Po jednání v Kroměříži
bylo toto celé uvažování nakonec prezentováno
podle mého názoru dosti matoucně. Totiž
jako spor na jedné straně sentimentálních
moralistů, a na druhé straně moderních,
důsledných a věcných liberálů,
stoupenců tržního hospodářství
a rovnosti před zákonem. tedy těch, kteří
chápou. že špinavé peníze je třeba
už jednou vyprat a vybírat z nich už konečně
daně. Anebo byl prezentován jako spor na jedné
straně zastydlých levičáků,
kteří se rozhodují pod sugescí hesla
"Obchody nechť patří těm, kteří
v nich prodávají", a kteří proto
chtějí za každou cenu preferovat i ty prodavače.
kteří nám dnes ztrpčují život
svou notorickou neochotou, a na druhé straně radikálních
inovátorů, kteří naopak preferují
nové dynamické podnikatele, kteří
už netrpělivě čekají. až
budou moci sloužit zákazníkům.
Bohužel ani tentokrát nejde o pohádkový
konflikt, v němž se zjevné dobro sváří
se zjevným zlem, a v němž jediné barvy
jsou černá a bílá. Nikdy totiž
v žádné fázi jednání -
a to nejen české, ale kterékoliv vlády
- nebylo pochyb o tom, že stávající
zaměstnanci mají být zvýhodněni.
Šlo jen o míru tohoto zvýhodnění.
Proč, o tom nikdy nebylo pochyb. Domnívám
se, že můj kolega pan Mečiar to poněkud
zjednodušil, když zahájil tiskovou konferenci
v Kroměříži oním vehementním
vstupem, v němž mluvil o špinavých penězích
řezníků a zelinářů a
číšníků a o tom, že takové
špinavé peníze jsou na obou stranách
budoucích zájemců.
O to nešlo, přinejmenším nikoli v první
řadě. Základním argumentem pro preferenci
nebyly ani tak obavy ze špinavých peněz, ty
si - obávám se přijdou na své tak
jako tak, ale obavy z příliš chtivých
peněz. Z toho, že tzv. malá privatizace bez
preference by mohla doslova rozložit strukturu naší
obchodní sítě k neprospěchu právě
oněch 16 mil. konzumentů. Kde je dnes správkárna
obuvi - je-li vůbec ještě kde - by mohla být
třeba herna, kam dnes chodíme vracet lahve, by mohla
být sázková kancelář, a kde
je Švadlenka, může být pozítří
luxusní starožitnictví pro cizince či
diskrétní obchody pro pány.
Námitka, že tržní prostředí
dříve či později vše urovná.
že ze sexshopů se opět stane prodejna léčivých
bylin, nepřesvědčuje (potlesk), protože
jde právě o to, zda dříve, či
později. Toto "později" může
znamenat dlouhé měsíce trápení
spotřebitelů, rok, možná dva. Ne každému,
kdo touží po rychlém zbohatnutí, se
podaří rychle zkrachovat. (Potlesk.)
Preference je tedy jistou, zdůrazňuji, že jen
jistou zárukou stability obchodní sítě
a sítě služeb a pohostinství, či
alespoň zárukou její jen postupné,
nikoli zbrklé proměny, zárukou, že motivem
takovéto proměny bude také úcta k
zákazníkovi, a nikoliv jen pošetilá
honba za rychlým zbohatnutím.
Výrazem této starosti - a to i u těch, zdůrazňuji,
kteří byli jen pro mírnou preferenci - je
ustanovení § 17 odst. 2 návrhu zákona,
které zakládá povinnost vlastníka
provozní jednotky, kterou organizace zcela nebo zčásti
využívala k prodeji základních potravin,
nejméně po dobu dvou let v tomto prodeji pokračovat.
Tato povinnost je pod sankcí pokut. Toto ustanovení
je čistě administrativní a ty pokuty jsou
ještě něco horšího, ale ukazuje
se, že jiné řešení zatím
nalezeno nebylo.
Je pozoruhodné, že v původním návrhu
byla tato lhůta stanovena na 6 měsíců.
Naše Legislativní rada, vedená čistě
právním uvažováním, navrhla vypustit
toto ustanovení. Vláda České republiky
po projednání tam opět šestiměsíční
lhůtu doplnila, ale tři vlády v Kroměříži
nakonec rozhodly pro dvouletou lhůtu. To je důkaz
toho, jak kompromisní řešení se nakonec
přijalo a jak zjednodušující byly všechny
interpretace, naznačující, že se nad
tímto zákonem střetli stoupenci tržního
hospodářství se sentimentálními
levicovými moralisty.
Vůbec problematikou možných preferencí
stávajících pracovníků zejména
obchodních organizací se vláda zabývala
na svých zasedáních velmi podrobně,
přičemž byly zvažovány jak ekonomické,
tak právní aspekty daného problému.
V této souvislosti musím konstatovat, že v
konečné fázi převládl ve vládě
České republiky - byť nejtěsnější
většinou - názor, podle něhož by
v zákoně nemělo být zakotveno předkupní
právo, přitom však zastánci čistě
tržního řešení uznali, že
určité prvky administrativní povahy je nutno
za dané situace v návrhu zachovat, aby se předešlo
zmíněnému možnému rozpadu obchodní
sítě.
Konečný návrh, podle něhož by
stávající pracovníci měli být
zvýhodněni tím, že jim je umožněno
část kupní ceny ve výši 50 %
zaplatit formou splátek, a to nejpozději do 5 let
od uzavření smlouvy o prodeji provozní jednotky,
je tudíž potřebným kompromisem.
Ani toto řešení není zdaleka čisté.
Jako další příklad uvádím
tyto skutečnosti. Zvolené řešení
nezaručuje rovnost všech před zákonem,
neboť zvolená forma preference určitým
způsobem zvýhodňuje jednu skupinu obyvatel
na úkor druhých. V návrhu jsou dále
zachovány některé administrativní
prvky, které v řádně fungujícím
tržním mechanismu nemají místo. Omezení,
podle něhož nelze provozní jednotku převést
po dobu dvou let na jiného, je administrativním
zásahem do vlastnických práv. - Obdobný
charakter má i ustanovení, podle něhož
vydražitel má právo na uzavření
smlouvy o pronájmu nebytového prostoru, v němž
se provozní jednotka nachází, přičemž
vlastník nebytového prostoru je povinen tuto smlouvu,
pokud nebude dohodnuto něco jiného, s vydražitelem
na dobu pěti let uzavřít. Tato skutečnost
byla rozhodující i při zvažování
výše a doby splátek, neboť jakékoliv
prodloužení této doby by ve svých důsledcích
muselo znamenat i prodloužení tohoto tzv. nuceného
nájmu, neboť by bylo nelogické, aby vydražitel
splácel část kupní ceny i v době,
kdy by mu nájem nebytového prostoru již skončil.
Další preference, kterou by byla možnost splácet
kupní cenu po dobu delší než pět
let, nepřipadá v úvahu také proto,
že při předpokládané míře
inflace by novému vlastníku byla část
kupní ceny vlastně odpuštěna. Nepochybujte,
že určité výkladové těžkosti
může způsobit i pojem "základní
potraviny" a s tím související povinnost
zabezpečovat po dražbě po dobu dvou let prodej
těchto základních potravin.
Zašel jsem možná poněkud do detailů,
protože jsem vám chtěl ukázat složitost
celé problematiky, která vás mine, protože
vláda vám předložila pouze onen druhý
zákon, který upravuje procesní charakter
těchto vztahů, a abyste uvěřili tomu,
že nešlo o frontální střetnutí
stoupenců starého a nového, že šlo
o velmi složité zvažování, které
by bez přičinění vlády České
republiky v tuto chvíli trčelo někde uprostřed.
