Jsou k návrhu na předsedkyni České
národní rady nějaké dotazy nebo připomínky
? Prosím, poslanec Šlouf.
Místopředseda ČNR Miroslav Šlouf:
Vážené dámy, vážení
pánové, klub poslanců komunistů respektuje
dohodu, která byla provedena mezi politickými stranami
a politickými hnutími, a proto bude svým
hlasem podporovat zvolení JUDr. Burešové předsedkyní
České národní rady.
Předseda ČNR Jaroslav Šafařík: Děkuji poslanci Šloufovi. Ještě někdo se chce vyjádřit ?
Poslanec Malík.
Poslanec Zdeněk Malík: I já
jménem klubu poslanců Hnutí za samosprávnou
demokracii - mohu s potěšením konstatovat,
že náš klub se vyjádřil jednomyslně
k podpoře paní poslankyně Burešové.
Jednak proto, že ji známe jako výbornou zastánkyni
práva, a jednak proto, že byla volena poslanci z Moravy
a Slezska.
Předseda ČNR Jaroslav Šafařík:
Děkuji předsedovi Hnutí za samosprávnou
demokracii.
Ještě někdo se chce vyjádřit
k navržené volbě? Poslanec Kasal.
Poslanec Jan Kasal: Vážené dámy,
vážení pánové, i mně připadla
milá úloha, seznámit vás rozhodnutím
klubu Křesťanské a demokratické unie.
Rovněž poslanci sdružení v tomto klubu
budou podporovat paní JUDr. Dagmar Burešovou při
její kandidatuře na předsedkyni České
národní rady.
Předseda ČNR Jaroslav Šafařík:
Děkuji panu poslanci Kasalovi.
Ještě někdo se chce vyjádřit
k návrhu ? Nikdo.
Přerušíme nyní opět jednání
a všichni se odeberete k tajné volbě předsedkyně
České národní rady.
Předsedající Jaroslav Šafařík:
Vážené paní poslankyně a páni
poslanci, byl jsem upozorněn, že se zde vyskytuje
nesprávný název, pokud se týká
Hnutí za samosprávnou demokracii. Prosím,
abyste si i ve vašich materiálech opravili zkratku
na "HSD"; totéž platí i pro tisk
a používali příště správnou
zkratku i název hnutí - Hnutí za samosprávnou
demokracii. Je to na přání a žádost
právě tohoto hnutí, které je zastoupeno
v parlamentu. Děkuji vám.
Vážené poslankyně, vážení
poslanci, dámy a pánové, zahajuji přerušené
jednání a prosím pověřeného
člena komise, aby nás seznámil s výsledky
voleb.
Poslanec Ivo Přikryl: Dámy a pánové,
k volbě předsedkyně České národní
rady bylo vydáno celkem 187 hlasovacích lístků
a komise po skončení hlasování zjistila,
že se všech 187 poslanců zúčastnilo
hlasování. Nezdržel se tentokrát nikdo,
odevzdáno bylo 187 platných hlasovacích lístků,
takže žádný nebyl neplatný.
Pro navrženou kandidátku - poslankyni Dagmar Burešovou
bylo odevzdáno 168 hlasů, proti bylo 19 hlasů.
Volební komise tedy konstatuje, že poslankyně
Dagmar Burešová byla zvolena předsedkyní
České národní rady. Dovolte, abych
jí pogratuloval i vaším jménem. /Potlesk.
Přítomní povstávají./
Předsedající Jaroslav Šafařík:
Děkuji za podanou zprávu.
Vážená paní předsedkyně,
vážené paní poslankyně, páni
poslanci, zvolením nové předsedkyně
parlamentu České republiky, končí
moje funkční období. Bylo nesmírně
náročné, politicky složité, ale
bylo i nesmírně radostné ho žít.
Radostné v tom, že právě v tomto období
se rodila z temna šťastná budoucnost našich
národů.
Děkuji všem přítomným poslancům,
kteří pokračují ve svém mandátu.
Děkuji i přítomným členům
předsednictva České národní
rady za dobrou spolupráci. Bez ní by nebylo možné
mnohé složité záležitosti vyřešit,
nebylo by možné zvládnout obrovský nápor
práce celého parlamentu. Tuto myšlenku vzájemné
spolupráce a tolerance nechť převezme i tento
nový parlament.
Dovolte mi, abych upřímně jménem vás
všech i jménem svým blahopřál
nově zvolené předsedkyni České
národní rady, paní poslankyni Dagmar Burešové
ke zvolení do této funkce a popřál
jí v této nelehké a odpovědné
práci hodně úspěchů.
Prosím, aby se ujala slova.
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Vážené paní poslankyně, vážení
páni poslanci, děkuji vám za důvěru,
kterou jste mně svou volbou projevili. Oslovuji vás
dnes po prvé ve svém novém postavení
a využívám toho k tomu, abych připomněla,
že dva roky, které nás společně
očekávají, budou doslova nabity náročnými
a odpovědnými úkoly. Nechci je vypočítávat
ani určovat pořadí jejich důležitosti.
Jeden z nich si však zaslouží zvláštní
pozornosti. Je to vypracování ústavy naší
republiky. Jde vlastně o první skutečně
a jedině českou ústavu. Proto si myslím,
že je nezbytné, aby její tvorba nebyla chápána
jen jako státoprávní záležitost,
ale aby byla spojena s takovými otázkami, jakými
jsou místo a postavení českého národa,
které nabývají nyní zvláštní
důležitost v souvislosti s evropskou integrací.
Půjde přitom o to, abychom navázali na odkaz
Palackého a Masaryka, zejména na jejich myšlenky
o tom, že žádný národ nemá
hodnotu sám o sobě, jen proto, že existuje,
ale že jeho hodnota je dána tím, jaký
je, co znamená, jaký je jeho přínos
lidstvu a jaká je nezastupitelná a jedinečná
role, kterou v jeho dějinách a kultuře hraje.
Máme na co navazovat, ale máme také svůj
dluh. A právě proto bych si přála,
aby tvorba ústavy se neomezila jen na instituce, ale zahrnula
i obrození ducha národa. Stále platí,
že státy jsou živy idejemi, které je zrodily.
U kolébky naší republiky stály demokratické
principy a ideály a má zde také svůj
počátek svazek Čechů a Slováků
v jednom státě. Byl to svazek dvou národů,
které byly trvale ohrožovány a musely těžce
hájit svou svébytnost.
Dnes naše národní existence už ohrožena
není. Přesto se domnívám, že
tento svazek má své opodstatnění,
neboť je daleko více toho, co nás spojuje,
než toho, co nás dělí. Ještě
důležitější však je, že
to, co nás spojuje, kultura a humanita, nás současně
i povznáší.
Při tvorbě ústavy je třeba dosáhnout
i vyššího stupně demokracie a to samozřejmě
nejen ve srovnání s dobou nedávno minulou,
ale ve srovnání i s první republikou. Demokracie
totiž má tu kouzelnou vlastnost, že je schopna
stále se vyvíjet a zdokonalovat. A proto bych byla
ráda, abychom pluralitu nechápali jen jako soupeření
mezi politickými stranami, jejich zájmy a programy.
Myslím si, že máme reálnou šanci
dosáhnout toho, aby demokratické principy skutečně
prostoupily celý náš politický život
ve všech jeho komponentách.
Jednou z nich nepochybně musí být i plná
samospráva měst a obcí. S tím souvisí
i řešení postavení Moravy a Slezska,
které by plně mělo odpovídat jejich
specifickému historickému vývoji.
Nepochybně půjde i o to, abychom na nových
principech konstituovali budovu našeho státu, zejména
abychom obnovili vazby, které byly narušeny totalitním
systémem. Zřejmě se vrátíme
k těm prvkům dělby moci, jejichž oprávněnost
prokázal ústavní vývoj v jiných
demokratických zemích: moc zákonodárná,
moc výkonná a moc soudní jsou tři
samostatné pilíře. Musí být
jako takové budovány, ale současně
musí být promyšleny takové vztahy mezi
nimi, které by neznamenaly jenom určitý způsob
vzájemné kontroly, ale které by současně
poskytly dost prostoru pro plnění úkolů
té které organizace
V té souvislosti se budeme muset zamyslet i nad činností
České národní rady a nad způsobem
její práce. Domnívám se, že zejména
bude třeba postavit na nových základech vztahy
k české vládě, vůči
níž máme jako zákonodárný
sbor plnit i kontrolní funkci. K tomu nestačí
pouze systém interpelací, ale bude třeba
dosáhnout daleko hlubší provázanosti
obou institucí.
Zamýšlejme se také nad naší vlastní
činností jako poslanců. Domnívám
se, že nebude stačit, abychom plnili své úkoly
ve výborech a ve sněmovně, ale že bude
na nás, abychom přinášeli také
impulsy zvenčí a dávali jim takový
tvar, který by znamenal řešení problémů
společenského života.
Paní poslankyně, pánové poslanci,
při vlastní přípravě tohoto
zasedání - teď mám na mysli předvolební
mítinky - jsem učinila krásnou zkušenost.
Pochopila jsem, že když skutečně o něco
jde, dokážeme se povznést nad partikulární
zájmy a mít na mysli zájmy naší
republiky jako celku.
Velmi bych si přála, aby toto ovzduší
společné odpovědnosti nás neopustilo
a provázelo nás i nadále po celé funkční
období. Vždyť bez nadšení a vzájemné
spolupráce bychom nedosáhli cílů,
které si klademe a jejichž splnění také
naši občané od nás právem očekávají.
Důvěra, kterou jste mi prokázali, mě
zavazuje, abych své postavení pojímala jako
poslání. Slibuji, že chci učinit vše,
co je v mých silách, abych mu se ctí dostála.
Vím, že by to nebylo možné bez vaší
pomoci. O ni vás proto prosím a za ni vám
už předem děkuji.
Vážené paní poslankyně, páni poslanci, nejdříve bych vás chtěla poprosit, abyste souhlasili s tím na důkaz úcty k našemu bývalému předsedovi - aby setrval na místě po mé levici a provázel mě dalším jednáním.
(Potlesk.)
Myslím, že to bude malý symbol toho, že
chceme pracovat všichni společně, a to i se
stranami, které tady dnes v parlamentě nesedí.
Dostáváme se k dalšímu bodu pořadu,
kterým je
K tomuto návrhu vám byl předložen sněmovní
tisk č. 6. Přeje si někdo vystoupit k předloženému
návrhu ? Byl předložen návrh skupiny
poslanců, ve kterém vám navrhují podepsaní
poslanci, aby počet členů předsednictva
České národní rady byl stanoven na
25, počet místopředsedů České
národní rady na čtyři a počet
ověřovatelů České národní
rady na čtyři osoby.
Prosím, budeme tedy hlasovat. Kdo je pro návrh -
sněmovní tisk číslo 6 skupiny poslanců
České národní rady ? (Hlasování.)
Kdo je proti ? Nikdo.
Zdržel se někdo hlasování ? Dva. Děkuji.
Přistoupíme tedy k dalšímu bodu pořadu,
kterým je
Písemný návrh, který jste obdrželi,
je výsledkem politických dohod a prosíme
tedy, abyste z tohoto pohledu na něj pohlíželi.
Seznámili jste se s počtem výborů
a seznámili jste se s tím, jaké výbory
mají být ustaveny.
Podotýkám, že před novelou zákona
o jednacím řádu musely být zřízeny
čtyři výbory - mandátový a
imunitní výbor, ústavně právní,
výbor pro plán a rozpočet a výbor
pro národní výbory a národnosti, dnes
výbor pro územní správu a národnosti.
Jsou k předloženému návrhu nějaké
připomínky nebo dotazy ?
Poslanec Marek Benda: Vážená
paní předsedkyně, vážené
paní poslankyně a páni poslanci, mně
není jasné, proč je "mezinárodní
vztahy" v závorce. Buď je to název výboru,
nebo není.
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Zatím mezinárodní vztahy jsou vyhrazeny podle
Ústavy federaci. Čili my už předvídáme
určitý vývoj a z toho důvodu jsme
tento výbor takto konstituovali.
Stejně předpokládáme, že prvním
krokem po přijetí nového kompetenčního
zákona bude pak případné uzpůsobení
názvů nebo i jiné vymezení výborů.
O tom se potom společně poradíme.
Poslanec Zdeněk Kotrlý: Po předběžném
projednání v klubu poslanců Občanského
fóra si dovolím před- nést připomínku
skupiny poslanců ke zřízení dalších
výborů a podotýkám, že v této
skupině poslanců jsou i zástupci Hnutí
za samosprávnou demokracii a zástupci Křesťanské
a demokratické unie. Dovolím si přečíst
jejich text :
"Podepsaní poslanci připomínají,
že koncepce nadresortních výborů České
národní rady a to, že se neuvažuje se
zřízením samostatného zemědělského
výboru, by mohlo mít v první fázi
nepříznivé politické dopady na zemědělskou
veřejnost. Prohlašujeme proto, že je nutné
počítat se zřízením zemědělsko-potravinářské
a lesnické komise předsednictva České
národní rady."
Podepsáno celkem 11 poslanců.
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Chtěla bych panu poslanci Kotrlému odpovědět
- už jsem to uváděla v odpovědi panu
poslanci Bendovi, že jsme vycházeli zatím jen
z předvídaného kompetenčního
zákona a podle toho jsme se snažili upravit i jednotlivé
výbory.
Chápu, že zejména mnohé zemědělce,
kteří jsou zastoupeni v našem politickém
sboru, tato otázka velice zajímá a domnívám
se, že by bylo vhodné zřídit při
předsednictvu komisi pro zemědělské
otázky. Zatím jsme se chtěli bránit
resortismu, a proto jsme se přidrželi toho návrhu
tak, jak jej zatím předkládá federální
vláda.
Nevím, jestli toto vysvětlení postačí,
nebo chce ještě někdo z poslanců k tomuto
návrhu něco dodat?
Poslanec Josef Kubiš: Vážené poslankyně, vážení poslanci, navrhoval bych takové řešení - protože výbor pro zemědělství se mi zdá také důležitý - abychom ten poslední výbor pro obchod a cestovní ruch rozšířili o slova "a výživu", že bychom tam to zemědělství jakýmsi způsobem zahrnuli.
Děkuji.
Poslankyně Jaroslava Moserová: Domnívám
se, že rozšíření o komisi by bylo
namístě, ale stejně se domnívám,
že bude zapotřebí zřídit stálou
komisi při předsednictvu České národní
rady. To ovšem není nutné učinit teď.
Život si nepochybně vyžádá vznik
dalších komisí.
Jestli paní předsedkyně dovolí, ráda
bych seznámila přítomné poslance,
kteří jsou zde nově, jak rozdílné
je jednání výborů a jednání
komisí. Výbory prochází veškerá
legislativa, která je výborům přikázána
a musí jimi být projednána, ať již
souvisí s tématikou toho či onoho výboru
či ne. Stálé komise zřízené
při předsednictvu ČNR jsou mnohem dělnější
skládají se jednak z poslanců a mohou to
být poslanci různých výborů;
v jejich čele ovšem musí stát někdo
z předsednictva. Tito poslanci nejsou zatíženi
vší legislativou, kterou zatěžuje legislativa
výbory, a mohou se věnovat speciálně
svému odvětví a dojmenovat si jako členy
komise i neposlance, odborníky v dané oblasti. Komise
se v minulosti ukázaly býti neobyčejně
dělné a vhodné.
Komise mohou jednak vzniknout jako komise stálé,
jednak mohou vzniknout komise ad hoc podle eventuální
situace ve státě. Jako příklad mohu
uvést: kdyby se Kurdové stali skutečným
problémem, může vzniknout ad hoc komise pro
tuto otázku. Jinak mohou vznikat stálé komise.
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Děkuji paní poslankyni za vysvětlení
a prosím pana poslance Baloga.
Poslanec Dezider Balog: Spíše bych byl
asi pro praxi zahrnout zemědělství přímo
do národního hospodářství,
protože pokud by se měly řešit důležité
národohospodářské záležitosti,
které budou mít návaznost na průmysl,
pak si myslím, že některá opatření,
která budeme přijímat, by mohla mít
v návaznosti na zemědělství negativa
v tom smyslu, že dostatečně nebudou tyto problémy
řešeny v té rovině kontinuity, které
to přísluší. To znamená, že
zemědělství plní funkci zabezpečovací,
především v potravinářství
a národohospodářský průmysl
vytváří zase prostředky k tomu, aby
zemědělství mohlo být nějakým
způsobem modernizováno. Čili tady je určitá
vazba a myslím si, že by se tyto oblasti měly
řešit právě v rovině návaznosti.
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Takže pan poslanec Balog podporuje původní
návrh dle tisku; chce k tomu někdo zaujmout stanovisko
? Kdo z poslanců má další připomínku
?