Zákon o organizaci soudů, zahrnující
rovněž volbu soudců, zatím nebyl novelizován
a jeho stávající podoba v mnoha případech
umožňuje průnik soudců, kteří
v minulosti zaškobrtli o práh spravedlnosti, do justiční
komory.
V demokratických státech je uplatňována
platforma trojího rozdělení moci: zákonodárná,
výkonná a soudní. Zákonodárnou
moc svěřili voliči do rukou poslanců,
které si mohli v předvolební kampani prohlédnout
doslova ze všech stran. Výkonnou moc má v rukou
sice vláda, jmenovaná prezidentem, na druhé
straně má však veřejnost možnost
kontrolvoat politiku a případě prostřednictvím
poslanců dosáhnout jejího odvolání.
Třetí větev ztělesňuje moc
soudní, často mlhavou, nejasnou a také velmi
diskutovanou.
Nevím, jestli si všichni uvědomujeme zodpovědnost,
jakou na svá bedra volbou soudců bereme, každopádně
bychom neměli vycházet pouze ze strohých
informací, poskytnutých nám ministerstvem
spravedlnosti, které se u jednotlivých kandidátů
příliš od sebe neliší. Naše
odpovědnost je o to vyšší, když si
uvědomujeme, že soudce je volen na 10 let a po tuto
dobu je prakticky neodvolatelný.
Navrhuji proto: zřídit při České
národní radě komisi pro prověřování
kandidátů na funkci soudce z povolání,
případně svěřit tuto práci
justiční komisi ČNR a její řady
příslušně rozšířit.
Zároveň navrhuji zveřejnit seznamy kandidátů
na soudce v tisku na všech úrovních a jejich
vyvěšení na úředních tabulích
obecních zastupitelstev, okresních úřadech
a soudech.
V této souvislosti vyzvat občany, aby případné
závažné námitky a podněty uplatňovali
u svých poslanců a k tomu účelu zřízené
komise.
V dané situaci by to sice znamenalo odložení
volby soudců přibližně o měsíc.
Jde však o odklad, který v poměru k závažnosti
věci a dálce volebního období, je
v podstatě zanedbatelný. (Potlesk.)
Místopředseda ČNR Zdeněk Malík:
Děkuji panu poslanci Fiedorovi a prosím pana poslance
Rašku.
Poslanec Miroslav Raška: Vážená
paní předsedkyně, vážená
vládo, dámy a pánové, chci se obrátil
prostřednictvím premiéra české
vlády s interpelací na ministra národní
obrany ve věci letecké záchranné služby,
postupu její organizace v současné době.
Obrátili se na mne důstojníci z letecké
armády západního vojenského okruhu
s tím, že v současné době dochází
ke snižování leteckých sil v naší
armádě, což skýtá určité
rezervy techniky a personálu, která v armádě
tímto způsobem zůstane a určité
možnosti pro využití v letecké záchranné
službě. Zdá se, že orientace, která
byla přijata na úrovni federální vlády
se orientuje komerčně na Slovair a jiné složky
a armáda jako taková není využívána.
Myslím, že je zde možno využít této
techniky k tomu, aby dnes slabě organizovaná letecká
služba byla posílena kvalitní technikou a kvalitním
leteckým personálem.
Dále bych se chtěl obrátit s podnětem
na ministra školství České republiky
ve věci neadekvátního postupu některých
odborů školství vůči organizacím
dětí a mládleže v okresech převážně
moravských krajů. Konkrétní případ
je ze Znojma, kdy pokynem vedoucího odboru školství
bylo nařízeno ředitelům základních
škol, aby de facto přebrali majetek bývalých
pionýrských skupin do majetku školy a tím
prakticky zestátnili tyto organizace. Chtěl bych
upozornit, že existuje dohoda mezi organizacemi Pionýr
a Junák, kdy kolektivy bývalých pionýrských
skupin mohou i s majetkem po schválení federálního
ministerstva financí přejít do organizace
Junák. Postup, který byl zvolen ve Znojmě
a je signalizován i z dalších okresů
moravských krajů, se mi zdá neadekvátní.
(Potlesk.)
Místopředseda ČNR Zdeněk Malík:
Děkuji panu poslanci Raškovi a prosím pana
poslance Šumana.
Poslanec Vladimír Šuman: Dobrý
den paní předsedkyně, pane předsedající,
vážený pane premiére, na základě
vystoupení pana poslance Šimečka skupina poslanců
ve složení Chromý, Laštůvka, Šimečka
a Šuman po věcné konzultaci s ministrem spravedlnosti
dr. Richtrem zpracovala text, který doporučuje České
národní radě k přijetí. Týká
se otázky politických vězňů
z konce 40. a 50. let.
Česká národní rada na svém
zasedání dne 10.10.1990 dospěla k závěru,
že průběh rehabilitací bývalých
politických vězňů probíhá
neuspokojivě. To se především týká
vězňů z konce 40. a 60. let. Lidé
odsouzení v této době patří
vesměs ke generaci dnešních sedmdesátníků
a osmdesátníků. Proto by jejich případy
měly být projednávány přednostně,
aby se své rehabilitace dožili. Stejně tak
je potřebné urychlit odškodňování
již rehabilitovaných osob a bezodkladně řešit
jejich důchodové nároky. Závažná
a naléhavá se ukazuje potřeba zákona,
který by řešil podmínky pro uplatňování
dalších majetkových nároků těchto
občanů.
Právě oni, vězňové 40. a 60.
let byli první, kteří svou činností
či alespoň svým vězněním
a utrpením postupně vytvářeli protikomunistický
odpor, který důstojně navazuje na první
odboj protirakouský a na druhý odboj protinacistický.
Je třeba vzít v úvahu i sociální
aspekty, poněvadž jde vesměs o občany,
jejichž výdělky, a tím i důchody
byly a jsou velmi nízké, a proto je jejich současná
situace nepoměrně tíživější
než je tomu u ostatního obyvatelstva.
Jsme si vědomi toho, že v některých
starých případech naráží
hladké vyřizování napadlých
věcí na skutečnost, že nejsou k dispozici
původní soudní spisy, či jiné
podklady potřebné pro rehabilitaci, zatímco
spisy z pozdějších let jsou vesměs dostupné.
Právě případům těchto
občanů, kteří byli postiženi
nejhůře, musíme věnovat zvláštní
ohled a úctu celé společnosti.
Česká národní rada proto ukládá
vládě České republiky
1. vytvořit podmínky pro urychlení rehabilitací,
a to především občanů nespravedlivě
odsouzených koncem 40. a v průběhu 50. let,
2. informovat Českou národní radu o postupu
rehabilitací,
3. urychleně dopracovat návrh zákona o mimosoudních
rehabilitacích. (Potlesk.)
Místopředseda ČNR Zdeněk Malík:
Děkuji panu poslanci Šumanovi. Protože jde o
závažné prohlášení. dávám
o tomto hlasovat, zda souhlasíte s obsahem toho, co pan
poslanec Šuman přednesl.
Kdo souhlasí, ať zvedne ruku! (Hlasuje se - 123) Je
někdo proti? (Nikdo.) Zdržel se někdo hlasování?
(6) vzhledem k tomu, že je nás přítomno
129, bylo toto prohlášení přijato naprostou
většinou.
Poslankyně Gerta Mazalová: Vážená
paní předsedkyně, vážený
pane předsedající, vážená
vládo, vážení kolegové, vážené
kolegyně, chtěla bych jenom odpovědět
osobně jako poslankyně Moravy panu Válkovi
na jeho přednes. Pan poslanec Válek uvádí,
že pochází po své matce z Lašska,
otci z Valašska, měl by být tedy napůl
Slezan, napůl Moravák, žijící
v bývalých Sudetech atd. Já si myslím,
že je skutečně napůl, nekompletně
a to po všech stránkách. Protože člověk
celý a úplný by se nikdy nemohl projevovat
způsobem tak nevkusným a nechutným. (Během
těchto prohlášení značná
část poslanců opouštěla sál.)
Dále uvádím: tito, totiž poslanci HSD
hodlali vytvořit jakousi obnovu Velkomoravské říše,
jejímž vládcem je údajně Slovák.
