Základní rozsah podílu městských
částí na celoměstských působnostech
má být stanoven přímo zákonem,
a to jak na úseku samostatném, tak i v přenesené
působnosti. Ve statutu hlavního města Prahy
může městským částem být
svěřena ještě působnost další,
nemůže však jim být odňata působnost,
která jim vyplyne ze zákona.
Rozsah majetku, se kterým budou městské části
hospodařit, bude vymezen v zákoně o majetku
obcí. Předložený vládní
návrh neupravuje samostatné otázky, které
již řeší přijatý zákon
o obecním zřízení. Je to důsledek
ustanovení zakotveného v zákoně o
obecním zřízení, že se jeho ustanovení
vztahují na hlavní město Prahu, pokud zvláštní
zákon nestanoví jinak.
Systematika zákona o hlavním městě
Praze je maximálně přizpůsobena konstrukci
zákona o obecním zřízení. Obdobně
je i sladěna terminologie se zněním tohoto
zákona.
Pokud jde o oblast výkonu státní správy,
nenavrhuje se pro hlavní město Prahu zřídit
nadřízený orgán státní
správy obdobný okresním úřadům,
které mají být podle vládního
návrhu zákona ČNR o okresních úřadech
zřizovány na všech okresech. Pokládám
za potřebné zvlášť poukázat
na závažný problém, týkající
se současného rozčlenění hlavního
města Prahy. Dosavadní členění
hlavního města Prahy na obvody, v nichž mají
působit obvodní zastupitelstva, a na další
městské části, vzniklé připojením
obcí, v nichž mají působit místní
zastupitelstva, se nepovažuje za vyhovující
a hledají se cesty, jak umožnit demokratičtější
rozvoj městských částí hlavního
města Prahy. Na řešení této situace
pamatuje vládní návrh zákona v přechodném
ustanovení § 39 s tím, že po dobu dvou
let od nabytí účinnosti zákona o zřizování
nových městských částí
včetně jejich změn rozhoduje pouze jejich
zastupitelstvo, aniž by se předem konalo místní
referendum.
Tento postup umožní řešit nejnaléhavější
otázky týkající se obnovy některých
historických čtvrtí hlavního města
Prahy, aniž se musí čekat na vydání
zákona o místním referendu, který
má zakotvit postup při jeho provádění.
Předpokladem však je, že s návrhem na
zřízení nové městské
části musí být občané
včas seznámeni.
Vážené paní poslankyně, vážení
páni poslanci, předložený návrh
zákona o hlavním městě Praze vytváří
podle názoru vlády základní předpoklady
pro reálné fungování samosprávy
složitého městského mechanismu, i pro
racionální výkon státní správy
v podmínkách velkoměsta. Při projednávání
vládního návrhu ve výborech ČNR
byli zástupci předkladatelů seznámeni
s připomínkami. Řada z nich jistě
nesporně přispěje ke zkvalitnění
předloženého návrhu. K některým
úpravám, jež navrhuje společná
zpráva výborů ČNR, bych posléze
zaujal jako pověřený člen vlády
stanovisko.
Vážené paní poslankyně, vážení
páni poslanci, doporučuji vám předložený
vládní návrh po úpravě na základě
připravených doplňků a změn
ke schválení.
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Děkuji panu místopředsedovi vlády
za odůvodnění vládního návrhu
zákona a prosím společného zpravodaje
výborů ČNR pana poslance Payna. aby odůvodnil
společnou zprávu výborů ČNR.
Poslanec Jiří Payne: Vážená
předsedkyně, předsedo vlády, členové
vlády, dámy a pánové, dnes byl našemu
plénu předložen návrh zákona
o hlavním městě Praze. V podstatě
od prvního okamžiku, kdy jsme se první variantou
návrhu začali zabývat, jsme se klonili k
názoru, že hlavní město Prahu musíme
pojímat jako jednu obec. Že to je nezbytné
- jak už bylo řečeno - pro zachování
nezbytných funkcí města, pro zachování
toho, co potřebují pražští obyvatelé.
K předloženým návrhům jsme měli
řadu připomínek, z nichž - musím
říci velká většina byla vyslyšena,
nicméně některé naše připomínky
nebo otazníky nad budoucností Prahy zůstávají
stále před námi. Samozřejmě
i tento návrh, který dnes projednáváme,
zastává pojetí Prahy jako jedné obce,
která ovšem na rozdíl od předchozích
návrhů, nedeleguje své pravomoci směrem
dolů, právě proto, že jsme v tomto bodě
nacházeli řadu sporných momentů a
těžko právně řešitelných,
ale návrh vychází z představy, že
Praha má jednu samosprávu, která sestává
ze zastupitelstva jak města tak i městských
částí a pokouší se na naše
přání nějakým způsobem
vymezit určitým způsobem kompetence mezi
městem a městskými částmi.
Vítám tento pokus, protože vím, že
je to pokus nesmírně nesnadný.
Výsledkem tohoto pokusu ovšem je, že jsou kompetence
městských částí podle mého
názoru o něco větší než
bychom původně předpokládali. To znamená,
že naše původní už téměř
heslo, které jsme tady mnohokrát citovali, zůstává
stále v platnosti, že decentralizace je dalekosáhlá.
Nicméně tento zákon se pokouší
i navrhnout nějaké koordinační mechanismy.
Je tedy otázkou a je na nás, abychom při
projednávání zákona zvážili,
zda tyto mechanismy jsou dostatečné, zda je dostatečným
koordinačním mechanismem např. plán
rozvoje Prahy, když zároveň vlastně
každá městská část schvaluje
plán rozvoje apod.
Abychom tedy měli jasno v tom, kam patříme
s tímto zákonem v evropském měřítku,
musíme říci, že to je naprostá
výjimka, že tento zákon jde daleko za běžný
rámec decentralizace v Evropě. Je to tedy experiment,
do kterého se navzdory tomu, že jsme před ním
varovali, zřejmě pouštíme a těžko
říci, jak dopadne. Ideální řešení,
které bychom si snad dovedli představit, pravděpodobně
v tomto okamžiku zhruba v dimenzi 1-2 let není přijatelné,
není možno jej uskutečnit okamžitě.
Znamená to tedy, že předpokládáme,
že tento zákon bude jakýmsi východiskem,
které se bude určitě dalším způsobem
vyvíjet. V této souvislosti si myslím, že
je potřeba také nějakým způsobem
se vyjádřit ke stanoviskům, která
zaznívala ze strany veřejnosti k těmto zákonům.
Výsledkem dlouhého projednávání
nakonec je, že je nespokojenost na mnoha stranách.
Samozřejmě, vůči dosavadnímu
Národnímu výboru hl. m. Prahy zaznívaly
značné obavy z centralismu. Přitom tyto obavy
byly pravděpodobně více motivovány
zkušenostmi z minulého totalitního období,
než situací, která by měla nastat po
komunálních volbách. Vychází
to z toho, že asi těžko si dovedeme představit,
jak to všechno bude vypadat.
Že ze strany NVP určité prvky nespokojenosti
zaznívají, bych dovedl pochopit, protože decentralizace
je skutečně větší než byla
v původním návrhu NVP. Překvapivé
je, že ačkoliv vládní návrh se
pokusil udělat vstřícný krok, samozřejmě
do určité míry, vůči návrhům,
které předkládá Svaz obcí a
měst, nebo Pražská rada obcí a měst,
z jejich strany tento krok zřejmě nebyl pochopen
pro nedostatečné porozumění věci
nebo musí jít o jakýsi záměr,
kdy ani tento vstřícný krok nebyl pochopen
jako pokus o dorozumění a nadále je tedy
vytvářeno umělé napětí
za každou cenu.
Když jsme o tomto návrhu hovořili při
projednávání s legislativci z vlády
a byl tam přítomen také zástupce Svazu
obcí a měst ing. Kraft, sám připustil
v rozhovoru, že v Praze bude muset nepochybně dojít
k integračním tendencím, ale že sám
odhaduje tento vývoj zhruba na 5 let a že ekonomické
škody ke kterým dojde v důsledku toho, že
Praha bude nyní dalekosáhle decentralizována,
budou nižší než psychické škody,
které by způsobila přílišná
centralizace. Mě tento názor velice překvapil.
Samozřejmě nevím, zda za ním stojí
ještě dnes, protože z jeho strany jsme mnohokrát
slyšeli velmi rozporuplná stanoviska, ale je-li tomu
skutečně tak, že tento muž je si vědom
toho, že navrhuje a prosazuje řešení,
které je vlastně ne zcela optimální,
pak mně nezbývá než předpokládat,
že je veden jakousi snahou získávat si přízeň
lidu za každou cenu, i když to přinese hl. m.
Praze škody. Chtěl bych na to poukázat především
proto, abychom si uvědomili, že musíme rozhodovat
především sami za sebe a že odpovědnost
je především na nás a že samozřejmě
hlasy, které zaznívají z venku, je potřebné
brát vážně, ale myslím, že
prvek odbornosti a porozumění věci by měl
asi v naší práci stát na prvním
místě.
Na závěr tohoto úvodu bych ještě
rád shrnul některé názory, které
zazněly ve výborech. V podstatě všechny
názory se vyjádřily shodně v tom,
že doporučují zákon k přijetí,
samozřejmě s připomínkami, jejichž
souhrn jste dostali dnes jako sněmovní tisk.
Dále bylo ve výborech příznivě
přijato to, že zákon o hl. m. Praze je nyní
ve velkém souladu, je konzistentní, se zákonem
o obecním zřízení. Dokonce ta konzistence
je až taková, že se z nich stává
dvojice nerozlučných bratříčků
a všichni, kdo se budou zabývat nadále zákonem
o Praze, budou muset mít nepřetržitě
vedle sebe zákon o obcích. Možná, že
takové řešení je poněkud nepraktické,
pochází však z historie minulých měsíců,
jakou procházel návrh zákona o hl. m. Praze.
Samozřejmě některé věci zbývají
v souvislosti s tím ještě dořešit
a myslím, že již není třeba je
připomínat.
Nyní ještě bych vás poprosil, zda byste
si vzali sněmovní tisk společné zprávy
a rád bych se vyjádřil k některým
bodům.
Zejména připomínka k § 1 byla vedena,
motivována tím, že mezi zákonem o Praze
a zákonem o obcích je velmi úzký vztah
a že je potřeba tam některá specifika
těchto vztahů ještě blíže
vymezit. Z toho důvodu byl § 1 zjednodušen, ale
nelekejte se, dodatek byl doplněn do § 39. Je to jakési
podrobnější vysvětlení toho,
co jsme měli na mysli, když říkáme,
že na hl. m. Prahu se vztahuje zákon o obcích,
pokud jiný zákon nestanoví jinak. Tento problém
nám zabral mnoho času při projednávání.
Doufám, že dnes je postačujícím
způsobem vyřešen.
Další vložený § 6, na který
bych chtěl upozornit, je doplnění v podstatě
ve shodném znění se zákonem o obcích
a s tímto návrhem přichází
ústavně právní výbor a myslím,
že je zcela na místě, protože umožňuje
to, co v jiných obcích mohou samozřejmě
občané vůči svému zastupitelstvu;
rozšiřuje toto právo i na městské
části. Pokud by § 6 nebyl vložen do zákona,
pak by obyvatelé Prahy neměli možnost se obracet
k orgánům městských částí,
pouze k orgánům města.
Další bod, který stojí za zmínku,
je v § 7 - doplnění podmínek pro udělení
souhlasu, resp. neudělení souhlasu, a to pouze z
důvodů ohrožení životního
prostředí. Je to opět inspirováno
zákonem o obcích a vychází to samozřejmě
i z té představy, že pravomoc udělovat
souhlas k umístění provozovny, má
obec, ale zákon o Praze tuto pravomoc rovnou deleguje na
městské obvody, tzn. podnikatel nebudou potřebovat
dvě potvrzení: od hlavního města a
zároveň od obvodu; takže povolení k
umístění provozovny vydává
pouze městská část.
Kromě toho ovšem není možné rozšířit
pravomoci městských částí v
Praze nad rámec jiných obcí, skutečně
by to bylo asi nespravedlivé, a proto bylo třeba
doplnit tento odstavec, bez nějž by se zřejmě
zákon o obcích na jednotlivé městské
části nevztahoval. Nelze to vyřešit
ani tak, jak navrhovaly některé výbory, odkazem
na zákon o obcích. Tento odkaz by neměl dostatečnou
právní váhu.
V § 7 odst. 2 je vkládán jakýsi nový
text, který byl převzat z § 19 a jedinou motivací
k tomu je lepší systematické uspořádání
tohoto zákona, tzn. jde jenom o formální
změnu. obsahově se nic nemění.
Z § 9 bylo navrženo vypustit "místní
stavebnictví a placené služby" z toho
seznamu věcí, které jsou nezadatelně
přiřčeny městským částem.
Důvodem v podstatě je, že se očekává,
že řada těchto funkcí bude privatizována.
A na druhé straně tento výčet je demonstrativní,
tzn., že je možné samozřejmě jít
nad rámec tohoto výčtu. Takže věci
tam chybět pravděpodobně nebudou.
Jinak k dalším důležitým věcem
- v § 16 byla snížena částka ze
100 tis. na 50 tis., tj. shodně se zákonem o obcích.
K § 18 bych chtěl říci, abychom si ušetřili
potom rozpravu, že nahrazení § 14 až 17
podrobnějším rozčleněním
jenom některých paragrafů a některých
odstavců těchto původně zmíněných,
je motivováno tím, že se jedná o vztah,
který se týká pouze městských
částí, tzn. ty paragrafy, které se
týkají celého města, je potřeba
roztřídit a opravdu je nutné uvést
tam podrobnější výčet.
K § 19: Je doplňována jedna z funkcí,
kterou povinně musí statut formulovat, a to rozsahem
majetku, který se svěřuje městským
částem. Domnívám se, že je na
místě, aby v těchto majetkových věcech
bylo pokud možno co největší jasno a abychom
tím předcházeli případným
sporům a nekonečným diskusím mezi
městem a městskými částmi.
Z toho důvodu si myslím, že vložení
písmene "b" do § 198 odst. 1 by bylo na
místě zvážit jako potřebné.
V § 20 bych rád vysvětlil, proč je jedna
třetina nahražována jednou pětinou.
V souvislosti s tím, že se vypouští věta,
která hovoří o tom - "zvolení
na určitém území" - jedná
se o jednu pětinu všech poslanců, kteří
mají možnost přicházet s touto iniciativou.
Jinak ostatní návrhy jsou v podstatě formální,
v § 32 se zdá, že je třeba, aby zákon
hovořil jednoznačně, je to jenom upřesnění.
Poslední poznámka by byla k § 39 na poslední
stránce tohoto tisku, kde se nahražuje vazba "po
dobu dvou let" pevným datem "31. prosince 1992".
Motivem k tomu je to, že datum 31. prosince je zejména
vhodné z hlediska rozpočtu atd. k tomu, aby se měnily
územní hranice mezi městskými částmi
nebo městem a že tedy by bylo velmi vhodné
prodloužit období ne na dva roky ode dne, kdy schválíme
tento zákon, ale až do 31. prosince, protože
to je datum, ke kterému je nejvhodnější
rozdělení provádět, vlastně
tím umožňujeme, protože změny hranic
budou prováděny nikoli plynule, ale k určitému
datu, pouze v několika málo vhodných příležitostech,
dáváme tím jednu příležitost
navíc.
To je tedy vysvětlení k připomínkám
z výborů, které byly zařazeny jako
doporučené. Myslím, že výběr
připomínek byl prováděn dostatečně
odpovědně, pochopitelně vaše připomínky,
které tady vznesete v rámci rozpravy, budou registrovány
a budeme o nich hlasovat.
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Děkuji panu poslanci Paynovi za podání společné
zprávy a zahajuji rozpravu. Zatím se do diskuse
přihlásila pouze poslankyně Kolářová.
takže ji prosím, aby se ujala slova.
Poslankyně Daniela Kolářová:
Vážená paní předsedkyně,
vážení hosté, vážené
paní poslankyně a páni poslanci, myslela
jsem, že budu až poslední v diskusi k tomuto
zákonu. Mám dvě zásadní připomínky,
možná že semýlím, ale v tomto zákoně,
celkem velmi přesně formulovaném, dalo to
také velkou práci, postrádám citové
vyjádření k městu Praze, protože
Praha je sídlo nejen české vlády a
jejích orgánů, ale také federální
vlády a jejích orgánů a Praha jako
město v historickém a kulturním kontextu
s nezaměnitelnou tradicí. To v zákonu postrádám
a také jsem to v tomto smyslu připomínkovala.
Jako druhou připomínku - mám připomínku
zásadního rázu. S veškerou úctou
k legislativě bych v budoucnu prosila, aby český
jazyk v zákonech byl český. (Potlesk.) Máme
ústav pro jazyk český, můžeme
se poradit a mám velikou touhu, aby když si občané
chtějí koupit nějaký zákon,
já říkám do kredence, aby se (od 15
let) v něm každý občan vyznal. Děkuji.
(Potlesk.)
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Děkuji paní poslankyni Kolářové,
zatím nemám další písemné
přihlášky do diskuse. Pan poslanec Benda se
hlásí, je to k zákonu o Praze? Tak prosím.
Poslanec Marek Benda: Vážená
paní předsedkyně, vážený
pane předsedo vlády, vážená česká
vládo, vážená Česká národní
rado. Mám jednu faktickou poznámku k tomu, jak se
měnila jedna třetina na jednu pětinu v §
20, tak tam bylo vypuštěno, pokud o to požádá
nejméně jedna třetina jejich členů
- a teď bylo vypuštěno - zvolených na
území, kde se zřízení nové
městské části navrhuje, A o kousek
dál věta pokračuje - pokud o to požádá
alespoň jedna desetina občanů starších
18 let, kteří mají na tomto území
trvalé působení. Tak taky aby to bylo uvedeno
do souladu. A pak bych se chtěl zeptat, vy jste všichni
dole dostávali otevřený dopis poslancům
od požárníků a tak bych se chtěl
zeptat, zda to má být do tohoto zákona zařazeno
a poprosil bych tedy paní předsedkyni, která
je zde jmenována, že se s ní o tom jednalo,
jestli nám může vyložit, jak se na tom
pracuje. Děkuji vám.
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Jestli mohu odpovědět z tohoto místa.
Záležitost požárníků není
řešitelná podle mého názoru zákonem
o Praze. Je řešitelná pouze novelizací
zákona 133/1965 Sb., jak jsme to také požárníkům
navrhli. Oni přišli, už je to několik
dnů. a zase včera večer, dneska navštěvují
jednotlivé poslance a chtěli, aby odpovědnost
za požární ochranu převzalo hlavní
město Praha. Jsou to ovšem pražští
požárníci a připouštějí
, že zbytek požárníků, tj. - říkají
sami - 90 % těch mimopražských, že bude
chtít setrvat ve svazku k ministerstvu vnitra. Nevím,
zda se nám podařilo celou situaci vysvětlit,
snažili jsme se o to, seč jsme byli. Teď naposledy
jsem s nimi jednala já a pan místopředseda
Žák. Dnes ráno a včera večer
také a dnes ještě pan doktor Kalvoda, Ale podle
mého názoru v žádném případě
tomu požadavku hasičů, abychom zakotvili jejich
požadavek v zákoně o hlavním městě
Praze, nelze vyhovět. Oni vychází z té
přílohy k zákonu o okresních úřadech
a uvádějí, že by jejich nový
právní statut už v tomto zákoně
měl být upraven, ale takto by mohli požadovat
úpravy i zdravotníci, drobní podnikatelé
a celá řada ostatních kategorií občanstva.
Zákon o Praze je formulován v obecné rovině
a nelze tam tedy konkrétní úpravy v žádném
případě legislativně čistě
zavtělit.
Jestli vám toto vysvětlení stačí,
pokud nikoliv, tak poslední s nimi mluvil pan dr. Kalvoda
a mohl by nám říci, jak vypadá situace
teď, jestli začnou stříkat.
Poslanec Jan Kalvoda: Paní předsedkyně,
dámy a pánové, skoro se mi chce říci,
že naposledy s nimi mluvil pan místopředseda
Žák, ale ten tu není.
Problém je přesně tak, jak byl pojmenován.
My jsme s nimi postoupili ještě při zahájení
této schůze - s představiteli pražských
hasičů nebo požárníků
- takovou rozpravu a zjistili jsme, že jako poslanci nejsme
schopni dát těmto lidem jistotu, kterou si oni slibují.
Z toho prostého důvodu, že žádný
poslanec, ani nikdo jiný nemůže předejmout
to, jak rozhodne tato sněmovna. Stejně tak žádnému
poslanci nelze zabránit ani nelze uložit, aby s nějakým
návrhem změny návrhu zákona vystoupil.
Faktem zůstává, že problémy,
které požárníci v Praze ventilují,
jsou problémy, které podle mého názoru
musí být řešeny novelou zákona
o požární ochraně. Je to velmi významné
odvětví státní správy, která
musí být regulována jednotně, čímž
nechci říci, že musí být regulována
jednotně tak, jak si například dnes na ministerstvu
vnitra nebo ve vládě představují.
Osobně považuji za důležitou ještě
další výměnu názorů. Naskýtá
se totiž řešení tohoto problému
v té podobě, že by státní správa
na úseku požární ochrany byla svěřena
zákonem do svěřené působnosti
obcí. To znamená, že obce by vykonávaly
tuto svěřenou státní správu
stejně, jakoby řídily operativní činnost
hasičů nebo požárníků,
jak chcete. Nic z toho, co jsem uvedl, nemůže řešit
nějaká novela nebo jakékoliv ustanovení
zákona o Praze. Je velmi žádoucí, aby
státní správa v tomto úseku byla upravena
jednotně.