Na závěr chci říci, že vláda
České republiky opět jednou jednala v časové
tísni. Jednala, ale, vědoma si své odpovědnosti,
energicky, věcně a především
rychle, a zachránila ani ne tak schůzi vlády
v Kroměříži, i když i tu bezpochyby
také zachránila, ale především
"malou privatizaci", která by se jinak dostala
do Federálního shromážděním
se značným zpožděním. Konečně
chci říci, že referování o všech
jednáních, která vedla k návrhu zákona
a komentáře, které se dodatečně
objevily, byla vesměs zjednodušující.
Tu ovšem nejsou namístě nářky
a stížnosti, na to si musíme zvyknout a unést
- vy, parlament České republiky, i my, vláda
České republiky - tíhu odpovědnosti
za řešení problémů, které
ať už jsou jakékoliv, rozhodně nejsou
černobílé. Děkuji vám. (Potlesk.)
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Děkuji předsedovi vlády České
republiky panu Pithartovi za jeho projev a přikročíme
k dalšímu bodu pořadu, kterým je
Předsednictvu České národní
rady byly předloženy některé návrhy
a žádosti na změny ve složení výborů
České národní rady. Předsednictvo
vám doporučuje přijmout usnesení,
ve kterém jsou všechny tyto změny uvedeny.
Návrh předsednictva ČNR vám byl předložen
jako sněmovní tisk 64. Současně vám
předsednictvo ČNR navrhuje, aby náš
nový poslanec pan Nerad byl zařazen do rozpočtového
a kontrolního výboru ČNR, kde byl zařazen
i pan poslanec Bubeník.
Máte k předloženému návrhu usnesení
nějaké dotazy? Pokud nikoliv, zdá se, že
nikoliv - já odsud nevidím na všechny strany
- přikročíme k hlasování.
Doporučuji hlasovat o celém předloženému
návrhu najednou. Má někdo jiný návrh?
Pokud nikoliv, kdo souhlasí s návrhem předsednictva
ČNR na usnesení České národní
rady o změnách ve složení výborů
České národní rady podle sněmovního
tisku 64, ať zvedne ruku! (Hlasuje se.) Zdá se, že
je to převážná většina.
Kdo je proti?
Zdržel se hlasování? Jeden. Návrh na
změnu byl přijat.
Děkuji, Můžeme přikročit k dalšímu
bodu pořadu, tím je
Dostali jste na lavici sněmovní tisk č. 73,
tj. návrh předsednictva České národní
rady na zkrácení zákonné lhůty
60 dnů k projednání vládního
návrhu zákona České národní
rady o změnách působnosti orgánů
České republiky v sociálním zabezpečení.
Předsednictvo České národní
rady vám navrhuje, aby tento návrh zákona
byl výjimečně projednán v České
národní radě v době kratší,
než stanoví jednací řád a o takovémto
návrhu, jak víte Česká národní
rada hlasuje bez rozpravy.
Kdo souhlasí s předloženým návrhem
uvedeným ve sněmovním tisku 73, ať zvedne
ruku! (Hlasuje se.) Zdá se opět, že to je převážná
většina.
Je někdo proti tomu? - Sedm.
Kdo se zdržel hlasování? - 24. Je tedy i tento
návrh přijat nadpoloviční většinou.
Děkuji.
Dalším bodem je
Uvedený návrh zákona byl přikázán
k projednání ústavně právnímu
výboru České národní rady.
Skupina navrhovatelů se rozhodla vzít tento návrh
zpět. Podle § 22 našeho jednacího řádu
tak lze učinit se souhlasem České národní
rady.
Nyní prosím jednoho z navrhovatelů, pana
poslance Jana Kasala, pana místopředsedu, aby návrh
na zpětvzetí návrhu zákona krátce
zdůvodnil.
Místopředseda ČNR Jan Kasal:
Vážené paní poslankyně, vážení
pánové poslanci, vážení hosté,
návrh skupiny poslanců na změnu a doplnění
zákona České národní rady č.
368 z letošního roku o volbách byl ve výborech
České národní rady projednán.
Tento návrh však nenašel ve výborech podporu
vzhledem k časovým návaznostem. Proto navrhovatelé
po zvážení všech okolností vzali
svůj návrh zpět a doporučují,
aby Česká národní rada vyslovila se
zpětvzetím tohoto návrhu svůj souhlas.
Děkuji.
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová: Kdo s tímto návrhem souhlasí, ať zvedne ruku! (Hlasuje se.) Zdá se opět, že je to převážná většina.
Kdo je proti? - Jeden.
Zdržel se někdo hlasování? - 21. Návrh
usnesení na zpětvzetí návrhu skupiny
poslanců byl přijat převážnou
většinou. Děkuji.
Přistoupíme k dalšímu bodu pořadu
Vládní návrh zákona jste obdrželi
prostřednictvím výborů České
národní rady jako sněmovní tisk 31
A. Společnou zprávu výborů jste dostali
dnes na lavice jako sněmovní tisk č. 46.
Odůvodněním vládního návrhu
zákona České národní rady pověřila
vláda České republiky svého místopředsedu
pana Milana Lukeše, kterého prosím, aby se
laskavě ujal slova.
Místopředseda vlády Milan Lukeš:
Vážená paní předsedkyně,
vážené paní poslankyně, vážení
páni poslanci, vládní návrh zákona
ČNR o hlavním městě Praze je nedílnou
součástí komplexu připravovaných
zákonů upravujících otázky
samosprávy a místní státní
správy. Jedná se konkrétně o v mezidobí
již přijaté zákony České
národní rady o obecním zřízení
a o volbách do zastupitelstev v obcích a dále
o vládní návrh zákona ČNR o
okresních úřadech, úpravě jejich
působnosti a o dalších opatřeních
s tím souvisejících, který je v současné
době rovněž v České národní
radě projednáván.
Jak známo, k původně předloženému
vládnímu návrhu zákona o hlavním
městě Praze uplatnily výbory ČNR i
koncepční připomínky, jež vedly
k tomu, že vláda České republiky vzala
návrh zpět, aby mohly být zohledněny
základní připomínky těchto
výborů i podněty, které obsahoval
návrh zákona přepracovaný skupinou
poslanců ČNR, a aby mohly být do návrhu
promítnuty i úpravy, jež vyplynuly ze zákona
o obcích, který Česká národní
rada přijala 6. září tohoto roku.
Dovolte mi, abych projednání nového znění
zákona o hlavním městě Praze, který
vláda České republiky projednala dne 19.
září a předložila České
národní radě, uvedl z pověření
vlády do souvislosti s návrhy zákonů
o obecním zřízení a okresních
úřadech.
Předložený vládní návrh
je totiž způsobem aplikací obecně právní
úpravy samosprávy obcí a místní
státní správy na specifické podmínky
miliónového velkoměsta.
Vládní návrh vychází ze zásady,
že jedinou obcí na území hlavního
města Prahy je hlavní město Praha jako celek.
Z toho se pak dovozuje, že jediným subjektem vlastnictví
obce je hlavní město Praha, že městským
částem může být majetek svěřován
do užívání. Rovněž ostatní
samosprávné pravomoce přísluší
jako subjektu hlavnímu městu Praze a jednotlivé
městské části se na výkonu
samostatné působnosti hlavního města
Prahy podílejí v rozsahu stanoveném připravovaným
zákonem, dalšími obecně závaznými
právními předpisy nebo statutem hlavního
města Prahy.
Pojetí hlavního města Prahy jako jednoho
městského organismu zaručuje zachování
pro obyvatelstvo nezbytných celoměstských
funkcí - řešení obtíží
v ekologické a ekonomické oblasti a řešení
ostatních celoměstských problémů,
jako urbanistických, dopravních i plnění
reprezentativní funkce ve vztahu k zahraničí.
Současně však vládní návrh
sleduje i výrazné posílení městských
částí jak na úseku samosprávné
působnosti, tak při výkonu státní
správy s tím, aby se výkon těchto
funkcí obyvatelům hlavního města Prahy
přiblížil jako nezbytný předpoklad
demokratického řízení města.