Pokud jsme hovořili s představiteli pražských
hasičů, zase jsme nebyli oprávněni
a schopni a bylo by to nesolidní, jim adresovat jakékoliv
sliby v tom smyslu, že příští zákon
o požární ochraně bude v těchto
intencích. Mohli jsme jen za svou osobu sdělit své
stanovisko, event. projednat zákonodárnou iniciativu
v tomto směru - tolik tedy, pokud jsem byl vyzván
k podání zprávy o aktuálním
stavu věci. Nevím, jestli budou stříkat,
ale mám zato, že došlo k většímu
vzájemnému porozumění s tím,
že jsme se ujistili, že my jim nic slíbit nemůžeme,
stejně jako oni si od nás nemohou žádnou
jistotu z našeho vyjádření odvodit.
Děkuji.
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Děkuji panu poslanci Kalvodovi za poskytnutí informace.
Nyní se do diskuse přihlásila paní
poslankyně Vorlová.
Poslankyně Milada Vorlová: Vážení
poslanci, já jsem se do diskuse přihlásila
těsně před tím, než byl otevřen
problém s hasiči, Nicméně myslím
si, že nějaký takový obecný paragraf,
který by přímo hasiče nejmenoval,
že by se tam třeba vložit mohl a že by byli
uspokojeni. Jak píší v dopise, skrylo by se
pod takové obecné ustanovení třeba
i to, že se také zamýšlí - zřídit
městskou policii. Říkáme, že
by se mělo upravit hasičstvo jednotně v celém
státě. Ale oni argumentují tím, že
v Bratislavě prý už je hasičstvo pod
městem. Takže navrhuji, aby se vložil §
2 ve znění: Hlavní město Praha má
odpovědnost za ochranu zdraví, životů
a bezpečnost obyvatel města a za ochranu majetku
na svém území. Děkuji.
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Děkuji paní poslankyni Vorlové. Do diskuse
se přihlásil pan poslanec Gjurič.
Poslanec Andrej Gjurič: Vážená
paní předsedkyně, vážená
vládo, dámy a pánové, omlouvám
se vám úvodem, že před jedním
ze svých návrhů řeknu přeci
jen pár obecnějších slov, většinou
slov, která - vy, kteří zde ve sněmovně
sedíte - budete znát, protože jsme o nich nad
zákonem o hlavním městě Praze nesčetněkrát
hovořili, Říkám to proto, že
na tomto zákoně jsme pracovali opravdu velice dlouho,
hluboce studovali, pořádali semináře
atd. A my, pražští poslanci, jsme se s tímto
zákonem za tyto měsíce opravdu hluboce identifikovali,
protože jsme se také hluboce identifikovali s naším
rodným hlavním městem Prahou. Celé
to říkám hlavně proto, že tato
stránka věci se po hříchu vůbec
neobjevila v tisku. Jednou jedinkrát, a to ještě
to nebyl poslanec ČNR, byla zmínka o tom, proč
jsme došli k závěrům, ke kterým
jsme došli, proč považujeme hlavní město
Prahu za jednu obec, proč si myslíme, co si myslíme.
Říkám to v této sněmovně
a používám této příležitosti
proto, ne abych to řekl vám, ale abych to řekl
veřejnosti. Došli-li jsme k něčemu,
došli jsme k tomu, zejména u zákona o hlavním
městě Praze skutečně po hluboké
a identifikující práci. Tato práce
ovšem byla zase celé měsíce stavěna
do podobné černobílé optiky, jak o
ní mluvil pan premiér Pithart, byla tady laciná
nálepka centralistického chápání
proti populistické nezávislosti samostatnosti, soběstačnosti.
V této atmosféře se opravdu těžko
pracuje a v této atmosféře se těžko
něco obhajuje, sami jsme toho byli často svědky
na setkáních a mítincích s voliči.
Jsme pražští poslanci a chtěl bych tady
jednoznačně prohlásit, že nám
vůbec nejde o to, aby vyhrála ta, nebo ona koncepce
nebo ona strana. ale aby neprohrál pražský
občan, a to ať v Praze bydlí kdekoliv, v kterékoliv
čtvrti. Nejde nám o to, aby vyhrála ta nebo
ona pražská městská část,
ale aby neprohrálo hl. m. Praha jako celek. Máme
výjimečné město, přes 40 let
devastace pořád jedno z nejkrásnějších
v Evropě, s výhodnou polohou. To je naděje,
ale také nebezpečí. Podle mého názoru
musíme toto město hájit a chránit
jako celek. Podle mého názoru, tak jak už to
řekl kolega Payne, je znění současné
verze zákona až příliš partikulární,
až příliš decentralistické nejenom
v kontextu současných měst Evropy, ale i
v kontextu naší minulosti. Doporučuji vaší
pozornosti zákon z roku 1920 o hl. m. Praze, 114, 116,
116, tam jasně uvidíte, jak byla konstituována
Praha, na kterou bychom vlastně měli a mohli navazovat.
Tento zákon nám může - a Jiří
Payne to už vlastně vyslovil - do značné
míry komplikovat rychlá a koncepční
řešení celoměstských potřeb,
ekologických, dopravních, urbanistických,
může a nemusí, záleží to
samozřejmě na tom statutu. Ale přece jenom
bych vás prosil a tím jsem se dostal k závěru,
abyste uvážili zda by nebylo vhodné znovu zařadit
do definitivního znění zákona §
18 z verze předchozí. Nemusíte tady všichni
předchozí verzi mít, byly vlastně
už čtyři v pořadí, já
vám ho přečtu: § 18 - koncepce rozvoje:
odst. 1 - V koncepcích rozvoje hl. m. Prahy mohou být
určeny závazné části, které
musí být dodržovány zejména při
tvorbě a schvalování koncepcí městských
částí a hospodaření s majetkem
hl. m. Prahy. Odst. 2 - Návrhy koncepcí rozvoje
hl. m. Prahy a návrhy koncepcí městských
částí se projednávají s občany.
Snad by to do určité míry zachránilo
- nejsem ovšem legislativec - to, po čem volal náš
společný zpravodaj Payne, tj. byla by tam určitá
záklopka k tomu, aby obecné celoměstské
koncepce měly preferenci. Navrhoval bych to zařazovat
- zdá se mi to logické - do poslední verze,
do definitivní nám předkládané
verze před nebo za § 11. Děkuji za pozornost.
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Děkuji panu poslanci Gjuričovi. Teď se přihlásil
do diskuse bez označení předmětu,
kterým se hodlá zabývat pan poslanec Výborný.
Předpokládám, že to je k hl. m. Praha.
Prosím pana poslance Výborného.
Poslanec Miloslav Výborný: Vážená
paní předsedkyně, dámy a pánové,
já bych hrozně nerad, aby se diskuse o hl. m. Praze
zvrhla v diskusi o požárnících hl. m.
Prahy, ale přesto mi to nedá, abych neposkytl alespoň
tuto informaci. Záležitostí výkonu požární
služby v Praze se velice podrobně zabýval ústavně
právní výbor v pátek i včera.
Nakonec včera hlasováním ústavně
právní výbor doporučil, aby §
13 byl doplněn o odst. 2, dosavadní odst. 2 a 3.
aby byly přečíslovány a odst. 2 aby
zněl: Přenesenou působnost na úseku
požární ochrany vykonává hasičský
útvar hl. m. Prahy zřizovaný hlavním
městem Prahou. Při výkonu státní
správy na úseku požární ochrany
se řídí zvláštním zákonem.
(Zde by byl odkaz na zákon č. 133/1985 Sb.) Rozhodnutí
vydaná hasičským útvarem hl. m. Prahy
ve správním řízení přezkoumává
ministerstvo vnitra České republiky.
Protože to bylo usnesení ústavně právního
výboru - ale neobjevilo se ve společné zprávě
- předkládám tento text jako protinávrh,
jako změnu § 13.
Druhá věc - obávám se, že jde
pouze o písařskou chybu, ale mohla by mít
nepříjemný dopad. Ve společné
zprávě je mimo jiné navrhováno k §
19 dosavadního odst. 4 a 5 přečíslovat
je na odst. 3 a 4. Ovšem v této společné
zprávě není návrh, že by měl
být dosavadní odst. 3 vypuštěn. To postrádá
buď smyslu, nebo vysvětlení, zda to má
být pouze přehozeno nebo zda vůbec má
být vypuštěn odst. 3, který je nesmírně
důležitý. Mluví o hospodaření
se svěřeným majetkem hl. m. Prahy, jeho odnímání,
zda za náhradu nebo nikoli. Děkuji.
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Odpověděla bych panu poslanci Výbornému
hned. Tuto poslední otázku jsme vyřešili,
je to ve společné zprávě v §
7 odst. 1 písm. g). Nemám další přihlášku
do rozpravy, upozorňuji na to znovu. protože v případě,
že se nikdo nepřihlásí do diskuse hned
uzavřu rozpravu, udělám přestávku
a požádám, aby po přestávce vystoupil
už pan místopředseda Lukeš a pan zpravodaj
poslanec Payne. Je to poslední možnost - pan poslanec
Palkoska.
Poslanec Ivo Palkoska: Vážené
kolegyně, vážení kolegové, zvrhne
se to na hasiče - s odpuštěním. Domnívám
se, že vysvětlení pana předsedy ústavně
právního výboru bylo dostatečné
a dávám mu plnou důvěru. Nicméně
dovoluji si poukázat na dvě věci. Jeden protinávrh
zazněl od paní poslankyně Vorlové,
který v podstatě neřešil otázku
hasičů, ale doplňuje zákon o obecné
ustanovení, které - mám takový pocit
- je úlitbou tomu, že určité skupině
lidí není možno vyhovět expresis verbis,
tak alespoň abychom něco na jejich žádost
udělali, dáme něco do zákona. Myslím,
že bychom neměli takto rozmělňovat naši
váhu zákonodárného orgánu a
měli bychom se přesně rozhodnout, jestli
je to nutné nebo není nutné. V tomto případě
to nutné není, protože na zákon o Praze
se plně vztahuje v tomto zákon o obcích,
a ten pak v ustanovení o samostatné působnosti,
byť v obecné rovině, ale všechny tyto
otázky, o kterých hovořila paní poslankyně
Vorlová, řeší. To je jedna věc.
Druhá věc - pokud jde o protinávrh pana poslance
Výborného, v ústavně právním
výboru dopadlo hlasování 12:5, dvanáct
pro toto doplnění, pět bylo buď proti
nebo se zdrželo. Pro vaši orientaci, aby to mohlo být
zváženo řádně, pokud nebude jednání
přerušeno a nebude doporučeno ústavně
právnímu výboru, aby znovu zvážil
celou situaci tak to, co se navrhuje, v podstatě odpovídá
platné právní úpravě. Zákon
o požární ochraně právě
ukládá požárnímu útvaru
hl. m. Prahy i funkce, které pan poslanec zmiňoval.
Jediný rozdíl je v tom, že by se tento útvar
nenazýval požárním útvarem, ale
hasičským útvarem. Osobně nejsem přesvědčen
o tom, že jsme oprávněni dávat jména
jednotlivým útvarům a orgánům
hl. m. Prahy, které má právo si tyto orgány
nazvat jak chce samo. Proto jsem přesvědčen,
že doplňovací návrh, respektive pozměňovací
návrh pana poslance Výborného by neměl
být schválen.
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Děkuji panu poslanci Palkoskovi. Do rozpravy se přihlásil
pan poslanec Sedláček.
Poslanec Michal Sedláček: Vážená
paní předsedkyně, vážená
Česká národní rado, měl bych
návrh na doplnění § 23 odst. 2. kde
se hovoří o pravomocech zastupitelstva. Je tam taxativně
vymezeno, co může zastupitelstvo hl. m. Prahy. Z tohoto
vyjádření vyplývá, že
na tento paragraf, na zastupitelstvo se nevztahuje zákon
o obcích. Proto bych zkusil navrhnout znění
- zastupitelstvo zejména - a odkaz na zákon o obcích.
Dál bych pokračoval, jak je navrženo v zákoně.
Měl by to být odkaz na § 36 zákona o
obcích.
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Děkuji panu poslanci Sedláčkovi. Hlásí
se ještě někdo do diskuse? (Nikdo se nehlásí.)
Pokud nikoli, uzavírám rozpravu. Udělám
teď přestávku půl hodiny, aby se mohli
pan místopředseda Lukeš a náš zpravodaj
pan poslanec Payne sejít. Budeme pokračovat ve 12.00
hodin. Je tu protinávrh procedurální povahy,
abychom hned udělali oběd, abychom se při
té příležitosti mohli blíže
připravit - myslím pana místopředsedu
Lukeše a pana poslance Payna - potom budeme pokračovat
přesně ve 13.00 hodin.
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Dámy a pánové, budeme pokračovat v
programu, který jsme přerušili na oběd.
Rozprava - jak víte byla ukončena, a prosím
proto pana místopředsedu Lukeše o závěrečné
slovo.
