Úterý 9. října 1990

Poslanec Jan Litomiský: Vážená paní předsedkyně, vážená vládo, vážení kolegové a kolegyně, chtěl bych podpořit návrh pana kolegy Ježka, aby nebyl přijat doplněk k § 8 zákona o okresních úřadech, totiž aby nebyly zřizovány samostatné správy pro ochranu životního prostředí. Domnívám se, že vláda by měla mít jednotnou koncepci, a to jak v ochraně životního prostředí, tak v ostatních záležitostech státní správy a tuto jednotnou koncepci by měly prosazovat všechny resorty. Já osobně zatím jsem v činnosti vlády tuto jednotnou politickou koncepci postrádal.

Tato činnost vlády by měla být především normotvorná. Domnívám se, že v budoucnu by výkonem rozhodnutí měly být v co největší míře pověřovány samosprávné orgány, tak jak to existuje v sousedních demokratických státech. Budování byrokratických resortních monster nezlepší ani životní prostředí, ani státní správu. A největší zájem o zachování životního prostředí budou mít pravděpodobně lidé, kteří v těch oblastech žijí, Děkuji vám za pozornost. (Potlesk.)

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Litomiskému. Posledním přihlášeným je pan poslanec Lom.

Poslanec Petr Lom: Vážené předsednictvo, vážený český sněme, jelikož se naše diskuse chýlí ke konci, dovolte mně vyslovit dvě poznámky, chcete-li závěrečné. V první z nich se hodlám vyslovit slovy jistě méně obratnými, než moji předřečníci, k vystoupení poslanců Hnutí za samosprávnou demokracii.

Myslím, že až doposud si Česká národní rada zaslouží absolutorium za své koncisní, věcné jednání, ke kterému přispěli poslanci všech politických stran svým konstruktivním jednáním. Nyní jsem však zde zaslechl výzvy, které apelují na všechny poslance, aby negovali zákon o okresních úřadech, tedy výzvy v podstatě k destrukci naší společné práce. Je jistě příjemné vědět, že žijeme v demokratickém systému, který dovoluje takovouto polaritu názorů, a který dovoluje takovéto krajní názory. Myslím si ale, že jakákoliv myšlenka a politická zejména musí mít svůj vnitřní obsah, musí mít svoji vnitřní autoritu a musí být pozitivní, konstruktivní. Je-li tomu tak, vážené dámy a vážení pánové, jsou zbytečné všechny výzvy a jsou zbytečná všechna zapřísáhávání ve jménu jakékoliv příslušnosti.

Myslím, že zákon o okresních úřadech nebude bránit jakémukoliv správnímu řízení v naší republice, od unitárního českoslovakistického modelu až po dvojfederaci, trojfederaci, zemské zřízení, ba dokonce ani monarchii ne. To je první poznámka.

Druhá poznámka nesouvisí s okresními úřady a předem se omlouvám. Vyslovuji proto, že jsem byl o ni požádán nejen poslanci, ale i ministry. Výbor pro sociální politiku a zdravotnictví chystá určité memorandum, které by upozornilo na faktory ohrožující zdraví poslanců. Dovolte, abych toto memorandum předběhl a na jeden z nich upozornil hned. Je to trvalá přítomnost tabákového kouře v předsíni (potlesk), kde kuřáci ve svém přirozeném egoismu, - vím o čem hovořím jako bývalý kuřák, - nedbají na to, že původně jim byly vyhraženy prostory boční. V místnosti, kde sedíme je 200 lidí. Tato místnost se musí pravidelně větrat. A pokud se týká kuřáků, navrhuji, aby jim byla vyhražena prostora před místností státních aktů, která by byla vybavena dostatečným množství popelníků tak, aby ti z nás, kteří mají zdravotní potíže, které začínají bušením u srdce při pobytu v tabákovém kouři a mohou končit vážnou zdravotní příhodou, nebyli kouřem ohrožováni. Děkuji za slovo. (Potlesk.) .

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Lomovi. Vyčerpali jsme všechny písemné přihlášky do diskuse, pro vaši informaci: bylo jich 38. Hlásí se ještě někdo o slovo? Poslanec pan Hofhanzl.

Poslanec Čestmír Hofhanzl: Vážení kolegové poslanci, vážené kolegyně, jsem nucen ještě jednou zareagovat na názor poslance Litomiského ohledně životního prostředí. Chci mu připomenout, že ochrana životního prostředí ve světě, kde funguje pouze tam, kde majitelem a provozovatelem je soukromník a ochranu a správu má na starosti stát.

Co se týče samosprávných orgánů, silně pochybuji, že v dnešní době budeme natolik všichni uvědomělí a budeme si své prostředí sami chránit. Myslím, že bez kontroly, která na okresních úřadech by měla být, bude veškerá naše snaha a veškeré naše dobré zákony k ničemu. To jsem chtěl říci. (Potlesk.)

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Hofhanzlovi za jeho vystoupení. Hlásí se ještě někdo do rozpravy? Pan poslanec Štindl.

Poslanec Karel Štindl: Vážený pane předsedající, vážená vládo, vážení kolegové a kolegyně, nemohu si odpustit, abych se tady vyjádřil také trochu osobně.

Mně poněkud znepokojuje způsob některých diskutujících, způsob, jakým se obracejí k Hnutí za samosprávnou demokracii. Oni tady skutečně přednesli některé argumenty, pan předseda vlády uvedl jeden, který skutečně je absurdní. Ovšem mluvíme-li o zemském zřízení, mluvíme o věci vážné a neměli bychom se nad tímto tématem dopouštět takových věcí, že se celá jedna strana přítomná v této síni desauvuje, démonizuje apod. Lidé jsou různí a myslím, že stejná situace je ve všech přítomných stranách: někdo argumentuje dobře, někdo argumentuje směšně.

Chtěl bych varovat před tím, abychom si zde zvykli na vytváření jistého ódia okolo kterékoliv skupiny poslanců, kteří tady jsou. Odpusťte mi, že nemluvím k zákonu o okresních úřadech, ale myslím, že by to tady mělo být řečeno. (Potlesk.)

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Štindlovi. Dále se hlásí pan poslanec Moskal.

Poslanec Václav Moskal: Dámy a pánové, jsem rád, že se k největším projednávaným problémům přihlásil pan ministerský předseda Pithart. Plně podporuji jeho slova a návrh paní doktorky Marvanové a stanovisko doktora Ježka. Tyto návrhy a stanovisko brání dvojkolejnosti na okresních úřadech. Děkuji vám. (Potlesk.)

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Moskalovi. Hlásí se ještě někdo do rozpravy? Pan poslanec Řezáč.

Poslanec Vladimír Řezáč: Vážený pane předsedající, paní předsedkyně, pane premiére, vážené kolegyně a kolegové poslanci, nebudu provádět žádné státoprávní ohrožení, ani nechci používat velkých slov. Pan premiér Pithart dnes tady řekl, že za základní předpoklady a kritéria české politiky považuje věcnost a střízlivost a 5. září jsem tu slyšel také mnoho velikých slov při projednávání zákona o volbách do obecních zastupitelstev, soustředili jsme se na některé problémy a pak jsme se minulý čtvrtek museli vážně zabývat tím, zda tento zákon budeme nebo nebudeme muset novelizovat.

Já bych se proto chtěl soustředit na projednávané meritum věci zákona o okresních úřadech. Mám zato, že má velký a mimořádný dosah, neboť z hlediska odvětvových správ se nás tato oblast týká a stará se o člověka před jeho narozením i po smrti a považuji za nesprávné všechny případné návrhy, které zaměňovaly územní a odvětvovou správu, to se týkalo jak problémů požárníků, hasičů, o kterém jsme hovořili, tak i zákona o hl. m. Praze, tak zejména zákona o okresních úřadech. Já jsem byl také v sobotu večer navštíven v místě mého trvalého bydliště požárníky a udivuje mne, že se tím problémem musíme zde zabývat. Protože mě předložili písemnou dohodu, kterou uzavřeli jejich zástupci, včetně zástupců odborového svazu s ministrem vnitra České republiky ing. Hradílkem a z toho vyplývá, že jejich požadavky budou uspokojeny v novele zákona o požární ochraně, která má být účinná od 1.1.1991. Tak co my se tu budeme bavit o tom, abychom řešili problém od 24. listopadu do Silvestra letošního roku, nebo-li 5 týdnů. Ale stejné zásahy podle mne nemůžeme dělat ani do zákonů jiných typů odvětvové správy, protože to je v rozporu s pravidly legislativní techniky a my si musíme uvědomit, když o něčem budeme rozhodovat, že musíme znát speciální předpisy zvláštní části správního práva, které potom míjíme. Už to tady bylo řečeno dneska, myslím panem poslancem Palkoskou, k zákonu o hl. m. Praze, ale vytvářet nějaký úřad, kterému v tomto zákoně dáme jiný název, jenom název a nedáváme mu kompetence, je velice nebezpečné. Tady mám na mysli jednu záležitost, která se týká návrhu na vytvoření správ životního prostředí v rámci okresních úřadů. Tím tomu dáváme název, necháváme to pod okresním úřadem, takže fakticky to bude velice komplikovaná a složitá problematika a mně na tom vadí dvě věci. Samozřejmě v rámci okresního úřadu se mohou všechny příslušné kompetence rozdělené do různých dnešních odborů ONV soustřeďovat na tuto správu. Dr. Egselt na stránkách bývalé Socialistické zákonnosti udělal přehled těchto předpisů, které se týkají životního prostředí. Mohu vás ujistit, že se týkají daleko širší oblasti než právě dnes naznačené a že se této oblasti týkají předpisy, které jsou dosud v kompetenci federace, takže by z toho mohly ještě být kompetenční spory. Za druhé považuji z hlediska legislativní techniky za správné, aby nový zákon o životním prostředí, jeho tvorbě nebo ochraně, případně některý zásadní z těch dílčích zákonů, upravil vlastní institucí, aby tam byla hmota i proces a celá instituce. Čili mám zato, že se to musí udělat rychle a za druhé, že by to měl být dekoncentrát, i když ho česká vláda nechce. Nepovažuji za šťastné řešení, aby správa životního prostředí byla závislá na okresním úřadě a aby vedoucí okresního úřadu jmenoval vedoucího správy životního prostředí, protože právě jakékoli místní i okresní vlivy tady mohou působit velké problémy, Pokud jde o další, byl bych opatrný i při kontrole všech navrhovaných ustanovení, a to z toho důvodu, že skutečně jde o velice závažné problémy. Naše paní předsedkyně, dr. Burešová, nedávno v jedněch novinách uvedla krásnou věc, že totiž specializace vede ke skromnosti a pokoře. Já bych chtěl říci, že jsem si toho hluboce vědom, protože se obávám, že absolutní většina z nás tak širokou problematiku celé správy a administrativního práva nezná a nemá s ní zkušenost ani ze své vlastní praxe. A my se nesmíme dopustit vážné a hrubé chyby. A závěrem mi dovolte říci, že bych se chtěl připojit k tomu, co tu zde řekl pan poslanec Stindl. Jestli tady budeme paušálně kritizovat členy jedné politické strany nebo politického hnutí, tak k dobré práci tohoto českého parlamentu nepřispějeme, k ničemu dobrému to nebude a nebudeme se soustřeďovat na meritum věci a budeme tady pronášet velká prohlášení velkými slovy, plná emocí a my dnes potřebujeme chladný rozum. Děkuji vám za pozornost. (Potlesk.)

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Řezáčovi, do diskuse se přihlásil pan poslanec Zeman.

Poslanec Vladimír Zeman: Dámy a pánové, občas bývá vytýkáno parlamentu a vládám, že jsou jakoby odtrženy od života. A skutečně dneska mám také ten dojem, protože kdo chodil po naší krajině a viděl ty stoky, v které jsou přeměněny potoky, ty devastované lesy a další ekologické hříchy, tak musí přemýšlet jak z toho. A myslím, že dodatek k zákonu o okresních úřadech za náš výbor o životním prostředí je řešením, ne dokonalým, ale alespoň částečným. Děkuji.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Zemanovi za jeho vystoupení, táži se, kdo se chce ještě přihlásit do rozpravy. Pan poslanec Jiří Payne, Paní poslankyně Mašatová dostala od pana poslance přednost. Prosím paní poslankyni.

Poslankyně Milada Mašatová: Vážený pane předsedající, vážená česká vládo, kolegyně a kolegové, já bych spíše měla malý dotaz, abychom si uvědomili, o co vlastně jde, jestli prostě jen neslovíčkaříme. Já bych řekla - z mé velice krátké praxe - správa životního prostředí v orgánu státní správy, což jsou v současné době okresní národní výbory, nebo národní výbory jako takové a později v okresních úřadech by měly fungovat - nezapomeňte, že by měly zahrnovat ochranu přírody a památek, vodu, ovzduší, lesy, odpadové hospodářství, stavební řád, územní plánování, monitoring atd. Prosím vás, jakým způsobem bychom si to pak předstatovali. že by se chodilo zvlášť pro stavební povolení a přitom by se to muselo odsouhlasovat někde s dalším úřadem, jestli to odpovídá ochraně životního prostředí atd. prosím vezměte i toto v potaz. (Potlesk.)

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji paní poslankyni Mašatové, slovo má pan poslanec Payne.

Poslanec Jiří Payne: Dámy a pánové, dovolte, abych občerstvil vaši mysl jedním návrhem, který si dovolím hned vzít zpět. Kdybychom v předloženém návrhu všude nahradili slovo "okres" slovem -země", měli bychom ještě dnes zemské zřízení. Tento návrh samozřejmě beru hned zpět. (Potlesk.)

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji za zpětvzetí tohoto návrhu. Kdo se dále hlásí do rozpravy? Jestliže nikdo, tak končím rozpravu a prosím, aby se předsedové výborů, navrhovatel a zpravodaj sešli v místnosti č. 120, ostatním chci sdělit, že se sejdeme v 17.60 hod. Prosím o naprostou dochvilnost, protože ze 45 diskutujících vznikla celá řada protinávrhů a pokud budeme ještě dnes chtít zákon o okresních úřadech schválit, tak náš čeká spousta práce. V 17.50 hodin na shledanou.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, dovolte, abych omluvil podstatné zpoždění, ovšem práce, kterou jsme věnovali připomínkám jistě přispěje ke kvalitnějšímu projednání tohoto zákona. Prosil bych místopředsedu vlády, aby se ujal závěrečného slova.

Místopředseda vlády Milan Lukeš: Pane předsedající, dámy a pánové, chtěl bych říci, že v třicetiosmi diskusních příspěvcích se projevila řada názorů k projednávanému zákonu, což je přirozené, protože projednávání tohoto zákona překračuje jeho horizont. Stalo se tak po mém soudu ve dvou oblastech, zejména v otázkách zemského zřízení a dále pokud jde správy životního prostředí, což má ještě i další souvislosti. Vystoupení předsedy vlády mě zbavuje povinnosti zajímat obšírné stanovisko, protože jeho vystoupení charakterizovalo podstatu problematiky a stanovisko vlády k oběma těmto problémům, a to dosti přesvědčivě. Chtěl bych jenom podtrhnout, pokud jde o zemské zřízení, tak jak odeznělo již v mé předkládací zprávě, že navrhované zřízení okresních správ nikterak není na překážku jeho zavedení, nikterak je nebrzdí a tím méně je výrazem tendence vlády regionalizovat moravskoslezskou zemi.

Ostatně z diskuse samé vyplynulo a z tisku je to obecně známo, že problematika zemského zřízení musí být provětrávána ve všech souvislostech, ne snad pro liknavost vlády, ale protože i mezi obyvateli této země není jednotný názor na tuto problematiku.

Ve vystoupení např. poslance Ježka, který je členem příslušné komise, zazněly některé skutečnosti a fakta, která svědčí o tom, že se ve vládě přistupuje k této věci zodpovědně a bez zbytečného otálení.

Co se pak týká diskuse o tzv. správě životního prostředí, na kterou rovněž nebyl jednotný názor, tak předkladatel má důvod neustupovat zcela z té verze, kterou předložil. Také proto, a tady opět se odvolávám na slova premiéra, že vláda se brání zřizování separovaných správ resortních, brání se tedy dekoncentrátům, jak jsou přiléhavě nazývány tyto fenomény, a vůbec vidí tuto problematiku v širších souvislostech a způsobem velmi příbuzným tomu, jaký tady naznačila poslankyně Marvanová, na kterou se ostatně předseda vlády již odvolával.

I když osobně třeba mám svoje pochybnosti o tom, zda ta schvalovací či konzultativní procedura s příslušnými resortními ministry při jmenování všech jednotlivých ředitelů jednotlivých referátů by byla účelná a schůdná, myslím, že to světlo, do kterého vystavila tuto problematiku poslankyně Marvanová, to jest, že jde o problematiku širší, že jde skutečně o efektivní výkon státní správy prostřednictvím těchto okresních úřadů, že tato pozice si zaslouží vaši pozornost.

Nyní k některým detailnějším poznámkám a připomínkám, z nichž mnohé přesahují horizont projednávané zprávy. Jde např. o opět nastíněný problém požárníků. Odezněla otázka, zda ze zákona vyplývá, že požárníci by spadali dále pod okresní úřady. Ano, je tomu tak. Tak dlouho. pokud to nebude upraveno jinou zákonnou normou, kterážto norma se chystá, jak rovněž zde v rozpravě zaznělo, na základě domluvy s ministrem vnitra, který v poslední verzi novelizovaného zákona zohledňuje oprávněné připomínky požárníků. Je důvodný předpoklad, že by mohla být předložena do konce roku nebo začátkem příštího roku.

Další podstatná připomínka, která byla vznesena dvěma poslanci, avšak vždy z různých stran, respektive z různých pozic, se týkala možnosti či potřeby zřizovat kontrolní orgány při okresních úřadech. Taková potřeba kontroly skutečně vyvstává. Návrh poslance Chutného, mohu-li ho rekonstruovat, spočívá v tom, aby okresní úřady mohly či bylo jim uloženo takové kontrolní orgány zřizovat. To se nám nezdá být účelné, protože jde o to, zaručit nezávislost těchto kontrolních orgánů. Blízká je předkladateli verze, kterou předložil poslanec Čech, která vlastně znamená podnět pro vládu a pro ministerstvo kontroly, aby tuto kontrolu na regionální, na místní úrovni zajistily. Vláda si je toho vědoma a rovněž i ministerstvo kontroly.

Pokud se týká dalšího dotazu poslance Komárka k předpokládaným úsporám, která přinesou zřízení okresních úřadů, lze na ni ve věcí věcnosti odpovědět tak, že reálný je předpoklad, že nedojde ke zvýšení. Ale vzhledem k rozsáhlým delimitacím, které přecházejí na okresní úřady ať zezdola či shora, nelze míru těchto úspor odhadnout. Nelze ji v této chvíli vyčíslit. Další námět, dosti komplexní, který tu byl diskutován, se týká vypuštění celé série paragrafů 21 až 25 s pozměňovacím návrhem na zachování této části, za kterou bych se jako předkladatel přimlouval, protože její zachování je projevem samosprávné kontroly orgánů státní moci , mohu-li to tak nehledanými slovy formulovat. Tedy jsem pro zachování, včetně § 25, protože ten neznamená nic jiného, než potřebu ukončení činnosti těchto orgánů v důsledku nových opatření.

Námět poslance Vondráčka, který v podstatě směřuje k zárukám jednotného a odpovědného přístupu k otázkám školství, bych nedoporučoval zařadit v navrhované podobě, to je přesunem do příslušného oddílu 1. Ale pamatovat na tento princip při zpracování zákona o státní správě ve školství, K této tématice se vázal také dotaz poslance Bendy. Vláda projednávala zásady zákona o státní správě ve školství. Nedospěla k jednotnému stanovisku a požádala ministra školství o specifikaci, konkretizaci některých opatření k tomuto návrhu zákona s tím, že vyzvala také k alternativním řešením. Ale aby bylo jasno. Je to trochu podobná situace, kterou osvětloval pan premiér na začátku tohoto zasedání na případu privatizace. Jde o to jak uplatňovat, ne zda uplatňovat vliv státu, Někteří členové vlády soudí, že je to možné právě skrze okresní úřady. Nebudeme-li je chápat jako pozůstatky dřívější dvojkolejnosti, jako nástupnické organizace okresních národních výborů, jako instituty, které jsou řízeny ministerstvem - jako by státní správa, jednotlivé resorty musely uplatňovat svou ingerenci skrze ministerstvo vnitra. Je to vláda, která je řídí, jsou to ústřední orgány správy, to je odborné resorty, které uplatňují svůj vliv až dolů právě prostřednictvím okresních úřadů.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP