Přítomni
Předsedkyně České národní
rady Dagmar Burešová, místopředsedové
České národní rady Václav Žák,
Michal Kraus, Zdeněk Malík a Jan Kasal a 183 poslanců
České národní rady.
Členové vlády České republiky,
předseda vlády Petr Pithart, místopředseda
vlády Milan Lukeš, ministr financí, cen a mezd
Karel Špaček, ministr výstavby a stavebnictví
Ludvík Motyčka, ministr kultury Milan Uhde, ministr
zdravotnictví Martin Bojar, ministr průmyslu Jan
Vrba, ministr zemědělství a výživy
Bohumil Kubát, ministr školství, mládeže
a tělovýchovy Petr Vopěnka, ministr vnitra
Tomáš Hradílek, ministr práce a sociálních
věcí Milan Horálek, ministryně obchodu
a cestovního ruchu Vlasta Štěpová, ministr
životního prostředí Bedřich Moldan,
ministr-předseda Výboru lidové kontroly Bohumil
Tichý, ministři vlády Karel Dyba, Miroslav
Grégr, Tomáš Ježek a Jaroslav Šabata.
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová
Vážené paní poslankyně, vážení
páni poslanci, milí hosté, srdečně
vás vítám na dnešní 3. schůzi
České národní rady.
Zvláště mezi námi vítám
vládu České republiky v čele s jejím
předsedou, panem Petrem Pithartem.
Předsednictvo ČNR vám navrhlo tento pořad
dnešní schůze:
I. Slib poslanců
II. Návrh předsednictva ČNR na zkrácení
zákonné lhůty 60 dnů na přípravu
zákona České národní rady o
opatřeních v soustavě ústředních
orgánů státní správy České
republiky
III. Vládní návrh zákona České
národní rady o opatřeních v soustavě
ústředních orgánů státní
správy České republiky
IV. Zpráva o činnosti předsednictva ČNR
za dobu od 3. do 10. července 1990
Má někdo z vás k navrženému pořadu
dnešní schůze nějakou připomínku,
dotaz nebo doplněk? Není tomu tak.
Zjišťuji tedy, že podle prezenční
listiny - pokud jste se všichni podepsali, je přítomno
159 poslanců. Prosím ty poslance, kteří
se nepodepsali, aby tak učinili. protože je to důležité
pro hlasování. (Krátká přestávka
na doplnění prezenční listiny).
Podle obsazených lavic jsem si jista, že jsme schopni
se usnášet. Budeme pokračovat podle programu,
číslo vám sdělím za chvíli.
Kdo souhlasí s pořadem schůze, jak jsem jej
přednesla, ať zvedne ruku. (Hlasování).
Je to nepochybně většina. Kdo je proti? Nikdo.
Zdržel se někdo hlasování? Nikdo. Jednomyslně
schváleno. Děkuji, tím máme pořad
schválený.
Ještě než přistoupíme k projednávání
pořadu, dovolte mi jedno sdělení. Před
schůzí vám byl rozdán formulář
se žádostí o uvolnění k výkonu
poslanecké funkce. Podle zákona ČNR o poslancích
České národní rady musí poslanec
o uvolnění ze zaměstnání pro
výkon poslanecké funkce v České národní
radě žádat. Potom rozhodne předsednictvo
o délce a rozsahu jeho uvolnění, případně
vůbec o uvolnění.
Proto prosím, abyste si těchto formulářů
všimli, vyplnili je a pokud žádáte o uvolnění,
odevzdali je. Děkuji.
Organizace, se kterou je poslanec v pracovním poměru,
je povinna mu poskytnout pracovní volno a vyplácet
náhradu ušlého výdělku. Česká
národní rada mu tento výdělek refunduje.
Pokud poslanci nejsou v pracovním poměru, poskytuje
náhradu ušlého výdělku přímo
Česká národní rada. Je to opatření
dočasné, protože doufám, že už
brzy budeme jednat o novém zákoně o poslancích
a o náležitostech poslanců, ale je nutné,
aby mohli být finančně zabezpečeni
již v současné době ti poslanci, kteří
se tzv. profesionalizovali už teď. Mnoho z vás
se mě ptá na tuto otázku na chodbě,
proto jsem se rozhodla, že o tom promluvím už
dnes z tohoto místa.
Nyní přistoupíme k projednání
našeho programu.
Prvním bodem pořadu je
Pro nové poslance, pana Vladimíra Budinského a pana Břetislava Zatloukala bych chtěla připomenout, že podle ústavního zákona o československé federaci je každý poslanec povinen složit poslanecký slib, a to v první schůzi, které se po svém zvolení zúčastní. Ústavní zákon dále praví, že odmítnutí složení slibu anebo složení slibu s výhradou má za následek ztrátu mandátu. Prosím paní poslankyni Röschovou, aby přečetla ústavním zákonem předepsanou formuli slibu a aby páni poslanci Budínský a Zatloukal vykonali slib do mých rukou se slovem "slibuji". Přistoupíme ke složení slibu. (Shromáždění povstává.)
Poslankyně Anna Röschová: Slibuji
na svou čest a svědomí věrnost České
republice a České a Slovenské Federativní
Republice. Budu dbát vůle a zájmů
lidu, řídit se ústavními a ostatními
zákony České republiky a České
a Slovenské Federativní Republiky a pracovat k tomu,
aby byly uváděny v život. (Poslanci skládají
slib a podepisují příslušné listiny.)
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová
První bod programu jsme splnili.
Dalším bodem pořadu je
Tento sněmovní tisk vám byl rozdán.
Máte k předloženému návrhu předsednictva
ČNR nějaké dotazy či připomínky?
Paní poslankyně Marvanová.
Poslankyně Hana Marvanová: Mám
jenom drobnou připomínku. Nepřipadá
mi správné, že nyní budeme rozhodovat
o zkrácení lhůty k projednání
zákona, když včera a dneska už projednávaly
tento vládní zákon výbory.
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová
Děkuji paní poslankyni Marvanové. Pan poslanec
Kužílek má technickou poznámku.
Poslanec Oldřich Kužílek: Pokud
vím, jednací řád stanoví, že
o zkrácení lhůty se hlasuje bez rozpravy.
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová
Omlouvám se, mám nesprávnou prezidiálku.
Ale připomínky podle mého názoru jsou
něco jiného než rozprava. Nebudu teď studovat
jednací řád, ale do příště
vám řeknu, jak to přesně je. Kdo souhlasí
s předloženým návrhem uvedeným
ve sněmovním tisku 23, ať zvedne ruku. Prosím.
Poslankyně Hana Marvanová: Pokud jde
o připomínky, nebudeme o ní hlasovat?
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová
O připomínce nebudeme hlasovat. Jde o návrh.
Poslankyně Hana Marvanová: Nejde o
návrh na hlasování, mám připomínku,
dotaz, který bych prosila předsednictvem vysvětlit.
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová
Pokusím se vysvětlit sama. Dostali jsme materiál
tento týden, projednávali - jak poslanci vědí
- sněmovní tisk 23 ve výborech a dnes je
první příležitost, kterou můžeme
použít k tomu, abychom v plénu o tomto návrhu
rozhodli. Paní poslankyně Marvanová.
Poslankyně Hana Marvanová: Pak není
správné, že se to před tímto
návrhem na zkrácení lhůty projednávalo
ve výborech.
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová
Pan poslanec Štindl.
Poslanec Karel Štindl: Rozumím tomu
tak, že schvalujeme zákonné opatření,
kterým se zkracuje lhůta, ve které bude ten
zákon projednáván a ukončeno projednání.
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová
Pan poslanec Kraus.
Místopředseda ČNR Michal Kraus:
Domnívám se, že se jedná o dvě
odlišné otázky. Jedna věc je projednávání
ve výborech, to je projednávání zákona,
o tom předsednictvo rozhodlo. Předsednictvo schválilo
a přikázalo výborům projednat předložený
vládní návrh s tím, že souhlasí
se zkrácením lhůty. Ovšem z hlediska
projednávání v plénu musí i
plénum rozhodnout, že souhlasí s projednáním
zkrácené zákonné lhůty 60,
aby to mohlo být projednáno v plénu. Proto
tak činíme. Předsednictvo jako takové
s tím souhlasilo a přikázalo to do výborů.
Proto myslím, že povinnosti jednacího řádu
i všemu ostatnímu bylo učiněno zadost.
Abychom mohli potvrdit usnesení předsednictva, musíme
na plenárním zasedání souhlasit se
zkrácením 60denní lhůty.
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová
Paní poslankyně Röschová. (Hovoří
z místa, nebylo rozumět.) Děkuji. Paní
poslankyně Marvanová souhlasí s vysvětlením?
Poslankyně Hana Marvanová: Nesouhlasím,
ale vyjasním si to později, jestli je správný
můj právní názor nebo není.
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová
Mám to brát jako protinávrh, abychom dnes
neprojednávali rozhodnutí předsednictva?
Pokud je to připomínka, tak o tom hlasovat nebudeme.
Poslankyně Hana Marvanová: Je to připomínka.
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová
Děkuji. Dávám hlasovat o tom, kdo souhlasí
se zkrácením 60denní lhůty, nechť
zvedne ruku. (Hlasuje se.) Je to zřejmě převážná
většina.
Kdo je proti tomu? Jeden hlas.
Kdo se zdržel hlasování? Čtrnáct
hlasů. Tím jsme projevili souhlas se zkrácením
60denní lhůty. Můžeme přistoupit
k projednávání zákona.
Pod bodem III. máme projednat
Tento sněmovní tisk jste obdrželi již
na minulé schůzi ČNR. Předložený
návrh odůvodní pan předseda vlády
České republiky Petr Pithart, kterého prosím,
aby se ujal slova.
Předseda vlády České republiky
Petr Pithart: Vážené předsednictvo
České národní rady, paní a
páni poslanci, nová vláda České
republiky předložila České národní
radě návrh zákona o opatřeních
v soustavě ústředních orgánů
státní moci České republiky. Tento
návrh směřuje ke změně českého
kompetenčního zákona, tj. zákona ČNR
č. 2/1969 Sb., o řízení ministerstev
a jiných ústředních orgánů
státní správy.
Jak už bylo uvedeno v programovém prohlášení
vlády, měl by zmíněný kompeteční
zákon vládě vytvořit předpoklady
pro realizaci ekonomické reformy a pro zásadní
kvalitativní změny v systému plánování,
které by se mělo soustředit na formulování
základních dlouhodobých strategických
cílů rozvoje ekonomiky.
Neméně důležitým cílem
návrhu je vytvoření podmínek pro organizační
zabezpečení procesu odstátnění
a pro následnou privatizaci národního majetku.
Pokud jde o přesuny v působnosti jednotlivých
ministerstev, pak by jim měl být oddělen
výkon hospodářských funkcí
od zabezpečování ochrany konkrétních
složek životního prostředí a tím
prohloubena systematická péče o životní
prostředí.
V podmínkách tržní ekonomiky bude možné
zabezpečovat její rozvoj s minimem orgánů,
bude možné zásadním způsobem
redukovat počet výrobních ministerstev. V
současné době, kdy tržní ekonomika
ještě rozvinuta není a kdy je alespoň
po přechodnou dobu nezbytné tato ministerstva ještě
zachovat, vláda usiluje alespoň o sloučení
některých výrobních činností
v ministerstvu průmyslu, které bude zárodkem
budoucího ministerstva hospodářství.
K dosažení uvedených cílů vláda
proto navrhuje zrušení České komise
pro plánování a vědeckotechnický
rozvoj, ministerstva zemědělství a výživy
a dřevozpracujícího průmyslu, Výboru
lidové kontroly České republiky a Českého
geologického úřadu.
Navrhuje se vytvoření ministerstva pro hospodářskou
politiku a rozvoj, ministerstva pro správu národního
majetku a jeho privatizaci, ministerstva zemědělství
a ministerstva státní kontroly.
Změny názvu například u ministerstva
zemědělství, přitom neznamenají
jejich pouhé přejmenování, nýbrž
dochází ke změnám v jejich funkcích.
Jedním z hlavních úkolů v následujícím
období je odstátnění ekonomiky a její
následná privatizace, to je úplné
oddělení podniků od státního
rozpočtu, odbourání dotací a ocenění
základního jmění podniků, které
pak ponesou úplnou odpovědnost.
Ve druhé fázi budou podniky převedeny na
akciové společnosti a jiné vhodné
formy společností, které umožní
i postupnou jejich privatizaci. Tímto úkolem bude
pověřeno ministerstvo pro správu národního
majetku a jeho privatizaci.
Dosavadní ministerstvo lesního hospodářství
a dřevozpracujícího průmyslu bude
zrušeno bez náhrady. Jeho dosavadní kompetence
budou rozděleny mezi ministerstvo průmyslu, ministerstvo
zemědělství a ministerstvo životního
prostředí.
Na ministerstvo průmyslu přijde průmysl celulózy
a dřevozpracující průmysl, na ministerstvo
zemědělství přejde lesní hospodářství
a na ministerstvo životního prostředí
ochrana lesního půdního fondu. Smyslem těchto
změn je oddělit těžbu dřeva od
pěstební činnosti a zároveň
od ochrany lesního půdního fondu, neboť
toto spojení se neosvědčilo dodal bych, že
se přímo katastrofálně neosvědčilo.
Vždy měly převahu těžební
hospodářské zájmy nad zájmy
udržování lesního fondu.
Ze stejného důvodu přechází
z ministerstva zemědělství na ministerstvo
životního prostředí působnost
ve věcech ochrany zemědělského půdního
fondu. Naopak z ministerstva životního prostředí
přechází na ministerstvo zemědělství
zajišťování výrobních funkcí
v oblasti vodního hospodářství.
Ministerstvu životního prostředí zůstává
péče o ochranu přirozené akumulace
vod a vodních zdrojů a ochrana jakosti povrchových
a podzemních vod. I v tomto případě
dojde k oddělení hospodářských
a ochranářských funkcí. Dále
ministerstvo životního prostředí převezme
celou působnost Českého geologického
úřadu, to je ochrana nerostných zdrojů.
Jak jsem již řekl před chvílí,
bude ministerstvo průmyslu posíleno o některé
další činnosti, čímž se
vytvoří základ pro budoucí ministerstvo
hospodářství. Mimo již uvedený
převod dřevozpracujícího průmyslu
a průmyslu papíru a celulózy z dosavadního
ministerstva lesního hospodářství
a dřevozpracujícího průmyslu převezme
toto ministerstvo i výrobu stavebních hmot z ministerstva
výstavby a stavebnictví.
Paní poslankyně, páni poslanci, ke zrušení
Výboru lidové kontroly a jeho nahrazení ministerstvem
státní kontroly dochází vzhledem k
přechodu na efektivnější zajišťování
kontroly monokratickým způsobem, to je řízení
jedním odpovědným ministrem, protože
stávající forma výboru se neosvědčila.
Tato změna vytvoří i první organizační
předpoklady pro budoucí záměry, spočívající
ve výraznějším využití tohoto
nadresortního kontrolního orgánu Českou
národní radou.
Vážená Česká národní rado, předložený návrh zákona zohledňuje programové prohlášení vlády, které jste, vážené poslankyně a vážení poslanci, schválili před týdnem. Návrh zákona, o jehož schválení vás žádám, umožní realizovat záměry české vlády, vlády České republiky, v uvedených oblastech hospodářské i státní správy.