával, dávám nyní hlasovat znovu,
abyste se vyjádřili, zda přijímáme
obsah interpelace odpovědi pana ministra, zda ji jako sněmovna
přijímáme. Čili kdo souhlasí
s tím, že přijímáme odpověď
pana ministra Hradílka, kterou máte písemně?
Poslanec Marek Benda: Text jsme neschválili,
čili nesouhlasíme s odpovědí. Co se
stane, když současně neschválíme,
že souhlasíme s odpovědí?
Místopředseda ČNR Zdeněk Malík:
Dostali jsme se do situace, že pan navrhovatel pan poslanec
Raška nesouhlasí s odpovědí a my jsme
hlasovali jako kolektiv, jako plénám, že souhlasíme.
(Hlasy: Ne !)
Poslanec Petr Lom: Myslím, že to není
závažná komplikace. Bude třeba prohlásit
dosavadní hlasování za zmatečné
a vyjádřit se podle jednacího řádu
k odpovědi na interpelaci. Nemáme se vyjadřovat
k mínění poslance, který interpelaci
podával, poněvadž to už je záležitostí
celé ČNR. Musíme zaujmout stanovisko k odpovědi
na tuto interpelaci. Čili správná otázka
k hlasování má být položena takto:
Kdo souhlasí s odpovědí na interpelaci pana
poslance Rašky? A co bylo předtím, prosím,
anulujme krátkou cestou! (Potlesk.)
Místopředseda ČNR Zdeněk Malík:
Děkuji. Čili k odpovědi zaujme ČNR
stanovisko. Je to v jednacím řádu: "K
odpovědi na interpelaci se může konat rozprava.
K odpovědi zaujme ČNR stanovisko usnesením
"
Čili to je poslední slovo, rozhoduje Česká
národní rada.
Poslanec Jiří Payne: Samozřejmě
záleží na úvaze sněmovny. Ale
já se neodvažuji hlasovat okamžitě. Nevím,
zda by skutečně neměla být konána
rozprava, abychom došli k nějakému názoru
a pak se kvalifikovaně rozhodli.
Místopředseda ČNR Zdeněk Malík:
Máte pravdu, čili otevírám rozpravu
k odpovědi na tuto interpelaci. Pan ministr Vopěnka.
Ministr školství, mládeže a tělovýchovy
Petr Vopěnka: Vážená paní
předsedkyně, vážený pane předsedající,
vážené dámy a pánové,
co se týče ministerstva školství, nemohu
odpovědět jinak než jak jsem zde včera
tuto sněmovnu varoval. Skutečně my můžeme
mládežnickým organizacím poskytovat
pouze prostory ve školách a podle toho, jak se sněmovna
včera zde rozhodla, nebudeme mít prakticky ani tuto
možnost. Víc odpovědět nemohu.
Místopředseda ČNR Zdeněk Malík:
Děkuji panu ministru. Stačí toto vysvětlení
nebo hlásí se ještě někdo do
rozpravy? Prosím.
Poslanec Jiří Payne: Domnívám
se, že bychom měli této věci, která
se týká mládeže, věnovat skutečně
pozornost, protože do značné míry na
tom bude záviset budoucnost, a lidé, kteří
budou o této budoucnosti rozhodovat. Samozřejmě
nám záleží na tom, aby mládež
měla možnost někde se scházet.
Zároveň by bylo třeba zvažovat, abychom
tím nenarušovali práva vlastnická a
podnikatelná. To znamená měli bychom hledat
nějaká řešení, která by
nenarušovala tržní ekonomiku, ke které
bychom rádi dospěli, a zároveň umožňovala
dětem vhodným způsobem se scházet.
Samozřejmě některé požadavky
jsou trochu absurdní, protože např. žádat
klubovnu pro mládež na Václavském náměstí
je asi zbytečné. Já sám jsem absolvoval
Foglarův oddíl a scházeli jsme se v Hodkovičkách
za městem. Nevadilo nám, že jezdíme
hodinu mimo Prahu. Tam ovšem by nájemné bylo
podstatně nižší, to znamená, že
nelze tento problém řešit zcela paušálně.
Jádro problému bych viděl v tom, že
by peníze se měly dostávat skutečně
na místa, kde se děti scházejí. Jak
to učinit, zda metodou jakýchsi kupónů,
které by si mládežnické oddíly
mohly nechávat proplácet, nebo jakým způsobem
dosáhnout toho, že peníze přijdou právě
na ta místa, kde jsou potřeba a nikoliv zbytečně
do středisek, která jsou financována a vlastně
ta činnost se nedostává k dětem, nedochází
svého adresáta. Tím by tedy např.
mohla být tato možnost vyloučena. Nemám
to samozřejmě promyšlené do detailů
koncepčně, abych o tom mohl dále hovořit,
ale samozřejmě by bylo třeba to řešit
s adresátem té interpelace.
Domnívám se, že bychom se tomu měli
věnovat všichni podrobněji, ale tehdy, když
budeme schopni dospět k nějakému výsledku.
Samozřejmě se domnívám, že by
asi velkou část této péče o
mládež měly převzít obce, v jejichž
kompetenci by bylo dávat dotace, případně
i zavést tyto kupóny. Ale to by skutečně
znamenalo o tom přemýšlet a vyžádat
si nějaký koncepční návrh.
Děkuji.
Místopředseda ČNR Zdeněk Malík:
Děkuji panu poslanci Paynovi. Má ještě
někdo k této interpelaci. Ptám se pana poslance
Rašky, ještě jednou, zda souhlasí s tím
co tady slyšel, zda tedy přijímá interpelaci,
abychom mohli přistoupit k usnesení a hlasování.
Poslanec Miroslav Raška: Jen krátce.
Nemohu samozřejmě souhlasit s odpovědí.
Souhlasím s poslancem Paynem, že musí být
vytvořen systém, který umožní
ekonomicky stimulovat podnikatele a další právní
subjekty k tomu, aby mládeži jakýmsi způsobem
pomáhali.
Principem interpelace bylo to, že do té doby, dokud
nebude vytvořen tento systém. je třeba zatím
zafixovat současný stav, abychom nezačínali
v době. kdy budou tyto právní normy přijaty.
prakticky od nuly. Děkuji.
Poslanec Vladimír Šuman: Doporučuji
zvážit toto řešení: odložit
hlasování o přijetí či nepřijetí
interpelace do doby, kdy bude přítomen ministr vnitra
a kdy bude schopen v krátké a písemné
formě, samozřejmě ne vyčerpávající
sdělení a odpověď na interpelaci pana
poslance, zdůvodnit, jaké konkrétní
další důvody je k tomu vedly. Jinak pokud toto
nebude přijato, pak doporučuji toto přijmout,
protože za daného stavu vývoje naší
společnosti není možné nic, než
aplikovat to, co doporučuje ing. Hradílek, a naopak
je věcí jinou, abychom my vyvinuli aktivitu v tom
směru, aby byla přijata určitá opatření.
Kolega Payne si možná v tom vyvine svoji aktivitu,
aby byla přijata taková opatření,
která by umožnila řešit problematiku jiným
způsobem, než jakým si to můžeme
dovolit dosud. Doporučuji přijetí té
interpelace.
Místopředseda ČNR Zdeněk Malík:
Děkuji panu poslanci. Hlásí se poslankyně
Němcová.
Poslankyně Helena Němcová:
Vážené předsednictvo a kolegové,
mám jen několik málo údajů,
na základě kterých bych vznesla určitý
návrh. Je známo, že v České republice
existuje celkem 36 organizací mládežnických
a dětských a mají, asi 3,5 mil. členů;
jsou to mladí lidé do 25 let. Přitom se u
nás vykazuje, že mládežnické a
dětské organizace mají dohromady 20 mil.
členů. Takže, tak jak se dříve
vykazovaly brigádnické hodiny, tak se vykazují
mládežnické organizace.
Ku příkladu pionýr má jeden Pionýr,
který vznikl v roce 1968 a druhý v roce 1990. Obě
dvě jsou nástupnické organizace Pionýru.
Majetek v České republice po SSM činí
91 mil. Kčs. Je s podivem, že ku příkladu
Mladá fronta si vyhrazuje právo na 20 % zisk z Mladé
fronty. Tam jde o stroje, o všechno, co je majetek SSM, ale
zisk už jde zase nějaké takové organizaci.
Jde také o Seč, o další věci,
ku příkladu: o záležitost, kdy se za
hodně velkou sumu v tvrdé valutě - asi 15
mil. devizových korun měly koupit nějaké
jednorázové injekční stříkačky.
Místo toho pan Obzina zakoupil televizní studio
CAVIS, které spravoval jeho syn. Je to firma, která
existuje dodnes. Měla sloužit dětem a mládeži,
děti z toho dosud neviděly nic, dnes se CAVIS prodává,
má dva zájemce. Jedním jsou Slušovice,
druhým bývalý zaměstnanec televize
Pružina.