Úterý 9. října 1990

Dříve, než tak učiním, mně dovolte jednu poznámku koncepčního charakteru. Na ČNR bylo doručeno mnoho žádostí z některých měst na územní úpravy případně požadavky na rozdělení stávajících okresů a zřízení nových. Všechny tyto žádosti pečlivě evidujeme, avšak v současné době nebudeme tyto návrhy projednávat v návaznosti na tento zákon. Otázky definitivního státoprávního uspořádání jsou stále ještě, jak se říká, v běhu. Je vhodné počkat na výsledky práce komise pro zemské zřízení České republiky, na ohlas na její návrhy na veřejnosti, stejně tak jako na postup prací při zpracování Ústavy České republiky. Proto o osudu uvedených žádostí rozhodne ČNR až po vyjasnění určujících podmínek.

Nyní k jednotlivým paragrafům zákona. Za § 2 se vkládá nový § 3, jímž se stanoví, že okresní úřady mohou na základě zmocnění v zákoně a v jeho mezích vydávat pro své územní obvody závazné vyhlášky a současně stanoví podmínky jejich vydávání. Tento paragraf se doplňuje po dohodě s navrhovatelem zákona. V souvislosti s tím se přečíslovávají všechna čísla paragrafů, avšak pro přehlednost jednání budu hovořit k původním číslům paragrafů tak, jak jsou uvedeny ve vládním návrhu zákona.

Další podstatnou změnou je ustanovení v § 18, kde se přesunuje do § 15 přepracovaný text odst. 1 a rozšiřuje se ustanovení o struktuře okresních úřadů tím, že vedle jednotlivých referátů okresních úřadů se obligatorně zřizuje v každém okrese správa životního prostředí. Analogicky k tomu se upravuje znění § 14.

K § 19 se doplňuje, že na okresní úřady přecházejí práva a povinnosti z pracovně právních vztahů pracovníků ONV, to proto, neboť se fakticky nejedná o zrušení orgánů státní správy, ale o jejich reorganizaci. Tím samozřejmě není dotčeno oprávnění organizace, v tomto případě okresních úřadů, řešit strukturu pracovníků ve smyslu ustanovení zákoníku práce při reorganizaci.

Zásadní změnu navrhujeme v § 22, kde se výbory shodly na tom, aby ve městech Brno, Ostrava a Plzeň plnilo funkci okresního shromáždění zastupitelstva města, neboť hranice okresu těchto měst se kryjí s hranicemi města. Je samozřejmé, že jednou z nejsložitějších prací zákona, který dnes projednáváme byly přílohy, jimiž se stanoví přenos působnosti z KNV na okresní úřady, případně na ústřední orgány státní správy. Některé působnosti se navrhují úplně zrušit. K převodům působností byly také rozsáhlé diskuse ve výborech, neboť až při projednávání těchto otázek se dořešily některé kompetenční spory mezi jednotlivými resorty nebo se uplatnily ty náměty, které se opomenuly uplatnit při přípravě zákona.

Jednou z nejproblematičtějších oblastí byl přenos působnosti v oblasti požární ochrany, jak jsme mohli zaznamenat dnes nejen při vstupu do budovy ČNR, ale i při projednávání zákona o hlavním městě Praze. Do působnosti okresních úřadů byly doplněny některé položky z oblasti energetiky, z oblasti zemědělství ve věci rybářství, některé položky týkající se zdravotnictví byly převedeny na ústřední orgány státní správy. Totéž platí pro oblast kultury, kde podle názoru poslanců bude vhodnější některé působnosti s ohledem na jejich širší dosah svěřit ministerstvu kultury. Na ministerstvo vnitra byla z přílohy převedena působnost ve věcech povolování přeprav zvlášť těžkých nebo rozměrných předmětů a vozidel s ohledem na obtížnost koordinace přepravy mezi jednotlivými okresy při delších přepravních trasách.

Poslední úprava, na kterou bych chtěl upozornit, je otázka, která dlouho patřila také mezi sporné, a to přenesení působnosti krajských národních výborů jako zakladatelů státních podniků, vodovodů a kanalizací. Podle názorů výborů ČNR by mělo funkci zakladatele těchto státních podniků plnit ministerstvo zemědělství. Nedopatřením vznikl omyl při konečném opisu společné zprávy, a proto mi dovolte, abych navrhl upřesnění následujících změn tak, jak byly projednány na poradě předsedů výborů. Na straně 6 v textu uvedeném v příloze IV. část A ve druhém neoznačeném odstavci týkajícím se odvětví doprava a silniční hospodářství, na druhé řádce vypustit část věty, která zní: a v rubrice státní podnik doplnit podniky Československé automobilové dopravy a formulovat tuto část věty takto: a v rubrice státní podnik nahradit státní podnik Česká automobilová doprava s poznámkou - to znamená křížek, označením Československá státní automobilová doprava bez poznámky, tzn. bez křížku. Mám opakovat? (Souhlas.) Na druhé řádce vypustit část věty, která zní. a v rubrice státní podnik doplnit podniky Československé automobilové dopravy, a formulovat tuto část věty takto: a v rubrice státní podnik nahradit státní podnik Česká automobilová doprava s poznámkou - to znamená s křížkem, označením Československá státní automobilová doprava - bez poznámky, to znamená bez křížku. Dále navrhuji upřesnit v téže příloze IV. v části A v odvětví doprava a silniční hospodářství název státního podniku České automobilové opravny na Československé státní automobilové opravny. Šlo o to, že resort předběhl dobu a uváděl už názvy podniků, tak jak si představuje jejich reorganizaci. Ostatní připomínky k zákonu jsou víceméně formulačního nebo doplňujícího charakteru, jsou uvedeny ve společné zprávě a nepovažuji proto za nutné je zde opakovat. Doporučuji, aby předložený návrh zákona po realizaci předložených doplňků ve zpravodajské zprávě byl schválen. Děkuji vám.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji společnému zpravodaji panu poslanci Hrazdírovi za přednesení odůvodnění společné zprávy a otevírám k návrhu tohoto zákona rozpravu. Do rozpravy se zatím přihlásilo 9 poslanců. Jsou to: Antonín Andrle, Jiří Strašek, Kamil Procházka, Ivo Svoboda, Vladimír Budinský, Viktor Dobal, Ladislav Krčma, Vojtěch Dohnal a pan poslanec Chutný. Pokud se budete chtít někdo další přihlásit do rozpravy, napište se prosím na přihlašovací lístek. Nyní prosím pana poslance Andrleho, aby se ujal slova. Připraví se pan poslanec Strašek.

Poslanec Antonín Andrle: Vážený pane předsedající, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, stanovení počtu členů okresního shromáždění, jak je uvedeno v § 21 předloženého zákona o okresních úřadech, je vůči malým obcím nedemokratické. Předkládám dva návrhy na změnu textu, které pak zdůvodním.

První návrh - odst. 1: v územním obvodu okresního úřadu je okresní shromáždění. Členy okresního shromáždění jsou starostové měst kromě Plzně, Brna, Ostravy, starostové obcí s obecním úřadem pro jednu obec a s obecním úřadem pro více obcí. Druhý odstavec: hlas starosty města kromě Plzně, Brna. Ostravy má hodnotu tolika hlasů, kolik jsou tři tisíce obsaženy v počtu obyvatel města. Zbytek po dělení do tisíce nezvyšuje hodnotu hlasu starosty, při zbytku 1001 až 1999 se zvyšuje hodnota hlasu starosty o jeden hlas. Vždy k 1. lednu se upraví počet hlasů okresního shromáždění dle nové skutečnosti. To znamená vznik nebo zánik obecního úřadu, snížení nebo zvýšení počtu obyvatel měst.

Zdůvodnění: při rozboru počtu obyvatel měst a obcí v Jihomoravském kraji a stanovením počtu členů okresního shromáždění dle předloženého návrhu zákona má 2 až 6 měst nadpoloviční počet členů proti zbytku vesnic 40 až 50, respektive 100 včetně obcí bez obecního úřadu. Při hlavní funkci okresního shromáždění. to je schvalování dotací na obce a prosazování zájmů obcí je nedemokratické, aby 2 případně až 6 měst přehlasovalo 40 až 50 resp. 100 obcí. Navíc se dá předpokládat, že města budou po dvou letech ekonomicky samostatná a vesnice, hlavně menší, budou vždy závislé na dotacích. vím dobře, jak jsou vesnice zanedbány, poněvadž tam žiji od narození nepřetržitě.

