Úterý 9. října 1990

Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová: Dávám tedy o návrhu pana poslance Marka Bendy hlasovat.

Kdo je pro přijetí tohoto pozměňovacího návrhu tak, jak byl nyní přednesen, ať zvedne ruku! Zdá se, že je to převážná většina. Je nás tu teď 192. Uděláme to obráceně. Kdo je proti? Nikdo. Zdržel se někdo hlasování? - 10. Je zřejmé, že 177 hlasy byl pozměňovací návrh pana poslance Bendy přijat, že tedy bude takto zákon přeformulován. Prosím pana poslance Payna.

Poslanec Jiří Payne: Další návrh, který byl podán poslancem Gjuričem, se týká doplnění paragrafu o koncepci rozvoje, který by se týkal města jako celku a zároveň by to bylo podpoření integračních tendencí ve prospěch města Prahy. Navrhoval znění podle jedné předchozí verze, kterou bych vám přečetl. Z hlediska názorů na toto znění, ať už by tam toto znění bylo zařazeno nebo nebylo, nedocházelo by zřejmě k žádným rozporům uvnitř zákona, zařazením tohoto odstavce bychom nezpůsobili žádné rozpory, na druhou stranu v určitém smyslu se k tomu vyjadřuje zákon o obcích. Závisí na vás, jak zvážíte tuto připomínku. Přečtu tedy znění, které poslanec Gjurič navrhoval. Myslím si, že vzhledem k tomu, že znění mělo dva odstavce, že bychom měli zvážit možnost, kterou nám dává jednací řád a hlasovat po částech. Tedy odstavec 1: "V koncepcích rozvoje hlavního města Prahy mohou být určeny závazné části, které musí být dodržovány, zejména při tvorbě a schvalování koncepcí městských částí a hospodaření s majetkem hlavního města Prahy."

Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová: Kdo souhlasí s pozměňovacím návrhem pana poslance Gjuriče, tak jak byl nyní přečten poslanec Paynem, ať zvedne ruku! (Hlasuje se. - 66) Kdo je proti? (17) Kdo se zdržel hlasování? (94) Tedy tento výsledek nesouhlasí s přítomností poslanců, pokud dobře počítám, patrně se někdo vzdálil, stejně pozměňovací návrh nedocílil potřebné většiny a zůstává v platnosti původně navrhované znění.

Poslanec Jiří Payne: Ještě je tady druhá část tohoto návrhu: "Návrhy koncepcí rozvoje hlavního města Prahy návrhy koncepcí rozvoje městských částí se projednávají s občany."

Poslanec Andrej Gjurič: Logicky závisí na odstavci prvém, takže ho stahuji zpět. Děkuji.

Poslanec Jiří Payne: Další připomínka, která byla vznesena poslancem Sedláčkem, se týkala doplnění slova "zejména" a odkazu u paragrafu, který se týká zastupitelstva a byl to § 23. To znamená v § 23 na začátku druhého odstavce za slovo "zastupitelství" doplnit slovo "zejména". Zároveň navrhoval doplnit odkaz na zákon o obcích. Opět tento návrh má dvě části, bylo by možné o nich hlasovat odděleně.

První návrh zní doplnit slovo "zejména" na příslušné místo.

Poslanec Michal Sedláček: Netrvám na tomto návrhu.

Poslanec Jiří Payne: Poslanec Sedláček netrvá na tomto návrhu, takže o něm nemusíme hlasovat. Druhá část návrhu zněla, že by se doplnil odkaz na zákon o obcích na příslušný paragraf.

Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová: Dávám hlasovat, kdo je pro tento pozměňovací návrh, ať zvedne ruku! (Hlasuje se.) (12) Kdo je proti tomuto návrhu? (64) Kdo se zdržel hlasování? (97) ani tento návrh nezískal potřebnou většinu, text zůstává v původním znění.

Poslanec Jiří Payne: K dalšímu tématu, které se týkalo hasičského sboru hlavního města Prahy. Jako první vlastně zazněl návrh nezařazovat žádnou změnu oproti původnímu vládnímu návrhu. V tomto smyslu vystoupila jak paní předsedkyně Burešová, tak předseda ústavně právního výboru pan poslanec Kalvoda. Dalším návrhem byl návrh paní poslankyně Vorlové, která navrhovala zařadit jakýsi obecně formulovaný odstavec. Přičemž zároveň poslanec Palkoska, který vystoupil vzápětí, poukazoval na to, že tato věc je do jisté míry řešena již zákonem o obcích. kromě toho tady zazněl ještě jeden návrh, který doporučoval ústavně právní výbor. Máme tedy tři návrhy. První je návrh zamítací, to je vůbec tam nezařazovat nic a potom máme dva návrhy, o nichž by se mohlo hlasovat v případě, že by první návrh zamítací nebyl přijat. Je otázkou, zda jednací řád neupravuje pořadí návrhů z hlediska jejich kvality nebo jejich obsahu, Měli bychom hlasovat napřed pravděpodobně o návrhu, který zazněl jako poslední. Ovšem v případě. že bychom ho hodlali zamítnout, mohli bychom si ušetřit čas. Je to otázka procedurální, jakým způsobem budeme o těchto třech možnostech hlasovat.

Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová: Já bych pana poslance upozornila, že správně bychom měli hlasovat v pořadí, jak byly pozměňovací návrhy podány. Ale to, co jsem říkala já a pan poslanec Kalvoda nelze pokládat za návrh, tím méně pozměňovací, Čili můžeme přistoupit rovnou k tomu druhému.

Poslanec Jiří Payne: V tom případě máme jenom dva návrhy, které by doplňovaly určitý text. Prosil bych paní poslankyni Vorlovou, zda by nemohla zopakovat navrhované znění, protože jsem si jej nestačil poznamenat. Znění návrhu pana poslance Výborného, který presentoval názor ústavně právního výboru, mám připraveno.

Poslankyně Milada Vorlová: Opakuji - možná, že jsem to neřekla - vedly mne k tomu nejen důvody hasičů, ale i takové polidštění zákona, Mně se stejně jako paní Kolářové jazyk toho zákona nelíbí. Myslím, že ten zákon by měl být ve zlatých ořízkách. Je to zákon o Praze. Nicméně po vysvětlení v kuloárech, že na tento hasičský požadavek bude pamatováno v novelizaci zákona 133, zvažuji, jestli ho nemám vzít zpět. Beru návrh zpět. (Potlesk.)

Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová: Děkuji paní poslankyni Vorlové. Teď prosím pana poslance Payna.

Poslanec Jiří Payne: Takže k danému problému nám zbývá poslední návrh, který byl podpořen citovanou většinou ústavně právního výboru. Návrh zní takto - do § 13 jako odst. 2 zařadit toto znění: "Přenesenou působnost na úseku požární ochrany vykonává hasičský útvar hlavního města Prahy zřizovaný hlavním městem Prahou. Při výkonu státní správy na úseku požární ochrany se řídí zvláštním zákonem. - Pod čarou by byl odkaz na zákon č. 133/1985 Sb. - Rozhodnutí vydaná hasičským útvarem hlavního města Prahy ve správním řízení přezkoumává ministerstvo vnitra České republiky." Mám ještě jednou přečíst návrh, aby bylo jasné o co jde? (Ještě jednou přečten tento návrh.) Následující odstavce by se musely přečíslovat odpovídajícím způsobem.

Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová: Takže dávám hlasovat o tomto pozměňovacím návrhu pana poslance Výborného. Kdo je pro, aby byl přijat tento pozměňovací návrh. ať zvedne ruku! (Hlasuje se.) 68 hlasů pro. Kdo je proti tomuto návrhu? 68 hlasů proti. Kdo se zdržel hlasování? 35 hlasů. Z výsledku vidíte, že ani tento protinávrh nezískal potřebnou většinu. Zůstává tedy znění, tak jak bylo navrženo.

