Součástí naší sociální
politiky bude i politika mzdová a politika zaměstnanosti,
v jejíž tvorbě bude partnerem vlády
nejen zastupitelský sbor, ale především
konsolidované a decentralizované odborové
hnutí.
Již v tomto roce zahájí svou působnost
nové struktury orgánů sociálního
zabezpečení. Budeme postupně prosazovat odstraňování
rozdílných pravidel pro určování
výše důchodů tak, aby byly přiměřeny
vývoji reálných mezd. Počítáme
s tím, že péče o občany hendikepované,
resp. zdravotně postižené se bude stále
větší měrou ujímat sama občanská
společnost. Podmínkou tohoto procesu je samozřejmě
zdárně probíhající ekonomická
reforma i harmonicky fungující, tak říkajíc
"zažitá" samospráva.
Paní a pánové, základní výztuží
demokracie je právní řád. Potřebujeme
jeho důkladné přebudování.
Naše zákonodárné sbory přijaly
již v nedávné době desítky nových
zákonů, odstranily tak nejkřiklavější
nedostatky a podnikly první kroky ve směru nastoupeném
v listopadu minulého roku. V nejbližších
dvou letech čeká naši legislativu úkol
mnohem větší a složitější
jak co do počtu zákonů a jiných právních
předpisů, tak co do šíře jejich
věcné problematiky.
Východiskem pro rozvoj české státnosti
na principu federativního uspořádání
Československa musí být ústava České
republiky. Na jejím základě a na základě
ústavy Slovenské republiky bude tvořena ústava
federace, neboť federaci budou náležet takové
kompetence, jaké na ni republiky ze své originální
působnosti po vzájemné dohodě přenesou.
Tvorba ústavy České republiky přísluší
samozřejmě České národní
radě, a je dokonce jejím prvořadým
posláním. Na tomto náročném
úkolu se bude vláda podílet. Bude usilovat
o to, aby ústava vyjádřila zvýšení
samostatnosti i odpovědnosti všech orgánů
při rozhodování o budoucím společenskoekonomickém
rozvoji republiky. Jak už jsme řekli, vláda
se domnívá, že budoucí uspořádání
Čech, Moravy a Slezska je nutno založit na zásadách
zemského zřízení. Formy tohoto zemského
zřízení nechceme v tomto programovém
prohlášení předjímat. Nikoli
proto, že bychom měli malou představivost,
nebo že bychom měli v tomto smyslu jakékoli
zábrany, či pokládali určitá
řešení za tabuizovaná. Naše zdrženlivost
je odrazem našeho respektu k vám, ke sboru poslanců
České národní rady. Budete to přece
vy, kdo tyto reformy zemského zřízení
budete hledat a v diskusích nalézat. Z našich
cílových představ uvádíme jen
dvě; domníváme se, že v přesně
specifikovaných otázkách, na nichž by
se Česká národní rada shodla, by měla
být vyloučena majorizace poslanců volených
v jedné zemi poslanci zvolenými v druhé,
resp. v třetí zemi. Také se domníváme,
že představitelé zemí by měli
mít trvalé místo ve vládě České
republiky.
Demokratické změny naší společnosti
si žádají zásadní přestavbu
místních orgánů a uzákonění
samosprávy obcí a měst. Zdůrazněme
ještě jednou: Musíme znovu a rychle obnovit
to, co bylo vytvořeno zkušenostmi mnohých generací
a co kdysi po mnohá desetiletí zdárně
fungovalo. Starosta se znovu musí starat o svou obec a
radní musí mít plnou důvěru
svých spoluobčanů; tu ovšem získají
ve svobodných volbách. Pokládáme za
nezbytné, aby se v komunálních volbách
plánovaných na letošní listopad již
nevolilo do národních výborů, nýbrž
do orgánů samospráv obcí a měst.
Proto vláda připravuje návrhy příslušných
zákonů a předloží je České
národní radě v nejbližší
době. Současně žádá o
podporu poslanců při jejich projednávání,
aby nebyl ohrožen podzimní termín voleb.
Musíme si však zároveň uvědomit,
že tato přestavba, spojovaná s vytvořením
obecního zřízení a s reorganizací
místní státní správy, je změnou
zcela zásadní, změnou vskutku revoluční.
Jde o proces složitý, který nelze uskutečnit
naráz, nýbrž postupně a především
v přímé souvislosti s probíhající
ekonomickou reformou. Teprve až obce získají
samostatnost nikoliv pouze právní, ale i ekonomickou,
bude možné pokládat tento proces za ukončený.
Z nového rozdělení působnosti mezi
čs. federací a národními republikami
bude vycházet i nová zákonná úprava
rozpočtového hospodaření České
republiky. Vláda bude prosazovat, aby při respektování
vzájemného vymezení funkcí federace
a národních republik byl státní rozpočet
republiky pojímán tak, aby už nadále
nebyl na rozpočtu federace závislý. Vyjádřením
svrchovanosti a ekonomické svébytnosti republiky
bude skutečnost, že Česká národní
rada bude rozhodovat o použití zdrojů vytvořených
na území republiky s výjimkou těch
zdrojů, které vyčlení pro potřeby
federace. Rovněž vztahy mezi státním
rozpočtem republiky a rozpočty samosprávných
orgánů budou založeny na pevných rozpočtových
pravidlech tak, aby byla vyloučena jakákoli libovůle.
Rozpočtová pravidla budou pojata tak, aby samosprávné
celky mohly samostatně usměrňovat komplexní
rozvoj svých území. Tak jako vyčleníme
určité zdroje pro federaci, tak také vyčleníme
z rozpočtu samosprávy celků prostředky
na rozvoj těch obcí, měst a regionů,
které bez vlastního zavinění nemají
dost vlastních zdrojů.
Budeme i nadále spolupracovat s federální
vládou a vládou Slovenské republiky na přípravě
právních norem federálních, zejména
norem, jejichž provádění bude v působnosti
orgánů republik.
Budeme podporovat zvýšení pravomoci soudů,
aby mohly při rozhodování v konkrétních
případech posuzovat, zda jsou nižší
právní normy v souladu se zákonem. Jde především
o již zmíněné konstituování
Ústavního soudu. De jure u nás existoval
od r. 1920, jeho ustavení znovu a marně předpokládala
ústava z r. 1968. Budeme podporovat vytvoření
instituce správního soudnictví jako významného
garanta práv a právem chráněných
zájmů občanů a organizací,
o nichž rozhodují správní orgány.
Zákon, který by komplexně upravoval přezkoumávání
zákonnosti správních rozhodnutí soudem,
dosud chybí.
Zásadní změny bude vyžadovat dosavadní
úprava občanského zákoníku.
Při jeho věcném řešení
bude nutno zejména navázat na dřívější,
tradiční pojetí občanského
práva. Novou úpravu budou rovněž vyžadovat
i předpisy upravující bydlení a hospodaření
s byty. Jejím cílem bude zejména stanovit
nové ekonomické a právní nástroje
ke zlepšení stavu a údržby bytového
fondu a současně zabezpečit sociálně
slabším skupinám obyvatel odpovídající
úroveň bydlení.
V poslední době byla přijata řada
legislativních opatření v oblasti trestního
práva. Dosud však chybí zákonná
úprava výkonu vazby, není dobudován
systém péče o odsouzené a propuštěné
občany a zcela nově bude třeba přistoupit
k přehodnocení obsahu nápravně výchovné
činnosti.
Vláda pokládá za nutné podtrhnout
nezastupitelnou úlohu nezávislých soudů
v demokratickém státě. Je si vědoma,
že soudy zatím pracují v nepříznivých
podmínkách, a to nejen materiálních.
V minulých dnech realizovala svůj záměr,
starý několik měsíců, a zvýšila
platy soudců. Ti však potřebují zlepšit
i jiné než materiální podmínky
své práce.
V této souvislosti vyslovuje vláda své pevné
přesvědčení - a adresuje je i té
části veřejnosti, která vynáší
o soudcovském stavu unáhlené a paušalizující
soudy: výkon soudnictví dnes již v naprosté
většině zabezpečují soudci kompetentní,
nezdiskreditovaní a nezkorumpovaní. Několik
desítek soudců, kteří vynášeli
v uplynulých letech nespravedlivé rozsudky nad kritiky
starého režimu či kteří se i
v jiných případech nechávali ovlivňovat
politickými místy, nemůže a nesmí
vrhat stín na celý soudcovský stav. Ostatně
nezapomínejme, že špatné bylo především
právo jako takové. Nechceme omlouvat soudce aktivně
přizpůsobivé, ale varujme se příkrých
verdiktů nad těmi, kteří v rámci
omezených možností právního řádu
dělali, co mohli, aby umenšovali zlo, všudypřítomné
v našem neprávním státě. Opakuji:
soudcovský stav jako celek má důvěru
vlády České republiky.
Pokud jde o jednotlivé soudce, které do tohoto celku
zahrnout nelze, bude jejich účast na výkonu
justice řešena v souladu s platnými zákony
o ustavování soudců volbou. Právní
stát nelze budovat neprávními či protiprávními
prostředky.
V bezpečnostní oblasti bude vláda usilovat
o to, aby byl Sbor národní bezpečnosti zbaven
v očích veřejnosti nedůvěry
vyplývající z poměrů předchozího
údobí. Novými zákony o kriminální
policii a policejním sboru i dalšími opatřeními
je vláda rozhodnuta rychle uskutečnit hlubokou reformu
bezpečnostních struktur a vytvořit vskutku
kvalifikovaný a početně dostatečný
policejní sbor. Chceme, aby občan žil s vědomím,
že jeho život, zdraví a majetek jsou v dostačující
míře chráněny.
Nastoupili jsme cestu přechodu na systém tržního
hospodářství a přijali jsme k tomu
různé zákonné úpravy. Mnohé
z nich mají jen dočasný, přechodný
charakter. Budeme potřebovat obchodní zákoník,
který by řadu těchto zákonů
nahradil a všechny vztahy vznikající při
podnikání spojil v logický celek. Přechod
na tržní hospodářství bude vyžadovat
také zřízení obchodních soudů
a přebudování daňového systému.
S tím souvisí i potřeba zreorganizovat daňovou
správu a soustředit ji u jediného specializovaného,
řádně profesně a materiálně
vybaveného orgánu.
Jděme však rámcově dále:
Nedávno schválené změny v oblasti
základních, středních a vysokých
škol jsou pouze první etapou přeměny
výchovně vzdělávací soustavy.
Vzápětí bude nutno připravit změny
na úseku státní správy ve školství
a školských zařízeních. Naším
úkolem je také zlepšit péči společnosti
a státu o učitele, zvýšit společenskou
prestiž učitelského povolání
a vytvořit podmínky i pro rozvoj soukromých
a církevních škol.
V našem státě je zaručena všem
občanům možnost účastnit se života
společnosti, a to bez ohledu na jejich náboženské
přesvědčení a politickou příslušnost.
Z toho bude vycházet také připravovaná
zákonná úprava o svobodě víry
a náboženského vyznání a o postavení
církví a náboženských společností.
Vyřešení majetkových otázek tu
přikládáme klíčovou důležitost.
Nové zákonné předpisy na úseku
zdravotnictví musí umožnit, aby byly provedeny
zásadní reformy zdravotnického systému.
Bude v nich zakotvena jak právní a ekonomická
samostatnost zdravotnických zařízení,
tak i změny v postavení a roli jednotlivých
skupin pracovníků ve zdravotnictví. Počítáme,
že vzniknou Lékařská komora, Farmaceutická
komora, Státní zdravotní inspekce a Rada
zdraví. Chceme uzákonit změny na úseku
výkonu státní správy ve zdravotnictví
a budou reformovány i všechny složky hygienické
služby.
Aby mohla být realizována státní ekologická
politika, bude na tomto úseku třeba urychleně
novelizovat zastaralé předpisy a vydat předpisy
nové, dosud chybějící, s využitím
norem platných v zahraničí, zejména
v zemích Evropského společenství.
Půjde především o od statnou novelizaci
zákona o ochraně ovzduší, zákona
o ochraně přírody a krajiny, o přípravu
rámcového zákona o životním prostředí,
zákona o odpadech, zákona o půdě a
zákona o právní ochraně zvířat.
Uvedli jsme jen základní okruhy legislativních
úkolů, jejichž řešení nás
v příštích letech čeká.
Vláda bude dbát na to, aby byla vždy respektována
svrchovanost zákonů. Při jejich tvorbě
bude sledovat, aby nedocházelo ke zbytečnému
zasahování do samostatného rozhodování
občanů a organizací.
Zásadní změny v přístupu k
řízení ekonomiky spjaté s přechodem
na tržní mechanismus si vyžádají
i zcela odlišný přístup vlády
a jednotlivých ministerstev. Naším cílem
je dosáhnout stavu, kdy bude efektivní rozvoj ekonomiky
zabezpečovat stát s minimem orgánů.
To si však nyní nezbytně vyžaduje přestavbu
některých ministerstev a k tomu je třeba
změnit kompetenční zákon. Nová
vláda příslušný návrh
včera schválila, a proto vás žádám
o takový přístup k jeho projednávání,
který by vládě umožnil reorganizovat
ministerstva co nejdříve.
Pokud jde o složení vlády, navrhl jsem, aby
bylo jmenováno o čtyři ministry více.
Tento požadavek vyplývá z následujících
skutečností:
Česká národní rada v květnu
schválila změnu kompetenčního zákona,
kterým bylo zřízeno ministerstvo práce
a sociálních věcí. Uvedený
zákon nabyl účinnosti dnes a je proto třeba
jmenovat nového ministra.
Kompetenční zákon by měl dále
vytvořit vládě předpoklady zejména
pro realizaci ekonomické reformy a pro základní
kvalitativní změny v systému plánování,
včetně odstátnění a privatizace.
Proto se předpokládá, že bude rozdělena
funkce místopředsedy vlády a předsedy
České komise pro plánování
a vědeckotechnický rozvoj, z níž by
mělo vzniknout ministerstvo pro hospodářskou
politiku a rozvoj.
Dále by mělo být zřízeno ministerstvo
pro správu národního majetku a privatizaci.
Protože se předpokládá přenos
působnosti federace na republiky v oblasti strojírenství
a elektrotechniky, bude nutné ustavit nově i republikové
ministerstvo pro tento resort. Počítáme také
jak jsem v úvodu předeslal - s ústředním
orgánem pro správu pohraničních oblastí.
Vzhledem k tomu, že do budoucna již předseda
vlády republiky nebude místopředsedou federální
vlády - jak jsme si to přáli - je třeba
jmenovat ministra pro styk s federální vládou
a vládou Slovenské republiky. Tento ministr bude
mít na starosti též zahraniční
styky vlády.
Naopak se do budoucna nepočítá se zachováním
dosavadního ministerstva lesního hospodářství
a dřevozpracujícího průmyslu, jehož
působnost by měla být rozdělena mezi
ministerstva průmyslu, zemědělství
a životního prostředí. Do schválení
těchto změn bude řízením resortu
pověřen jeden z náměstků.
Počet členů vlády vzrostl tedy na
jednadvacet. V žádném případě
to však neznamená, že celkově vzroste
také aparát vlády, resp. ministerstev. Dojde
jen k přesunům pracovníků ministerstev
(např. práce a sociálních věcí
a strojírenství) z federální na republikovou
úroveň. Po provedené privatizaci převážné
části podniků se musí dále
výrazně zjednodušit řídící
sféra a snížit počet pracovníků.
Dalším úkolem, po jehož řešení
současný stav věcí neúprosně
volá, je to, co chceme nazvat doháněním
naší civilizační opožděnosti.
Neobávám se tolik určité zanedbanosti
kulturní. I v dobách skutečně kultuře
nepřátelských se ukázalo, že
jednotlivci, ba i celé skupiny byli schopni vynikajících
výkonů.
V oblasti kultury musí být připravena právní
úprava zaručující naprostou svobodu
umělecké tvorby a bude vybudován systém
ochrany kulturního dědictví garantovaný
státem. Tato právní úprava bude rovněž
formulovat zásady financování kultury. Vláda
bude podporovat její šíření co
nejhorlivěji, a to zejména mimo velká centra,
protože potřebujeme i živou kulturu lokální.
Totéž se týká i obnovy funkcí
vědy a techniky a jejich rozvoje. Předpokladem tohoto
rozvoje je jejich osvobození a rehabilitace. Vláda
nehodlá ztotožňovat vědeckotechnický
rozvoj s průmyslovou politikou, ani ho této politice
mechanicky podřizovat, ale chce vytvářet
politické, legislativní, sociální
a materiální podmínky pro svobodné
a tvořivé bádání a uplatňování
jeho výsledků. Podpoří reorganizaci
vědeckovýzkumné základny, ale jinak
chce ponechat příslušným institucím
volnost určovat si své zaměření
a spoléhá na to, že ony samy pro sebe vystihnou
optimální směr. Chce se však podílet
na výběru jednotlivých priorit. Státní
zakázky i jiné nepřímé formy
podpory bude poskytovat subjektům zaručujícím
optimální způsob řešení
a realizace.
Paní poslankyně a páni poslanci, všimli
jste si zajisté že se zatím nevěnuji
jednotlivým ministerským resortům, nýbrž
že se zabývám jednotlivými rysy oblastí
každého jednotlivého resortu. Nyní přikročím
k tomu aktuálně nejdůležitějšímu.
Je to ekonomika.
Naše vláda teď stojí před hlavním,
rozhodujícím krokem: obezřetně, ale
bez váhání léčit strasti a
neduhy nastřádané za uplynulé půlstoletí.
Naději na úspěch bude mít jen tehdy,
jestliže bude postupovat jako organická součást
celé společnosti, v souladu a za aktivní
spoluúčasti všech občanů.
Odstraníme především překážky
podnikání pro všechny účastníky
hospodářského života, od nových
soukromých podniků přes družstva až
po státní podniky. Omezíme neefektivní
výdaje v podnicích i ve správě obcí,
měst a státu. Potřebujeme se znovu naučit,
co jsme dříve uměli: vložit korunu tak,
aby se vrátily dvě. Vydělat si na sebe v
korunách i v tvrdých měnách. Znovu
vytvoříme kapitál, který naši
předchůdci prohospodařili.
Svět i my se shodujeme v poznání, že
nás k tomu dovede jediná cesta. Čeká
nás povinnost z nejtěžších: provést
naše hospodářství úskalími
a neprozkoumanými proudy přechodného období
do živých vod tržního systému.
Mnoho zemí se o takový přechod pokusilo před
námi a my se musíme poučit z jejich zkušeností
a chyb a usilovat o to, aby byl relativně rychlý
a bezkrizový. Zde se můžeme opírat i
o výchozí stav naší ekonomiky, který
přes všechny současné obtíže
není ještě kritický.
Avšak jestliže odložíme základní
řešení, můžeme tohoto kritického
stavu rychle dosáhnout. Proto už nesmíme ztrácet
čas.
Hned od počátku musíme splnit dvě
podmínky, máme-li dosáhnout úspěchu.
Především celá společnost musí
vědět, co nás čeká, jaké
budou jednotlivé kroky reformy, jak na sebe budou navazovat,
co nám přinesou dobrého a jaké obtíže
z nich vyplynou.
Za druhé: k úspěchu nestačí
jen souhlas společnosti. Podmínkou je aktivní
vytrvalá spolupráce nás všech od prvního
do posledního kroku reformy.
Česká ekonomika je součástí jednotné československé ekonomiky a hospodářská politika české vlády bude proto vycházet z jednotných zásad hospodářské politiky tak, jak byly projednávány ve společné působnosti vlád republik a federace. Zároveň však česká vláda nese odpovědnost za vyřešení specifických problémů ekonomiky České republiky. Patří mezi ně zejména:
- vysoká ekologická zátěž země,
- důsledky dosavadního předimenzování těžkého průmyslu a zanedbání značné části průmyslu zpracovatelského,
- zaostalost a celková odepsanost základních prostředků,
- narušení tradičních hospodářství malých měst a obcí, - historicky vzniklá specifika českého pohraničí, Moravy a Slezska,
- specifika Prahy jako hlavního měst České republiky i České a Slovenské Federativní Republiky,
- turistická atraktivita českých zemí a stav jejich historických památek,