Úterý 9. října 1990

A ještě mám dvě malé poznámky. Budeme hlasovat pro zákon o okresních úřadech a proto bych se chtěl obrátit na poslance Hnutí za samosprávnou demokracii, aby hlasovali také. Vždyť zákon o okresních úřadech je logickým pokračováním zákona o obcích a otázka zemského zřízení je otázkou následnou. Myslím, že se nebráníme tomu, aby byla řešena v krátké době.

Druhá poznámka - byl tady návrh, aby zřizovatelem stavebních podniků bylo ministerstvo. Myslím si, že to není rozumné. Naopak, zřizovatelem by spíš mělo být město, protože kapacity tohoto podniku budou zainteresovány a využity právě pro potřeby města a blízkého okolí. V opačném případě si tím nejsem jist. (Potlesk.)

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Vondráčkovi za jeho vystoupení. Prosím, aby se ujal slova pan poslanec Čech. Připraví se paní poslankyně Vorlová.

Poslanec Vladimír Čech: Vážený pane předsedající, vážené poslankyně, vážení poslanci, moje vystoupení se bude týkat návrhu řešení problému státní kontroly v rámci zákona o okresních úřadech, jak o tom mluvil poslanec Chutný. Předesílám. že se nejedná jenom o můj názor, jedná se o názor určité skupiny poslanců. Jde nám o to, že nesouhlasíme s tím, aby státní kontrola, byť jenom na přechodnou dobu podléhala okresním úřadům. Jde o to, že státní kontrola by měla být orgánem nezávislým. Jestliže by spadala pod okresní úřady. tak by nezávislá nebyla. Berte to prosím vás jako protinávrh k přednesenému návrhu. Řešení je poměrně jednoznačné. Ministerstvo kontroly musí urychleně předložit návrh zákona. který vyřeší řízení státní kontroly na okresech přímo tímto ministerstvem. Pozastavujeme se nad tím, že to ministerstvo kontroly ještě neudělalo. Podle našeho názoru to mělo už dávno udělat.

Dále problém vnitřní kontroly okresních úřadů je v zákoně o okresních úřadech řešen v § 16 odst. d). Na minulém plenárním zasedání jsme s poslancem Hejskem vznesli podnět ministru Tichému, který se týkal právě rušení výborů lidové kontroly. Od ministra Tichého jsme obdrželi velice problematickou odpověď, což budeme zítra řešit interpelací. Děkuji. (Potlesk.)

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Čechovi. Prosím, aby se ujala slova paní poslankyně Vorlová. Připraví se pan poslanec Julius Jančáry.

Poslankyně Milada Vorlová: Vážení přítomní, budu stručná. Moje připomínka se týká § 23 a 24 - okresního shromáždění. Domnívám se, že vzhledem ke kontrolní činnosti tohoto orgánu by v jeho čele neměl stát přednosta okresního úřadu, ale jeho předseda, kterého by si toto okresní shromáždění zvolilo. Navrhuji proto, aby v § 23 byl přičleněn odstavec 4, který by zněl: členové okresního shromáždění volí ze svých řad předsedu. A v § 24 odst. 1 - svolává a řídí je (místo přednosta okresního úřadu) jeho předseda. Jako druhou připomínku jsem chtěla apelovat na vás na všechny, abyste při hlasování o celkové zprávě výborů přihlédli k tomu, že resort životního prostředí není jako ostatní resorty, že má mnohem větší váhu, chcete-li ho vůbec resortem nazývat. (Potlesk)

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji paní poslankyni, prosím, aby se ujal slova pan poslanec Jančáry. Připraví se paní poslankyně Marvanová.

Poslanec Julius Jančáry: Vážená paní předsedkyně, vážený pane předsedající, dámy a pánové, při svém hlasování zda ano či ne k zákonu o okresním úřadu jsem si položil tyto tři základní otázky: Za prvé mám důvod k odmítnutí tohoto zákona, jsou argumenty proti němu dostatečné? Odpověď zní nikoliv. Za druhé máme zájem na péči o životní prostředí? Odpověděl jsem si ano. Odpověděli jsme si ano všichni, když jsme vyjadřovali důvěru vládě na základě jejího programového prohlášení. Otázka třetí - jakou formou o toto životní prostředí budeme pečovat, jakým způsobem budeme tuto péči institucionalizovat. Z našeho výboru pro životní prostředí a urbanismus vzešel návrh.

Tento návrh byl podstatně rozsáhlejší než jak je uveden ve společné zprávě zpravodaje výborů. Zde ve společné zprávě se skutečně jedná již o kompromis.

Dále bych se chtěl zmínit o otázce předjímání.

Náš výbor pro životní prostředí a urbanismus spolupracuje systematicky s ministerstvem životního prostředí, projednává jak zásady zákonů, tak paragrafovaná znění, čili má dostatek podkladů pro to, aby tento návrh podpořila.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji vám, pane poslanče, za vaše vystoupení. Prosím, aby se ujala slova paní poslankyně Marvanová a připraví se pan poslanec Válek.

Poslankyně Hana Marvanová: Vážený pane předsedající, vážená vládo, vážení poslanci, nejdříve bych měla dvě spíše terminologické připomínky, a to ve společné zprávě, v § 10 odst. 2 je nesprávně uvedeno, že se vypouštějí slova "patřících do jeho působnosti". Je to asi překlep, mělo by tam být "patřících do jeho hospodářství". Tak je to v původním textu zákona.

Druhá terminologická připomínka - na straně 3 společné zprávy. v § 19 v prvním řádku odst. 1 je uvedeno "do počátku účinnosti". Navrhuji, aby terminologie byla sjednocena tak, jak jsme upravovali tento termín v zákoně o obcích, Tento termín bychom měli uvést jednotně "ke dni účinnosti".

To jsou terminologické poznámky. A dále poznámka věcná. Týká se § 23.

Úkoly, které jsou přisouzeny okresnímu shromáždění. Nemohu souhlasit s tím, že ve společné zprávě je vypuštěno z odst. 1 písm. a) pravomoc okresního shromáždění kontrolovat činnost okresního úřadu. Souhlasím s námitkami, které zde byly vzneseny např. panem poslancem Paynem, nebo panem poslancem z kontrolního a rozpočtového výboru, že tato kontrola je více méně formální, že zde není žádný aparát, žádné další pravomoci, kterými by toto okresní shromáždění mohlo skutečnou kontrolu vykonávat. To vidím jako velký nedostatek tohoto zákona.

Přesto - pokud bych se měla rozhodovat, jestli připustit, aby toto okresní shromáždění kontrolovalo okresní úřady nebo ne, tak myslím, že bez kontroly tyto okresní úřady nemohou existovat. Tedy žádám, aby tady bylo vyjádřeno alespoň takto deklaratorně toto právo okresního shromáždění kontrolovat okresní úřady.

Další připomínka se týká téhož paragrafu - § 23 odst. 3. Protože v § 22 jsme vypustili ustanovení, kterým se zřizují městská shromáždění, úkoly městských shromáždění budou plnit zastupitelstva měst Brna, Ostravy a Plzně. Proto je třeba v odst. 3 § 23 vypustit slova "a městské shromáždění (dále jen shromáždění)". A dále na konci věty "a městských obvodů". Čili to je další pozměňovací návrh.

A nyní bych se ráda vyjádřila k problému správ životního prostředí. Jak to vidím? Domnívám se, že poněkud zavádějící je termín správy životního prostředí, nebo výbor pro životní prostředí neměl zde na mysli dekoncentrované orgány ministerstva životního prostředí.

Nic bych proti takovým orgánům neměla, ale shodli se poslanci společně s ministerstvem na tom, že nejsou zapotřebí dekoncentrované orgány - správy životního prostředí, ale mohou existovat tyto orgány obdoby správ životního prostředí v rámci okresních úřadů. Pak není důvod, aby se to pojmenovalo správy životního prostředí, ale jsou to ve skutečnosti referáty podle odvětví tak, jak budou v okresním úřadu referáty v odvětví školství, v odvětví sociálního zabezpečení, památkové péče atd.

Dívala jsme se na to, o co tady vlastně jde, jaké ty správy životního prostředí mají výhody proti jiným referátům, které působí v rámci okresních úřadů. A rozdíly jsou vlastně ve třech věcech. A to v tom, aby na úseku životního prostředí bylo zabezpečeno odborné odvětvové vedení tohoto úseku. Myslím si, že toto je nutné nejen v oblasti životního prostředí, ale i v jiných oblastech.

Představme si, co by asi říkali památkáři, určitě by chtěli také, aby do jejich odborné problematiky hovořilo a mělo možnost hovořit ministerstvo, které se touto problematikou zabývá. Když se podíváme na text, který je navrhován a který se týká správ životního prostředí, zjistíme, že je navrhováno, aby organizaci okresního úřadu, tedy organizaci, která se týká správ životního prostředí, odsouhlasovalo nejen ministerstvo vnitra, ale v tomto případě i příslušný ústřední orgán státní správy, zde ministerstvo životního prostředí.

Myslím si, že okresní úřady a přednosta okresního úřadu jistě nemůže stanovit organizaci okresního úřadu bez konzultace s příslušnými odvětovými ústředními orgány státní správy, bez toho, aby se s nimi dohodl. Proto bych považovala za správné, aby toto bylo rozšířeno, aby zde bylo obecné ustanovení. Uvedu text, který navrhuji, ale není nutně nejlepší, který by byl obecný a postihoval by jak problematiku životního prostředí, tak i problematiku dalšího odvětví.

Text by zněl v § 8 odst. 2 věta druhá: "Organizaci okresního úřadu stanoví jeho přednosta se souhlasem ministerstva vnitra a se souhlasem ústředních orgánů státní správy, do jejichž působnosti náleží úseky státní správy vykonávané okresními úřady."

Tento termín je použit v tomto zákoně už jednou, a to v § 16, kde je uvedeno, jaké úkoly plní příslušné ústřední orgány státní správy. A proto, když se podíváme do znění společné zprávy, do § 14 odst. 2 zjistíme, že zde je navrhováno v podstatě totéž, co již je uvedeno v § 16 písm. d).

Přečtu vám § 16 písm. d) a srovnejte si to se zněním § 14 odst. 2, který se navrhuje: "Ústřední orgány státní správy, do jejichž působnosti náleží úseky státní správy, vykonávané okresními úřady. d) spolupracují s ministerstvem vnitra při kontrole a hodnocení činnosti okresních úřadů."

Já mám za to, že je to dostačující. Pokud by to nebylo dostačující, je možné v ustanovení § 14 to obecně opakovat, doplnit nebo nahradit vypuštěné písm. e) textem: "Tyto úkoly" - nebo za vypuštěné písm. e) doplnit odstavec 2, kde by se uvádělo: "Tyto úkoly ministerstvo vnitra zabezpečí v součinnosti s příslušnými ústředními orgány státní správy."

A posledním problémem je problém, který je uveden ve společné zprávě, a to tak, že jde o jmenování vedoucího správy životního prostředí. Já se i tady domnívám, že by nemělo být naprosto na libovůli přednosty okresního úřadu, aby jmenoval do vedení příslušného referátu, odborného referátu kohokoli, ale aby tak učinil zase po vyjádření, po dohodě příslušného ústředního orgánu státní správy.

Čili text, který se navrhuje ve společné zprávě § 8 odst. 2 bych nahradila obecnějším textem: "Vedoucí referátu jmenuje a odvolává přednosta okresního úřadu po dohodě s příslušnými ústředními orgány státní správy."

Mám pocit, že tyto návrhy - i když jsem je zdůvodňovala poměrně dlouho, totiž vyhovují těm argumentům, které hovoří pro to, aby byly v rámci okresních úřadů zřízeny správy životního prostředí, a podle mého názoru mé návrhy jdou dál a chtějí zohlednit zájmy jiných odvětví, která si myslím, že jsou zrovna tak důležitá, jako např. památková péče nebo školství nebo podobně.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji paní poslankyni Marvanové za její vystoupení. O slovo se přihlásil předseda vlády pan dr. Petr Pithart. Prosím ho, aby se ujal slova.

Předseda vlády Petr Pithart: Vážený pane předsedající, vážená Česká národní rado, pokud jde o nyní nejvíce diskutovaný problém správy životního prostředí, souhlasím se vším, co řekla přede mnou paní poslankyně Marvanová. Zdá se mi, že její přístup nejvěcněji vystihuje podstatu problému. Pan místopředseda vlády Lukeš, když uváděl návrh zákona, řekl, že česká vláda bude velmi pečlivě vážit zřizování jakýchkoli dalších z centra přímo řízených správ (resp. dekoncentrátů, jak tomu říkáme). Myslím, že toho použil se vší pečlivostí jako eufemismu. Vláda bude více než velmi pečlivě toto vážit. Bude se tomu spíše bránit. Chci vás jen o této tendenci informovat. Výrazně se projevila při velmi ostré diskusi na poslední schůzi vlády, když jsme řešili otázku státní správy ve školství. Všichni jsou obecně pro to, aby tyto orgány zřizovány nebyly, samozřejmě vždy s výjimkou svého vlastního resortu. Je to konec konců pochopitelné, ministři plní svoji roli. Vláda je však kolektivní orgán, bude rozhodovat kolektivně. A zatím tato tendence jednoznačně převládá. Myslím. že je dobré, aby jste to věděli a zvážili to.

Pokud jde o problém Moravy resp. zemského zřízení. Jako stoupenec zemského zřízení se ohražuji proti výrokům pana poslance Krčmy, protože se domnívám, že diskredituje myšlenku zemského zřízení na Moravě a odrazuje ty, kteří dosud o této otázce váhají. Slyšel jsem o tom, že národy vznikají z nejrůznějších důvodů, ale v životě jsem neslyšel, že by se národ stal národem za trest. Bylo tady doslova řečeno: "pak se dočkáte." Potlesk. Moravané se stanou národem za trest, za ignoraci Čechů a Slováků. Moje slova samozřejmě nejsou přesná, ale myslím. že se jedná o diskreditaci zdravého sebevědomého moravanství.

Česká státnost zatím existuje toliko jako idea. Mnohokrát jsme řekli, že ji lze budovat pouze ze zdola. Myslím, že to je to, co právě děláme - tím, že jsme přijali zákon o samosprávě měst a obcí a nyní bedlivě zvažujeme zákon o okresních úřadech. To je ten solidní základ, na kterém lze budovat jakékoli zřízení. Jakékoli tvrzení o opaku je podle mého názoru nepravdivé a hraničí s demagogií. Děkuji. (Potlesk.) .

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji předsedovi vlády dr. Pithartovi za jeho vystoupení. Prosím však, aby se ujal slova pan poslanec Alois Válek. připraví se pan poslanec Litomiský.

Poslanec Alois Válek: Vážený pane předsedající. vážená vládo, dámy a pánové, jednáme o okresních úřadech a toto moje narychlo připravené vystoupení s tím nepřímo, ale přesto souvisí.

Dovolte mi, abych předeslal, že pocházím po své matce z Lašska a otci z Valašska. podle názorů představitelů HSD - Společnosti pro Moravu a Slezsko. bych měl snad být napůl Slezan a napůl Moravák, žijící nyní v bývalých Sudetech v okresním městě Novém Jičíně, kde v roce 1936-39 byla hranice, po kterou měli nároky slovenští separatisté. Ti totiž hodlali vyvořit jakousi obdobu Velkomoravské říše, jejímž vládcem někdy před tisíciletím byl údajně Slovák.

Jako dítě si dobře pamatuji konec druhé světové války, tzn. Vítězný únor, i oněch více než 40 let komunistických pokusů o vybudování socialismu a komunismu. S pokusy založit Společnost pro Moravu a Slezsko jsem se však poprvé setkal v roce 1968, kdy její představitelé usilovali především o obnovení hodnotného kulturního života, jelikož se významní představitelé, herci, spisovatelé a výtvarníci stěhovali většinou do Prahy, kde měli lepší podmínky svého dalšího vývoje. Léta následné normalizace tyto tendence dále posílila a tak z Moravy a Slezska odcházeli nadále nadaní lidé a bohužel také politikové takového ražení, jako byli pánové Indra, Kempný a další. Uvědomme si, že i tito lidé z Moravy spoluvytvářeli a posilovali tzv. pražský centralismus jímž se tak mohou i dnes argumentovat poslanci za HSD po 17. listopadu vznikla zcela nová situace a tak se ono moravsko-slezské hnutí objevilo znovu na scéně, ovšem v nové militantnější formě, kdy pomocí ultimat (např. při hlasování v této sněmovně jsme toho byli svědky) hodlá dosáhnout svého cíle - zemského zřízení na základě historicky i nehistoricky podložených argumentů.

Poslanci za toto hnutí si však osobují právo hovořit za všechny obyvatele Moravy i Slezska a i když poslední výzkum veřejného mínění jim přisuzuje značný nárůst příznivců, nedomnívám se, že jenom oni mohou zájmy obyvatel této části republiky vyjadřovat.

Především bych se jich chtěl zeptat, co sami udělali pro prosazování svých myšlenek v minulém režimu na rozdíl od jiných Moravanů, kteří se aktivně zúčastnili odporu. Mohu mluvit pouze za okres Nový Jičín, kde nikdo z těchto lidí nedal o sobě vědět až do dubna t.r. - asi proto, že prostě neexistovali nebo byli dokonce příslušníky vládnoucí strany a teprve, když bylo zcela rozhodnuto o vítězství opozice, odhodili rudé legitimace a zastupují nyní půlenou orlici, Mám proto důvody domnívat se, že někteří z těchto poslanců, mnohdy činných ve státní správě, se cítí ohroženi zrušením KNV a pouze hledají novou střechu nad hlavou, kterou by jim poskytlo jimi navrhované zemské zřízení.

V době, kdy mohli pomoci rozvoji a zachování kulturního života Moravy a Slezska, se patrně podřizovali ochotně pražskému centralismu a nechali pustnout svá města a upadat místní kulturu, aniž hnuli prstem.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Pane poslanče, dovolil bych si vás upozornit, že projednáváme zákon o okresních úřadech. Vím, že sněmovna naslouchá, nicméně je mou povinností vás na tuto skutečnost upozornit.

Poslanec Alois Válek: To je pravda, ale mé vystoupení souvisí s jejich postojem k této otázce. (Potlesk.) Mohu pokračovat? (Předsedající i sněmovna souhlasí.)

... Najednou jsou tady v roli zachránců moravsko-slezského utlačovaného lidu. Myslím si, že i kdyby šířili ty nejušlechtilejší myšlenky, vždy bych se snažil zjistit, kdo je šíří a jak se v této věci projevoval v minulosti - a ne teprve nyní, kdy je rozhodnuto.

Pokud vím, tak většina moravských poslanců (nejen z Občanského fóra) s jejich politikou nesouhlasí a přiklání se k názoru, že otázku Moravy a Slezska může nejlépe a spravedlivě vyřešit nová ústava. Snad by bylo vhodné odlišit poslance za HSD tím, že by v duchu svých idejí chodili do ČNR v lidových krojích podle regionu, který zastupují. Pak bychom se odlišili.

Já osobně se cítím především občanem této nové těžce se rodící republiky, stále rozdrobované regionálními a nacionálními zájmy, občanem, který hodlá žít v demokracii a neuvažuje nad tím, zda měl otce Choda nebo olomoučáka. (Potlesk.)

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji poslanci Válkovi za jeho vystoupení. Prosím, aby se ujal slova pan poslanec Litomiský, připraví se poslanec Lom.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP