Pondělí 2. července 1990

Uskutečnění ekonomické reformy bude pro vládu i pro celou společnost zkouškou odvahy, vytrvalosti, tolerance a především zkouškou charakteru. Když je rodina v nouzi, musí spojit své síly. Nikdo nesmí podvádět, nesmí si brát na úkor ostatních, co si nezasloužil.

Jedinou cestou řešení se jeví - spolu se zvýšením celkové výkonnosti hospodářství - ekonomická reforma. Základní zaměření radikální ekonomické reformy předchozí vlády schválily, a to včetně harmonogramu její přípravy a jejího postupu. Naše nová vláda se k tomu rozhodnutí hlásí. A protože si je vědoma obtížnosti a rizik radikální ekonomické reformy, její jednotlivé kroky, jejich pořadí a logickou provázanost bude důkladně zvažovat, pečlivě připravovat, avšak nebude váhat s jejich prosazováním. Bude seznamovat Českou národní radu se svým postupem a s kvalitou příprava těchto kroků. Každý realizovaný krok bude vyhodnocovat a v případě potřeby přijme opravná opatření. Dopustí-li se chyby, přiznáme to včas: všechna prestižní hlediska musí jít stranou. Nebudeme, ani nemůžeme být vládou neomylnou. Právě vy budete strážci toho, abychom chybu dokázali bez kličkování a zastírání označit za chybu a hledali vzápětí cestu k nápravě.

Vláda považuje především za neodkladné a užitečné přistoupit k okamžité a účinné podpoře soukromého podnikání. V tom smyslu je třeba obrátit zájem našich občanů od utrácení majetku k jeho rozmnožování, od spotřeby k podnikání. Vláda udělá vše pro to, aby usnadnila iniciativní vstup začínajícím podnikatelům, obzvláště těm, kteří se rozhodli investovat do výroby potřebné pro trh a do služeb. Jsme si vědomi toho, že nestačí pouze spoléhat na nové zákony, které již byly schváleny. Jejich uplatnění v denním životě občana nezřídka brání staré byrokratické postupy a malicherné praktiky. Vláda se postará o to, aby soukromí podnikatelé měli stejné podmínky jako ostatní výrobci a zabezpečí dlouhodobou platnost těchto podmínek. Umožní daňové úlevy do začátků podnikání a bude poskytovat i operativní pomoc. Za tím účelem vláda zřizuje Vládní výbor pro rozvoj soukromého podnikání občanů, který bude účinně napomáhat rychlému rozvoji této důležité oblasti našeho hospodářství. Příznivé účinky této politiky by měli občané pocítit v každodenním životě velmi brzy. Proto jsme rozhodnuti zrušit zbytečné mezičlánky a převádět do soukromých rukou - za úplatu nebo formou pronájmu - obchody, restaurace, provozovny služeb a drobné podniky v průmyslu i stavebnictví.

Současně s rozvojem soukromého podnikání přistoupíme k privatizaci převážné části státních podniků. Ještě v letošním roce podnikneme jeden z rozhodujících reformních kroků: jednoznačně a bezezbytku oddělíme všechny státní podniky od závazného státního plánu a především od dotací ze státního rozpočtu. Návrh transformačního zákona, tj. zákona o odstátnění podniků, připravíme ve spolupráci všech tří vlád.

Zmíněné procesy hodláme na území České republiky zahájit ihned, ale budou rozděleny do několika etap.

Značná část státních podniků bude převedena nejprve na komerční zásady hospodaření. K tomu využijeme převážně formu státních akciových společností. Další krok bude znamenat uplatnění různých forem skutečné privatizace. Jde o přechod od dosavadní kolektivní neodpovědnosti k nastolení adresné odpovědnosti za podnikatelská rozhodnutí, včetně rizika bankrotu. Bez tohoto posledního důsledku odpovědnosti budeme žít nadále ve skleníku, v němž se ty nejcennější plody nikdy neurodí. Nemůžeme se dále smiřovat se stavem, kdy důsledky chybných rozhodnutí o výrobě, odbytu, zaměstnanosti, investicích a cenách nese celá společnost.

Tyto podmínky dané převažujícím státním vlastnictvím jsou neslučitelné s efektivním rozvojem ekonomiky. Proto uplatníme rychlé a účinné formy privatizace podniků. K tomu účelu vláda zřídí malé, ale důležité ministerstvo pro správu státního majetku a jeho privatizaci, které bude proces odstátnění a privatizace národního majetku organizovat. Prvním krokem ovšem musí být reálné ocenění tohoto majetku.

Státní akciové společnosti chceme postupně privatizovat prodejem akcií. Ve vybraných případech okamžitě umožníme majetkovou spoluúčast zahraničního kapitálu na našich podnicích. Vůbec ovšem nejde o výprodej našeho národního jmění, ale o přirozený proces, umožňující naopak získat dostatečný kapitál, moderní technologii, management a zejména možnost efektivně proniknout na zahraniční trhy; tento proces by bez takové internacionalizace nebyl možný.

Česká vláda sdílí názor, že nelze otálet s liberalizací cen a dosažením vnitřní směnitelnosti koruny. Odstátnění podniků a jejich postupná privatizace vytvoří podmínky pro uskutečnění tohoto rozhodujícího kroku. Vláda bude důsledně vytvářet předpoklady pro zdar této náročné operace.

Chceme se rozhodně vyvarovat nepříznivých zkušeností našich sousedů a chybných reformních postupů. Liberalizaci cen chceme provést co nejdříve pokud možno už na začátku příštího roku. Je třeba uvolnit tvorbu cen tak, aby mohly plnit svou nezastupitelnou ekonomickou funkci, aby se staly spolehlivou informací jeho výrobce a spotřebitele a obecným kritériem hospodárnosti. To vše nutně potřebujeme k obnově oslabeného hospodářství.

Tato záležitost patří k nejsložitějším reformním krokům nejen svými ekonomickými souvislostmi, ale také možnými nepříjemnými sociálními důsledky. Proto nutné zásady v této oblasti provedeme obezřetně, s důsledným vytvořením předpokladů pro zdar této náročné operace. Patří k nim především nutná demonopolizace výroby a vytvoření dostatečného soutěžního prostředí, což předpokládá nutnost liberalizovat zahraniční obchod, dosáhnout alespoň vnitřní směnitelnosti koruny a vytvořit devizový trh.

Úspěch tohoto kroku závisí na důsledné restriktivní finanční politice a nové orientaci zájmu od spotřeby k investicím. Místo snahy utrácet musíme více investovat, podnikat, rozmnožovat jmění. Jedině tím snížíme tlak poptávky na spotřebním trhu. Nabídku zboží by měla posílit nejen nová vlna soukromého a družstevního podnikání, ale i nové spotřební zboží z odstátněných a privatizovaných podniků.

Nechceme zde rozvádět podrobnosti programu reformy. Lze však vyjádřit obecná východiska, jimiž se vláda bude při svém rozhodování řídit. Stát, tj. my všichni, už nemůžeme trvale krýt nepotřebnou výrobu, která váže naše finanční zdroje.

Jsme si vědomi, že některé podniky se nebudou schopny na tyto nové ekonomické podmínky rychle adaptovat. Vláda je rozhodnuta i těmto podnikům poskytnout možnost, aby se v krátké době přizpůsobily. Pod přísnou veřejnou kontrolou, s pomocí dočasné a rychle klesající dotace, dostanou možnost postavit se na vlastní nohy. Právo na další existenci ztratí až v případě, že tuto poslední příležitost promarní.

Už při tomto druhém kroku reformy bude nutno, má-li trh dobře fungovat, zřídit živnostenské úřady, berní úřady, obchodní soudy a oblastní nebo i místní obchodní a průmyslové komory. Příslušné návrhy vypracuje vláda v druhém pololetí letošního roku tak, aby všechny uvedené instituce mohly začít plnit své poslání od počátku příštího roku. K tomu je možno využít i kvalifikovaných odborníků ze zrušených institucí, pokud splňují podmínku vysoké profesionality.

Při budování tržní ekonomiky budeme usilovat o nastolení podmínek, které umožňují plně využít schopnosti jednotlivce k jeho sebeuspokojení i prospěchu, a tím i ku prospěchu celé společnosti. Jen podmínky pro hospodářskou svobodu každého jednotlivce vedou k tomuto cíli.

Tržní ekonomika se neobejde bez jasných a průhledných pravidel a tržní kultury, stejně jako se neobejde bez makroekonomické regulace. Proto politika české vlády bude vycházet z principu jednotné československé ekonomiky a společných pravidel hospodářské politiky při respektování hospodářské svébytnosti republik.

Česká vláda bude plně spolupracovat při vytváření nového daňového systému, který musí zajistit pružnou závislost rozpočtových příjmů na růstu národního důchodu, musí umožnit podnikům skutečné podnikání, ale který musí také odpovídat systému zdanění v zahraničí tak, aby daně nebyly zábranou otevírání ekonomiky a účasti zahraničního kapitálu u nás.

Ve světě se uznává, že naše ekonomika má poměrně příznivé podmínky. Možnosti jejich využití však podstatně závisí na udržení hospodářské stability.

Vývoj v posledních měsících však není zatím příznivý. Kromě pokračující stagnace výroby nás znepokojuje, že se ve všech oblastech hospodářského života stále častěji setkáváme s nedostatkem zdrojů a s neuspokojenou poptávkou. Proto odstoupivší česká vláda připravila program stabilizačního opatření. Soustřeďují se zejména na postup při převádění státních podniků na nové organizační a majetkové formy, na vyhodnocení mzdového a investičního vývoje v prvním pololetí s cílem posoudit účelnost dočasné důslednější regulace. Dále se soustřeďují na zjištění počtu podniků, u nichž bude nezbytné stanovit zvláštní režim hospodaření s případným využitím konsolidačních úvěrů se státní zárukou. Abychom podpořili uvážlivé chování obyvatelstva na spotřebním trhu, připravuje vláda opatření, které má zabránit znehodnocování vkladů v souvislosti s liberalizováním cen. Chce podpořit zvýhodnění dlouhodobých úspor domácností a připravuje moderně koncipované životní a důchodové pojištění osob. Dopracovávají se podmínky pro široký prodej bytů občanům.

Nutno ovšem zdůraznit, že formy, prostředky a postupy, jak uplatňovat stabilizační program, bude vláda pružně přizpůsobovat nově vytvářeným podmínkám a situacím v ekonomice tak, aby stabilizační politika byla neustále harmonizována s postupem ekonomické reformy a s rozvojovou strategií české ekonomiky.

Ekonomická reforma by se měla výrazně projevit také v zemědělství. Právě zde, stejně jako v lesním hospodářství je zvláště patrný náš dosavadní přístup k přírodě. Chceme tu podniknout rychlé kroky k nápravě. Resort je zapotřebí celkově ekologizovat, odstraňovat odstrašující případy tzv. zprůmyslnění zemědělství, neblahé gigantománie, která nejen devastovala přírodu, ale likvidovala zároveň v zemědělské práci tradiční, přírodě přizpůsobené metody. Chceme, aby zemědělství více spolupracovalo s přírodou, která přece tvoří jeho základ.

Vedle tohoto "bio-přístupu" zdůrazněme také souvislosti sociální. Zemědělství není jen hospodářský resort, výrazně rovněž spoluurčuje podobu našeho venkova, těsně souvisí s jeho specifickým životem. Zdá se nám, že obyvatele venkova bude třeba motivovat novým zhodnocením smyslu jejich práce, že je musíme zbavit pocitu marnosti nad jejím znehodnocováním, odstraňovat příčiny jevů, kterými se nepřímo podílejí na znehodnocování životního prostředí či produkci nekvalitních potravin.

Chceme-li na venkově vzkřísit obec, musíme přispět k novým ekonomickým, společenským, duchovním, kulturním formám života na vesnici, musíme respektovat místní ráz a tradici, které přece dodávají jednotlivé barvy do pestré mapy naší země. Připravovaná samospráva obcí by měla přispět k odpovědnému vztahu venkovanů ke správě veřejných věcí - totiž jejich věcí. Do jednotlivých vesnic je třeba vrátit veřejnou správu, která byla systémem střediskových obcí tak lehkomyslně zrušena. Je nanejvýš důležité zajistit přímo v místech základní potřeby a služby, od škol a obchodů po lékařskou službu a uspokojivé dopravní spojení. Nové formy tu v rámci již řečené privatizace spatřujeme v obnově živností, které venkovskou společnost charakterizují v orientaci místní ekonomiky např. na produkci zeleniny a ovoce, na obchod a řemesla (včetně lidové umělecké tvorby), na turistický ruch. V našich obcích je třeba obnovovat - leckdy téměř "archeologicky" - jejich původní urbanistickou strukturu, regenerovat a rehabilitovat jejich pozapomínané umělecké památky, které pak mohou tvořit přirozený střed - topografický i duchovní - jejich půdorysu.

Také v samotném resortu zemědělství zdůrazněme nutnost zavést naprostý pořádek do všech provozů - tedy tuto kdysi samozřejmou ctnost dobrých hospodářů.

Trváme na ochraně zemědělství před imisemi z průmyslových podniků, na ochraně potravních řetězců před průnikem cizorodých látek (zejména polychlorovaných bifenylů, reziduí pesticidů a těžkých kovů), ozdravování chovu zvířat. Připomeňme v této souvislosti odpovědnou veterinární péči a lidskou nutnost etického vztahu k hospodářským zvířatům. Biologickou hodnotu potravin chceme zvyšovat vyšší technologickou kázní, respektováním požadavků hygieny a racionální výživy.

Základní proměnu očekává naše lesní hospodářství - od ochrany lesa přes racionální a šetrnou těžbu dřeva a omezení chemizace, až po dlouhodobé koncepce, v nichž je třeba dbát na druhovou skladbu lesů, obnovovat prostory na ekologicky devastovaných plochách.

Před druhou světovou válkou jsme měli v Československu jedno z nejvyspělejších a nejefektivnějších družstevních hnutí v oblasti úvěrové, skladištní, výrobní, strojní a jiných. Co nejdříve musíme navázat na jeho nejlepší tradice a zkušenosti.

Nemalé starosti přibudou české vládě tím, že přejímá z působnosti federální vlády odpovědnost za řešení problémů strojírenství a elektrotechniky. Dochází k tomu v době, kdy navršené problémy tohoto odvětví kulminují.

Značná část podniků je technicky zastaralá a odráží důsledky dlouhodobé orientace na nenáročná odbytiště. Jako celek není strojírenství schopné soutěže na náročných světových trzích. Řešení vidíme zejména v rychlé a rozsáhlé restrukturalizaci a technické modernizaci vybraných úseků strojírenství a elektrotechniky na základě odstátnění a privatizace za účasti zahraničního kapitálu. Vláda bude provedení těchto záměrů napomáhat.

Přeměny v hospodářském životě budou provázeny nezvyklými a často i konfliktními situacemi. Vláda je bude řešit odpovídajícím zaměřením sociální politiky a opatřeními na úseku zaměstnanosti, mezd a sociální péče. Vycházíme ze základní teze moderní Evropy, že hospodářská politika musí být zároveň i politikou sociální. Bez respektování tohoto principu by radikální ekonomické reformní kroky nevedly ke stanoveným cílům.

Považujeme za jedno z nejdůležitějších povinností vlády ochránit před tvrdostí systému ty, kdo by se v podmínkách soutěže ocitli bez vlastní viny, v nevýhodě proti ostatním. Jde především o důchodce, občany se sníženou pracovní schopností a o mladé rodiny s malými dětmi. I v těžkém období přechodu bude vláda dbát, aby se dodržovaly zásady sociální spravedlnosti. Důchody a ostatní sociální dávky budou vázány na pohyby cen, případně na vývoj životních nákladů - tak, aby netrpěla životní úroveň důchodců a slabších sociálních skupin. Ve mzdové reformě bude jasně vymezena minimální mzda a zaručená mzda.

Budeme usilovat o plnou zaměstnanost na základě svobodné volby povolání. Budeme se snažit, aby nezaměstnanost nepřekročila sociálně únosnou hranici, aby byla pro jednotlivce co nejkratší. Život nezaměstnaných občanů musí zůstat důstojný. V zájmu toho hodlá také vláda spolupracovat na nové právní úpravě peněžních náhrad a dávek.

Pamatujeme rovněž řadou opatření na příliv mladé generace požadující pracovní příležitosti. Vláda také vyčlení rozpočtové prostředky na podporu rekvalifikace a tvorby nových pracovních míst. Umožní delší péči o děti tím, že prodlouží poskytování mateřského (resp. rodičovského) příspěvku, a rozšíří možnosti žen pracovat na kratší pracovní dobu. Předpokládáme také, že se prodlouží doba přípravy mládeže na povolání a že se prodlouží základní dovolená na zotavenou o 1 týden.

Postupně odstraníme direktivní normativy a limity vývoje mezd. V zájmu občanů však neustoupíme od protiinflační politiky, budeme čelit neekonomickým mzdovým požadavkům.

Vláda je rozhodnuta nahradit dosavadní způsob financování sociálního zabezpečení systémem fondů oddělených od státního rozpočtu. Zásadní změny v sociální oblasti vyžadují i novou organizační strukturu orgánů sociálního zabezpečení, důslednou demokratizaci jeho řízení.

Nové úkoly sociálních partnerů - zástupců zaměstnavatelů (podnikatelů), odborů a státu - je třeba upravit v nových pracovně právních předpisech. Zákoník práce se musí stát garantem státem všeobecně zaručovaných nároků i povinností zaměstnanců a zaměstnavatelů, měl by důsledně respektovat úmluvy Mezinárodní organizace práce, jimiž je náš stát vázán, a přihlížet také k novým směrům v evropském pracovním zákonodárství.

Dalším zvláště naléhavým úkolem je bezesporu ozdravění životního prostředí: vždyť je u nás zničeno do míry těžko srovnatelné s jinými státy. Zkusíme přejít od ekologicky devastujícího extenzívního hospodářského vývoje k takovému, který se dnes ve světě označuje za trvale udržitelný, orientovanému tak, aby dnešní potřeby nebyly naplňovány na úkor příštích generací a na úkor přírody. Tak je v nejbližším období třeba přistoupit především k opatřením systémového charakteru. Sem patří zejména ekologicky orientovaná restrukturalizace ekonomiky, včetně technologií - technologií ekologicky čistých, šetřících přírodní zdroje, energeticky účinných a nezatěžujících prostředí odpady, stejně jako propracování soustav samospráv i racionálního rozvržení státní správy, důsledná legislativní ochrana, systém všeobecné ekologické výchovy. Zároveň je důležité, aby základní principy ekologické politiky, kterým se už začínáme učit, nalezly své zakotvení v ústavě republikové i federální.

Z mnoha konkrétních úkolů, které před námi v této oblasti stojí, jmenujme především revitalizaci (tj. znovuoživení) oblastí nejpostiženějších, jak jsem se už zmínil, totiž severních Čech a severní Moravy a hlavního města Prahy. Neobejde se to bez mimořádných prostředků investovaných proti rostoucímu znečištění ovzduší, do rekonstrukce lokálního vytápění, likvidace odpadů, přeměny chybných dopravních systémů, čistění odpadních vod a regeneraci celé krajiny.

Ekologická a estetická regenerace krajiny je jednou z možností, jak znovuprocítit onu hodnotu, kterou jsme nazvali domov. Obnovujeme tuto duchovní hodnotu prostředky povýtce exaktními: ekologickými čili alternativním zemědělským hospodařením, obnovou lesů, vyloučením oněch drastických zásahů do krajiny, které byly spojeny s neuváženými investičními projekty.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP