Při doplnění našeho poslaneckého sboru na úplný počet 200 poslanců zbývá ještě projednat zařazení dvou nových poslanců do některého výboru České národní rady. S tím bychom spojili zařazení poslance Pavla Klenera, u něhož členství ve výboru vylučovala doposud jeho vládní funkce. Navrhuji tedy, aby poslankyně Hochová a poslanec Krčma byli zvoleni do církevního a humanitárního výboru, poslanec Klener do výboru pro vědu, vzdělání a kulturu. Máte k tomu nějaké připomínky? (Nikdo se nehlásí.) Pokud nejsou, doporučuji hlasovat o všech třech návrzích najednou. Jsou proti tomu námitky? (Nikdo se nehlásí.) Nejsou. Budeme hlasovat.
Kdo je pro zařazení jednotlivých poslanců do výborů, tak jak jsem je nyní jmenovala? (Hlasuje se.) Zřejmě převážná většina.
Je někdo proti?
Zdržel se někdo hlasování? (Nikdo.)
Všichni tři jmenovaní poslanci byli zařazeni
do výborů podle návrhu. Děkuji.
Dalším bodem pořadu je
Vážené poslankyně, vážení poslanci, vláda republiky je povinna podle článku 127 ústavního zákona o československé federaci předstoupit po svém jmenování před národní radu na její nejbližší schůzi, předložit jí svůj program a požádat o vyslovení důvěry. Jak už jsem vám sdělila, mínili jsme původně, že pan předseda vlády Petr Pithart vás seznámí s programovým prohlášením živým slovem. Měli jste k tomu doplňující připomínky, chápu jejich důvodnost. Prosím vás však jménem vlády a zejména jménem pana předsedy, aby v průběhu přednesu pana předsedy vlády bylo ticho, nebudeme prohlášením listovat, rušili bychom řečníka a klid pro projev tak zásadní důležitosti je jistě nezbytnou podmínkou. Děkuji vám už předem a prosím pana předsedu, aby se ujal slova.
Předseda vlády České republiky
Petr Pithart: Vážená paní
předsedkyně České národní
rady, vážené paní poslankyně
a pánové poslanci, vážená České
národní rado, předstupuji před vás
za sebe i za vládu, kterou předsednictvo vaší
rady na můj návrh jmenovalo, s pocitem velké
zodpovědnosti.
Museli jsme se při přípravě tohoto
prohlášení soustředit jen na základní
směry našeho budoucího snažení.
Doufám, že jsme prohlášení pojali
dobře a že řešení dílčích,
zde přímo nezmíněných problémů
bude obsaženo implicitně v jeho celkových směrnicích.
Co dnes není a nemůže být do detailů
jasné, chápeme jako výzvu ke společnému
hledání a nalézání.
Pokud jde o vnitřní strukturu tohoto prohlášení,
neuplatnili jsme klasický resortnický přístup.
Nechci tvrdit banalitu, že všechno souvisí se
vším, jsem však přesvědčen,
že mnohé spolu souvisí přes hranice
resortů. K některým problémům
se proto budu vracet vícekrát, pokaždé
však v jiných souvislostech.
Paní a pánové, úkol této vlády,
která se uchází o vaši důvěru,
je mimořádný. Musí mnohé napravovat,
přetvářet a nově vytvářet.
Nebude to však jen věc vlády. Jde o bytostné
a životní zájmy celé české
společnosti. To znamená každého jejího
občana, jeho životní situace i jeho tvořivé
iniciativy, jeho povinností i práv. Dotkne se každé
dílčí oblasti našeho společenského
života, jejího ekonomického i legislativního
fungování. Proto chci hned na počátku
zdůraznit celostní charakter působení
této vlády.
Předkládáme vám a všem občanům
programové záměry, jimiž chceme naplnit
svůj dvouletý mandát. Ve spolupráci
s Českou národní radou, s vládou Slovenské
republiky i s vládou naší společné
federativní republiky chceme navázat na první
kroky učiněné v minulém půlroce
a postupovat v nejvyšší možné shodě
s vůlí a potřebami občanů.
Chceme utvářet novou podobu české
státnosti. Základním předpokladem
tohoto procesu je vytvářet právní
záruky, dosáhnout účinného
chodu státní správy a vytvářet
předpoklady samosprávy. To vše by mělo
zabezpečit práva člověka a občana.
Tím míníme záruky jeho plnoprávného
postavení vůči institucím, úřadům
a organizacím, záruky respektování
integrity jeho osobnosti. Protějškem občanských
práv a svobod je však občanská odpovědnost,
bez níž je demokratická společnost nemyslitelná.
K této odpovědnosti chceme - spolu s vámi
- českou společnost vést, respektive vytvářet
předpoklady pro to, aby takováto odpovědnost
nebyla věcí moralizujících výzev,
ale praktickým, pro všechny užitečným
postojem.
Vláda chce proto napomáhat obnově toho, čemu
se říká občanská společnost.
Občanská společnost zahrnuje onu rozsáhlou
oblast struktur, spontánních, vesměs horizontálních
vztahů a funkcí, tedy oblast, která existuje
mimo dosah bezprostředního působení
státní moci. Vzdáleným cílem
této vlády, cílem, k němuž ale
musíme směřovat už od počátku,
je takový stav věcí, kdy vláda vládne
co nejméně a společnost žije podle vlastního
hodnotového žebříčku, svým
vlastním rytmem, protože její občané,
jejichž tvořivé iniciativě státní
moc nebrání, se dovedou řídit sami.
Snad všichni jsme zajedno v tom, že hned za péči
o morální obnovu společnosti řadíme
starost o stav naší ekonomiky a její reformu.
Naší českou prioritou je v duchu našich
tradic problematika samosprávy. Považujeme ji dokonce
za závažnější než pluralitu
politických stran, protože mnohem více obráží
rozmanitost společenského života v nejširším
slova smyslu. Volby ukázaly, že pouhá početnost
stran nezakotvených dosud v bohatosti forem podnikání
a v živé, fungující samosprávě
je pouze papírovou kulisou plurality.
Rozhodujícím pojítkem mezi občanem,
občanskou společností a státem je
v demokratické společnosti o b e c. Ona se musí
stát základnou, na níž se buduje všechno
ostatní.
Dosavadní soustavu národních výborů
pokládáme za pozůstatek centralisticko-direktivního
systému a ten místní aktivitu zpravidla brzdil.
Proto jsme - ve srozumění s nově založeným
Svazem měst a obcí - pro radikální
změnu. Bude spočívat v jistém omezení
kompetencí státní správy a v zavedení
plné samosprávy měst a obcí.
Proto teprve komunální volby provedou ten nejhlubší
zásah do starého systému, jehož centralismus
byl nejmocnějším sloupem totality. Rámce
samosprávného života nelze předvídat,
nelze je tak říkajíc "vymýšlet"
u psacího stolu. Musí být ekonomicky podloženy
a musí také odpovídat spontánní
náklonnosti, přirozené "spádovosti"
společensko ekonomického života. Tento proces
nechceme uspěchat, avšak s jeho zahájením
nechceme otálet.
Samosprávnou působnost obcí a měst
i působnost orgánů státní správy
je třeba vymezit ústavním zákonem.
Orgán státní správy by měl
zasahovat do území spravovaného obcí
jen v případech stanovených příslušnými
zákony. Již z toho je patrné, že zavádění
místní samosprávy musí být
s prováděním ekonomické reformy prozíravě
sladěno.
Jeden aspekt této problematiky můžeme pokládat
za zralý k řešení. Je to ten okruh problémů,
který předložila Morava. Dějinné
vědomí i tradice společenského života
z ní činí víc než pouhý
region. Moravané, kteří aktualizovali téma
svébytnosti, poskytli sami návod k řešení.
Tím bude zemské zřízení. Obnovu
samosprávy se jejich snahám dostane zadostiučinění.
Ale nedosti na tom: po dohodě s federálními
orgány chceme umístit do Brna instituce celostátního
významu; velmi vážně pomýšlíme
učinit z Brna obchodní centrum republiky umístěním
ústředních institucí zabývajících
se obchodní činností. Jednou z nejvýznamnějších
institucí se sídlem v Brně bude Ústavní
soud; bez jeho znovuzřízení by byla ústava
pouhou proklamací.
Vláda bude podporovat sebeuvědomovací proces
Moravy, Slezska i samotných Čech. Představujeme
si, že v Čechách se budou probouzet jednotlivé
regiony a ty pak ve svém úhrnu složí
Zemi českou. Bez České země, tedy
vlastních Čech, by byla idea české
státnosti pouhou teoretickou konstrukcí. Vláda
doufá, že její starost o Českou republiku
budou sdílet poslanci České národní
rady, vždyť byli zvoleni v zemích bývalé
koruny české. Vznikne-li například
klub poslanců moravských a slezských, měl
by existovat i klub poslanců českých. A jistě
ho nebudou tvořit lidé, které spojuje pouze
to, že zůstali v jednací síni po odchodu
těch druhých.
