Proto v návrhu zásad zákona o státní
správě a samosprávě ve školství
navrhuje ministerstvo školství zachování
přímého vlivu státu na řízení
škol, jejich zřizování a financování.
V nejbližším období bude převážná
část nákladů školství
hrazena ze státního rozpočtu, proto je nutno
zajistit adresné přidělování
těchto prostředků školám. Když
navrhujeme odvětvové řízení
školství současně koncipujeme kvalifikované
samosprávné orgány, které se budou
kompetentně vyjadřovat ke školství v
obcích a okresech.
Považujeme za potřebné, aby pro nejbližší
období byl majetek středních a speciálních
škol a školských zařízení
jednoznačně státním majetkem a bylo
s ním nakládáno v celospolečenském
zájmu.
Na jednání vlády dne 3. října
mi bylo uloženo předložit návrh zákona
o státní správě ve školství
ve dvou alternativách: - jako odvětvové řízení,
řízení okresními úřady.
Chci požádat vládu, aby souhlasila s tím,
že obě tyto alternativy budou předloženy
i České národní radě. Prosím,
abyste při rozhodování o těchto alternativách
měli na zřeteli především osud
školství.
Palčivým problémem je dnes učňovské
školství. Praxe ukázala, že i když
ve školském zákonu je jednoznačně
stanoveno, že činnost učilišť nesmí
být omezována bez souhlasu ministerstva, je tento
zákon porušován.
I zde jako základní řešení vidíme
to, aby byl majetek učilišť vyňat z hospodaření
podniků. Tím ústřední orgány
nabudou reálný nástroj na ovlivňování
jejich činnosti. Je to také základní
požadavek učitelů odborných učilišť
při jejich výstražné stávce dne
5. října 1990.
Současně považujeme za potřebné
změnit celý dosavadní systém financování
učňovského školství, ekonomicky
zainteresovat podniky na přípravě učňovské
mládeže. V tomto směru jsme ve shodě
s ministerstvem financí České republiky.
Prvním naléhavým krokem dnes musí
být zabránit tomu, aby majetek učilišť
nebyl součástí privatizace.
Vážené poslankyně, vážení
poslanci, dnes je zřejmé, že návrh zákona
o státní správě a samosprávě
ve školství nebude do 24. listopadu projednán.
Obracím se na vás s dvěma prosbami. Ta první
je, abyste seriózně zvažovali návrhy
výboru pro vědu, vzdělání a
kulturu, které jsou zaměřeny na udržení
podmínek pro činnost našeho školství.
Za druhé pak jde o to, aby alternativy návrhů
zákona o státní správě ve školství
byly projednány pokud možno v co nejkratší
době. Děkuji vám. (Potlesk.)
Místopředseda ČNR Jan Kasal:
Děkuji panu ministrovi za jeho vystoupení, vidím,
že jsme si zvolili opravdu zajímavé téma
na dnešní odpoledne, protože do diskuse se přihlásilo
dalších sedm poslanců. Jsou to pánové
poslanci Marek Benda, pan poslanec Bereza, pan poslanec Payne,
pan poslanec Hofhanzl, pan poslanec Švec, pan poslanec Laštůvka,
pan poslanec Effenberger. Prosím, aby se ujal slova pan
poslanec Marek Benda, připraví se pan poslanec Bereza.
Poslanec Marek Benda: Vážená
paní předsedkyně, vážený
pane předsedající, vážená
česká vládo, dámy a pánové
poslanci. Chtěl bych navázat na to, co tady říkal
pan ministr školství. My, když jsme projednávali
ve výborech zákon o okresních úřadech,
tak jsme se shodli, že je nutné zatím řízení
školství dát na okresní úřady,
protože není připraven zákon o státní
správě ve školství. Bylo nám
řečeno, že na zákoně o státní
správě ve školství se pracuje, že
bude školství řízeno resortně.
Na tom jsme se shodli na výboru všichni, co jsem měl
možnost mluvit se zástupci odborů, i když
nejsem příznivcem odborů, tak všichni
se shodovali na tom, že školství má být
řízeno resortně a ne přes okresní
úřady, alespoň pro přechodné
období, protože skutečně hrozí
nebezpečí, že většinu škol
nechají zchátrat. To jsou věci, které
se projeví za více let a lidé myslí
v současné době na půl roku nebo rok
dopředu. Proto mě minulý týden velice
zamrzelo, když jsem zjistil, že do vlády byl
předložen návrh ministerstva školství
o resortním řízení školství
a pak vláda uložila ministerstvu školství
vypracovat dvě alternativní verze, za prvé
řízení resortní a za druhé
řízení pomocí okresních úřadů.
Chtěl bych se zeptat vlády, proč tak učinila,
protože se domnívám, že je to v rozporu
s federálním zákonem, který by měl
být nadřazen, jedná se o zákon o soustavě
základních a středních škol,
kde v § 1 se říká, že školy
jsou přímo řízeny ministerstvem školství,
mládeže a tělovýchovy a mluví
se o všech školských zařízeních.
Tento paragraf je na konci tohoto zákona omezen, protože
je jasné, že se to nepodaří udělat
hned, že to má být upraveno do 31.12.1990.
Proto se ptám, proč vláda přistoupila
k dvojímu způsobu řešení, jestli
bude schopna do 31.12.1990 nám předložit návrh
zákona o státní správě ve školství,
tak aby byl ve shodě s tímto zákonem, aby
školství bylo řízeno přímo
ministerstvem školství, nebo jak hodlá vláda
dále pokračovat.
Pak bych si dovolil ještě jednu drobnou poznámku
k tomuto zákonu. V § 24 odst. 3 bych doporučoval
přehodit ty věty: "odporuje-li usnesení
shromáždění zákonu nebo jinému
obecně závaznému předpisu, v těchto
případech přednosta okresního úřadu
pozastaví toto rozhodnutí a předloží
je vládě." Já bych doporučoval,
aby bylo řečeno napřed, že přednosta
pozastaví výkon rozhodnutí a teprve pak,
že je vláda zruší a aby byly dány
časové limity, do kdy se tak musí učinit.
Navrhuji, aby odst. 3 zněl: "Odporuje-li usnesení
shromáždění zákonu nebo jinému
obecně závaznému právnímu předpisu,
přednosta okresního úřadu pozastaví
výkon rozhodnutí a do čtrnácti dnů
jej předloží vládě. Vláda
do 30 dnů rozhodne o platnosti takového usnesení."
Děkuji a doufám, že podpoříte
myšlenky školství, aby bylo zachováno.
Myslím si, že to je jedna z nejdůležitějších
věcí v současné době. (Potlesk.)
Místopředseda ČNR Jan Kasal:
Děkuji panu poslanci Bendovi. Hovořit bude pan poslanec
Bereza. Připraví se pan poslanec Payne.
Poslanec Rudolf Bereza: Pane předsedající,
dámy a pánové, měl jsem připraveno
vystoupení, ale vystoupením předkladatele
pana Hrazdíry se částečně situace
změnila, takže ho nemohu v plném rozsahu použít.
Před chvílí vystoupil předřečník,
který měl v tabulce 4 připomínku k
hvězdičce, která umožňuje zakladatelství
České a Československé - tedy podle
předkladatele - Automobilové dopravy jednotlivým
městům a okresním úřadům.
Já jsem se o tu problematiku zajímal, jsem rovněž
ve spojení s odborovým svazem - s nezávislým
odborovým svazem veřejné silniční
dopravy, jehož dva zástupci sedí zde na galerii.
Chci říci toto: automobilová doprava při
podstatném snížení administrativního
aparátu, zapojením výpočetní
techniky do řízení může dobře
působit nadále jako celek. O této skutečnosti
se pozitivně vyjadřují odborníci ze
zemí západních a tento dopravní systém
nám závidí. Kdybychom dopoustili rozdrobení
automobilové dopravy jednotlivými městy,
dopustíme se omylu, poněvadž se nám
nebude dařit zkoordinovat činnost. Pracující
zapojení do dopravní činnosti nechtějí
prosazovat nějaký monopol, nebojí se konkurence
i v této době při velkém zvýšení
ceny nafty. Nechtějí ale připustit, aby jejich
dosavadní úsilí v resortu dopravy padlo za
oběť chybnému rozhodnutí. Mají
starost o svoje rodiny, což projevují tak, že
do dnešních dnů bylo odborovým svazem
zažehnáno na 100 stávek a mezi pracujícími
to vře. Obracím se proto na poslance, a vyzývám
je, aby zvážili situaci a podpořili požadavek
centrálního zakladatele automobilové dopravy.
Mám tady ještě jeden dokument, který
jsem dostal dneska právě od zástupců
odborového svazu, kde se odboráři Odborového
sdružení železničářů,
Odborového svazu vodní dopravy, Nezávislý
odborový zväz pracovníkov verejnej cestnej
dopravy Slovenska. Odborový svaz dopravy, silničního
hospodářství a autoopravárenství
Čech a Moravy, Odborového zväzu civilního
letectví a Odborového svazu námořní
dopravy obrací na pana premiéra Čalfu, kde
z jejich dopisu vypichuji: Za nejzávažnější
nedostatek považujeme především neřešení
otázky zakladatelství podniků pracujících
v dopravě, které má negativní dopad
na tvorbu koncepce jejího budoucího uspořádání
a případné následné privatizace.
Nevím, který odborový svaz zastupoval můj
předřečník. Jsem přesvědčen,
že je jednom jeden odborový svaz, jehož zástupci
sedí na galerii, s nimiž jsem ve styku. Děkuji
za pozornost.
Místopředseda ČNR Jan Kasal:
Děkuji panu poslanci Berezovi. Dámy a pánové,
protože téma je opravdu zajímavé, do
diskuse se přihlásili další dva poslanci.
Chci se zeptat - uděláme si desetiminutovou přestávku
nebo budeme pokračovat? Kdo je pro přestávku?
(Hlasuje se.) Opticky je to většina. Prosím,
opravdu jen deset minut. Je 15.43 hodin, sejdeme se v 15.45 hodin
Místopředseda ČNR Jan Kasal:
Paní poslankyně, páni poslanci, budeme pokračovat
v rozpravě k návrhu zákona o okresních
úřadech. Přihlásilo se dalších
12 poslanců - seznámím vás s pořadím,
které mám. Nejdříve bude hovořit
poslanec Švec, dále poslanec Payne, poslanec Hofhanzl,
poslankyně Janů, pan poslanec Laštůvka,
poslanec Effenberger, poslanec Stibic, Josef Ježek, poslanec
Danneberg, Kadlec, Wolf a Josef Vondráček. Prosím
tedy nejdřív, aby se slova ujal poslanec Švec.
Připraví se pan poslanec Payne.
Poslanec Vlastislav Švec: Vážený
pane předsedající, paní předsedkyně,
vážený pane předsedo vlády, dámy
a pánové, mám jen stručnou poznámku
k otázkám správy životního prostředí.
Chtěl bych podpořit znění § 14,
jak je navrhováno v důvodové (společné)
zprávě, a to z následujících
důvodů.
Správa životního prostředí, která
má být vytvořena u okresních národních
výborů je nezbytně nutnou nezávislou
součástí a zárukou toho, že životní
prostředí jako takové bude respektováno
ve smyslu i třeba později platných zákonů
o životním prostředí. Nicméně
pokládáme za nutné, aby taková správa
nezávislá u okresních úřadů
existovala, protože i jiné články státní
správy mají své naprosto samostatné
a nezávislé správy, jako například
inspekce letecká, inspekce ochrany ovzduší,
hygienická inspekce apod. Na rozdíl od nich však
tak pro nás důležitá oblast, jakou je
životní prostředí, nevyžaduje vytvoření
samostatných státních správ z ekonomických
a jiných důvodů. Ministerstvo životního
prostředí souhlasí s tím, aby tyto
správy byly vytvořeny pouze u okresních úřadů,
což je na jedné straně do jisté míry
úspěch, protože životní prostředí
je pro nás nesmírně důležitou
součástí života. Neměli bychom
proto nechávat bezvládí až do té
doby, co vznikne zákon o životním prostředí.
Nehledě na to, že zřízení této
správy u okresních úřadů je
nesmírně důležité v tom smyslu,
že zasahuje do všech oblastí - průmyslových,
bytových, stavebních a jiných. Na okresních
úřadech bude rozhodováno o druhu výstavby,
o způsobu postupu ve všech oblastech, které
se týkají likvidací odpadu, zdravé
vody, lesů, ochrany půdy. Myslím, že
požadavek samostatné a nezávislé správy
životního prostředí na okrese je ten
nejmenší, nejnezbytnější. který
ze strany orgánu ministerstva životního prostředí
mohl být uplatněn. Domnívám se, že
se na naší úrovni nemusíme o důležitosti
tohoto orgánu navzájem přesvědčovat.
Jsem přesvědčen, že dodatek uvedený
ve společné zprávě s ohledem na to,
že jsme odpovědni nejen za ekonomiku a zákonodárnost
v tomto státě, ale i za zdraví současných
i budoucích obyvatel této země, bude schválen.
Místopředseda ČNR Jan Kasal:
Děkuji poslanci Švecovi. Hovoří nyní
pan poslanec Payne, připraví se pan poslanec Čestmír
Hofhanzl.
Poslanec Jiří Payne: Dámy a
pánové, bylo tady na nás opakovaně
apelováno, abychom pro tento zákon nehlasovali z
jiných důvodů, a potom zase na nás
bylo apelováno, abychom pro zákon hlasovali, protože
by byla narušena státní správa. Prosím
vás, hlasujme podle kvality předloženého
zákona. Buďme si vědomi slibu, který
jsme slyšeli dnes dopoledne - slibuji na svou čest
a svědomí. Postupujme tedy skutečně
odpovědně, každý sám za sebe.
Chtěl bych poukázat na některé rozpory,
které se mně zdají být dost podstatné.
Zřejmě proces projednávání
neumožnil dostatečně se k nim vyjádřit
tak, aby mohly být včas odstraněny.
Všechny systémy státní správy
pracují s jakousi rovnováhou kontrol a odpovědností.
A mně se zdá, že na úrovni okresů
tato rovnováha není dostatečná. Nekontrolovaná
státní správa se vždy vymkne z rukou
a vede k nedobrým výsledkům. Ať už
bude do funkce předsedy okresního úřadu
jmenován kdokoli, obávám se, že pokušení
moci na jeho osobu kladené bude tak veliké, že
odolat mu by dokázali snad jen skuteční asketičtí
světci.
Ty rozpory samozřejmě souvisí zřejmě
s tím, že nevíme, jak vlastně chceme
do budoucna státní správu uspořádat
a že tento zákon má být jenom jakýmsi
provizoriem. Nicméně v tomto zákoně
vyvstává otázka, zda má či
nemá být na úrovni okresů nějaká
samospráva. V podstatě zákon napovídá
a předkladatelé to říkají i
explicitně, že si samosprávu na úrovni
okresů nepřejí. Nicméně v §
22 odst. 3 se říká, že "... okresní
shromáždění prosazuje společné
zájmy obcí a městských obvodů".
Kladu si otázku, jak je prosazuje, když k tomu v podstatě
nemá dostatečné pravomoci, když se schází
dvakrát za rok a když nemá žádný
aparát, který by mu umožňoval účinně
pracovat.
Přitom, myslím, že na úrovni okresu
existují určité úkony, které
plní samozřejmě státní správa,
ale ke kterým by se jakýsi orgán, který
by měl povahu samosprávy měl vyjadřovat.
Týká se to například sociální
péče nebo školství. Otázka, ve
které obci bude škola zřízena a z kterých
jiných obcí budou do této školy děti
dojíždět. To je nepochybně otázka
samosprávy a k ní by měla mít možnost
se vyjádřit. Zrovna tak určitý názor
by měly mít okresy, vyjádřit se k
otázkám sociální péče,
zdravotnictví, případně i dopravy,
kultury, obchodu apod. To znamená, že nějaké
samosprávné shromáždění
na úrovni okresů by nebylo zcela samoúčelné.
Tento rozpor, tedy, že samosprávu nechceme zavádět,
ale přitom ji jakoby zavádíme, zároveň
vede k tomu, že okresní shromáždění
vlastně se jeví jako jakýsi přívažek
a to, že je přívažkem, že není
konzistentní se zbytkem zákona vyplývá
nejen z toho, že ustanovení o něm jsou v předchozích
ustanoveních zákona, ale zároveň to
napovídá i § 26, který říká,
že okresní shromáždění může
být zrušeno jednoduše rozhodnutím vlády.
Mně tento postup připadá zásadně
nesprávný, aby vláda mohla nějakým
způsobem rušit zákon nebo část
zákona. Domnívám se, že podle obvyklých
legislativních pravidel, - ačkoliv nejsem právník,
tak se mi tam zdá být tento paragraf nevhodný,
- že by bylo asi správnější, kdyby
se ustanovení nějakého jiného zákona
v případě, že už byl překonán,
že nadešla doba, kdy se vytvoří nový
zákon a bude jasno v otázkách státní
správy, tedy až vyjde nový zákon, pak
ten stanoví, že se ruší ustanovení
předchozího schváleného zákona,
případně že se ruší k nějakému
datu. Takovýto postup, který tam je navržen
totiž také umožňuje, aby vláda
hned v lednu příštího roku okresní
shromáždění jednoduše zrušila.
Buďto tedy okresní shromáždění
chceme a chceme zavést nějaký projekt samosprávy,
pak by ovšem jeho pravomoci měly být rozšířeny,
nebo ho nechceme, a pak ovšem tady už byl podán
návrh, abychom vypustili § 21 až 25 a vůbec
se netvářili, že nějaká možnost
vyjadřovat se k zájmům okresů existuje.
Takže navrhuji, aby § 25 byl zcela vypuštěn.
Místopředseda ČNR Jan Kasal:
Děkuji panu poslanci Paynovi za jeho vystoupení.
Prosím, aby šel k řečnici pan poslanec
Hofhanzl a připraví se paní poslankyně
Ivana Janů.
Poslanec Čestmír Hofhanzl: Vážení
kolegové poslanci, ctěné dámy, vážený
pane premiére, dodatek o odboru životního prostředí
při okresním úřadu prosazujeme ne
proto, aby se zvyšoval aparát a narušovaly kompetence
okresního úřadu. Jde o to, abychom neopakovali
chyby minulosti, kdy bychom mohli mít skvěle napsané
zákony, ale na úrovni okresů a obcí
by nebyl nikdo s odpovídajícími pravomocemi,
kdo by dbal na dodržování těchto zákonů
a kontroloval je.
Stav naší krajiny a zdravotní stav naší
populace je vám, myslím, dobře znám.
Proto apeluji na vás, kolegyně a kolegové
poslanci, abyste to zvali v úvahu.
Chci dodat, že nežádáme nezávislou
správu od okresního úřadu, jak o tom
mluvil kolega Švec.
K otázce zemského uspořádání
chci jen dodat: Jsem vlastně též Moravan z
krásného městečka Telče. Budu
hlasovat vždy pro ten zákon, který bude na
mně působit dojmem, že je rozumnější
a přistupuje k problému s vědomím
plné odpovědnosti. To nemohu říci
o svých spoluposlancích z "moravské
samosprávné demokracie", Děkuji, (Potlesk.)
Místopředseda ČNR Jan Kasal:
Děkuji panu poslanci Hofhanzlovi za jeho vystoupení.
Slova se ujme paní doktorka Janů, připraví
se poslanec Laštůvka.
Poslankyně Ivana Janů: vážená
paní předsedkyně, paní a páni
poslanci. navazuji na svého předřečníka
i na kolegu, který vystupoval před tím. Moje
vystoupení se týká správ životního
prostředí. Navrhuji, aby z § 8 až 14,
případě i dalších společné
zprávy byla vypuštěna ustanovení týkající
se správ životního prostředí
z těchto důvodů:
Předesílám, že vůbec nejsem proti
ochraně životního prostředí,
naopak vidím tuto otázku jako velice aktuální,
ale k mému návrhu mě vedou následující
důvody.
Správy životního prostředí nebyly
obsaženy v původním návrhu. Návrh
na jejich dodatečné začlenění
byl podán resortem životního prostředí
v průběhu projednávání ve výborech,
ale ještě než o nich bylo jednáno, byl
samotným navrhovatelem stažen z programu, takže
například v ústavně právním
výboru vůbec o správách životního
prostředí nebylo jednáno, nevím, jak
v jiných výborech.
A v poslední řadě se mi jeví toto
začlenění do určité míry
jako zárodek dekoncentrátu a legislativně
nečisté. Děkuji. (Potlesk.)
Místopředseda ČNR Jan Kasal:
Děkuji poslankyni Janů za její vystoupení.
Prosím pana poslance Laštůvku, připraví
se pan poslanec Effenberger.