O historii Moravy tento poloviční pan poslanec mnoho
neví a bohužel není čas, aby mu byla
vysvětlena. Další věc: Všichni
významní představitelé, spisovatelé
a výtvarníci se stěhovali v roce 1968 většinou
do Prahy, kde měli lepší podmínky svého
vývoje. To je pravda. V tomto má pan poslanec pravdu.
S tím bychom souhlasili všichni. U nás na Moravě
nebylo a dodnes není tolik finančních prostředků.
abychom mohli tyto významné představitele
také hmotně ohodnotit, jak by to naleželo.
Za čtvrté: z Moravy odcházeli také
politikové takového ražení, jako byli
pánové Indra, Kempný a další.
Tito lidé z Moravy utvářeli a posilovali
pražský centralismus, jímž mohou dnes
argumentovat poslanci za HSD. Oni podobní politikové
odcházeli také pokud vím z jiných
územních částí republiky a
bylo jich také více. Ze by pražský centralismus
vytvářeli jenom moravští politikové,
o tom si dovolím pochybovat. Bylo by to nad jejich síly.
Za páté: Tito poslanci si osobují právo
hovořit za všechny obyvatele Moravy a Slezska. I když
je u nich nárůst příznivců,
nedomnívám se, že by tito mohli zájmy
občanů vyjadřovat. Pan poslanec mluví
pouze za celý okres Nový Jičín. Táže
se, proč poslanci HSD nechali pustnout svá města
a upadat místní kulturu, aniž hnuli prstem.
Najednou je jich tady v roli zachránců moravsko-slezského
lidu plno atd. Otázka, za koho mluvím, je dnes snad
už jasná. Počty našich voličů
jsou známé a denně se zvyšují.
Zato je otázka, zda pan poslanec Válek skutečně
hovoří za celý okres Nový Jičín,
tak jak uvádí. A poslední otázka,
pan poslanec navrhuje odlišit moravské poslance HSD
tím, že by v duchu svých idejí chodili
do České národní rady v lidových
krojích. Podle regionu, který zastupují,
pak bychom se odlišili. Máme to, prosím vás,
brát jako návrh, na kterém pan poslanec trvá
a nebo ho bere zpět? (Veselost. Potlesk.)
Místopředseda ČNR Zdeněk Malík:
Děkuji paní poslankyni Mazalové, prosím
paní poslankyni Röschovou.
Poslankyně Anna Röschová: Dámy
a pánové, já doufám, že mne budou
poslouchat i poslanci, kteří jsou na chodbě,
protože můj příspěvek bude ryze
informativní. takže prosím o pozornost i na
chodbě. (Veselost. Potlesk.) Velice stručně
bych chtěla reagovat na to, co tu říkal pan
poslanec Fiedor. Proto je to informativní. Justiční
komise a ústavně právní výbor
ve spolupráci se velice podrobně zabývají
charakteristikami, které jsou uvedeny u soudců na
návrh jejich volby. Ústavně právní
výbor dal ministerstvu spravedlnosti asi jedenáct
bodů, co ta charakteristika má obsahovat. Bylo to
prokonzultováno i se soudci na okresních úrovních
a potom ústavně právní výbor
vydal toto usnesení. To znamená, že v těchto
bodech je také povinností ministerstva spravedlnosti,
aby návrh na volbu soudců předložil
tisku. To znamená České tiskové kanceláři.
Ovšem bohužel ministerstvo spravedlnosti už nemůže
ovlivnit, zda to v novinách vyjde, či nevyjde. Toto
jsem chtěla říci. Není pravdou, že
by neexistoval orgán ČNR. který by se tímto
velmi podrobně nezabýval.
Místopředseda ČNR Zdeněk Malík:
Děkuji paní poslankyni Röschové. Jelikož
další přihlášky již nemám,
předpokládám, že tento bod pořadu
můžeme ukončit.
Povinnost vlády České republiky odpovídat
poslancům na interpelace, otázky a podněty
vyplývá z jednacího řádu, a
proto není třeba, abychom přijímali
samostatné usnesení. Můžeme tedy přejít
přímo k bodu
K tomuto bodu pořadu vám byly rozdány na
lavice následující sněmovní
tisky:
tisk 28 A - odpověď na písemnou interpelaci
poslance Jiřího Straška,
tisk 39 A a 39 B - odpovědi na písemnou interpelaci
poslance Miroslava Čapka
tisk 40 A - odpověď na písemnou interpelaci
poslance Miroslava Rašky,
tisk 41 A - odpověď na písemnou interpelaci
poslanců Viktora Dobala. Jiřího Fiedora.
Jiřího Honajzera a Ivana Maška,
tisky 42 A, 42 B a 42 C - odpovědi na písemnou interpelaci
poslanců Zdeňka Malíka, Jaroslavy Moserové
a Vladimíra Šumana.
tisk 43 A - odpověď na písemnou interpelaci
poslance Pavla Havloviče,
tisk 44 A - odpověď na písemnou interpelaci
poslankyně Daniely Kolářové,
tisk 58 - odpověď na ústní interpelaci
poslance Václava Moskala.
Nyní přistoupíme k projednávání
těchto interpelací. Každou interpelaci projednáváme
zvlášť a přijmeme k ní samostatné
usnesení.
První v pořadí je odpověď na
interpelaci pana poslance Jiřího Straška uvedená
ve sněmovním tisku 28 A. Prosím tedy pana
poslance Jiřího Straška, zda odpověď
považuje za uspokojivou. Bylo by dobře, aby páni
poslanci, kteří odešli na chodbu, se vrátili,
protože uslyší odpovědi na interpelace.
Poslanec Jiří Strašek: Vážená
paní předsedkyně, vážený
pane předsedo vládo, vážený pane
předsedající, kolegové, před
sebou máte odpověď pana ministra zemědělství
dr. Kubáta na moji interpelaci, která se týkala
privatizace v zemědělství. Mám z toho
dost smíšený pocit. Jednak uznávám,
že pan ministr zemědělství dělá
co může. Do popředí našeho zájmu
by se měla dostat otázka kompetencí. Co tedy
vlastně můžeme a co nemůžeme. My
máme svůj český parlament, máme
české ministerstvo zemědělství
a my de facto o této otázce v české
zemi rozhodnout nemůžeme. Nad námi stojí
jakýsi orgán, i nad ministrem zemědělství,
federální orgán, na kterém celá
ta záležitost stojí. Domnívám
se, že tato interpelace - a prosil bych pana předsedu
vlády, jestli je to možné - by měla
být dořešena tím způsobem, že
by ji pan předseda vlády přednesl tomuto
orgánu. Nevím, jestli je to možné. Domnívám
se, že snad ano. Protože pan ministr zemědělství
nemá zřejmě ve své kompetenci možnost
uspokojivě to vyřešit.
Místopředseda ČNR Zdeněk Malík:
Děkuji panu poslanci Straškovi. Můžeme
tuto interpelaci považovat z vaší stránky
za odpovězenou?
Poslanec Jiří Strašek: Ano, můžete.
Co se týče pana ministra zemědělství,
věřím, že udělal všechno,
co bylo v jeho moci.
Místopředseda ČNR Zdeněk Malík:
Děkuji vám. Nyní otevírám rozpravu.
Táži se, zda někdo má dotaz k této
interpelaci, jejíž odpověď jste dostali
písemně?
Poslanec Ivo Palkoska: Vážený
pane předsedo, paní předsedkyně, vážené
kolegyně a kolegové, dovoluji si vás upozornit
na stranu 3 odpovědi na interpelaci, zejména její
druhou polovinu. Jedná se zde o zrušení diskriminačního
zákona a vládního nařízení
a zejména o otázku zrušení darovacích
smluv. Je zde odkaz na návrh zákona o zmírnění
některých majetkových křivd. Když
byla tato odpověď zpracovávána 27. září,
tak samozřejmě tento zákon ještě
nebyl v platnosti (tuším). Dneska je v platnosti a
je patrné, že se samozřejmě tohoto majetku
netýká. Obdobně se netýká ani
darovacích smluv, které byly uzavírány
v podstatě vynuceně a občané žijí
v současné době v nejistotě. Máme
před sebou privatizaci, malou privatizaci a velkou privatizaci,
a občané se právem dotazují, zda tyto
majetky, které přešly na stát formou
nabídky darování státu a stát
tuto nabídku velkomyslně přijal, tak zda
tyto majetky budou řešeny formou zákona, a
nebo zda se mají občané domáhat soudní
cestou, což by bylo zřejmě též
schůdné.
