Poslanec Jan Litomiský: Vážená
paní předsedkyně, vážená
vládo, vážení kolegové a kolegyně,
chtěl bych podpořit návrh pana kolegy Ježka,
aby nebyl přijat doplněk k § 8 zákona
o okresních úřadech, totiž aby nebyly
zřizovány samostatné správy pro ochranu
životního prostředí. Domnívám
se, že vláda by měla mít jednotnou koncepci,
a to jak v ochraně životního prostředí,
tak v ostatních záležitostech státní
správy a tuto jednotnou koncepci by měly prosazovat
všechny resorty. Já osobně zatím jsem
v činnosti vlády tuto jednotnou politickou koncepci
postrádal.
Tato činnost vlády by měla být především
normotvorná. Domnívám se, že v budoucnu
by výkonem rozhodnutí měly být v co
největší míře pověřovány
samosprávné orgány, tak jak to existuje v
sousedních demokratických státech. Budování
byrokratických resortních monster nezlepší
ani životní prostředí, ani státní
správu. A největší zájem o zachování
životního prostředí budou mít
pravděpodobně lidé, kteří v
těch oblastech žijí, Děkuji vám
za pozornost. (Potlesk.)
Místopředseda ČNR Jan Kasal:
Děkuji panu poslanci Litomiskému. Posledním
přihlášeným je pan poslanec Lom.
Poslanec Petr Lom: Vážené předsednictvo,
vážený český sněme, jelikož
se naše diskuse chýlí ke konci, dovolte mně
vyslovit dvě poznámky, chcete-li závěrečné.
V první z nich se hodlám vyslovit slovy jistě
méně obratnými, než moji předřečníci,
k vystoupení poslanců Hnutí za samosprávnou
demokracii.
Myslím, že až doposud si Česká
národní rada zaslouží absolutorium za
své koncisní, věcné jednání,
ke kterému přispěli poslanci všech politických
stran svým konstruktivním jednáním.
Nyní jsem však zde zaslechl výzvy, které
apelují na všechny poslance, aby negovali zákon
o okresních úřadech, tedy výzvy v
podstatě k destrukci naší společné
práce. Je jistě příjemné vědět,
že žijeme v demokratickém systému, který
dovoluje takovouto polaritu názorů, a který
dovoluje takovéto krajní názory. Myslím
si ale, že jakákoliv myšlenka a politická
zejména musí mít svůj vnitřní
obsah, musí mít svoji vnitřní autoritu
a musí být pozitivní, konstruktivní.
Je-li tomu tak, vážené dámy a vážení
pánové, jsou zbytečné všechny
výzvy a jsou zbytečná všechna zapřísáhávání
ve jménu jakékoliv příslušnosti.
Myslím, že zákon o okresních úřadech
nebude bránit jakémukoliv správnímu
řízení v naší republice, od unitárního
českoslovakistického modelu až po dvojfederaci,
trojfederaci, zemské zřízení, ba dokonce
ani monarchii ne. To je první poznámka.
Druhá poznámka nesouvisí s okresními
úřady a předem se omlouvám. Vyslovuji
proto, že jsem byl o ni požádán nejen
poslanci, ale i ministry. Výbor pro sociální
politiku a zdravotnictví chystá určité
memorandum, které by upozornilo na faktory ohrožující
zdraví poslanců. Dovolte, abych toto memorandum
předběhl a na jeden z nich upozornil hned. Je to
trvalá přítomnost tabákového
kouře v předsíni (potlesk), kde kuřáci
ve svém přirozeném egoismu, - vím
o čem hovořím jako bývalý kuřák,
- nedbají na to, že původně jim byly
vyhraženy prostory boční. V místnosti,
kde sedíme je 200 lidí. Tato místnost se
musí pravidelně větrat. A pokud se týká
kuřáků, navrhuji, aby jim byla vyhražena
prostora před místností státních
aktů, která by byla vybavena dostatečným
množství popelníků tak, aby ti z nás,
kteří mají zdravotní potíže,
které začínají bušením
u srdce při pobytu v tabákovém kouři
a mohou končit vážnou zdravotní příhodou,
nebyli kouřem ohrožováni. Děkuji za
slovo. (Potlesk.) .
Místopředseda ČNR Jan Kasal:
Děkuji panu poslanci Lomovi. Vyčerpali jsme všechny
písemné přihlášky do diskuse,
pro vaši informaci: bylo jich 38. Hlásí se
ještě někdo o slovo? Poslanec pan Hofhanzl.
Poslanec Čestmír Hofhanzl: Vážení
kolegové poslanci, vážené kolegyně,
jsem nucen ještě jednou zareagovat na názor
poslance Litomiského ohledně životního
prostředí. Chci mu připomenout, že ochrana
životního prostředí ve světě,
kde funguje pouze tam, kde majitelem a provozovatelem je soukromník
a ochranu a správu má na starosti stát.
Co se týče samosprávných orgánů,
silně pochybuji, že v dnešní době
budeme natolik všichni uvědomělí a budeme
si své prostředí sami chránit. Myslím,
že bez kontroly, která na okresních úřadech
by měla být, bude veškerá naše
snaha a veškeré naše dobré zákony
k ničemu. To jsem chtěl říci. (Potlesk.)
Místopředseda ČNR Jan Kasal:
Děkuji panu poslanci Hofhanzlovi za jeho vystoupení.
Hlásí se ještě někdo do rozpravy?
Pan poslanec Štindl.
Poslanec Karel Štindl: Vážený
pane předsedající, vážená
vládo, vážení kolegové a kolegyně,
nemohu si odpustit, abych se tady vyjádřil také
trochu osobně.
Mně poněkud znepokojuje způsob některých
diskutujících, způsob, jakým se obracejí
k Hnutí za samosprávnou demokracii. Oni tady skutečně
přednesli některé argumenty, pan předseda
vlády uvedl jeden, který skutečně
je absurdní. Ovšem mluvíme-li o zemském
zřízení, mluvíme o věci vážné
a neměli bychom se nad tímto tématem dopouštět
takových věcí, že se celá jedna
strana přítomná v této síni
desauvuje, démonizuje apod. Lidé jsou různí
a myslím, že stejná situace je ve všech
přítomných stranách: někdo
argumentuje dobře, někdo argumentuje směšně.
Chtěl bych varovat před tím, abychom si zde
zvykli na vytváření jistého ódia
okolo kterékoliv skupiny poslanců, kteří
tady jsou. Odpusťte mi, že nemluvím k zákonu
o okresních úřadech, ale myslím, že
by to tady mělo být řečeno. (Potlesk.)
Místopředseda ČNR Jan Kasal:
Děkuji panu poslanci Štindlovi. Dále se hlásí
pan poslanec Moskal.
Poslanec Václav Moskal: Dámy a pánové,
jsem rád, že se k největším projednávaným
problémům přihlásil pan ministerský
předseda Pithart. Plně podporuji jeho slova a návrh
paní doktorky Marvanové a stanovisko doktora Ježka.
Tyto návrhy a stanovisko brání dvojkolejnosti
na okresních úřadech. Děkuji vám.
(Potlesk.)
Místopředseda ČNR Jan Kasal:
Děkuji panu poslanci Moskalovi. Hlásí se
ještě někdo do rozpravy? Pan poslanec Řezáč.
Poslanec Vladimír Řezáč:
Vážený pane předsedající,
paní předsedkyně, pane premiére, vážené
kolegyně a kolegové poslanci, nebudu provádět
žádné státoprávní ohrožení,
ani nechci používat velkých slov. Pan premiér
Pithart dnes tady řekl, že za základní
předpoklady a kritéria české politiky
považuje věcnost a střízlivost a 5.
září jsem tu slyšel také mnoho
velikých slov při projednávání
zákona o volbách do obecních zastupitelstev,
soustředili jsme se na některé problémy
a pak jsme se minulý čtvrtek museli vážně
zabývat tím, zda tento zákon budeme nebo
nebudeme muset novelizovat.
Já bych se proto chtěl soustředit na projednávané
meritum věci zákona o okresních úřadech.
Mám zato, že má velký a mimořádný
dosah, neboť z hlediska odvětvových správ
se nás tato oblast týká a stará se
o člověka před jeho narozením i po
smrti a považuji za nesprávné všechny
případné návrhy, které zaměňovaly
územní a odvětvovou správu, to se
týkalo jak problémů požárníků,
hasičů, o kterém jsme hovořili, tak
i zákona o hl. m. Praze, tak zejména zákona
o okresních úřadech. Já jsem byl také
v sobotu večer navštíven v místě
mého trvalého bydliště požárníky
a udivuje mne, že se tím problémem musíme
zde zabývat. Protože mě předložili
písemnou dohodu, kterou uzavřeli jejich zástupci,
včetně zástupců odborového
svazu s ministrem vnitra České republiky ing. Hradílkem
a z toho vyplývá, že jejich požadavky
budou uspokojeny v novele zákona o požární
ochraně, která má být účinná
od 1.1.1991. Tak co my se tu budeme bavit o tom, abychom řešili
problém od 24. listopadu do Silvestra letošního
roku, nebo-li 5 týdnů. Ale stejné zásahy
podle mne nemůžeme dělat ani do zákonů
jiných typů odvětvové správy,
protože to je v rozporu s pravidly legislativní techniky
a my si musíme uvědomit, když o něčem
budeme rozhodovat, že musíme znát speciální
předpisy zvláštní části
správního práva, které potom míjíme.
Už to tady bylo řečeno dneska, myslím
panem poslancem Palkoskou, k zákonu o hl. m. Praze, ale
vytvářet nějaký úřad,
kterému v tomto zákoně dáme jiný
název, jenom název a nedáváme mu kompetence,
je velice nebezpečné. Tady mám na mysli jednu
záležitost, která se týká návrhu
na vytvoření správ životního
prostředí v rámci okresních úřadů.
Tím tomu dáváme název, necháváme
to pod okresním úřadem, takže fakticky
to bude velice komplikovaná a složitá problematika
a mně na tom vadí dvě věci. Samozřejmě
v rámci okresního úřadu se mohou všechny
příslušné kompetence rozdělené
do různých dnešních odborů ONV
soustřeďovat na tuto správu. Dr. Egselt na
stránkách bývalé Socialistické
zákonnosti udělal přehled těchto předpisů,
které se týkají životního prostředí.
Mohu vás ujistit, že se týkají daleko
širší oblasti než právě dnes
naznačené a že se této oblasti týkají
předpisy, které jsou dosud v kompetenci federace,
takže by z toho mohly ještě být kompetenční
spory. Za druhé považuji z hlediska legislativní
techniky za správné, aby nový zákon
o životním prostředí, jeho tvorbě
nebo ochraně, případně některý
zásadní z těch dílčích
zákonů, upravil vlastní institucí,
aby tam byla hmota i proces a celá instituce. Čili
mám zato, že se to musí udělat rychle
a za druhé, že by to měl být dekoncentrát,
i když ho česká vláda nechce. Nepovažuji
za šťastné řešení, aby správa
životního prostředí byla závislá
na okresním úřadě a aby vedoucí
okresního úřadu jmenoval vedoucího
správy životního prostředí, protože
právě jakékoli místní i okresní
vlivy tady mohou působit velké problémy,
Pokud jde o další, byl bych opatrný i při
kontrole všech navrhovaných ustanovení, a to
z toho důvodu, že skutečně jde o velice
závažné problémy. Naše paní
předsedkyně, dr. Burešová, nedávno
v jedněch novinách uvedla krásnou věc,
že totiž specializace vede ke skromnosti a pokoře.
Já bych chtěl říci, že jsem si
toho hluboce vědom, protože se obávám,
že absolutní většina z nás tak
širokou problematiku celé správy a administrativního
práva nezná a nemá s ní zkušenost
ani ze své vlastní praxe. A my se nesmíme
dopustit vážné a hrubé chyby. A závěrem
mi dovolte říci, že bych se chtěl připojit
k tomu, co tu zde řekl pan poslanec Stindl. Jestli tady
budeme paušálně kritizovat členy jedné
politické strany nebo politického hnutí,
tak k dobré práci tohoto českého parlamentu
nepřispějeme, k ničemu dobrému to
nebude a nebudeme se soustřeďovat na meritum věci
a budeme tady pronášet velká prohlášení
velkými slovy, plná emocí a my dnes potřebujeme
chladný rozum. Děkuji vám za pozornost. (Potlesk.)
Místopředseda ČNR Jan Kasal:
Děkuji panu poslanci Řezáčovi, do
diskuse se přihlásil pan poslanec Zeman.
Poslanec Vladimír Zeman: Dámy a pánové,
občas bývá vytýkáno parlamentu
a vládám, že jsou jakoby odtrženy od života.
A skutečně dneska mám také ten dojem,
protože kdo chodil po naší krajině a viděl
ty stoky, v které jsou přeměněny potoky,
ty devastované lesy a další ekologické
hříchy, tak musí přemýšlet
jak z toho. A myslím, že dodatek k zákonu o
okresních úřadech za náš výbor
o životním prostředí je řešením,
ne dokonalým, ale alespoň částečným.
Děkuji.
Místopředseda ČNR Jan Kasal:
Děkuji panu poslanci Zemanovi za jeho vystoupení,
táži se, kdo se chce ještě přihlásit
do rozpravy. Pan poslanec Jiří Payne, Paní
poslankyně Mašatová dostala od pana poslance
přednost. Prosím paní poslankyni.
Poslankyně Milada Mašatová: Vážený
pane předsedající, vážená
česká vládo, kolegyně a kolegové,
já bych spíše měla malý dotaz,
abychom si uvědomili, o co vlastně jde, jestli prostě
jen neslovíčkaříme. Já bych
řekla - z mé velice krátké praxe -
správa životního prostředí v
orgánu státní správy, což jsou
v současné době okresní národní
výbory, nebo národní výbory jako takové
a později v okresních úřadech by měly
fungovat - nezapomeňte, že by měly zahrnovat
ochranu přírody a památek, vodu, ovzduší,
lesy, odpadové hospodářství, stavební
řád, územní plánování,
monitoring atd. Prosím vás, jakým způsobem
bychom si to pak předstatovali. že by se chodilo zvlášť
pro stavební povolení a přitom by se to muselo
odsouhlasovat někde s dalším úřadem,
jestli to odpovídá ochraně životního
prostředí atd. prosím vezměte i toto
v potaz. (Potlesk.)
Místopředseda ČNR Jan Kasal:
Děkuji paní poslankyni Mašatové, slovo
má pan poslanec Payne.
Poslanec Jiří Payne: Dámy a
pánové, dovolte, abych občerstvil vaši
mysl jedním návrhem, který si dovolím
hned vzít zpět. Kdybychom v předloženém
návrhu všude nahradili slovo "okres" slovem
-země", měli bychom ještě dnes
zemské zřízení. Tento návrh
samozřejmě beru hned zpět. (Potlesk.)
Místopředseda ČNR Jan Kasal:
Děkuji za zpětvzetí tohoto návrhu.
Kdo se dále hlásí do rozpravy? Jestliže
nikdo, tak končím rozpravu a prosím, aby
se předsedové výborů, navrhovatel
a zpravodaj sešli v místnosti č. 120, ostatním
chci sdělit, že se sejdeme v 17.60 hod. Prosím
o naprostou dochvilnost, protože ze 45 diskutujících
vznikla celá řada protinávrhů a pokud
budeme ještě dnes chtít zákon o okresních
úřadech schválit, tak náš čeká
spousta práce. V 17.50 hodin na shledanou.
Místopředseda ČNR Jan Kasal:
Vážené paní poslankyně, vážení
páni poslanci, dovolte, abych omluvil podstatné
zpoždění, ovšem práce, kterou jsme
věnovali připomínkám jistě
přispěje ke kvalitnějšímu projednání
tohoto zákona. Prosil bych místopředsedu
vlády, aby se ujal závěrečného
slova.
Místopředseda vlády Milan Lukeš:
Pane předsedající, dámy a pánové,
chtěl bych říci, že v třicetiosmi
diskusních příspěvcích se projevila
řada názorů k projednávanému
zákonu, což je přirozené, protože
projednávání tohoto zákona překračuje
jeho horizont. Stalo se tak po mém soudu ve dvou oblastech,
zejména v otázkách zemského zřízení
a dále pokud jde správy životního prostředí,
což má ještě i další souvislosti.
Vystoupení předsedy vlády mě zbavuje
povinnosti zajímat obšírné stanovisko,
protože jeho vystoupení charakterizovalo podstatu
problematiky a stanovisko vlády k oběma těmto
problémům, a to dosti přesvědčivě.
Chtěl bych jenom podtrhnout, pokud jde o zemské
zřízení, tak jak odeznělo již
v mé předkládací zprávě,
že navrhované zřízení okresních
správ nikterak není na překážku
jeho zavedení, nikterak je nebrzdí a tím
méně je výrazem tendence vlády regionalizovat
moravskoslezskou zemi.
Ostatně z diskuse samé vyplynulo a z tisku je to
obecně známo, že problematika zemského
zřízení musí být provětrávána
ve všech souvislostech, ne snad pro liknavost vlády,
ale protože i mezi obyvateli této země není
jednotný názor na tuto problematiku.
Ve vystoupení např. poslance Ježka, který
je členem příslušné komise, zazněly
některé skutečnosti a fakta, která
svědčí o tom, že se ve vládě
přistupuje k této věci zodpovědně
a bez zbytečného otálení.
Co se pak týká diskuse o tzv. správě
životního prostředí, na kterou rovněž
nebyl jednotný názor, tak předkladatel má
důvod neustupovat zcela z té verze, kterou předložil.
Také proto, a tady opět se odvolávám
na slova premiéra, že vláda se brání
zřizování separovaných správ
resortních, brání se tedy dekoncentrátům,
jak jsou přiléhavě nazývány
tyto fenomény, a vůbec vidí tuto problematiku
v širších souvislostech a způsobem velmi
příbuzným tomu, jaký tady naznačila
poslankyně Marvanová, na kterou se ostatně
předseda vlády již odvolával.
I když osobně třeba mám svoje pochybnosti
o tom, zda ta schvalovací či konzultativní
procedura s příslušnými resortními
ministry při jmenování všech jednotlivých
ředitelů jednotlivých referátů
by byla účelná a schůdná, myslím,
že to světlo, do kterého vystavila tuto problematiku
poslankyně Marvanová, to jest, že jde o problematiku
širší, že jde skutečně o efektivní
výkon státní správy prostřednictvím
těchto okresních úřadů, že
tato pozice si zaslouží vaši pozornost.
Nyní k některým detailnějším
poznámkám a připomínkám, z
nichž mnohé přesahují horizont projednávané
zprávy. Jde např. o opět nastíněný
problém požárníků. Odezněla
otázka, zda ze zákona vyplývá, že
požárníci by spadali dále pod okresní
úřady. Ano, je tomu tak. Tak dlouho. pokud to nebude
upraveno jinou zákonnou normou, kterážto norma
se chystá, jak rovněž zde v rozpravě
zaznělo, na základě domluvy s ministrem vnitra,
který v poslední verzi novelizovaného zákona
zohledňuje oprávněné připomínky
požárníků. Je důvodný
předpoklad, že by mohla být předložena
do konce roku nebo začátkem příštího
roku.
Další podstatná připomínka, která
byla vznesena dvěma poslanci, avšak vždy z různých
stran, respektive z různých pozic, se týkala
možnosti či potřeby zřizovat kontrolní
orgány při okresních úřadech.
Taková potřeba kontroly skutečně vyvstává.
Návrh poslance Chutného, mohu-li ho rekonstruovat,
spočívá v tom, aby okresní úřady
mohly či bylo jim uloženo takové kontrolní
orgány zřizovat. To se nám nezdá být
účelné, protože jde o to, zaručit
nezávislost těchto kontrolních orgánů.
Blízká je předkladateli verze, kterou předložil
poslanec Čech, která vlastně znamená
podnět pro vládu a pro ministerstvo kontroly, aby
tuto kontrolu na regionální, na místní
úrovni zajistily. Vláda si je toho vědoma
a rovněž i ministerstvo kontroly.
Pokud se týká dalšího dotazu poslance
Komárka k předpokládaným úsporám,
která přinesou zřízení okresních
úřadů, lze na ni ve věcí věcnosti
odpovědět tak, že reálný je předpoklad,
že nedojde ke zvýšení. Ale vzhledem k
rozsáhlým delimitacím, které přecházejí
na okresní úřady ať zezdola či
shora, nelze míru těchto úspor odhadnout.
Nelze ji v této chvíli vyčíslit. Další
námět, dosti komplexní, který tu byl
diskutován, se týká vypuštění
celé série paragrafů 21 až 25 s pozměňovacím
návrhem na zachování této části,
za kterou bych se jako předkladatel přimlouval,
protože její zachování je projevem samosprávné
kontroly orgánů státní moci , mohu-li
to tak nehledanými slovy formulovat. Tedy jsem pro zachování,
včetně § 25, protože ten neznamená
nic jiného, než potřebu ukončení
činnosti těchto orgánů v důsledku
nových opatření.
Námět poslance Vondráčka, který
v podstatě směřuje k zárukám
jednotného a odpovědného přístupu
k otázkám školství, bych nedoporučoval
zařadit v navrhované podobě, to je přesunem
do příslušného oddílu 1. Ale
pamatovat na tento princip při zpracování
zákona o státní správě ve školství,
K této tématice se vázal také dotaz
poslance Bendy. Vláda projednávala zásady
zákona o státní správě ve školství.
Nedospěla k jednotnému stanovisku a požádala
ministra školství o specifikaci, konkretizaci některých
opatření k tomuto návrhu zákona s
tím, že vyzvala také k alternativním
řešením. Ale aby bylo jasno. Je to trochu podobná
situace, kterou osvětloval pan premiér na začátku
tohoto zasedání na případu privatizace.
Jde o to jak uplatňovat, ne zda uplatňovat vliv
státu, Někteří členové
vlády soudí, že je to možné právě
skrze okresní úřady. Nebudeme-li je chápat
jako pozůstatky dřívější
dvojkolejnosti, jako nástupnické organizace okresních
národních výborů, jako instituty,
které jsou řízeny ministerstvem - jako by
státní správa, jednotlivé resorty
musely uplatňovat svou ingerenci skrze ministerstvo vnitra.
Je to vláda, která je řídí,
jsou to ústřední orgány správy,
to je odborné resorty, které uplatňují
svůj vliv až dolů právě prostřednictvím
okresních úřadů.