Úterý 9. října 1990

Jak však situace vypadá dnes? Po 1200 letech svébytnosti Moravy a Slezska vzniká situace, kdy zrušením krajských a okresních národních výborů vzniká bezprecedentní stav, kdy přestanou působit samosprávné orgány s nadobecní působností. Na nás, na poslance se dnes obracejí různé instituce dosud řízené kraji a okresy, že jim není známo, kam budou patřit a kdo je bude financovat. Je proto nezbytné, aby všechny politické strany a hnutí, které si i do volebních programů, včetně OF, daly obnovení zemského zřízení, použily nyní svých poslanců k prosazení zemského zřízení od 1.1.1991.

V této záležitosti si znovu dovoluji připomenouti usnesení Federálního shromáždění o obnovení moravskoslezské samosprávy: Federální shromáždění České a Slovenské Federativní Republiky na 28. společné schůzi Sněmovny lidu a Sněmovny národů dne 9. května 1990 přijalo toto usnesení: FS ČSFR považuje zrušení země Moravsko-Slezské od 1. ledna 1949 v rámci nového územně správního uspořádání za akt nespravedlivý a poplatný totalitní byrokraticko-centralistické praxi, za krok, který byl v rozporu s principy demokracie a samosprávy a který tak postupně přispěl k deformovanému vývoji československé společnosti.

Vyslovuje proto pevné přesvědčení, že ústavní uspořádání republiky, které vzejde z jednání svobodně zvolených zákonodárných sborů, tuto nespravedlnost napraví. Zároveň vyzývá vládu ČSFR, aby podstatně urychlila vypracování nové daňové soustavy, zajišťující samostatný rozvoj obcí, měst a všech svébytných územně správních celků republiky. Konečně k tomuto usnesení se také vyjádřila ČNR 2. a 3. července t.r. Netřeba to opakovat.

Bude-li samosprávné zemské zřízení důsledně uplatněno i v zemi České, potom to prospěje i k urychlenému rozvoji hlavního města Prahy a okrajových oblastí v Čechách. Prospěje to i ke sblížení s lidem Slovenska.

Chceme-li prosazovat demokracii a svobodu, potom si musíme uvědomit, že svoboda a centralismus se vzájemně vylučují. My, česky hovořící obyvatelé země Moravsko-Slezské, nechceme hrát destrukční úlohu, jak se nám snaží namluvit někteří novináři odchovaní totalitním režimem. Jsme vlastenci s citlivou moravskou duší. Nebude-li včas vyhověno snahám Moravanů a Slezanů po rovnoprávném postavení více než 4 mil. obyvatel země Moravsko-Slezské, budou-li kladeny překážky části slovenské reprezentace v Praze nebo Bratislavě nebo bratrů Čechů, potom se dočkáte i moravské národnosti. To však není naším programem.

Usilujeme o společnou Československou republiku Čechů, Moravanů, Slováků a Slezanů, včetně jiných národností. Vycházíme z demokratických ideálů T. G. Masaryka. Jsme proto proti dualistickému pojetí federace, založené na absolutizaci národního principu, kterou založil Gustáv Husák. Taková federace nemá ve světě obdoby a vede k rozbití státu.

Jedině důsledná samospráva obcí, měst a zemí je návodem k odstranění vzájemných rozporů. Vstup do Evropy můžeme uskutečnit jen jako hospodářsky silný, bez národnostních rozporů ucelený stát. Je zde proto na místě připomenout národnostní vyrovnání, které bylo provedeno na Moravě v roce 1905 a podle kterého bylo také v poválečných letech provedeno národnostní urovnání mezi Valony a Vlámy v Belgii. To by mohlo být také příkladem urovnání národnostních rozporů i na slovensku. Je nám také zcela jedno, bude-li se představitel samosprávné země jmenovat prefekt, předseda nebo prezident. Konečně zemský prezident již tady byl a dnes je to v zahraničí zcela běžné. Má ho dnes každá společnost, stejně tak jako policejního prezidenta. Děkuji.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Krčmovi, prosím nyní pana poslance Vojtěcha Dohnala, aby se ujal slova. Připraví se poslanec Antonín Chutný.

Poslanec Vojtěch Dohnal: Vážená paní předsedkyně, vážený pane předsedající, vážení přítomní, dovolte mi abych se vyjádřil také já k zákonu o okresních úřadech.

V § 21 odst. 1 navrhuji doplnit druhou větu takto: "Počet členů okresního shromáždění stanoví okresní úřad do deseti dnů od voleb." Tuto lhůtu navrhuji čistě z praktického hlediska, protože do 15 dnů se sejdou po volbách obecní zastupitelstva, tak aby jim bylo umožněno již na svém prvním zasedání zvolit své zástupce do okresního shromáždění.

Dále v § 24 odst. 1 navrhuji druhou větu upravit takto: "Okresní shromáždění svolává přednosta úřadu. Řídí je předsedající zvolený pro příslušné zasedání." To proto, aby přednosta úřadu nemohl ovlivňovat svým řízením příslušnou schůzi.

A třetí změnu navrhuji rovněž v § 24 odst. 1 doplnit o následující ustanovení: "Přednosta je povinen svolat zasedání okresního shromáždění nejpozději do 14 dnů, požádá-li o to alespoň jedna pětina členů okresního shromáždění." Tuto lhůtu 14 dní navrhuji proto, aby přednosta okresního úřadu nemohl se svoláním okresního shromáždění kdoví jak dlouho otálet a pětinu členů navrhuji místo jedné třetiny proto, že vznikne-li v některém teritoriu působnosti okresního úřadu nějaký neodkladný problém, aby ti příslušní členové okresního shromáždění mohli snadněji při jedné pětině svolat okresní shromáždění, než při jedné třetině. Děkuji vám za pozornost. (Potlesk.)

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Dohnalovi za jeho vystoupení a prosím pana poslance Chutného. Dále se přihlásil do diskuse pan poslanec Wolf, pan poslanec Stodůlka a pan poslanec Josef Ježek.

Poslanec Antonín Chutný: Vážená paní předsedkyně, pane předsedající, vážení kolegové a hosté, kontrolní a rozpočtový výbor na své schůzi projednal návrh koncepčního uspořádání nejvyššího kontrolního orgánu České republiky a petici pracovníků Výboru lidové kontroly okresních národních výborů Východočeského kraje ze dne 2. srpna 1990, kterou podpořili svými stanovisky další pracovníci VLK okresních národních výborů České republiky.

V podstatě jde o to, aby na přechodné období a podotýkám, že pouze na přechodné období, než budou vybudovány nezávislé kontrolní orgány ve smyslu připravovaného zákona o kontrole, nezanikla kontrolní činnost v místech se zánikem ONV. Proto jsem zmocněn naším výborem, abych vás seznámil se stanoviskem výboru nad rámec připomínek, které náš výbor projednal a předložil do společné zprávy, vznesl pozměňující návrh.

Kontrolní a rozpočtový výbor doporučil vytvořit nezávislý kontrolní orgán podřízený přímo České národní radě a připravit návrh na změnu kompetenčního zákona a urychleně připravit zákon o kontrole. Dále dořešit technické, organizační a zejména personální otázky místních, plně profesionalizovaných a na okresních úřadech nezávislých kontrolních orgánů. Přechodné období pak řešit zřízením kontrolních útvarů při okresních úřadech, které by s přijetím zákona o kontrole byly převedeny jako nezávislé orgány.

Proto navrhuji doplnit o odstavec číslo 4 § 8 ve znění: "Úřad si pro odborný výkon kontroly, jakož i pro případnou kontrolu správních rozhodnutí zřizuje kontrolní útvar. Vedoucího kontrolního útvaru jmenuje a odvolává přednosta úřadu po projednání s ministerstvem kontroly." Děkuji.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Chutnému. Slovo má pan poslanec Miroslav Wolf, připraví se poslanec Zbyšek Stodůlka.

Poslanec Miroslav Wolf: Vážený pane předsedající, vážená paní předsedkyně, vážení kolegové, dovolte mi, abych se vrátil k přednesené zprávě pana poslance Hrazdíry, kde v příloze IV v části A došlo na základě společné zprávy k návrhu změny: Česká automobilová doprava s poznámkou a Československé automobilové opravny s poznámkou mají být nahrazeny výrazem "Československá" s tím, že poznámka má být vypuštěna.

Na základě konzultace s nezávislým odborovým svazem pracovníků veřejné silniční dopravy Čech a Moravy v Brně a Třebíči doporučuji, aby tato změna proběhla ve smyslu nahrazení "Československá automobilová doprava plus poznámka" a Československé automobilové opravny plus poznámka" z jednoho prostého důvodu: kdybychom vypustili poznámku, prakticky by to znamenalo zachování současného stavu státní dopravy, tak jak je. Zůstal by nám zachován celý byrokratický systém řízení a to pracovníci současné automobilové dopravy nechtějí. Odůvodňují svůj požadavek tím, že jsou schopni dopravovat laciněji a kvalitněji, než za současného stavu. Je nutné tedy umožnit jednotlivým prosperujícím dopravním závodům osamostatnit se a vytrhnout se z celého dosavadního systému.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Wolfovi, hovořit bude poslanec Stodůlka, připraví se pan poslanec Josef Ježek.

Poslanec Zbyšek Stodůlka: Vážený pane předsedající, vážené kolegyně, vážení kolegové, chci upozornit na ustanovení § 4 písm. b) citovaného zákona. Nebudu mluvit k obecně známému tématu jako jsou hasiči, ale vrátím se zpátky k okresním úřadům, a to k ustanovení, podle něhož okresní úřad vykonává státní správu, která od počátku účinnosti tohoto zákona příslušela podle zvláštních právních předpisů ONV, pokud nebyla přenesena na pověřený okresní úřad nebo se tímto zákonem, neruší.

V této souvislosti chci poukázat na § 60 zákona o obcích, a to na poslední odstavec pod písm. c), kde pověřený obecní úřad dále rozhoduje v prvním stupni, pokud zákon o obcích nebo zvláštní zákon nestanoví jinak, o právech, právem chráněných zájmech a povinnostech občanů a organizací ve správním řízení.

Mám za to, že tento dvojí odkaz je značně nesrozumitelný, a proto bych navrhoval v § 4 písm. b) další odkaz o přenesení působnosti na pověřený obecní úřad vypustit.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Stodůlkovi. Hovořit bude pan poslanec Josef Ježek. Dále se do diskuse přihlásili tito poslanci: pan poslanec Kalvoda, pan poslanec Frkal a pan poslanec Komárek.

Poslanec Josef Ježek: Vážený pane předsedající, dámy a pánové. Já bych chtěl nejprve učinit krátkou poznámku k problematice zemského zřízení. Jedná se o to, že projednávání zákona o okresních úřadech je od počátku poznamenáno tím, že neznáme, jaké bude cílové řešení cílové organizace státní správy, zda bude nebo nebude zemské zřízení. Domnívám se, že tuto problematiku je nutno chápat jako dlouhodobý proces. Proč? Jednak zde probíhá určitý obecný decentralizační proces jako v celé Evropě, ale zároveň si všichni uvědomujeme, že Československo stojí před velice náročnou transformací ekonomickou, sociální atd. Já bych chtěl jen krátce připomenout, protože jsem jedním ze členů odborné komise pro zemské zřízení, že z dosavadní práce mohu říci např., že otázka zemského zřízení není vůbec jednoznačná, komise, která se zabývala možným územním členěním tak došla k počtu 4 variant možných. Komise státoprávní došla k 7 variantám a vymyslela si ještě osmou. Znamená to, že to není vůbec jednoduché a že problematiku zemského zřízení musíme posuzovat v kontextu celé územní organizace státní správy. Chtěl bych vás upozornit na jednu věc, která se navrhuje ve společné zprávě výborů. Navrhuje se totiž, abychom v zákoně o okresních úřadech, v rámci okresního úřadu schválili vytvoření správy životního prostředí. Jde o to, že součástí oné dlouhodobé reorganizace státní správy pochopitelně není jen reorganizace územní, ale také reorganizace resortní. Myslím si, že nemůžeme dost dobře nyní schválit zřízení správy životního prostředí v rámci okresního úřadu, jestliže neznáme budoucí zákonodárství v oblasti péče o životní prostředí, které se bude muset změnit. Neznáme budoucí zákonodárství o územním plánování, Čili tady jako by to byrokratické řešení problémů předjímalo řešení věcné. Domnívám se, že by zatím, vzhledem k nejasnosti v této oblasti neměly být správy pro životní prostředí v rámci okresního úřadu zřizovány. Je to v podstatě úřad v úřadu a navíc, jestliže např. ministerstvo vnitra se souhlasem vlády stanoví celkový počet pracovníků okresních úřadů, jakož i výši výdajů na výkon státní správy, tak si myslím, že je to pravděpodobně v rozporu s tím, že o těch referátech, které tvoří správu pro životní prostředí rozhoduje především ministerstvo životního prostředí. Tady chci jen naznačit možné kompetenční spory, které by ve fungování okresního úřadu nastaly. Čili znovu opakuji, nejsem žádným nepřítelem péče o životní prostředí, ale domnívám se, že bychom se měli především snažit o to, aby daná problematika v rámci správy byla řešena racionálně, abychom nevytvářeli nejdříve úřady a potom neřešili zákonodárství, co tyto úřady mají vlastně dělat. Děkuji vám. (Potlesk.)

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Ježkovi za jeho vystoupení, hovořit bude pan poslanec Kalvoda , připraví se pan poslanec Frkal.

Poslanec Jan Kalvoda: Vážený pane předsedající, dámy a pánové. I já považuji za účelné učinit několik poznámek k přednesům, které tu zazněly a pokusím se být stručnější a věcnější než ti, se kterými - chtě nechtě - musím polemizovat. Jedná se mi o plamennou výzvu k odmítnutí zákona o okresních úřadech s tím, že - jak jsem si stačil poznamenat - to necituji, to parafrázuji - je v rozporu s principem zemského zřízení a s principem samosprávným, konec konců i s demokracií. Já nevím, zda ti poslanci, kteří se v tom duchu vyjádřili, znají důsledky toho, nač apelují. Zákonem, který už byl schválen nastává právní vztah, jímž přestávají existovat národní výbory. Pokud byste vyposlechli toho vřelého apelu a hlasovali proti tomuto návrhu zákona o okresních úřadech, kladu si otázku, nebo spíše ji kladu těm, kteří tuto výzvu podávají, kdo bude konat státní správu v této zemi? To je důsledek, kteří si přejí nebo o to usilují? Nevím, zda jsou si toho vědomi, ale myslím, že ano a předpokládám, že na tuto otázku ještě v této rozpravě odpovědí. Jedná se o to, že se mluví ve smyslu etiky, o symbolech jako je demokracie, samospráva, státní správa, nějaký zákon, nějaká tendence se označuje nějak, aniž se příliš argumentuje, proč se tak označuje. Především samospráva Moravy není závislá na návrhu zákona o okresních úřadech. Ten neřeší otázku samosprávy, leč otázku státní správy. Když pokračuji v této linii dál, tak zákon o okresních úřadech vůbec nepředjímá, jakým způsobem bude členěna tato země, tato republika. Zda na země nebo na jiné útvary nebo jinak. Z hlediska všeobecné politiky si kladu otázku, zda by nebylo od poslanců, kteří zastávají zmíněné postoje tak vyhraněně, tak tvrdé konstruktivnější, kdyby se snažili hledat, nebo jejich strana, nějaké řešení konstruktivní. Pokud došlo ke konsensu, že tato otázka bude posouzena vládní komisí, pak nerozumím tomu, proč několik dní poté co byla ustanovena podávají návrh zákona o zemském zřízení. Nerozumím tomu, proč chtějí - snad je to správný výraz - bojkotovat okresní úřady a proč se snaží dosáhnout stavu, kdy se státní správa zhroutí, protože jiný výsledek to mít nemůže nebo by to mít nemohlo, pokud by jejich apel byl úspěšný. Myslím, že bylo řečeno dost o tom, proč za nedemokratické je označování něco, o čem není tento zákon, Tento zákon o kterém máme hlasovat. Já si nedovolím apelovat na nikoho z vás, abyste hlasovali tak nebo onak podle svého domiciu, podle své příslušnosti, bydliště nebo jak se kdo cítíme být členem nějakého národa, ať existuje nebo ne, ale každý by si měl uvědomit závažnost stanoviska, jímž by odmítl zákon o okresních úřadech, protože další etiketa byrokratismu, byrokratický je v tomto případě zcela mimo merito věci. Ona státní správa musí být byrokratická a to nikoliv v tom pejorativním, nadávacím, smyslu, ale nechť mi někdo vysvětlí, jak je možné udržet státní útvar bez fungující demokracie. Děkuji. (Potlesk.)

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Kalvodovi, prosím, aby se ujal slova pan poslanec Frkal, připraví se poslanec Vladimír Komárek.

Poslanec Jiří Frkal: Vážený pane místopředsedo, dámy a pánové, dovolte mi předložit návrh, který předložil výbor pro obchod a cestovní ruch. Návrh na vypuštění § 21 až 25 z návrhu zákona o okresních úřadech. Zdůvodnění tohoto návrhu: je, podle našeho názoru a podle mého názoru, o nedemokratické opatření v tom, že samostatné obce bude - byť dočasně ekonomicky řídit jakýsi orgán, který - jednak podle mého názoru - bude těžko ustavit, protože - zaznělo to tady v připomínkách prvního diskutujícího a dokladoval to i návrh pana poslance Dohnala. I když se nám ho podaří ustavit, tak bude těžké, aby tento orgán vůbec učinil nějaké rozhodnutí a aby se tento orgán nějakým způsobem dohodl. Bude-li totiž rozhodovat o financování obcí, a to je jediný účel těchto okresních shromáždění, pochybuji, že zástupce obce bude souhlasit např. s tím, že jeho obec bude na financích omezena, protože druhá obec potřebuje tyto finance více. Proto navrhuji, aby tyto paragrafy byly vypuštěny a aby financování obcí dočasně po dobu těch dvou let, bylo prováděno okresními úřady. Je to samozřejmě také nedemokratické, ale je to v každém případě vůči občanům slušnější, protože si na demokracii nehrajeme a nepředvádíme tuto demokracii. To je jedna moje poznámka nebo jeden můj návrh. Druhá poznámka - naopak nesouhlasím s předřečníky, že by neměly existovat správy životního prostředí, podporuji tento návrh, neboť mimo jiné chápu tento návrh jako výraz toho, že ministerstvo nebude zřizovat další úřady životního prostředí v jednotlivých místech, okresech, ale oblast životního prostředí bude řídit prostřednictvím svých správ na okresních úřadech. To považuji za racionální. (Potlesk.)

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji poslanci Frkalovi, prosím, aby se ujal slova pan poslanec Vladimír Komárek.

Poslanec Vladimír Komárek: Vážený pane předsedající, dámy a pánové, V původní zprávě se uvádí, že navrhovaný zákon si nevyžádá zvýšené prostředky ze státního rozpočtu. Domnívám se, že veškeré zákony, které na úseku státní správy přijímáme proto, aby se zlepšil celkový výkon státní správy a aby se odbourala zbytečná administrativa, zbytečné byrokratické rozhodování. Ptám se proto předkladatele, zda dojde k úspoře celkového počtu pracovníků na úseku státní správy a pakliže ano v jakém rozsahu.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Komárkovi, o slovo se přihlásil ministr školství Petr Vopěnka, podle jednacího řádu, pokud se přihlásí člen vlády, dostane slovo okamžitě.

Ministr školství, mládeže a tělovýchovy ČR Petr Vopěnka: Vážený pane předsedající, vážené poslankyně, vážení poslanci, dovolte mi prosím, abych vás informoval o problémech, které se ve školství začínají projevovat v souvislosti s přípravou a zavedením zákona o obcích a činnosti okresních úřadů v procesu privatizace a rámcovými návrhy ministerstva na jejich řešení.

Klíčový problém spočívá v tom, že činnost škol, především středních a speciálních přesahuje v řadě případů spektrum zájmu obcí. Již dnes v některých obcích obyvatelstvo protestuje proti existujícím nařízením pro ochrannou výchovu, proti školám pro zdravotně postiženou mládež, jednají o omezení kapacit odborných škol, případně jejich zrušení. Naše obavy o osud škol zvyšuje vědomí obtížného hospodářského vývoje v nejbližších letech. Předpokládáme, že ekonomické tlaky povedou k omezování rozdělování prostředků pro školství v obcích tam, kde nebude přímý zájem o děti i z jiných obcí, případně okresů. Nedělejme si iluze o úrovni sociálního vědomí všeho našeho obyvatelstva. Prohlášení skupiny obyvatel jedné obce o tom, že děti ze speciální školy, pokud budou chtít na začátku školního roku nastoupit, vyvezou do lesa, je toho extrémním příkladem.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP