Ale to je, prosím, jenom můj návrh, který
jsem si dovolil vyslovit jen proto, že jsem na to byl přímo
dotázán, co si myslí vláda. Tedy vláda
nemá, tak jako vy nemáte, jasné kritérium
a v tuto chvíli by se spíš přikláněla
pro pragmatické hledisko. (Potlesk) .
Poslanec Vladimír Čech: Na to jsem
čekal, nyní teprve jsem přesvědčen,
beru svůj návrh zpět. (Potlesk) .
Poslanec Jiří Payne: Hlásím
se do rozpravy. Podle § 23 byla zahájena rozprava.
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
K tomuto bodu !
Poslanec Jiří Payne: Nelze říci
jenom "k tomuto bodu" Tady je řečeno,
že byla zahájena rozprava. (Potlesk.)
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Takže pan poslanec Payne.
Poslanec Jiří Payne: Rád bych
připomenul, že paragraf, který se týká
svazku obcí, naprosto neřeší v těchto
svazcích obcí sistační pravomoci okresního
úřadu vůči tomuto svazku obcí.
Takový svazek obcí je v podstatě sloučením
obcí, ve kterém si obce ponechávají
původní název. Ale vzhledem k tomu, že
nejsme schopni, vzhledem k časové tísni,
vypracovat přesný způsob, jak bude státní
správa zajišťována vůči
obcím, které jsou ve svazku obcí, navrhuji,
aby paragrafy, které se týkají svazku obcí,
byly zcela vypuštěny.
Poslanec Oldřich Kužílek: Vzhledem k
reakci váhám, zda bych měl navrhnout to,
co mi dále umožňuje jednací řád,
t.j. aby jednání bylo přerušeno a tuto
věc projednal příslušný výbor.
To, co říkal poslanec Payne není úplná
drobnost, je to spíš něco, co nám trochu
ulétlo, co má další konsekvence a je
dobré to promyslet. Domnívám se, že
to, co navrhl, není náhodnost, zbytečnost
a neobvyklost, ke které došlo, ale abychom to brali
pozitivně a konstruktivně.
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Paní poslankyně Marvanová.
Poslankyně Hana Marvanová: Využiji této
situace. že byla rozprava znovu zahájena a přednesla
bych ještě jeden návrh, na který jsem
zapomněla a který koresponduje s tím, na
čem se usnesl ústavně právní
výbor. Jedná se o znění § 34,
odst. 2, ve kterém se mluví o tom, kdy zaniká
mandát člena obecního zastupitelstva před
uplynutím volebního období. Ústavně
právní výbor navrhoval doplnění
zákona o volbách v tom směru, aby mandát
člena obecního zastupitelstva zanikl i z jiných
důvodů než rezignací a ztrátou
volitelnosti. To bude řešit zákon o volbách,
a proto ústavně právní výbor
ve svém usnesení navrhl obecnější
formulaci tohoto ustanovení odstavce 2: "podmínky
zániku mandátu člena obecního zastupitelstva
upravuje zvláštní zákon". To je
můj pozměňovací návrh.
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Pan poslanec Jakl.
Poslanec Ladislav Jakl: Vážená paní předsedkyně, vážení poslanci, vážená vládo, stejně jako pan předseda vlády se domnívám, že otázka statutárních měst je velice složitá, závažná a citlivá. Právě proto se domnívám, že by nebylo správně ani principiální, ale naopak velice operativní, pokud bychom tuto problematiku chtěli řešit polovičatě teď bez důkladného rozboru tím, že bychom vyčlenili vyjmenováním některá města a zařadili je do 3. zákona o obcích. Myslím, že daleko serióznější by byl takový přístup, jestliže by vznikla např. při předsednictvu České národní rady komise pro statutární města, případně zákon formou zákonné iniciativy poslanců, při které by bylo nutno stanovit kritéria, při kterých se bude posuzovat, která města získají statut, dále mechanismus schvalování statutu, vyjasnit případné výhody nebo nevýhody, které z toho budou mít občané měst, dohadovací mechanismus, způsob odvolání a podobně. Pokud tato kritéria seriózním způsobem určíme, seriózním způsobem klasifikujeme, která města mohou a nemohou a na základě kterých důvodů, pak s klidným svědomím budeme moci říci, že jsme tuto problematiku řádným způsobem řešili. Odmítám způsob, který navrhujeme teď jen proto, že si to někde přejí - ale slyšíme, že si to přejí jen tam, kde to tlumočí jejich nesvobodně nezvolené orgány - nevíme nic o tom, kde obyvatelé jiných měst mají požadavky podobné, co si pod tím představují, kde si myslí, že by mohli být zkráceni na svých právech a kde zase ne.
Proto předkládám protinávrh ve smyslu odvolaného návrhu poslance Čecha - § 3 ve znění : "stanoví-li tak předsednictvo České národní rady po vyjádření vlády na návrh příslušné obce, může mít obec svůj statut".
To byl odstavec 1.
Druhý odstavec : obce se mohou členit na obvody.
Potom bych navrhoval, aby v pasážích tohoto
zákona a zákona o volbách tam, kde dříve
byl odkaz na statutární města, později
na města uvedená v § 3, bylo uvedeno : "města
uvedená v § 3, odst. 1"
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Vzhledem k návrhu pana poslance Kužílka
odporučuji, abychom udělali přestávku
na 30 minut a požádali ústavně právní
výbor, aby se věcí zabýval. Vzhledem
k tomu, že jde o návrh, který se týká
řízení schůze, dávám
o něm hlasovat. Kdo je pro (68) , kdo je proti (40) ,
zdržel se hlasování (41) . Návrh neprošel,
máme pokračovat v rozpravě. V tom případě
prosím, abychom se vrátili k původnímu
způsobu, abyste psali písemné přihlášky
do diskuse a označovali předmět, o kterém
budete diskutovat.
(Návrh z pléna: navrhuji ukončit rozpravu.)
Velice to vítám, ale podle jednacího řádu
to, bohužel, není možné. Kdo se hlásí
do diskuse. Poslanec Květ.
Poslanec Jan Květ: Vážená
paní předsedkyně, dámy a pánové,
do jisté míry chápu důvody, které
mohou vést k návrhu na vypuštění
§ 13 a 16 z nové verze, týkající
se svazku obcí, ale upozorňuji, že svazky obcí
se mohou stát užitečnými nástroji
regionální politiky. K tomu, aby byla možná
jejich kontrola, respektive sistační právo,
stačilo by upravit § 14, odst. 2) . Předkládám
návrh, který bude možná třeba
z hlediska ústavně právního dotvořit.
§ 14 odst. 2 by zněl: "Podrobnosti o postavení
a úkolech svazku obcí a vztahy obcí sdružených
v tomto svazku stanoví statut svazku obcí, který
podléhá schválení vládou České
republiky "
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová: Do rozpravy se přihlásil poslanec Výborný.
.
Poslanec Miloslav Výborný: Dámy a
pánové, pan předseda vlády správně
uvedl, že nám nemůže být lhostejné,
v jaké atmosféře proběhnou volby ve
velkých městech. Domnívám se, že
nám také nemůže být lhostejné,
v jaké atmosféře proběhnou volby v
malých místech a v malých obcích.
Proto navrhuji, aby § 30 pracovního materiálu
byl ponechán v textu, v kterém ho máme, neboť
pokud by byl přijat v textu společné zprávy
výborů, de facto budeme konstatovat, že až
do přijetí zákona o místním
referendu, nebude moci docházet k odlučování
malých obcí a řada menších obcí
na to doslova čeká.
Poslankyně Anna Röschová: Technická
poznámka - dřív než budeme pokračovat
v rozpravě, měli bychom vyřešit to,
zda pan premiér promluvil jako navrhovatel, či poslanec.
Domnívám se, že promluvil jako předkladatel
tohoto zákona, tudíž se jeho vystoupením
rozprava neotevřela. Pokud by vystoupil jako poslanec,
rozprava by se otevřela. (Potlesk.)
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Pan předseda vlády je členem vlády
a ta předkládá tyto zákonné
předlohy. Jestliže zdůvodňuje vládní
předlohu pan místopředseda Baudyš, podle
mého názoru není žádný
důvod, proč by nemohl, zvláště
když šlo o tak významnou připomínku,
to doplnit pan předseda vlády. Domnívám
se, že poslankyně Röschová svým
výkladem velice prospěje efektivnímu řízení
schůze. Navrhuji, abychom o jejím návrhu,
že pana předs edu vlády lze pokládat
za předkladatele zákona, hlasovali.
Poslanec Petr Lom: Paní předsedkyně,
dámy a pánové! I když chápu konstruktivnost
návrhu poslankyně Röschové, nemohu s
ní souhlasit, protože premiér české
vlády Pithart v tomto případě podal
svoje vysvětlení, svůj komentář
a již předtím dříve zmocnil navrhovatele,
kterým on nebyl. V tomto případě skutečně
vstoupil do rozpravy a formálně to bylo potvrzeno
předsedkyní České národní
rady tím, že vyslovila slova, že otvírá
rozpravu. (Potlesk.)
Poslankyně Anna Röschová: Beru to zpět.
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Dobře. Poslanec Lom se tedy může ujmout
slova.
Poslanec Petr Lom: Chtěl jsem několika slovy podpořit návrh poslance Paynea, protože k obhajobě regionálních zájmů postačí, jestliže obce budou postupovat podle § 21, kde mohou vytvářet sdružení, mohou spolupracovat a mohou obhajovat svá práva a zájmy. To plně spadá do oblasti regionálních zájmů.
Naproti tomu v § 13 nového přečíslovaného
znění návrhu zákona o obecním
zřízení vidím největší
překážku proč budu hlasovat pro návrh
poslance Paynea v tom, že zde není žádné
omezení. Teoreticky celá oblast, celá část
České republiky by se mohla prohlásit za
svazek obcí se z toho vyplývajícími
důsledky. To, že tady není limitace, považuji
za veliký právnický nedostatek tohoto znění,
a proto budu hlasovat, aby § 13 a paragrafy týkající
se svazku obcí byly vypuštěny. Děkuji.
(Potlesk.)
Poslanec Josef Ježek: Vážená paní předsedkyně, vážené poslankyně, vážení poslanci! Znovu se vrátím k problematice statutárních měst. Chtěl bych říci, že ta kritéria pro vymezení nejsou tak nejasná, aby pro ně musela být zřízena zvláštní komise České národní rady, protože, jak bylo naznačeno panem předsedou vlády, celé věci se mnoho lidí věnovalo řadu měsíců, dospělo se k určitému návrhu, potom se rozhodli pro jiné řešení, a to, co já jsem zde navrhl, je vlastně návrat k původnímu návrhu, mírně rozšířený. To znamená není to nějaká momentální improvizace, a to, že ten návrh byl přednesen až tady spočívá v tom, že posledních 14 dnů bylo velice náročných a této problematice jsme se ve výborech nestačili věnovat. Byla celá řada jiných problémů, které jsme nějak vyřešili. Tak se stalo, že se to otevřelo až dnes. Jiný důvod pro to opravdu není.
Hlavní důvody proč je návrh rozumné schválit, je také že jde o určité, i když poněkud svérázné opatření regionální politiky české vlády. Připomněl bych zde jeden z prvních projevů pana předsedy vlády, ve kterém právě zdůrazňoval, že regionální politika vlády je velice nutná. Domnívám se, že neděláme žádnou chybu.
Pokud se týče svazků obcí, měli
bychom se ještě podívat na současné
znění ústavy o samosprávě obcí,
které takto uzákoněné svazky obcí
umožňuje. A není to nic výjimečného.
Připomenu seminář s francouzským expertem
panem Duonem. Ve Francii je situace podobná jako u nás.
Mají tam 36 000 obcí a jediný způsob,
jak překlenout neschopnost těchto obcí cokoliv
zařídit, je právě vytváření
samosprávných obcí. Nejde tedy o to, aby
v zákoně paragraf o svazku obcí nebyl. Otázka
je, zda není potřeba jej zkvalitnit tak, aby námitkám
pana poslance Paynea bylo vyhověno. Domnívám
se, že by to v žádném případě
nemělo ze zákona vypadnout. (Potlesk) .
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Děkuji. Prosím pana poslance Stodůlku.
Poslanec Zbyšek Stodůlka: Vážené
poslankyně, vážení poslanci, podávám
návrh na úpravu § 74 odst. 3 zákona
o obcích, a to vzhledem k tomu, že tady postrádám
podrobnosti o předvedení pracovníků
národních výborů nebo pracovníky
obce - navrhuji, aby tento odstavec byl doplněn, že
způsob předvedení stanoví obecně
právní předpis. Považuji to za velmi
důležité vzhledem k tomu, že předvedení
je závažným zásahem do práv občanů.
Děkuji:
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Děkuji. Hlásí se ještě někdo
do rozpravy? Písemně jsme řekli. Prosím,
pro tentokrát se to promíjí, ale řekli
jsme si způsob jakým budeme postupovat. Takže
pan poslanec Benda, pan poslanec Jakl a pak poslanec Kačenka.
Poslanec Marek Benda: Vážená
paní předsedkyně, vážená
Česká národní rado, já bych
jen rád upozornil na to, co říká paní
poslankyně Marvanová a podpořil ji - §
34 odst. 2 se nám může stát, že
podle zákona o volbách v některých
případech vypisujeme nové volby, když
klesne počet členů zastupitelstva. Podle
tohoto zákona vlastně nemáme možnost
poslance zbavit mandátu, tzn. že bychom museli v případě
vvpisování nových voleb novelizovat tento
zákon. Doporučuji přijmout to, co říkala
paní poslankyně Marvanová.
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Děkuji. Pan poslanec Jakl.
Poslanec Ladislav Jakl: Vážená paní
předsedkyně, vážení přítomní,
já se omlouvám, že jsem příspěvek
nepodal písemně, neměl jsem dost času,
protože reaguji na připomínku, považuji
to ze své strany za právo, protože byla uplatněna
připomínka k mému příspěvku.
Myslím, že je naprosto nesprávné klást
otázku tak, že ten kdo do toho zákona, podle
mého názoru, naprosto neústrojně nadekretuje
několik jmen, že tím dává najevo,
že mu leží na srdci otázka regionální
politiky, kdežto ten, kdo tvrdí opak, tak tomu neleží
na srdci. Myslím, že takové argumenty bychom
používat neměli. Já pokládám
otázku takto: myslíte si, že větší
újmy a škody a neprofesionality v regionální
politice se dopouštíme tím, že teď
- přitom vidíte, že nejsme jednotni - i teď
v podstatě ad hoc najmenujeme jmenovací dekrety
statutárním městům do zákona,
kde to vlastně nemá co dělat, nebo jestli
se tím budeme seriózně zabývat a tentýž
orgán, který o tom teď jedná vydá
k tomu speciální zákon nebo jinou právní
normu? .Jakým způsobem z těchto dvou si myslíte,
že bude více ohrožena naše regionální
politika? Děkuji.
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Děkuji. Přihlásil se pan poslanec Macháček
a uvedl, že bude mluvit o přímé volbě
starostů v obcích do 3 000 obyvatel. Zdálo
by se, že tato otázka řešena nebyla, protože
se mluvilo pouze o přímé volbě starostů.
Nicméně mám za to, že "minor in
majore continentur" čili to menší je v
tom větším obsaženo, a že jsme rozhodli
již i tuto otázku. Čili podle mého názoru
bych pokládala tento bod za vyřešený.
Kdo souhlasí s tímto mým názorem,
prosím ať zvedne ruku (hlasuje se) , prosím
sečíst. Takže 97 poslanců pokládá
tento bod za vyřešený. Kdo je jiného
názoru, ať zvedne ruku, kdo je proti (44) . Čili
máme tento bod vyřešený. Prosím
pana poslance Macháčka, zda chce vyjádřit
ještě něco jiného než je tato otázka,
když už se přihlásil do diskuse.
(Poslanec Macháček z pléna: ...dle výsledku
hlasování) .
Děkuji. Nemám tady žádnou další
přihlášku do diskuse. Prosím pana poslance
Balcárka.
Poslanec Pavel Balcárek: Vážená
paní předsedkyně, vážení
přátelé, vážení kolegové
v předsednictvu ČNR. Považujte toto moje vystoupení
jako za státoprávní ohrazení. My máme
dojem, tj. poslanci HSD - a je to i můj soukromý
dojem, že Občanské fórum vyloženě
hlasuje proti nám. Skoro ve všech věcech. Jako
historik vám musím říci - mám
na mysli návrh našeho poslance Jana Kadlece na zařazení
Olomouce do statutárních měst, který
díky poslancům OF neprošel... Které
jiné město by mělo mít právo
do té obce měst vstoupit - jedná se o §
3 - než Olomouc, kdysi hlavní město na Moravě:
je dodnes centrem církevní správy a splňuje
i aglomeraci - 100 tisíc obyvatel. Tyto otázky byly
vždy v kompetenci sněmu a dnešní naši
poslanci v ČNR uvažují zcela ahistoricky. Budu
se těšit na okamžik až to bude moci rozhodnout
moravsko - slezský sněm a ne toto shromáždění,
které nepovažuji za kompetentní v této
záležitosti. (Potlesk) .
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Děkuji panu poslanci Balcárkovi.
(Z pléna: ....rezignuje na poslaneckou funkci?)
Já myslím, že to jsou konsekvence, které
nelze dovodit z vystoupení pana poslance Balcárka.
Nikdo se už do diskuse nehlásí? Činím
přestávku na 20 minut, končím rozpravu
a prosím předsedy výborů, aby se opět
sešli s navrhovatelem a zpravodajem, abychom mohli zavtělit
poslední připomínky.
Místopředseda ČNR Václav Žák: Paní předsedkyně mi předala řízení schůze a budeme tedy v přerušeném jednání podle hesla "Hoden dělník mzdy své", pokračovat tak dlouho, až dokončíme projednání připomínek k zákonu o obcích.
Prosil bych pana zpravodaje Hrazdíru, aby pokračoval.
Zpravodaj - poslanec Antonín Hrazdíra: Vážený pane předsedající, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, budeme pokračovat v projednávání návrhů tak, jak byly vzneseny poslanci k návrhu zákona o obcích a obecních zřízeních.
Posledním návrhem byl návrh pana poslance Čecha, který jej vzal zpět.
Další připomínku vznesl poslanec Payne, předpokládám, že byly řešeny jeho připomínky - pokud se týká majetku, jde o zvláštní zákon, o referendu jsme již hlasovali a pokud se týká zastupitelstva a jeho odvolatelnosti a ztráty mandátu, bude součástí zákona o volbách.
Pan poslanec Řezáč - jeho veškeré
připomínky, zda přímá volba
starosty, omezení místního referenda a doplnění
§ 3 o město Jihlavu, rovněž bude předmětem
řešení připomínky a námětu
pana poslance Dr. Ježka, kterého bych tímto
současně žádal, aby přednesl
znění jeho návrhu, pokud se týká
§ 3.
Poslanec Josef Ježek: § 3, který by měl být nadepsán statutární města" by měl znít takto: města Praha, České Budějovice, Plzeň, Karlovy Vary, Ústí nad Labem, Liberec, Hradec Králové, Pardubice, Brno, Zlín, Olomouc, Ostrava, Opava a Havířov jsou městy se zvláštním statutem. Statutárním městem je i každé další město, které určí na návrh vlády nebo na návrh takovéhoto města po vyjádření vlády předsednictvo České národní rady.
To byl odstavec 1) .
Odstavec 2) : území statutárního města se může členit na městské obvody nebo na městské části.
Dále by měl být odstavec 3) , který
nevím zdali ocituji přesně podle pana poslance
Palkosky, který tu není - jednotlivými městskými
obvody a městskými částmi v Praze
jsou územní obvody obvodních a místních
národních výborů. Neručím
ale za to, zda tato formulace odst. 3) je správná.