Poslanec Jiří Payne: Nyní bychom měli přistoupit ke schválení všech změn, které jsou obsahem společné zprávy. K této zprávě ovšem v jediném bodě zaujal stanovisko místopředseda vlády. a to k § 1 v tom smyslu, že by bylo možné uvážit ponechání původního znění. Nicméně společná zpráva doporučuje toto. Je tedy ještě poslední příležitost uvážit, zda bychom neměli o tom hlasovat odděleně. Jinak by nyní mělo přijít na řadu hlasování o společné zprávě jako celku. Domnívám se, že naši předsedové výborů na poradě doporučili toto znění a zařadili do společné zprávy, takže by asi bylo namístě hlasovat o společné zprávě jako o celku.

Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová: O celém předloženému návrhu.

Poslanec Jiří Payne: O předloženém návrhu ve znění společné zprávy a dosud odhlasovaných připomínek.

Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová: Dávám hlasovat. Kdo je pro, aby tento zákon, tak jak byl předložen ve znění společné zprávy byl přijat, ať zvedne ruku! (Hlasuje se.) 165 hlasů pro.

Kdo je proti přijetí tohoto zákona? 2 hlasy proti.

Kdo se zdržel hlasování? 19 hlasů se zdrželo. Děkuji.

Mohu konstatovat, že vládní návrh zákona ČNR o hl. m. Praze podle sněmovního tisku 31A ve znění společné zprávy výborů ČNR podle sněmovního tisku 46 a podle pozměňujících návrhů, jak odezněly v dnešní diskusi a byly zpravodajem zavtěleny, byl přijat. (Potlesk.) Chtěla bych poděkovat jednak panu místopředsedovi vlády Lukešovi, jednak zpravodaji panu poslanci Payne a vám všem za aktivní ukázněnou spolupráci. Nyní si uděláme přestávku 10 minut. Dalším řízením schůze pověřujeme pana místopředsedu Kasala (aby na něj přišla také někdy řada).

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Vážené dámy, vážení pánové prosím vás, abyste zaujali svá místa. Budeme projednávat

VI

Vládní návrh zákona České národní rady o okresních úřadech,

o úpravě jejich působnosti a některých dalších opatřeních s tím souvisejících

Vládní návrh zákona jste obdrželi již dříve jako sněmovní tisk 33, společnou zprávu výborů jste dostali před schůzí jako sněmovní tisk 74.

Návrh zákona z pověření vlády České republiky odůvodní opět pan místopředseda vlády Milan Lukeš. Prosím ho, aby se ujal slova.

Místopředseda vlády ČR Milan Lukeš: Pane předsedající, paní poslankyně, páni poslanci, dovolte, abych z pověření vlády České republiky uvedl projednávání vládního návrhu zákona ČNR o okresních úřadech, úpravě jejich působnosti a o některých dalších opatřeních s tím souvisejících.

Tento zákon má tvořit základ pro základní reformu institucionálního zabezpečení výkonu státní správy v místech. Hlavním cílem právní úpravy místní státní správy je vytvořit takový vztah mezi místní samosprávou a místní státní správou, který by respektoval jejich specifické postavení, a takové organizační uspořádání místní státní správy, které by poskytovalo příznivé předpoklady pro kvalitní a racionální výkon státní správy v místech.

Předkládaný návrh zákona vychází z novelizace Ústavy ČSFR a ústavního zákona o československé federaci, která byla provedena ústavním zákonem č. 294 ze dne 18. července 1990, a navazuje na návrh zákona o obecním zřízení, který Česká národní rada schválila dne 4. září 1990. Zákon o obecním zřízení v širší míře přenese výkon státní správy na obce a města, které tuto působnost budou vykonávat svými obecními a městskými úřady. Pro výkon státní správy, kterou dosud vykonávají okresní a krajské národní výbory a jejichž výkon nebyl přenesen na obce a města, se navrhuje zřídit okresní úřady jako místní orgány státní správy.

Okresní úřady budou zásadně vykonávat působnosti dosud prováděné okresními, resp. krajskými národními výbory, pokud část této působnosti se nesvěřuje jako přenesená působnost obcím a městům. Okresní úřady budou zároveň odvolacími orgány proti rozhodnutí obecních úřadů, městských úřadů a ve statutárních městech proti rozhodnutí úřadů těchto měst.

Při zpracování vládního návrhu zákona musela být též vyřešena otázka dalšího zajišťování výkonu působností, které dosud vykonávaly krajské a okresní národní výbory. K řešení této problematiky se přistupovalo především se záměrem co nejblíže přiblížit výkon státní správy občanům a právnickým osobám. Současně se sledovalo zrušení těch působností, které vyvolávají byrokratické a centralistické tendence ve státní správě, nebo byly dosud zajišťovány duplicitně národními výbory různých stupňů.

Řada působností krajských a okresních národních výborů bude zrušena, tak jak je to uvedeno v příloze 3 vládního návrhu zákona. Část působnosti se pak zákonem ČNR o obecním zřízení přenáší na pověřené obecní úřady a některé působnosti krajských výborů zaniknou už na základě skutečností, že krajské národní výbory nebudou existovat.

Působnosti, které jsou uvedeny v příloze 2 vládního návrhu zákona, se navrhují přenést na ústřední orgány státní správy a to především proto. že jejich výkon je zajišťován pro větší územní celek, než je území okresu, nebo proto, že se jedná o tak speciální činnosti, že by jejich zajišťování na úrovni okresu i obce bylo neracionální nebo neekonomické.

Pro úplnost k problematice dalšího zajišťování státní správy, kterou dosud vykonávají krajské a okresní národní výbory, dodávám, že ji v některých případech nebylo možno řešit pouhým přenosem nebo zrušením, ale přímo novelizací právních předpisů, poněvadž změna správních orgánů vyvolala i změnu věcného obsahu působnosti.

Vážené poslankyně, vážení poslanci, náročná práce byla i při řešení problematiky převodu organizací a zařízení, vůči kterým krajské nebo okresní národní výbory vykonávaly funkci zakladatele nebo které řídí. V zásadě jsou tyto organizace a zařízení převáděny pouze na přechodné období do 31. prosince 1992 na okresní úřady s tím, že zákon o obecním zřízení předpokládá, že během tohoto přechodného období postupně přejdou na obce, resp. města.

V ojedinělých případech uvedených v odst. 4 jsou organizace a zařízení patřící do hospodářství krajů převáděny na příslušné ústřední orgány státní správy. Je tomu tak zejména tehdy, kdyby bylo v současné době pro obce a města neekonomické, aby tyto organizace či zařízení zakládaly nebo řídily, protože vesměs jde o zajišťování činností ztrátových.

Dalším důvodem je skutečnost, že tyto organizace a zařízení vykonávají v řadě případů speciální činnosti, vyžadující odborný dohled, a to převážně na velkých územních celcích nebo se širším společenským dopadem.

V souvislosti s projednáváním návrhu zákona ČNR o okresních úřadech bych se chtěl zmínit ještě o zřizování speciálních orgánů státní správy na okresní úrovni. Vláda zatím navrhla České národní radě například zřízení úřadů práce; ten návrh byl už přijat. A v této době navrhuje, aby byly zřízeny ještě specializované finanční orgány. V dalších případech bude vláda i nadále velmi pečlivě zvažovat, zda jiné specializované orgány mají či nemají být zřízeny.

Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, navržená koncepce místní státní správy umožňuje v souvislosti s uvažovaným zemským zřízením navázat plynule na strukturu okresních úřadů. Návrh zákona řeší rovněž některé majetkoprávní, pracovněprávní a jiné otázky spojené s ukončením činnosti okresních národních výborů, a to v ustanoveních o přechodu práv a závazků z krajských a okresních národních výborů na okresní úřady.

Při přípravě vládního návrhu zůstala otevřena závažná otázka, pokud jde o založení pravomoci okresních úřadů vydávat na základě zmocnění v zákoně obecně závazné právní předpisy pro obvody své působnosti.

Bez vybavení takovou pravomocí by okresní úřady nemohly řešit některou problematiku, která na ně přejde z okresních, příp. krajských národních výborů. Už zmíněný ústavní zákon, který přijalo Federální shromáždění 18.7. t.r. tuto závadu odstranil. Do zákona o čs. federaci bylo nově zařazeno ustanovení, že zákony jak federální, tak republikové, mohou zmocňovat místní orgány státní správy k vydání obecně závazných právních předpisů. Vzhledem k tomu lze nyní dodatečně vydávání právních předpisů okresními úřady upravit v projednávaném vládnímu návrhu zákona. V průběhu projednávání návrhu zákona ve výborech ČNR předložil předkladatel některé návrhy sledující zpřesnění tohoto návrhu v oblasti úpravy působnosti, které dosud zajišťovaly národní výbory. Na těchto jednáních byly vzneseny další připomínky k návrhu zákona. Přijetí těchto připomínek, jež budou zřejmě zahrnuty do společné zprávy výborů ČNR, nesporně přispěje k žádoucímu zkvalitnění vládního návrhu.

Vážené poslankyně, vážení poslanci, dovolte mi vyjádřit přesvědčení, že návrh zákona, který je předkládán k projednání. v podstatě splňuje hlavní cíl, kterým je vytvořit základní podmínky pro účelnou a racionální organizaci místní státní správy.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji místopředsedovi České vlády Milanu Lukešovi za jeho odůvodnění návrhu zákona a nyní prosím společného zpravodaje výborů ČNR pana poslance Antonína Hrazdíru, aby odůvodnil společnou zprávu výborů.

Poslanec Antonín Hrazdíra: Vážený pane předsedající, vážená paní předsedkyně, vážený pane předsedo České vlády, vážené paní poslankyně, páni poslanci. Po zrušení zákona o národních výborech a přijetí zákona ČNR o obcích je vládní návrh zákona České národní rady o okresních úřadech, úpravě jejich působnosti a některých dalších opatřeních s tím souvisejících dalším krokem k reformě státní správy na území naší republiky. Jedním z hlavních aspektů zavedení obecního zřízení je také výraznější přenos působnosti výkonu státní správy na obce a městské úřady. Jako pozůstatek v administrativně-centralistickém řízení státní správy se k 31.12.1990 zrušují KNV, jejich působnost se v souladu s citovaným záměrem převádí především na nižší stupně státní správy, ve výjimečných případech na ústřední orgány. Hlavními subjekty výkonu státní správy se tedy mají stát okresní úřady, jejichž působnost a pravomoce stanoví zákon, který máme dnes projednat a schválit. Při projednávání zákona ČNR o obcích v tomto plénu jsme konstatovali, že obce dosud nemají vytvořeny potřebně, zejména ekonomické podmínky pro to, aby mohly uplatňovat své samosprávné obce v plném rozsahu zákona o obcích. Přijali jsme alternativu, že po přechodnou dobu, nejpozději do 31.12.1992 se budou postupně tyto podmínky vytvářet. To znamená, že v přechodném období budou i okresní úřady plnit některé hospodářské funkce ovlivňující rozvoj územních obvodů, obcí a měst. Aby mohl být zachován vliv obcí na rozhodování obecního úřadu v těchto věcech, navrhuje se pro toto přechodné období ustavit na úrovni okresů okresní shromáždění složené ze zástupců příslušných obcí a měst. Výbory České národní rady měly k projednávané problematice tohoto zákona dostatek času, projednaly ho všechny, některé dokonce dvakrát. Připomínky vzešlé z jednání výborů jsou zapracovány ve společné zprávě, jejíž písemné znění jste všichni obdrželi, nepovažuji za nutné proto doplňky uvádět. Omezím se ve svém původním vystoupení pouze na připomenutí těch nejzávažnějších.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP