Místopředseda ČNR Václav Žák:
Děkuji. Prosím poslankyni Röschovou. Připraví
se poslanec Svoboda.
Poslankyně Anna Röschová: Pane místopředsedo, dámy a pánové, podala bych pozměňovací návrh, týkající se § 19 ve druhé větě prvního odstavce. Lhůta 60 dnů by se měla změnit na 45 dnů. Věta by zněla: Kandidátní listiny se podávají nejpozději 45 dní přede dnem voleb.
Zároveň s tím navrhuji změnu v § 20, protože to s tím souvisí. Tam, kde je lhůta 45 dnů, změnit na 30 dnů. Konec § by zněl: aby ve stanovené lhůtě, nejpozději do 30 dnů před konáním voleb, závady odstranila.
Velice stručně odůvodním, proč
to navrhuji. Vzhledem k tomu, že tento zákon bude
vyhlášen předsednictvem České
národní rady pravděpodobně zítra
či pozítří, určitou dobu bude
trvat, než se s ním občané seznámí,
domnívám se, že ani jedna volební strana
není schopna v termínu 15 - 17 dnů odevzdat
kandidátní listiny, protože je musí
projednat atd. Hlavně se to týká sdružení
nezávislých poslanců, kteří
k tomu mají ještě získání
určitého počtu podpisů. Proto podávám
tento pozměňovací návrh. Děkuji.
Místopředseda ČNR Václav Žák:
Děkuji paní poslankyni Röschové. Hovoří
pan poslanec Svoboda, připraví se pan poslanec Jiří
Jirásek.
Poslanec Ivo Svoboda: Za prvé pozměňovací návrh k § 19, odst. 1, kde první větu navrhuji ve znění: "Každá volební strana (§ 18) může - nejsou-li vytvořeny volební obvody - podat jednu kandidátní listinu".
Druhý pozměňovací návrh: V pracovním materiálu § 24, odst. 2 "Po změně, která by byla provedena na základě souhrnné zprávy výborů, by stanovil termín voleb na 75 dní od vyhlášení účinnosti zákona", a to by kolidovalo s ustanovením počtu členů zastupitelstva, kde je mezní termín podle § 5 též 75 dní před konáním voleb. Čili navrhuji vrátit se k původním 80 dnům, tak jak předpokládá pracovní materiál.
Za třetí formální návrh §
41 změnit na zjištění výsledků
voleb, neboť místní volební komise nejen
sčítá, ale především zjišťuje
výsledky voleb. Děkuji.
Místopředseda ČNR Václav Žák:
Děkuji panu poslanci Svobodovi. Hovoří
poslanec Jirásek, připraví se poslanec Giňa.
Poslanec Jiří Jirásek: Pane předsedající, dámy a pánově! Před večeří jsme projednali některé změny v návrhu zákona o obcích. Podle mého soudu jsme správně rozhodli o vypuštění § 34, odst. 2 a jeho nahrazení odvoláním na zvláštní předpisy. Tímto zvláštním předpisem je volební zákon. Mám na mysli ustanovení, které se týká zániku mandátu.
Navrhuji, aby do návrhu zákona o volbách byl zařazen nový paragraf, pravděpodobně § 50, který by zněl: Zánik mandátu
1. Člen zastupitelstva, který přestal být volitelný, ztrácí mandát. Odmítnutí složení slibu nebo slib s výhradou má za následek ztrátu mandátu. Ztrátu mandátu vysloví obecní zastupitelstvo, o jehož člena jde.
2. Druhý případ zániku mandátu: Člen obecního zastupitelstva se může svého mandátu vzdát. Mandát zaniká okamžikem, kdy vezme obecní rada rezignaci na vědomí.
3. Třetí odstavec tohoto paragrafu: Člen obecního zastupitelstva, který se dopustí úmyslného trestného činu ztrácí mandát pravomocným rozhodnutím soudu. Ztrátu vysloví obecní zastupitelstvo, o jehož člena jde.
4. Čtvrtý odstavec tohoto paragrafu: Z důvodu neslučitelnosti ztrácí člen obecního zastupitelstva mandát převzetím funkcí uvedených v § 4, odst. 2, přičemž ztrátu mandátu vysloví obecní rada.
5. Poslední odstavec tohoto paragrafu: Člen obecního zastupitelstva ztrácí mandát v případech uvedených v § 55, odst. 1, písm. a) a b) , tj. případ, kdy klesne počet poslanců pod minimální zákonem stanovenou mez, v tomto případě opět ztrátu vysloví obecní zastupitelstvo. Předpokládá se, že by ji vyslovilo tím, že vyhlásí nové volby. To je první návrh.
Druhý návrh se týká § 8, kde
vycházím ze znalostí z Prahy. § 8, odst.
2 uvádí, že ve volebních obvodech se
volí poměrná část členů
zastupitelstva odpovídající počtu
obyvatel v tomto obvodu, avšak nejméně 10 a
nejvíc 20 členů. Vzhledem k tomu, že
Praha má určité územní členění
a je rozdíl mezi počtem obyvatel na Praze 1 a na
Praze 4, doporučuji, aby byla vypuštěna minimální
mez 10 mandátů nebo 10 členů, aby
tam bylo ponecháno toto ustanovení: V těchto
obvodech se volí poměrná část
členů zastupitelstva odpovídající
počtu obyvatel v tomto obvodu, nejvýše však
20 členů. Nestanovoval bych minimální
mez těch 10, protože to může znamenat
slučování obvodů, překrývání
obvodů a ztrácí se kontakt s konkrétním
kandidátem, který je z daného územního
obvodu.
Místopředseda ČNR Václav Žák:
Děkuji panu poslanci Jiráskovi. Prosím pana
poslance Giňu, připraví se pan poslanec Marek
Benda.
(Technická poznámka: Nesouhlasí § 24
ze zákona se zpravodajskou zprávou, tady je to §
25.)
Poslanec Ivo Palkoska: Vážené kolegyně,
vážení kolegové, tento zákon
jsem nedělal. Nesouhlasí se společnou zprávou.
Laskavě si opravte na str. 2 společné zprávy
u § 5 si udělejte lomeno 1 nebo odstavec 1. Totéž
o dvě řádky dále, na str. 3 je napsáno
k § 18, to si laskavě přečíslujte
na § 17 a pak dále všechny paragrafy se zmenšují
o jednu, takto postupujte až na str. 5, kde je napsáno
k § 46. Místo toho má být § 44.
A dále vždy o dvě čísla se to
musí zmenšit. Je to chyba společné zprávy.
Já jsem ji nepřipravoval, ti co ji připravovali
šli odpočívat a požádali mě,
abych to zde přednesl.
Místopředseda ČNR Václav Žák:
Rád bych vysvětlil, že společná
zpráva byla dokončena dnes v 7 hodin ráno,
ti lidé na ní pracovali celou noc. Omluvte tento
detail a přečíslujte si to.
Poslanec Ondřej Giňa: Dámy a pánové, chtěl bych se vyjádřit k některým drobnostem a hned v úvodu bych měl připomínku k tomu, že z obsahu zákona je zřejmé, že by správný název zákona měl znít "o volbách do zastupitelstev v obcích v roce 1990". Dále bych se chtěl pozastavit u § 4, odst. 1) , kde bych navrhoval změnu, a to, že členem zastupitelstva by neměl být ten, který nevolil pro překážku, jak to vyplývá z odst. 2) , kde bych navrhoval u písm. b) neslučitelnost funkce prokurátora a člena zastupitelstva nevázat na splnění podmínky výkonu funkce prokurátora v oboru působnosti příslušné prokuratury. Stačilo by zde vymezení jako u soudce.
Dále ustanovení § 26 - doplnit slova " A vyvěšen seznam kandidátů, kteří nadále nekandidují". V návaznosti na ustanovení § 21.
Dále u ustanovení § 39, odst. 3) nahradit slovo
"voleb" slovem "hlasování",
takže část věty zní "po
ukončení hlasování".
Místopředseda ČNR Václav Žák:
Navrhuji, abyste příslušné paragrafy
doplnil podle toho, co máte na stole, aby je zpravodaj
mohl správně zařadit.
Poslanec Ondřej Giňa: (Příslušné informace předává zpravodaji.)
Mám zde ještě dvě drobnosti. V § 48, odst. 2) , první věta doplnit o slovo "z povolání".
To by bylo vše, promiňte, že jsem vás
zdržel.
Místopředseda ČNR Václav Žák:
Děkuji poslanci Giňovi a prosím pana poslance
Marka Bendu, aby se ujal slova.
Poslanec Marek Benda: Vážený pane předsedající, vážená česká vládo, vážená Česká národní rado měl bych k § 11 ve znění společné zprávy připomínku, aby bylo upraveno v první větě "nejpozději 14 dní" a současně v § 12, aby bylo v první větě upraveno "nejdéle do 7 dnů přede dnem voleb". Těmito dvěma úpravami má volič pouze týden na to zjistit chybu v seznamu, což je málo a mělo by to být na jednu nebo na druhou stranu rozšířeno. Buď tam dát nejpozději do 21 dnů přede dnem voleb nebo vypustit nejdéle do 7 dnů.
Nesouhlasil bych také s kolegou Jiráskem, že
by se měly volební obvody povolit i jedno - nebo
dvoumandátové nebo méněmandátové
- tento volební systém není udělán
a za druhé hrozí nebezpečí manipulace
současných národních výborů
s rozdělováním obvodů, když budou
malé. (Potlesk.)
Místopředseda ČNR Václav Žák:
Děkuji panu poslanci Bendovi a prosím pana poslance
Homolu.
Poslanec František Homola: Vážený
pane předsedající, dámy a pánové,
dovolte mi, abych k právě probíhajícímu
projednávání vládního návrhu
zákona o volbách, k jeho části realizace
a provedení, řekl krátkou poznámku,
kterou považuji za vážnou. Domnívám
se, že ve shodě s vámi je třeba z mnoha
nejmenovaných důvodů volby uskutečnit
ještě letos, ale nemělo by to být v
listopadu. K tomuto doporučení a návrhu jsem
veden několika praktickými důvody. Probíhající
proces dezintegrace střediskových obcí není
v mnoha případech ještě plně
ukončen a také obdobný nelehký proces
probíhá v některých městských
částech a obcích a tam je na samém
začátku. Přípravu kandidátek
volebních stran nebude tedy moci zahájit hned po
vyhlášení voleb. Domnívám se,
že doba dvou týdnů, která je uvedena
ve vládním návrhu je pro tuto činnost
výběru kandidátek naprosto nedostatečná.
Je proto třeba, aby se volby uskutečnily s dvou
až třítýdenním zpožděním,
oproti původně zamýšlenému termínu.
Tím také vznikne dostatečná lhůta
zhruba 30 dnů, která je slibnější
k tomu, aby se veškeré kandidátky podrobně
projednaly a byly připraveny.
Místopředseda ČNR Václav Žák:
Děkuji poslanci Homolovi a prosím pana poslance
Sedláčka.
Poslanec Michal Sedláček: Vážený pane předsedající, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, měl bych více připomínek a prosil bych, abyste pozorně sledovali příslušné argumenty. Nejdříve bych chtěl reagovat na návrh pana poslance odsunout volby na 30 dnů - to se ovšem blíží Vánoce a myslím, že to není nejlepší čas. Proces dezintegrace již byl zastaven vládním moratoriem, takže již k další dezintegraci nebude docházet.
Začal bych postupně. Chtěl bych se vrátit k § 8 ve vztahu k vymezování volebních obvodů. Ani já nesouhlasím s návrhem poslance Jiráska zrušit tu spodní hranici, protože si myslím, že v Praze stávající městské obvody jsou poměrně dost uměle vytvořeny a jestliže se budou volební obvody vztahovat k počtu obyvatel, tak stejně nikdy nevymezíme volební obvody, aby to odpovídalo 1 - 10. Takže to nebude ani kdybychom přistoupili na vymezení spodní hranice. Ale chtěl bych říci, že tady se opět nehovoří o sestavování volebních obvodů - kdo je bude vymezovat - nebo naopak hovoří se kdo je bude vymezovat , ale poměrně velmi vágně. Hovořili jsme tu několikrát o nebezpečí manipulace při volební geometrii, o možnosti manipulace při vymezování volebních obvodů. Poměrně jednoduchým odstavcem, který nepřinese vůbec žádný zásah do volebního zákona si myslím, že to lze upravit poměrně jakž takž. Navrhoval bych tedy zařadit odstavec 3 a to ve znění: volební obvody se vytvářejí skládáním volebních okrsků z voleb do Federálního shromáždění a České národní rady ve dnech 8. a 9. června 1990.
Dále bych měl návrh k § 28 odst. 2. Mrzí mě, že zde nebylo zahrnuto do společné zprávy stanovisko ústavně právního výboru, na kterém jsme se shodli. A to, shodli jsme se na tomto znění paragrafu odst. 2: ve státních veřejných sdělovacích prostředcích je volební agitace zakázána. Všechny volební strany mají rovný přístup k místním veřejným sdělovacím prostředkům. Proč to říkám. Tady je stanoveno - politická strana má rovný přístup ke státním veřejným sdělovacím prostředkům. Ale já si dost dobře nedovedu technicky představit jak všichni nezávislí kandidáti a všechny kandidující politické strany a hnutí mají rovný přístup k Československé televizi a Československému rozhlasu. Nevím kdy. A myslím, že jde o komunální volby, takže by se místní hledisko mělo upřesnit.
Dále bych měl návrh k § 31 odst. 4. A to je trochu zásadnější návrh, ale lze to velmi jednoduše upravit. Přečtu tady odst. 4 - je zde stanoveno na konci prvního poloodstavce, dá-li se to tak říci, věta, kde jsou uvedeny ostatní volební strany. Touto větou se voliči zamezuje možnost udělovat křížky osobnostem ve volební straně, kterou křížkují nahoře v kroužku. Řeklo by se na první pohled , že to nevadí, že se nic neděje, ale jaké jsou důsledky? Při rozdělování pořadí na kandidátce dochází pak k tomu, že o pořadí na této kandidátce nebudou rozhodovat voliči, kteří budou volit tuto stranu, ale naopak většinou voliči, kteří tuto stranu nebudou volit, ale jen tak si zakřížkují dvě, tři osobnosti. Dojde přesně naopak k tomu, než co chceme. Proto bych navrhoval, aby v této větě bylo slovo "ostatní" vypuštěno.
Pro rozdělování volebních mandátů
to nemá sebemenší význam, protože
rozdělování volebních mandátů
se rozděluje podle jiného principu. Ekvivalentně
z návrhu vypustit ve znění společné
zprávy § 39, odst. 3 - je-li při způsobu
volby, podle ustanovení 32 odst. 4 označena volební
strana a současně i kandidát ve sloupci této
strany, k označení kandidátů se nepřihlíží.
To navrhuji vypustit. Poslední moje připomínka
vede k takové trochu obavě - tady bylo řečeno
o tom, jak tento zákon neupřednostňuje
nikoho atd. Je to § 41 odst. 2, kde se hovoří
o způsobu rozdělování volebních
mandátů kandidátním stranám.
Já bych navrhoval, protože já jsem to doma
zkoušel hodně často po čítat
- navrhoval bych, aby to dělení počínaje
1, 3, atd. bylo nahrazeno 1, 4, 7. Ono to vede k častému
vyrovnání k tomu, že volební strany,
které předkládají celou volební
kandidátku podle počtu mandátu nejsou již
tolik zvýhodněny vůči těm volebním
stranám, které předkládají
buď jen jednoho kandidáta, nebo poměrně
málo kandidátů. Protože, když si
to spočítáte, tak to vychází
už lépe, není to natolik zvýhodněno.
To je všechno. Děkuji.
Místopředseda ČNR Václav Žák: Děkuji panu poslanci Sedláčkovi a prosím pana poslance Loma. Tam je technická poznámka.
Z pléna: Já jsem měl být na pořadu,
ale já to stahuji, protože to bylo řečeno
poslancem Jiráskem.
Místopředseda ČNR Václav Žák:
Děkuji, to je pan poslanec ... Nyní pan poslanec
Lom. Připraví se pan poslanec Payne.
Poslanec Petr Lom: Pane místopředsedo, dámy
a pánové, předem se omlouvám, jestli
moje poznámka nebude příliš právně
platná, ale vyplývá ze snahy, abychom si
ozřejmili určité souvislosti, které
přecházejí ze zákona o obecním
zřízení do zákona o volbách.
Já se omlouvám, že se vracím ke skončenému
zákonu o obecném zřízení -
jen na vysvětlenou, abych mohl přejít k §
1. V § 75 obcí, kde je ustanovena vztažnost tohoto
zákona na hlavní město České
republiky, je další část věty:
pokud zvláštní zákon nestanoví
jinak. Tedy vycházíme z předpokladu, že
takový zákon je o hlavním městě
Praze, který stanoví jinak. Pak máme v §
1 zákona o volbách do zastupitelstev úvodní
ustanovení, kde se hovoří o volbě
do senátu a do obecního městského
zastupitelstva, ačkoliv je v platnosti zákon o hlavním
městě Praze. Čili, že tento zákon
je nutno zrušit. Omlouvám se, jestli je to příliš
krkolomné, ale možná že by to bylo právně
vyhovující do zrušovacího ustanovení
§ 60 zakotvit, že se zrušuje rovněž
zákon příslušného čísla
o Národním výboru hlavního města
Prahy. Tím bychom mohli potom § č. 1 rozčlenit
na dva články. Článek 1 by zůstal
tak, jak je uveden a v článku 2 by se pravilo, že
volby do obecního zastupitelství a senátu
hlavního města Prahy budou provedeny dle zvláštního
zákona. To je první poznámka. Druhá
poznámka se týká § 19 - kandidátní
lístky, instituce, zmocněnce. Jestliže jde
o nezávislého kandidáta, i ten musí
mít zmocněnce a náhradníka s uvedením
adresy atd. jak stanoví písmeno e) čl. 2
§ 19. Nepřipadá mi to příliš
logické a navrhuji proto, že zmocněnec u nezávislého
kandidáta se nestanovuje, protože je to přílišný
formalismus.
Místopředseda ČNR Václav Žák:
Děkuji panu poslanci Lomovi a prosím pana poslance
Paynea, připraví se pan poslanec Macháček.
Poslanec Jiří Payne: Vážené předsednictvo, zbývající členové vlády a vytrvalí kolegové, již tady byla řeč o volební geometrii a všichni si jistě přejeme, aby nastávající volby byly regulérní. Z toho důvodu se domnívám, že také s ohledem na zvolený volební systém nutně musí zůstat ta minimální volební hranice v § 8.
Kromě toho kolega Sedláček tady navrhoval určité znění, které se týkalo také volebních obvodů, a sice, že by se sestavovaly z bývalých volebních okrsků.
Já bych navrhl jiné znění a potom
případně se s kolegou Sedláčkem
dohodnu, kdo z nás stáhne svůj návrh.
Navrhoval bych do přechodných ustanovení
dát do § 56 doplněk, odst. 3 ve znění:
Ve volbách do obecních zastupitelstev v roce 1990
se volební obvody skládají z volebních
okrsků vytvořených pro volby do zákonodárných
sborů v roce 1990.
Místopředseda ČNR Václav Žák:
Děkuji panu poslanci Payneovi. Teď, abych vyhověl
panu poslanci Lomovi a jednacímu řádu, tak
jsem přeskupil lístky a prosím proto pana
poslance Šumana, připraví se pan poslanec Frkal.
Poslanec Vladimír Šuman: Pane místopředsedo, vážení přátelé, vážení hosté, hlásím se skoro zbytečně, protože v podstatě pan poslanec Sedláček řekl to, s čím chci vystoupit, tak vás jenom prosím, týká se to § 31, že k tomu, aby mohlo platit to, co on navrhuje, škrtnutí toho slova "ostatní" volební strany - argumentace byla perfektní, nebudu ji opakovat. Je nutno v dalším odstavci 1. větě doplnit slovo "neoznačených".
Ta věta tedy bude znít: Takto volí předně jednotlivé označené kandidáty, dále tolik neoznačených kandidátů označené volební strany, kolik činí rozdíl počtu, a tak dále... .
Děkuji vám.
Místopředseda ČNR Václav Žák:
Děkuji panu poslanci Šumanovi, prosím pana
poslance Frkala, připraví se pan poslanec Macháček.
Poslanec Jiří Frkal: Pane místopředsedo, dámy a pánové, nechtěl jsem být upřednostněn ve své přihlášce, ale když tomu jednací řád tak říká, tak mi dovolte několik poznámek:
Jednak doporučuji přijmout návrhy na změnu termínů, které uvedla paní poslankyně Röschová, protože tyto návrhy zcela korespondují nejen s tím, co jsme projednávali ve výboru pro obchod a cestovní ruch, ale korespondují i s tím, že musíme samozřejmě jako Česká národní rada vytvořit předpoklady pro to, aby příslušné orgány měly dostatek času na to, tyto volby řádně připravit a tyto volby řádně zorganizovat.
Dále bych chtěl upozornit na § 24, odst. 3
v tom znění, které jsme dnes obdrželi
na stůl, kdy je doba trvání voleb navržena
od 8 do 20.00 hodin. Můj osobní názor je
ten, že to je zcela nedostatečné. Jestliže
budeme volit jeden den, vzhledem k územím, kde jsou
směnné provozy a pod., doporučuji a navrhuji,
aby byl tento termín změněn na 6 až
24.00 hodin.