Středa 10. října 1990

Poslanec Vladimír Zeman: Dámy a pánové, vážení hosté, obracím se s interpelací na vládu České republiky ve věci kritického stavu ohrožení obcí povodněmi v důsledku nedostatečné protierozní ochrany půdy. Při své pracovní cestě povodím Moravy jsem si potvrdil varující informace o katastrofálních důsledcích povodní, postihujících střední a malé obce. Přitom hlavní příčiny se stále opakují - přívaly dešťových srážek, pozemky v povodí malých toků zcela nebo nedostatečně chráněné proti vodní erozi půdy, nevhodný stav vodohospodářských zařízení ve spojení s chybami ve stavebním uspořádání intravilánů. S výjimkou čistě přírodních faktorů se jedná čistě o příčiny v minulosti převážně negativně ovlivňované činností člověka.

Tento obraz příznaků nezdravého vývoje životního prostředí je zvláště častý v oblastech intenzívního zemědělského hospodaření. Byl zaznamenán např. v Lukách nad Jihlavou, ve Važanech nad Litavou, okres Vyškov apod. se opakuje ve všech podhorských oblastech. Pan předseda vlády, který tímto krajem projížděl při své předvolební kampani v květnu, se o tom přesvědčil i osobně. S opakujícími se příčinami se však opakují ztráty lidských životů, katastrofální materiální ztráty, ale také prakticky nenahraditelné ztráty zemědělské půdy.

Odborníci již často na tento stav poukazovali a navrhli řešení. Politikové a řídící pracovníci příliš často pouze slíbili nápravu neudržitelného stavu. Proto lze nejpozději v jarním období příštího roku znovu očekávat další povodňové katastrofy, do značné míry zapříčiněné nebo ovlivňované lidským faktorem. Protože je v lidských silách řada možností odvrátit dosavadní negativní vývoj, žádám odpověď na tyto otázky:

1. Jaká konkrétní a efektivní opatření připravuje vláda České republiky pro snížení výskytu kritických povodňových situacích v malých a středních obcích?

2. Jak jsou tato opatření ekonomicky a organizačně zabezpečena a kdy bude možno hodnotit jejich účinnost?

3. Jak tato opatření zapadají do programu komplexních úprav krajiny a programu obnovy vesnice?

4. Jak je vyřešena ochrana Važan nad Litavou a okres Vyškov a obce Luka nad Jihlavou před možným opakováním povodňové situace?

Mimo tento text mi dovolte, abych se připojil k interpelaci pana poslance Pavely ohledně Tesly Rožnov a poprosil pana premiéra, aby se vláda co nejdříve zabývala písemnou interpelací - tisk 67. K tomu bych chtěl citovat z otevřeného dopisu zaměstnanců Tesly Rožnov, ve kterém říkají, že je nepřijatelné řešení navrhované panem ministrem Grégrem, jež spočívá v transformaci současného státního podniku Tesla Rožnov na státní akciovou společnost holdingového typu k 1.11.1990. Nadále trváme na svých dřívějších požadavcích o zřízení samostatných státních podniků nebo přímo samostatných státních akciových společností. Děkuji.

Místopředseda ČNR Michal Kraus: Děkuji, pane poslanče. Žádám pana poslance Kubiše, do diskuse se dále připraví pan poslanec Giňa.

Poslanec Josef Kubiš: Vážený pane předsedající, paní předsedkyně, pane předsedo vlády, vážení poslanci, chtěl jsem mluvit o problémech, které jsou v současné době ve státní správě, nebo se kterými se potýkáme, ale hovořil o nich pan poslanec Bělehrádek. Proto bych doplnil jenom některé věci, o kterých nehovořil.

Interpeluji tímto na českého ministra vnitra pana Hradílka. Pracovníkům národních výborů bylo oznámeno, že v souvislosti se změnami, se budou rušit národní výbory a že se zkracuje volební období současných národních výborů s účinností ke dni voleb do místních samosprávných orgánů v roce 1990. Podle usnesení vlády České republiky č. 193 ze dne 17. července 1990 se umožňuje, aby při projednávání dalšího pracovního uplatnění pracovníků národních výborů bylo počínaje dnem 1. srpna 1990 postupováno podle vyhlášky č. 195/1985 Sb., o zabezpečení pracovníků při organizačních změnách občanů před nástupem do zaměstnání.

Z výše uvedených důvodů bylo v souladu s ustanovením § 11 vyhlášky č. 195/1989 Sb. oznámeno, že ONV zanikne ke dni voleb do obecních zastupitelstev, to je ke dni 24.11.1990. Při uplatnění této vyhlášky vůči pracovníkům národních výborů se v současné době objevuje zásadní požadavek řešit nejpozději do 30.10.1990 organizační strukturu okresních úřadů. Konkrétně jde o stanovení závazného počtu pracovníků okresních úřadů a závazného limitu mzdových prostředků pro pracovníky těchto úřadů.

Pokud ministr vnitra České republiky nestanoví závazně tyto ukazatele do 30.10.1990, lze očekávat závažné komplikace při řešení pracovněprávních vztahů na okresních úřadech a v obcích. My samozřejmě máme zprávy různé, ale všechny tyto zprávy jsou ústní. Nejdůležitější je otázka platnosti nebo neplatnosti této zásady, ale chtěl bych od pana ministra odpověď písemně. Děkuji.

Místopředseda ČNR Michal Kraus: Děkuji panu poslanci. Diskutovat bude pan poslanec Giňa.

Poslanec Ondřej Giňa: Vážený pane předsedající, paní předsedkyně, vážená česká vládo, dámy a pánové, pan ing. Holomek se vyjádřil k rómské problematice. Vznesl nebo vyjádřil několik myšlenek, se kterými se ztotožňuji. Nerad bych to rozváděl dále. Ovšem padla zde výzva poslance Čecha - myslím, že to byla významná věc a rád bych na to reagoval. Dnes je 10. říjen a končí lhůta stanovená Rómům krajským náčelníkem SNB v Ostravě k řešení kriminality. V poslední době se na přední místo v souvislosti v Rómy klade právě otázka kriminality. Statistiky potvrzují, že obecní nárůst tohoto společenského problému je hrozivý. Bohužel, část rómské populace se na tomto nepříznivém vývoji podílí značnou měrou. Nepříznivý vývoj v této oblasti společenského života odpovídá stavu, v němž se naše společnost ocitá. Ještě stále jsme na počátku formování nového společensko-politického systému. Hledáme vhodné programy pomoci ve všech oblastech života, zejména v bytové, zdravotní a sociální péči. Navíc do našeho života vstupuje nový problém nezaměstnanosti. Všichni víme, že nás čeká nelehká práce, všichni víme, že chceme vybudovat společnost na základě svobody, rovnosti, demokracie a blahobytu. K těmto hodnotám nebyl v minulosti přístup, navíc v praxi byly deformovány.

Rómové se po staletí trvajícím martiriu chtějí na těchto hodnotách podílet, protože to jsou hodnoty hodné úcty. Víme však, že i my Rómové musíme k vybudování těchto hodnot něčím přispět. Abychom tak mohli učinit, je třeba, aby Rómové získali sebedůvěru, sebejistotu a pocit důstojnosti. K tomu potřebujeme sociální, kulturní, politický, ale zejména vzdělanostní vzestup. Musíme se stát legitimní částí společnosti, a to nám může zajistit pouze přiznání statutu národnostní menšiny, která bude mít zastoupení v místních úřadech i parlamentech. Nejpočetněji jsme prozatím zastoupeni ve vězení.

Stále ožehavějším problémem se stává rasismus a diskriminace. Značná část veřejnosti zastává názor, že Rómové pod záminkou diskriminace chtějí mít zvláštní výsady. Aby člověk mohl pochopit věci Rómů, měl by být Róm. Tak jako každý národ, národnost nebo kmen, tedy každé společenství lidí, má i rómský lid svůj život a osud. Historie Rómů je specifická nejen svým obsahem, ale zejména svým postavením v čase a místě, které v rozvoji lidské společnosti zaujímá.

Nastala doba, kdy i Rómové se mohou vyjádřit k záležitostem, jež se jich týkají. Je to jistě významný úspěch, který je znásobován i tím, že mnoho poslanců se živě zajímá o problematiku Rómů. Osobně mohu dokladovat konkrétní pomoc při řešení např. bytové problematiky, kde právě podpora kolegy poslance přispěla ke správnému řešení. Z rozhovorů, které jsem měl s mnoha poslanci na rómské téma, mi utkvěla v paměti jedna významná myšlenka našeho kolegy, to, že věc Rómů je věcí všech.

Jsem si jist, že toto je naprosto správná myšlenka a podle ní je třeba jednat. Nikdo z Rómů se nesmí stavět lhostejně k tomu, porušuje-li jiný Róm zásady a normy stanovené společností, naopak nikdo z nerómů "by neměl být lhostejný k tomu, děje-li se tak vůči Rómům".

Předstupuji před vás s konkrétním návrhem upřímné spolupráce. Rómská občanská iniciativa je garantem při prosazování rovnoprávnosti, svobody a oprávněných zájmů a potřeb občanů, zejména rómských, a jako taková vypracovala koncepci řešení problematiky Rómů, kterou bude předkládat vládám ČSFR. Tuto koncenpci předložíme k posouzení i vám poslancům České národní rady.

Žádám vás, abyste se s touto koncepcí seznámili a budete-li cítit potřebu se k ní vyjádřit, abyste tak učinili. Důležité bude, uznáte-li ji za natolik správnou, abyste jí vyjádřili svou podporu. Chci upozornit, že problémy nelze řešit ultimativně, jak to učinil krajský náčelník SNB v Ostravě. A já pevně věřím, že pokud vznikne dostatečná spolupráce, že v budoucnosti dojde k tomu, že rómský problém by měl být přestat problémem. Děkuji.

Místopředseda ČNR Michal Kraus: Děkuji panu poslanci Giňovi.

Vážené kolegyně, vážení kolegové, do diskuse k tomuto bodu je ještě dále přihlášeno sedm dalších diskutujících. Vzhledem k tomu, že ve 12.00 hodin se má uskutečnit slavnostní akt ustavení Rady sociální dohody, kterého se zúčastní převážná část vlády i vedení České národní rady, doporučuji, abychom ve 12.00 hodin dopolední část našeho zasedání přerušili, udělali polední přestávku s tím, že odpolední zasedání začne ve 13.00 hodin.

Vzhledem k tomu, že pan ministr Moldan, který měl připravené odpovědi na některé dotazy, se nebude moci po 13.00 hodině zúčastnit, přihlásil se teď o slovo a já mu jej dávám.

Ministr životního prostředí Bedřich Moldan: Vážený pane předsedající, děkuji za slovo. Vážená sněmovno, promiňte mi, že jsem trochu narušil tento program, ale mám naléhavou záležitost odpoledne a nemohu se zde zúčastnit.

Chtěl bych odpovědět velmi stručně na interepalce poslanců Čapka a Laštůvky z minulé schůze a na interpelaci poslance Přikryla z této schůze. Chtěl bych vám oznámit, že materiál, který se jmenuje "Program ozdravění životního prostředí v Severočeském kraji na rok 1991-1995 s výhledem do roku 2000" je hotov a předkládáme jej vládě. Je to materiál, na kterém se zúčastnily občanské iniciativy a místní orgány samosprávy v uvedené oblasti a využili jsme zejména podkladového materiálu, o kterém zde hovořil minule pan poslanec Laštůvka a uvedl ho jako přílohu, to znamená jako "Priority jedna" a "Priority dvě", zpracované ekofóry pánevních oblastí.

Chtěl bych dále oznámit, že řešení finančních otázek je jednou z nejnaléhavějších priorit, na kterých naše ministerstvo v současně době pracuje a v brzké době předložíme vládě návrh zákona o Fondu životního prostředí, který předpokládáme, že ještě do konce roku by mohla projednat i Česká národní rada a kde velká část těchto otázek by měla být řešena. Není to samozřejmě jediný nástroj, ale považujeme jej za velmi dobrý.

Další dotaz nebo bod interpelace se týkal státní energetické politiky. V této věci musím oznámit, že energetická politika zatím není dohotovena. Souvisí to s dělbou kompetencí mezi federální a národní vládou, pracuje se na tom velmi intenzívně, ale v nejbližší době to nebude dokončeno právě s ohledem na nové vymezení kompetencí, podle kterých se na definitivní verzi tohoto velmi závažného materiálu musí ve větší míře podílet národní ministerstva, než tomu je dosud. Zatím tuto věc zpracovává ministerstvo hospodářství, ale ani tam není věc hotova, mají termín konec října. Naši experti se zatím na tom podíleli jenom velice okrajově.

K interpelaci poslance Přikryla z dnešní schůze chci sdělit, že záležitost řešení Šluknovského výběžku, jak bylo správně poznamenáno, je především záležitost jednání se Spolkovou republikou Německo a Polskem. Jednání s Polskem je připraveno, bude se konat na federální úrovni, byl už stanoven termín, ale nevím ho zpaměti, protože byl posunut, měl být původně 15. října, ale ministr Kamínský to posunul asi o týden. Čili v nejbližších dnech se bude konat a já Vám oznámím výsledek.

Jednání se Spolkovou republikou Německo zatím zahájeno nebylo, a to z toho důvodu, že jednání s Německou demokratickou republikou zcela skončila již před několika měsíci, protože nemělo naprosto žádný význam s jejich orgány jednat protože se necítily za věc zodpovědny. V nejbližší době navážeme pochopitelně na tato jednání, která byla usktuečněna v minulých letech, ovšem na zcela nové úrovni. se Spolkovou republikou Německo a předpokládáme, že se tam ta situace velmi rychle vyřeší, protože ty věci pochopitelně neodpovídají současným zákonům a standardům Spolkové republiky Německo. Myslím, že to bude vyřešeno i bez našeho nějakého velkého úsilí.

Konečně jako poslední věc bych chtěl říci, že na našem ministerstvu se dokončují práce na našem komplexním programu, který bude do konce října předán vládě České republiky v definitivní podobě. My - jak víte - jsme zpracovali pracovní verzi, k této pracovní verzi jsme obdrželi obrovské množství připomínek, konkrétně 200, a většina z nich je velice kvalifikovaných a také jistě mnozí z vás se na tom zúčastnili. Chtěl bych i touto formou poděkovat, protože všechny připomínky pečlivě zvažujeme a využíváme při dopracování definitivní verze. Předpokládám, že se nám to snad do té míry povede, a že až vám to vláda předloží, snad by to mohlo být pozitivně přijato. (potlesk.)

Místopředseda ČNR Michal Kraus: Děkuji, pane ministře. Je mojí povinností zeptat se pánů poslance Čapka, Laštůvky a Přikryla, zda souhlasí s takovouto odpovědí na jejich interpelace (poslanec Laštůvka souhlasí).

Poslanec Miroslav Čapek: Vážená paní předsedkyně, vážená vládo, měl bych na pana ministra pouze dotaz, pokud se týká jeho odpovědi 39 b v druhém odstavci, kde hovoří o částce, kterou zaplatily organizace se sídlem na území Severočeského kraje v roce 1989 do fondu za znečišťování vodních toků podle části 3 nařízení vlády č. 2/1989. "Finančních prostředků bylo využito na financování programu ekologických investic pouze vodohospodářských".

Chtěl bych informaci, jestli tyto prostředky byly použity pouze v Severočeském kraji nebo jestli byly použity mimo republiku, protože si myslím, pokud tomu tak není, že by prostředky, které byly vybrány z pokut v Severočeském kraji od organizací, měly také v Severočeském kraji zůstat.

Místopředseda ČNR Michal Kraus: Děkuji. Táži se, zda někdo z dalších poslanců má připomínky k odpovědi pana ministra. Pokud ne, navrhuji následující usnesení:

"Česká národní rada souhlasí s odpovědí na interpelace poslanců Čapka, Laštůvky a Přikryla ve věcech životního prostředí ve znění těchto interpelací."

Kdo s tímto návrhem souhlasí, nechť zvedne ruku! (Hlasuje se - 82). Kdo je proti? (Hlasuje se - 8) Kdo se zdržel hlasování? (Hlasuje se - 20)

Usnesení tedy bylo přijato.

Účastníky slavnostního aktu ustavení Rady sociální dohody žádám, aby se po přerušení schůze dostavili do zasedací místnosti č. 120.

Naše schůze bude pokračovat po polední přestávce ve 13.00 hodin. Jako první bude diskutovat poslanec Litomiský a schůzi bude řídit pan místopředseda Malík. Děkuji všem, přeji dobrou chuť a žádám dochvilnost.

Místopředseda ČNR Zdeněk Malík: Dámy a pánové, omlouvám, že začínáme později. Je to z toho důvodu, že jsme se museli zúčastnit zakládání Rady sociální dohody mezi podnikateli, vládou a odbory. To je na omluvu toho, že jsme se zpozdili.

Nyní pokračujeme v bodě 7, kterým jsou interpelace, otázky a podněty.

Hovořit bude pan poslanec Litomiský, připraví se pan poslanec Nedbálek.

Poslanec Jan Litomiský: Vážená paní předsedkyně, vážená vládo, dámy a pánové, chtěl bych položit otázku panu ministrovi spravedlnosti.

V poslední době se na mne obrátilo několik zemědělců odsouzených trestními komisemi okresních národních výborů v padesátých letech. Trestem bylo propadnutí majetku, vystěhování z rodné obce a často i několik let pracovního tábora. Když se tito postižení nebo jejich příbuzní obrátí na rehabilitační soud, jsou odmítnuti se zdůvodněním, že jejich případ musí být řešen zvláštním zákonem. Jsou mezi nimi i zemědělci, kteří mají spolu se svými dětmi zájem o soukromé hospodaření. Přitom vrácení majetku podle reprivatizačního zákona nebo podle připravovaného zákona o některých vztazích k půdě je podmíněno rehabilitací takto postižených osob. Táži se proto pana ministra, jak budou tyto případy řešeny.

Dalším problémem jsou zemědělci odsouzení podle tehdejších zákonů právem. Například za to, že si bez povolení porazili vlastní prase. Táži se, zda také tito zemědělci budou rehabilitováni. Děkuji.

Místopředseda ČNR Zdeněk Malík: Děkuji panu poslanci Litomiskému. Dále prosím pana poslance Nedbálka.

Poslanec Lubomír Nedbálek: Vážené předsednictvo, vážená česká vládo, vážení hosté, dámy a pánové, dovolte mi vznést interpelaci na předsedu vlády pana Pitharta ve věci situace v resortu ministerstva vnitra a ministerstva obrany.

1. 42 bývalých důstojníků StB, mezi něž patří nejvyšší šarže bývalé StB v Jihomoravském kraji, kteří byli uvolněni na vlastní žádost a ze zdravotních důvodů a kteří nešli k prověrkovým komisím a odešli do civilu, dostali podle tehdy platného předpisu z 9.6.1980 celkem 1 200 000 Kčs za tzv. odstupné. To považuji za zcela nemorální, nemravné a skandální. Proto žádám prostřednictvím pana předsedy vlády federálního ministra vnitra o vydání opatření, které by přinutilo vrácení těchto peněz, které by mohly být využity nejlépe na Fond rehabilitovaným politickým vězňům nebo na jiné humanitární účely.

2. Zásadně nesouhlasím s tím, že rozkazem ministra vnitra v květnu t.r. byla vojenská zpravodajská služba, tzv. VKR převedena z federálního ministerstva vnitra do ministerstva národní obrany jako Vojenské obranné zpravodajství. Podle mých informací se jedná o nejméně 1000 bývalých příslušníků StB, kteří neprošli prověrkami občanských komisí. Tito lidé jsou pravděpodobně v činné službě, a nejen to, že jsou placeni, ale mají možnost ovlivňovat společenský vývoj.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP