Předsedkyně České národní
rady Dagmar Burešová, místopředsedové
České národní rady Václav Žák,
Michal Kraus, Zdeněk Malík, Jan Kasal a 175 poslanců
České národní rady.
Členové vlády České republiky,
předseda vlády Petr Pithart, místopředsedové
vlády Milan Lukeš a Antonín Baudyš, ministr
pro hospodářskou politiku a rozvoj Karel Dyba, ministr
financí Karel Špaček, ministr výstavby
a stavebnictví Ludvík Motyčka, ministr školství.
mládeže a tělovýchovy Petr Vopěnka,
ministr kultury Milan Uhde, ministr práce a sociálních
věcí Milan Horálek, ministr zdravotnictví
Martin Bojar, ministr průmyslu Jan Vrba, ministr zemědělství
Bohumil Kubát, ministr státní kontroly Bohumil
Tichý, ministr životního prostředí
Bedřich Moldan a ministr vlády Jaroslav Šabata.
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Vážené paní poslankyně, vážení
páni poslanci, milí hosté. Všechny vás
srdečně vítám na 5. schůzi
České národní rady a zejména
ráda mezi námi vítám českou
vládu v čele s premiérem Petrem Pithartem.
(Potlesk.)
Předsednictvo ČNR navrhuje rozšířit
pořad dnešní schůze proti návrhu,
který byl uveden na pozvánce. Pro lepší
přehled vám tento návrh byl rozdán.
Máte ho všichni a prosím, abyste mi sdělili.
pokud někdo z vás si přeje navrhnout změnu
nebo doplnění navrženého pořadu.
Je tomu tak? Má někdo návrh na doplnění?
Poslanec Josef Šimeček: Doporučuji
zařadit bod "Různé".
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Bod "Různé" je bod 7. "Interpelace,
otázky a podněty." Podle jednacího řádu
bod "Různé". jako takový - neexistuje.
Čili musíme dostat váš námět
do bodu 7.
Poslankyně Anna Röschová: Nenašla
jsem v programu bod "Volby soudců", který
měl být na tomto plenárním zasedání.
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
O volbě soudců jsme se nakonec dohodli na předsednictvu,
že vzhledem k tomu. že ministerstvo spravedlnosti předkládá
další návrhy, budeme celý tento bod
probírat na příští schůzi.
Ministerstvo spravedlnosti nebylo sto naprosto přesně
vyhovět našim požadavkům, takže je
zapotřebí to v tomto směru doplnit. Prosím
další náměty?
Poslanec Ivo Palkoska: Domnívám se,
že paní doktorka Röschová by toto mohla
vysvětlit, pokud jde o soudce.
Poslankyně Anna Röschová: Včera
se na své schůzi ústavně právní
výbor velice důkladně zabýval návrhy
na volbu soudců a 26 justičních čekatelů
navrhl na volbu na dnešním plenárním
zasedání a zbývající na příštím
plenárním zasedání. Takže jsem
nyní trochu zmatená, protože nevím,
proč těch 26 justičních čekatelů
nebylo plenárnímu zasedání předloženo
ke schválení.
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Odpověděla bych paní poslankyně Röschové,
že jsme tuto otázku řešili na předsednictvu.
Rozhodli jsme se, že stejně vzhledem k tomu nepatrnému
počtu soudců se personální stav v
justici podstatně nezmění, že nemáme
potřebné podklady a že tu otázku budeme
řešit celou. Ono totiž vzhledem k tomu, jak probíhaly
dřívější rozpravy, pokud jde
o soudce, lze očekávat, že by mohly vzejít
určité námitky vůči některým
osobám a že poslanci by měli mít možnost,
aby ve 14-ti dnech nebo 3 týdnech, které nás
dělí od příštího zasedání,
se mohli v místě bydliště, popř.
u občanských iniciativ atd. o jednotlivých
soudcích informovat, aby už přišel seznam
soudců na plénum tak, aby se zde nemusely jednotlivé
osoby soudců řešit na plénu, aby se
to skutečně vyřešilo na výborech,
kde máte možnost si případně
i soudce přizvat, přizvat si ministra spravedlnosti,
chtít po něm vysvětlení. Stačí
tato odpověď paní poslankyni Röschové?
Poslankyně Anna Röschová: Nestačí,
ale nedá se nic dělat.
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Je mi líto, ale my jsme se domnívali. že tento
způsob bude pro poslance nejpřijatelnější.
Čili - jsou nějaké další návrhy?
(Nejsou.)
Zjišťuji, že podle prezenční listiny
je v sále přítomno 162 poslanců, ale
zase se táži, jestli se někdo z vás
nezapomněl podepsat. Pokud ano, prosím, aby tak
učinil. Je to důležité kvůli
hlasování. (Vyzvaní poslanci odcházejí.)
Předpokládám, že skrutátoři
donesou počet poslanců, protože si myslím,
že otázka pořadu nebude příliš
sporná, dávám hlasovat o tom, kdo souhlasí
s navrženým pořadem. Kdo souhlasí, ať
zvedne ruku! (Hlasuje se.) Je to evidentní nadpoloviční
většina.
Prosím nyní, aby zvedl ruku ten, kdo nesouhlasí
s navrženým pořadem. (Dva.)
Kdo se zdržel hlasování? (Dva.)
Prosím ověřovatele, aby mi sdělili.
jaký je počet poslanců v této chvíli.
180, je tedy pořad schůze nadpoloviční
většinou schválen. Děkuji vám.
Nyní přistoupíme k projednávání
dalších bodů pořadu. Chci vás
upozornit, že pan předseda vlády Petr Pithart
požádal o vystoupení na dnešní
schůzi. V souladu s jednacím řádem
mu bude uděleno slovo hned po prvním bodu našeho
programu.
Dále bych vás chtěla poprosit, abyste se
do rozpravy hlásili zásadně písemně,
tak jak jsme to už posledně zavedli a myslím,
že se to velice osvědčilo.
Nyní můžeme přistoupit k projednávání
pořadu 5. schůze ČNR. Prvním bodem
je
Předsednictvo ČNR na své schůzi 6.
září t.r. vzalo na vědomí rezignaci
poslance ČNR Jana Bubeníka a na své další
schůzi 13. září prohlásilo
nastoupení náhradníka pana Františka
Nerada na uprázdněný poslanecký mandát.
Pana poslance Nerada mezi námi dnes srdečně
vítám a zároveň bych vám ho
chtěla představit. (Poslanec Nerad se představuje
povstáním.)
Protože podle ústavního zákona o čs.
federaci. je každý poslanec povinen složit poslanecký
slib první schůzi, které se po svém
nastoupení do poslanecké funkce účastní,
prosím jej, aby předstoupil ke složení
slibu. Ještě bych připomněla. že
podle ústavního zákona odmítnutí
slibu nebo složení slibu s výhradou má
za následek ztrátu mandátu.
Předsedkyně mandátového a imunitního
výboru paní poslankyně Röschová
přečte ústavním zákonem předepsanou
formuli slibu a pan poslanec Nerad vykoná slib do mých
rukou se slovem "slibuji".
Prosím, abychom přistoupili ke složení
slibu. (Přítomní povstávají.)
Poslankyně Anna Röschová: "Slibuji
na svou čest a svědomí věrnost České
republice a České a Slovenské Federativní
Republice. Budu dbát vůle a zájmu lidu, řídit
se ústavními a ostatními zákony České
republiky a České a Slovenské Federativní
Republiky a pracovat k tomu, aby byly uváděny v
život.
Poslanec František Nerad: Slibuji.
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Paní poslankyně, páni poslanci, předávám
slovo předsedovi vlády České republiky
panu Pithartovi. Pokud budete mít nějaké
případné dotazy, prosím, abyste je
přednesli v bodu 7 našeho pořadu - interpelace,
otázky a podněty poslanců ČNR na členy
vlády. V dalším bodě potom budou odpovědi
členů vlády a pan předseda vlády
by také odpověděl.
Předseda vlády České republiky
Petr Pithart: Vážené paní
a pánové, vážená Česká
národní rado, přihlásil jsem se o
slovo, protože pokládám za svoji povinnost
informovat vás o události, která vzrušila
a vzrušuje naši veřejnost, totiž o jednání
našich vlád v Kroměříži,
ale především o tom, co všechno tomuto
jednání předcházelo.
Myslím si, že je nezbytně nutné, abyste
o tom byli plně informováni. Vláda České
republiky velmi dobře chápala význam tzv.
malé privatizace, ale nejen to, chci vám dokázat,
že z tohoto pochopení také vyvodila nezbytné
závěry a jednala rychle a energicky. Bez zaváhání
řeknu, že ani slovenská vláda ani federální
vláda pro zdar společné schůze v Kroměříži
neudělaly nic a troufám si říci, že
bez aktivity české vlády by jednání
v Kroměříži skončilo fiaskem,
byla by to ostuda, protože toto jednání bylo
předem ohlášeno, veřejnost byla o něm
informována a víte, že probíhalo za
účasti prezidenta republiky.
Neváhám ani říci, že v této
souvislosti bych rád vládu pochválil - vy
si samozřejmě názor učiníte
sami. Vůbec mně v této souvislosti napadá,
že máme možná malý smysl pro vlastní
sebepropagaci. Já když jsem tázán na
to, co je to česká politika a co ji zakládá,
hovořím spíše než o obsahu o stylu,
který bych rád spolu s vámi vtiskl české
politice a v té souvislosti mluvím o střízlivosti,
věcnosti, neokázalosti, solidnosti. Možná
však, že tu neokázalost malinko přeháníme
a někdy tak ztrácíme příležitost
dokázat, co všechno česká vláda
dělá. Když už jsem u té sebepropagace,
chci využít této příležitosti,
abych vám řekl, že například
zákonné opatření předsednictva
Federálního shromáždění
o rozšíření funkcí obsazovaných
jmenováním provádí v tuto chvíli
pouze česká vláda, tedy nikoli slovenská
ani federální. Česká vláda
od prvého dne koordinuje postup při realizaci tohoto
zákonného opatření, koriguje chyby,
které se přitom objevují a v těchto
dnech završuje první fázi tohoto procesu, tzn.
u dvou nejpočetnějších - co do počtu
podniků - resortů, totiž ministerstva průmyslu
a ministerstva strojírenství a elektrotechniky.
Odpusťte tuto malou vsuvku, ale pokládal jsem ji za
nutnou. Návrh zákona o převodech některých
věcí ve vlastnictví státu do vlastnických
fyzických nebo právnických osob, tzv. "malou
privatizaci" předložili federální
ministr financí a oba republikoví ministři
pro správu národního majetku a jeho privatizaci.
Předložili návrh nedokonalý, beze všech
podkladů, beze všech výpočtů,
které by orientovaly vlády při obtížném
rozhodování.
Nejdříve vás tedy seznámím
s časovým sledem událostí. Návrh
zákona byl vládě české republiky
doručen teprve 19. září 1990, přičemž
k tomuto dni neproběhlo připomínkové
řízení, to bylo zahájeno teprve tohoto
dne, ale pro krátkost času nebyly nakonec žádné
připomínky zpracovány. S ohledem na tuto
časovou tíseň nebylo možno již
návrh zákona projednat v Legislativní radě
vlády České republiky a v jejích pracovních
komisích. Proto byl narychlo svolán rozšířený
sekretariát Legislativní rady vlády České
republiky. Výsledky jednání tohoto sekretariátu
byly rozeslány členům vlády jako podklad
pro jednání vlády České republiky.
to se mělo uskutečnit ve středu 26. září
1990, tedy pouhý jeden den před konáním
společného zasedání všech tří
vlád v Kroměříži. Ani v tuto
chvíli pochopitelně nebyly známy výsledky
připomínkového řízení.
S ohledem na zjištěné nedostatky předloženého
návrhu jsem po poradě s I. místopředsedou
vlády panem dr. Vlasákem rozhodl v úterý
23. září, tedy o den, urychleně svolat
mimořádné zasedání vlády
České republiky na 16. hodinu. To proto, že
jsme vešli ve styk s vládou slovenskou a pozvali jsme
jejich legislativce, tak jako legislativce federální
vlády, aby přijeli do Prahy a zúčastnili
se této schůze vlády a aby se připravili
na přenocování v Lazarské 7. Při
tomto zasedání vláda konstatovala, že
návrh je třeba dopracovat, neboť měl
závažné nedostatky. Především
nebylo respektováno ústavní rozdělení
kompetencí mezi federací a republikami a místo
návrhu federálního zákona - říkejme
mu hmotně právní úprava těchto
vztahů - a návrhu republikového zákona
- dejme tomu procesně právní regulace těchto
vztahů - byl vypracován a předložen
pouze návrh zákona Federálního shromáždění.
Tento nedostatek by nebylo možno odstranit v Kroměříži,
neboť udělat z jednoho zákona dva, není
práce na dobu kuřácké přestávky.
Chci vás informovat, že v poslední době
v mnoha případech federální zpracovatelé
návrhu nerespektují ústavní principy
rozdělení působnosti mezi federací
a oběma republikami a předkládají
návrhy, v nichž jsou upravovány i otázky,
které federaci upravovat nepřísluší.
Ve svých důsledcích to pak znamená,
že vláda České republiky musí
návrhy rozporovat. Abych byl konkrétní, uvádím,
že jen za období od 1. července do současnosti
bylo takových vadných návrhů vládě
České republiky předloženo pět.
Mezi nimi je nejenom zmíněný malý
privatizační zákon, ale také jiné
závažné právní úpravy,
jako například návrh zákona o zaměstnanosti.
A tento nepříznivý trend bohužel pokračuje
i nadále, neboť dnes se vláda zabývá
dalšími návrhy, které ukazují
stejné nedostatky. Jedná se o návrh zákona
o zemědělské výrobě provozované
samostatně hospodařícími rolníky,
o návrh zákona o ochraně hospodářské
soutěže, o návrh zákona o cenách
a o návrh zákona o úpravě vlastnických
vztahů k půdě.
To byl tedy první závažný a v Kroměříži
neodstranitelný nedostatek předložených
návrhů. Ale byly tam i jiné. V návrhu
nebyl vyjasněn vztah k dalším souvisejícím
právním úpravám, například
k připravovanému návrhu zákona o majetku
obcí. Bylo potřeba samozřejmě dopracovat
návrh i po stránce legislativní techniky,
ale to je běžné, to se děje v každém
případě, takže bych to tady nerad zvláště
vytýkal.
Na základě závěru tohoto mimořádného
jednání vlády České republiky,
které skončilo pozdě v noci, byl návrh
legislativními pracovníky přepracován.
Tohoto přepracování se zúčastnili
- jak už jsem řekl - i zástupci sekretariátu
legislativních rad vlády federální
a slovenské a také republikových privatizačních
ministerstev. Vidíte tedy, že jsme zvolili zcela bezprecedentní
postup bez ohledu na jakékoliv prestižní ohledy.
Chci rád zdůraznit, že všichni zúčastnění
jednali maximálně vstřícně
a věcně. Dne 26. září 1990
byl přepracovaný návrh dán k dispozici
federální vládě i vládě
slovenské. Téhož dne se vláda problematikou
malého privatizačního zákona zabývala
ještě jednou na svém řádném
zasedání. Vláda Slovenské republiky
začala tento návrh projednávat až večer
ve 21.00 hodin před jednáním v Kroměříži,
federální vláda jej vůbec neprojednávala.
Vládou České republiky připravený
návrh malého privatizačního zákona
se stal základem jednání v Kroměříži,
přičemž všichni zúčastnění
konstatovali, že takto připravený návrh
je jediným možným základem dalšího
jednání.
Slyšeli jste, že tedy vláda České
republiky se návrhem zákona zabývala dvakrát,
dohromady celkem 13 hodin. Oč jsme vedli spory? Chtěl
bych do této problematiky, související s
tzv. preferencemi, vnést trochu více jasna. Zvažovali
jsme samozřejmě zájmy současných
zaměstnanců provozních jednotek, zvažovali
jsme samozřejmě zájmy těch, kteří
chtějí provozní jednotky vydražit. Ale
především jsme zvažovali zájmy
16 mil. konzumentů.