Dovoluji si poukázat na neutěšený stav
naší justice a na skutečnost, že v případě,
že tyto žaloby budou podávány hromadně,
tak naše justice nebude ani dělat rehabilitace, nebude
dělat ani tyto věci, protože nic z toho nestačí.
Domnívám se, že by mělo i z našeho
parlamentu zaznít, zda jsme toho názoru, že
křivdy tohoto druhu budou řešeny formou zákona
a zda toto doporučujeme, či zda ponecháváme
bývalým vlastníkům a jejich dědicům,
aby otázku navrácení jejich majetku si řešili
individuálně soukromo-právní cestou.
Místopředseda ČNR Zdeněk Malík:
Děkuji panu poslanci Palkoskovi a prosím nyní
pana ministra Kubáta, aby se vyjádřil k této
interpelaci a mohli bychom tuto záležitost uzavřít.
Ministr zemědělství Bohumil Kubát:
Vážená paní předsedkyně,
vážený pane předsedo, vážená
Česká národní rado, v té době,
jak už bylo řečeno, jsem připravoval
odpověď na interpelaci pana poslance Straška,
tak některé věci samozřejmě
ještě nebyly ujasněné. Proto bych si
dovolil připomenout interpelaci č. 68 pana poslance
Kapusty, protože tyto dvě interpelace v této
oblasti velmi úzce souvisí. Jedná se samozřejmě
o vrácení majetku movitého, nemovitého
a o navrácení půdy. Z důvodů,
abychom zabránili rozkrádání tohoto
majetku, abychom zabránili rozprodávání
tohoto majetku, tak bylo přijato usnesení, které
upravuje zákon 111 z roku 1990, to je o státním
podniku, protože docházelo k rozprodávání
nemovitostí - různých starých stodol,
starých objektů, statků atd. - vlastně
v době, kdy je jasné, že mnoho z nich bude
reprivatizováno, případně privatizováno,
případně navráceno právě
podle těchto zákonů.
Z toho důvodu jsme v podstatě zakázali a
znemožnili tuto možnost prodejů, aby o to tito
lidé nepřišli, tak říkajíc
v předvečer navrácení.
Dále je připravován zákon, který
bude upravovat vlastnické vztahy k půdě.
Je to teď nově připravovaný zákon,
který bychom měli ve čtvrtek projednávat
ve vládě. Tady bych si dovolil upozornit na §
4, kde je řečeno, že kromě toho, že
dojde k navrácení pozemků, tak dojde také
k navrácení živého a neživého
inventáře. Nemusím, prosím vás,
říkat, jak složitý to bude proces, jestli
tedy budeme vracet živý dobytek nebo jesti budeme
vyrovnávat jeho hodnoty, jakým způsobem dojde
k vyrovnání hodnoty zařízení,
strojů, techniky, o kterou ti lidé přišli.
Ale v každém případě, to zde,
prosím pěkně, je zahrnuto.
Dál bych si dovolil upozornit, že stejně tak
zítra bude projednáván zákon o zemědělské
výrobě provozované samostatně hospodařícími
rolníky. Je to nesmírně důležitý
paragraf, nebo nesmírně důležitá
právní úprava, protože i ona bude právě
umožňovat navrácení tohoto majetku do
hospodaření. Dál vlastně umožní
a postaví soukromě hospodařící
rolníky na úroveň podnikatelů, to
znamená, že oni budou moci nakupovat také za
velkoobchodní ceny, což momentálně nelze,
a dále budou upraveny i některé možnosti
daňové, nebo přesněji řečeno
- budou zde upraveny daně.