Zpravodaj - poslanec Antonín Hrazdíra: Podle
pracovní verze, kterou jsme měli ve výborech
je to § 16, podle verze, kterou jste dostali dnes na stůl,
je to § 19. Je to odst. 1 - právnické a fyzické
osoby. Schválili jsme .... a státní orgány
potřebují souhlas obce k umístění
své provozovny atd. Navrhuji, aby celý paragraf
byl ze zákona vyškrtnut.
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová: Takže všechny tři odstavce § 19 aby byly vypuštěny. Rozprava je uzavřena, kdo je pro. (Hlasuje se) Třicet.
Třicet poslanců je pro tento pozměňovací návrh, takže je jasné. že tento pozměňovací návrh neprošel.
Pan poslanec Čech.
Z pléna pan poslanec Čech: .... protože nebylo dostatečně jasno a zřejmé, o čem se hlasuje (z pléna: bylo) .
Všichni máte před sebou znění
zákona, všichni máte před sebou společnou
zprávu a navíc vám pan zpravodaj přesně
označuje paragrafy, kterých se hlasování
týká, čili se domnívám, že
bylo docela jasné, o čem bylo hlasováno a
byl tedy odhlasován výsledek, podle mého
názoru, správně. Pokračujeme dále.
Zpravodaj - poslanec Antonín Hrazdíra: Pan
poslanec Jančáry doporučuje, aby v §
24 podle nového znění
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová: Promiňte, pane zpravodaji, technická poznámka poslanec Kalfus.
(z pléna poslanec Kalfus: pan poslanec Ježek měl
dva návrhy)
Zpravodaj - poslanec Antonín Hrazdíra: Bereme
to postupně, jak dojdeme k druhému návrhu,
budeme o něm hlasovat. První návrh byl v
pořadí sedmý, druhý je v pořadí
osmnáctý. Pan poslanec Jančáry navrhuje
podle nové verze, kterou jste dneska dostali § 34,
podle pracovní verze § 21, abych upřesnil,
odst. 1 začíná: omezené účetnictví
doporučuje doplnit odst. 2 prostřednictvím
člena obecního zastupitelstva. Předpokládáme,
že není nutné toto doplňování,
protože každý občan má právo
zúčastnit se zasedání obecního
zastupitelstva a má na něm právo vznášet
dotazy, připomínky, návrhy a náměty.
Protože jde ale o pozměňovací návrh,
je třeba dát o něm hlasovat.
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová: Dávám hlasovat o pozměňovacím návrhu poslance Jančáryho. Kdo je pro tento pozměňovací návrh? (25 hlasů) To nestačí, protože je přítomno 177 poslanců a nadpoloviční většina je 89.
Je tedy jasné, že tento návrh neprošel.
Zpravodaj - poslanec Antonín Hrazdíra: Pan
poslanec Ortman měl dvě připomínky.
První se týkala volby starosty, o které se
již hlasovalo a další připomínka
byla k § 29 - doporučoval, aby ustanovení,
že referendum nelze vyhlásit, pokud bylo rozhodnuto
místním zastupitelstvem, aby toto ustanovení
bylo vypuštěno. On sice říkal §
29, ale to bylo špatně označeno, podle nové
verze jde o § 30 a podle pracovní verze o § 28.
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová: Dávám hlasovat o pozměňovacím návrhu pana poslance Ortmana, že tedy referendum nelze vyhlásit, pokud bylo rozhodnuto místním zastupitelstvem - pan poslanec navrhuje, aby toto bylo vyškrtnuto, aby bylo možno kdykoliv vyhlásit referendum, i když místní zastupitelstvo rozhodlo.
Kdo je pro pozměňovací návrh pana poslance Ortmana? (64 hlasů) Tento počet nestačí, aby pozměňovací návrh byl přijat.
Zůstává tedy původní znění.
Hlas z pléna Měl bych technickou
připomínku, aby se při hlasování
udělala vždy kontrola, tj. kdo je také proti.
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová: Domnívám se, že u mezních situací, kdy hlasuje okolo 60 poslanců pro, budeme dávat také hlasovat kdo je proti a kdo se zdržel hlasování. Pokud se ale pro návrh vysloví například 13 poslanců, myslím že nemá smysl, abych dávala hlasovat, kdo je proti a kdo se zdržel hlasování.
Kdo s tím názorem souhlasí? (Většina
hlasů je pro) .
Poslanec Petr Lom: Upozorňuji, abychom byli v souladu
s Jednacím řádem České národní
rady, který je dosud v platnosti a který v §
27, článku 5) praví, že předsedající
vyhlásí výsledky hlasování
tak, že sdělí počty hlasů odevzdaných
pro i proti návrhu.
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Jsem si vědoma jednacího řádu,
ale myslela jsem, že na to půjdeme rozumně.
Když se pro některé návrhy vysloví
jenom deset nebo dvanáct poslanců, myslím,
že nemá smyslu dát hlasovat kdo je proti, nebo
kdo se zdržel hlasování.
Poslanec Vladimír Šuman: Doporučuji
využít téhož paragrafu, odst. 4) , kde
se praví : "Jsou-li pochybnosti o výsledku
hlasování, požádá předsedající
ověřovatele, aby sečetli hlasy. (Potlesk)
.
Zpravodaj - poslanec Antonín Hrazdíra: Pan poslanec Kadlec měl tyto připomínky: jednalo se o volbu starosty, o čemž jsme již hlasovali, dále, že starosta po dobu výkonu funkce by měl mít pozastaveno členství v politické straně, dále hovořil o zabezpečení finančních zdrojů pro samosprávu, což ovšem bude řešit jiný zákon, dále měl připomínku vrátit obcím dřívější majetek - to rovněž řeší samostatný zákon, dále uváděl připomínku, že je třeba v zásadě oddělit samosprávu od místní správy, ale nebylo konkrétně řečeno jak. Dále měl připomínku, že občané se nemohli k zákonu vyjádřit.
Dále měl konkrétní návrh, aby
do § 3 bylo zařazeno město Olomouc. O tomto
návrhu je třeba dále hlasovat.
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová: Dávám hlasovat o tomto pozměňovacím návrhu. Kdo je pro? (Hlasuje se) . 60 hlasů. Kdo je proti? 27 hlasů. Kdo se zdržel hlasování? 95 hlasů.
Pozměňovací návrh neprošel.
Zpravodaj - poslanec Antonín Hrazdíra: Pan
poslanec Vondráček měl tři pozměňovací
návrhy - o dvou z nich bylo hlasováno, tj. o paragrafech
19 a 30 a zůstává návrh k § 21
podle nového návrhu, který jste dostali,
jde o § 18 podle pracovní verze, s tím, že
tento paragraf byl vypuštěn. Podle zpravodajské
zprávy pan poslanec Vondráček navrhuje, aby
byl ponechán v návrhu zákona.
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová: Dávám hlasovat ...
.
Do hlasování vstoupil poslanec Marek Benda: Mohu
se zeptat těch, kteří paragraf vypustili,
proč tak učinili?
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Musím pana poslance Bendu upozornit, že rozprava
je skončena, takže pokud pan zpravodaj chce podat
odpověď, je to jeho dobrá vůle.
Zpravodaj - poslanec Antonín Hrazdíra: Ne.
(Potlesk) .
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Takže pokračujeme dál.
Zpravodaj - poslanec Antonín Hrazdíra:
Má se hlasovat o návrhu pana poslance Vondráčka
- § 21 podle nové verze a podle pracovní verze
18 byl zachován, zůstal v zákoně o
obcích (obecní zřízení) .
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Kdybyste laskavě, pane zpravodaji, to tlumočil
ještě jednou.
Zpravodaj - poslanec Antonín Hrazdíra: Pan
poslanec Vondráček navrhuje, aby paragraf 21 podle
nové verze, kterou jste dostali dnes ráno na stůl,
§ 18 podle pracovní verze, se kterou jsme pracovali
ve výborech, byl ponechán, protože návrh
ve zpravodajské zprávě byl, aby tento paragraf
byl vypuštěn. Pan poslanec Vondráček
navrhuje, aby byl paragraf zachován, to znamená,
aby obce měly možnost vytvářet sdružení,
včetně mezinárodních sdružení.
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Dávám hlasovat o protinávrhu poslance
Vondráčka. Kdo je pro tento protinávrh, ať
zvedne ruku. (Hlasuje se.)
Zpravodaj - poslanec Antonín Hrazdíra: Hlasuje
se, aby tento paragraf nebyl vypuštěn. (Hlasuje se.)
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová: 110 hlasů pro. Kdo je proti tomuto protinávrhu? (Hlasuje se.) (42) Čtyřicet dva hlasů proti.
Protože je nás v tuto chvíli 182 přítomných, stačí k nadpoloviční většině 92 hlasů. Učinila jsem zadost jednacímu řádu.
Pozměňovací návrh pana poslance Vondráčka
byl přijat.
Faktická poznámka:
Poslanec Ladislav Jakl: Promiňte, ale musím
sdělit své výhrady ke způsobu, jakým
byl tento předmět předán k hlasování.
Myslím si, že pro příště
by bylo lépe, aby se skutečně hlasovalo o
tom, o čem se má. Pan zpravodaj řekl, kdo
je pro, že obce se mohou sdružovat. Vždyť
v případě, že paragraf by tam nebyl,
mohly by se stejně sdružovat. (Nesouhlas ve sněmovním
sále.)
Zpravodaj - poslanec Antonín Hrazdíra: Já
jsem uvedl, že se hlasuje o tom, zda paragraf má zůstat
v tomto zákoně a pro vysvětlení jsem
řekl, že zákon obsahuje možnosti vytvářet
sdružení a mezinárodní sdružení.
Tak jsem to uváděl. Opakoval jsem to asi dvakrát,
že se hlasuje o tom, zda tento paragraf má zůstat
v zákoně.
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Mám za to, že předmět hlasování
byl zcela jasný a pokládám tento bod za uzavřený.
Zpravodaj - poslanec Antonín Hrazdíra: Pan
poslanec Čermák doporučil, aby v § 22
v poslední větě místo obecně
závazný právní přístup
bylo "v rámci ustanovení zvláštního
zákona". Jde o § 19 pracovní verze, §
22 zákona, který jste měli dnes ráno
na stole.
Poslanec Petr Čermák: Beru tento návrh
zpět.
Zpravodaj - poslanec Antonín Hrazdíra: Dobře, pan poslanec bere návrh zpět.
Budeme hlasovat dále o návrhu pana poslance Čermáka - u § 32 doporučuje u písmene d) rozdělit a sice tak, aby zde bylo v obcích na 50 000 do 80 000 35 - 70 členů a v obcích nebo městech nad 80 000 45 - 70.
Říkám to špatně?
Takže upřesňuji: v obcích nad 50 000
do 80 000 35 až 50 členů a v obcích
nebo městech nad 80 000 45 až 70 členů.
Doporučuje rozdělení písmena d) .
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Doufám, že jste to pochopili přesně?
Zpravodaj - poslanec Antonín Hrazdíra: Mám to zopakovat?
Zopakuji: Pan poslanec Čermák doporučuje
v § 32 nové verze, § 30 pracovní verze,
pozměnit písmeno d) , kde je původně
v obcích nad 50 000 35 - 70, rozdělit tak, aby bylo
v obcích nad 50 000 do 80 000 35 - 5O členů
a v obcích nad 80 000 45 - 70 členů.
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová: O tomto pozměňovacím návrhu dávám hlasovat. Kdo je pro, ať zvedne ruku. (Hlasuje se.) (57) Padesát sedm hlasů pro. Kdo je proti? (Hlasuje se.) (58) Padesát osm hlasů proti.
Pozměňovací návrh zřejmě
neprošel, zůstává původní
verze.
Zpravodaj - poslanec Antonín Hrazdíra: Dále pan poslanec Čermák navrhl v § 48 podle nové verze, § 47 podle pracovní verze, v odst. 4, 1. věta, kde se říká: "počet členů obecní rady je lichý
a činí nejméně 5 a nejvýše
13 členů", zvýšit ze 13 na 15 členů.
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová: Takže dávám hlasovat o tomto pozměňovacím návrhu. Kdo je pro, ať zvedne ruku. (Hlasuje se.) 45 hlasů je pro. Kdo je proti tomuto návrhu. (Hlasuje se.) 53 hlasů je proti.
Pozměňovací návrh neprošel, zůstává
původní návrh.
Zpravodaj - poslanec Antonín Hrazdíra: Dále
pan poslanec Čermák, měl dva dotazy vůči
vládě; jeden, který se týká
měst § 3, vysvětlíme při hlasování
o návrhu poslance Ježka. Jinak, pokud se týká
§ 73 odpoví pan místopředseda Baudyš.
Místopředseda vlády České republiky Antonín Baudyš: Vážená paní předsedkyně, vážení poslanci, byl zde dán návrh panem poslancem Čermákem. Šlo o § 73 odst. 2, kde podle stávajícího návrhu by vlastně byl umožněn převod veškerých starých struktur a jednalo se mu o to udělat takovou změnu, aby to nebylo umožněno, aby tedy nebyl umožněn přechod.
Konzultoval jsem to s odborníky z ministerstva vnitra a bylo mi řečeno, že to, bohužel, není možno. Jednak z důvodů mezinárodních závazků z oblasti mezinárodního práva a za druhé, že se to týká oblasti působnosti federálních zákonů a není to v kompetenci České národní rady; a za třetí, že by se zakládala možnost přílišné tvrdosti; tím jsou míněny těhotné ženy atd.
Takže se doporučuje tyto situace řešit
buďto individuálně nebo podle možností,
které umožňuje pracovní řád.
A je možné to tam reorganizací nebo něčím
podobným provést. Ale takový návrh,
aby byl rozvázán pracovní poměr atd.,
to údajně z těchto důvodů nejde.
Poslanec Jiří Payne: Mohu vyrozumět
podle § 23 jednacího řádu, že byla
otevřena rozprava?
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Myslela jsem, že to bude faktická poznámka.
Zpravodaj - poslanec Antonín Hrazdíra: Takže budeme pokračovat dál v hlasování o pozměňovacích návrzích, které byly poslanci předloženy.
Pan poslanec Holomek doporučoval, aby v § 30 podle nové verze, v § 28 podle pracovní verze, bylo doplněno, že místní referendum nelze vyhlásit, pokud podnět k jeho vyhlášení směřuje proti svobodám a právům občanů zaručených v Ústavě.
Bereme jako připomínku vzhledem k tomu, že tyto věci budou součástí a budou blíže upraveny ve zvláštním zákonu, který k referendu bude zpracován a vydán.
Dále pan poslanec Holomek měl připomínku k doplnění přílohy k tomuto zákonu, aby jako položka 20 při činnostech z hlediska přenesení působnosti byly respektovány požadavky menšin a etnických skupin. Zejména z hlediska z pohledu sociální politiky, kulturních požadavků a vzdělávacích programů.
Zatím nelze tuto připomínku realizovat z toho důvodu, že se jedná o přenos stávajících kompetencí, to znamená, že tato kompetence není zatím upravena, takže ji nelze z vyššího zastupitelského orgánu přenášet na obecní nebo městské zastupitelstvo.
Pan poslanec Čech měl připomínku k
§ 3, a to v tom smyslu, aby nebyl v § 3 uváděn
výčet žádných měst jenom
s tím, že území měst se člení
na městské obvody.
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Prosila bych pana poslance Čecha, aby přesně
formuloval, jak by si představoval znění
tohoto ustanovení.
Poslanec Vladimír Čech: Zformuloval jsem
to, v podstatě. v souladu se zněním toho,
jenom s vypuštěním toho co tam bylo. Čili
by to mělo znít takto: "Území
měst se mohou členit na městské obvody
nebo městské části. Na návrh
vlády nebo na návrh takového města
po vyjádření to stanoví předsednictvo
ČNR."
Poslanec Andrej Gjurič: Technická připomínka.
Respektuji, že pan poslanec Hrazdíra to vede popořádku,
ale v tomto případě skutečně
musím poznamenat, že u pana poslance Čecha
a pana poslance Ježka jde o návrh a protinávrh.
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Všechno to jsou pozměňovací návrhy
a každý je jiným způsobem pozměňovací.
Poslanec Andrej Gjurič: Když tento návrh
odhlasujeme, vyloučíme návrh pana poslance
Ježka; je to tak? (Hlasy ano, hlasy ne) .
Zpravodaj - poslanec Antonín Hrazdíra: To
je v pořádku, ale v tom případě
musí každý poslanec uvážit, pro
jakou alternativu chce hlasovat, to znamená, že neodsouhlasí
návrh pana poslance Čecha. Ale o všech protinávrzích
se musí hlasovat.
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Jestli bych mohla zasáhnout do diskuse, pan předseda
vlády poprosil, zda by se mohl k tomuto bodu vyjádřit,
pouze k tomuto bodu, protože vláda předkládá
tento návrh.
Předseda vlády ČR Petr Pithart: Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, byl jsem vyzván poslancem Ježkem, abych vyslovil stanovisko vlády k tomuto problému , ale ten se projednává právě teď. Mohl bych se vyslovit až potom, ale je to jedno.
Řekl bych, že vláda má plné pochopení
pro rozpaky, které se tady při projednávání
tohoto paragrafu projevují, protože i při přípravě
tohoto zákona a při jeho projednávání
se objevilo několik verzí, od nulové až
po široký výčet. Jako předkladatelé
jsme si byli vědomi, že žádné řešení
není čisté. Vlastně zcela čisté
by bylo toto nulové řešení, bylo by
čisté jaksi abstraktně, právnicky,
ale problém by vůbec nevyřešilo, jenom
by ho odsunulo a samozřejmě, že bychom v krátké
době - jak vláda, tak Česká národní
rada - museli řešit, rozhodovat o problematice řady,
možná velké řady měst. Já
bych v této chvíli dával v úvahu,
kdyby se zvážily aspekty psychologické a -
s prominutím - politické. Není přece
lhostejné v jaké atmosféře proběhnou
volby v těchto velkých městech. A domnívám
se, že kdybychom volili spíše širší
výčet měst, že bychom pro průběh
voleb udělali dost. Je to velmi pravděpodobné,
že by se ta města dříve nebo později
jako statutární stejně projevila.