Úterý 10. července 1990

Předsedkyně ČNE Dagmar Burešová Děkuji panu předsedovi vlády a nyní prosím společného zpravodaje výborů pana poslance Kalvodu, aby odůvodnil společnou zprávu výborů České národní rady.

Tuto zprávu vám dodatečně během schůze rozdáme.

Poslanec Jan Kalvoda: Paní předsedkyně, vážení hosté, paní a pánové, vládní návrh zákona ČNR projednaly všechny výbory ČNR, vyjma mandátového a imunitního výboru.

Ústavně právní výbor uplatnil dvě připomínky. Jednak doporučil zpřesnění textu článku I, odstavce 5 tak, aby z něho jednoznačně vyplývalo, že dohodu o přechodu právních povinností, pracovně právních vztahů a jiných vztahů uzavírají mezi sebou ústřední orgány státní správy České republiky, na které práva a povinnosti přecházejí, a ústřední orgány státní správy, v jejichž působnosti tato práva a povinnosti scházejí.

Jde totiž o uzavření dohody, tedy dvoustranného právního úkonu, u něhož je nezbytné oba právní subjekty jednoznačně vymezit, což v textu vládního návrhu zákona nebylo precizně provedeno. Dále tento výbor uplatnil připomínku k čl. II bod 6, kde v novém znění § 5 je nutno vyjádřit, že nově zřizované ministerstvo pro správu národního majetku a jeho privatizaci je ústředním orgánem státní správy nejen pro odstátnění a následnou privatizaci národního majetku, ale též pro správu národního majetku, jak ostatně vyplývá i z názvu tohoto ministerstva. Rozšíření kompetence ministerstva o správu národního majetku je nutné rovněž z toho hlediska, že privatizace národního majetku bude probíhat postupně. Výbor petiční, pro právní ochranu a bezpečnost upozornil, že v čl. I odst. 3 písm. f je třeba vložit za slova "povrchových a podzemních vod" čárku. Výbor pro obchod a cestovní ruch doporučil, aby v čl. II bod 7 byla doplněna u ministerstva výstavby a stavebnictví jeho kompetence o odvětví kamenoprůmyslu, prefabrikovaných výrobků a stavební strojírenství, neboť dosavadní působnost tohoto ministerstva v oblasti stavebních hmot přechází na ministerstvo průmyslu právě s výjimkou těchto zmíněných odvětví.

Existovaly i připomínky, které vyústily vysloveně ve změnu textu vládního návrhu, které nicméně považuji za účelné v rámci společné zpravodajské zprávy zmínit. Výbor pro obchod a cestovní ruch konstatoval, že důvodová zpráva k vládnímu návrhu zákona ČNR svým obsahem neodpovídá významu navrhovaného zákona, zejména v ní chybí bližší vysvětlení kompetenčních činností ministerstev. Podobná připomínka vzešla z jednání rozpočtového a kontrolního výboru, jenž upozornil především na to, že je nezbytné dbát, aby při obsazování nových ministerstev byl počet pracovníků nižší než dosud. Rovněž tento výbor doporučil vládě České republiky, aby vypracovala a předložila České národní radě kompetenční zákon, kterým bude jednoznačně vymezena konkrétní působnost jednotlivých ministerstev a ústředních orgánů státní správy České republiky. Výbor pro sociální politiku a zdravotnictví navrhl rozšíření působnosti ministerstva životního prostředí tak, aby toto ministerstvo vykonávalo též geologický dohled nad těžbou. Církevní a humanitární výbor navrhuje, aby vláda České republiky v přiměřené době alespoň řádově specifikovala finanční náklady a počty pracovníků v souvislosti s navrhovanými změnami v intencích vládního návrhu zákona. Výbor pro územní správu, národnosti (a mezinárodní vztahy) upozornil, že soustava ústředních orgánů nerespektuje nutnost zabezpečování proporcionálního regionálního rozvoje všech oblastí České republiky, a proto doporučuje řešit otázku vybudování ústředního orgánu pro regionální rozvoj, v němž by byla zahrnuta i dosavadní správa pro rozvoj pohraničí v souvislosti s programovým prohlášením vlády České republiky.

