předsedkyně České národní
rady Dagmar Burešová, místopředsedové
České národní rady Václav Žák,
Michal Kraus, Zdeněk Malík, Jan Kasal a 187 poslanců
České národní rady Členové
vlády České republiky, předseda vlády
Petr Pithart, místopředsedové vlády
František Vlasák, Milan Lukeš a Antonín
Baudyš, ministr pro hospodářskou politiku a
rozvoj Karel Dyba, ministr financí Karel Špaček,
ministr pro správu národního majetku a jeho
privatizaci Tomáš Ježek, ministr výstavby
a stavebnictví Ludvík Motyčka, ministr školství,
mládeže a tělovýchovy Petr Vopěnka,
ministr kultury Milan Uhde, ministr práce a sociálních
věcí Milan Horálek, ministr zdravotnictví
Martin Bojar, ministr spravedlnosti Leon Richter, ministr průmyslu
Jan Vrba, ministr zemědělství Bohumil Kubát,
ministryně obchodu a cestovního ruchu Vlasta Štěpová,
ministr státní kontroly Bohumil Tichý, ministr
životního prostředí Bedřich Moldan,
ministr vlády Jaroslav Šabata
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová
: Vážené paní poslankyně,
vážení páni poslanci, milí hosté.
Všechny Vás srdečně vítám
na 4. schůzi České národní
rady a dovolte mi, abych mezi námi uvítala také
vládu České republiky vedenou jejím
předsedou panem Petrem Pithartem. Návrh pořadu,
jak jej připravilo předsednictvo České
národní rady jsme vám již zaslali. Předsednictvo
ČNR však ještě navrhuje program rozšířit
a naopak zase na žádost vlády České
republiky bychom neprojednávali vládní návrh
zákona o hlavním městě Praze. Dopisem
ze včerejšího dne už v poledních
hodinách totiž vláda požádala,
aby vládní návrh zákona ČNR
o hlavním městě Praze mohla vzít zpět.
Podle § 22 našeho jednacího řádu
tak lze učinit se souhlasem České národní
rady čili musíme o tom hlasovat. Dříve
než přistoupíme k hlasování,
prosím pana místopředsedu vlády Baudyše,
aby laskavě návrh zpětvzetí vládního
návrhu zákona České národní
rady o hlavním městě Praze zdůvodnil.
Místopředseda vlády České
republiky Antonín Baudyš: Vážená
paní předsedkyně, dámy poslankyně,
páni poslanci, dovolte mi mluvit jenom krátce. Víte,
že zákon o hlavním městě Praze
je nesmírně důležitý a časový
prostor, který jsme k tomu měli, nebyl dostatečný,
aby tento návrh bylo možno dotáhnout solidním
způsobem do konce. To nakonec ukázala i diskuse,
která byla vedena v klubech a v jednotlivých výborech
k tomuto návrhu zákona, takže s ohledem na
to, že se domníváme, že zatím tam
nebyla vhodná vazba na zákon o obcích, takže
nebyla zcela vyjasněna struktura, návaznost státní
sféry na samosprávnou a mohlo by dojít k
určitým nepřesnostem. Aniž bychom chtěli
ustoupit od určitého principu takového, že
Praha by měla být jedno město, tak se domníváme,
že i vztahy mezi městem a jednotlivými jeho
částmi je ještě nutno lépe propracovat
a specifikovat. Je třeba si uvědomit, že takto
důležitý zákon není možno
projednat krátce a je nutno dojít k nějakému
rozumnému konsensu. Proto jsem si vás dovolil jménem
vlády požádat, aby jste byli tak laskavi a
umožnili tento návrh stáhnout z pořadu
jednání. Děkuji Vám.
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová
: Děkuji panu místopředsedovi vlády
a prosím, abychom přikročili k hlasování.
Podle prezenční listiny je přítomno
185 poslanců. Pokud se někdo z vás - znovu
opakuji - zapomněl podepsat, mně se také
zhusta tak stává - prosím, aby tak dodatečně
učinil. Jsme schopni se usnášet. Navrhuji usnesení:
Česká národní rada souhlasí, aby vláda České republiky vzala zpět svůj návrh zákona České národní rady o hlavním městě Praze, jak je uveden ve sněmovním tisku 31.
Kdo souhlasí s tímto návrhem ať zvedne
ruku (hlasuje se) . Zdá se, že je to převážná
většina. Je někdo proti? Jeden. Zdržel
se někdo hlasování? Čtyři.
Děkuji. Nyní prosím o vaši pozornost
při přednášení návrhu
jednotlivých bodů pořadu. Jsou to:
I. Návrh předsednictva České národní
rady na Prohlášení České národní
rady k výročí 21. srpna 1968 - sněmovní
tisk č. 48.
II. Návrh předsednictva České národní
rady na zkrácení zákonné lhůty
60 dnů k projednání návrhů
zákona České národní rady -
sněmovní tisk 26
III. Vládní návrh zákona České
národní rady o obcích (obecní zákon)
- sněmovní tisk 32
IV. Vládní návrh zákona České
národní rady o volbách do zastupitelstev
v obcích - sněmovní tisk 34
V. Schválení zákonných opatření
předsednictva České národní
rady, a to - o zřízení úřadů
práce v České republice - sněmovní
tisk 36
- o zřízení ministerstva strojírenství
a elektrotechniky České republiky a o vymezení
jeho působnosti - sněmovní tisk č.
37 - o působnosti orgánů České
republiky při provádění zákona
o úpravě některých majetkových
vztahů řeholních řádů
a kongregací a arcibiskupství olomouckého
- sněmovní tisk 38
VI. Podněty, otázky a interpelace poslanců
České národní rady
VII. Návrh skupiny poslanců České
národní rady na vydání zákona
České národní rady o platu a náhradách
výdajů poslanců České národní
rady - sněmovní tisk č. 17
VIII. Návrh na změnu názvu výboru
České národní rady
IX. Návrh na uvolnění člena výboru
České národní rady
X. Případné odpovědi členů
vlády České republiky na podněty,
otázky a interpelace poslanců České
národní rady
XI. Zpráva o činnosti předsednictva České
národní rady za dobu od 10. července do 4.
září 1990 - sněmovní tisk č.
27
Vážené poslankyně, vážení poslanci, jak jsem vás již informovala v dopisech, které máte založeny ve svých materiálech, požádal předseda vlády České republiky pan Pithart o vystoupení na naší schůzi. Se souhlasem s jednacím řádem mu bude uděleno slovo a to po prvém bodu našeho pořadu, pokud bude schválen podle předneseného návrhu. Po projednání návrhů zákonů obecním zřízení a o volbách do zastupitelstev v obcích - pokud ovšem budou přijaty, by se měla sejít schůze předsednictva, tedy schůze České národní rady na nezbytnou dobu by musela být přerušena. Předsednictvo by se mělo sejít proto, abychom vyhlásili zákony a volby.
Ještě mám takovou jednu malou prosbu. Na lavici jste obdrželi větší počet přihlášek do diskuse. Chci Vás poprosit, abyste se do rozpravy hlásili zásadně písemnými přihláškami a to i v případě, že budete mít faktickou poznámku, nebo pozměňovací návrh. Služba v sále zařídí doručení přihlášky k našemu předsednickému stolu. Je to proto, že nechci nikomu křivdit a skutečně odsud nemohu zcela přesně zaznamenat pořadí, jak se hlásíte. Takto bude spravedlnosti učiněno zadost. Teď se dozvídám, že to nemáte na stole, ale máte to v zásuvkách. Takže prosím, podívejte se do zásuvek a tam to máte. ( děje se) . Takže je zase klid a chci vás požádat, zda někdo z vás má k navrženému pořadu nějakou připomínku. Pokud nemá, tak můžeme přistoupit k hlasování. Kdo souhlasí s pořadem dnešní schůze, jak jsem jej přednesla, ať zvedne ruku. (hlasuje se) . Je to zřejmě převážná většina. Kdo je proti? Zdržel se někdo hlasování.
Schváleno jednohlasně.
Ještě pokud jde o připomínky, laskavě tam napište, zdali jde o faktickou připomínku, abychom to zde mohli třídit, neboť faktická poznámka má právo na okamžité zařazení.
Schválili jsme tedy dnešní pořad schůze a mám ještě jednu prosbu. Protože pořad dnešní schůze je velice bohatý a přípravě této schůze jsme věnovali skutečně velmi mnoho času a myslím, že všichni poslanci se velice odpovědně účastnili práce ve výborech, prosím, abyste do diskuse vstupovali iracionálně a věcně pouze s těmi příspěvky, které pokládáte za konstruktivní, věcné a které nebyly ve výborech projednány. A pokud byly ve výborech projednány, pak zda-li je máte za tak závažné a výbor vaši připomínku proti vašemu poslaneckému svědomí nepřijal. Prosím také - i když v jednacím řádě není pro to opora - abyste se snažili maximálně zkrátit své diskusní příspěvky. Děkuji vám.
Ještě než začneme jednat, ráda bych vám představila nového generálního prokurátora České republiky Dr. Ludvíka Brunnera, kterého tímto mezi námi vítám.
Nyní přístoupíme k projednání
schváleného pořadu.
Prvním bodem pořadu je
Návrh Prohlášení jste obdrželi
jako sněmovní tisk 48 a já prosím
paní poslankyni Danielu Kolářovou, aby text
prohlášení přečetla.
Poslankyně Daniela Kolářová: Prohlášení
České národní rady k výročí
21. srpna 1968.
21. srpen 1968 znamená v dějinách našich národů a československé státnosti jeden z nejtragičtějších vykřičníků. Agresory byla tehdy pošlapána svrchovanost našeho státu, hrubě porušeno a ignorováno mezinárodní právo. Na dalších více než 21 let se postupně vrátila moc opět do rukou těch, kteří již předtím neváhali ve jménu pochybené ideologie a její totalitní praxe zničit tisíce lidských životů, zmařit tisíce a tisíce lidských osudů.
Nejinak tomu bylo v období tzv. normalizace. Naše země se propadla do hluboké duchovní a politické krize, na pokraji zhroucení se ocitlo naše hospodářství, deformace a devastace se nevyhnuly žádné oblasti naší společnosti.
Považujeme proto za čestnou povinnost svobodně
zvolených poslanců České národní
rady, abychom na její půdě a při první
plenární schůzi podzimního zasedání
vzpomněli tragické srpnové výročí.
Duchovní a mravní síla lidských obětí,
odhodlaný vzdor a víra žít v pravdě
nikdy neztratila pokračovatele a vyústila v listopad
1989, který nám všem otevřel cestu k
demokracii. Na živé poselství lidí,
kteří statečně hájili ideály
demokracie a spravedlnosti nesmíme zapomínat. (
Potlesk.)
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová: Děkuji paní poslankyni Kolářové.
Dám nyní hlasovat o návrhu prohlášení.
Kdo je pro, aby Česká národní rada přijala prohlášení k výročí 21. srpna 1968, jak je uvedeno v tisku 48 a jak bylo předneseno? (Hlasuje se) . Je někdo proti? (1 hlas) . Zdržel se někdo hlasování? (3 hlasy) .
Paní poslankyně, páni poslanci, nyní
dávám slovo panu předsedovi vlády
České republiky Petru Pithartovi.
Předseda vlády České republiky
Petr Pithart: Vážená paní předsedkyně,
vážené paní a vážení
pánové, vážená Česká
národní rado, přihlásil jsem se o
slovo, protože pokládám za svou povinnost podat
vám zprávu o aktivitách vlády v posledních
měsících, vedených snahou posílit
postavení České republiky a zároveň
snahou upevnit federativní svazek obou národních
republik. Co vám - a prostřednictvím televize
také občanům obou republik - tu dnes chci
vlastně říci? Především
to, že není jiné cesty jak posílit federaci
než posílením pravomocí republik. Nejde
o protimluv. Základem federace je vůle obou národů
žít spolu. Všechno ostatní, tj. zejména
formy tohoto soužití, jsou až odvozené.
Bez této vůle a myslím tím samozřejmě
vůli, která vychází ze vzájemné
důvěry, vstřícnosti a tedy dobrovolnosti,
není soužití možné. Žádné
ústavně právní záruky, žádné,
byť i sebekvalifikovanější aparáty
federace nemohou udržet oba národy spolu, pokud by
si to nepřály.
Naše národy se však dnes spolu dorozumívají
tak nedostatečně, že to až nahání
strach. Slovenské noviny se v Čechách, na
Moravě a ve Slezsku prakticky nedostanou. Již jsem
to řekl nejednou, ale musím to opakovat: pokud vím,
deníky vycházející v České
republice nemají na Slovensku - snad až na jedinou
výjimku - své vlastní zpravodaje. Televize
nám jen zcela výjimečně umožní
sledovat to, co sledují diváci na Slovensku - a
obráceně. To je krajně riskantní situace,
podle mého závažnější než
projevy slovenských separatistů. Prosím,
abyste se nad tím zamysleli - to není, paní
a pánové - jen špatně vyřešený
technický problém. A není to - dnes deset
měsíců po listopadu - jen pozůstatek
starého režimu. O tom si nedělejme iluze. Tento
nezájem, z něhož se rodí jedno nedorozumění
za druhým, znamená bytostné ohrožení
našeho vzájemného soužití, nikoliv
úvahy o budoucí podobě federace. Ty vycházejí
naopak ze zájmu o toto soužití: kdyby vláda
pana Mečiara o soužití s námi nestála,
nebyla by zvědavá na naše názory a představy,
nestála by o setkávání se s námi.
Občané České republiky jsou tedy odkázáni
na to, jak vidí situaci naši novináři.Nepochybuji,
že si u nich nepolepším, když řeknu,
že si ne všichni počínají odpovědně.
Já je ovšem k odpovědnosti nevolám,
k tomu nemám nejmenší právo. Od toho
jsou čtenáři, ale, koneckonců, je
to věc jejich vlastního svědomí. Mohu
tedy jen doufat, že redakce Občanského deníku
našla alespoň v sobě dodatečně
kus autokritičnosti, když předtím nadepsala
úvahu o ružomberských slavnostech halasným
titulkem "Slovensko chce samostatnost". Právě
tak doufám ve vystřízlivění
autora úvahy z Lidových novin, který se obává,
že jednání v Trenčianských Teplicích
povede nakonec k tomu, že v Malackách budou cestující
přestupovat z českých vagónů
do slovenských. Takovéto přepřahání
není třeba ani cestou z Prahy do Norimberka. Přepřahat
se musí pouze v Čierne nad Tisou.
V situaci nezájmu sdělovacích prostředků
znát situaci na Slovensku z první, tj. z vlastní
ruky, z vlastního pozorování, zůstává
veškerá tíha odpovědnosti na politických
reprezentacích. V době parlamentních prázdnin
ta tíha spočívala na vládách.
Doufám, že se jako poslanci České národní
rady nyní o tuto tíhu s vládou podělíte,
že se vyslovíte k tomu, co vláda udělala,
či neudělala, resp. jak dobře či špatně
to udělala. Proto vám a vaším prostřednictvím
i občanům České republiky podávám
dnes tuto zprávu.
Současná Ústava vůbec nepředpokládá
setkávání a jednání, tedy součinnost
obou vlád. Kdybychom všechno nechali na Ústavě,
potkám se možná s panem Mečiarem tu
a tam na nějaké slavnosti či na letišti,
ale možná také nepotkám. Vím
o této doslova propasti v našem ústavním
zřízení a dělám od první
chvíle, co jsem předsedou vlády, všechno,
abych ji překlenul. 6. února mě předsednictvo
ČNR zvolilo. 7. února jsem odjel do Brna a druhého
dne do Bratislavy. Jel jsem tam proto, abych dohodl s tehdejším
premiérem Čičem, co možná pravidelné
setkávání nás obou, jednotlivých
ministrů a celých vlád. Pozvali jsme pak
slovenskou vládu do Lnářů a vedli
tam riskantně otevřené, jak se však
nakonec ukázalo, velmi užitečné rozhovory.
Setkali jsme se jako ostražitě se posuzující
soupeřící mužstva, rozcházeli
jsme se jako přátelé, rozhodnutí spolupracovat
na společném díle, na opravdové federaci.
Měli jsme se pak setkat - myslím vlády -
ještě před volbami na Slovensku. Nakonec z
toho, právě kvůli napjaté situaci
před volbami, zejména na Slovensku, sešlo.
Setkali jsme se pak v den, kdy pan prezident republiky přijal
obě vlády na Hradě. Krátce na to jsem
pozval pana Mečiara a ekonomické ministry slovenské
vlády na dvoudenní pracovní schůzku
do Luhačovic.
Vývoj k Trenčianským Teplicím byl
logický, nebyl žádným zvratem, překvapením,
alespoň ne pro ty, kteří si dali tu práci
a četli pozorně vládní prohlášení
všech tří vlád. Navazoval na naše
předchozí iniciativy.
Tak již ve společném prohlášení
vlády české a slovenské republiky
ze dne 11. dubna ve Lnářích se uvádělo,
že "Vlády se jednoznačně shodly
na tom, že užití vytvořených zdrojů
bude v kompetenci každé z obou republik. Na vůli
obou národů a jejich zákonodárných
a vládních reprezentací budou záviset
kompetence i oprávnění potřeby federace.
V tomto duchu se vlády plně dohodly na návrhu
zásad rozpočtových pravidel pro rok 1991
a roky další, které hodlají předložit
svým zákonodárným sborům. Tím
by zároveň měla být zažehnána
otázka, kdo na koho doplácí. Při nezbytné
integritě každé z národních ekonomik
neztrácejí obě vlády ze zřetele
zájem o reálnou celistvost ekonomiky našeho
společného státu". Ve Lnářích
se také obě vlády dohodly, že budou
požadovat, aby předsedové vlád národních
republik nebyli napříště místopředsedy
vlády federální. Nicméně v
komuniké se to neobjevilo - nechtěli jsme federální
vládu stavět před hotovou věc.
Programové prohlášení federální
vlády vyšlo stanovisku národních vlád
ze Lnář plně vstříc - alespoň
takový musel být dojem z četby tohoto programového
prohlášení. Pravilo se tam mimo jiné:
"Prosperující republiky potřebují
silnou federaci a silná federace může vyrůst
jen z autentické vůle silných republik".
Na jiném místě pak: "Zároveň
počítáme s odstraněním přílišného
centralismu při řízení celé
státní správy. Úlohu centra budou
mnohem více plnit republikové orgány".
A ještě jinde: "Federální vláda
bude respektovat stanovisko vlád republik a přihlížet
k nim při jakémkoli svém rozhodování.
Očekáváme stejný partnerský
vztah i od republikových vlád. Opouštíme
nedůstojnou praxi, kdy předsedové republikových
vlád plnili jako místopředsedové federální
vlády různá usnesení tohoto orgánu".
Programové prohlášení slovenské
vlády bylo zcela jasné. Rád bych věděl,
kolik z odpovědných politických představitelů
na federální úrovni a vůbec českých
politiků toto prohlášení četlo
- vím, že pan ministerský předseda Čalfa
jej znal a dobře mu porozuměl. Kdyby v tom ale nebyl,
obávám se, dosti osamocen, nemohly by Trenčianske
Teplice vzbudit takové překvapení a údiv.
V programovém prohlášení české
vlády, které jste po zevrubné diskusi schválili,
se pravilo: "Východiskem pro rozvoj české
státnosti na principu federativního uspořádání
Československa musí být ústava České
republiky. Na jejím základě a na základě
ústavy Slovenské republiky bude tvořena ústava
federace, neboli federaci budou náležet takové
kompetence, jaké na ni republiky ze své originální
působnosti přenesou. Vláda bude usilovat
o to, aby ústava vyjádřila zvýšení
samostatnosti i odpovědnosti všech orgánů
při rozhodování o budoucím společenskoekonomickém
rozvoji republiky." Jinde jsme řekli: "Vláda
bude prosazovat, aby při respektování vzájemného
vymezení funkcí federace a národních
republik byl státní rozpočet republik pojímán
tak, aby už nadále nebyl na rozpočtu federace
závislý. Vyjádřením svrchovanosti
a ekonomické svébytnosti republik bude skutečnost,
že Česká národní rada bude rozhodovat
o použití zdrojů vytvořených
na území republiky, s výjimkou těch
zdrojů, které vyčlení pro potřeby
federace."