Úterý 4. září 1990

Ale to je, prosím, jenom můj návrh, který jsem si dovolil vyslovit jen proto, že jsem na to byl přímo dotázán, co si myslí vláda. Tedy vláda nemá, tak jako vy nemáte, jasné kritérium a v tuto chvíli by se spíš přikláněla pro pragmatické hledisko. (Potlesk) .

Poslanec Vladimír Čech: Na to jsem čekal, nyní teprve jsem přesvědčen, beru svůj návrh zpět. (Potlesk) .

Poslanec Jiří Payne: Hlásím se do rozpravy. Podle § 23 byla zahájena rozprava.

Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová: K tomuto bodu !

Poslanec Jiří Payne: Nelze říci jenom "k tomuto bodu" Tady je řečeno, že byla zahájena rozprava. (Potlesk.)

Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová: Takže pan poslanec Payne.

Poslanec Jiří Payne: Rád bych připomenul, že paragraf, který se týká svazku obcí, naprosto neřeší v těchto svazcích obcí sistační pravomoci okresního úřadu vůči tomuto svazku obcí. Takový svazek obcí je v podstatě sloučením obcí, ve kterém si obce ponechávají původní název. Ale vzhledem k tomu, že nejsme schopni, vzhledem k časové tísni, vypracovat přesný způsob, jak bude státní správa zajišťována vůči obcím, které jsou ve svazku obcí, navrhuji, aby paragrafy, které se týkají svazku obcí, byly zcela vypuštěny.

Poslanec Oldřich Kužílek: Vzhledem k reakci váhám, zda bych měl navrhnout to, co mi dále umožňuje jednací řád, t.j. aby jednání bylo přerušeno a tuto věc projednal příslušný výbor. To, co říkal poslanec Payne není úplná drobnost, je to spíš něco, co nám trochu ulétlo, co má další konsekvence a je dobré to promyslet. Domnívám se, že to, co navrhl, není náhodnost, zbytečnost a neobvyklost, ke které došlo, ale abychom to brali pozitivně a konstruktivně.

Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová: Paní poslankyně Marvanová.

Poslankyně Hana Marvanová: Využiji této situace. že byla rozprava znovu zahájena a přednesla bych ještě jeden návrh, na který jsem zapomněla a který koresponduje s tím, na čem se usnesl ústavně právní výbor. Jedná se o znění § 34, odst. 2, ve kterém se mluví o tom, kdy zaniká mandát člena obecního zastupitelstva před uplynutím volebního období. Ústavně právní výbor navrhoval doplnění zákona o volbách v tom směru, aby mandát člena obecního zastupitelstva zanikl i z jiných důvodů než rezignací a ztrátou volitelnosti. To bude řešit zákon o volbách, a proto ústavně právní výbor ve svém usnesení navrhl obecnější formulaci tohoto ustanovení odstavce 2: "podmínky zániku mandátu člena obecního zastupitelstva upravuje zvláštní zákon". To je můj pozměňovací návrh.

Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová: Pan poslanec Jakl.

Poslanec Ladislav Jakl: Vážená paní předsedkyně, vážení poslanci, vážená vládo, stejně jako pan předseda vlády se domnívám, že otázka statutárních měst je velice složitá, závažná a citlivá. Právě proto se domnívám, že by nebylo správně ani principiální, ale naopak velice operativní, pokud bychom tuto problematiku chtěli řešit polovičatě teď bez důkladného rozboru tím, že bychom vyčlenili vyjmenováním některá města a zařadili je do 3. zákona o obcích. Myslím, že daleko serióznější by byl takový přístup, jestliže by vznikla např. při předsednictvu České národní rady komise pro statutární města, případně zákon formou zákonné iniciativy poslanců, při které by bylo nutno stanovit kritéria, při kterých se bude posuzovat, která města získají statut, dále mechanismus schvalování statutu, vyjasnit případné výhody nebo nevýhody, které z toho budou mít občané měst, dohadovací mechanismus, způsob odvolání a podobně. Pokud tato kritéria seriózním způsobem určíme, seriózním způsobem klasifikujeme, která města mohou a nemohou a na základě kterých důvodů, pak s klidným svědomím budeme moci říci, že jsme tuto problematiku řádným způsobem řešili. Odmítám způsob, který navrhujeme teď jen proto, že si to někde přejí - ale slyšíme, že si to přejí jen tam, kde to tlumočí jejich nesvobodně nezvolené orgány - nevíme nic o tom, kde obyvatelé jiných měst mají požadavky podobné, co si pod tím představují, kde si myslí, že by mohli být zkráceni na svých právech a kde zase ne.

Proto předkládám protinávrh ve smyslu odvolaného návrhu poslance Čecha - § 3 ve znění : "stanoví-li tak předsednictvo České národní rady po vyjádření vlády na návrh příslušné obce, může mít obec svůj statut".

To byl odstavec 1.

Druhý odstavec : obce se mohou členit na obvody.

Potom bych navrhoval, aby v pasážích tohoto zákona a zákona o volbách tam, kde dříve byl odkaz na statutární města, později na města uvedená v § 3, bylo uvedeno : "města uvedená v § 3, odst. 1"

Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová: Vzhledem k návrhu pana poslance Kužílka odporučuji, abychom udělali přestávku na 30 minut a požádali ústavně právní výbor, aby se věcí zabýval. Vzhledem k tomu, že jde o návrh, který se týká řízení schůze, dávám o něm hlasovat. Kdo je pro (68) , kdo je proti (40) , zdržel se hlasování (41) . Návrh neprošel, máme pokračovat v rozpravě. V tom případě prosím, abychom se vrátili k původnímu způsobu, abyste psali písemné přihlášky do diskuse a označovali předmět, o kterém budete diskutovat.

(Návrh z pléna: navrhuji ukončit rozpravu.)

Velice to vítám, ale podle jednacího řádu to, bohužel, není možné. Kdo se hlásí do diskuse. Poslanec Květ.

Poslanec Jan Květ: Vážená paní předsedkyně, dámy a pánové, do jisté míry chápu důvody, které mohou vést k návrhu na vypuštění § 13 a 16 z nové verze, týkající se svazku obcí, ale upozorňuji, že svazky obcí se mohou stát užitečnými nástroji regionální politiky. K tomu, aby byla možná jejich kontrola, respektive sistační právo, stačilo by upravit § 14, odst. 2) . Předkládám návrh, který bude možná třeba z hlediska ústavně právního dotvořit. § 14 odst. 2 by zněl: "Podrobnosti o postavení a úkolech svazku obcí a vztahy obcí sdružených v tomto svazku stanoví statut svazku obcí, který podléhá schválení vládou České republiky "

Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová: Do rozpravy se přihlásil poslanec Výborný.

.

Poslanec Miloslav Výborný: Dámy a pánové, pan předseda vlády správně uvedl, že nám nemůže být lhostejné, v jaké atmosféře proběhnou volby ve velkých městech. Domnívám se, že nám také nemůže být lhostejné, v jaké atmosféře proběhnou volby v malých místech a v malých obcích. Proto navrhuji, aby § 30 pracovního materiálu byl ponechán v textu, v kterém ho máme, neboť pokud by byl přijat v textu společné zprávy výborů, de facto budeme konstatovat, že až do přijetí zákona o místním referendu, nebude moci docházet k odlučování malých obcí a řada menších obcí na to doslova čeká.

Poslankyně Anna Röschová: Technická poznámka - dřív než budeme pokračovat v rozpravě, měli bychom vyřešit to, zda pan premiér promluvil jako navrhovatel, či poslanec. Domnívám se, že promluvil jako předkladatel tohoto zákona, tudíž se jeho vystoupením rozprava neotevřela. Pokud by vystoupil jako poslanec, rozprava by se otevřela. (Potlesk.)

Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová: Pan předseda vlády je členem vlády a ta předkládá tyto zákonné předlohy. Jestliže zdůvodňuje vládní předlohu pan místopředseda Baudyš, podle mého názoru není žádný důvod, proč by nemohl, zvláště když šlo o tak významnou připomínku, to doplnit pan předseda vlády. Domnívám se, že poslankyně Röschová svým výkladem velice prospěje efektivnímu řízení schůze. Navrhuji, abychom o jejím návrhu, že pana předs edu vlády lze pokládat za předkladatele zákona, hlasovali.

Poslanec Petr Lom: Paní předsedkyně, dámy a pánové! I když chápu konstruktivnost návrhu poslankyně Röschové, nemohu s ní souhlasit, protože premiér české vlády Pithart v tomto případě podal svoje vysvětlení, svůj komentář a již předtím dříve zmocnil navrhovatele, kterým on nebyl. V tomto případě skutečně vstoupil do rozpravy a formálně to bylo potvrzeno předsedkyní České národní rady tím, že vyslovila slova, že otvírá rozpravu. (Potlesk.)

Poslankyně Anna Röschová: Beru to zpět.

Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová: Dobře. Poslanec Lom se tedy může ujmout slova.

Poslanec Petr Lom: Chtěl jsem několika slovy podpořit návrh poslance Paynea, protože k obhajobě regionálních zájmů postačí, jestliže obce budou postupovat podle § 21, kde mohou vytvářet sdružení, mohou spolupracovat a mohou obhajovat svá práva a zájmy. To plně spadá do oblasti regionálních zájmů.

Naproti tomu v § 13 nového přečíslovaného znění návrhu zákona o obecním zřízení vidím největší překážku proč budu hlasovat pro návrh poslance Paynea v tom, že zde není žádné omezení. Teoreticky celá oblast, celá část České republiky by se mohla prohlásit za svazek obcí se z toho vyplývajícími důsledky. To, že tady není limitace, považuji za veliký právnický nedostatek tohoto znění, a proto budu hlasovat, aby § 13 a paragrafy týkající se svazku obcí byly vypuštěny. Děkuji. (Potlesk.)

Poslanec Josef Ježek: Vážená paní předsedkyně, vážené poslankyně, vážení poslanci! Znovu se vrátím k problematice statutárních měst. Chtěl bych říci, že ta kritéria pro vymezení nejsou tak nejasná, aby pro ně musela být zřízena zvláštní komise České národní rady, protože, jak bylo naznačeno panem předsedou vlády, celé věci se mnoho lidí věnovalo řadu měsíců, dospělo se k určitému návrhu, potom se rozhodli pro jiné řešení, a to, co já jsem zde navrhl, je vlastně návrat k původnímu návrhu, mírně rozšířený. To znamená není to nějaká momentální improvizace, a to, že ten návrh byl přednesen až tady spočívá v tom, že posledních 14 dnů bylo velice náročných a této problematice jsme se ve výborech nestačili věnovat. Byla celá řada jiných problémů, které jsme nějak vyřešili. Tak se stalo, že se to otevřelo až dnes. Jiný důvod pro to opravdu není.

Hlavní důvody proč je návrh rozumné schválit, je také že jde o určité, i když poněkud svérázné opatření regionální politiky české vlády. Připomněl bych zde jeden z prvních projevů pana předsedy vlády, ve kterém právě zdůrazňoval, že regionální politika vlády je velice nutná. Domnívám se, že neděláme žádnou chybu.

Pokud se týče svazků obcí, měli bychom se ještě podívat na současné znění ústavy o samosprávě obcí, které takto uzákoněné svazky obcí umožňuje. A není to nic výjimečného. Připomenu seminář s francouzským expertem panem Duonem. Ve Francii je situace podobná jako u nás. Mají tam 36 000 obcí a jediný způsob, jak překlenout neschopnost těchto obcí cokoliv zařídit, je právě vytváření samosprávných obcí. Nejde tedy o to, aby v zákoně paragraf o svazku obcí nebyl. Otázka je, zda není potřeba jej zkvalitnit tak, aby námitkám pana poslance Paynea bylo vyhověno. Domnívám se, že by to v žádném případě nemělo ze zákona vypadnout. (Potlesk) .

Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová: Děkuji. Prosím pana poslance Stodůlku.

Poslanec Zbyšek Stodůlka: Vážené poslankyně, vážení poslanci, podávám návrh na úpravu § 74 odst. 3 zákona o obcích, a to vzhledem k tomu, že tady postrádám podrobnosti o předvedení pracovníků národních výborů nebo pracovníky obce - navrhuji, aby tento odstavec byl doplněn, že způsob předvedení stanoví obecně právní předpis. Považuji to za velmi důležité vzhledem k tomu, že předvedení je závažným zásahem do práv občanů. Děkuji:

Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová: Děkuji. Hlásí se ještě někdo do rozpravy? Písemně jsme řekli. Prosím, pro tentokrát se to promíjí, ale řekli jsme si způsob jakým budeme postupovat. Takže pan poslanec Benda, pan poslanec Jakl a pak poslanec Kačenka.

Poslanec Marek Benda: Vážená paní předsedkyně, vážená Česká národní rado, já bych jen rád upozornil na to, co říká paní poslankyně Marvanová a podpořil ji - § 34 odst. 2 se nám může stát, že podle zákona o volbách v některých případech vypisujeme nové volby, když klesne počet členů zastupitelstva. Podle tohoto zákona vlastně nemáme možnost poslance zbavit mandátu, tzn. že bychom museli v případě vvpisování nových voleb novelizovat tento zákon. Doporučuji přijmout to, co říkala paní poslankyně Marvanová.

Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová: Děkuji. Pan poslanec Jakl.

Poslanec Ladislav Jakl: Vážená paní předsedkyně, vážení přítomní, já se omlouvám, že jsem příspěvek nepodal písemně, neměl jsem dost času, protože reaguji na připomínku, považuji to ze své strany za právo, protože byla uplatněna připomínka k mému příspěvku. Myslím, že je naprosto nesprávné klást otázku tak, že ten kdo do toho zákona, podle mého názoru, naprosto neústrojně nadekretuje několik jmen, že tím dává najevo, že mu leží na srdci otázka regionální politiky, kdežto ten, kdo tvrdí opak, tak tomu neleží na srdci. Myslím, že takové argumenty bychom používat neměli. Já pokládám otázku takto: myslíte si, že větší újmy a škody a neprofesionality v regionální politice se dopouštíme tím, že teď - přitom vidíte, že nejsme jednotni - i teď v podstatě ad hoc najmenujeme jmenovací dekrety statutárním městům do zákona, kde to vlastně nemá co dělat, nebo jestli se tím budeme seriózně zabývat a tentýž orgán, který o tom teď jedná vydá k tomu speciální zákon nebo jinou právní normu? .Jakým způsobem z těchto dvou si myslíte, že bude více ohrožena naše regionální politika? Děkuji.

Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová: Děkuji. Přihlásil se pan poslanec Macháček a uvedl, že bude mluvit o přímé volbě starostů v obcích do 3 000 obyvatel. Zdálo by se, že tato otázka řešena nebyla, protože se mluvilo pouze o přímé volbě starostů. Nicméně mám za to, že "minor in majore continentur" čili to menší je v tom větším obsaženo, a že jsme rozhodli již i tuto otázku. Čili podle mého názoru bych pokládala tento bod za vyřešený. Kdo souhlasí s tímto mým názorem, prosím ať zvedne ruku (hlasuje se) , prosím sečíst. Takže 97 poslanců pokládá tento bod za vyřešený. Kdo je jiného názoru, ať zvedne ruku, kdo je proti (44) . Čili máme tento bod vyřešený. Prosím pana poslance Macháčka, zda chce vyjádřit ještě něco jiného než je tato otázka, když už se přihlásil do diskuse.

(Poslanec Macháček z pléna: ...dle výsledku hlasování) .

Děkuji. Nemám tady žádnou další přihlášku do diskuse. Prosím pana poslance Balcárka.

Poslanec Pavel Balcárek: Vážená paní předsedkyně, vážení přátelé, vážení kolegové v předsednictvu ČNR. Považujte toto moje vystoupení jako za státoprávní ohrazení. My máme dojem, tj. poslanci HSD - a je to i můj soukromý dojem, že Občanské fórum vyloženě hlasuje proti nám. Skoro ve všech věcech. Jako historik vám musím říci - mám na mysli návrh našeho poslance Jana Kadlece na zařazení Olomouce do statutárních měst, který díky poslancům OF neprošel... Které jiné město by mělo mít právo do té obce měst vstoupit - jedná se o § 3 - než Olomouc, kdysi hlavní město na Moravě: je dodnes centrem církevní správy a splňuje i aglomeraci - 100 tisíc obyvatel. Tyto otázky byly vždy v kompetenci sněmu a dnešní naši poslanci v ČNR uvažují zcela ahistoricky. Budu se těšit na okamžik až to bude moci rozhodnout moravsko - slezský sněm a ne toto shromáždění, které nepovažuji za kompetentní v této záležitosti. (Potlesk) .

Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová: Děkuji panu poslanci Balcárkovi.

(Z pléna: ....rezignuje na poslaneckou funkci?)

Já myslím, že to jsou konsekvence, které nelze dovodit z vystoupení pana poslance Balcárka. Nikdo se už do diskuse nehlásí? Činím přestávku na 20 minut, končím rozpravu a prosím předsedy výborů, aby se opět sešli s navrhovatelem a zpravodajem, abychom mohli zavtělit poslední připomínky.

Místopředseda ČNR Václav Žák: Paní předsedkyně mi předala řízení schůze a budeme tedy v přerušeném jednání podle hesla "Hoden dělník mzdy své", pokračovat tak dlouho, až dokončíme projednání připomínek k zákonu o obcích.

Prosil bych pana zpravodaje Hrazdíru, aby pokračoval.

Zpravodaj - poslanec Antonín Hrazdíra: Vážený pane předsedající, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, budeme pokračovat v projednávání návrhů tak, jak byly vzneseny poslanci k návrhu zákona o obcích a obecních zřízeních.

Posledním návrhem byl návrh pana poslance Čecha, který jej vzal zpět.

Další připomínku vznesl poslanec Payne, předpokládám, že byly řešeny jeho připomínky - pokud se týká majetku, jde o zvláštní zákon, o referendu jsme již hlasovali a pokud se týká zastupitelstva a jeho odvolatelnosti a ztráty mandátu, bude součástí zákona o volbách.

Pan poslanec Řezáč - jeho veškeré připomínky, zda přímá volba starosty, omezení místního referenda a doplnění § 3 o město Jihlavu, rovněž bude předmětem řešení připomínky a námětu pana poslance Dr. Ježka, kterého bych tímto současně žádal, aby přednesl znění jeho návrhu, pokud se týká § 3.

Poslanec Josef Ježek: § 3, který by měl být nadepsán statutární města" by měl znít takto: města Praha, České Budějovice, Plzeň, Karlovy Vary, Ústí nad Labem, Liberec, Hradec Králové, Pardubice, Brno, Zlín, Olomouc, Ostrava, Opava a Havířov jsou městy se zvláštním statutem. Statutárním městem je i každé další město, které určí na návrh vlády nebo na návrh takovéhoto města po vyjádření vlády předsednictvo České národní rady.

To byl odstavec 1) .

Odstavec 2) : území statutárního města se může členit na městské obvody nebo na městské části.

Dále by měl být odstavec 3) , který nevím zdali ocituji přesně podle pana poslance Palkosky, který tu není - jednotlivými městskými obvody a městskými částmi v Praze jsou územní obvody obvodních a místních národních výborů. Neručím ale za to, zda tato formulace odst. 3) je správná.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP