Konečně jsme do programového prohlášení
napsali: "Zásadní změny v přístupu
k řízení ekonomiky spjaté s přechodem
na tržní mechanismus si vyžádají
i zcela odlišný přístup vlády
a jednotlivých ministerstev. Naším cílem
je dosáhnout stavu, kdy bude efektivní rozvoj ekonomiky
zabezpečovat stát s minimem orgánů.
To si však nyní nezbytně vyžaduje přestavbu
některých ministerstev a k tomu je třeba
změnit kompetenční zákon."
Troufám si tvrdit, že všechny tři vlády
vycházely ze stejných představ vztahu republik
a federace. Přesto vznikl po Trenčianských
Teplicích dojem, že slovenská vláda
zašla příliš daleko, a že česká
vláda pro svoji nepřipravenost ustupuje.
Schůzku v Trenčianských Teplicích
svolala vláda federální, konkrétně
pan místopředseda Rychetský z podnětu
pana premiéra Čalfy. Na schůzi předsedů
všech tří vlád s panem prezidentem,
shodou okolností den před tím, než Federální
shromáždění přijalo kompetenční
zákon, přišel totiž pan premiér
Mečiar s podnětem, aby v září
před Federálním shromážděním
předseda federální vlády obeznámil
poslance s harmonogramem postupování dalších
kompetencí z federální na republikovou úroveň.
Aby měl pan premiér Čalfa jasnější
představu o tom, jak si to republikové vlády
představují, pověřil svého
místopředsedu, aby svolal poradu, vlastně
informativní schůzku, kde by republikové
vlády přednesly své představy. Tak
došlo k Trenčianským Teplicím. Stalo
se, že tato schůzka byla večer předtím
v televizi označena za summit, a tím - jsem o tom
přesvědčen - začala vznikat kolem
této porady dosti hustá atmosféra nedůvěry
a podezírání.
Summit je setkání na nejvyšší úrovni.
Přijímají se na něm nejzávažnější
rozhodnutí, vlastně se tam už jen stvrzuje
to, co bylo dávno předtím experty připraveno
a dohodnuto. Trenčianské Teplice byly vším
jiným, jen ne summitem. Delegace, složené vždy
ze dvou členů předsednictev všech tří
vlád, neměly, pochopitelně, žádnou
pravomoc cokoli rozhodnout a také nic nerozhodly. K pracovní
poradě není potřeba žádného
zplnomocnění, žádného předběžného
souhlasu kohokoliv. Z pracovní porady lze dát novinářům
více nebo méně podrobnou informaci, zatímco
neříci vše o summitu znamená učinit
z něj schůzku spiklenců. Narozdíl
od summitu, experti všech tří vlád budou
povoláni dodatečně, aby podněty z
porady posoudili z hlediska optimálního fungování
jak federace, tak republik, předložili svá
dobrozdání hlavním politickým silám,
vládám, národním zákonodárným
sborům. Rozhodnutí je však nakonec na Federálním
shromáždění, na nikom jiném.
A tady vznikly problémy: kolem informovanosti veřejnosti
a kolem otázky, zda někdo nepřekročil
své kompetence. Na druhou otázku lze odpovědět
hned a snadno: v Trenčianských Teplicích
se nic nerozhodlo, protože ani nemohlo. Za sebe a místopředsedu
vlády ČR pana Františka Vlasáka mohu
prohlásit, že jsme vystupovali v rámci našich
vládních prohlášení. Vystupovali
jsme aktivně. Měli jsme na mysli právě
tak zájmy republiky, jako federace a navíc jsme
plně chápali velkou část podnětů,
s nimiž přijeli do Trenčianských Teplic
zástupci vlády slovenské. Nikterak jsme se
nezavázali, nepodepsali jsme žádný protokol,
pouze jsme odsouhlasili závěrečné
komuniké, na jehož formulaci jsme se výrazně
podíleli. Dohodli jsme se, že toto komuniké
předáme sdělovacím prostředkům
a že podle vlastního uvážení vystoupíme,
každý za sebe, na tiskové konferenci, konané
po skončení jednání.
Záznam z jednání pořizovali hostitelé.
Delegace federální vlády a vlády České
republiky jej neobdržely, třeba však říci,
že jej ani nevyžadovaly. Náměty pro práci
deseti expertních komisí byly formulovány,
jak jen možno, stručně. Nikdo z přítomných
se totiž, pochopitelně, necítil natolik zasvěceným
odborníkem, aby se mohl autoritativně vyjádřit
ke složitým otázkám vymezení
jednotlivých kompetencí. Rozcházeli jsme
se se zřetelným předpokladem, že teprve
výsledky práce komisí se stanou předmětem
politické debaty, veřejného posouzení.
Nicméně, slovenská vláda začala
záhy veřejnost seznamovat nejen s návrhy,
se kterými při jednání vystoupila,
ale i s vlastním průběhem debaty. Prezentovala
to vše jako hotové závěry konzultací.
Nepopírám, že kdyby tyto náměty
byly nakonec Federálním shromážděním
stvrzeny, měly by historický význam. Důležitý
je tu právě ten kondicionál: kdyby byly.
Domnívám se, že chápu, proč si
kolega Mečiar počínal právě
takto. Nedlouho předtím se totiž sešli
představitelé několika slovenských
stran a vyslovili se zcela odmítavě o trenčianskoteplických
jednáních. Vyslovili se o nich, aniž je znali.
Vycházeli zřejmě z předpojatého
dohadu. Stejně jako někteří naši
novináři. Mezi účastníky setkání
slovenských stran byl i zástupce KDH, které
je koaličním partnerem VPN. Představuji si,
že kolega Mečiar mohl být touto akcí
krajně nespokojen. Vystoupil proto velmi rozhodně.
Jeho rozhodná slova platila především
slovenskému publiku. Někteří vztahovační
televizní diváci v Čechách usoudili,
že platila jim a cítili se dotčeni.
Tím se ani v nejmenším nechci od námětů
z Trenčianských Teplic distancovat. Budu je aktivně
hájit, budu vždy oponovat tvrzení, že
jde o ústupky z české strany vynucené
tlakem z Slovenska. Patří-li setkání
ve Lnářích už historii, pak můžeme
s klidným můžeme s klidným svědomím
prohlásit, že historická iniciativa byla naše
- česká. A můžeme s dobrým svědomím
trvat na tom, že jsme zájmy federace vždy prosazovali
a nadále je budeme obhajovat. Z hlediska historické
perspektivy dlužno prohlásit, že iniciativa v
posledním kole našich jednání, totiž
v Trenčianských Teplicích, byla na slovenské
straně. Tuto skutečnost umocnilo rozhodné
vystupování pana Mečiara, o jehož předpokládaných
pohnutkách jsem se již vyslovil.
Nevidím nic špatného ani ponižujícího
na tom, že na poslední schůzce přišli
s konkrétními návrhy představitelé
vlády Slovenské republiky. Ptám se těch,
kterým to vadí, co jsme měli dělat:
odmítnout je, když v zásadě odpovídaly
i našim představám? Z pouhých prestižních
důvodů slovenské návrhy přebít
trumfem a přijít za každou cenu s něčím
radikálnějším? Měli jsme jejich
náměty odmítnout jen proto, že nebyly
naše? Jakékoli prestižní postoje by osud
federace mohly nenapravitelně ohrozit. Tuto odpovědnost
jsme cítili a cítíme. Myslím, že
kdybychom se s našimi kolegy předem dohodli tak, aby
jeden nemohl být označen za iniciativnějšího
než druhý, mohli bychom být právem obviněni
z kabinetní politiky. K takové dohodě bychom
museli mít váš mandát. Takto jsme jen
souhlasili, aby se slovenské náměty staly
předmětem odborného posouzení a nakonec
demokratického rozhodnutí.
Česká vláda je vaším výkonným
orgánem. Chce být spolu s vámi aktivním
tvůrcem české politiky, chce spolu s vámi
pojmenovávat české zájmy a hájit
je. Ale nemůže si osobovat iniciativy. které
do té míry přesahují základní
politické směrnice, jak je vyrozumíváme
z vašich stanovisek. Schválili jste programové
prohlášení naší vlády, které
nestanovilo žádné termíny, do kterých
má být ta či ona kompetence přesunuta
z federální na republikovou úroveň.
Pokud jde o Českou národní radu, působící
do červnových voleb, dotkla se - vystoupeními
několika poslanců - jen dvou česko - slovenských
problémů: poslanci se ozvali s obavami, aby v příštím
roce nedošlo opět k přerozdělení
národních rozpočtů, řečeno
populárně, aby Češi opět nedopláceli
na Slováky. Pak se několikrát ozvala urgence,
aby vláda urychlila vytvoření samostatné
české televize a českého rozhlasu.
Zkrátka nebyl tu dosud žádný tlak na
to, abychom se my, Češi, Moravané a Slezané,
aktivněji vymezili jak vůči federaci, tak
vůči Slovensku. Proto jsme v Trenčianských
Teplicích postupovali tak, jak jsme postupovali.
Řeknu teď poněkud prostořece, proč
byla iniciativa na slovenské straně, kdyby byla
hlavním městem federace Bratislava, kdyby tam seděla
federální vláda a tam zasedalo Federální
shromáždění, nepochybuji ani chvíli,
a doufám, že nepochybujete ani vy, že iniciativa
k přestavbě federace by byla na naší
straně. Nedělejme proto věci složitější
a dramatičtější: Slovensku tato forma
federace, vzniklá sice 28. října 1968, ale
zásadně okleštěná v roce 1970,
v době nastupující centralizace, vadí
zkrátka víc než nám. Ne nadarmo proto
mluvím o české státnosti jako o něčem,
co má být, co nutno budovat od základů,
zezdola, nikoli jako o tom, co už tu je.
Na Slovensku je situace jiná a my to musíme umět
připustit, a ne se proto na Slováky zlobit. V Čechách,
na Moravě a ve Slezsku zatím chybí vůbec
i potřeba takové státnosti. Lidé se
ptají, k čemu to? Tento deficit se nedá zlomit
přes koleno a výroky typu: já jsem přece
Čechoslovák, mohou být sice dobře
míněny, ale slovenské uši je slyší
jinak. Čechoslovakismus, teorie o tom, že Češi
a Slováci jsou jen dva kmeny jednoho národa, je
opravdu zcestná, už jen proto, že pro jednoho
z partnerů je nepřijatelná.
Byla-li slovenská strana v Trenčianských
Teplicích iniciativnější, neznamená
to nikterak, že česká strana byla pasivní.
Pan Mečiar již uvedl, jak byla jednání
složitá a obtížná a kdy a v čem
jsme zpochybňovali slovenské představy. Šlo
zejména o to, co má zůstat na federální
úrovni, zejména pokud jde o tzv. systémová
ministerstva. Mám na mysli zejména dopravní,
telekomunikační a energetické systémy.
Neodjížděli jsme vůbec s pocitem, že
jsme v Trenčianských Teplicích prohráli.
Nešlo přece o žádnou při, ale o
pracovní poradu, která bude mít své
pokračování. Čekáme na stanoviska
expertních komisí a nepochybujeme o rozvaze poslanců
Federálního shromáždění.
Přesvědčili jsme ale naše partnery v
několika důležitých věcech: ochrana
státních hranic musí být federální
a ne republikovou záležitostí, jak si to naši
slovenští kolegové představovali. Federace
nemůže být odkázána na dotace
z republik, v podstatě na milodary. Federace bez vlastních
pevných příjmů není už
federací. Také jednoznačně prosazujeme
jediné federální ministerstvo, zajišťující
jednotnou zahraniční politiku státu. Dodnes
se lišíme v představách, jak mají
vznikat naše tři ústavy. I když se také
domníváme, že republikové ústavy
jsou původní, nechápeme to v doslovném
časovém významu. Tedy tak, že nejdříve
vzniknou republikové ústavy a teprve pak, na jejich
základě, vznikne ústava federace. Tři
ústavy se musí sestavovat zároveň.
Pak zajisté mohou být republikové ústavy
vyhlášeny dřív, aby se tak stvrdila
jejich původnost, ale to už je věc druhá,
řekněme symbolická. Spolu se zástupci
federální vlády jsme přesvědčili
zástupce vlády slovenské - třeba říci,
že se té myšlence nikterak nebránili-
aby Federální shromáždění
schválilo 17. listopadu ústavní listinu základních
lidských práv, jakousi dřeň budoucí
ústavy. Pak totiž budeme moci zřídit
ústavní soud, který bude dbát na dodržování
ústavnosti, např. na to, zda republiky nepřekračují
své kompetence, pokud je již ústava stanovila.
Pokud jsme se slovenskými podněty souhlasili, byli
jsme přesvědčeni, že jsou i v našem
českém zájmu.
Naše srozumění se slovenskou iniciativou ale
neznamená, že ke všemu jen mlčíme.
Už jsem řekl, že vytvoření slovenského
ministerstva zahraničních vztahů je porušení
našich dohod z Trenčianských Teplic. Říká
se tomu fait accompli, čili stavět druhou a v tomto
případě již třetí, federální
stranu před hotovou věc. Dohodli jsme se přece
na tom, že jedna z expertních komisí posoudí
otázku kompetencí, pokud jde o mezistátní,
mezinárodní, resp. vnější vztahy.
Nevím, co má dnes taková komise posuzovat,
když ministerstvo na Slovensku již existuje, byť
i prohlašuje, že do působnosti federálního
ministerstva zahraničních věcí nebude
zasahovat.
Nechci však ani tuto záležitost dramatizovat.
Funkce, jimiž chce slovenská vláda vybavit
své nové ministerstvo, jsou reálné.
Styky se zahraničím na nestátní úrovni,
např. kontakty mezi regiony, s krajany a pod. jsou důležité
i pro Českou republiku. Chceme pověřit jejich
koordinováním tým pracovníků
Úřadu vlády. Nemyslíme si, že
k těmto samozřejmým činnostem je nutno
zřizovat ministerstvo. Že tak učinila vláda
Slovenské republiky, v tom vidím výraz netrpělivosti
dát co možná viditelný projev slovenské
identitě. Věřme tomu, že to není
první krok k demontáži federace. Pan Mečiar
i slovenská vláda nás zatím přesvědčují,
že chtějí nejen zachovat, ale dokonce upevnit
společný stát, upevnit ho tím, že
bude stát na jedině spolehlivých základech,
tedy na svobodné vůli obou národů.
Tu musím říci více o tom, co je federace
podle našich představ. Opravdová, životaschopná,
tedy nikoli jen formální federace. Žádná
konfederace. Ačkoli - po pravdě řečeno
- když se kteříkoli partneři dohodli
na vytvoření federace nebo konfederace, učinili
tak proto, aby v jednom i druhém případě
uspokojili zájmy každé ze zúčastněných
stran. Třeba však dodat, že dvoučlenná
konfederace by byla ve světě bez obdoby. Někteří
z toho vyvozují, že to není náhoda a
že taková konfederace by vůbec nemohla existovat.
Dnes ostatně v Evropě neexistuje žádná
konfederace. S jedinou významnou výjimkou a tou
je Evropské společenství.
Pro někoho možná splývá federace
s byrokratickým centralismem uplynulého dvacetiletí.
Pro jiného je nestravitelné, že český
a československý stát nejsou jedno a totéž.
Myslím. že se často jedná o naprostou
neinformovanost. Dovolte proto krátký exkurs do
oblasti ústavní teorie, abychom si ujasnili, co
ještě je a co už není federace, případně
co ještě není a co už je konfederace.
Především je nutno říci, že
mezi federací a konfederací předvádí
historie řadu mezistupňů, a že se dopouští
mnoha nedůsledností. Například Švýcarsko
si říká konfederace, ale už od roku
1848 je federací, nadto federací nikoli států,
ale 26 malých kantonů. Belgie je federací
od roku 1988, ale subjekty federace také nejsou státy,
nýbrž regiony. Zcela jiný obraz skýtá
federace Spolkové republiky Německo, jejímiž
subjekty jsou spolkové země, ale i "Svobodný
stát Bavorsko". Jinak je tomu ve Spojených
státech, kde jsou subjekty federace skutečné
státy. Ve stavu proměny se nacházejí
federace sovětská a jugoslávská, kde
se projevují i tendence konfederační, ba
separační. Naproti tomu Spojené království
Velké Británie a Severního Irska vůbec
není federací, ale Skotsko, Wales i Severní
Irsko mají nejenom odlišnou správu, ale i vlastní
bankovky a poštovní známky, které ovšem
platí na celém území státu.
To všechno připomínám, abych ukázal,
že je nutno se odpoutat od schematických, zjednodušujících
pohledů. Rozdíl mezi federací a konfederací
nelze určit podle nějakých vnějškových
charakteristik. Je nutno přihlédnout k podstatnému
znaku. A tím je ústavní systém.
Právním základem konfederace je mezinárodní
smlouva mezi suverénními státy, nikoli společná
ústava. Tato smlouva stanoví omezený okruh
společných záležitostí, které
se vesměs týkají fungování
konfederace navenek. Je to tedy zpravidla obrana, zahraniční
politika a diplomatické zastoupení. Nevzniká
tu ucelená soustava společných nejvyšších
státních orgánů s příslušnými
kompetencemi.
Právním základem federace je naproti tomu
federální ústava. Podle ní vzniká
ucelená soustava nejvyšších státních
orgánů federace s přesně vymezenými
kompetencemi. Je věcí dohody mezi subjekty federace,
v našem případě mezi oběma republikami,
jaké kompetence určí svým orgánům
a jaké přenechají orgánům federálním.
V jednáních s našimi slovenskými partnery
nebylo mezi námi nikdy sporu o tom, že právním
základem budoucího soužití našich
národů a národních států
bude společná československá ústava
vycházející z ústav obou republik.
Zdůrazňuji to především proto,
že ústavní teorie považuje bez výjimky
právě existenci federální ústavy
za jeden z rozhodujících znaků federace -
na rozdíl od konfederace.
2. Pravomoc společných orgánů konfederace
se zaměřuje na vnější záležitosti.
Na území členských subjektů
je uplatňována prostřednictvím jejich
orgánů, tedy nepřímo, pokud členský
stát vyhlásí právní akty konfederačních
orgánů za součást svého vlastního
právního řádu.
Ve federaci existuje naproti tomu ústavně vymezená
dělba kompetence mezi orgány federálními
a orgány členských států. Právní
akty federálních orgánů se v oblastech
jejich vymezené působnosti uplatňují
na území členských států
přímo. To se týká především
federálního zákonodárství.
Federální parlament je autentickým centrem
reálné státní moci, zatímco
společný reprezentativní orgán konfederace
nemá povahu parlamentu.
Co platí o moci zákonodárné,
platí i o moci výkonné. Zatímco konfederační
exekutiva, výkonná, správní moc prakticky
neexistuje (s výjimkou armádního velení)
, disponuje federace svou vlastní výkonnou mocí,
která funguje v ústavně vymezených
oblastech na celém jejím území. Takovou
federální exekutivu také chceme mít.
Není rozhodující, které oblasti státní
správy jsou v kompetenci federace, a které jsou
v kompetenci jejích subjektů. To je věcí
dohody mezi členskými partnery, kteří
účelně sledují své zájmy
a pokud jsou ochotni respektovat zásady politické
racionality a politické kultury, mají porozumění
i pro možnosti a zájmy svých protějšků.
V žádném případě nelze
rozlišovat mezi federací a konfederací na základě
kompetenční dělby. Rozhodujícím
principem je - opakuji - ústavní systém.
Česká i slovenská vláda soudí,
že oboustranně výhodným uspořádáním
je federace. A kompetenční dělba mezi republikami
a federací je věcí analýzy, diskuse
a posléze dohody. Právě proto jsme vytvořili
deset trojstranných expertních komisí. Pokud
se ukáže, že jejich analýza bude nedostatečná,
a vyvozené závěry nevhodné, zůstane
i nadále cesta k nápravě otevřená.
Federace je založena na dohodě těch, kteří
ji tvoří. Dohody vycházejí ze zájmů,
které nutno respektovat. To vyžaduje kompromisy. Kompromis
ovšem není jednostranný ústup, či
dokonce kapitulace.
3. Obdobně je tomu i v oblasti ekonomické. Společné
orgány konfederace nejsou kompetentní ve věcech
strategie sociálně - ekonomického rozvoje
spolku. Naproti tomu federaci svěřují členské
státy úlohu základního integrujícího
činitele, strategického ekonomického centra,
které zajišťuje jednotný trh, otevřený
navenek a fungující v jednotném makroekonomickém
rámci. Ve federaci tedy existuje volný pohyb výrobních
faktorů, pracovní síly, zboží
a služeb, jednotné podmínky fungování
ekonomiky, a to zejména tehdy, když se ukáže,
že existence odvětvových hospodářských
ministerstev na úrovni členských států
i na úrovni svazu je neslučitelná s požadavky
tržní ekonomiky. A to nás čeká
v nejbližší době.
Konfederace je odkázána na příspěvky
členských států. Naproti tomu federace
disponuje vlastními ústavně garantovanými
zdroji příjmů. Právě z takové
koncepce vycházejí naše předchozí
dohody.
4. Neexistuje státní občanství konfederace,
jen občanství členských států.
Ve federacích existuje naproti tomu dvojí státní
občanství: jako prvotní je občanství
členského státu a jako odvozené občanství
federace. V zahraničí pak vystupují obyvatelé
jako občané federace. Ve federaci nadto platí
jednotný režim občanských práv
a svobod, tedy stejná práva a stejné povinnosti
všech občanů na celém území
federace. Přesně takové pojetí chceme
mít stvrzené v našem ústavním
systému. O tom, jak mimořádnou důležitost
přikládáme právě této
problematice, svědčí náš návrh
vyhlásit slavnostně ke dni 17. 11. 1990 ústavní
listinu lidských práv a svobod.