Předsedkyně České národní
rady Dagmar Burešová, místopředsedové
České národní rady Michal Kraus. Zdeněk
Malík. Jan Kasal a 156 poslanců České
národní rady.
Členové vlády České republiky,
předseda vlády Petr Pithart, místopředseda
vlády Milan Lukeš, ministr pro hospodářskou
politiku a rozvoj Karel Dyba, ministr financí Karel Špaček.
ministr výstavby a stavebnictví Ludvík Motyčka.
ministr školství, mládeže a tělovýchovy
Petr Vopěnka, ministr kultury Milan Uhde, ministr práce
a sociálních věcí Milan Horálek,
ministr zdravotnictví Martin Bojar, ministr spravedlnosti
Leon Richter, ministr průmyslu Jan Vrba, ministr zemědělství
Bohumil Kubát, ministryně obchodu a cestovního
ruchu Vlasta Štěpová, ministr státní
kontroly Bohumil Tichý, ministr životního prostředí
Bedřich Moldan a ministr vlády Jaroslav Šabata.
Místopředseda ČNR Michal Kraus:Vážené
poslankyně, vážení poslanci, milí
hosté, zahajuji přerušené jednání
5, schůze České národní rady
a všechny vás srdečně vítám.
Doufám, že jste všichni strávili příjemnou
noc, takže naše dnešní jednání
bude energické, rychlé a budeme moci konstatovat,
že naše práce byla úspěšná.
Než přistoupíme k projednávání
schváleného pořadu, chci vás informovat,
že podle prezenční listiny je přítomno
v této chvíli 160 poslanců. Předpokládám
- a vidím, že nesprávně, že jste
se všichni podepsali.
Než budeme pokračovat v našem jednání,
chtěl bych navázat na námět pana poslance
Loma týkající se kouření před
jednacím sálem. Všechny kuřáky
chci informovat, že kouřit je možno na terase
Státních aktů a v kuloáru před
toaletami. Žádám vás proto, abyste v
zájmu nás nekuřáků, nikde jinde
nekouřili.
Dalším bodem pořadu jsou
Vážené poslankyně, vážení poslanci, v posledních dnech byla podána celá řada interpelací na vládu České republiky nebo na její jednotlivé členy. Předsednictvo České národní rady zabezpečilo. abyste byli všichni s obsahem těchto interpelací seznámeni. Proto vám byly na lavice rozdány tyto sněmovní tisky.
53 - interpelace posl. Machalíka a dalších na ministra zemědělství,
54 - interpelace posl. Štraita na ministra vnitra,
56 - interpelace posl. Čapka a dalších na ministra zdravotnictví a ministra vnitra,
57 - interpelace posl. Bezděka na vládu České republiky,
60 - interpelace posl. Hejska a Šplíchala na předsedu vlády a ministra vnitra,
61 - interpelace posl. Danneberga a dalších na předsedu vlády,
62 - interpelace posl. Tatára a dalších na předsedu vlády,
66 - interpelace posl. Zajíčka na ministr vnitra,
67 - interpelace posl. Zemana na vládu České republiky,
68 - interpelace posl. Kapusty na ministra zemědělství,
71 - interpelace posl. Mazalové na ministra zdravotnictví
a ministra práce a sociálních věcí.
Tyto interpelace tedy obdrželi všichni poslanci a současně
byly odeslány vládě České republiky,
aby na ně v zákonné lhůtě odpověděla.
Pokud by již dnes chtěl některý člen
vlády odpovídat, bude mít prostor při
projednávání bodu VIII našeho pořadu.
Připomínám ještě, že v tomto
bodu pořadu máte možnost vznést případné
dotazy na pana předsedu vlády České
republiky k jeho včerejšímu vystoupení.
S dalšími interpelacemi, otázkami a podněty
se zatím přihlásili písemně
tito poslanci: poslanec Lom, poslanec Šimeček, poslanec
Bělehrádek, poslanec Karych, poslanec Effenberger,
poslanec Splíchal, poslankyně Váchalová,
poslanec Šebor, poslanec Přikryl, poslanec Bárta,
poslanec Klener, poslanec Pavela, poslanec Líbal, poslanec
Hejsek a poslanec Laštůvka. Vidíte tedy, že
dnes si budeme mít co povídat.
Předpokládám tedy, že můžeme
dát přihlášeným diskutujícím
prostor. Jako prvního žádám pana poslance
Loma, aby se ujal slova, Připraví se pan poslanec
Šimeček.
Poslanec Petr Lom: Vážený český
sněme, vážené předsednictvo,
vážená česká vládo, vážení
hosté, obracím se ve smyslu § 89 odst. 3 zákona
č. 35/1989 Sb., na předsedu vlády České
republiky s následující interpelací
v zájmu sociálního a zdravotního rozvoje
naší republiky.
Ekonomická reforma, na jejímž prahu stojíme,
je podmíněna současně prováděnou
reformou v sociální a zdravotní sféře.
Mnohé aspekty těchto reforem jsou závislé
na investiční politice, budování budov
a celých objektů.
Upozorňuji v sociální sféře
na naprosto nedostatečnou síť sociálně
zdravotnických zařízení pro staré
a nemocné či jinak oslabené a nemohoucí
občany, kteří nemají odpovídající
rodinné zázemí. Takovým zařízením
se říká léčebny pro dlouhodobě
nemocné. Je jich takový nedostatek a jsou tak přeplněny
starými lidmi, že pečování o
ně se stěží omezuje na nejzákladnější,
vitální úkony. Návštěva
v takové průměrné léčebně
je zážitek, na který nezapomene i profesionál.
Důvodem je nedostatek vhodných objektů.
Dále se potýkáme s problémem nedostatečného
umístění zdravotně postižených,
zejména dětí a mládeže. Potýkáme-li
se s tímto problémem, pak při získávání
objektů pro mentálně postižené
se dostáváme do neřešitelných
situací.
Důvodem je opět nedostatek prostor, budov, celých
objektů.
Stejný nedostatek budov je při zřizování
tzv. domovů důchodců či penzionů.
Mimochodem tyto občany bychom mohli nazývat seniory
místo ponižujícího slova důchodce.
V zdravotní oblasti nám chybí prostory a
budovy pro zřizování výzkumných
a léčebných specializovaných center.
Vážený pane premiére, interpeluji vás
s návrhem, aby byla vytvořena taková opatření,
která by pomohla alespoň prozatímním
řešením, odstranit tísnivý nedostatek
budov a objektů pro sociální a zdravotní
účely.
Máme nyní v těchto měsících,
historickou šanci využít objektů, které
jsou uvolňovány po okupantské sovětské
armádě, o které nemá československá
armáda zájem, a které jsou předávány
do civilního sektoru. Vesměs jsou v dobrém
stavebním stavu, jsou vybaveny potřebnou infrastrukturou
a mají zajištěný servisní komplement
i komunikaci a návaznost s civilním osídlením.
Na jejich adaptaci by se vynaložily - v porovnání
s investičním zámyslem nepatrné částky.
Z konzultace s generálem Naďovičem, náčelníkem
sovětských vojsk a podplukovníkem Fičíkem
ze stavebně-ubytovacího oddělení,
vyplývá nejen ochota, ale i zájem pomoci
v tomto nejvýš sociálně potřebném
úsilí.
Uvolněné objekty bychom mohli rozdělit na
tři kategorie.
I. Objekty, které byly již předány do
správy zatímních ONV. Jsou to zejména.
VVP Milovice a Milovice-město, kde se nalézá
800 objektů, které byly předány civilnímu
sektoru. Jedná se o kasárenské objekty, ale
zejména o bloky bytových budov, celkem o 1300 bytů
v dobrém stavu. Dále jde o VVP Mladá s objekty
v Čachonicích a kasárny Na vinici, Verjoza
a Kozí hřbet. Další lokality jsou Bělá,
Luštěnice, Červená voda, Vysoké
Mýto, Domovina, Džbán, Kostelec nad Čermými
lesy. Na severní Moravě je to pak VVP Libava, obec
Kozlov, 8 km od Olomouce, zatím jen armádou střežená,
kde je 17 tis. m2 prázdné ubytovací plochy.
V Zákupech u Mimoně jsou volné a předané
objekty s 8200 m2 ubytovací plochy. V dalších
lokalitách jsou rovněž objekty uvolněné
a předané, např. v Bruntále, Krnově,
Frenštátu pod Radhoštěm, Šumperku
a jinde.
II. Druh kategorie objektů, které dosud nebyly předány
civilnímu sektoru a na které by mohly resortní
ministerstva vznést po předchozí dohodě
přímý nárok, tvoří rovněž
dlouhý seznam. Upozorňuji v této souvislosti
na kasárna v Jičíně pro 233 lidí
s rozsáhlým a moderním kompementem, další
kasárna v Jaroměři, objekty v Bělé
pod Bezdězem, Stráži pod Ralskem, Děčíně
a jiné.
III. Třetí kategorii tvoří zvláštní
objekty, které by se rovněž nabízely
pro využití pro obecně prospěšné
zdravotní a sociální účely
v civilním sektoru. Je to moderně vybavená
poliklinika v Milovicích, která je již předaná,
nemocnice v Jaroměři, která dosud předána
není a dále velmi dobře vybavený nemocniční
objekt v Mimoni-Hvězda II, o který původně
jevila zájem Ústřední vojenská
nemocnice, ale upustila od tohoto záměru. Pro obecně
sociálně prospěšné účely
jsou k dispozici zvláštní uvolněné
objekty, kterými je rekreační středisko
v Rokytnici v Orlických horách, dosud nepředaný
zámek v Děčíně a do civilního
sektoru předaný zámek v Hostouni. Tyto objekty
by po nepatrných úpravách mohly sloužit
jako zotavovny a sanatoria, zvláště když
místní orgány mnohdy nevědí,
jak s objekty naložit.
V této souvislosti upozorňuji, že Konfedarace
politických vězňů hledá pro
své členy, oslabené dlouholetým vězněním,
zejména prací v uranových dolech, vhodné
objekty pro určitý druh sanatoria. Posledně
vyjmenované objekty by mohly tomuto účelu
vyhovovat.
Ze všech výše jmenovaných kategorií
jsou některé objekty tzv. zablokovány pro
účely Správy federálních hmotných
rezerv (objekty v Jeseníku, v Rokytnici v Orlických
horách). Tato Správa má však zájem
pouze o využití skladišť, nikoliv o obytné,
kasárenské a účelové zařízení.
Ty ze staveb, které byly ze sovětské strany
budovány jako tzv. černé stavby, zůstávají
v majetku sovětů a jejich využití lze
realizovat formou pronájmu nebo koupě. Netvoří
podstatnou část uvolněných objektů,
je jich jen asi 10 %.
Závěr mé interpelace shrnuji do několika
bodů. Navrhuji:
1. Vytvořit meziresortní komisi české
vlády pro využití objektů, uvolněných
sovětskou armádou, na které se bude podílet
zejména ministerstvo vnitra, zdravotnictví, práce
a sociálních věcí, a ministerstvo
stavebnictví, pro zdravotní a sociální
účely.
2. Vybavit tuto komisi patřičnou pravomocí
a vytvořit pro její práci finanční
zdroje. Tato komise provede z odborných hledisek možného
využití a nutnosti úprav celkovou inventarizaci
objektů a rozhodne po předchozí dohodě
s ONV (či zástupci samosprávy a okresním
úřadem) o reprogilizaci objektů.
3. Tato komise bude, po předchozí inventarizaci,
prospektivně zvažovat využití dosud neuvolněných
objektů sovětské armády pro sociální
a zdravotní účely.
4. Správa zabezpečení odsunu sovětských
vojsk MNO a Správa federálních hmotných
rezerv přislíbily, že vyjdou tomuto humanitárnímu
úsilí české vlády vstříc.
Je však třeba rychlého jednání,
protože v mnoha případech vydaly krajské
vojenské ubytovací správy demoliční
příkazy.
V případě, že by civilní sektor
měl obtíže se získáváním
volných stavebních kapacit pro nutné stavební
úpravy, ministerstvo národní obrany. nabízí
volnou kapacitu stavebních útvarů Československé
armády, které se budou částečně
rušit, nebo převádět pro výkon
civilní služby. Ministerstvo národní
obrany je ochotné tyto útvary dát k dispozici
pro stavební úpravy uvolněných objektů
pro společensky prospěšné sociální
a zdravotní účely.
Vážený pane premiére, předpokládám,
že česká vláda bude považovat tuto
interpelaci za naléhavou a oceňuji předem
její konstruktivní jednání.
Krátkou cestou vám předávám
kontaktní adresy, které jsou na konci interpelace.
(Potlesk.)
Dovolte mi ještě přednést dvě
stručné interpelace na adresu ministra vnitra.
Interpelace k zavedení slevy jízdného.
Stojíme na prahu zvyšování ekonomických
životních nákladů, které nejvíce
postihnou, pro všechna záchranná opatření,
sociálně slabé vrstvy - důchodce -
seniory.
Vznáším interpelaci k zavedení úlev
při cestování důchodců - seniorů
autobusy ČSAD. To jest u důchodců 50 % slevy
jízdného, u občanů nad 70 let cestování
v autobusech ČSAD zdarma.
Je třeba zdůraznit, že ne všechny lokality
jsou v dosahu ČSD, autobusová síť je
hustší. Navíc nádraží ČSD,
obvykle vzdálená od středu města či
vesnice, jsou obtížněji přístupná,
než zastávky ČSAD,.
Požadavek stejných úlev cestovného na
ČSAD jako na ČSD považuji z obecně známých
důvodů u důchodců za spravedlivý
a plně oprávněný.
Interpelace k postihu trestného činu nedovoleného
ozbrojování novými typy zbraní.
V naší společnosti se lavinovitě šíří
nový jev. Na našich legálních a nelegálních
burzách se masově prodávají nové
zbraně - pistole, od skutečných nerozeznatelné,
na nervový plyn a tak zvané elektrické kontaktní
pistole.
Za relativně laciný peníz se jimi houfně
ozbrojují taxikáři, vexkláci, kriminální
živly, ale bohužel také naše mládež.
A pravděpodobně všichni mají tuto zbraň
vyzkoušet.
Vyslovuji důrazné varování před
tímto druhem ozbrojování a konstatuji, že
jsou to potenciálně smrtící zbraně,
kterými navíc, na rozdíl od palných
zbraní není třeba mířit, zasáhnou
vždy.
Nervový plyn způsobí na několik minut
úplné ochrnutí, kdy postižený
neovládá své svaly a nemůže odvrátit
eventuelní hrozící nebezpečí.
U mnoha jedinců trpících srdečními
a dechovými poruchami, onemocněním svalů
a nervů může způsobit nervový
plyn pravděpodobně i smrt.
Stejně tak elektronické pistole, která po
přiložení na tělo vyvine napětí
60 tis. V, je pro řadu lidí smrtící.
Vnímání účinků elektrického
proudu je rozdílné i u zdravých lidí,
natož u lidí trpících poruchami převodního
srdečního rytmu. Smrtelná nebezpečnost
těchto zbraní je podtržena přesvědčováním
prodávajících, nejsou zbraněmi ve
vlastním slova smyslu a že jsou neškodné.
Interpeluji ministra vnitra České republiky, aby
držení těchto zbraní nebylo posuzováno
jen podle § 48 zákona č. 290 Sb.. v návaznosti
na zákon č. 147/1983 Sb., jako pouhý přestupek,
ale aby prodávající i držitel takových
zbraní byl stíhán pro trestný čin
nedovoleného ozbrojování podle § 185
zákona č. 185/1990 Sb. (Potlesk.)
Místopředseda ČNR Michal Kraus:
Děkuji panu poslanci Lomovi. Hovoří pan poslanec
Šimeček, připraví se pan poslanec Laštůvka.
Poslanec Josef Šimeček: Vážený
pane předsedající. vážená
paní předsedkyně, vážená
vládo, vážení kolegové poslanci
a poslankyně, významnou skupinu mých voličů
tvořily bohužel dnes již řídnoucí
řady politických vězňů 50tých
let. Jsem jeden z nich. Býval jsem obvykle nejmladší
mukl, ať již ve vazbě nebo na táborech.
Na dole Stalin v Ostravě. na Tmavém dole ve Rtyniči
na Evě v Jáchymově. Měl jsem 18 let
a 4 měsíce když po maturitních písemkách
jsem byl 19. dubna 1952 zatčen, bylo mi 19 a něco,
když jsem byl odsouzen k 6 letům odnětí
svobody a zabavení majetku a předtím před
vynesením rozsudku rozhodnutím tehdejšího
ministra školství jsem byl vyloučen ze všech
škol v republice a doživotně, což se nakonec
ukazuje jako trest nejkrutější. Způsoby
vyšetřování zde nehodlám popisovat,
ledaže bych byl o to požádán. Byl jsem
odsouzen pro velezradu a vyzvědačství, jehož
jsem se pochopitelně jako kluk nikdy nedopustil. Nechci
zdržovat, ačkoliv by části veřejnosti
jen prospělo, myslím i zde přítomných
poslanců KSČ, aby se laskavě nechali informovat,
aby se lépe zorientovali ve faktech z neslavného
období dějin jejich strany.
Chci zde pozvednout hlas těch, které zde s dr. Procházkou
zastupuji. Dožili jsme se svobody, jsme svědky klíčící
demokracie. Jako křesťané odsuzujeme zlo a
nikoli jeho nositele. Proto nám jsou sympatičtí
i zde přítomní soudruzi, stejně jako
kdokoli jiní. Bohužel i nám všem mohou
být sympatičtí starší důchodci
na ulici, kteří mohou být bývalými
vyšetřujícími referenty, prokurátory
a soudci oněch roků. Ano, přátelé,
- mučitelé, vrazi, kati, justiční
vrazi se pohybují dosud do značné míry
mezi námi. Na rozdíl od těch, kteří
pobytem a prací v nelidských podmínkách
nás již dávno opustili, byli popraveni či
zabiti při práci, kde podmínky bezpečnosti
byly zásadně ignorovány. Ano, chodí
mezi námi i dozorci, bachaři, které spojuje
vědomí spáchaných zločinů
na tomto národě. Čest těm, kteří
si svou vinu uvědomili, od své minulosti se distancovali
a prokazatelně se připojili k praporu demokracie.
Ono v demokracii i křesťanství platí,
že není důležité datum, od kdy
se kdo k demokracii přihlásil, nebo na vinici páně
nastoupil, ale kdo jako dělník či slušný
člověk vytrval!