Dovolte mi, abych přednesl společný návrh výborů, které doporučily, aby Česká národní rada vládní návrh zákona České národní rady o opatřeních v soustavě ústředních orgánů státní správy České republiky schválila s těmito úpravami:

K čl. I: v odst. 3 písm. f) za slova "povrchových a podzemních vod" vložit čárku.

Odstavec 5 zní: "O přechodu práv a povinností podle odstavce 4 písm. b) až f) uzavřou uvedené ústřední orgány státní správy České republiky dohodu, kterou blíže vymezí mezi sebou tato práva a povinnosti. V dohodě zejména určí, kteří pracovníci přecházejí do pracovního poměru k ústředním orgánům státní správy České republiky, na které přechází působnost podle tohoto zákona."

K čl. II: V bodě 6 se upravuje znění § 5 takto: "Ministerstvo pro správu národního majetku a jeho privatizaci je ústředním orgánem státní správy pro správu, odstátnění a následnou privatizaci národního majetku."

V bodě 7 se upravuje § 6 takto: "Ministerstvo výstavby a stavebnictví je ústředním orgánem státní správy pro investiční rozvoj, stavební výrobu, kamenoprůmysl, prefabrikované výrobky a stavební strojírenství."

V bodě 13 tohoto článku II se doplňuje znění § 19 odstavec 2: za slova "výzkumu a průzkumu" patří slova "pro ekologický dohled na těžbou".

Závěrem opakuji společný návrh České národní rady na schválení vládního návrhu zákona ve smyslu právě přednesených změn. Děkuji.

Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová Děkuji panu poslanci Kalvodovi. Dříve než zahájím rozpravu, chtěla bych vás všechny poprosit, abyste se po zaujetí místa u řečnického pultu představili, protože se ještě všichni neznáme a kvůli stenografickému záznamu je nutné, aby tam bylo jméno diskutujícího řádně a správně podchyceno. Děkuji. Zahajuji rozpravu. Zatím se přihlásil do rozpravy pan poslanec Lom.

Poslanec Petr Lom: Paní předsedkyně, paní poslankyně, páni poslanci, při prvé příležitosti, kdy tento sbor vyvíjí zákonnou aktivitu, považuji za nezbytné učinit několik faktických poznámek. Hovořím jménem klubu poslanců Občanského fóra.

Dovolte, paní poslankyně a páni poslanci, abych vám sdělil závěry ze včerejšího jednání klubu. Chci říci, že my všichni poslanci jsme naplněni dělným odhodláním věnovat všechen svůj um a všechny svoje síly ve prospěch našeho poslaneckého mandátu. Jsme si vědomi toho, že největší význam a těžiště naší práce spočívá v zákonodárné legislativní práci a jsme rozhodnuti jí obětovat naše soukromé, rodinné i profesionální zaměstnanecké zájmy. Nejsme však ochotni degradovat naši práci na pouhý zpracovatelský a schvalovací úřad, který schvaluje či připomínkuje ukvapené pokyny shora. Nechceme, aby se opakovaly spíše tragické než komické situace minulého volebního období, kdy jsme byli vybízeni k projednávání zákonů po několikaminutovém prolistování předlohy. Dále nechceme, aby naše konzultativní úsilí nad předlohami federálních zákonů zůstalo bez přihlédnutí, nevyužité či, aby dokonce docházelo k tomu, abychom pilně připomínkovali federální zákony, které jsou už ve Federálním shromáždění schvalovány.

Nechceme to, a přesto jsme opět do této nedůstojné role vmanévrováváni. Řada poslanců teprve dnes obdržela předlohy zákonů, federální tisky 17, 18, přikázané předsedkyní ČNR k projednávání nejpozději do zítřka. Jenom někteří je obdrželi již včera. Jsme po 42 letech první svobodně a demokraticky zvolení poslanci nejvyšších zákonodárných sborů. Považujeme za neslučitelné s morálním závazkem daným našim voličům, aby naše legislativní úsilí bylo znehodnocováno. Jsme si vědomi politické naléhavosti urychlené rekonstrukce legislativy a vstřícně jsme souhlasili s maximálním zkrácením časového limitu a počítáme i s určitou časovou tísní. Ale nesmíříme se s tím, že při novelizaci zákona nemáme ani čas ani technickou možnost vyhledat a seznámit se s původním zněním zákona. Nesmíříme se s tím, že nemáme zajištěnou zpětnou informaci u posuzovaných návrhů federálních zákonů o realizaci připomínek ve společném usnesení ČNR. Žádáme, aby bylo s plnou vážností respektováno naše legislativní úsilí a nebylo degradováno na méně než formální úkol. Žádáme, aby byl odstraněn hektický zákonodárný spěch, na který už nadále nemůžeme přistoupit, protože jsme od našich voličů obdrželi mandát na tvorbu zákonů, nikoli na formální úřadování. Žádáme, aby předlohy zákonů byly důsledně postupovány poslancům s dostatečnou časovou lhůtou.

Pověřujeme dále předsednictvo ČNR a její předsedkyni, aby zajistilo, koordinovalo a se vší důrazností trvalo na naplnění těchto minimálních předpokladů zodpovědné poslanecké práce, jinak by mohla být celá existence České národní rady zpochybněna.

Vážené poslankyně, vážení poslanci, hovořil jsem sice z pověření poslanců Občanského fóra, ale snad nebudu daleko od pravdy, když vyjádřím domněnku, že naše požadavky jsou požadavkem celého českého parlamentu.

Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová Děkuji panu poslanci Lomovi. Teď se přihlásila do diskuse paní poslankyně Čechová - ovšem k tisku č. 15. Zatím se diskuse zabývá pouze tiskem 22.

Poslankyně Heda Čechová: Vážené předsednictvo ČNR, dámy a pánové, ono se vám bude možná zdát, že těch několik poznámek, které jsem si připravila před projednáváním tisku 15, nemá žádnou souvislost. Ale až vám řeknu určité věci, možná pochopíte, proč to říkám.

Poslanci Federálního shromáždění dostali tento návrh zákona minulou středu do lavic. Už prostým čtením se zjistilo, že návrh zákona neodpovídá potřebám, takže dnes ve 13 hodin se schází komise právníků a odborníků legislativců Federálního shromáždění, ministerstva vnitra a předsednictva vlády a začínají pracovat na zcela novém návrhu zákona na ochranu ústavy. Mám zde pozvánku, mohu vám ji citovat:

"Schůzka pracovní skupiny pro tvorbu zákona se bude konat 10. 7. ve 14 hodin u ředitele úřadu Praha 6, Majakovského 21. Podepsán Jan Ruml, náměstek ministra vnitra ČSFR, pověřený řízením Úřadu pro ochranu ústavy a demokracie. V rozdělovníku jsou jména ing. Jan Müller, doktoři práv Průša, Amort, Geleta, Mikulecký, Svoboda, Klečka, Březina, Poledník, Jan Ruml, dr. Oskar Bizik, vyřizuje ing. Táňa Holečková, telefon 33 51 559 51."

Lze předpokládat, že návrh bude předložen až po parlamentních prázdninách. Souběžně s tím musí být projednáván i návrh zákona o federální kriminální policii, návrh zákona o pohraniční policii atd. Proč to říkám? Protože považuji pro jednávání tisku 15 v současné době za bezpředmětné a dost dobře nechápu, proč nám byl předložen.

Děkuji za pozornost.

Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová Děkuji paní poslankyni Čechové. Tisk vám byl předložen k informaci, protože máme možnost se vyjádřit, ale není předmětem dnešního projednání. Prosím proto poslance, pokud se budou hlásit do rozpravy, aby diskutovali k tisku číslo 22.

Je tady další přihláška, kterou si ponechávám až v případě po skončení naplánovaného programu do bodu "různé".

Nyní prosím poslance, pokud mají ještě nějaké připomínky, doplňky k projednávané problematice, aby se přihlásili.

Poslanec Jiří Vlach: Vážená paní předsedkyně, vážená Česká národní rado, jen malou poznámku ke straně 2, to znamená k článku I, odst. 3 písm. e) bod 2: ve věcech ochrany lesního půdního fondu na ministerstvo životního prostředí - přechází dosavadní působnost vyplývající ze zákonů a dalších obecně závazných právních předpisů z ministerstva zemědělství a výživy.

Tam se přecházení působnosti týká ministerstva lesního hospodářství a dřevozpracujícího průmyslu. Tam je pod bodem 1. ve věcech průmyslu papíru a celulózy a dřevozpracujícího průmyslu na ministerstvo průmyslu.

Pak je tam bod 2. a zde bych měl připomínku: ve věcech ochrany lesního půdního fondu na ministerstvo životního prostředí. Domnívám se, že by bylo dobré, abychom v budoucnu zabránili dvojkolejnosti, a proto bych navrhoval tento bod doplnit "a ve věcech ochrany lesního půdního fondu a lesního hospodářského plánu na ministerstvo životního prostředí".

Děkuji.

Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová Přeje si pan předseda vlády vyjádřit se k tomuto návrhu? (Ne). Pan společný zpravodaj dr. Kalvoda? Pan ministr Moldan.

Ministr Bedřich Moldan Vážená paní předsedkyně, vážená Česká národní rado, ve zprávě, která byla podkladem pro tento materiál ve vládě, se konstatovalo, že současné zákonné úpravy dost dobře neumožňují žádané oddělení hospodářského řízení od státní správy tak, jak o tom hovořil pan premiér Pithart.

Proto tento zákon ukládá ministrům, aby uzavřeli dohodu, kde budou tyto změny upřesněny v žádoucím směru, to znamená skutečné oddělení státní správy od hospodářské moci, jak o tom všichni mluvíme a jak to všichni chceme.

Připomínka pana poslance - teď poslední - je přesně v tomto směru a my s ním naprosto souhlasíme a připravujeme i dohody s panem ministrem Kubátem o rozdělení působnosti mezi ministerstvo zemědělství a naše ministerstvo, konkrétní dohodu o tom, že by k nám měla přejít organizace Ústav pro hospodářskou úpravu lesů, která tyto hospodářské plány vyhotovuje.

Tím způsobem by vypracovávání plánů přešlo do působnosti našeho ministerstva. Čili tato připomínka pana poslance Vlacha je zcela v souladu s tím, co hodláme učinit.

Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová Stačí panu poslanci Vlachovi toto vysvětlení? (Ano). Hlásí se ještě někdo do rozpravy?

Poslanec Ladislav Jakl: Vážená paní předsedkyně, vážené poslankyně a páni poslanci, mám jen jednu drobnost, týká se § 5 na straně 5. Maličkost - když jsem uvažoval v dřívějších měsících o možné reorganizaci ministerstva, tak jsem předpokládal, že v duchu právního pojetí státních orgánů například ministerstvo stavebnictví nebude mít funkci, že bude řídit, organizovat a spravovat činnost státních podniků, ale spíš bude mít tu formu, že bude vyvíjet dohled a iniciativu v oblasti státních zakázek na úseku veřejných prací. Jsem si vědom toho, že jsme teď v určitém přechodném období, kdy nefungují samostatné subjekty a není možno zadávat veřejné práce. Je nutné řídit a spravovat státní podniky především, ale myslím si, že legislativně by měl být vytvořen prostor pro toto přechodné období, pro novou orientaci ministerstva stavebnictví, a proto bych navrhoval buď změnit název - ministerstvo výstavby, stavebnictví a veřejných prací, anebo do tohoto znění text: ministerstvo výstavby a stavebnictví je ústředním orgánem státní správy pro investiční rozvoj, stavební výrobu a státní zakázky na úseku veřejných prací Děkuji.

Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová Děkuji. Přeje si pan ministr Motyčka zasáhnout do rozpravy? Nikoli. Přeje si někdo další promluvit v rozpravě? Protože se už nikdo do rozpravy nehlásí, alespoň pokud dobře vidím, končím rozpravu a prosím předsedu vlády pana Petra Pitharta jako navrhovatele, zda chce přednést závěrečné slovo či nikoli. Prosím.

Předseda vlády České republiky Petr Pithart: Vážené předsednictvo ČNR, paní poslankyně, páni poslanci, mé závěrečné slovo bude krátké. Po krátkých poradách chci říci souhlasíme s navrhovanými změnami. Ne proto, že bychom byli vždy přesvědčeni, že dokonale vystihují současný stav; on totiž ten současný stav je v pohybu. Takže pokud jde o názvy a vymezení, jsou to jakési pohyblivé písky, kde je možné se ustanovit i na dvou názvech a vymezeních, obojí platí. Pokud jde o poslední návrh, měli jsme to v jedné verzi, že půjde o ministerstvo také veřejných prací. A pak se nám zdálo, že příliš předjímáme něco, co ještě není, tak jsme to vyndali. Ale je možná úvaha, předjímejme. Je možná. Je to úvaha. Nejen naše, ale i vaše.

Pokud jde o ostatní názory, vláda nemá žádné námitky proti tomu, abyste pozměnili náš návrh, tak jak jste to učinili ve výborech a jak to pan poslanec Kalvoda shrnul. Také návrh, který se týká ministerstva zemědělství a ministerstva pro životní prostředí, byl akceptován. Děkujeme vám za váš přínos pro naši představu o kompetenčním zákoně.

Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová Děkuji panu předsedovi vlády a prosím zpravodaje pana poslance Kalvodu, zda si přeje pronést závěrečné slovo. Prosím.

Poslanec Jan Kalvoda: Děkuji za udělení závěrečného slova. Pokud bych se měl vyjádřit k těm dvěma připomínkám, je to vyjádření nevčasné, protože ze strany navrhovatele, předkladatele již došlo k nějaké reakci. Já si ve shodě s tím, co bylo řečeno, nemyslím, že je možno ve věcech názvu ústředních orgánů státní správy nebo v rámci tohoto zákona, který je zákonem kompetenčním, ale do jisté míry i zřizovacím, vyjádřit veškerý obsah kompetencí toho kterého orgánu. Proto považuji obě dvě připomínky, jak pana poslance Vlacha, tak i připomínku týkající se názvu ministerstva a jeho doplnění o veřejné práce - ministerstvo výstavby a stavebnictví - za možné, ale nemířící zcela do merita věci.

Na závěr bych podotkl, že k některým výhradám či konstatováním ve výborech, jak jsem zde je citoval, které nemířily přímo ke znění zákonného textu - a to k těm, které se zabývaly neúplným vymezením kompetencí ministerstev (tak jak odezněly v rozpočtovém a kontrolním výboru, ve výboru pro obchod a cestovní ruch) - bych chtěl říci, že z hlediska legislativního ani není podle mého názoru možné nějakou enumerací vyjádřit kompetence těchto ústředních orgánů státní správy. Kromě toho, že se jedná o proces, že kompetence jsou v pohybu, někde se překrývají - i z toho důvodu, jak je v prozatímní ústavě členěna kompetence mezi federaci a republiky, v případě, že bychom republikové orgány státní správy, ústřední, chtěli vybavovat kompetencí, kterou bychom taxativně vymezovali, enumerovali, doplňovali o další dílčí problémy, které v kompetenci toho kterého ministerstva jsou, pak bychom tyto orgány a kompetence těchto orgánů a vlády spíše omezovali a znepřesnili než precizovali. Děkuji vám.

Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová Děkuji panu poslanci Kalvodovi. Chtěla bych se zeptat pana poslance Jakla, zda po tomto vysvětlení trvá na své připomínce a zda ji mám pokládat za protinávrh.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP