Místopředseda ČNR Václav Žák:
Zopakuji to: pan poslanec Výborný, protože
nebyly přijaty pozměňovací návrhy
pana poslance Sedláčka a paní poslankyně
Marvanové, bere svůj pozměňovací
návrh zpět.
Zpravodaj - poslanec Josef Ježek: Zdá se, že
jsme tímto všechny pozměňovací
návrhy vyčerpali. Nyní bychom se měli
ještě vrátit k upozornění zástupce
navrhovatele, tzn. nahradit v § 23/3, v § 31/4 a v §
38 /20 kroužek čtverečkem.
Místopředseda ČNR Václav Žák:
Takže mám o tomto návrhu dát hlasovat?
(Hlasy: ne.) Děkuji.
Zpravodaj - poslanec Josef Ježek: Ještě
bych upozornil na problém v § 1.
Místopředseda ČNR Václav Žák:
Pane poslanče, bylo to předmětem pozměňovacího
návrhu?
Zpravodaj - poslanec Josef Ježek: Ano. Jedná se o to, že v § 1 je zatím napsáno "...a dalších měst, pokud tak stanoví předsednictvo ČNR", za b) , za c) a za f) . Jelikož jsme schválili zákon o obcích tak, jak jsme ho schválili, tak by § 1 za b) měl znít: "zastupitelstva měst Brna, Ostravy, Plzně a Ústí nad Labem a statutárních měst".
Dále za c) : " obvodní zastupitelstva ve městech Brno, Ostrava, Plzeň, Ústí nad Labem a ve statutárních městech."
A za f) : "místní zastupitelstva v hlavním
městě Praze a ve statutárních městech".
Místopředseda ČNR Václav Žák:
Děkuji panu poslanci Ježkovi za připomínku,
která uvedla zákon o volbách do souladu s
přijatým zákonem o obcích. Kdo je
pro tuto úpravu?
Poslanec Petr Čermák: (technická poznámka z místa)
Myslím, že je nutno tuto poznámku
zkrátit a říci pouze ve "statutárních
městech", protože není rozdíl mezi
Brnem, Ústím nad Labem a např. Opavou.
Poslanec Petr Lom: Navrhuji znovu zvážit, jestli
máme o tomto návrhu hlasovat, protože v navrhovaném
zákoně je "... dalších měst,
pokud tak stanoví zákon . A protože jsme včera
odhlasovali, že tak stanoví, tak dnes ...
Místopředseda ČNR Václav Žák:
Obávám se, že pan poslanec Ježek má
na mysli, že ve společné zprávě
je změněno "zákon na "předsednictvo
ČNR".
Zpravodaj - poslanec Josef Ježek: Čili, v prvním
návrhu bylo: "... pokud tak stanoví zákon"
a ve společné zprávě výborů:
"... pokud tak stanoví předsednictvo ČNR"
a k tomu vyjmenování čtyř měst.
Místopředseda ČNR Václav Žák:
Takže navrhujete vrátit se k původní
formulaci?
Zpravodaj - poslanec Josef Ježek: Jedná se
o to, zda zde zase není problém v tom, že přece
jenom Brno, Ostrava, Plzeň a Ústí nad Labem
mají do voleb národní výbor takový,
jaký mají. Čili, z toho důvodu by
tady pravděpodobně ten výčet měl
zůstat. Přečtu další upřesnění.
Místopředseda ČNR Václav Žák: Myslím, že to stačí, pane poslanče. Čili, můžeme dát hlasovat o vaší původní formulaci. Kdo je pro úpravu textu § 1 podle návrhu poslance Ježka, ať zvedne ruku (hlasuje se - 118 hlasů pro) .
Návrh byl přijat.
Děkuji panu poslanci Ježkovi za odvedenou práci.
Kdo tedy souhlasí s vládním návrhem zákona ČNR o volbách do zastupitelstev obcí podle sněmovního tisku 34 ve znění společné zprávy výborů ČNR podle sněmovního tisku 47 a ve znění přijatých pozměňovacích návrhů, ať zvedne ruku (hlasuje se - 156 hlasů pro) . Kdo je proti tomuto návrhu? (Nikdo.) Kdo se zdržel hlasování ? (15)
Návrh byl přijat. (Potlesk.)
Z pověření paní předsedkyně
předávám další řízení
schůze panu místopředsedovi Krausovi.
Místopředseda ČNR Michal Kraus: Vážené
kolegyně, vážení kolegové, dovolte
mi, abych se ujal slova a přešel k dalšímu
bodu pořadu, kterým je
Schválení zákonných opatření
předsednictva České národní
rady podle sněmovních tisků 36, 37 a 38,
Předpokládám, že jste všichni ve svých materiálech sněmovní tisky nalezli a dovolte tedy, abych pokračoval.
V době, kdy Česká národní rada nezasedala, schválilo předsednictvo ČNR dne 20. července 1990 tři zákonná opatření, která jste obdrželi s pozvánkou na dnešní jednání. Každé zákonné opatření nyní projednáme zvlášť a přijmeme k němu samostatné usnesení.
Sněmovní tisk 36 obsahuje zákonné opatření předsednictva České národní rady o zřízení Úřadů práce v České republice. Podkladem pro přijetí tohoto zákonného opatření předsednictva byl vládní návrh zákona České národní rady o zřízení Úřadů práce, který jste již dříve obdrželi jako sněmovní tisk 35.
Vzhledem k tomu, že jsem neobdržel písemné
přihlášky do diskuse, ptám se, má
zájem někdo vystoupit? Pan poslanec Payne.
Poslanec Jiří Payne: Já bych rád
poprosil pana ministra, aby nám upřesnil náplň
činnosti těchto Úřadů práce,
a to s ohledem na koncepci budoucí práce těchto
úřadů; zda skutečně odpovídá
našim podmínkám. Pokud bych se zabýval
způsoby práce v tomto oboru, vidím zde několik
cest a rád bych věděl, kterou cestou se chce
pan ministr ubírat.
Místopředseda ČNR Michal Kraus: Ano, to je návrh, já se zeptám sněmovny, zda s tímto návrhem souhlasí (Hlasuje se.) 91. Kdo je proti? (4) Kdo se zdržel hlasování? (56) . Děkuji.
To znamená, že návrh pana poslance Paynea byl
schválen. Já bych požádal pana ministra
Horálka, aby se ujal slova. Děkuji.
Ministr práce a sociálních věcí ČR Milan Horálek: Paní předsedkyně, vážení poslanci. Stojíme na prahu tržní ekonomiky. Tak, jako je obvyklé, že jdeme koupit zboží - jdeme do obchodu, chceme dělat něco s penězi, jdeme do banky, s devizami do devizové banky atd., tak také trh práce musí mít svou instituci. Musí mít instituci moderní, odpovídající dnešní Evropě.
Vybudovat tuto instituci jsem si vzal i za svůj osobní úkol. Co to znamená? Je to instituce jenom pro nezaměstnané? Pro vaši informaci, k 31. 8. - jste první, kdo se to dovídá - bylo v České republice 14 680 neumístěných žadatelů o práci, z toho dělníků 7 307, technickohospodářských a jiných duševních pracovníků 7 373. Z těch 14 680 pobíralo některou naši podporu ze sociálního zabezpečení v ČR 6 465 lidí. Nárůst 50 % oproti předchozímu měsíci. Předchozí měsíc oproti červnu nárůst 50 %. Ani tato situace není tím hlavním důvodem. Důvodem je instituce sama o sobě.
I člověk, který nebude mít vůbec žádné obtíže se zaměstnáním, když si zamane, že se mu jeho dnešní kvalifikace - profese nelíbí, má mít možnost - v každém civilizovaném státě tomu tak je - aby se někdo zeptal, co jiného by mohl dělat, má mít možnost zeptat se, na co se ve společnosti bezplatně rekvalifikuje, má mít možnost ptát se, jaká veřejně prospěšná pracovní místa jsou, má mít možnost vůbec jako občan kontrolovat procesy na tomto trhu práce. K tomu musí být instituce. Nenašli jsme jiný název než Úřady práce, přestože každému říkám, že to jsou služby zaměstnanosti.
Tímto zákonným opatřením musí ministr předvídat, jinak tam nemá co dělat - z 20. června, protože schválení zákona o zaměstnanosti všemi třemi parlamenty bude zřejmě říjnovou záležitostí a účinnost od 1. ledna 1991. To je příliš dlouhá doba odkladu. Mému slovenskému kolegovi se už mstí, že nepostupuje podobně rychle a v zájmu těchto 7 000 a v zájmu toho, aby lidé rychle nacházeli nové pracovní příležitosti, zaručeně, aby vznikly rekvalifikace, které budou cílevědomé a na jejichž konci neprožije člověk druhé zklamání. Poprvé proto, že byl odněkud propuštěn, podruhé proto, že na co se rekvalifikoval není také k dispozici jako pracovní místo.
V zájmu toho a všeho dalšího tyto služby zaměstnanosti rychle buduji. Za prvních 14 dní postupu zákonného opatření, za něž předsednictvu děkuji, jsem už jmenoval 15 ředitelů Úřadů práce a založil zakládacími listinami tyto úřady. Co to znamená? To je zařízení včetně místností, základní vybavenosti, toho, že ta věc půjde rychle dopředu. Každý, kdo víte, jak je těžké sehnat jeden nebytový prostor, si musíte představit, že nás šest, kteří to děláme, protože ministerstvo teprve buduji, mělo dva dny dovolené za toto léto.
Do konce týdne bude 20 Úřadů práce a do 15. září jich bude již 50. Od 1. října těchto 50 ředitelů pojede na internátní školení - z počátku dva týdny - v centrále Ústředního ústavu práce v Norimberku. To dělám všechno přesto, že nemám jediný fenik v kapse. Způsob, jakým se to platí: je to za jejich náklady, není na to mezistátní smlouva, to by všechno příliš dlouho trvalo. Prostě, kdysi jsem tam profesoroval, před 25 lety a moji tehdejší žáci a kolegové usoudili, že neexistuje jenom problém této sítě v NDR, ale i v Československu a vycházejí nám vstříc. A podobně dojednáme s britským kolegou ministrem zaměstnanosti Howardem, s rakouským kolegou ministrem práce a sociálek Geprtem - tam již všude byli a půjdou dále lidé na větší školení, krátkodobé stáže, někdy jenom nakouknout na některé problémy.
Tyto úřady teď budou tedy plnit služby zaměstnanosti. Za prvé poradenskou činnost včetně toho, že i neustále, bohužel, rostoucí počty osamělých žen živitelek naleznou zastoupení otce, když tam dovedou svou 14 - 15 letou ratolest, aby se dověděla, co je lepší v životě dělat. než to, v čem se zrovna shlédla. Bude tam rekvalifikační sekce, ta se rozbíhá. Začíná pracovat v řadě okresů, příští týden, i díky iniciativě jedné naší paní poslankyně, přijedou opět z OIRT - pan Harmac, s jehož pomocí budeme zřizovat i vzorová rekvalifikační střediska na jejich náklady, abychom se měli kde poučit.
Já totiž, aby bylo jasné, jsem odchovanec racionalizace nehodlám se dlouho zdržovat něčím, co je jinde ve světě vymyšleno a bezvadně funguje. Prostě, naše výzkumáky toto nepřipravily, takže to připravujeme takto. (Potlesk.)
Třetí sekce je zprostředkovatelská. Bude vybavena 16bitovými počítači; až nám spoje dají linie, bude tato věc fungovat tak, že kdykoliv se zeptáte, dozvíte se cokoliv, kde je jaké pracovní místo.
Čtvrtá sekce je pro zřizování veřejně prospěšných pracovních míst, tu síť příliš nerozšiřuji, protože si každý myslí, že máme peníze na to, abychom zřizovali zbytečná pracovní místa. Ne, prosím, to nebude pro lidi, kteří jeden den vykopou díru, aby ji druhý den přišli zahazovat. To bude pro nová efektivní pracovní místa.
Pátá je sekce pro výplatu sociálních
dávek a příspěvků. To je vše,
děkuji vám. (Potlesk.)
Místopředseda ČNR Michal Kraus: Děkuji,
pane ministře. Hlásí se pan poslanec Payne.
Poslanec Jiří Payne: V podstatě souhlasím
s tím, že je třeba zřídit Úřad
práce za účelem vyplácení podpory,
za účelem poradenství nebo podávání
informací, také za účelem rekvalifikace.
Tato činnost se nazývá pasivní sociální
politikou. Je typická pro země s vysokým
podílem rezervního kapitálu a myslím
si, že mezi ně patří i západní
Německo. Tato země v současném okamžiku,
v jakém se nachází naše ekonomika, nám
není dobrým vzorem. Domnívám se, že
když už tady bylo řečeno, že bychom
se měli poučit ze zkušeností, které
už byly vymyšleny někde jinde na světě,
že bychom se měli zaměřit především
na tzv. aktivní sociální politiku, tj. vytváření
pracovních příležitostí, vyhledávání
mezer na trhu a zakládání drobných
družstev. Domnívám se, že by tato činnost
měla být daleko podstatnější
součástí - ta aktivní sociální
politika Úřadu práce - než ta pasivní
(potlesk).
Místopředseda ČNR Michal Kraus: Děkuji, pane poslanče. Hlásí se ještě někdo další do rozpravy? (Nikdo se nehlásí.) Pokud ne, přistoupíme k hlasování. Poprosil bych, vzhledem k tomu, že nastal pohyb v počtu poslanců, aby nám Kancelář zjistila přesný počet poslanců, abychom vyhověli jednacímu řádu. (Pracovníci Kanceláře sčítají přítomné poslance.) Je přítomno 158 poslanců. Děkuji. Dovolte mi, abychom přistoupili k hlasování. Doporučuji přijmout následující usnesení: "Česká národní rada schvaluje zákonné opatření předsednictva ČNR ze dne 20. července 1990 o zřízení Úřadu práce podle sněmovního tisku 36."
Kdo souhlasí s tímto návrhem usnesení, ať zvedne ruku. (Hlasuje se.) 149 poslanců pro. Je někdo proti? (Hlasuje se.) Nikdo. Zdržel se někdo hlasování? (Hlasuje se.) 2 poslanci. To je dohromady 151 poslanec.
Usnesení bylo přijato.
Dříve než přikročíme k projednání dalších zákonných opatření, dovolte mi jednu poznámku. Dalším bodem jednání jsou podněty, otázky a interpelace. Vzhledem k tomu, že předpokládáme, že dnešní jednání by mělo skončit kolem 17. hodiny, aby se mohlo sejít předsednictvo a vyhlásit přijaté zákony, a vzhledem k tomu, že se nepředpokládá zítra účast především pana premiéra, dovoluji si apelovat na vaši poslaneckou zodpovědnost, abychom stávající bod, tzn. projednání zákonných opatření, projednali tak, abychom měli dostatečný časový prostor k podnětům, interpelacím a otázkám. Děkuji.
Sněmovní tisk 37 obsahuje opatření
předsednictva ČNR o zřízení
ministerstva strojírenství a elektrotechniky České
republiky a o vymezení jeho působnosti. Podkladem
byl vládní návrh zákona, který
jste obdrželi již dříve jako sněmovní
tisk 29. Má někdo nějakou připomínku
k uvedenému zákonnému opatření?
Prosím, paní poslankyně Marvanová.
Poslankyně Hana Marvanová: Mám dotaz
k tomuto zákonnému opatření - podle
jednacího řádu může předsednictvo
ČNR přijmout zákonné opatření
jen v neodkladných případech. Není
mi úplně jasné, proč 20. července
přijímalo předsednictvo ČNR toto zákonné
opatření o zřízení ministerstva
strojírenství a elektrotechniky, když na plénu
České národní rady 10. 7. 1990, tedy
jen 10 dnů předtím, jsme schvalovali zákon
o opatřeních v soustavě ústředních
orgánů státní správy České
republiky. Chtěla bych vědět, zda nebylo
možné tuto změnu projednávat už
současně s tímto zákonem tak, aby
k tomu byla také možná náležitá
rozprava. A za druhé, zda to bylo natolik neodkladné,
aby se nemohlo počkat poté, kdy bude opět
svoláno zasedání ČNR.
Místopředseda ČNR Michal Kraus: Děkuji
paní poslankyni Marvanové. I když bych velice
nerad zasahoval do kompetence vlády, pokusím se
odpovědět sám. Po desátém červenci,
na základě jednání Federálního
shromáždění, bylo zrušeno federální
ministerstvo strojírenství a elektrotechniky atd.
a tím jsme byli nuceni přistoupit k organizaci českého
ministerstva, a já si myslím, že ta prodleva
by byla natolik dlouhá, a úsek strojírenství
je natolik významný, že jsme podle jednacího
řádu museli přistoupit k zákonnému
opatření tak, aby české ministerstvo
strojírenství a elektrotechniky mohlo být
konstituováno a mohlo zahájit svou činnost.
Pokud tomu tak není - pan ministr tady není - prosím
někoho z členů vlády, aby případně
vyvrátil nebo potvrdil moje slova. Pan premiér kývá
hlavou, takže zřejmě to tak je.
Předseda vlády ČR Petr Pithart: Je
to tak. Je to tři sta velkých až obrovských
podniků, které nemohou zůstat bezprizorné
po tak dlouhou dobu.
Místopředseda ČNR Michal Kraus: Děkuji. Má ještě někdo nějaký další dotaz nebo připomínku? (Nikdo se nehlásí.) Ne. Navrhuji tedy přijmout následující usnesení: "Česká národní rada schvaluje zákonné opatření předsednictva ČNR ze dne 20. července 1990 o zřízení ministerstva strojírenství a elektrotechniky České republiky a o vymezení jeho působnosti podle sněmovního tisku 37." Předpokládám, že počet poslanců ve sněmovně se nezměnil. Dovolte mi, abych přistoupil k hlasování. Kdo souhlasí s tímto návrhem usnesení, nechť zvedne ruku. (Hlasuje se.) 157 poslanců pro. Je někdo proti? (Hlasuje se.) Jeden poslanec proti. Kdo se zdržel hlasování? (Hlasuje se.) 4 poslanci se zdrželi hlasování.
Zákonné opatření bylo přijato.
Sněmovní tisk 38 obsahuje zákonné
opatření předsednictva České
národní rady o působnosti orgánů
České republiky při provádění
zákona o úpravě některých majetkových
vztahů řeholních řádů
a kongregací a arcibiskupství olomouckého.
Podkladem pro tento sněmovní tisk byl vládní
návrh zákona České národní
rady, který jste již dříve obdrželi
jako sněmovní tisk 30. Má někdo připomínku?
Prosím, pan poslanec Jakl.
Poslanec Ladislav Jakl: Chtěl bych využít
této příležitosti a poprosit zde přítomného
pana ministra kultury, zda by mi neodpověděl na
otázku, jaký je uvnitř ministerstva kultury
připraven mechanismus pro udělování
souhlasu dle tohoto zákonného opatření
a jakým způsobem budou volena kritéria tak,
aby nedocházelo nejen ke krácení případných
zájmů školství, kultury a podobně,
jak je tam vyjmenováno. ale i nároků řádů
a kongregací. Děkuji.
Místopředseda ČNR Michal Kraus: Pane
ministře, hodláte odpovědět? Prosím.
Ministr kultury Milan Uhde: Pane předsedající, paní poslankyně a poslanci, nerad bych chytal pana poslance za slovo a vyhledával výměnu názorů. Jistě mu jde o věcnou informaci.
Zvlášť velký a promyšlený mechanismus pro tuto věc není připraven. Na ministerstvu kultury existuje církevní odbor, který vede po listopadové revoluci zcela nový pracovník dr. Radovan Perka, člověk, který byl dlouhá léta pronásledován jako věřící. Jeho morální kredit je nesporný pro všechny strany. On se svými spolupracovníky, které si volí a ve které má důvěru, zabezpečuje, že při této proceduře nedojde ke křivdám v žádném směru. Je to kulturní člověk a má mou plnou důvěru.
Jak jsem informován o průběhu celé
věci, nedošlo k žádným neshodám,
protože i reprezentanti církevních řádů
a kongregací jeví neobyčejně hluboké
pochopení a lidský přístup pro případy,
kdy nemůžeme objekty tak rychle vyklidit, kdy se zejména
jedná o objekty zdravotnické, školské
a podobně, jak je uvedeno v zákonném opatření.
Díky tomuto pochopení, které je velké,
se domnívám, že ani v budoucnosti nedojde ke
konfliktům, a že se celá procedura uskuteční
tak rychle a citlivě, jak jen bude možno. Byl bych
vděčen, kdyby vám tato odpověď
stačila.
Místopředseda ČNR Michal Kraus: Má někdo další připomínku? Nemá. Navrhuji přijmout toto usnesení: "ČNR schvaluje zákonné opatření předsednictva ČNR ze dne 20. 7. 1990 o působnosti orgánů ČR při provádění zákona o úpravě některých majetkových vztahů řeholních řádů a kongregací a arcibiskupství olomouckého podle sněmovního tisku 38."
Kdo souhlasí s tímto návrhem usnesení? (161) Je někdo proti? Zdržel se hlasování? (3)