Místopředseda vlády ČR Milan Lukeš:
Vážená paní předsedkyně,
paní poslankyně, páni poslanci, moje závěrečné
slovo by mělo být úměrné délce
rozpravy, která byla krátká - v důsledku
ne snad - soudím - lhostejnosti vůči tomuto
zákonu, ale naopak vaší dlouhodobé angažovanosti,
kterou pojmenoval zvlášť výrazně
pan poslanec Gjurič.
Dovolte mi, abych na začátku tohoto úvodního
slova vám právě za ten proces identifikace
s problematikou, kterou nastoluje tento zákon, ať
už přicházel z řad pražských
či nepražských poslanců, abych vám
za to jménem vlády upřímně
poděkoval.
Chci také poděkovat všem, kteří
se přičinili o finální verzi společné
zprávy, tak jak ji přednesl pan poslanec Payne a
říci rovnou, že není mezi námi
žádných obsahových podstatných
rozporů, že připomínky, které
jsou zahrnuty v této zprávě se jeví
jako přijatelné a že je na vás, abyste
o nich hlasováním rozhodli.
Mohou zůstat některé detaily, které
jsou však více formální povahy, kde
může být různost mínění.
Třeba hned ke znění § 1, kde se domnívám,
že je účelnější předložená
podoba čistě po stránce formální,
než rozložení toho sdělení na začátek
a na konec tohoto zákona, ale to není věc
žádného podstatného rozporu.
Dovolte mi tedy, abych se vyjádřil velice stručně
k připomínkám jednotlivých poslanců.
V souvislosti s tím, co jsem řekl a co není
prosto i z mé strany určitých akcentů
citových jako rodilého pražana, velmi dobře
chápu patos vystoupení paní poslankyně
Kolářové. Dávám jí samozřejmě
za pravdu také v té části, která
přesahuje problematiku tohoto zákona, to je v obecném
volání po čistotě českého
jazyka, které se ostatně nevztahuje jenom k řeči
legislativní, která je konec konců také
její reflexí, i když já sám se
neodvažuji posoudit, kdykoliv dostanu nějaké
znění zákona či důvodové
zprávy, kde se ocitám na půdě jakéhosi
konvenčního a smluvního jazyka, kde určité
nezvyklé vazby jsou signálem pokusu o určitou
profesně právní přesnost, kterou mně
jako laikovi nepřísluší posuzovat a
bojím se pak zaujmout nějaké kritické
stanovisko, abych exaktnost právnické mluvy nerozkolísal.
Chápu ovšem také její volání
po vyjádření důležitosti a jednoznačnosti
hlavního města Prahy. Soudím však, že
by taková formulace měla být především
věcí ústavy a že tento zákon
si snad může podržet svou základní
věcnost, která nemusí být výrazem
lhostejnosti, ale naopak určité vnitřní
důstojnosti.
K připomínce poslankyně Vorlové chci
podotknout, že rozprava poukázala na různost
stanovisek k problému, který paní poslankyně
nastolila, a ze sebe chci říci, že se přikláním
ke stanovisku, které tady odeznělo z úst
paní předsedkyně, pana poslance Palkosky
i pana poslance Kalvody. Mám za to, že je záležitostí
nové právní úpravy zákona o
požární ochraně vytvořit příslušné
orgány a že kdybychom přijali tuto formulaci,
že by byla v ostrém rozporu se stávajícím
zněním zákona, který naléhavě
potřebuje být novelizován. Tento nový
zákon bude České národní radě
předložen a bude rovněž bezpochyby přihlédnuto
i k připomínkám Svazu požární
ochrany.
K připomínce poslance Bendy tolik, že s úpravou
§ 20, tak jak ji pan poslanec uvedl, lze souhlasit.
K připomínce poslance Gjuriče, který
se zabýval v širším kontextu problémem
křehké rovnováhy mezi jednotou města
a mezi relativní autonomií jednotlivých jeho
částí, Soudím, že tuto problematiku
velmi výstižně pojmenoval, podobně jako
poslanec Payne ve svém úvodním slově.
Navrhuje navrátit připomínám vám
- do tohoto znění původní znění
§ 18, tedy z předchozí verze. Z hlediska předkladatele
není námitek a ponechávám tento námět
vašemu vyjádření hlasováním.
Konečně k připomínce poslance Sedláčka,
pokud jde o ustanovení § 23 soudím naopak,
že je účelné ponechat původní
znění, že není zapotřebí
předřazovat slovo zejména ve znění
odstavce třetího, podle kterého si může
zastupitelstvo vyhradit rozhodování v dalších
věcech, Tolik, dámy a pánové, moje
poznámky a ještě jednou závěrečný
dík.
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Děkuji panu místopředsedovi vlády
a prosím společného zpravodaje pana poslance
Payna.
Poslanec Jiří Payne: Myslím,
že by bylo vhodné, abychom postupovali konkrétně
po jednotlivých připomínkách tak,
jak byly vzneseny.
K první připomínce, která tady zazněla
od poslankyně Kolářové, bych rád
řekl, že podporuji úctu k českému
jazyku, ale pokud ta připomínka nebyla míněna
jako návrh, tak doporučuji, abychom nehlasovali
o jazyku českém jako o zákonu. Pokud s tím
souhlasí paní poslankyně. Děkuji.
Pro zjednodušení druhá připomínka,
která by mohla být rychle vyřízena,
byla připomínka poslance Výborného,
který měl připomínku o vynechání
jednoho odstavce - třetího - z § 19. Obává
se, že tato část, tato věta, ze zákona
bude vyloučena, Podíváte-li se do společné
zprávy do § 7 odst. 2 - nemýlím-li se
- zjistíte, že tam právě se přesouvá
tento zmíněný odstavec § 19, tedy odstavec
nevypadává. Společná zpráva
zřejmě, aby byla přehlednější,
by mohla u § 19 obsahovat vysvětlivku, že paragraf
nebyl vynechán, ale že byl přesunut. Abych
neupřel panu poslanci Výbornému právo
požadovat hlasování o této připomínce,
chtěl bych se zeptat zda bere zpět tuto připomínku?
Poslanec Miloslav Výborný: (z pléna)
Beru zpět, informoval jsem zpravodaje o tom ...
Poslanec Jiří Payne: Já jsem byl informován, ale nechtěl jsem upřít právo uplatnit svou připomínku.
Další připomínka poslance Bendy k §
20, kde ve třetím odstavci podle společné
zprávy měla být vynechána jedna část,
kde skutečně by text zřejmě nedával
smysl. Pokouším se ve smyslu jeho připomínky
zformulovat znění, které by mohlo být
předmětem hlasování. Druhá
věta odst. 3 § 20 by zněla. "Tato zastupitelstva
jsou povinna referendum vyhlásit, pokud o to požádá
alespoň jedna desetina občanů starších
18 let, kteří mají na území,
kde se zřízení nové městské
části navrhuje, trvalý pobyt." Tato
formulace je sestavena z původního znění
jen přeskupením slovosledu a vynecháním
toho, co je tam nadbytečného ve smyslu společné
zprávy.
Takže ještě jednou k tomuto znění:
- jedná se v té části, která
měla být vypuštěna, o vynechání
vazby: "kde se zřízení nové městské
části navrhuje" a její zařazení
za slovo "území", Zároveň
s tím by se vypouštělo slovo "tomto".
Ještě jednou přečtu navrhované
znění a zeptal bych se poslance Bendy, zda by souhlasil
s takovouto formulací: "Tato zastupitelstva jsou povinna
referendum vyhlásit, pokud o to požádá
alespoň jedna desetina občanů starších
18 let, kteří mají na území,
kde se zřízení nové městské
části navrhuje, trvalý pobyt."
Z pléna: ... jedna pětina ...
Poslanec Jiří Payne: Mohu poprosit
pana poslance Bendu, zda by to nezformuloval sám raději?
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Pojďte prosím k řečništi pane poslanče,
abychom všichni rozumněli. protože budeme všichni
o tom vašem pozměňovacím návrhu
hlasovat.
Poslanec Marek Benda: Vážená
Česká národní rado, takto bych si
to představoval: "Tato zastupitelstva jsou povinna
referendum vyhlásit, pokud o to požádá
nejméně jedna pětina jejich členů,
nebo pokud o to požádá alespoň jedna
desetina občanů starších 18 let, kteří
mají na území, kde se zřízení
nové městské části navrhuje,
trvalý pobyt. Před slovem území se
vypouští slovo "tomto" a za území
se přesunuje ta vložená část,
kde se zřízení nové městské
části navrhuje, trvalý pobyt.
Poslanec Jiří Payne: Ještě
jednou se ptám, je podaný návrh srozumitelný,
abychom o něm mohli hlasovat?