Orgány měst a obcí by neměly být
jen pasivními zakladateli hospodářských
subjektů. Budou se muset aktivně účastnit
podnikatelské činnosti. V součinnosti s dalšími
účastníky budou sdružovat kapitál,
rozvíjet podnikavost a uspokojovat nezajištěné
potřeby obyvatelstva. Vláda proto hodlá připravit
co nejdříve legislativní úpravy, které
toto nové pojetí hospodaření místní
samosprávy zajistí.
Závažnou úlohu přisuzujeme regionálním
orgánům státní správy jako
čistě správním institucím.
S místní samosprávou je bude spojovat společná
starost o občany, krajinu a přírodu. Jednotlivá
ministerstva budou mít přímou odpovědnost
za kvalitní výkon státní správy,
který by se měl stát zárukou jistot
občanů právního státu. Musíme
dosáhnout v nejkratší době takového
stavu, aby skutečným pánem se stal plnoprávný
občan, neboť bez svobodného občana není
svobodná obec a bez svobodné obce není svobodný
stát.
Zvláštní pozornost chceme věnovat otázkám
samosprávy a územní správy v Praze.
Působnost zastupitelských sborů, územně
správní organizace a zejména samosprávné
uspořádání hlavního města
je třeba upravit samostatným zákonem, který
vyjádří i podíl odpovědnosti
řídících orgánů české
vlády i federálních institucí.
Vláda chce věnovat pozornost všem regionům
České republiky. Morava a Slezsko již přicházejí
se svými iniciativami a je prozíravé jim
naslouchat, protože jejich příklad bude inspirovat
i ty ostatní. Zvláštní pozornost a péči
však vyžadují oblasti devastované, zejména
severní Čechy a ostravské aglomerace. Na
jejich účet jsme žili všichni, proto i
péče o jejich ozdravění a obnovu musí
být věcí všech. Vláda České
republiky hodlá tedy v tomto směru postupovat v
součinnosti s vládou federální, která
koncipuje základní směrnice energetické
a ekologické politiky státu.
Chceme též podněcovat a usměrňovat
péči o celé české a moravsko-slezské
pohraničí. Katastrofální stav většiny
těchto oblastí, zdevastovaných ekonomicky
i ekologicky, které jsou pro nás kromě jiného
důležité i z hlediska bezprostředního
vztahu k sousedním státům, bude vyžadovat
zřízení ústředního orgánu
státní správy. Česká vláda
chce svěřit řízení tohoto úseku
novým odborníkům. Kromě přímého
administrativního působení tu samozřejmě
chceme využívat i ekonomických nástrojů,
jako například daňových úlev
podnikatelským subjektům působícím
v těchto oblastech. Spoléháme tu na místní
iniciativu ekonomickou i kulturně společenskou,
jíž chceme vytvářet příznivé
podmínky, a spoléháme tak říkajíc
na instinkty orgánů samosprávy. Budeme podporovat
péči o regionální zvláštnosti,
o vytváření patriotického vztahu k
historicky, kulturně i ekonomicky zformovaným lokalitám
a očekáváme, že tu bude - stejně
jako i jinde - vznikat zcela nový vztah k nejbližšímu
a důvěrně známému prostředí,
jemuž říkáme domov.
Vláda bude podporovat nové proudy lokálně
inspirované politiky, jinde označované za
politiku interregionální, která přesahuje
státní hranice. Představujeme si, že
se budou spontánně vytvářet sousedské,
partnerské i přátelské vztahy - a
to na nejrůznějších úrovních
- například mezi Moravským Slováckem
a Záhořím, mezi Moravou na jedné straně
a Slovenskem a Rakouskem na straně druhé, mezi Brnem
a Vídní, mezi naším a polským
Slezskem, mezi Čechami a Bavorskem, ba i mezi regiony vzdálenějšími.
Pěstování meziregionální politiky
bude našim městům, oblastem a zemím
nejen kulturním a ekonomickým stimulem, ale zvýší
jejich sebevědomí a bude jedním ze způsobů
našeho návratu do Evropy.
Paní a pánové, dostáváme se
k velmi neutěšené problematice devastovaného
životního prostředí. Životní
prostředí chápeme nejenom jako vyvážený
vztah mezi člověkem a přírodou, ale
také jako vztahy občanů k sobě navzájem
založené na úctě a porozumění.
Obojí spolu totiž úzce souvisí. Úkoly,
které tu před námi vyvstávají,
spočívají nikoli jen v pouhé péči
o toto prostředí, ale přímo v jeho
revitalizaci, tj. znovuoživení. Jinými slovy:
zde už nestačí prevence, zde je nutná
léčba. Aniž bychom se chtěli z této
povinnosti vyvazovat, musíme si připomenout, že
je nutná součinnost s vládou federální,
na níž spočívá převážná
tíha tohoto úkolu. Nejde však pouze o její
úkol a není to úkol pouhých vlád.
O tom, že žijeme v prostředí zhoubném,
se toho namluvilo dost. Slova je však nutno uvádět
ve skutky, a to ihned. Ekologické hledisko se musí
stát základním kritériem politiky
federace, republiky, regionu, obce, stejně jako každé
organizace, podniku, ba dokonce každého občana.
Sama revitalizace bude velmi nákladný podnik. Chci
však zdůraznit spjatost ekologické politiky
s rentabilní ekonomikou a s působením orgánů
samosprávy, ba s potřebnou iniciativou občanské
společnosti samé. Orgány státní
kontroly, ale i bdělost poučených občanů,
se musí stát tak říkajíc "čidlem",
které bude zprostředkovávat vládě
zpětnou vazbu.
Měli jsme řadu velmi progresivních ekologických
zákonů a nařízení, ale také
nehorázný počet výjimek. Dobré
úmysly nesmí zůstat na papíře.
Vláda proto bude doslova vítat tlak občanské
společnosti, její iniciativu i její kontrolu,
protože na obnově zdravého životního
prostředí máme všichni životní
zájem.
Musíme neodkladně řešit také
všeobecnou devastaci duchovní. O povaze vzájemných
vztahů mezi jednotlivci, skupinami, generacemi a etniky
bylo toho také řečeno dost. O pokleslém
právním a mravním vědomí rovněž.
Vzpomeňme například jak nás několik
posledních desetiletí tížila rozmáhající
se korupce, lhostejnost, odosobnění a závist.
Chceme zdůraznit, že tím, kdo má usilovat
o mravní a duchovní regeneraci, není na prvém
místě vláda. Úkolem vlády je
zajistit platnost a působnost právního řádu,
ale regenerovat se nakonec musí občanská
společnost vlastními silami. Vláda podpoří
její úsilí nejlépe tak, že bude
odstraňovat všechno, co tomu brání.
Proto chceme usilovat o odstranění jakékoli
diskriminace. Respektování lidských a občanských
práv je tou nejlepší prevencí před
tím, aby se někteří občané,
případně skupiny, stali lidmi druhého
řádu, ať jde o věřící,
o příslušníky menšin nebo sociálně
slabých skupin.
Vláda se zasadí o svobodný rozvoj kultury
a školství, o narovnání deformovaných
vztahů mezi církvemi a státem, o zajištění
kulturních potřeb národnostních menšin
a především o sociání spravedlnost,
jak o tom ještě bude řeč.
Nebude morálního ozdravění národa
bez moudré sociální politiky. Jejím
prioritním cílem musí být přirozeně
fungující rodina. Ve všech oblastech, které
ovlivňují její život, chceme vytvářet
patřičné záruky obnovy její
soudržnosti.
Představa "ideální rodiny" se zajisté
mění podle světonázorových
východisek a lze očekávat, že i zde,
na půdě České národní
rady, dojde ke kontraverzím na téma postavení
ženy v rodině a ve společnosti. Přesto
existují určité konstanty, na nichž
se všichni shodneme. A těmi se hodlá vláda
řídit. Chceme vrátit matku rodině,
a proto již začínáme rodině vytvářet
takové ekonomické podmínky, aby se matka
mohla co nejdéle věnovat péči o dítě
a jeho výchově. Chceme vrátit důstojnost
její práci pro rodinu. Stejně jako jinde
očekáváme však i zde oživení
iniciativy rodiny samotné a předpokládáme,
že obnova občanské společnosti a jejího
morálního a kulturního vědomí
se stane současně stimulem i tlakem, který
si prosadí solidnější rodičovskou
odpovědnost. Vláda si plně uvědomuje,
že dobře fungující rodina závisí
i na tom, jak se vyřeší bytová otázka.
Bude proto podporovat bytovou výstavbu a přitom
státní podporu diferencovat.