Předsedkyně ČNE Dagmar Burešová
Děkuji panu předsedovi vlády a nyní
prosím společného zpravodaje výborů
pana poslance Kalvodu, aby odůvodnil společnou zprávu
výborů České národní
rady.
Tuto zprávu vám dodatečně během
schůze rozdáme.
Poslanec Jan Kalvoda: Paní předsedkyně,
vážení hosté, paní a pánové,
vládní návrh zákona ČNR projednaly
všechny výbory ČNR, vyjma mandátového
a imunitního výboru.
Ústavně právní výbor uplatnil
dvě připomínky. Jednak doporučil zpřesnění
textu článku I, odstavce 5 tak, aby z něho
jednoznačně vyplývalo, že dohodu o přechodu
právních povinností, pracovně právních
vztahů a jiných vztahů uzavírají
mezi sebou ústřední orgány státní
správy České republiky, na které práva
a povinnosti přecházejí, a ústřední
orgány státní správy, v jejichž
působnosti tato práva a povinnosti scházejí.
Jde totiž o uzavření dohody, tedy dvoustranného
právního úkonu, u něhož je nezbytné
oba právní subjekty jednoznačně vymezit,
což v textu vládního návrhu zákona
nebylo precizně provedeno. Dále tento výbor
uplatnil připomínku k čl. II bod 6, kde v
novém znění § 5 je nutno vyjádřit,
že nově zřizované ministerstvo pro správu
národního majetku a jeho privatizaci je ústředním
orgánem státní správy nejen pro odstátnění
a následnou privatizaci národního majetku,
ale též pro správu národního
majetku, jak ostatně vyplývá i z názvu
tohoto ministerstva. Rozšíření kompetence
ministerstva o správu národního majetku je
nutné rovněž z toho hlediska, že privatizace
národního majetku bude probíhat postupně.
Výbor petiční, pro právní ochranu
a bezpečnost upozornil, že v čl. I odst. 3
písm. f je třeba vložit za slova "povrchových
a podzemních vod" čárku. Výbor
pro obchod a cestovní ruch doporučil, aby v čl.
II bod 7 byla doplněna u ministerstva výstavby a
stavebnictví jeho kompetence o odvětví kamenoprůmyslu,
prefabrikovaných výrobků a stavební
strojírenství, neboť dosavadní působnost
tohoto ministerstva v oblasti stavebních hmot přechází
na ministerstvo průmyslu právě s výjimkou
těchto zmíněných odvětví.
Existovaly i připomínky, které vyústily
vysloveně ve změnu textu vládního
návrhu, které nicméně považuji
za účelné v rámci společné
zpravodajské zprávy zmínit. Výbor
pro obchod a cestovní ruch konstatoval, že důvodová
zpráva k vládnímu návrhu zákona
ČNR svým obsahem neodpovídá významu
navrhovaného zákona, zejména v ní
chybí bližší vysvětlení
kompetenčních činností ministerstev.
Podobná připomínka vzešla z jednání
rozpočtového a kontrolního výboru,
jenž upozornil především na to, že
je nezbytné dbát, aby při obsazování
nových ministerstev byl počet pracovníků
nižší než dosud. Rovněž tento
výbor doporučil vládě České
republiky, aby vypracovala a předložila České
národní radě kompetenční zákon,
kterým bude jednoznačně vymezena konkrétní
působnost jednotlivých ministerstev a ústředních
orgánů státní správy České
republiky. Výbor pro sociální politiku a
zdravotnictví navrhl rozšíření
působnosti ministerstva životního prostředí
tak, aby toto ministerstvo vykonávalo též geologický
dohled nad těžbou. Církevní a humanitární
výbor navrhuje, aby vláda České republiky
v přiměřené době alespoň
řádově specifikovala finanční
náklady a počty pracovníků v souvislosti
s navrhovanými změnami v intencích vládního
návrhu zákona. Výbor pro územní
správu, národnosti (a mezinárodní
vztahy) upozornil, že soustava ústředních
orgánů nerespektuje nutnost zabezpečování
proporcionálního regionálního rozvoje
všech oblastí České republiky, a proto
doporučuje řešit otázku vybudování
ústředního orgánu pro regionální
rozvoj, v němž by byla zahrnuta i dosavadní
správa pro rozvoj pohraničí v souvislosti
s programovým prohlášením vlády
České republiky.
Dovolte mi, abych přednesl společný návrh
výborů, které doporučily, aby Česká
národní rada vládní návrh zákona
České národní rady o opatřeních
v soustavě ústředních orgánů
státní správy České republiky
schválila s těmito úpravami:
K čl. I: v odst. 3 písm. f) za slova "povrchových
a podzemních vod" vložit čárku.
Odstavec 5 zní: "O přechodu práv a povinností
podle odstavce 4 písm. b) až f) uzavřou uvedené
ústřední orgány státní
správy České republiky dohodu, kterou blíže
vymezí mezi sebou tato práva a povinnosti. V dohodě
zejména určí, kteří pracovníci
přecházejí do pracovního poměru
k ústředním orgánům státní
správy České republiky, na které přechází
působnost podle tohoto zákona."
K čl. II: V bodě 6 se upravuje znění
§ 5 takto: "Ministerstvo pro správu národního
majetku a jeho privatizaci je ústředním orgánem
státní správy pro správu, odstátnění
a následnou privatizaci národního majetku."
V bodě 7 se upravuje § 6 takto: "Ministerstvo
výstavby a stavebnictví je ústředním
orgánem státní správy pro investiční
rozvoj, stavební výrobu, kamenoprůmysl, prefabrikované
výrobky a stavební strojírenství."
V bodě 13 tohoto článku II se doplňuje
znění § 19 odstavec 2: za slova "výzkumu
a průzkumu" patří slova "pro ekologický
dohled na těžbou".
Závěrem opakuji společný návrh
České národní rady na schválení
vládního návrhu zákona ve smyslu právě
přednesených změn. Děkuji.
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová
Děkuji panu poslanci Kalvodovi. Dříve než
zahájím rozpravu, chtěla bych vás
všechny poprosit, abyste se po zaujetí místa
u řečnického pultu představili, protože
se ještě všichni neznáme a kvůli
stenografickému záznamu je nutné, aby tam
bylo jméno diskutujícího řádně
a správně podchyceno. Děkuji. Zahajuji rozpravu.
Zatím se přihlásil do rozpravy pan poslanec
Lom.
Poslanec Petr Lom: Paní předsedkyně,
paní poslankyně, páni poslanci, při
prvé příležitosti, kdy tento sbor vyvíjí
zákonnou aktivitu, považuji za nezbytné učinit
několik faktických poznámek. Hovořím
jménem klubu poslanců Občanského fóra.
Dovolte, paní poslankyně a páni poslanci,
abych vám sdělil závěry ze včerejšího
jednání klubu. Chci říci, že
my všichni poslanci jsme naplněni dělným
odhodláním věnovat všechen svůj
um a všechny svoje síly ve prospěch našeho
poslaneckého mandátu. Jsme si vědomi toho,
že největší význam a těžiště
naší práce spočívá v zákonodárné
legislativní práci a jsme rozhodnuti jí obětovat
naše soukromé, rodinné i profesionální
zaměstnanecké zájmy. Nejsme však ochotni
degradovat naši práci na pouhý zpracovatelský
a schvalovací úřad, který schvaluje
či připomínkuje ukvapené pokyny shora.
Nechceme, aby se opakovaly spíše tragické než
komické situace minulého volebního období,
kdy jsme byli vybízeni k projednávání
zákonů po několikaminutovém prolistování
předlohy. Dále nechceme, aby naše konzultativní
úsilí nad předlohami federálních
zákonů zůstalo bez přihlédnutí,
nevyužité či, aby dokonce docházelo
k tomu, abychom pilně připomínkovali federální
zákony, které jsou už ve Federálním
shromáždění schvalovány.
Nechceme to, a přesto jsme opět do této nedůstojné
role vmanévrováváni. Řada poslanců
teprve dnes obdržela předlohy zákonů,
federální tisky 17, 18, přikázané
předsedkyní ČNR k projednávání
nejpozději do zítřka. Jenom někteří
je obdrželi již včera. Jsme po 42 letech první
svobodně a demokraticky zvolení poslanci nejvyšších
zákonodárných sborů. Považujeme
za neslučitelné s morálním závazkem
daným našim voličům, aby naše legislativní
úsilí bylo znehodnocováno. Jsme si vědomi
politické naléhavosti urychlené rekonstrukce
legislativy a vstřícně jsme souhlasili s
maximálním zkrácením časového
limitu a počítáme i s určitou časovou
tísní. Ale nesmíříme se s tím,
že při novelizaci zákona nemáme ani
čas ani technickou možnost vyhledat a seznámit
se s původním zněním zákona.
Nesmíříme se s tím, že nemáme
zajištěnou zpětnou informaci u posuzovaných
návrhů federálních zákonů
o realizaci připomínek ve společném
usnesení ČNR. Žádáme, aby bylo
s plnou vážností respektováno naše
legislativní úsilí a nebylo degradováno
na méně než formální úkol.
Žádáme, aby byl odstraněn hektický
zákonodárný spěch, na který
už nadále nemůžeme přistoupit,
protože jsme od našich voličů obdrželi
mandát na tvorbu zákonů, nikoli na formální
úřadování. Žádáme,
aby předlohy zákonů byly důsledně
postupovány poslancům s dostatečnou časovou
lhůtou.
Pověřujeme dále předsednictvo ČNR a její předsedkyni, aby zajistilo, koordinovalo a se vší důrazností trvalo na naplnění těchto minimálních předpokladů zodpovědné poslanecké práce, jinak by mohla být celá existence České národní rady zpochybněna.
Vážené poslankyně, vážení
poslanci, hovořil jsem sice z pověření
poslanců Občanského fóra, ale snad
nebudu daleko od pravdy, když vyjádřím
domněnku, že naše požadavky jsou požadavkem
celého českého parlamentu.
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová
Děkuji panu poslanci Lomovi. Teď se přihlásila
do diskuse paní poslankyně Čechová
- ovšem k tisku č. 15. Zatím se diskuse zabývá
pouze tiskem 22.
Poslankyně Heda Čechová:
Vážené předsednictvo ČNR, dámy
a pánové, ono se vám bude možná
zdát, že těch několik poznámek,
které jsem si připravila před projednáváním
tisku 15, nemá žádnou souvislost. Ale až
vám řeknu určité věci, možná
pochopíte, proč to říkám.
Poslanci Federálního shromáždění
dostali tento návrh zákona minulou středu
do lavic. Už prostým čtením se zjistilo,
že návrh zákona neodpovídá potřebám,
takže dnes ve 13 hodin se schází komise právníků
a odborníků legislativců Federálního
shromáždění, ministerstva vnitra a předsednictva
vlády a začínají pracovat na zcela
novém návrhu zákona na ochranu ústavy.
Mám zde pozvánku, mohu vám ji citovat:
"Schůzka pracovní skupiny pro tvorbu zákona
se bude konat 10. 7. ve 14 hodin u ředitele úřadu
Praha 6, Majakovského 21. Podepsán Jan Ruml, náměstek
ministra vnitra ČSFR, pověřený řízením
Úřadu pro ochranu ústavy a demokracie. V
rozdělovníku jsou jména ing. Jan Müller,
doktoři práv Průša, Amort, Geleta, Mikulecký,
Svoboda, Klečka, Březina, Poledník, Jan Ruml,
dr. Oskar Bizik, vyřizuje ing. Táňa Holečková,
telefon 33 51 559 51."
Lze předpokládat, že návrh bude předložen
až po parlamentních prázdninách. Souběžně
s tím musí být projednáván
i návrh zákona o federální kriminální
policii, návrh zákona o pohraniční
policii atd. Proč to říkám? Protože
považuji pro jednávání tisku 15 v současné
době za bezpředmětné a dost dobře
nechápu, proč nám byl předložen.
Děkuji za pozornost.
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová
Děkuji paní poslankyni Čechové. Tisk
vám byl předložen k informaci, protože
máme možnost se vyjádřit, ale není
předmětem dnešního projednání.
Prosím proto poslance, pokud se budou hlásit do
rozpravy, aby diskutovali k tisku číslo 22.
Je tady další přihláška, kterou
si ponechávám až v případě
po skončení naplánovaného programu
do bodu "různé".
Nyní prosím poslance, pokud mají ještě
nějaké připomínky, doplňky
k projednávané problematice, aby se přihlásili.
Poslanec Jiří Vlach: Vážená
paní předsedkyně, vážená
Česká národní rado, jen malou poznámku
ke straně 2, to znamená k článku I,
odst. 3 písm. e) bod 2: ve věcech ochrany lesního
půdního fondu na ministerstvo životního
prostředí - přechází dosavadní
působnost vyplývající ze zákonů
a dalších obecně závazných právních
předpisů z ministerstva zemědělství
a výživy.
Tam se přecházení působnosti týká
ministerstva lesního hospodářství
a dřevozpracujícího průmyslu. Tam
je pod bodem 1. ve věcech průmyslu papíru
a celulózy a dřevozpracujícího průmyslu
na ministerstvo průmyslu.
Pak je tam bod 2. a zde bych měl připomínku:
ve věcech ochrany lesního půdního
fondu na ministerstvo životního prostředí.
Domnívám se, že by bylo dobré, abychom
v budoucnu zabránili dvojkolejnosti, a proto bych navrhoval
tento bod doplnit "a ve věcech ochrany lesního
půdního fondu a lesního hospodářského
plánu na ministerstvo životního prostředí".
Děkuji.
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová
Přeje si pan předseda vlády vyjádřit
se k tomuto návrhu? (Ne). Pan společný zpravodaj
dr. Kalvoda? Pan ministr Moldan.
Ministr Bedřich Moldan Vážená
paní předsedkyně, vážená
Česká národní rado, ve zprávě,
která byla podkladem pro tento materiál ve vládě,
se konstatovalo, že současné zákonné
úpravy dost dobře neumožňují
žádané oddělení hospodářského
řízení od státní správy
tak, jak o tom hovořil pan premiér Pithart.
Proto tento zákon ukládá ministrům,
aby uzavřeli dohodu, kde budou tyto změny upřesněny
v žádoucím směru, to znamená
skutečné oddělení státní
správy od hospodářské moci, jak o
tom všichni mluvíme a jak to všichni chceme.
Připomínka pana poslance - teď poslední
- je přesně v tomto směru a my s ním
naprosto souhlasíme a připravujeme i dohody s panem
ministrem Kubátem o rozdělení působnosti
mezi ministerstvo zemědělství a naše
ministerstvo, konkrétní dohodu o tom, že by
k nám měla přejít organizace Ústav
pro hospodářskou úpravu lesů, která
tyto hospodářské plány vyhotovuje.
Tím způsobem by vypracovávání
plánů přešlo do působnosti našeho
ministerstva. Čili tato připomínka pana poslance
Vlacha je zcela v souladu s tím, co hodláme učinit.
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová
Stačí panu poslanci Vlachovi toto vysvětlení?
(Ano). Hlásí se ještě někdo do
rozpravy?
Poslanec Ladislav Jakl: Vážená
paní předsedkyně, vážené
poslankyně a páni poslanci, mám jen jednu
drobnost, týká se § 5 na straně 5. Maličkost
- když jsem uvažoval v dřívějších
měsících o možné reorganizaci
ministerstva, tak jsem předpokládal, že v duchu
právního pojetí státních orgánů
například ministerstvo stavebnictví nebude
mít funkci, že bude řídit, organizovat
a spravovat činnost státních podniků,
ale spíš bude mít tu formu, že bude vyvíjet
dohled a iniciativu v oblasti státních zakázek
na úseku veřejných prací. Jsem si
vědom toho, že jsme teď v určitém
přechodném období, kdy nefungují samostatné
subjekty a není možno zadávat veřejné
práce. Je nutné řídit a spravovat
státní podniky především, ale
myslím si, že legislativně by měl být
vytvořen prostor pro toto přechodné období,
pro novou orientaci ministerstva stavebnictví, a proto
bych navrhoval buď změnit název - ministerstvo
výstavby, stavebnictví a veřejných
prací, anebo do tohoto znění text: ministerstvo
výstavby a stavebnictví je ústředním
orgánem státní správy pro investiční
rozvoj, stavební výrobu a státní zakázky
na úseku veřejných prací Děkuji.
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová
Děkuji. Přeje si pan ministr Motyčka zasáhnout
do rozpravy? Nikoli. Přeje si někdo další
promluvit v rozpravě? Protože se už nikdo do
rozpravy nehlásí, alespoň pokud dobře
vidím, končím rozpravu a prosím předsedu
vlády pana Petra Pitharta jako navrhovatele, zda chce přednést
závěrečné slovo či nikoli.
Prosím.
Předseda vlády České republiky
Petr Pithart: Vážené předsednictvo
ČNR, paní poslankyně, páni poslanci,
mé závěrečné slovo bude krátké.
Po krátkých poradách chci říci
souhlasíme s navrhovanými změnami. Ne proto,
že bychom byli vždy přesvědčeni,
že dokonale vystihují současný stav;
on totiž ten současný stav je v pohybu. Takže
pokud jde o názvy a vymezení, jsou to jakési
pohyblivé písky, kde je možné se ustanovit
i na dvou názvech a vymezeních, obojí platí.
Pokud jde o poslední návrh, měli jsme to
v jedné verzi, že půjde o ministerstvo také
veřejných prací. A pak se nám zdálo,
že příliš předjímáme
něco, co ještě není, tak jsme to vyndali.
Ale je možná úvaha, předjímejme.
Je možná. Je to úvaha. Nejen naše, ale
i vaše.
Pokud jde o ostatní názory, vláda nemá
žádné námitky proti tomu, abyste pozměnili
náš návrh, tak jak jste to učinili ve
výborech a jak to pan poslanec Kalvoda shrnul. Také
návrh, který se týká ministerstva
zemědělství a ministerstva pro životní
prostředí, byl akceptován. Děkujeme
vám za váš přínos pro naši
představu o kompetenčním zákoně.
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová
Děkuji panu předsedovi vlády a prosím
zpravodaje pana poslance Kalvodu, zda si přeje pronést
závěrečné slovo. Prosím.
Poslanec Jan Kalvoda: Děkuji za udělení
závěrečného slova. Pokud bych se měl
vyjádřit k těm dvěma připomínkám,
je to vyjádření nevčasné, protože
ze strany navrhovatele, předkladatele již došlo
k nějaké reakci. Já si ve shodě s
tím, co bylo řečeno, nemyslím, že
je možno ve věcech názvu ústředních
orgánů státní správy nebo v
rámci tohoto zákona, který je zákonem
kompetenčním, ale do jisté míry i
zřizovacím, vyjádřit veškerý
obsah kompetencí toho kterého orgánu. Proto
považuji obě dvě připomínky,
jak pana poslance Vlacha, tak i připomínku týkající
se názvu ministerstva a jeho doplnění o veřejné
práce - ministerstvo výstavby a stavebnictví
- za možné, ale nemířící
zcela do merita věci.
Na závěr bych podotkl, že k některým
výhradám či konstatováním ve
výborech, jak jsem zde je citoval, které nemířily
přímo ke znění zákonného
textu - a to k těm, které se zabývaly neúplným
vymezením kompetencí ministerstev (tak jak odezněly
v rozpočtovém a kontrolním výboru,
ve výboru pro obchod a cestovní ruch) - bych chtěl
říci, že z hlediska legislativního ani
není podle mého názoru možné
nějakou enumerací vyjádřit kompetence
těchto ústředních orgánů
státní správy. Kromě toho, že
se jedná o proces, že kompetence jsou v pohybu, někde
se překrývají - i z toho důvodu, jak
je v prozatímní ústavě členěna
kompetence mezi federaci a republiky, v případě,
že bychom republikové orgány státní
správy, ústřední, chtěli vybavovat
kompetencí, kterou bychom taxativně vymezovali,
enumerovali, doplňovali o další dílčí
problémy, které v kompetenci toho kterého
ministerstva jsou, pak bychom tyto orgány a kompetence
těchto orgánů a vlády spíše
omezovali a znepřesnili než precizovali. Děkuji
vám.
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová
Děkuji panu poslanci Kalvodovi. Chtěla bych se zeptat
pana poslance Jakla, zda po tomto vysvětlení trvá
na své připomínce a zda ji mám pokládat
za protinávrh.