To je zřetel širší platnosti, který
se vztahuje i k dalším úvahám, jaké
jsou nyní vedeny na ministerstvu školství,
Mohu vás ujistit, že vláda bude dbát
principu vysokého standardu školství. Bude
se dohadovat jen o nejefektivnějších a nejpřirozenějších
formách jeho uplatňování. Tolik, paní
a pánové, z mé strany. Jinak snad mohu konstatovat,
že meritorní námitky nebyly vůči
potřebnosti tohoto zákona vzneseny. Děkuji
za pozornost.
Místopředseda ČNR Jan Kasal:
Děkuji místopředsedovi české
vlády za jeho vystoupení, Nyní prosím
společného zpravodaje, poslance Hrazdíru,
aby se ujal slova.
Poslanec Antonín Hrazdíra: Vážené
dámy a pánové, dovolte, abych navázal
na vystoupení pana místopředsedy vlády
a abychom přistoupili k projednání jednotlivých
připomínek tak, jak zazněly z našeho
pléna. Bohužel jsem předpokládal, že
připomínky, které řešil navrhovatel,
nechá také odsouhlasit, Nestalo se tak, takže
to zůstalo na mně. Doporučil bych ovšem
jednu změnu - abychom neprojednávali všechny
připomínky tak, jak byly vzneseny s jedinou výjimkou,
a sice s návrhem pana poslance Frkala, protože od
stanoviska k jeho návrhu se odvíjí logicky
návaznost na případné hlasování
o připomínkách dalších.
Pan poslanec Frkal navrhl vypuštění §
21 až 26 ze zákona o okresních úřadech
s tím, že jde o nedemokratické řízení.
(Jediným účelem okresního shromáždění
je rozhovor o financování obcí.) Doporučoval,
aby financování bylo prováděno prostřednictvím
okresních úřadů bez okresního
shromáždění. Doporučoval bych,
abychom v prvé řadě posoudili tento návrh
a potom už popořádku, jak byly jednotlivé
návrhy vznášeny, o nich hlasovali.
Vážené dámy a pánové,
je třeba přistoupit k hlasování o
návrhu pana poslance Frkala. Naváži na slova
pana místopředsedy. Jde o dočasný
orgán, který v současné době
bude skutečně řešit především
rozdělování prostředků. Jde
o to, aby se nějakým způsobem zabezpečilo
dočasné překlenutí změnou organizace
státní správy. Takže opakuji - mělo
by se hlasovat o návrhu pana poslance Frkala - vypuštění
§ 21 až 25 z návrhu zákona o okresních
úřadech.
Místopředseda ČNR Jan Kasal:
Takže přistoupíme k hlasování.
Ve sněmovně je přítomno podle posledních
údajů 165 poslanců. Ověříme
si to, až budeme sčítat jednotlivé hlasy.
Dávám hlasovat o tom, zda vypustíme §
21 až 25. Kdo je pro tento návrh, nechť zvedne
ruku! (Hlasuje se - 21). Pro je 21 poslanců. Kdo je proti,
nechť zvedne ruku! (Hlasuje se - 107). Proti tomuto návrhu
hlasovalo 107 poslanců. Kdo se zdržel hlasování?
(Hlasuje se - 38). 38 se zdrželo hlasování.
Z toho vyplývá. že návrh na vypuštění
§ 21 až 25 nebyl přijat.
Poslanec Antonín Hrazdíra: Děkuji.
V tom případě přistoupíme k
projednávání jednotlivých připomínek
v tom pořadí, jak byly vzneseny.
První připomínka pana poslance Andrleho k
§ 21, kdy doporučil změnu ustanovení
o okresním shromáždění. Přečtu
nejprve první návrh. Pokud neodsouhlasíme,
pak bych vás seznámil s druhým návrhem.
Pokud jde o první návrh, doporučuje pan poslanec
v prvním odstavci: "V územních obvodech
okresního úřadu je okresní shromáždění.
Členy okresního shromáždění
jsou starostové měst (kromě Plzně.
Brna a Ostravy), dále starostové obcí s obecním
úřadem pro jednu obec a s obecním úřadem
pro více obcí.
Odst. 2: Hlas starosty města (kromě Plzně,
Brna a Ostravy) má hodnotu tolika hlasů, kolikrát
jsou 3000 obsaženy v počtu obyvatel města.
Zbytek po dělení do 1000 obyvatel nezvyšuje
hodnotu hlasů starosty. Při zbytku 1001 až
1999 se zvyšuje hodnota hlasů starosty o jeden hlas.
Vždy k 1. lednu se upraví počet členů
okresního zastupitelstva dle nové skutečnosti,
to znamená vznik nebo zánik obecního úřadu.
zvýšení počtu nebo snížení
počtu obyvatel."
To znamená. jde o protinávrh, tak jak je zakotveno
v § 21 odst. 2 nepřímá volba obecního
zastupitelstva. V tom případě je potřeba
přistoupit k hlasování, zda se souhlasí
s návrhem pana poslance Andrleho. Doporučoval bych
hlasovat odděleně o odst. 1 a pak o odst. 2. To
znamená, pokud neodsouhlasíme odst. 1, nebude nutno
hlasovat o odst. 2. Přečtu znova odst. 1.
"V územním obvodu okresního úřadu
je okresní shromáždění. Členy
okresního shromáždění jsou starostové
měst (kromě Plzně. Brna a Ostravy), dále
starostové obcí s obecním úřadem
pro jednu obec a s obecním úřadem pro více
obcí."
To je první odstavec návrhu pana poslance Andrleho.
Místopředseda ČNR Jan Kasal:
Domnívám se, že můžeme přistoupit
k hlasování. Kdo je pro, aby byl § 21 změněn
v tom smyslu, jak přednesl pan poslanec Hrazdíra,
ať zvedne ruku! (Hlasuje se - 4). Pro jsou 4 poslanci. Kdo
je proti tomuto návrhu? (Hlasuje se.) To je zřejmě
většina. Zdržel se někdo hlasování?
(Hlasuje se - 26). Děkuji, tento návrh nebyl přijat.
Poslanec Antonín Hrazdíra: V tom případě
je bezpředmětné hlasovat o odst. 2, který
vysvětluje způsob volby okresního shromáždění.
ale je předložen ještě druhý návrh,
a to v územním obvodu okresního úřadu
je okresní shromáždění. Citace
stejná. Členy okresního shromáždění
jsou starostové měst kromě Plzně,
Brna, Ostravy. Taktéž stejné a změna:
a volení členové těchto měst,
viz článek II. tzn. způsob volby, starostové
obcí s obecním úřadem pro jednu obec
a starostové obcí s obecním úřadem
pro více obcí. Vůči alternativě
č. I je změna v tom. že vedle starostů
jsou zde i volení členové z těch měst
velkých, tzn. Plzně, Brna, Ostravy. Odst. 2 způsob
volby: volba členů okresního shromáždění
ve městech kromě Plzně, Brna a Ostravy se
provede do 60ti dnů nepřímou volbou tajným
hlasováním městským zastupitelstvem
tak, že se počet obyvatel města dělí
3000. Celé číslo výsledku je počet
členů okresního shromáždění,
včetně starosty. Do zbytku 1000 se počet
členů nezvyšuje, při zbytku 1001 až
1999 se zvyšuje počet členů o jednoho.
K 1.1. se upraví počet členů okresního
shromáždění dle nové skutečnosti.
tzn. vznik nebo zánik obecního úřadu,
zvýšení nebo snížení počtu
obyvatel měst. což je citace stejná jako u
té I varianty), Takže necháme hlasovat o druhé
variantě, odst. 1: V územním obvodu okresního
úřadu je okresní shromáždění.
Členy okresních shromáždění
jsou starostové měst kromě Plzně,
Brna a Ostravy a volení členové těchto
měst, starostové obcí s obecním úřadem
pro jednu obec a starostové obcí s obecním
úřadem pro více obcí.
Místopředseda ČNR Jan Kasal:
Dávám hlasovat, kdo je pro protinávrh ve
smyslu, jak jej přednesl společný zpravodaj
poslanec Hrazdíra, ať zvedne ruku! (Hlasuje se - 6)
Kdo je proti? Domnívám se, že je to většina.
Pro pořádek, kdo se zdržel hlasování?
Z toho dopočítáme kolik bylo proti. (36)
Děkuji, tento protinávrh nebyl přijat.
Poslanec Antonín Hrazdíra: V tomto
případě je bezpředmětné
hlasovat o odst. 2.
Dále s podnětným návrhem vystoupil
pan poslanec Strašek ve věci požárníků,
především ve vztahu k požárníkům
venkovským a navrhl vyjmout je z působnosti okresního
úřadu, vzhledem ke složitosti jejich řízení.
Já bych navázal na pana místopředsedu
vlády a jen bych doplnil, že okresní správy
Sboru požární ochrany nejsou orgány
státní správy, tzn. že by zde byla složitost
s výkonem státní správy, a proto názor
je takový, že je vhodné vyčkat na novelu
zákona č. 123/1985 Sb., která by tyto záležitosti
komplexně řešila. Přesto je ovšem
potřeba o návrhu hlasovat s tím, že
pan poslanec Strašek doporučil převést
z přílohy č. I body 22 až 30, z přílohy
č. II body 3 a 4 a z přílohy III body 5 a
6 s tím, že by tato působnost patřila
okresním správám Sboru požární
ochrany.
Místopředseda ČNR Jan Kasal:
Já se chci zeptat pana poslance Straška, zda-li trvá
na svém protinávrhu? (Ano.) Trvá na svém
protinávrhu, dávám tedy hlasovat o tom kdo
je pro, aby ve smyslu toho, jak to přednesl pan poslanec
Hrazdíra, byl upraven tento zákon, ať zvedne
ruku! (Hlasuje se 25) Kdo je proti tomuto návrhu? (90)
Kdo se zdržel hlasování? (62) Konstatuji, že
návrh pana poslance Straška nebyl přijat.
Poslanec Antonín Hrazdíra: Pan poslanec
Procházka ve svém vystoupení nepřednesl
konkrétní návrh na nějaké změny,
které by se týkaly návrhu zákona o
okresních úřadech.
Pan poslanec Budínský měl dotaz na problematiku
požárníků. Vysvětlil pan místopředseda
ve svém vystoupení. To znamená - byl zde
dotaz, zda i nadále budou požárníci
pod okresními úřady.
Pan poslanec Dobal doporučil, aby za část
b) přílohy IV. byla doplněna příloha
c), která by řešila přenos působností
zakladatele okresních stavebních podniků
na ministerstvo výstavby a stavebnictví.
Dámy a pánové, tady bych doporučil
nehlasovat o tomto návrhu vzhledem k tomu, že návrh
zákona o okresních úřadech řeší
přenos působností krajských národních
výborů na okresní národní výbory,
anebo na ústřední orgány státní
správy. To znamená - neřeší přenos
působnosti z ONV. Já bych jen doplnil, že tato
problematika je známá a v pondělí
jsem se dohodl s ministerstvem vnitra - civilně správním
úsekem, že připraví podklady pro jednání
s ministerstvem výstavby a stavebnictví, aby otázka
řízení metodického i vlastního
u místního stavebnictví byla dořešena.
Pane poslanče, stačí takové vysvětlení?
Místopředseda ČNR Jan Kasal:
Prosím pěkně, chcete se vyjádřit
bezprostředně, jestli to stačí nebo
jestli o tom máme hlasovat. Rozpravu nezačneme.
Poslanec Viktor Dobal: Nechci začínat
rozpravu jenom bych chtěl doplnit - při své
skleróze jsem zapomněl -
Místopředseda ČNR Jan Kasal:
To není, prosím pěkně, možné.
Nemohu si pomoci, ale rozprava byla ukončena.
Poslanec Viktor Dobal: Takže žádám
o hlasování.
Místopředseda ČNR Jan Kasal:
Žádáte o hlasování? Dobře.
Dávám tedy hlasovat, kdo je pro návrh pana
poslance Dobala tak, jak byl přednesen v jeho vystoupení
v rozpravě a jak ho shrnul společný zpravodaj
pan poslanec Hrazdíra, ať zvedne ruku! (Šum z
pléna.)
Poslanec Antonín Hrazdíra: Mám
tedy zopakovat?
Prosím, poslanec Dobal doporučil, aby za část
b) přílohy IV byla doplněna část
c), která by řešila přenos působnosti
zakladatelské činnosti okresního národního
výboru na ministerstvo výstavby a stavebnictví.
Vysvětlil jsem, že tento zákon na jedné
straně říká, že po přechodnou
dobu zakladatelství okresních úřadů
zůstává a že neřeší
přenos působnosti z okresních národních
výborů, ale z krajských národních
výborů. Buď na okresy, anebo na ústřední
orgány státní správy,
Místopředseda ČNR Jan Kasal:
Čili můžeme hlasovat. Takže dávám
hlasovat, kdo je pro návrh pana poslance Dobala, ať
zvedne ruku ! (Hlasuje se - 10) Kdo je proti tomuto návrhu,
ať zvedne ruku! (Hlasuje se -109) Kdo se zdržel hlasování?
(Hlasuje se - 46),.
Takže konstatuji, že návrh pana poslance Dobala
nebyl přijat.
Poslanec Antonín Hrazdíra: pan poslanec
Krčma ve svém vystoupení hovořil o
problematice moravskoslezské země, ale nevznesl
žádný konkrétní návrh,
o kterém by bylo třeba hlasovat.
Pan poslanec Dohnal v § 21 odst. 1 navrhuje doplnit druhou
větu "počet členů okresního
shromáždění stanoví okresní
úřad" a doporučuje doplnit "do
deseti dnů od voleb" a věta pokračuje
dál "se zřetelem na počet obcí
a počet obyvatel v okrese tak, aby okresní shromáždění
mělo nejméně 40 a nejvýše 70
členů".
Místopředseda ČNR Jan Kasal:
Domnívám se, že věc je jasná,
můžeme o ní dát hlasovat. Kdo je pro
tento doplňující návrh, ať zvedne
ruku! (Hlasuje se - 108) Konstatuji, že vzhledem k tomu,
že ve sněmovní síni je 165 poslanců,
tak tento pozměňující návrh
byl přijat. Pro pořádek, kdo je proti tomuto
návrhu? (4) Kdo se zdržel hlasování?
(50) Děkuji. Opakuji, návrh byl přijat. Prosím,
můžeme pokračovat.
Poslanec Antonín Hrazdíra: Druhý
návrh pana poslance Dohnala v § 24 odst. 1 druhá
věta "... svolává je přednosta
okresního úřadu" to zůstává,
ale teď doplněk "řídí je
předseda zvolený pro toto zasedání".
Místopředseda ČNR Jan Kasal:
Mám za to, že rovněž tato záležitost
je zcela jasná, a proto dávám hlasovat, kdo
je pro pozměňující návrh, ať
zvedne ruku! (Hlasuje se - 92). Kdo je proti tomuto návrhu,
ať zvedne ruku! (26) Kdo se zdržel hlasování?
(42) Konstatuji, že pozměňovací návrh
poslance. Dohnala byl přijat.
Poslanec Antonín Hrazdíra: Třetí
připomínka pana poslance Dohnala se týká
§ 24 odst. 1, který doporučuje doplnit. Přečtu
stávající znění, které
jsme doplňovali podle zpravodajské zprávy,
týká se svolání okresního shromáždění
s tím, že přednosta je svolá, požádá-li
o to jedna třetina členů shromáždění.
Pan poslanec doporučuje znění jiné
"přednosta je povinen svolat shromáždění
do 14 dnů, požádá-li o to jedna pětina
členů okresního shromáždění",
takže doplňuje termín do čtrnácti
dnů a místo jedné třetiny, jedna pětina.
Místopředseda ČNR Jan Kasal:
Mám dát hlasovat o obou změnách současně?
Mám za to, že je možné to rozdělit,
jestli do čtrnácti dnů a pak tu jednu pětinu.
Rozdělíme to? (Posl. Hrazdíra: Myslím,
že by to bylo vhodné.) Dobře. Takže dávám
hlasovat o návrhu pana poslance Dohnala, o té první
části, že přednosta je povinen svolat
okresní shromáždění do 14 dnů.
Kdo je pro, ať zvedne ruku! (Hlasuje se - 148). Kdo je proti,
ať zvedne ruku! (1) Kdo se zdržel hlasování?
(18) Tato první část byla přijata.
Dávám hlasovat o druhé části,
požádá-li o její svolání
jedna pětina členů okresního shromáždění.
Kdo je pro tuto úpravu? (Hlasuje se - 106) Kdo je proti?
(39) Kdo se zdržel hlasování? (23) Konstatuji,
že i druhá část tohoto návrhu
byla přijata.
Poslanec Antonín Hrazdíra: Pan poslanec
Chutný měl připomínku, která
se týkala kontrolního orgánu. Já bych
v tomto případě navázal i na připomínku
pana poslance Čecha, která svým způsobem
tuto připomínku vysvětluje s tím,
že pan poslanec Čech upozornil na to, že kontrola
výkonu státní správy by měla
být taková, aby tato kontrola nepodléhala
okresnímu úřadu, aby byla nezávislá.
Tento problém vysvětlil i pan místopředseda
vlády Lukeš. Chtěl bych říci,
že tento zákon ztěží může
vyřešit otázku kontroly. Jde spíš
o podnět, který měl být předložen
vládě a také ministerstvu státní
kontroly. Chtěl bych jenom poslancům oznámit,
že 27. září předsednictvo ČNR
rozhodlo o tom, že je potřeba legislativně
připravit systém kontroly, který by podléhal
České národní radě s tím,
že systém kontroly na okresech má být
projednán s ministrem státní kontroly. Po
vysvětlení místopředsedou vlády
panem Lukešem a po tomto doplnění se ptám
pana poslance Chutného, zda trvá na svém
návrhu?
Místopředseda ČNR Jan Kasal:
Pan poslanec Chutný trvá na svém návrhu?
(Trvá.)
Poslanec Antonín Hrazdíra: Takže
přečtu jeho návrh. Doporučuje doplnit
§ 8 o odst. 4 v tomto znění: "Okresní
úřad si pro odborný výkon kontroly,
jakož i pro kontrolu správních rozhodnutí
zřizuje kontrolní úřad. Vedoucího
úřadu jmenuje přednosta po dohodě
s ministerstvem státní kontroly," Doporučuji
hlasovat o obou návrzích samostatně, to znamená
nejdříve první návrh - okresní
úřad si pro odborný výkon kontroly,
jakož i pro kontrolu správních rozhodnutí
zřizuje kontrolní úřad. (Poslanec
Chutný opravuje na kontrolní "útvar".)
Nikoli kontrolní úřad, ale kontrolní
útvar.
Místopředseda ČNR Jan Kasal:
Domnívám se, že je jasné, o čem
budeme hlasovat. Dávám hlasovat o tom, kdo je pro
návrh pana poslance Chutného, pro jeho první
část, ať zvedne ruku! (Hlasuje se - 33) Kdo
je proti? (91) Kdo se zdržel hlasování (40)
Konstatuji, že první část návrhu
pana poslance Chutného nebyla přijata. Domnívám
se, že je zbytečné dávat hlasovat o
části druhé v tom případě.
Poslanec Antonín Hrazdíra: Pan poslanec
Wolf vzal svůj návrh zpět v průběhu
diskuse. Pan poslanec Stodůlka navrhuje z § 4 vyjmout
písm. b) s odvoláním na to. že toto
ustanovení obsahuje zákon o obcích - §
65 písm. c). Prověřovali jsme tuto skutečnost
s tím, že tato duplicita skutečně vznikla,
ovšem z pohledu oprávněnosti, kde by toto ustanovení
mělo být, je to především v zákoně
o okresních úřadech. Je zde sice tato duplicita,
ale doporučujeme, aby to v tomto zákoně zůstalo.
S tím, že následně provedeme novelu
zákona o obcích. Přečtu ustanovení
§ 4 písm. b) - vykonává státní
správu, která od počátku účinnosti
tohoto zákona přísluší podle
zvláštních právních předpisů
okresním národním výborům,
pokud nebyla přenesena na pověřený
obecní úřad nebo se tímto zákonem
neruší. Stejná citace je v zákoně
o obcích § 65 písm. c).
Místopředseda ČNR Jan Kasal:
Pan poslanec Stodůlka.
Poslanec Zbyšek Stodůlka: Pokud bude
provedena novela zákona o obcích, beru Svůj
návrh zpět.
Poslanec Antonín Hrazdíra: Takže
pan poslanec Stodůlka vzal svůj návrh zpět.
Místopředseda ČNR Jan Kasal:
Chtěl bych poprosit pana poslance Stodůlku, zda-li
by to zpětvzetí neformuloval jinak, protože
podmiňujícím způsobem se to nedá
zajistit.