Úterý 9. října 1990

Poslanec Vladimír Laštůvka: Pane předsedající, pane předsedo vlády, dámy a pánové, omlouvám se, že vás částečně zdržím a zdržuji, bohužel, mám to v popisu práce. Jedná se o správy pro životní prostředí v rámci okresních úřadů. Domnívám se, že je třeba při posuzování této záležitosti zvážit za prvé: stav životního prostředí a dědictví, které jsme po našich předchůdcích všichni dostali. Nebudu se dále v této oblasti šířit, myslím, že nám všem je to naprosto zřejmé. Je to zřejmé a zřejmé nejen nám, ale i všude v zahraničí. Musím říci, že před pěti minutami jsme se rozloučili s americkou delegací průmyslníků a univerzit, kteří přijeli do Československa právě v této oblasti pomoci. Dále bych chtěl poukázat na to - když hovoříme o životním prostředí - řada z nás, řada poslanců si představuje, že se jedná o jakési kytičky, nebo jakýsi zelený nesmysl. Jedná se o správu životního prostředí kam patří předpisy na úseku vodního hospodářství, ochrany ovzduší, ochrany přírody, územního plánování, stavebního řádu, odpadního hospodářství, geologie, lesního hospodářství a ochrany zemědělského půdního fondu. Domnívám se, že šíře kompetencí. které jsme tomuto resortu svěřili, je velice široká. Pokoušeli jsme se zmapovat tuto problematiku a předpokládáme, že v rámci okresních úřadů bude tato problematika zahrnovat až 50 % činnosti okresního úřadu. Chci vás informovat o tom, že v průběhu několika měsíců budeme přijímat balík legislativních zákonů o ochraně ovzduší, ochraně přírody, ochraně krajiny, ochraně půdy apod. Domnívám se, že pokud nevytvoříme na nejnižší úrovni, tzn. na okresní úrovni, na nejnižší úrovni státní správy dostatečně fungující státní správu, která bude zabezpečovat tyto úkoly, pak nemá smysl tyto zákony ani přijímat. Zazněl tady názor, že cosi předjímáme, že tato legislativa není ani přijata a my už požadujeme jakousi administrativu. Za prvé nežádáme žádnou další administrativu, nežádáme další správy, nežádáme další dekoncentráty, nevytváříme žádné specifické systémy státní správy - tak, jak vznikají na úseku finanční správy, správy důchodového zabezpečení, pozemkové správy, školské správy, památkové správy, správy kartografie. Mohu vyčíslit ještě dalších pět nebo sedm takovýchto systémů, které se v rámci státní správy vytvářejí. Nikomu z nás nepřipadá divné, že přijímáme a přijmeme vytvoření jakýchsi berních úřadů. V rámci berních úřadů bude nárůst přibližně 8-9000 zaměstnanců. Víme z úst ministra Klause, že daňový systém nebude jasný a nebude hotový do roku 1992. Je to důvod k tomu, abychom nezřizovali berní úřady? Já se domnívám, že není, pochopitelně. Stejně tak, jako není platná námitka, že pokud nemáme hotovou definitivní a komplexní legislativu na úseku životního prostředí, nebudeme zřizovat jakýsi institut, který tyto zákony, tuto legislativu na nejnižší úrovni zabezpečí. A chtěl bych zdůraznit, že nejde o to vytvořit samostatnou správu, nejde o to vytvořit jakýsi nový administrativní aparát. Jde jen o to, aby byla v rámci okresního úřadu postižena specifičnost a výjimečnost problematiky životního prostředí. To je obsaženo názvem - nikoliv referát, ale správa životního prostředí. Současně jde o to, aby byla zabezpečena určitá autonomie tohoto "referátu" životního prostředí na bezprostředních místních zájmech a na, řekněme, nekvalifikovaném posouzení této problematiky. A proto chceme, aby po odborné stránce tyto referáty, resp. správy životního prostředí - byly řízeny metodicky i věcně ministerstvem životního prostředí a nikoliv ministerstvem vnitra. Přitom to není žádná dvojkolejnost. Pokud si přečtete pozorně znění, které je ve společné právě, vidíte, že zcela plně respektujeme strukturu, organizaci okresního úřadu. Chceme jen dosáhnout, aby správa životního prostředí nebyla řízena jen prostřednictvím ministerstva vnitra, ale také, a to především, prostřednictvím ministerstva životního prostředí. Nic víc a nic méně. Děkuji vám za pozornost. (Potlesk.)

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Laštůvkovi, hovořit bude pan poslanec Effenberger, připraví se pan poslanec Stibic.

Poslanec Josef Effenberger: Dámy a pánové, rád bych přičinil několik slov k tématu, které zde již zaznělo několikrát, tj. otázka správ životního prostředí. Předně bych chtěl reagovat na obavu kolegy Ježka, že bude zřízena jakási forma o neznámém obsahu. Tedy vznikne úřad a nebude vědět. co má dělat. Na to bych řekl stručně jenom tolik: odvětví - já nerad říkám resort - odvětví nebo oblast životního prostředí má v této věci určité představy a odpověď na otázku "co" je celkem jasná. A odpovědi na otázky jak a kdy budou poněkud obtížnější. Podle jistých odhadů by tato agenda, spojená s celkovou činností okresních úřadů měla činit 50 a podle optimistických odhadů až 80 % celkové agendy okresního úřadu. To samo o sobě něco vypovídá. Tedy nejde o to, že by pracovníci této správy nevěděli co mají dělat, oni nebudou vědět, jak to mají stihnout. A pokud se týká ještě resortního pohledu té námitky, že i ostatní by mohli nebo budou chtít to či ono - prosím vás, já bych nerad věc dramatizoval. Ale životní prostředí je jednoduše otázkou života a smrti, nebo chcete-li to slyšet přesněji, otázkou případně pomalé smrti. A resorty, jak bude pokračovat privatizace, to si uvědomte, po stránce správní nikoliv faktické, se budou jaksi ztenčovat, Budou se smrskávat. V tomto smyslu se státní správa bude zužovat, a to, co s ní souvisí, ta věcná složka, bude spíše přecházet do samospráv nebo do rukou občanů tak, jak je to v souladu s evropským standartem. Ale životní prostředí tady zůstane, ta péče o ně bude naší trvalou starostí a skupina odborníků a lidí oddaných věci - já to říkám nerad, ono to něco připomíná, lidé oddaní, ale oni budou takoví, budou takoví muset být - ti budou působit i nadále. Je celkem jedno - pardón není to jedno, jsou i méně vhodné formy - jak tuto jejich práci organizovat a jak je organizačně sešikovat. Tento způsob se nám zatím zdá nejvhodnější, mimo jiné i proto, že budou moci blahodárně ovlivňovat dění na jiných úsecích, chcete-li referátech okresního úřadu, protože se svými kolegy budou sedět na jedné chodbě, a to má jistý význam. A pokud tu byla vznesena námitka, že zpráva nebo tento návrh nedorazil do ústavně právního výboru, je to nedostatek formální, kterého je nutno litovat, ale domnívám se, že není podstatou věci, nic zásadního nemění. Děkuji vám za pozornost. (Potlesk.)

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Effenbergerovi za jeho vystoupení, prosím pana poslance Stibice a připraví se pan poslanec Ježek.

Poslanec Jaromír Stibic: Vážená paní předsedkyně, vážený pane předsedající, vážená vládo, vážení přítomní, navrhovaná působnost okresních úřadů v návrhu zákona, týkající se životního prostředí a středního odborného školství, podle mého názoru nevyhovuje budoucím potřebám a řešení musím považovat za dočasné. Budu sice hlasovat pro dodatek společné zprávy - § 8 a 14, ale podporuji přitom zásadu nezávislých správ životního prostředí, podřízených ministerstvu životního prostředí. Rovněž podporuji novou úpravu řízení školství podle připravovaného školského zákona. (Potlesk.)

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Stibicovi, prosím, aby se ujal slova pan poslanec Ježek, připraví se poslanec Danneberg.

Poslanec Josef Ježek: Dámy a pánové, já bych chtěl nejdříve připomenout několik měsíců trvající debatu o smyslu a významu okresního shromáždění tak, jak je navrhováno. Jsou zde dvě krajní stanoviska, jedno stanovisko bylo sněm starostů, návrh na sněm starostů byl modifikován panem poslancem Andrlem ve smyslu, aby byla oslabena váha velkých měst a opačná varianta je žádné okresní shromáždění.

Chtěl bych připomenout, jak idea okresního shromáždění v tomto pojetí vznikla. Jestliže se zavádí samospráva obcí po 40ti letech, což nikdo nezná a nikdo neví jak se to bude vyvíjet, tak od toho se odvinul nápad nevolit přímo žádné okresní shromáždění, které by okres na tu dobu, kdy neexistují kraje, kdy se pravomoce z kraje přenášejí na okresy, tak se okres posiluje. Kdyby tam bylo ještě volené okresní shromáždění. tak by ten okres velmi účinně bránil obnovení samosprávy obcí. Tyto úvahy zatím byly v dobách dávných - duben až červen. Domnívám se, že všechny zákony, které přijímáme, jsou určitým kompromisem, byl to zákon o obcích, zákon o volbách, zákon o hlavním městě Praze. Já bych chápal jako kompromis na určitou dobu i takto koncipované okresní shromáždění, souhlasím s kolegou poslancem Paynem, že jeho pravomoce jsou formulovány velmi neurčitě, bohužel nikdo jsme nenavrhli preciznější formulaci. Abychom jeho význam nesnižovali, chci se připojit k jeho návrhu zrušit § 25, Okresní shromáždění v této podobě by existovalo po tu dobu, pokud budou existovat dnešní okresy. Počítáme s tím, že dnešní okresy nebudou existovat po celé volební období v té podobě, jak jsou dnes územně omezovány.

Chtěl bych se vrátit k problematice životního prostředí. Já bych jenom připomenul veškeré orgány státní správy, které vznikají: za prvé měla by být uvedena v život soustava třistapadesáti pověřených obecních úřadů se svými územními obvody. Každý pověřený obecní úřad má pravomoc zhruba národního výboru první kategorie, to je výrazná decentralizace, přenesení výkonné státní správy blíž k občanům v rámci okresu a je posílena velmi významně přenesením pravomoci z úrovně KNV.

Dále zřejmě brzy nám bude předložen návrh zákona o orgánech finanční správy, pokud vím, tak se navrhuje cca více jak 200 berních úřadů, nekryje se to přesně se soustavou okresů a okresních měst. Vznik finančních úřadů není vázán na daňovou reformu, protože finanční úřady mají význam ještě předtím, než bude daňová reforma provedena. To znamená, než bude systém nových daní.

Dále vznikají úřady práce, v každém okresu jeden a dále vznikly správy sociálního zabezpečení, také v každém okresu jedna.

Nyní je možné, že budou v rámci okresních úřadů ustaveny správy životního prostředí s tím, že nikde není zaručeno, že se neosamostatní, když se zjistí, že to nefunguje a že zbytek okresního úřadu jim brání v tom, aby životní prostředí bránily dostatečně účinně.

Dále je jedna z alternativ na návrh územní organizace státní správy ve školství, to jsou samostatné školské správy v každém okrese. Čili koncepce okresního úřadu skládajícího se z přednosty a vrátného a okresního shromáždění. Právě proto bude mít malé kompetence, protože nebude mít co kontrolovat.

Chtěl bych tedy upozornit na jednu věc, nepochybně v rámci řešení problémů zemského zřízení, tedy územně správní organizace, bude nutno nějakým způsobem změnit tuto organizaci. Ať už rozhodneme jakoukoliv, jestliže budou územně správní celky na úrovni větších okresů, než jsou ty dnešní nebo menších krajů, než jsou ty dnešní, tak co bývá v každém normálním evropském státě hlavním předmětem těchto institucí, ať už jsou samosprávné - životní prostředí je na prvém místě, školství, zdravotnictví, včetně vlastnictví příslušných institucí, jestliže je to instituce samosprávná. Jde o to, že my do jisté míry předjímáme cosi, co budeme muset v rámci případné realizace zemského zřízení změnit. Jestliže budou obnoveny země ať v té, či oné podobě, tak opět životní prostředí, školství, zdravotnictví, kultura, samozřejmě i otázky regionální politiky jsou hlavní náplní činnosti těchto zemských institucí. Tyto obavy jsou zatím zpochybňováním tohoto záměru, přičemž samozřejmě příslušné aparáty, které se budou zabývat ochranou životního prostředí, tak na tom okresním úřadu budou. Jde jenom o to jednoznačně nepředjímat nebezpečí, že se to rozdělí okamžitě na dva úřady. Děkuji za pozornost.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji poslanci Ježkovi, prosím pana poslance Danneberga, připraví se pan poslanec Kadlec.

Poslanec Leonard Danneberg: Vážený pane předsedající, vážené paní poslankyně a páni poslanci, ještě v průběhu této rozpravy jsem netušil, že budu nucen zde předstoupit a učinit drobnou poznámku.

Studiem tisku 74 jsem zjistil, že výbory ve své souhrnné zprávě navrhují doplnění přílohy IV o organizaci vodovodů a kanalizací, tak by jejich zakladatelem bylo ministerstvo zemědělství. To je velmi správné, ovšem navrhuje se doplnění jak přílohy IV.A tak i IV.B. Dotazem u předsedů výborů jsem zjistil, že se jedná zřejmě o omyl, jelikož KNV v současné době jsou zakladatelem výlučně podniků, tedy státních podniků vodovodů a kanalizací a žádných jiných. Čili jde o doplnění přílohy IV.A. Navrhuji, aby byla tato příloha doplněna jen v části označené A.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji vám pane poslanče, prosím, aby se ujal slova pan poslanec Kadlec, připraví se pan poslanec Štindl.

Poslanec Ján Kadlec: Vážený pane předsedající, vážená paní předsedkyně, vážení páni poslanci. Chtěl bych reagovat na vystoupení pana poslance Kalvody. My v HSD nejsme proti zákonu o okresních úřadech jako takovému a tím pro rozvrat státní správy, je to vážné obvinění. Chtěli jsme současně s tímto zákonem projednávat návrh zákona o zemském zřízení. Tím, že tento zákon není současně projednáván, nastane v den jeho platnosti, v den voleb, situace na Moravě a ve Slezsku nepřijatelná. Bude tu samosprávná obec, nad ní okresní úřady řízené pražskou vládou, čili tužší centralismus než tomu bylo za nedávno skončeného totalitního režimu. Část pravomocí KNV se předává okresním úřadům, malá část se ruší a na pravomoci předané ministerstvům v Praze se přijmou potřební pracovníci. Někdy se stává, že se přijme špatný zákon. Je to tento případ. Zákon odpovídá době svého vzniku. Nyní je tento zákon bez navazujících souvislostí. Po zrušení KNV vzniká vakuum v samosprávě Moravy a Slezska. Částem Čech a Prahy to zřejmě tolik nevadí ani z historického hlediska. Tento zákon nemá přímou návaznost na komunální volby a není proto nutné ho dnes přijímat. Jsme přesvědčeni, že ve velmi krátké době by mohl být zpracován jiný, velmi krátký zákon ČNR o zřízení úřadu vlády České republiky pro Moravu a Slezsko, který by vykonával státní správu těchto území do doby, než bude definitivně rozhodnuto o podobě zemského zřízení. Byla by tak zachována kontinuita mezi krajským a případným zemským zřízením na Moravě a ve Slezsku. A dnes projednávaný zákon o okresních úřadech by bylo možno po nepodstatných doplňcích přijmout ještě do komunálních voleb. (Potlesk v části sálu.)

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Kadlecovi. Slovo má pan poslanec Štindl. Připraví se pan poslanec Wolf.

Poslanec Karel Štindl: Vážený pane předsedající. vážené dámy a pánové, budu stručný. Jde mi o to, že jsem si přes poledne důkladně přečetl společnou zprávu výborů a zamyslel jsem se nad touto diskusí. Domnívám se, že jsem neslyšel ani jeden argument, včetně argumentů kolem zemského zřízení, který by kohokoli z nás opravňoval k tomu, odmítnout tento navržený zákon o okresních úřadech. V dalších věcech - myslím, že nejzřejmější je to na otázkách správy životního prostředí. ale nejenom tam, myslím. že i ve všech dalších věcech, v tom zásadním, ten potřebný kompromis, o kterém se tady několik diskutujících zmínilo, již činí ta společná zpráva výborů. Chci se obrátit na všechny další účastníky rozpravy, aby toto vzali v úvahu při svém vystoupení. To je všechno. Děkuji vám za pozornost. (Potlesk.)

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Štindlovi za jeho vystoupení a prosím, aby se ujal slova pan poslanec Wolf. Připraví se pan poslanec Vondráček.

Poslanec Miroslav Wolf: Dámy a pánové, jenom velice krátce. Po kuloárové konzultaci s pracovníky Nezávislého odborového svazu železničářů, silničářů a pracovníků čs. automobilové dopravy stahuji svůj protinávrh číslo IV části A a souhlasím s formulací, kterou přednesl pan poslanec Hrazdíra, a která je uvedena ve společné zprávě. A to z prostého důvodu, neboť mi bylo objasněno, že ekonomická samostatnost podniků je i v této podobě možná. Děkuji. (Potlesk.)

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Wolfovi, prosím, aby se ujal slova pan poslanec Vondráček, připraví se pan poslanec Čech. Pan poslanec Vondráček je 30. diskutujícím k této problematice.

Poslanec Josef Vondráček: Vážený pane předsedající, vážená vládo, poslankyně a poslanci, chtěl bych navázat na vystoupení ministra školství pana prof. Vopěnky, poslance Marka Bendy a pana poslance Stibice. Výbor ČNR pro vědu, vzdělání, kulturu spolu s Českomoravským odborovým svazem pracovníků školství, pedagogickou unií, učitelskou veřejností, je pro samostatné řízení škol přímo ministerstvem školství. Je to nutné vzhledem ke stavu, který ve školství je. Pochopitelně s vymezenou účastí obcí. Proč. bylo zdůvodněno ve zmíněných vystoupeních. Proto doporučujeme - a bylo to konzultováno i s některými poslanci jiných výborů, aby v příloze 1 položka 98 a 106 tato působnost přešla z okresních úřadů na ústřední orgán, tj. ministerstvo školství. tj. do přílohy 2. Jde o přechodný stav, neboť předpokládáme a jsme v tom optimisty - že zákon o školské správě bude přijat Českou národní radou v takovém časovém termínu, aby začal platit k 1. lednu příštího roku.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP