Středa 10. října 1990

V neposlední řadě pro to mluví i ten fakt, že přece všichni chceme, aby ti, kteří byli v padesátých letech neprávem odsouzeni, se své rehabilitace a odškodnění dožili. Jsou to dnes již staří lidé, mezi 70 a 80 lety, pokud rehabilitace budou probíhat tempem, kterým dosud probíhají, je skutečně otázkou, zda se tito lidé dožijí té skutečné satisfakce, která jim po právu náleží. (Potlesk.)

Zabývali jsme se i otázkou třetího odboje. Protože jsme si byli vědomi, že v ČNR jsme sbor poslanců a nikoli sbor historiků, navázali jsme již kontakt s historiky a tito skutečně už na vědecké a odborné bázi na této otázce pracují.

Nyní mi dovolte, abych vás seznámila s prohlášením, které 27. září předsednictvo přijalo.

"Někteří z nás si dostatečně neuvědomují, že dosud mezi námi žijí občané, kteří pro to, že se postavili neohroženě proti totalitní moci, byli odsouzeni k mnohaletému vězení, útrapám nucených prací a ke ztrátě lidské důstojnosti. Z vězení se vrátili domů často s vážně podlomeným zdravím. Žijí mezi námi i pozůstalí po těch, kteří za své přesvědčení položili život.

Zákon o soudní rehabilitaci č. 119/1990 Sb. již nabyl účinnosti. Převážná většina politických vězňů padesátých let a jejich rodinných příslušníků však žije dále na okraji společnosti pro nedostatečné existenční zajištění, bez oficiální právní i morální individuální satisfakce. Tito lidé dožívají své neutěšené stáří tak, jak byli nuceni žít celých 40 let před listopadovými dny bez majetku, s nedůstojnými platy a s důchody na hranici nouze.

Obracíme se proto na pracovníky justice s výzvou, aby si uvědomili, že i rychlá pomoc může přijít pozdě, neboť tito účastníci odporu umírají stářím a chorobami. Požadujeme proto, aby byla přednostně prováděna rehabilitace rozsudků od roku 1948 a nikoli obráceně. Současně doporučujeme pro urychlení celého rehabilitačního procesu zvýšení počtu rehabilitačních senátů.

Předsednictvo ČNR přijalo 20.9.1990 usnesení, podle kterého zabezpečuje výše uvedené požadavky prostřednictvím ministra spravedlnosti České republiky. Předsednictvo ČNR na návrh církevního a humanitárního výboru ČNR ve snaze urychlit rehabilitační proces zveřejňuje tuto výzvu, aby spolu s naší veřejností manifestoval oprávněnost a spravedlnost těchto požadavků. Podepsáno 27.9.1990 předsednictvo České národní rady." (Dlouhotrvající potlesk.)

Místopředseda ČNR Michal Kraus: Děkuji paní předsedkyni Burešové. Žádám poslance Holomka, aby se ujal slova. Do diskuse se připraví pan poslanec Čech.

Poslanec Karel Holomek: Paní předsedkyně, pane předsedající, dámy a pánové poslanci, nastala velká konjunktura interpelací v parlamentech. Věru není co závidět našim ministrům, mají-li nejen na tyto podněty reagovat, ale i činit konkrétní a účinná opatření. Nepochybně však tento způsob prosazování zájmů voličů - občanů přes poslance na vládu je účinný a potřebný.

Stane se však případ, že vedle sebe existují dvě interpelace poslanců směrem k vládě, interpelace ke stejnému problému, ne-li zásadně, tedy zcela jistě výrazně se lišící svým pojetím, koncepcí či - chcete-li filozofií, jak si často zvykáme říkat tam, kde se nechceme příliš zabývat detaily, nebo naopak tam, kde detaily zatemňují celkovou orientaci.

Na jedné straně zde stojí interpelace poslanců Rómů, která leží před vámi a v níž je i vyjádřen nesouhlas s postupem orgánů VB v Ostravě proti Rómům obecně. Je zde, doufám, výstižně vymezena dělící čára mezi tím, co si může dovolit úřad demokratického a humánního státu a co již dovolit nemůže, totiž. kdy se stává nástrojem zvůle a násilí silnějšího vůči slabšímu. Nebývá také zvykem, aby jeden poslanec podroboval kritice postoj druhého poslance vyjádřený v interpelaci, s níž nesouhlasí tak zcela.

Já tento zvyk musím porušit, aniž bych chtěl jakkoli ovlivňovat reakci člena vlády pověřeného odpovědí. Ostatně ta odpověď leží již na vašich stolech.

V interpelaci č. 43 poslance Havloviče je vysloveno několik velice vážných myšlenek, především požadavek urychleného a zásadního řešení problematiky občanů společensky nepřizpůsobených, zejména Rómů. S tímto požadavkem ovšem vřele souhlasím. Byl jsem věru zvědav na odpověď předsedy vlády na takto postavený požadavek, zejména s ohledem na slůvko "urychlené", když pomyslíme na oněch uplynulých 42 let neúspěchů na tomto poli.

Pan předseda vlády odpověděl tak, jak mohl, totiž potvrzuje, že urychlené řešení po ruce není a také, že urychlené řešení zdaleka ne musí být zásadní.

Co se mi ovšem nelíbilo a s čím zásadně nesouhlasím v interpelaci pana poslance Havloviče, jsou další prohlášení, že totiž do této kategorie spadá převážná část Rómů, že pojem demokracie je touto převážnou částí špatně interpretována a že Rómové se stali privilegovanou vrstvou společnosti. Nemíním rozebírat tyto postoje a tím podceňovat analytické schopnosti poslankyň a poslanců, také vaší vnímavost a cit pro spravedlivé hodnocení dějů minulých a z toho vyvozovaných závěrů do současnosti. Jakákoliv zjednodušení mohou vést k nesprávným rozhodnutím, která se mohou dostat na okraj totality a diskriminace. Zřejmě jen zdravý rozum a cit vedly poslance Havloviče k závěrům, obsaženým v bodech 1 až 6 této interpelace, s nimiž lze bez větších výhrad souhlasit.

Dovolím si další poznámku. Už první zasedání komise ČNR pro rómskou problematiku ukázalo, že se jedná o závažnou, obtížnou a dlouholetou záležitost, k jejímuž řešení bude vláda České republiky přizvána a požádána o zvláštní zasedání pouze k této problematice. Doporučuji, aby se tak stalo až po přijetí koncepce řešení těchto otázek na půdě této komise ČNR, koncepce, která se právě rodí.

Dovolte mi ještě poznámku týkající se členů této komise. Rád bych, aby si všichni poslanci a poslankyně, kteří byli nominováni na základě svého dobrovolného přístupu k této komisi, ujasnili, zda se mohou jednání této komise účastnit či nikoliv. Pouze proklamativní přístup nestačí a spíše činnosti této komise škodí. Samozřejmě, že bychom velmi rádi přijali další účast poslanců a pochopili bychom ji jako součást poslanecké iniciativy, např. i ze strany pana Havloviče.

Ještě mi dovolte jednu poznámku, kterou jsem nucen učinit. Doufám, že vás s ní příliš nezdržím.

Paní předsedkyně ČNR na mne delegovala dopis poslanců Rómů z Mladé Boleslavi a Plzně, kteří si velice přejí a žádají - jsou dokonce informováni, že dnešního dne máme zasedání - abych jejich dopis přečetl. Protože ten dopis není příliš čitelný, dovolte mi z něj citovat alespoň několik myšlenek. Sami zvažte, zda jsou to ti z těch občanů Rómů neadaptovaných, jak o nich hovořil pan Havlovič, že je jich převážná většina v Československu. Tito občané souhlasí s interpelací poslanců ČNR, o které jsem také hovořil, kteří zastupují občany rómské národnosti. Dále pak tady praví: "nemůžeme se již nadále dívat, co se děje v naší republice, jednak to, jak vláda dává zelenou Polákům na šmeliny , na skutečnost, že není dáváno na informace SRN a Rakouska, kde v takových případech jsou vycestování povolována pouze na víza, jedná se tu o samé kšeftování, to co nás v Ostravě, Jablůnkově, Jablonci potkává, tam nakupují celé kufry - promiňte, že to čtu tak primitivně, ale tak to tady skutečně je - ale něco na tom je - kufry, automobily, masa, klobásů, mýdla a pracích prostředků, alkoholických nápojů atd." Z toho všeho jsme obviňováni někdy i my - Rómové - jak to např. učinil pplk. z Ostravy, který si přizval zástupce OF Rómů na Moravě.

Obrací se nyní k paní předsedkyni s tím, že jí vždycky pokládali za dobrou a spravedlivou zástupkyni lidu, ale nyní paní předsedkyně, dokažte, že víte o tom, kolik poctivých Rómů buduje hlavní město Prahu, že vykonávají ty nejtěžší práce, které nikdo jiný nechce dělat a že někdy úmyslně vyvolávají hádky právě normální lidé a někdy také, zvláště ve východních částech Slovenska, kde ještě není taková kultura jako na středním a jižním Slovensku. Závěrem pevně věřím paní předsedkyně, že nás nezklamete a že náš dopis přečtete. Ať žije spravedlnost v našem státě. (Potlesk.)

Místopředseda ČNR Michal Kraus: Děkuji panu poslanci Holomkovi, žádám pana poslance Čecha, aby se ujal slova, připraví se pan poslanec Bezděk.

Poslanec Vladimír Čech: Vážený pane předsedající, vážené poslankyně, vážení poslanci, v souladu s tím, co říkal pan poslanec Holomek, zmnožím počet interpelací, které tady zazněly. Myslím, že tato interpelace, kterou jsem včera ohlásil, musí zaznít, přesto, že můj včerejší příspěvek, týkající se nezávislých orgánů státní kontroly, vzala česká vláda na vědomí a bude se jím zabývat.

Ovšem tato interpelace se týká odpovědi, kterou nám poskytl ministr státní kontroly pan Tichý a která nás neuspokojila. Interpelace na ministra státní kontroly ing. Bohumila Tichého ve věci státní kontroly a jejího základního článku. Interpelaci podávají poslanci Vladimír Čech a dr. Josef Hejsek.

Vážený pane ministře, na minulém zasedání České národní rady jsme vznesli podnět, jehož účelem bylo podpoření petice pracovníků VLK v následujících bodech:

1. nelze zrušit stávající VLK bez náhrady

2. kontrolní funkce na celém území republiky nemůže plnit jediný centrální úřad,

3. základní článek nezávislého kontrolního orgánu musí být zachován,

4. ve VLK dnes pracuje celá řada kvalifikovaných a zapracovaných pracovníků, jejichž použitelnost v nových orgánech kontroly je třeba zvážit.

Na náš podnět jsme od vás obdrželi odpověď ze dne 12. září 1990, čj. 3099/90-2. V této odpovědi však uvádíte některá fakta, která nemůžeme akceptovat. Jde o následující body vaší odpovědi:

a) vláda ani ministerstvo státní kontroly nemá v úmyslu zrušit dosavadní okresní VLK a to až do doby, kdy vstoupí v platnost nový zákon o okresech. Máte zde zřejmě na mysli zákon o okresních úřadech, úpravě jejich působnosti a o některých dalších opatřeních s tím souvisejících. Podle ustanovení § 33 tento zákon nabývá účinnosti dnem voleb do obecních zastupitelstev roku 1990. Tímto datem dojde tedy k zrušení stávajících okresních VLK, jak je ostatně v příloze II v položce 17 až 20 k tomuto zákonu uvedeno. Fakta uvedená v tomto bodu nejsou tedy odpovědí na náš podnět, protože zde není uvedeno, zda k datu voleb bude existovat jiný kontrolní článek,

b) v zákonu o obcích a městech a dále v zákonu o okresech se pak výslovně předpokládá existence kontroly, resp. kontrolních útvarů, včetně spolupráce s ústředním orgánem kontroly. Dále je uvedeno odvolání na jednotlivé pasáže těchto zákonů. Nahlédnutím do citovaných zákonů jsme však zjistili, že tyto zákony problematiku státní kontroly v tom smyslu, jak jsme uváděli ve svém podnětu a jak je uvedeno v petici pracovníků VLK v žádném případě neřeší.

Z výše uvedených důvodů proto požadujeme odpověď na náš podnět v tom smyslu, jak byl na posledním zasedání ČNR přednesen, včetně uvedení konkrétních dat, kdy začne nový systém státní kontroly fungovat včetně vysvětlení jeho struktury. Odpověď kterou jsme obdrželi, pokládáme za zavádějící a požadujeme vysvětlení, z jakého důvodu byla takovýmto způsobem vypracována.

Tolik tedy interpelace a teď mi dovolte, abych navázal na to, co tady říkal poslanec Holomek. Já samozřejmě velice cítím s rómským obyvatelstvem, sdílím obavy zástupců Rómů v ČNR, ale postrádám zatím jednu věc, konkrétní řešení rómských poslanců, jak předejít zločinnosti určité části rómského obyvatelstva. Mně chybí názor, co by s tím tedy ROI vlastně chtěla dělat, nějaké konkrétní řešení. Zatím to, co tady zaznělo, byly stesky, působí to tak, jako my bychom měli vyřešit všechno. Myslím, že toto by Rómové, přítomní v tomto parlamentu měli říci a měli by přijít už konečně s nějakým konkrétním řešením. Děkuji vám. (Potlesk.)

Místopředseda ČNR Michal Kraus: Děkuji panu poslanci Čechovi, žádám pana poslance Bezděka, připraví se paní poslankyně Mašatová.

Poslanec Josef Bezděk: Vážený pane předsedající, vážené předsednictvo ČNR, vážený pane premiére, vážená vládo České republiky, vážení kolegové, dovolím si navázat na vystoupení pana poslance Loma a seznámit vás se zněním telefaxu místopředsedkyně ONV v Olomouci paní ministryni Kořínkové: "Vážená paní ministryně, v návaznosti na dnešní telefonát ohledně vyrovnání škod, způsobených pobytem sovětských vojsk, vás prosím jménem rady ONV v Olomouci, aby do odpočitatelných hodnot byly zahrnuty bez faktické úhrady i dosud nepředané bytové jednotky, postavené Strojexportem pro Sověty, Okolo této situace, kdy Strojexport chce tyto byty - jedná se o 54 bytů - prodat soukromníkům, je velmi nepříznivé klima. Byty měly být rezervovány jako komunální pro středně zdravotní personál, kterého je v Olomouci nedostatek tak, že jsou zavřena některá oddělení nemocnice. Současně je vyvoláván nátlak členů bytových stavebních družstev.

Rozpočet ONV Olomouc byl Severočeským KNV snížen o 26 mil. v těchto dnech a ONV tedy nemůže byty finančně Strojexportu uhradit. Prosíme vás o pomoc v této záležitosti ve prospěch zdravotnictví.

Proč vás s tímto seznamuji? Pan poslanec Lom vás seznámil s jednou stránkou dané mince, týkající se objektů po sovětské armádě. Ta druhá strana není o nic lepší a přitom pro veřejnost je tak trochu utajená. Slyšeli jste o snaze ONV být nápomocni k řešení problémů celospolečenské povahy, v tomto případě býti nápomocni při zajištění bytů pro zdravotnictví, přestože o ně má zájem i bytové družstvo. Proč o zdravotnictví. V současné době máme v Olomouci fakultní nemocnici. kde je asi 10 oddělení uzavřených, protože nemáme střední zdravotnický personál. Technicky jsou vybaveny, lékařky zajištěny, ale není, kdo by byl lékařům nápomocen. Pro realizaci tohoto záměru chybí však ONV 20 mil. Kčs jako neplánovaný výdaj, poněvadž ať to dostane zdravotnictví nebo bytové družstvo, musí to projít napřed přes národní výbor. Nebude-li toto vyřešeno z uvedeného pohledu, budou podporovány různé spekulace nejen jednotlivců, ale i organizací na úkor těch, kteří by si tyto byty zasloužili. Myslíme zase zdravotníky.

Doporučuji takovéto záležitosti urychleně zaregistrovat a řešit nejen v rámci příslušné komise, jež má být zřízena pro odchod sovětské armády, jak jsme byli informováni v materiálech, které jsme dříve dostali, ale také vládními orgány, českou vládou, a to nejen resorty zdravotnictví, finančním, ale i ministerstvem kontroly.

Ve druhé části svého vystoupení bych vás chtěl informovat v návaznosti na vystoupení pana poslance Loma, že o prostory v Olomouci-Kozlově projevil zájem Farmakon Olomouc. Připravuje se v současné době interpelace. Žádal bych vás, abyste ji při projednávání podpořili, neboť jak všichni víte v současné době je nedostatek léků. Farmakon Olomouc požádal o uvolnění těchto prostor, aby v těchto prostorách mohl zřídit a nahradit provozy na výrobu těchto léků. Děkuji za pozornost.

Místopředseda ČNR Michal Kraus: Děkuji panu poslanci Bezděkovi. Všiml jsem si, že se hlásí pan ministr Tichý. Pane ministře, pochopitelně jsem povinen dát vám slovo, ale ptám se: další bod našeho jednání jsou odpovědi členů vlády - nevystoupíte až v tomto bodě dalším? (Souhlas.) Výborně.

Paní poslankyně Mašatová bude diskutovat, připraví se pan poslanec Zeman.

Poslankyně Milada Mašatová: Vážená paní předsedkyně, vážená česká vládo, kolegyně a kolegové, chtěla bych jen vznést dva podněty a jednu připomínku.

Z dnešní Rady obrany vyplynula pro mě dvě taková zajímavá zjištění a s těmi bych se ráda obrátila na naši českou vládu. Možná, že je to všem jasné, není to utajeno ani pod 102 ani pod ničím, dověděla jsem se, že v současné době nejsou zajišťovány ze zákona z hlediska bezpečnosti objekty v kategorii číslo jedna. Uvedla bych konkrétně o co se jedná. Na našem okrese je to třeba Slapská přehrada a myslím si, že při jakékoliv havárii by to bylo velice problematické, protože voda by se mohla dostat až na Václavské náměstí.

Prosila bych naše představitele, zda by se tím mohli zabývat.

Další zajímá věc - voláme všichni po posílení policejního sboru. Teď ze sobotního sněmu Rady bezpečnosti vyplynulo, že bude posílena policie o 5000 příslušníků pohraniční stráže prvého ročníku. Už to je velká pomoc, ale zase jsem zjistila z porady na okrese Praha-západ, který je jeden z největších se zločinností, protože náš okres sousedí s Prahou, což je krajně nevýhodné, protože sloužíme jako noclehárna a úkryt pro tyto lidi, tak na nás vyjde jenom 20 lidí. Vyšlo z této porady, zda by nebylo možné využít vojáků civilní služby po náležitém proškolení naší policií. Jako nabídnutí naší policii, jako službu, aby byli vyškoleni na tzv. použití mírných prostředků a poučeni o celkovém vystupování. To vznáším jako další podnět, zda by to nebylo možné využít a přijmout.

Potom jsem chtěla trochu reagovat na příspěvek paní poslankyně Váchalové ohledně našich invalidních občanů. Domnívám se, že tento obrovský dluh naší společnosti padá teď v podstatě na nás. Doufám, že si všichni uvědomujeme, že to padá na nás. My jsme tuto situaci nezavinili. Myslím si, že se musí stále velice vážně zamýšlet ti, kteří tuto situaci zavinili, kam až se dostali naši invalidní občané, jak je s nimi zacházeno. Myslím si, že všichni jsme si vzali toto břemeno dobrovolně na sebe. Proto mě trochu zaráží jedna okolnost - že se zatím nikdo nezabýval dvěma organizacemi velice podivnými nebo zvláštními, a to organizace, které fungují stále ve stejném stylu jako dříve, a to Svazem invalidů, který parazitoval celých 40 let na našich postižených občanech. A zrovna tak bych řekla, že do této kategorie spadá organizace Československého červeného kříže, protože mnoha skvělými výsledky jsme se ve světě nemohli prokázat. Děkuji.

Místopředseda ČNR Michal Kraus: Děkuji paní poslankyni Mašatové. Žádám pana poslance Zemana, do diskuse se připraví pan poslanec Kubiš.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP