Nerad bojuji proti větrným mlýnům
coby rytíř smutné postavy. Mnoha mým
bývalým spoluvězňům se zdá
něco jako Kafkovy vize. Rehabilitace se rozbíhají
tempem hlemýždím, ale i ty oběti stalinsko-gottwaldovské
éry, které se dočkaly zrušení
rozsudku. nejsou dodnes prakticky odškodněny. Poslední
údaj: rehabilitováno asi 12 tisíc, odškodněno
12 lidí! Při nedávném vysloveném
přání kolegia OF za rychlejší
řešení této záležitosti
se může jevit pouze jako přání.
Je zde na nás, poslancích, zda toto zjevné
přání dokážeme podepřít
jistým druhem usnesení, které by snad formou
posledního zvonění a nikoliv zákonem
donutilo zde přítomného pana ministra spravedlnosti,
aby si ve svém resortu udělal pořádek.
Výmluva na nedostatek lidí myslím, že
neobstojí. Je dostatek právníků a
dorůstají nám noví mladí na
to, aby se této práce chopili.
Je pro mne pobuřující, jestliže dnes
soudci téhož resortu si dovolují požadovat
zvýšení platů a nepracují v přesčasech.
Já sám jsem byl souzen 3.1.1953 od 17. asi do 20.
hodiny, tedy z přesčasu, což tehdy bylo možné.
Nejde ale o mne. Nebyl jsem dosud rehabilitován ani odškodněn,
ale ani omluven. pravdu mi ale nejde o vlastní věc.
Já snad ještě nějaký pátek
vydržím, Jde mi o tu docela malou část
postižených, kteří se dožili slunce
a svobody v naší vlasti a kteří jen
doufají, že společnost, zvláště
pak její mladší část si uvědomí,
že odškodněním za vazbu konečně
stát jim vlastně vyplatí zadrženou mzdu
z onoho období. Dostávali jsme totiž toliko
10 % ze mzdy, polovinu v táborových poukázkách
do kantiny, polovinu na konto, které třeba i pro
mne nakonec nestačilo ani na krytí nákladů
vyšetřovací vazby a soudu.
Tito lidé do konce života a pokud žijí,
pak dodnes, nesměli být běžně
zaměstnáni jen jako podřadná pracovní
síla, např. u nás jako pochůzkáři
na trati, brzdaři mrznoucí na konci vlaku apod.
Tito lidé živořili a živoří
z minima. Nestávkují, nehlučí. Mí
přátelé z domu smutku se nedožadují
vaší pozornosti, kvílením sirén.
Naopak! Prosí vás. Stejně jako prosím
já vás, kolegové poslanci a poslankyně,
slavný sněme český! Prosím
vás, zvedněte ruku, dejme veřejnosti na vědomí,
že poslanci České národní rady
stojí za požadavky těch, těch nejvíce
postižených a ubohých! Jsme zde poslanci, není
snad nutný zákon v tomto směru. Jsme zde
shromážděni i jako občané. Zvednutím
ruky podpořme požadavek bývalých muklů.
Nechť naše zvednuté ruce nutí k akci naše
ministerstvo spravedlnosti. Prosím vás, kdo se připojujete
k této výzvě? (Všichni shromáždění
se zvednutím ruky připojují k výzvě.)
Děkuji.
Žádám pak pana předsedu vlády,
aby zde nepřítomnému ministru důrazně
adresoval naši vůli. Děkuji.
A snad jenom jako dovětek mi dovolte, zde přítomným
poslancům, komunistům, připomenout, požádat
je, zapřísahat: prosím vás, vzmužte
se na svém sjezdu, odmítněte silácká
gesta pana Mohority, nezasazujte se o konfrontační
politiku, vyburcujte v sobě to své nejlepší
já!
Svůj úsměv vůči vám
bych nerad po vašem sjezdu potlačoval! Před
společností totiž dík dlouhodobé
vládě komunistické strany stojí pot
a slzy, po čtyřiceti letech vlády vaší
strany. Vylučme z budoucnosti krev ! (Dlouhotrvající
potlesk.)
Místopředseda ČNR Michal Kraus:
Děkuji panu poslanci Šimečkovi. Chci jen upozornit,
že pan ministr spravedlnosti tady dneska je a pokud poslouchá,
předpokládám, že přijme taková
opatřením, která budou nezbytná. Jinak
bych chtěl znovu zdůraznit, že jako předsednictvo
ČNR jsme již před několika dny, myslím
před týdnem nebo 2 týdny, přijali
výzvu k soudcům, k tomu, aby urychleně uskutečňovali
rehabilitace, odsouzených právě z 50. let.
Nyní prosím poslance Laštůvku, připraví
se poslanec Bělehrádek.
Poslanec Vladimír Laštůvka: Pane
předsedající, vážená česká
vládo, dámy a pánové, dovolte, abych
obrátil vaši pozornost k další poměrně
velmi závažné skutečnosti. Je to otázka
dalšího uplatnění a umístění
absolventů středních a vysokých škol.
Je totiž smutnou skutečností, že několik
tisíc absolventů těchto škol podle našeho
zjištění marně hledá další
uplatnění.
Přes všechny liberální tendence naší
společnosti považuji tento fakt za naprosto nepřijatelný.
Naši demokracii odvozujeme od 17. listopadu. Často
hovoříme o vděčnosti k naší
mladé generaci, která v této situaci sehrála
tak významnou roli. Podle mého názoru máme
příležitost nyní tuto vděčnost
prokázat.
Obracím se v této souvislosti na ministra práce
a sociálních věcí pana ministra Horálka
s dotazem, kolik absolventů středních a vysokých
škol pobírá v současné době
v České republice sociální podporu
před nástupem do zaměstnání,
resp. kolik těchto absolventů hledá k dnešnímu
dni zaměstnání.
Za druhé, jakým způsobem hodlá česká
vláda tento problém řešit.
Současně si dovolím nastínit určitý
možný způsob. Navrhuji, aby česká
vláda. resp. příslušná ministerstva
vypracovaly a financovaly široký program postgraduálního
odborného nebo jazykového studia, případně
systém odborných stáží v institucích
a podnicích, který by umožnil všem neumístěným
absolventům další osobní a odborný
rozvoj, popř. potřebnou rekvalifikaci.
Místopředseda ČNR Michal Kraus:
Děkuji panu poslanci Laštůvkovi, žádám
pana poslance Bělehrádka. Připraví
se pan poslanec Karych.
Poslanec Stanislav Bělehrádek: Vážený
pane předsedající. vážená
paní předsedkyně, pane premiére, paní
kolegyně, páni kolegové, rozhodnutím
politických sil u kulatého stolu jsem se před
několika měsíci stal zaměstnancem
státní správy. Té, která byla
zrušena změnou ústavního zákona.
Včera jsme přijetím zákona o okresních
úřadech schválili novou organizaci státní
správy, která je charakterizována převedením
pravomocí z krajů na okresní úřady
a ministerstva. Schválený zákon má
řadu vnitřních i vnějších
rozporů. Malá propracovanost je zejména ve
vztazích okresních shromáždění
a okresních úřadů k České
národní radě, vládě a jejímu
úřadu pro obce a okresní úřady,
ale s tímto vědomím jsme jej včera
přijímali.
Když v životě něco měníme,
vždy chceme, aby to nové bylo lepší, životaschopnější,
méně komplikované, přehledné
a v oblasti státní správy, aby byla co nejblíže
lidem. Položme si tedy otázku: bude nová organizace
státní správy pro občany lepší,
přístupnější a ve vyřizování
jejich problémů operativnější?
Já sám jsem si nucen odpovědět: nevím,
asi ne.
Proč takováto neurčitá, či
spíše záporná odpověď? Je
dána současným stavem mých znalostí
a poznání. Dříve než se něco
nového schválí a přijme, vede se o
návrhu diskuse, ale po přijetí návrhu
veškerá diskuse končí, vše by mělo
být vyjasněno téměř do nejmenších
detailů a mělo by se začít s uskutečňováním
návrhu. Tady skončí nejasnosti, skončí
nervozita, každý ví, co má dělat,
a začíná koncepční realizační
práce.
Je tomu tak i v tomto případě, tedy po schválení
zákona o okresních úřadech? Mám
takový dojem, že není. V tomto případě
se zdá, že nervozita naopak narůstá,
že nejsou známé nebo alespoň jasné
některé koncepce u jednotlivých ministerstev,
že někteří si začínají
teprve uvědomovat, co tento nový model organizace
státní správy přinese za potíže
a problémy. Dochází proto k častým
změnám záměrů, a to, co platilo
včera, nemusí již platit dnes. A přece
pro klidné předání a převedení
činností z krajských národních
výborů by jasno být mělo.
Možná budu nazván byrokratem, jak je v poslední
době obvyklé. Za pár měsíců
práce na krajském národním výboru
jsem se jím ale stát nemohl a byrokracie není
vlastní mému založení. Založením
jsem technik. A ten - jak jistě víte - chce mít
jasno, chce před sebou jasné a konkrétní
úkoly, jasný a konkrétní cíl.
A proto, protože mám zájem na tom, aby nedošlo
ve správním řízení ke kolapsu,
požaduji, abychom my, poslanci i občané, dostali
urychleně nemusí to být samozřejmě
dnes - jasné odpovědi na řadu zásadních
otázek.
1. Jak je založeno řešení problematiky
rozvoje územních celků. Existuje řada
problémů k řešení dopadu změn
struktur v makroekonomice, zajištění zdrojů
pitné vody pro velká území, v centralizovaném
systému výroby a dodávek tepla a další,
ale i v zajištění potřeb školství,
zdravotnictví, kultury, pro něž správní
celky na úrovni okresních úřadů
jsou malými územními jednotkami.
Praxe vyspělých zemí potvrzuje, že efektivní
územní politika je v souladu s obcemi a okresy prováděna
ve větších funkčně samostatných
územích. Přitom rámec České
republiky překračuje požadavek racionální
a efektivní správy. Pro ilustraci - okresní
úřady a starostové obcí budou muset
jednat nejen s novým ministerstvem pro hospodářskou
politiku a rozvoj, ale až s 15 dalšími ministerstvy
a ústředními orgány zhruba o 14 hlavních
směrech rozvoje územních celků. K
takovému postupu nejsou vytvořeny reálné
možnosti ani pro orgány obcí, správní
úřady či okresní shromáždění,
ale ani v resortech.
2. Požaduji informaci, která mě přesvědčí.
že si vláda plně uvědomuje dopady ve
správním řízení. Informace.
které jsme obdrželi písemně od jednotlivých
ministerstev v předsednictvu ČNR, jsou totiž
nedostatečné. Uvedu příklady z jednoho
kraje. V odvolacím řízení jen v oblasti
majetkoprávní bylo od začátku roku
řešeno 360 případů. V oblasti
životního prostředí bylo řešeno
v odvolacích a mimoodvolacích agendách 200
případů. které vyžadují
místní šetření. Zejména
v oblasti skládek a odpadů dochází
a bude docházet ke konfliktům.
Jak Česká národní rada a vláda
zjistí, aby odvolací působnost centra nevedla
k zahlcení neřešenými případy,
a současně, aby řešení nebyla
jen úředním aktem. Centrální
řízení a kontrola okresních úřadů
z ministerstva vnitra a ministerstva financí nebudou schopny
řešit problémy ve vztazích mezi okresními
shromážděními a okresními úřady.
Náprava nesprávných rozhodnutí obecních
zastupitelstev pozastavením výkonu okresním
úřadem podle § 66 zákona o obcích
bude předkládána České národní
radě. Jakým způsobem Česká
národní rada zajistí v místním
šetření reálný stav věci?
Situace je o to vážnější, že
nejsou předloženy ani známy návrhy organizačních
řádů okresních úřadů
i náplně jejich činnosti.
Jak zajistíme právní stav v oblasti školství,
kde za devět měsíců v jednom kraji
proběhlo přes 5300 odvolání. Komu
bude předáno z krajského národního
výboru řízení a agenda středního
školství a speciálního školství.
když zákon o školské správě
schválen nebude? A já se domnívám.
že zákon o školské správě
by měl být schválen do 24.1., aby nemuselo
docházek k tomu. že tyto agendy budou předány
na jeden orgán, a potom se budou muset předávat
podle schváleného zákona někomu jinému.
Zákon, který jsme včera schválili
o okresních úřadech ukládá
předání veškeré této agendy
na okresní úřady, což se mi nezdá
rozumné, protože střední školství
ani speciální školství není možné
řídit z okresů.
V oblasti sociálních věcí je navrhováno
zřídit krajská pracoviště ministerstva,
jejichž izolovaná existence podtrhuje neracionálnost
takovýchto řešení. V řadě
směrů jde o činnosti, které např.
ve zdravotnictví a v policii předpokládají
specializaci a odbornost a nebudou na úrovni okresních
úřadů využity.
3. Dnem 24.11.1990 není krajský národní
výbor oprávněný provádět
výkon státní správy. Bude přijímat
pouze podání - a to je velice důležité
nyní - která bude schopen vyřídit
do tohoto data. Vzhledem k 11 tis. vyřízených
odvolání a prvoinstančních rozhodnutí
v průběhu roku na jednom krajském národním
výboru chci vědět, k jakému nárůstu
pracovníků dojde na ministerstvech a na dalších
orgánech. a zda je někdo pokusil vyčíslit
dopady na občany, podnikatele a organizace.
4. Vyslechli jsme již mnoho diskusí o zemském
zřízení. V posledním období
se hodně hovoří o vhodném čase.
Pan předseda české vlády Pithart hovořil
o konkrétním termínu, a já mu věřím.
že tento termín opravdu bude dodržen. Ale v nejbližším
období jsou a budou přijímány desítky
zákonů, v nichž by měla být stanovena
i působnost zemských orgánů. Řada
hospodářských, kulturních a školských
zařízení má do budoucna neshodnou
zemskou působnost a jejich předání
okresům a městům povede k následným
převodům v průběhu jednoho roku. Totéž
se týká i převodu agend i převodu
odvětví. Mám obavy z toho, aby se tato skutečnost
nestala argumentem pro oddalování vzniku zemského
zřízení.
Domnívám se, že návrh zákona
o zemském zřízení lze přijmout
Českou národní radou v nejbližším
období. Do doby jeho účinnosti by měl
být vytvořen zvláštní orgán,
který by zajistil výkon nezbytných činností
a byl již v tom období konkrétním vyjádřením
cílového stavu reformy státní správy.
5. Chci upozornit na vážné majetkoprávní
důsledky pro stát, které vzniknou po předání
budov, zařízení a technického vybavení
stávajících orgánů. Odprodej
rozmnožovací techniky, strojů a zařízení
a následný jejich nákup pro zemské
správy povede k ekonomickým ztrátám.
(Potlesk.)
Místopředseda ČNR Michal Kraus:
Děkuji panu poslanci Bělehrádkovi a prosím
pana poslance Karycha. Do diskuse se přihlásil pan
poslanec Effenberger.
Poslanec Alexandr Karych: Pane premiére,
paní a páni poslanci, dočetl jsem se v novinách,
že naše shromáždění je stroj
na vydávání zákonů. Není
mojí povinností a ani mně nepřísluší
o tom polemizovat. Skutečností je, že takový
dojem mohl vzniknout. Ano, naše současnost je poznamenána
překotným vývojem a problémy se s
neobyčejnou rychlostí objevují a zase na
štěstí mizí, nebo chcete-li řeší
je čas. Ale jeden závažný problém,
zdá se, čas nevyřeší. Ropa, to
je meritorní záležitost a řešit
ji musíme my. Provizorní regulační
opatření, tak jak je v platnosti, když dovolíte,
za řešení nepovažuji.
Je-li pravda. že chybí na světovém trhu
několik miliónů barelů denně
a zároveň možnosti předzásobení
ČSFR ropou jsou pouhé 4 dny, je otázkou času,
kdy nedostatek ropy dopadne na naši ekonomiku s celou tvrdostí.
Podle mého názoru samotná cenová opatření
nejsou řešením, náš cíl
musí být. obejít se s menším
množstvím dovážené ropy a zvětšit
kapacitu a možnosti předzásobení celé
republiky. V této chvíli máme velikou výhodu
v tom, že v podobné situaci byly západoevropské
země v 70. letech a navíc, z krize v Perském
zálivu nemůžeme přímo obvinit
žádnou skupinu obyvatelstva naší republiky.
Navrhuji, aby Česká národní rada zavázala
vládu České republiky k iniciativě
jednat s vládou Slovenské republiky i s federální
vládou o regulaci spotřeby pohonných hmot.
Vzpomínám, že v západní Evropě
neváhaly demokraticky volené parlamenty zmocnit
své vlády k takovým krokům, jako jsou
víkendy bez aut, případně omezení
provozu. resp. nákupu pohonných hmot, kdy auta se
sudým číslem mohou nakupovat pohonné
hmoty v sudé dny a s lichým číslem
ve dny liché. Ostatně jak jsem se dnes ráno
dočetl, toto opatření vstoupilo dnes v platnost
v Bulharsku.
Pokud bychom podobná opatření přijali,
je velmi pravděpodobné, že větší
část z oněch 250 mil. dolarů na dovoz
nedodané ropy ze Sovětského svazu by se nepropálila
v cestování na chalupu a z chalupy. Nedošlo
by také pravděpodobně k omezení výroby
v petrochemickém průmyslu na oněch 60 % s
celou řadou problémů, které by toto
vyvolalo. Ale jedno lze říci s určitostí.
rozhodně bychom snížili spotřebu pohonných
hmot a výrazným způsobem bychom omezili zátěž
našeho ovzduší exhalacemi. O ušetřených
penězích by se jistě dalo hovořit.
pokud by představovaly skutečné peníze,
a ne jenom zmenšení zadluženosti.
Jednání o těchto věcech považuji
v této chvíli za velmi důležité,
i když nechci snížit význam rozhovorů
o autentické federaci, což se všeobecně
považuje za smysluplné.