Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Dávám tedy o návrhu pana poslance Marka Bendy
hlasovat.
Kdo je pro přijetí tohoto pozměňovacího
návrhu tak, jak byl nyní přednesen, ať
zvedne ruku! Zdá se, že je to převážná
většina. Je nás tu teď 192. Uděláme
to obráceně. Kdo je proti? Nikdo. Zdržel se
někdo hlasování? - 10. Je zřejmé,
že 177 hlasy byl pozměňovací návrh
pana poslance Bendy přijat, že tedy bude takto zákon
přeformulován. Prosím pana poslance Payna.
Poslanec Jiří Payne: Další
návrh, který byl podán poslancem Gjuričem,
se týká doplnění paragrafu o koncepci
rozvoje, který by se týkal města jako celku
a zároveň by to bylo podpoření integračních
tendencí ve prospěch města Prahy. Navrhoval
znění podle jedné předchozí
verze, kterou bych vám přečetl. Z hlediska
názorů na toto znění, ať už
by tam toto znění bylo zařazeno nebo nebylo,
nedocházelo by zřejmě k žádným
rozporům uvnitř zákona, zařazením
tohoto odstavce bychom nezpůsobili žádné
rozpory, na druhou stranu v určitém smyslu se k
tomu vyjadřuje zákon o obcích. Závisí
na vás, jak zvážíte tuto připomínku.
Přečtu tedy znění, které poslanec
Gjurič navrhoval. Myslím si, že vzhledem k
tomu, že znění mělo dva odstavce, že
bychom měli zvážit možnost, kterou nám
dává jednací řád a hlasovat
po částech. Tedy odstavec 1: "V koncepcích
rozvoje hlavního města Prahy mohou být určeny
závazné části, které musí
být dodržovány, zejména při tvorbě
a schvalování koncepcí městských
částí a hospodaření s majetkem
hlavního města Prahy."
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Kdo souhlasí s pozměňovacím návrhem
pana poslance Gjuriče, tak jak byl nyní přečten
poslanec Paynem, ať zvedne ruku! (Hlasuje se. - 66) Kdo je
proti? (17) Kdo se zdržel hlasování? (94) Tedy
tento výsledek nesouhlasí s přítomností
poslanců, pokud dobře počítám,
patrně se někdo vzdálil, stejně pozměňovací
návrh nedocílil potřebné většiny
a zůstává v platnosti původně
navrhované znění.
Poslanec Jiří Payne: Ještě
je tady druhá část tohoto návrhu:
"Návrhy koncepcí rozvoje hlavního města
Prahy návrhy koncepcí rozvoje městských
částí se projednávají s občany."
Poslanec Andrej Gjurič: Logicky závisí
na odstavci prvém, takže ho stahuji zpět. Děkuji.
Poslanec Jiří Payne: Další
připomínka, která byla vznesena poslancem
Sedláčkem, se týkala doplnění
slova "zejména" a odkazu u paragrafu, který
se týká zastupitelstva a byl to § 23. To znamená
v § 23 na začátku druhého odstavce za
slovo "zastupitelství" doplnit slovo "zejména".
Zároveň navrhoval doplnit odkaz na zákon
o obcích. Opět tento návrh má dvě
části, bylo by možné o nich hlasovat
odděleně.
První návrh zní doplnit slovo "zejména"
na příslušné místo.
Poslanec Michal Sedláček: Netrvám
na tomto návrhu.
Poslanec Jiří Payne: Poslanec Sedláček
netrvá na tomto návrhu, takže o něm
nemusíme hlasovat. Druhá část návrhu
zněla, že by se doplnil odkaz na zákon o obcích
na příslušný paragraf.
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Dávám hlasovat, kdo je pro tento pozměňovací
návrh, ať zvedne ruku! (Hlasuje se.) (12) Kdo je proti
tomuto návrhu? (64) Kdo se zdržel hlasování?
(97) ani tento návrh nezískal potřebnou většinu,
text zůstává v původním znění.
Poslanec Jiří Payne: K dalšímu
tématu, které se týkalo hasičského
sboru hlavního města Prahy. Jako první vlastně
zazněl návrh nezařazovat žádnou
změnu oproti původnímu vládnímu
návrhu. V tomto smyslu vystoupila jak paní předsedkyně
Burešová, tak předseda ústavně
právního výboru pan poslanec Kalvoda. Dalším
návrhem byl návrh paní poslankyně
Vorlové, která navrhovala zařadit jakýsi
obecně formulovaný odstavec. Přičemž
zároveň poslanec Palkoska, který vystoupil
vzápětí, poukazoval na to, že tato věc
je do jisté míry řešena již zákonem
o obcích. kromě toho tady zazněl ještě
jeden návrh, který doporučoval ústavně
právní výbor. Máme tedy tři
návrhy. První je návrh zamítací,
to je vůbec tam nezařazovat nic a potom máme
dva návrhy, o nichž by se mohlo hlasovat v případě,
že by první návrh zamítací nebyl
přijat. Je otázkou, zda jednací řád
neupravuje pořadí návrhů z hlediska
jejich kvality nebo jejich obsahu, Měli bychom hlasovat
napřed pravděpodobně o návrhu, který
zazněl jako poslední. Ovšem v případě.
že bychom ho hodlali zamítnout, mohli bychom si ušetřit
čas. Je to otázka procedurální, jakým
způsobem budeme o těchto třech možnostech
hlasovat.
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Já bych pana poslance upozornila, že správně
bychom měli hlasovat v pořadí, jak byly pozměňovací
návrhy podány. Ale to, co jsem říkala
já a pan poslanec Kalvoda nelze pokládat za návrh,
tím méně pozměňovací,
Čili můžeme přistoupit rovnou k tomu
druhému.
Poslanec Jiří Payne: V tom případě
máme jenom dva návrhy, které by doplňovaly
určitý text. Prosil bych paní poslankyni
Vorlovou, zda by nemohla zopakovat navrhované znění,
protože jsem si jej nestačil poznamenat. Znění
návrhu pana poslance Výborného, který
presentoval názor ústavně právního
výboru, mám připraveno.
Poslankyně Milada Vorlová: Opakuji
- možná, že jsem to neřekla - vedly mne
k tomu nejen důvody hasičů, ale i takové
polidštění zákona, Mně se stejně
jako paní Kolářové jazyk toho zákona
nelíbí. Myslím, že ten zákon
by měl být ve zlatých ořízkách.
Je to zákon o Praze. Nicméně po vysvětlení
v kuloárech, že na tento hasičský požadavek
bude pamatováno v novelizaci zákona 133, zvažuji,
jestli ho nemám vzít zpět. Beru návrh
zpět. (Potlesk.)
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Děkuji paní poslankyni Vorlové. Teď
prosím pana poslance Payna.
Poslanec Jiří Payne: Takže k
danému problému nám zbývá poslední
návrh, který byl podpořen citovanou většinou
ústavně právního výboru. Návrh
zní takto - do § 13 jako odst. 2 zařadit toto
znění: "Přenesenou působnost
na úseku požární ochrany vykonává
hasičský útvar hlavního města
Prahy zřizovaný hlavním městem Prahou.
Při výkonu státní správy na
úseku požární ochrany se řídí
zvláštním zákonem. - Pod čarou
by byl odkaz na zákon č. 133/1985 Sb. - Rozhodnutí
vydaná hasičským útvarem hlavního
města Prahy ve správním řízení
přezkoumává ministerstvo vnitra České
republiky." Mám ještě jednou přečíst
návrh, aby bylo jasné o co jde? (Ještě
jednou přečten tento návrh.) Následující
odstavce by se musely přečíslovat odpovídajícím
způsobem.
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Takže dávám hlasovat o tomto pozměňovacím
návrhu pana poslance Výborného. Kdo je pro,
aby byl přijat tento pozměňovací návrh.
ať zvedne ruku! (Hlasuje se.) 68 hlasů pro. Kdo je
proti tomuto návrhu? 68 hlasů proti. Kdo se zdržel
hlasování? 35 hlasů. Z výsledku vidíte,
že ani tento protinávrh nezískal potřebnou
většinu. Zůstává tedy znění,
tak jak bylo navrženo.
Poslanec Jiří Payne: Nyní bychom
měli přistoupit ke schválení všech
změn, které jsou obsahem společné
zprávy. K této zprávě ovšem v
jediném bodě zaujal stanovisko místopředseda
vlády. a to k § 1 v tom smyslu, že by bylo možné
uvážit ponechání původního
znění. Nicméně společná
zpráva doporučuje toto. Je tedy ještě
poslední příležitost uvážit,
zda bychom neměli o tom hlasovat odděleně.
Jinak by nyní mělo přijít na řadu
hlasování o společné zprávě
jako celku. Domnívám se, že naši předsedové
výborů na poradě doporučili toto znění
a zařadili do společné zprávy, takže
by asi bylo namístě hlasovat o společné
zprávě jako o celku.
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
O celém předloženému návrhu.
Poslanec Jiří Payne: O předloženém
návrhu ve znění společné zprávy
a dosud odhlasovaných připomínek.
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová: Dávám hlasovat. Kdo je pro, aby tento zákon, tak jak byl předložen ve znění společné zprávy byl přijat, ať zvedne ruku! (Hlasuje se.) 165 hlasů pro.
Kdo je proti přijetí tohoto zákona? 2 hlasy proti.
Kdo se zdržel hlasování? 19 hlasů se
zdrželo. Děkuji.
Mohu konstatovat, že vládní návrh zákona
ČNR o hl. m. Praze podle sněmovního tisku
31A ve znění společné zprávy
výborů ČNR podle sněmovního
tisku 46 a podle pozměňujících návrhů,
jak odezněly v dnešní diskusi a byly zpravodajem
zavtěleny, byl přijat. (Potlesk.) Chtěla
bych poděkovat jednak panu místopředsedovi
vlády Lukešovi, jednak zpravodaji panu poslanci Payne
a vám všem za aktivní ukázněnou
spolupráci. Nyní si uděláme přestávku
10 minut. Dalším řízením schůze
pověřujeme pana místopředsedu Kasala
(aby na něj přišla také někdy
řada).
Místopředseda ČNR Jan Kasal:
Vážené dámy, vážení
pánové prosím vás, abyste zaujali
svá místa. Budeme projednávat
Vládní návrh zákona jste obdrželi
již dříve jako sněmovní tisk
33, společnou zprávu výborů jste dostali
před schůzí jako sněmovní tisk
74.
Návrh zákona z pověření vlády
České republiky odůvodní opět
pan místopředseda vlády Milan Lukeš.
Prosím ho, aby se ujal slova.
Místopředseda vlády ČR Milan Lukeš:
Pane předsedající, paní poslankyně,
páni poslanci, dovolte, abych z pověření
vlády České republiky uvedl projednávání
vládního návrhu zákona ČNR
o okresních úřadech, úpravě
jejich působnosti a o některých dalších
opatřeních s tím souvisejících.
Tento zákon má tvořit základ pro základní
reformu institucionálního zabezpečení
výkonu státní správy v místech.
Hlavním cílem právní úpravy
místní státní správy je vytvořit
takový vztah mezi místní samosprávou
a místní státní správou, který
by respektoval jejich specifické postavení, a takové
organizační uspořádání
místní státní správy, které
by poskytovalo příznivé předpoklady
pro kvalitní a racionální výkon státní
správy v místech.
Předkládaný návrh zákona vychází
z novelizace Ústavy ČSFR a ústavního
zákona o československé federaci, která
byla provedena ústavním zákonem č.
294 ze dne 18. července 1990, a navazuje na návrh
zákona o obecním zřízení, který
Česká národní rada schválila
dne 4. září 1990. Zákon o obecním
zřízení v širší míře
přenese výkon státní správy
na obce a města, které tuto působnost budou
vykonávat svými obecními a městskými
úřady. Pro výkon státní správy,
kterou dosud vykonávají okresní a krajské
národní výbory a jejichž výkon
nebyl přenesen na obce a města, se navrhuje zřídit
okresní úřady jako místní orgány
státní správy.
Okresní úřady budou zásadně
vykonávat působnosti dosud prováděné
okresními, resp. krajskými národními
výbory, pokud část této působnosti
se nesvěřuje jako přenesená působnost
obcím a městům. Okresní úřady
budou zároveň odvolacími orgány proti
rozhodnutí obecních úřadů,
městských úřadů a ve statutárních
městech proti rozhodnutí úřadů
těchto měst.
Při zpracování vládního návrhu
zákona musela být též vyřešena
otázka dalšího zajišťování
výkonu působností, které dosud vykonávaly
krajské a okresní národní výbory.
K řešení této problematiky se přistupovalo
především se záměrem co nejblíže
přiblížit výkon státní
správy občanům a právnickým
osobám. Současně se sledovalo zrušení
těch působností, které vyvolávají
byrokratické a centralistické tendence ve státní
správě, nebo byly dosud zajišťovány
duplicitně národními výbory různých
stupňů.
Řada působností krajských a okresních
národních výborů bude zrušena,
tak jak je to uvedeno v příloze 3 vládního
návrhu zákona. Část působnosti
se pak zákonem ČNR o obecním zřízení
přenáší na pověřené
obecní úřady a některé působnosti
krajských výborů zaniknou už na základě
skutečností, že krajské národní
výbory nebudou existovat.
Působnosti, které jsou uvedeny v příloze
2 vládního návrhu zákona, se navrhují
přenést na ústřední orgány
státní správy a to především
proto. že jejich výkon je zajišťován
pro větší územní celek, než
je území okresu, nebo proto, že se jedná
o tak speciální činnosti, že by jejich
zajišťování na úrovni okresu i
obce bylo neracionální nebo neekonomické.
Pro úplnost k problematice dalšího zajišťování
státní správy, kterou dosud vykonávají
krajské a okresní národní výbory,
dodávám, že ji v některých případech
nebylo možno řešit pouhým přenosem
nebo zrušením, ale přímo novelizací
právních předpisů, poněvadž
změna správních orgánů vyvolala
i změnu věcného obsahu působnosti.
Vážené poslankyně, vážení
poslanci, náročná práce byla i při
řešení problematiky převodu organizací
a zařízení, vůči kterým
krajské nebo okresní národní výbory
vykonávaly funkci zakladatele nebo které řídí.
V zásadě jsou tyto organizace a zařízení
převáděny pouze na přechodné
období do 31. prosince 1992 na okresní úřady
s tím, že zákon o obecním zřízení
předpokládá, že během tohoto
přechodného období postupně přejdou
na obce, resp. města.
V ojedinělých případech uvedených
v odst. 4 jsou organizace a zařízení patřící
do hospodářství krajů převáděny
na příslušné ústřední
orgány státní správy. Je tomu tak
zejména tehdy, kdyby bylo v současné době
pro obce a města neekonomické, aby tyto organizace
či zařízení zakládaly nebo
řídily, protože vesměs jde o zajišťování
činností ztrátových.
Dalším důvodem je skutečnost, že
tyto organizace a zařízení vykonávají
v řadě případů speciální
činnosti, vyžadující odborný
dohled, a to převážně na velkých
územních celcích nebo se širším
společenským dopadem.
V souvislosti s projednáváním návrhu
zákona ČNR o okresních úřadech
bych se chtěl zmínit ještě o zřizování
speciálních orgánů státní
správy na okresní úrovni. Vláda zatím
navrhla České národní radě
například zřízení úřadů
práce; ten návrh byl už přijat. A v
této době navrhuje, aby byly zřízeny
ještě specializované finanční
orgány. V dalších případech bude
vláda i nadále velmi pečlivě zvažovat,
zda jiné specializované orgány mají
či nemají být zřízeny.
Vážené paní poslankyně, vážení
páni poslanci, navržená koncepce místní
státní správy umožňuje v souvislosti
s uvažovaným zemským zřízením
navázat plynule na strukturu okresních úřadů.
Návrh zákona řeší rovněž
některé majetkoprávní, pracovněprávní
a jiné otázky spojené s ukončením
činnosti okresních národních výborů,
a to v ustanoveních o přechodu práv a závazků
z krajských a okresních národních
výborů na okresní úřady.
Při přípravě vládního
návrhu zůstala otevřena závažná
otázka, pokud jde o založení pravomoci okresních
úřadů vydávat na základě
zmocnění v zákoně obecně závazné
právní předpisy pro obvody své působnosti.
Bez vybavení takovou pravomocí by okresní
úřady nemohly řešit některou
problematiku, která na ně přejde z okresních,
příp. krajských národních výborů.
Už zmíněný ústavní zákon,
který přijalo Federální shromáždění
18.7. t.r. tuto závadu odstranil. Do zákona o čs.
federaci bylo nově zařazeno ustanovení, že
zákony jak federální, tak republikové,
mohou zmocňovat místní orgány státní
správy k vydání obecně závazných
právních předpisů. Vzhledem k tomu
lze nyní dodatečně vydávání
právních předpisů okresními
úřady upravit v projednávaném vládnímu
návrhu zákona. V průběhu projednávání
návrhu zákona ve výborech ČNR předložil
předkladatel některé návrhy sledující
zpřesnění tohoto návrhu v oblasti
úpravy působnosti, které dosud zajišťovaly
národní výbory. Na těchto jednáních
byly vzneseny další připomínky k návrhu
zákona. Přijetí těchto připomínek,
jež budou zřejmě zahrnuty do společné
zprávy výborů ČNR, nesporně
přispěje k žádoucímu zkvalitnění
vládního návrhu.
Vážené poslankyně, vážení
poslanci, dovolte mi vyjádřit přesvědčení,
že návrh zákona, který je předkládán
k projednání. v podstatě splňuje hlavní
cíl, kterým je vytvořit základní
podmínky pro účelnou a racionální
organizaci místní státní správy.
Místopředseda ČNR Jan Kasal:
Děkuji místopředsedovi České
vlády Milanu Lukešovi za jeho odůvodnění
návrhu zákona a nyní prosím společného
zpravodaje výborů ČNR pana poslance Antonína
Hrazdíru, aby odůvodnil společnou zprávu
výborů.
Poslanec Antonín Hrazdíra: Vážený
pane předsedající, vážená
paní předsedkyně, vážený
pane předsedo České vlády, vážené
paní poslankyně, páni poslanci. Po zrušení
zákona o národních výborech a přijetí
zákona ČNR o obcích je vládní
návrh zákona České národní
rady o okresních úřadech, úpravě
jejich působnosti a některých dalších
opatřeních s tím souvisejících
dalším krokem k reformě státní
správy na území naší republiky.
Jedním z hlavních aspektů zavedení
obecního zřízení je také výraznější
přenos působnosti výkonu státní
správy na obce a městské úřady.
Jako pozůstatek v administrativně-centralistickém
řízení státní správy
se k 31.12.1990 zrušují KNV, jejich působnost
se v souladu s citovaným záměrem převádí
především na nižší stupně
státní správy, ve výjimečných
případech na ústřední orgány.
Hlavními subjekty výkonu státní správy
se tedy mají stát okresní úřady,
jejichž působnost a pravomoce stanoví zákon,
který máme dnes projednat a schválit. Při
projednávání zákona ČNR o obcích
v tomto plénu jsme konstatovali, že obce dosud nemají
vytvořeny potřebně, zejména ekonomické
podmínky pro to, aby mohly uplatňovat své
samosprávné obce v plném rozsahu zákona
o obcích. Přijali jsme alternativu, že po přechodnou
dobu, nejpozději do 31.12.1992 se budou postupně
tyto podmínky vytvářet. To znamená,
že v přechodném období budou i okresní
úřady plnit některé hospodářské
funkce ovlivňující rozvoj územních
obvodů, obcí a měst. Aby mohl být
zachován vliv obcí na rozhodování
obecního úřadu v těchto věcech,
navrhuje se pro toto přechodné období ustavit
na úrovni okresů okresní shromáždění
složené ze zástupců příslušných
obcí a měst. Výbory České národní
rady měly k projednávané problematice tohoto
zákona dostatek času, projednaly ho všechny,
některé dokonce dvakrát. Připomínky
vzešlé z jednání výborů
jsou zapracovány ve společné zprávě,
jejíž písemné znění jste
všichni obdrželi, nepovažuji za nutné proto
doplňky uvádět. Omezím se ve svém
původním vystoupení pouze na připomenutí
těch nejzávažnějších.