Dělitel 3000 u měst jsem volil proto, že vesnice se stávají městy v rozmezí 34 tis. obyvatel. Dále dělitel 3 tis. dostatečně zvyšuje počet hlasů, resp. členů na 20 až 30 u měst proti 40 až 50 obcí.

Za třetí starostové obcí, kde je obecní úřad proto, že se dá předpokládat, že obce se takto rozhodly dobrovolně a tím je zaručeno spravedlivé rozdělení i na nejmenší obce.

Za čtvrté takto omezený počet členů okresního shromáždění je 37 až 71.

Druhý návrh - první odstavec v územním obvodu okresního úřadu je okresní shromáždění. Členy okresního shromáždění jsou starostové měst kromě Plzně, Brna. Ostravy a volení členové těchto měst - viz. odst. 2, starostové obcí s obecním úřadem pro jednu obec a s obecním úřadem pro více obcí. Druhý odstavec - volba členů okresního shromáždění ve městech se provede do 60 dnů nepřímou volbou tajným hlasováním městským zastupitelstvem tak, že se počet obyvatel města se dělí 2 tis. Celé číslo výsledku je počet členů okresního shromáždění včetně starosty. Do zbytku 1000 se počet členů nezvyšuje. Při zbytku 1000 - 1999 se počet zvyšuje o 1. K 1. lednu se upraví počet členů okresního shromáždění dle nové skutečnosti, to znamená vznik nebo zánik obecního úřadu, zvýšení nebo snížení počet obyvatel měst.

Zdůvodnění: návrh číslo 2 předkládám proto, v případě, že není možné, aby měl hlas starosty města hodnotu více hlasů a z politických důvodů. Dále platí zdůvodnění jako u prvního návrhu s tím rozdílem, že rozmezí členů bude 46 až 66. Počet 71 je překročen jen ve 4 případech ze 13 okresů v Severomoravském kraji. Děkuji za pozornost.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji panu poslanci. Hovořit bude poslanec Jiří Strašek, připraví se pan poslanec Kamil Procházka.

Poslanec Jiří Strašek: Vážený pane předsedající, vážený pane předsedo vlády, vážená česká vládo, vážení kolegové poslanci, dnešní den mi připadá, jako když na tento parlament se snáší duch požárníků, protože i já jsem nucen vyjádřit stanovisko požárníků z povolání, nikoliv pražských, ale venkovských.

Byl jsem jimi požádán, abych vás požádal o tu laskavost, aby byli vyňati z působnosti okresních úřadů, což komentují tím, že měli de facto 94 zaměstnavatelů, a pořádně vlastně nevěděli, komu podléhají.

Tady mám vyjádření federálního odborového svazu požárníků z povolání. Nepokládám vás za nutné zdržovat čtením důvodů, ty jsou - doufám - každému jasné, a proto bych se chtěl pouze omezit na návrh, který bych zde chtěl předložit. Protože zákon o požární ochraně bude řešen novelizací zákona 133, navrhuji převést z návrhu ČNR o okresních úřadech v příloze I položky číslo 22 - 30. v příloze II položky 3 a 4 a v příloze III položky 5 - 16 na útvary Sboru požární ochrany, a tyto položky z působnosti okresních úřadů vypustit. Děkuji vám.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Straškovi. Hovořit bude pan poslanec Kamil Procházka, připraví se pan poslanec Ivo Svoboda.

Poslanec Kamil Procházka: Vážený pane předsedající, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, využívaje práva danému mi zákonem, dovoluji si oslovit toto vážené shromáždění. Za několik okamžiků zvednutím ruky pustíme do života zákon o okresních úřadech. Nepochybně si všichni uvědomujeme, že jde o mimořádně závažnou organizační normu, která ovlivní nejen chod státní správy, ale i ekonomické a společenské vztahy v České republice.

Čím víc pročítám návrh zákona, tím více si uvědomuji jeho neúplnost. Tím více vyvstává skutečnost, že návrh řeší jen oblast státní správy, patřící do působnosti ministerstva vnitra. Činnost ostatních ministerstev na úrovni okresů neřeší. Ostatně jak by také mohl, když vlastně ještě nevíme, jak takový pozemkový, živnostenský, berní nebo jiný úřad má vypadat.

Prosím, lze tuto námitku vyvrátit tím, že je to přechodná působnost zákona. Tím více vyvstává do popředí otázka nereálnosti řízení 80 okresů z jednoho centra na dálku. Znamená to opět rozhodovat s časovým zpožděním a bez dokonalé znalosti věci.

Prosím, lze tuto námitku odsunout s poukazem na to, že se tyto vztahy časem upraví. Ale v žádném případě nelze odsunout námitku, že tento zákon je hrubým zásahem do práv obyvatel Moravy a Slezska, že postupné oklešťování Moravy a Slezska započaté 1. lednem 1945 zrušením Země moravskoslezské, avšak s ponecháním aspoň částečné samosprávy v rukou krajských národních výborů, a to za totality, je dnes - v době demokracie - dokončeno zcela. To nemá v tisícileté historii našeho soužití obdoby. To je stav pro Moravany a Slezany zcela nepřijatelný, to je vyhrocení centralismu na nejvyšší míru.

To znamená pro nás, Moravy a Slezany, rozhodování o nás bez nás. Musím proto v této souvislosti upozornit, že zákon o okresních úřadech je jen jednou stranou mince. Její druhou stranou je zákon o zemském zřízení nebo podobném, demokracii odpovídajícím státoprávním uspořádání. Nelze jedno od druhého oddělit a hlasovat pro jednoho bez znalosti druhého. Takto chápáno by tento zákon byl v rozporu - cituji: "Zatím se všichni, kteří se tímto tématem odborně zabývají, shodují v těchto základních věcech. Za páté - pokud jde o Českou republiku, je obecná shoda v tom, že by mělo být obnoveno v nějaké podobě zemské zřízení na Moravě a ve Slezsku. Václav Havel, prezident ČSFR, 29.6.1990."

Musím proto jako poslanec tohoto váženého sboru přes všechnu péči, kterou jsme návrhu zákona věnovali, hlasovat proti jeho přijetí, A není mi na tom dost. Vyzývám poslance Hnutí za samosprávnou demokracii - Společnost pro Moravu a Slezsko, aby - vědomi si svých závazků vůči voličům - hlasovali proti. A není mi na tom dost.

Chci upozornit všechny poslankyně a poslance zvolené na Moravě, že v tisícileté historii se nikdy nestalo, aby se moravští poslanci dobrovolně vzdali svých práv. Žádám je proto, aby se alespoň zdrželi hlasování. A není mi na tom dost.

Žádám všechny ostatní poslance, jejichž naturelem je demokracie, aby nehlasovali pro přijetí zákona, který je pro velkou skupinu obyvatel republiky nepřijatelný. Odradili by je totiž od tolik potřebné politické aktivity. Pak by pro nás všechny mohla platit slova Shakespearova:

"Tak pomyšlení v nedokrvnou šeď, ruměnná svěžest odhodlání chřadne a podniky, jež mají spár a spád tratí jméno skutku," Tak pomyšlením v nedokrevnou šeď našeho zákona, ruměnná svěžest odhodlání občanů země zchřadne a něžná revoluce ztratí jméno skutku.

Tolik jsem vám chtěl říci, tolik jsem vám musel říci. Děkuji.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Procházkovi za jeho vystoupení a protože pan poslanec Svoboda přihlášku do diskuse stáhl, prosím pana poslance Vladimíra Budinského, aby se ujal slova. Připraví se pan poslanec Viktor Dobal.

Poslanec Vladimír Budinský: Paní předsedkyně a pane předsedající, paní poslankyně, páni poslanci, já se po tom předcházejícím projevu vrátím opět k našemu populárnímu problému požárníků.

Pro mně si včera přijeli požárníci autem a provezli mě svými provozy. Chtěl bych se zeptat navrhovatele, jak navrhovaný zákon o okresních úřadech řeší postavení Sboru požární ochrany v okresech a jejich pracovně právní vztahy do doby novely zákona 133 z roku 1985. Je správný můj výklad k § 19 znění společné zprávy, že by stávající okresní Sbory požární ochrany byly do novelizace zákona 133 i nadále pod okresními úřady a vykonávaly státní správu na úseku požární ochrany.

A dále bych v příloze 2 společné zprávy se přimlouval ponechat položku 2 do doby novelizace zákona 133. Sporné otázky požární ochrany by měla vyřešit novelizace již uvedeného zákona 133 z roku 1985, za jejíž brzké projednání ve vládě se z tohoto místa přimlouvám. Děkuji.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Budinskému. Prosím, aby se ujal slova poslanec Viktor Dobal a připraví se pan poslanec Ladislav Krčma.

Poslanec Viktor Dobal: Vážený pane předsedo, vážené paní poslankyně. vážení páni poslanci, vím, že projednávaný zákon o okresních úřadech přenáší především působnosti zrušených krajských národních výborů buď na resorty, nebo na příslušné okresní úřady. Sám bych chtěl podat návrh k tomu, aby se za část B v příloze IV návrhu ČNR o okresních úřadech vsunula nově část C tohoto znění: "Přenesení působnosti okresních národních výborů jako zakladatelů stavebních podniků na ústřední orgán státní správy." Do tabulky, která je přílohách obvyklá, by bylo za odvětví uvedeno místní stavebnictví, za státní podnik by byl uveden okresní stavební podnik a ústředním orgánem státní správy by bylo ministerstvo výstavby a stavebnictví. Tento dodatek k navrhovanému zákonu bych rád zdůvodnil takto: Ministerstvo výstavby a stavebnictví podle stávajícího zákona o národních výborech řídilo stavební podniky de facto metodicky. Problém, který nás čeká (privatizace), je problémem natolik důležitý a vážný, že by měl být svěřen do správy tomu, kdo se tímto problémem již dnes zabývá. V daném případě se dá říci, že nejpovolanějším je v tomto případě ministerstvo výstavby a stavebnictví, které má připravený program privatizace stavebních podniků. Daný návrh podporuje i ministerstvo pro privatizaci v čele s panem ing. Ježkem.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji panu Dobalovi. Prosím, aby se nyní ujal slova pan poslanec Ladislav Krčma, připraví se poslanec Vojtěch Dohnal.

Poslanec Ladislav Krčma: Vážená paní předsedkyně, vážený pane předsedající, vážený pane předsedo vlády, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, vážení hosté k vládnímu návrhu zákona o okresních úřadech (tisk 33) mám zásadní připomínku. S předloženým návrhem nelze souhlasit, protože z hlediska obyvatel země Moravsko-Slezské je předkládaný návrh pouze pokračováním byrokraticko-centralistického řízení našeho státu. Tomu nasvědčuje také neustálý růst ústředních úřadů v Praze. Jen od 1. srpna 1990 se do dnešního dne zvýšil počet úředníků o téměř 700.

Zatímco vyspělé sousední západní země budují svůj správní systém na osvědčeném zemském zřízení, naše ústřední vládní úřady tuto osvědčenou praxi popírají a mají v úmyslu ze země Moravsko-Slezské vytvořit jakési regiony, které mají být obdobou malých krajů z období totalitního režimu. Je to sabotáž hospodářských reforem, nebo diletanství v řízení státu? Konec konců podle ranního exposé pana premiéra vidíme, že skutečně v našich nejvyšších federálních orgánech není něco v pořádku.

Důrazně připomínám, že navrhovaný zákon o okresních úřadech není ve shodě s Programovým prohlášením vlády České republiky předneseným panem premiérem Pithartem na 2. schůzi ČNR v červenci t.r. V navrhovaném zákoně měla být již obsažena návaznost na zemské uspořádání České republiky. Pan premiér tehdy správně připomněl, že Moravané, kteří aktualizovali téma svébytnosti, sami poskytli návrh řešení. Tím má být zemské zřízení. Výňatek z jeho projevu je na straně 4. poslední odstavec.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP