Poslanec Vladimír Zeman: Dámy a pánové,
vážení hosté, obracím se s interpelací
na vládu České republiky ve věci kritického
stavu ohrožení obcí povodněmi v důsledku
nedostatečné protierozní ochrany půdy.
Při své pracovní cestě povodím
Moravy jsem si potvrdil varující informace o katastrofálních
důsledcích povodní, postihujících
střední a malé obce. Přitom hlavní
příčiny se stále opakují -
přívaly dešťových srážek,
pozemky v povodí malých toků zcela nebo nedostatečně
chráněné proti vodní erozi půdy,
nevhodný stav vodohospodářských zařízení
ve spojení s chybami ve stavebním uspořádání
intravilánů. S výjimkou čistě
přírodních faktorů se jedná
čistě o příčiny v minulosti
převážně negativně ovlivňované
činností člověka.
Tento obraz příznaků nezdravého vývoje
životního prostředí je zvláště
častý v oblastech intenzívního zemědělského
hospodaření. Byl zaznamenán např.
v Lukách nad Jihlavou, ve Važanech nad Litavou, okres
Vyškov apod. se opakuje ve všech podhorských
oblastech. Pan předseda vlády, který tímto
krajem projížděl při své předvolební
kampani v květnu, se o tom přesvědčil
i osobně. S opakujícími se příčinami
se však opakují ztráty lidských životů,
katastrofální materiální ztráty,
ale také prakticky nenahraditelné ztráty
zemědělské půdy.
Odborníci již často na tento stav poukazovali a navrhli řešení. Politikové a řídící pracovníci příliš často pouze slíbili nápravu neudržitelného stavu. Proto lze nejpozději v jarním období příštího roku znovu očekávat další povodňové katastrofy, do značné míry zapříčiněné nebo ovlivňované lidským faktorem. Protože je v lidských silách řada možností odvrátit dosavadní negativní vývoj, žádám odpověď na tyto otázky:
1. Jaká konkrétní a efektivní opatření připravuje vláda České republiky pro snížení výskytu kritických povodňových situacích v malých a středních obcích?
2. Jak jsou tato opatření ekonomicky a organizačně zabezpečena a kdy bude možno hodnotit jejich účinnost?
3. Jak tato opatření zapadají do programu komplexních úprav krajiny a programu obnovy vesnice?
4. Jak je vyřešena ochrana Važan nad Litavou
a okres Vyškov a obce Luka nad Jihlavou před možným
opakováním povodňové situace?
Mimo tento text mi dovolte, abych se připojil k interpelaci
pana poslance Pavely ohledně Tesly Rožnov a poprosil
pana premiéra, aby se vláda co nejdříve
zabývala písemnou interpelací - tisk 67.
K tomu bych chtěl citovat z otevřeného dopisu
zaměstnanců Tesly Rožnov, ve kterém
říkají, že je nepřijatelné
řešení navrhované panem ministrem Grégrem,
jež spočívá v transformaci současného
státního podniku Tesla Rožnov na státní
akciovou společnost holdingového typu k 1.11.1990.
Nadále trváme na svých dřívějších
požadavcích o zřízení samostatných
státních podniků nebo přímo
samostatných státních akciových společností.
Děkuji.
Místopředseda ČNR Michal Kraus:
Děkuji, pane poslanče. Žádám
pana poslance Kubiše, do diskuse se dále připraví
pan poslanec Giňa.
Poslanec Josef Kubiš: Vážený
pane předsedající, paní předsedkyně,
pane předsedo vlády, vážení poslanci,
chtěl jsem mluvit o problémech, které jsou
v současné době ve státní správě,
nebo se kterými se potýkáme, ale hovořil
o nich pan poslanec Bělehrádek. Proto bych doplnil
jenom některé věci, o kterých nehovořil.
Interpeluji tímto na českého ministra vnitra
pana Hradílka. Pracovníkům národních
výborů bylo oznámeno, že v souvislosti
se změnami, se budou rušit národní výbory
a že se zkracuje volební období současných
národních výborů s účinností
ke dni voleb do místních samosprávných
orgánů v roce 1990. Podle usnesení vlády
České republiky č. 193 ze dne 17. července
1990 se umožňuje, aby při projednávání
dalšího pracovního uplatnění
pracovníků národních výborů
bylo počínaje dnem 1. srpna 1990 postupováno
podle vyhlášky č. 195/1985 Sb., o zabezpečení
pracovníků při organizačních
změnách občanů před nástupem
do zaměstnání.
Z výše uvedených důvodů bylo
v souladu s ustanovením § 11 vyhlášky
č. 195/1989 Sb. oznámeno, že ONV zanikne ke
dni voleb do obecních zastupitelstev, to je ke dni 24.11.1990.
Při uplatnění této vyhlášky
vůči pracovníkům národních
výborů se v současné době objevuje
zásadní požadavek řešit nejpozději
do 30.10.1990 organizační strukturu okresních
úřadů. Konkrétně jde o stanovení
závazného počtu pracovníků
okresních úřadů a závazného
limitu mzdových prostředků pro pracovníky
těchto úřadů.
Pokud ministr vnitra České republiky nestanoví
závazně tyto ukazatele do 30.10.1990, lze očekávat
závažné komplikace při řešení
pracovněprávních vztahů na okresních
úřadech a v obcích. My samozřejmě
máme zprávy různé, ale všechny
tyto zprávy jsou ústní. Nejdůležitější
je otázka platnosti nebo neplatnosti této zásady,
ale chtěl bych od pana ministra odpověď písemně.
Děkuji.
Místopředseda ČNR Michal Kraus:
Děkuji panu poslanci. Diskutovat bude pan poslanec Giňa.
Poslanec Ondřej Giňa: Vážený
pane předsedající, paní předsedkyně,
vážená česká vládo, dámy
a pánové, pan ing. Holomek se vyjádřil
k rómské problematice. Vznesl nebo vyjádřil
několik myšlenek, se kterými se ztotožňuji.
Nerad bych to rozváděl dále. Ovšem padla
zde výzva poslance Čecha - myslím, že
to byla významná věc a rád bych na
to reagoval. Dnes je 10. říjen a končí
lhůta stanovená Rómům krajským
náčelníkem SNB v Ostravě k řešení
kriminality. V poslední době se na přední
místo v souvislosti v Rómy klade právě
otázka kriminality. Statistiky potvrzují, že
obecní nárůst tohoto společenského
problému je hrozivý. Bohužel, část
rómské populace se na tomto nepříznivém
vývoji podílí značnou měrou.
Nepříznivý vývoj v této oblasti
společenského života odpovídá
stavu, v němž se naše společnost ocitá.
Ještě stále jsme na počátku formování
nového společensko-politického systému.
Hledáme vhodné programy pomoci ve všech oblastech
života, zejména v bytové, zdravotní
a sociální péči. Navíc do našeho
života vstupuje nový problém nezaměstnanosti.
Všichni víme, že nás čeká
nelehká práce, všichni víme, že
chceme vybudovat společnost na základě svobody,
rovnosti, demokracie a blahobytu. K těmto hodnotám
nebyl v minulosti přístup, navíc v praxi
byly deformovány.
Rómové se po staletí trvajícím
martiriu chtějí na těchto hodnotách
podílet, protože to jsou hodnoty hodné úcty.
Víme však, že i my Rómové musíme
k vybudování těchto hodnot něčím
přispět. Abychom tak mohli učinit, je třeba,
aby Rómové získali sebedůvěru,
sebejistotu a pocit důstojnosti. K tomu potřebujeme
sociální, kulturní, politický, ale
zejména vzdělanostní vzestup. Musíme
se stát legitimní částí společnosti,
a to nám může zajistit pouze přiznání
statutu národnostní menšiny, která bude
mít zastoupení v místních úřadech
i parlamentech. Nejpočetněji jsme prozatím
zastoupeni ve vězení.
Stále ožehavějším problémem
se stává rasismus a diskriminace. Značná
část veřejnosti zastává názor,
že Rómové pod záminkou diskriminace
chtějí mít zvláštní výsady.
Aby člověk mohl pochopit věci Rómů,
měl by být Róm. Tak jako každý
národ, národnost nebo kmen, tedy každé
společenství lidí, má i rómský
lid svůj život a osud. Historie Rómů
je specifická nejen svým obsahem, ale zejména
svým postavením v čase a místě,
které v rozvoji lidské společnosti zaujímá.
Nastala doba, kdy i Rómové se mohou vyjádřit
k záležitostem, jež se jich týkají.
Je to jistě významný úspěch,
který je znásobován i tím, že
mnoho poslanců se živě zajímá
o problematiku Rómů. Osobně mohu dokladovat
konkrétní pomoc při řešení
např. bytové problematiky, kde právě
podpora kolegy poslance přispěla ke správnému
řešení. Z rozhovorů, které jsem
měl s mnoha poslanci na rómské téma,
mi utkvěla v paměti jedna významná
myšlenka našeho kolegy, to, že věc Rómů
je věcí všech.
Jsem si jist, že toto je naprosto správná myšlenka
a podle ní je třeba jednat. Nikdo z Rómů
se nesmí stavět lhostejně k tomu, porušuje-li
jiný Róm zásady a normy stanovené
společností, naopak nikdo z nerómů
"by neměl být lhostejný k tomu, děje-li
se tak vůči Rómům".
Předstupuji před vás s konkrétním
návrhem upřímné spolupráce.
Rómská občanská iniciativa je garantem
při prosazování rovnoprávnosti, svobody
a oprávněných zájmů a potřeb
občanů, zejména rómských, a
jako taková vypracovala koncepci řešení
problematiky Rómů, kterou bude předkládat
vládám ČSFR. Tuto koncenpci předložíme
k posouzení i vám poslancům České
národní rady.
Žádám vás, abyste se s touto koncepcí
seznámili a budete-li cítit potřebu se k
ní vyjádřit, abyste tak učinili. Důležité
bude, uznáte-li ji za natolik správnou, abyste jí
vyjádřili svou podporu. Chci upozornit, že
problémy nelze řešit ultimativně, jak
to učinil krajský náčelník
SNB v Ostravě. A já pevně věřím,
že pokud vznikne dostatečná spolupráce,
že v budoucnosti dojde k tomu, že rómský
problém by měl být přestat problémem.
Děkuji.
Místopředseda ČNR Michal Kraus:
Děkuji panu poslanci Giňovi.
Vážené kolegyně, vážení
kolegové, do diskuse k tomuto bodu je ještě
dále přihlášeno sedm dalších
diskutujících. Vzhledem k tomu, že ve 12.00
hodin se má uskutečnit slavnostní akt ustavení
Rady sociální dohody, kterého se zúčastní
převážná část vlády
i vedení České národní rady,
doporučuji, abychom ve 12.00 hodin dopolední část
našeho zasedání přerušili, udělali
polední přestávku s tím, že odpolední
zasedání začne ve 13.00 hodin.
Vzhledem k tomu, že pan ministr Moldan, který měl
připravené odpovědi na některé
dotazy, se nebude moci po 13.00 hodině zúčastnit,
přihlásil se teď o slovo a já mu jej
dávám.
Ministr životního prostředí Bedřich
Moldan: Vážený pane předsedající,
děkuji za slovo. Vážená sněmovno,
promiňte mi, že jsem trochu narušil tento program,
ale mám naléhavou záležitost odpoledne
a nemohu se zde zúčastnit.
Chtěl bych odpovědět velmi stručně
na interepalce poslanců Čapka a Laštůvky
z minulé schůze a na interpelaci poslance Přikryla
z této schůze. Chtěl bych vám oznámit,
že materiál, který se jmenuje "Program
ozdravění životního prostředí
v Severočeském kraji na rok 1991-1995 s výhledem
do roku 2000" je hotov a předkládáme
jej vládě. Je to materiál, na kterém
se zúčastnily občanské iniciativy
a místní orgány samosprávy v uvedené
oblasti a využili jsme zejména podkladového
materiálu, o kterém zde hovořil minule pan
poslanec Laštůvka a uvedl ho jako přílohu,
to znamená jako "Priority jedna" a "Priority
dvě", zpracované ekofóry pánevních
oblastí.
Chtěl bych dále oznámit, že řešení
finančních otázek je jednou z nejnaléhavějších
priorit, na kterých naše ministerstvo v současně
době pracuje a v brzké době předložíme
vládě návrh zákona o Fondu životního
prostředí, který předpokládáme,
že ještě do konce roku by mohla projednat i Česká
národní rada a kde velká část
těchto otázek by měla být řešena.
Není to samozřejmě jediný nástroj,
ale považujeme jej za velmi dobrý.
Další dotaz nebo bod interpelace se týkal státní
energetické politiky. V této věci musím
oznámit, že energetická politika zatím
není dohotovena. Souvisí to s dělbou kompetencí
mezi federální a národní vládou,
pracuje se na tom velmi intenzívně, ale v nejbližší
době to nebude dokončeno právě s ohledem
na nové vymezení kompetencí, podle kterých
se na definitivní verzi tohoto velmi závažného
materiálu musí ve větší míře
podílet národní ministerstva, než tomu
je dosud. Zatím tuto věc zpracovává
ministerstvo hospodářství, ale ani tam není
věc hotova, mají termín konec října.
Naši experti se zatím na tom podíleli jenom
velice okrajově.
K interpelaci poslance Přikryla z dnešní schůze
chci sdělit, že záležitost řešení
Šluknovského výběžku, jak bylo
správně poznamenáno, je především
záležitost jednání se Spolkovou republikou
Německo a Polskem. Jednání s Polskem je připraveno,
bude se konat na federální úrovni, byl už
stanoven termín, ale nevím ho zpaměti, protože
byl posunut, měl být původně 15. října,
ale ministr Kamínský to posunul asi o týden.
Čili v nejbližších dnech se bude konat
a já Vám oznámím výsledek.
Jednání se Spolkovou republikou Německo zatím
zahájeno nebylo, a to z toho důvodu, že jednání
s Německou demokratickou republikou zcela skončila
již před několika měsíci, protože
nemělo naprosto žádný význam
s jejich orgány jednat protože se necítily
za věc zodpovědny. V nejbližší
době navážeme pochopitelně na tato jednání,
která byla usktuečněna v minulých
letech, ovšem na zcela nové úrovni. se Spolkovou
republikou Německo a předpokládáme,
že se tam ta situace velmi rychle vyřeší,
protože ty věci pochopitelně neodpovídají
současným zákonům a standardům
Spolkové republiky Německo. Myslím, že
to bude vyřešeno i bez našeho nějakého
velkého úsilí.
Konečně jako poslední věc bych chtěl
říci, že na našem ministerstvu se dokončují
práce na našem komplexním programu, který
bude do konce října předán vládě
České republiky v definitivní podobě.
My - jak víte - jsme zpracovali pracovní verzi,
k této pracovní verzi jsme obdrželi obrovské
množství připomínek, konkrétně
200, a většina z nich je velice kvalifikovaných
a také jistě mnozí z vás se na tom
zúčastnili. Chtěl bych i touto formou poděkovat,
protože všechny připomínky pečlivě
zvažujeme a využíváme při dopracování
definitivní verze. Předpokládám, že
se nám to snad do té míry povede, a že
až vám to vláda předloží,
snad by to mohlo být pozitivně přijato. (potlesk.)
Místopředseda ČNR Michal Kraus:
Děkuji, pane ministře. Je mojí povinností
zeptat se pánů poslance Čapka, Laštůvky
a Přikryla, zda souhlasí s takovouto odpovědí
na jejich interpelace (poslanec Laštůvka souhlasí).
Poslanec Miroslav Čapek: Vážená
paní předsedkyně, vážená
vládo, měl bych na pana ministra pouze dotaz, pokud
se týká jeho odpovědi 39 b v druhém
odstavci, kde hovoří o částce, kterou
zaplatily organizace se sídlem na území Severočeského
kraje v roce 1989 do fondu za znečišťování
vodních toků podle části 3 nařízení
vlády č. 2/1989. "Finančních
prostředků bylo využito na financování
programu ekologických investic pouze vodohospodářských".
Chtěl bych informaci, jestli tyto prostředky byly
použity pouze v Severočeském kraji nebo jestli
byly použity mimo republiku, protože si myslím,
pokud tomu tak není, že by prostředky, které
byly vybrány z pokut v Severočeském kraji
od organizací, měly také v Severočeském
kraji zůstat.
Místopředseda ČNR Michal Kraus:
Děkuji. Táži se, zda někdo z dalších
poslanců má připomínky k odpovědi
pana ministra. Pokud ne, navrhuji následující
usnesení:
"Česká národní rada souhlasí
s odpovědí na interpelace poslanců Čapka,
Laštůvky a Přikryla ve věcech životního
prostředí ve znění těchto interpelací."
Kdo s tímto návrhem souhlasí, nechť
zvedne ruku! (Hlasuje se - 82). Kdo je proti? (Hlasuje se - 8)
Kdo se zdržel hlasování? (Hlasuje se - 20)
Usnesení tedy bylo přijato.
Účastníky slavnostního aktu ustavení
Rady sociální dohody žádám, aby
se po přerušení schůze dostavili do
zasedací místnosti č. 120.
Naše schůze bude pokračovat po polední
přestávce ve 13.00 hodin. Jako první bude
diskutovat poslanec Litomiský a schůzi bude řídit
pan místopředseda Malík. Děkuji všem,
přeji dobrou chuť a žádám dochvilnost.
Místopředseda ČNR Zdeněk Malík:
Dámy a pánové, omlouvám, že začínáme
později. Je to z toho důvodu, že jsme se museli
zúčastnit zakládání Rady sociální
dohody mezi podnikateli, vládou a odbory. To je na omluvu
toho, že jsme se zpozdili.
Nyní pokračujeme v bodě 7, kterým
jsou interpelace, otázky a podněty.
Hovořit bude pan poslanec Litomiský, připraví
se pan poslanec Nedbálek.
Poslanec Jan Litomiský: Vážená
paní předsedkyně, vážená
vládo, dámy a pánové, chtěl
bych položit otázku panu ministrovi spravedlnosti.
V poslední době se na mne obrátilo několik
zemědělců odsouzených trestními
komisemi okresních národních výborů
v padesátých letech. Trestem bylo propadnutí
majetku, vystěhování z rodné obce
a často i několik let pracovního tábora.
Když se tito postižení nebo jejich příbuzní
obrátí na rehabilitační soud, jsou
odmítnuti se zdůvodněním, že
jejich případ musí být řešen
zvláštním zákonem. Jsou mezi nimi i
zemědělci, kteří mají spolu
se svými dětmi zájem o soukromé hospodaření.
Přitom vrácení majetku podle reprivatizačního
zákona nebo podle připravovaného zákona
o některých vztazích k půdě
je podmíněno rehabilitací takto postižených
osob. Táži se proto pana ministra, jak budou tyto
případy řešeny.
Dalším problémem jsou zemědělci
odsouzení podle tehdejších zákonů
právem. Například za to, že si bez povolení
porazili vlastní prase. Táži se, zda také
tito zemědělci budou rehabilitováni. Děkuji.
Místopředseda ČNR Zdeněk Malík:
Děkuji panu poslanci Litomiskému. Dále prosím
pana poslance Nedbálka.
Poslanec Lubomír Nedbálek: Vážené
předsednictvo, vážená česká
vládo, vážení hosté, dámy
a pánové, dovolte mi vznést interpelaci na
předsedu vlády pana Pitharta ve věci situace
v resortu ministerstva vnitra a ministerstva obrany.
1. 42 bývalých důstojníků StB,
mezi něž patří nejvyšší
šarže bývalé StB v Jihomoravském
kraji, kteří byli uvolněni na vlastní
žádost a ze zdravotních důvodů
a kteří nešli k prověrkovým komisím
a odešli do civilu, dostali podle tehdy platného předpisu
z 9.6.1980 celkem 1 200 000 Kčs za tzv. odstupné.
To považuji za zcela nemorální, nemravné
a skandální. Proto žádám prostřednictvím
pana předsedy vlády federálního ministra
vnitra o vydání opatření, které
by přinutilo vrácení těchto peněz,
které by mohly být využity nejlépe na
Fond rehabilitovaným politickým vězňům
nebo na jiné humanitární účely.
2. Zásadně nesouhlasím s tím, že
rozkazem ministra vnitra v květnu t.r. byla vojenská
zpravodajská služba, tzv. VKR převedena z federálního
ministerstva vnitra do ministerstva národní obrany
jako Vojenské obranné zpravodajství. Podle
mých informací se jedná o nejméně
1000 bývalých příslušníků
StB, kteří neprošli prověrkami občanských
komisí. Tito lidé jsou pravděpodobně
v činné službě, a nejen to, že
jsou placeni, ale mají možnost ovlivňovat společenský
vývoj.