Pondělí 2. července 1990

Aby byly zachovány nejkrásnější krajinné celky a posílen režim ochrany, budou v nejbližší době zřízeny nové národní parky Šumava a Podyjí a posílen status Krkonošského národního parku.

Rozloze krajiny, které chceme věnovat svou péči, přitom neukládáme žádné hranice. Pokusíme se snižovat přenos škodlivin přes naši státní hranici, přestože tu jsou hlavními znečišťovateli organizace federální, zejména z oblasti paliv a energetiky.

Za jednu z podstatných otázek považujeme zlepšení životních podmínek ve městech a na vesnicích. Bude to vyžadovat komplexní regeneraci měst a vesnic, ale také dokonalejší pojetí nové výstavby.

Upravenost, čistota a pořádek, vzhled domů, místních pamětihodností - to vše v širokém slova smyslu vytváří pro nás všechny prostředí pro život. Morální devastace lidí, na kterou si tolik stýskáme, bývá totiž leckdy přímo "programována" prostředím, v němž žijeme. Budeme se muset v této souvislosti také zamyslet nad tím, jak ze stávajících sídlišť - těchto pouhých příhrad pro bydlení či nocleháren, jak se říká - udělat skutečné domy pro lidi. Budeme muset apelovat na občany, aby kultivovali okolí svého bydliště i pracoviště, aby jeho vzhled sami ochraňovali.

V případě místních pamětihodností může však být věcí místní samosprávy, aby spojila síly a důvtip občanů k opravě zchátralého zámečku či kostela - i tím v sobě budujeme pocit sounáležitosti s tím, co je obsahem slova "domov".

Pro budoucnost našeho národa, pro opětovné nalezení naší svébytnosti má mimořádný význam náprava školství a vůbec vzdělávání. K tomuto účelu bude vláda podporovat přeškolování a doplňování vzdělání učitelů středních a základních škol, tvorbu nových, hodnotných učebnic a učebních pomůcek. Bude sledovat kvalitu vzdělávacího a výchovného působení učitelů a v případě potřeby podnikat rázné kroky k nápravě. Bude pomáhat při rozvíjení rozmanitých středních škol, umožňovat diferencované studium nejen podle schopností, ale též podle zájmů a rodinného zázemí. Přitom bude dbát na to, aby žádoucí otevření rozmanitých pohledů bylo zdrojem vzájemného duchovního obohacování.

Při všech probíhajících i budoucích změnách v našem školství spoléháme především na dosud minimálně podněcovaný a využívaný tvořivý potenciál našich učitelů. Český učitel se opět musí stát svobodnou osobností, profilující myšlení a mravnost příští generace. Proto budeme chránit školu před tou částí veřejnosti, která si zvykla pohlížet na učitele jako na vrchnostenského sluhu a na školní mládež jako na levnou pracovní sílu.

Organizaci a řízení základních a středních škol budeme uvádět do souladu s připravovanou reorganizací státní správy a se vznikem místní samosprávy. Také v péči o základ ní a střední školství počítáme s větší rolí samosprávných orgánů a občanských iniciativ.

V souvislosti s rozsahem nadcházejících sociálních procesů bude rovněž nezbytné změnit zásadním způsobem přístup občanů i celé společnosti k celoživotnímu vzdělávání. Zabezpečit rekvalifikace pracovníků při změnách ekonomiky a správy je již dnes úkolem národních výborů i podnikové sféry.

Nový zákon o vysokých školách právně zakotvil zásadní změnu postavení vysokých škol a fakult i jejich vnitřního života. Soudíme, že bude teď záležet především na akademických obcích a volených orgánech škol, jak která bude středem zájmu studentů, jak která bude jimi i státem ceněna, jak která bude prosperovat. Podle toho bude pak vláda navrhovat výši státních dotací jednotlivým vysokým školám. Budeme též podporovat vznik nových vysokých škol, jakož i přirozených duchovních center regionů, pokud ovšem bude zajištěna jejich kvalita, a usilovat o rozvoj široké mezinárodní spolupráce a výměny v této oblasti.

Vláda bude připravovat novelizaci obou školských zákonů tak, aby z nich byla odstraněna ta nedopatření, která v nastávajícím období vyjdou najevo.

Rozvoj vysokého školství otevírá rovněž úkol připravit novou podobu organizace a řízení vědy v České republice. Musíme bezodkladně zajistit zrovnoprávnění všech institucí, které zabezpečují rozvoj naší vědy, zejména Československé akademie věd a vysokých škol, a umožnit výsadní postavení jenom těm institucím, které dosáhnou - díky svým výsledkům - uznání vědeckého světa. Usilujeme zároveň o snížení neefektivního způsobu financování výzkumných úkolů. Návrh příslušného zákona chceme České národní radě předložit nejpozději v první polovině příštího roku.

Vzdělání, vědě, umění, celou kulturu chápeme jako neodmyslitelné atributy moderního národa, znaky jeho svébytnosti a osobitosti. Demokratický stát dává volný průchod přirozenému kulturnímu vývoji, podněcuje jej, usnadňuje a garantuje.

Starou a scestnou otázku, jakou kulturu potřebujeme, je třeba obrátit ve smyslu plně respektující autonomii kulturních hodnot. Budeme se napříště ptát, jakými nás chce mít naše kultura, to je jak nejlépe posloužíme jejímu přirozenému růstu.

Vláda bude usilovat o zrušení všech zbylých administrativních přehrad, které brání umělecké tvorbě tvůrčích osobností, chce bezprostředně reagovat na jejich názory, náměty a připomínky, jako na citlivý seismograf společenského života. Důležitou úlohu má v této souvislosti také místní kultura, která musí být rozvíjena na zásadách plné samostatnosti a nezávislosti.

S tím ovšem úzce souvisí péče o kulturní památky, kde máme, zdá se, dluhy největší. A přece se jedná o problematiku dalekosáhlého přesahu, spoluurčující nejen naše aktuální životní prostředí, ale přímo utvářející naši kulturní paměť.

Urychleně musíme vyřešit postavení státních galérií a muzeí v novém administrativně územním členění, vypracovat nový systém ochrany sbírek, historických knihoven, expozic a depozitářů muzeí, galérií a památkových objektů. Je třeba dbát o nová i stávající nakladatelství, pečovat o divadla a koncertní život. Zdá se, že nejkritičtější situace je v našich archívech. Jejich správu zamýšlíme podřídit přímo vládě, protože archívy jsou nedocenitelným rezervoárem paměti českého státu.

Vláda si je vědoma problémů spojených s ekonomickým zabezpečením kultury při přechodu k tržní ekonomice. Vláda bude omezovat dotace tam, kde se kultura bude moci vyvíjet svými vlastními silami ze své vlastní hospodářské činnosti. Rozpočtové prostředky bude naopak směřovat tam, kde fungování na tržních principech nebude možné. Bude také podporovat - jak se to děje všude ve světě - vznik nadací: jejich zakládání bude nápomocna daňovými úlevami.

Neutěšený stav zdraví národa i kritická situace zdravotnictví si vyžádá neodkladné reformy. Chceme skoncovat s dosavadním centralismem a umožnit, aby se prosadily jasně definované ekonomické vztahy a podíl samosprávy. Individuální odpovědnost za své zdraví má samozřejmě každý občan, ale vláda musí zaručit standardní zdravotnickou péči.

Chceme vytvořit takové podmínky, v nichž se uplatní osobní iniciativa a zainteresovanost zdravotnických pracovníků, zatímco občan bude mít právo svobodné volby lékaře, později i zařízení. Umožní to systém nemocenských pojišťoven, zřizovaný postupně. Nadstandardní péče se bude poskytovat v soukromých praxích. Budeme využívat pomoci charitativních organizací, církví a zájmových seskupení.

Vláda chce podniknout taková opatření, aby materiální nedostatek ve zdravotnictví neomezoval nezbytnou péči o zdraví, a proto chce věnovat pozornost kritické situaci v zásobování léky.

Kvalitu zdravotní péče bude zajišťovat zdravotnický dozor. Významná úloha patří spolupráci Lékařské a Farmaceutické komory, nemocenských pojišťoven, státní zdravotní inspekce a neprofesionálních struktur.

Vytváříme ministerstvo práce a sociálních věcí České republiky. Je to potřebný ústřední orgán jak politicky a ekonomicky, tak i jako orgán státní správy. Očekáváme od něho, že se stane aktivním uskutečňovatelem ekonomické reformy v oblasti zaměstnanosti a mezd a v sociální politice. Bude zvýrazněno jeho postavení, aby ekonomická reforma, zabezpečující přechod k tržnímu hospodářství, nevedla k velkým sociálním konfliktům a ztrátě sociálních jistot. Bude významným prostředníkem mezi vládou a odbory. Rozvinou se nové sociální služby, do popředí vystoupí péče o rodinu, matku a dítě, o zdravotně postižené občany.

Mezi základní potřeby lidí patří nepochybně bydlení. Tato sféra je dlouhodobě deformována, je naplněna potenciálními konflikty. Proto se problémy bydlení chceme intenzívně zabývat. Především se musí změnit právní úpravy, jejichž cílem bude ekonomizovat bydlení, privatizovat státní bytový fond, zejména formou prodeje bytů do osobního vlastnictví. Zároveň chystáme zásadní změny ve fungování podniků bytového hospodářství.

Spokojenost našich lidí se rovněž váže na situaci na vnitřním trhu. Je dostatečně známo, že je charakterizována převahou poptávky nad nabídkou kvalitního zboží, případně převahou nabídky zboží, o které není zájem. Výrobci si diktují podmínky, ceny jsou deformovány, nefungují řádně tzv. dodavatelsko-odběratelské vztahy. Vláda bude usilovat o vytvoření konkurenčního prostředí na vnitřním trhu, zejména o důslednou demonopolizaci obchodu i výroby, a to všestrannou privatizací obchodů, zvyšováním podílu dováženého zboží, podporou výrobních odvětví s vysokou exportní schopností i přímým zapojováním obchodních organizací a podniků do procesu zahraniční obchodní činnosti. Budeme podporovat činnost nezávislých spotřebitelských organizací.

V turistickém ruchu, respektive v jeho zatím ne zcela utěšeném stavu, chceme vytvářet prostor pro plné uplatnění podnikatelské aktivity pro činnost organizací, spolků, institucí a hlavně občanů, ve vytváření podmínek pro bezchybné fungování všech potřebných služeb.

V zemích srovnatelných s námi je turistický ruch významným zdrojem národního důchodu. U nás z řady příčin tomu tak zatím není. Soudíme, že zejména tato oblast neunikne zájmu soukromých podnikatelů a že nám pomohou tuto důležitou oblast devizových příjmů aktivně rozvinout.

Paní poslankyně a pánové poslanci, protože předpokládáme, že budeme nadále žít ve společné federaci, zůstane naším úkolem péče o česko-slovenské vztahy. Konkrétně - péče o těsné a pravidelné kontakty s vládou Slovenské republiky.

Máme zájem na integritě společného státu, ale otázka konkrétní formy soužití obou národů je stále otevřena. Vzpomeňme na ústavodárnou práci, která nás čeká. Znovu připomínáme, že je třeba vytvořit tři ústavy - českou, slovenskou a federální. Národní ústavy musí v zásadních otázkách vztahu k federaci dosáhnout konsensu. Už proto bude od počátku nezbytná těsná spolupráce obou republik.

V řadě důležitých ohledů byla zatím iniciativní Slovensko. Proto chce vláda vytvořit prostor i pro českou iniciativu. Obdobně platí v rámci českých zemí, že iniciativu projevila jako první Morava.

Mluví se stále o návratu do Evropy. Do jaké Evropy se to vlastně chceme vrátit? Nejčastěji se tím myslí ekonomicky mocná Evropa nadnárodních, nadstátních integračních seskupení. Je tu však také Evropa jako společenství národů. I tam chceme patřit - jako sebevědomý národ, který si váží sám sebe. Všechno, co chceme podniknout, se váže také k této představě. Sebevědomí a sebeúctu získáme však jen tehdy, dáme-li příležitost promluvit všem živým tradicím, všem živým duchovním proudům, dáme-li možnost mluvit a jednat lidem dobré vůle, bez ohledu na jejich světový názor či stranickou příslušnost. Jen tak se zbavíme pocitu malosti a bohužel typicky české malichernosti, ohrožující náš všední i sváteční den. Naše historie, ale i nedávná minulost, ba stále ještě i současnost, jsou plny varovných mement takovéto malosti a malichernosti.

Neztrácejme to všechno ze zřetele, ale dokažme také pozvednout své zraky - velké úkoly, které před sebe stavíme, nám samy zvedají hlavu. Ne rovnou hlavu národa - národ je úkol, který je teprve před námi - ale hlavu každého z nás, protože všichni musíme začít sami u sebe vnitřní lidskou i občanskou obrodou.

Vážení přátelé, začneme-li právě tak, odvažuji se tu říci, že naše generace má jedinečnou příležitost dokončit národní obrození.

Děkuji. (Bouřlivý potlesk.)

Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová Děkuji panu předsedovi vlády, panu Petru Pithartovi za přednesení programu vlády České republiky.

Nyní přerušíme jednání o programovém prohlášení vlády ve 2. schůzi České národní rady, abychom si nejdříve vyjasnili názory a stanoviska v politických klubech a potom o programovém prohlášení vlády České republiky jednali ve výborech.

Doporučovala bych, aby se kluby sešly asi za hodinu a maximálně po hodině - čímž nechci omezovat délku trvání jejich schůzí, mohou trvat déle, ale upozorňuji na to, že je třeba, aby také dnes zasedaly výbory.

Výsledky těchto jednání budou jedním z pokladů pro návrh usnesení České národní rady, jímž jednání o tomto bodu ukončíme. Bylo by proto vhodné, aby na začátku zítřejšího jednání už byla podle doporučení poslaneckých klubů ustavena návrhová komise pro přípravu usnesení. Z praktických důvodů bych navrhovala, aby to byla komise pěti- až sedmičlenná, aby byla skutečně pracovní.

Úkolem komise bude na základě výsledků jednání poslaneckých klubů a výborů a na základě rozpravy připravit návrh usnesení České národní rady k programovému prohlášení vlády včetně návrhu, týkajícího se vyslovení důvěry vládě.

Rozpravou k programovému prohlášení vlády České republiky zahájíme zítřejší jednání.

Přerušuji proto dnešní jednání České národní rady s tím, že se zítra sejdeme v 9.00 hodin.

Zvu vás všechny, a zejména také vládu České republiky, na oběd.

(Jednání přerušeno ve 12.10 hodin)


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP