Úterý 9. října 1990

To je zřetel širší platnosti, který se vztahuje i k dalším úvahám, jaké jsou nyní vedeny na ministerstvu školství, Mohu vás ujistit, že vláda bude dbát principu vysokého standardu školství. Bude se dohadovat jen o nejefektivnějších a nejpřirozenějších formách jeho uplatňování. Tolik, paní a pánové, z mé strany. Jinak snad mohu konstatovat, že meritorní námitky nebyly vůči potřebnosti tohoto zákona vzneseny. Děkuji za pozornost.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji místopředsedovi české vlády za jeho vystoupení, Nyní prosím společného zpravodaje, poslance Hrazdíru, aby se ujal slova.

Poslanec Antonín Hrazdíra: Vážené dámy a pánové, dovolte, abych navázal na vystoupení pana místopředsedy vlády a abychom přistoupili k projednání jednotlivých připomínek tak, jak zazněly z našeho pléna. Bohužel jsem předpokládal, že připomínky, které řešil navrhovatel, nechá také odsouhlasit, Nestalo se tak, takže to zůstalo na mně. Doporučil bych ovšem jednu změnu - abychom neprojednávali všechny připomínky tak, jak byly vzneseny s jedinou výjimkou, a sice s návrhem pana poslance Frkala, protože od stanoviska k jeho návrhu se odvíjí logicky návaznost na případné hlasování o připomínkách dalších.

Pan poslanec Frkal navrhl vypuštění § 21 až 26 ze zákona o okresních úřadech s tím, že jde o nedemokratické řízení. (Jediným účelem okresního shromáždění je rozhovor o financování obcí.) Doporučoval, aby financování bylo prováděno prostřednictvím okresních úřadů bez okresního shromáždění. Doporučoval bych, abychom v prvé řadě posoudili tento návrh a potom už popořádku, jak byly jednotlivé návrhy vznášeny, o nich hlasovali.

Vážené dámy a pánové, je třeba přistoupit k hlasování o návrhu pana poslance Frkala. Naváži na slova pana místopředsedy. Jde o dočasný orgán, který v současné době bude skutečně řešit především rozdělování prostředků. Jde o to, aby se nějakým způsobem zabezpečilo dočasné překlenutí změnou organizace státní správy. Takže opakuji - mělo by se hlasovat o návrhu pana poslance Frkala - vypuštění § 21 až 25 z návrhu zákona o okresních úřadech.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Takže přistoupíme k hlasování. Ve sněmovně je přítomno podle posledních údajů 165 poslanců. Ověříme si to, až budeme sčítat jednotlivé hlasy.

Dávám hlasovat o tom, zda vypustíme § 21 až 25. Kdo je pro tento návrh, nechť zvedne ruku! (Hlasuje se - 21). Pro je 21 poslanců. Kdo je proti, nechť zvedne ruku! (Hlasuje se - 107). Proti tomuto návrhu hlasovalo 107 poslanců. Kdo se zdržel hlasování? (Hlasuje se - 38). 38 se zdrželo hlasování. Z toho vyplývá. že návrh na vypuštění § 21 až 25 nebyl přijat.

Poslanec Antonín Hrazdíra: Děkuji. V tom případě přistoupíme k projednávání jednotlivých připomínek v tom pořadí, jak byly vzneseny.

První připomínka pana poslance Andrleho k § 21, kdy doporučil změnu ustanovení o okresním shromáždění. Přečtu nejprve první návrh. Pokud neodsouhlasíme, pak bych vás seznámil s druhým návrhem.

Pokud jde o první návrh, doporučuje pan poslanec v prvním odstavci: "V územních obvodech okresního úřadu je okresní shromáždění. Členy okresního shromáždění jsou starostové měst (kromě Plzně. Brna a Ostravy), dále starostové obcí s obecním úřadem pro jednu obec a s obecním úřadem pro více obcí.

Odst. 2: Hlas starosty města (kromě Plzně, Brna a Ostravy) má hodnotu tolika hlasů, kolikrát jsou 3000 obsaženy v počtu obyvatel města. Zbytek po dělení do 1000 obyvatel nezvyšuje hodnotu hlasů starosty. Při zbytku 1001 až 1999 se zvyšuje hodnota hlasů starosty o jeden hlas. Vždy k 1. lednu se upraví počet členů okresního zastupitelstva dle nové skutečnosti, to znamená vznik nebo zánik obecního úřadu. zvýšení počtu nebo snížení počtu obyvatel."

To znamená. jde o protinávrh, tak jak je zakotveno v § 21 odst. 2 nepřímá volba obecního zastupitelstva. V tom případě je potřeba přistoupit k hlasování, zda se souhlasí s návrhem pana poslance Andrleho. Doporučoval bych hlasovat odděleně o odst. 1 a pak o odst. 2. To znamená, pokud neodsouhlasíme odst. 1, nebude nutno hlasovat o odst. 2. Přečtu znova odst. 1.

"V územním obvodu okresního úřadu je okresní shromáždění. Členy okresního shromáždění jsou starostové měst (kromě Plzně. Brna a Ostravy), dále starostové obcí s obecním úřadem pro jednu obec a s obecním úřadem pro více obcí."

To je první odstavec návrhu pana poslance Andrleho.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Domnívám se, že můžeme přistoupit k hlasování. Kdo je pro, aby byl § 21 změněn v tom smyslu, jak přednesl pan poslanec Hrazdíra, ať zvedne ruku! (Hlasuje se - 4). Pro jsou 4 poslanci. Kdo je proti tomuto návrhu? (Hlasuje se.) To je zřejmě většina. Zdržel se někdo hlasování? (Hlasuje se - 26). Děkuji, tento návrh nebyl přijat.

Poslanec Antonín Hrazdíra: V tom případě je bezpředmětné hlasovat o odst. 2, který vysvětluje způsob volby okresního shromáždění. ale je předložen ještě druhý návrh, a to v územním obvodu okresního úřadu je okresní shromáždění. Citace stejná. Členy okresního shromáždění jsou starostové měst kromě Plzně, Brna, Ostravy. Taktéž stejné a změna: a volení členové těchto měst, viz článek II. tzn. způsob volby, starostové obcí s obecním úřadem pro jednu obec a starostové obcí s obecním úřadem pro více obcí. Vůči alternativě č. I je změna v tom. že vedle starostů jsou zde i volení členové z těch měst velkých, tzn. Plzně, Brna, Ostravy. Odst. 2 způsob volby: volba členů okresního shromáždění ve městech kromě Plzně, Brna a Ostravy se provede do 60ti dnů nepřímou volbou tajným hlasováním městským zastupitelstvem tak, že se počet obyvatel města dělí 3000. Celé číslo výsledku je počet členů okresního shromáždění, včetně starosty. Do zbytku 1000 se počet členů nezvyšuje, při zbytku 1001 až 1999 se zvyšuje počet členů o jednoho. K 1.1. se upraví počet členů okresního shromáždění dle nové skutečnosti. tzn. vznik nebo zánik obecního úřadu, zvýšení nebo snížení počtu obyvatel měst. což je citace stejná jako u té I varianty), Takže necháme hlasovat o druhé variantě, odst. 1: V územním obvodu okresního úřadu je okresní shromáždění. Členy okresních shromáždění jsou starostové měst kromě Plzně, Brna a Ostravy a volení členové těchto měst, starostové obcí s obecním úřadem pro jednu obec a starostové obcí s obecním úřadem pro více obcí.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Dávám hlasovat, kdo je pro protinávrh ve smyslu, jak jej přednesl společný zpravodaj poslanec Hrazdíra, ať zvedne ruku! (Hlasuje se - 6) Kdo je proti? Domnívám se, že je to většina. Pro pořádek, kdo se zdržel hlasování? Z toho dopočítáme kolik bylo proti. (36) Děkuji, tento protinávrh nebyl přijat.

Poslanec Antonín Hrazdíra: V tomto případě je bezpředmětné hlasovat o odst. 2.

Dále s podnětným návrhem vystoupil pan poslanec Strašek ve věci požárníků, především ve vztahu k požárníkům venkovským a navrhl vyjmout je z působnosti okresního úřadu, vzhledem ke složitosti jejich řízení. Já bych navázal na pana místopředsedu vlády a jen bych doplnil, že okresní správy Sboru požární ochrany nejsou orgány státní správy, tzn. že by zde byla složitost s výkonem státní správy, a proto názor je takový, že je vhodné vyčkat na novelu zákona č. 123/1985 Sb., která by tyto záležitosti komplexně řešila. Přesto je ovšem potřeba o návrhu hlasovat s tím, že pan poslanec Strašek doporučil převést z přílohy č. I body 22 až 30, z přílohy č. II body 3 a 4 a z přílohy III body 5 a 6 s tím, že by tato působnost patřila okresním správám Sboru požární ochrany.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Já se chci zeptat pana poslance Straška, zda-li trvá na svém protinávrhu? (Ano.) Trvá na svém protinávrhu, dávám tedy hlasovat o tom kdo je pro, aby ve smyslu toho, jak to přednesl pan poslanec Hrazdíra, byl upraven tento zákon, ať zvedne ruku! (Hlasuje se 25) Kdo je proti tomuto návrhu? (90) Kdo se zdržel hlasování? (62) Konstatuji, že návrh pana poslance Straška nebyl přijat.

Poslanec Antonín Hrazdíra: Pan poslanec Procházka ve svém vystoupení nepřednesl konkrétní návrh na nějaké změny, které by se týkaly návrhu zákona o okresních úřadech.

Pan poslanec Budínský měl dotaz na problematiku požárníků. Vysvětlil pan místopředseda ve svém vystoupení. To znamená - byl zde dotaz, zda i nadále budou požárníci pod okresními úřady.

Pan poslanec Dobal doporučil, aby za část b) přílohy IV. byla doplněna příloha c), která by řešila přenos působností zakladatele okresních stavebních podniků na ministerstvo výstavby a stavebnictví.

Dámy a pánové, tady bych doporučil nehlasovat o tomto návrhu vzhledem k tomu, že návrh zákona o okresních úřadech řeší přenos působností krajských národních výborů na okresní národní výbory, anebo na ústřední orgány státní správy. To znamená - neřeší přenos působnosti z ONV. Já bych jen doplnil, že tato problematika je známá a v pondělí jsem se dohodl s ministerstvem vnitra - civilně správním úsekem, že připraví podklady pro jednání s ministerstvem výstavby a stavebnictví, aby otázka řízení metodického i vlastního u místního stavebnictví byla dořešena.

Pane poslanče, stačí takové vysvětlení?

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Prosím pěkně, chcete se vyjádřit bezprostředně, jestli to stačí nebo jestli o tom máme hlasovat. Rozpravu nezačneme.

Poslanec Viktor Dobal: Nechci začínat rozpravu jenom bych chtěl doplnit - při své skleróze jsem zapomněl -

Místopředseda ČNR Jan Kasal: To není, prosím pěkně, možné. Nemohu si pomoci, ale rozprava byla ukončena.

Poslanec Viktor Dobal: Takže žádám o hlasování.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Žádáte o hlasování? Dobře.

Dávám tedy hlasovat, kdo je pro návrh pana poslance Dobala tak, jak byl přednesen v jeho vystoupení v rozpravě a jak ho shrnul společný zpravodaj pan poslanec Hrazdíra, ať zvedne ruku! (Šum z pléna.)

Poslanec Antonín Hrazdíra: Mám tedy zopakovat?

Prosím, poslanec Dobal doporučil, aby za část b) přílohy IV byla doplněna část c), která by řešila přenos působnosti zakladatelské činnosti okresního národního výboru na ministerstvo výstavby a stavebnictví.

Vysvětlil jsem, že tento zákon na jedné straně říká, že po přechodnou dobu zakladatelství okresních úřadů zůstává a že neřeší přenos působnosti z okresních národních výborů, ale z krajských národních výborů. Buď na okresy, anebo na ústřední orgány státní správy,

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Čili můžeme hlasovat. Takže dávám hlasovat, kdo je pro návrh pana poslance Dobala, ať zvedne ruku ! (Hlasuje se - 10) Kdo je proti tomuto návrhu, ať zvedne ruku! (Hlasuje se -109) Kdo se zdržel hlasování? (Hlasuje se - 46),.

Takže konstatuji, že návrh pana poslance Dobala nebyl přijat.

Poslanec Antonín Hrazdíra: pan poslanec Krčma ve svém vystoupení hovořil o problematice moravskoslezské země, ale nevznesl žádný konkrétní návrh, o kterém by bylo třeba hlasovat.

Pan poslanec Dohnal v § 21 odst. 1 navrhuje doplnit druhou větu "počet členů okresního shromáždění stanoví okresní úřad" a doporučuje doplnit "do deseti dnů od voleb" a věta pokračuje dál "se zřetelem na počet obcí a počet obyvatel v okrese tak, aby okresní shromáždění mělo nejméně 40 a nejvýše 70 členů".

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Domnívám se, že věc je jasná, můžeme o ní dát hlasovat. Kdo je pro tento doplňující návrh, ať zvedne ruku! (Hlasuje se - 108) Konstatuji, že vzhledem k tomu, že ve sněmovní síni je 165 poslanců, tak tento pozměňující návrh byl přijat. Pro pořádek, kdo je proti tomuto návrhu? (4) Kdo se zdržel hlasování? (50) Děkuji. Opakuji, návrh byl přijat. Prosím, můžeme pokračovat.

Poslanec Antonín Hrazdíra: Druhý návrh pana poslance Dohnala v § 24 odst. 1 druhá věta "... svolává je přednosta okresního úřadu" to zůstává, ale teď doplněk "řídí je předseda zvolený pro toto zasedání".

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Mám za to, že rovněž tato záležitost je zcela jasná, a proto dávám hlasovat, kdo je pro pozměňující návrh, ať zvedne ruku! (Hlasuje se - 92). Kdo je proti tomuto návrhu, ať zvedne ruku! (26) Kdo se zdržel hlasování? (42) Konstatuji, že pozměňovací návrh poslance. Dohnala byl přijat.

Poslanec Antonín Hrazdíra: Třetí připomínka pana poslance Dohnala se týká § 24 odst. 1, který doporučuje doplnit. Přečtu stávající znění, které jsme doplňovali podle zpravodajské zprávy, týká se svolání okresního shromáždění s tím, že přednosta je svolá, požádá-li o to jedna třetina členů shromáždění. Pan poslanec doporučuje znění jiné "přednosta je povinen svolat shromáždění do 14 dnů, požádá-li o to jedna pětina členů okresního shromáždění", takže doplňuje termín do čtrnácti dnů a místo jedné třetiny, jedna pětina.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Mám dát hlasovat o obou změnách současně? Mám za to, že je možné to rozdělit, jestli do čtrnácti dnů a pak tu jednu pětinu. Rozdělíme to? (Posl. Hrazdíra: Myslím, že by to bylo vhodné.) Dobře. Takže dávám hlasovat o návrhu pana poslance Dohnala, o té první části, že přednosta je povinen svolat okresní shromáždění do 14 dnů. Kdo je pro, ať zvedne ruku! (Hlasuje se - 148). Kdo je proti, ať zvedne ruku! (1) Kdo se zdržel hlasování? (18) Tato první část byla přijata.

Dávám hlasovat o druhé části, požádá-li o její svolání jedna pětina členů okresního shromáždění. Kdo je pro tuto úpravu? (Hlasuje se - 106) Kdo je proti? (39) Kdo se zdržel hlasování? (23) Konstatuji, že i druhá část tohoto návrhu byla přijata.

Poslanec Antonín Hrazdíra: Pan poslanec Chutný měl připomínku, která se týkala kontrolního orgánu. Já bych v tomto případě navázal i na připomínku pana poslance Čecha, která svým způsobem tuto připomínku vysvětluje s tím, že pan poslanec Čech upozornil na to, že kontrola výkonu státní správy by měla být taková, aby tato kontrola nepodléhala okresnímu úřadu, aby byla nezávislá. Tento problém vysvětlil i pan místopředseda vlády Lukeš. Chtěl bych říci, že tento zákon ztěží může vyřešit otázku kontroly. Jde spíš o podnět, který měl být předložen vládě a také ministerstvu státní kontroly. Chtěl bych jenom poslancům oznámit, že 27. září předsednictvo ČNR rozhodlo o tom, že je potřeba legislativně připravit systém kontroly, který by podléhal České národní radě s tím, že systém kontroly na okresech má být projednán s ministrem státní kontroly. Po vysvětlení místopředsedou vlády panem Lukešem a po tomto doplnění se ptám pana poslance Chutného, zda trvá na svém návrhu?

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Pan poslanec Chutný trvá na svém návrhu? (Trvá.)

Poslanec Antonín Hrazdíra: Takže přečtu jeho návrh. Doporučuje doplnit § 8 o odst. 4 v tomto znění: "Okresní úřad si pro odborný výkon kontroly, jakož i pro kontrolu správních rozhodnutí zřizuje kontrolní úřad. Vedoucího úřadu jmenuje přednosta po dohodě s ministerstvem státní kontroly," Doporučuji hlasovat o obou návrzích samostatně, to znamená nejdříve první návrh - okresní úřad si pro odborný výkon kontroly, jakož i pro kontrolu správních rozhodnutí zřizuje kontrolní úřad. (Poslanec Chutný opravuje na kontrolní "útvar".) Nikoli kontrolní úřad, ale kontrolní útvar.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Domnívám se, že je jasné, o čem budeme hlasovat. Dávám hlasovat o tom, kdo je pro návrh pana poslance Chutného, pro jeho první část, ať zvedne ruku! (Hlasuje se - 33) Kdo je proti? (91) Kdo se zdržel hlasování (40) Konstatuji, že první část návrhu pana poslance Chutného nebyla přijata. Domnívám se, že je zbytečné dávat hlasovat o části druhé v tom případě.

Poslanec Antonín Hrazdíra: Pan poslanec Wolf vzal svůj návrh zpět v průběhu diskuse. Pan poslanec Stodůlka navrhuje z § 4 vyjmout písm. b) s odvoláním na to. že toto ustanovení obsahuje zákon o obcích - § 65 písm. c). Prověřovali jsme tuto skutečnost s tím, že tato duplicita skutečně vznikla, ovšem z pohledu oprávněnosti, kde by toto ustanovení mělo být, je to především v zákoně o okresních úřadech. Je zde sice tato duplicita, ale doporučujeme, aby to v tomto zákoně zůstalo. S tím, že následně provedeme novelu zákona o obcích. Přečtu ustanovení § 4 písm. b) - vykonává státní správu, která od počátku účinnosti tohoto zákona přísluší podle zvláštních právních předpisů okresním národním výborům, pokud nebyla přenesena na pověřený obecní úřad nebo se tímto zákonem neruší. Stejná citace je v zákoně o obcích § 65 písm. c).

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Pan poslanec Stodůlka.

Poslanec Zbyšek Stodůlka: Pokud bude provedena novela zákona o obcích, beru Svůj návrh zpět.

Poslanec Antonín Hrazdíra: Takže pan poslanec Stodůlka vzal svůj návrh zpět.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Chtěl bych poprosit pana poslance Stodůlku, zda-li by to zpětvzetí neformuloval jinak, protože podmiňujícím způsobem se to nedá zajistit.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP