Předsednictvo Federálního shromáždění
České a Slovenské Federativní Republiky
se usneslo podle čl. 58 odst. 3 ústavního
zákona č. 143/1968 Sb., o československé
federaci, na tamto zákonném opatření:
K vyrovnání dopadu zvýšení některých
maloobchodních cen na obyvatelstvo poskytuje stát
jako zvláštní sociální dávku
státní vyrovnávací příspěvek
(dále jen "příspěvek").
(1) Na příspěvek mají nárok
všechny osoby, které mají trvalý pobyt
na území České a Slovenské
Federativní Republiky, pokud není dále stanoveno
jinak.
(2) Příspěvek se poskytuje též
zahraničním pracovníkům zaměstnaným
na území České a Slovenské
Federativní Republiky u československých
organizací na základě mezivládních
dohod.
(3) Na příspěvek nemají nárok
osoby po dobu
a) výkonu vojenské základní (náhradní)
služby nebo civilní služby,
b) umístění v ústavu sociální
péče, s výjimkou dětí, na které
náleží přídavky na děti
nebo výchovné, a důchodců v domovu
- penziónu pro důchodce,
c) umístění v psychiatrické léčebně
nebo v léčebně pro dlouhodobě nemocné,
d) vazby nebo výkonu trestu odnětí svobody.
(1) Výše příspěvku činí
140 Kčs měsíčně.
(2) Jde-li však o osoby uvedené v § 2 odst. 2,
které denně dojíždějí
ze zahraničí na území České
a Slovenské Federativní Republiky, činí
výše příspěvku polovinu částky
uvedené v odstavci 1.
(1) Poživatelům důchodů z důchodového
zabezpečení vyplácí příspěvek
plátce důchodu, a to spolu s důchodem; to
neplatí, jde-li o poživatele sirotčího
důchodu.
(2) Příspěvek náležející
osobám, na které náleží přídavky
na děti nebo výchovné, vyplácí
plátce těchto dávek příjemcům
těchto dávek, a to spolu s těmito dávkami,
nejde-li o osoby uvedené v odstavci 1.
(3) Osobám, které jsou v pracovním, členském
nebo služebním poměru, vyplácí
příspěvek jejich zaměstnavatel, a
to spolu s příjmem z tohoto poměru, nejde-li
o osoby uvedené v odstavcích 1 a 2.
(4) Osobám, které pobírají peněžité
dávky z nemocenského zabezpečení nahrazující
ušlý příjem nebo mateřský
příspěvek, vyplácí příspěvek
plátce těchto dávek, a to spolu s těmito
dávkami, nejde-li o osoby uvedené v odstavcích
1 až 3.
(5) Příspěvek ostatním osobám
vyplácí příslušný státní
orgán [Zákonné
opatření předsednictva České
národní rady č. ..../1990 Sb., o určení
státního orgánu, který je příslušný
k výplatě státního vyrovnávacího
příspěvku.
Zákonné opatření předsednictva
Slovenské národní rady č. ..../1990
Sb., o určení státního orgánu,
který je příslušný k výplatě
státního vyrovnávacího příspěvku.]
(6) Plátcům příspěvku se náklady
na příspěvek uhrazují ze státního
rozpočtu federace prostřednictvím zvláštního
účtu vedeného u Státní banky
československé.
(1) Každé osobě náleží v
kalendářním měsíci jen jeden
příspěvek.
(2) Příspěvek se vyplácí ve
výplatních termínech určených
plátcem příspěvku na běžný
kalendářní měsíc.
(3) Příspěvek na kalendářní
měsíc se vyplatí, jestliže výplatní
termín připadne na den, kdy skutečnosti uvedené
v § 2 odst. 3 netrvají.
(4) Příspěvek se do ciziny nevyplácí.
(1) Nárok na výplatu příspěvku
za jednotlivý kalendářní měsíc
zaniká ve lhůtě jednoho roku; tato lhůta
běží od prvního dne měsíce
následujícího po měsíci, za
který příspěvek náleží.
(2) Příspěvek nepodléhá dani.
(3) Příspěvek nelze postihnout výkonem
rozhodnutí.
(4) Pokud se zjišťuje pro účely jiných
právních předpisů výše
příjmu osoby, nepřihlíží
se k příspěvku, pokud prováděcí
předpis nestanoví jinak.
(1) Plátce příspěvku je povinen příspěvek
poskytovat bez žádosti; v případech
uvedených v § 4 odst. 5 se příspěvek
poskytuje na žádost.
(2) O poskytování příspěvku
se nevydává rozhodnutí. Na případy,
kdy se příspěvek poskytuje na žádost,
se nevztahují obecné předpisy o správním
řízení.
(3) Spory o příspěvek mezi příjemcem
a plátcem příspěvku rozhodují
soudy.
(1) Osoba uplatňující nárok na příspěvek
je povinna na žádost plátce příspěvku
doložit ukončení výplaty příspěvku
jiným plátcem nebo prokázat další
skutečnosti rozhodné pro poskytování
příspěvku; tuto povinnost mají též
příjemci příspěvku.
(2) Příjemce příspěvku je povinen
ohlásit plátci příspěvku do
osmi dnů skutečnosti rozhodné pro nárok
na příspěvek a jeho výplatu. Příjemce
příspěvku, kterému byl příspěvek
vyplacen neprávem, je povinen plátci příspěvek
vrátit. Nárok na vrácení příspěvku
zaniká ve lhůtě uvedené v § 6
odst. 1.
(1) Plátce příspěvku je povinen vést
evidenci o vyplacených příspěvcích,
vystavit na žádost příjemce příspěvku
nebo jiného plátce potvrzení o době
a ukončení výplaty příspěvku
a poskytovat potřebnou součinnost orgánům
kontrolujícím plnění povinností
podle tohoto zákona.
(2) Zaměstnavatel, který příjemci
neoprávněně vyplatil příspěvek,
je povinen nahradit neprávem vyplacené částky
příspěvku. Nárok na náhradu
příspěvku zaniká ve lhůtě
uvedené v § 6 odst. 1.
(3) Příslušné státní orgány
[Zákonné opatření
předsednictva České národní
rady č. ..../1990 Sb., o určení státního
orgánu, který je příslušný
k výplatě státního vyrovnávacího
příspěvku.
Zákonné opatření předsednictva
Slovenské národní rady č. ..../1990
Sb., o určení státního orgánu,
který je příslušný k výplatě
státního vyrovnávacího příspěvku.]
rozhodují o povinnosti plátce příspěvku
nahradit neprávem vyplacené částky
a kontrolují správnost výplaty příspěvku;
jde-li o plátce příspěvku v působnosti
federálních ministerstev národní obrany
a vnitra, činí tak příslušné
orgány těchto ministerstev.
(1) Vláda České a Slovenské Federativní
Republiky může nařízením
a) zvýšit příspěvek, a to i jen
pro některé skupiny osob,
b) stanovit výjimky z ustanovení § 2 odst.
3.
(2) Federální ministerstvo práce a sociálních
věcí
a) stanoví vyhláškou podrobnosti o výplatě
příspěvku, zejména bližší
úpravu způsobu výplaty a vymezení
okruhu překážek výplaty,
b) vydá vyhlášku podle § 6 odst. 4.
(3) Federální ministerstvo financí stanoví
vyhláškou podrobnosti o způsobu úhrady
nákladů na příspěvek plátcům
příspěvku.
Příspěvek se poprvé vyplatí
v červenci 1990.
Toto zákonné opatření nabývá
účinnosti dnem 1. července 1990.
Součástí ekonomické reformy bude centrální
náprava maloobchodních cen potravin, která
má být realizována k 1. červenci 1990.
Podstatou opatření je odstranění záporné
daně z obratu k maloobchodním cenám potravin.
Tato záporná daň činila za rok 1989
cca 35 mld. Kčs. Podle rozhodnutí vlády České
a Slovenské Federativní Republiky se změnou
úrovně maloobchodních cen odstraní
27 mld. Kčs, zbývajících 8 mld. Kčs
se - v zájmu plynulosti přizpůsobení
nabídky, poptávky a výrobních nákladů
- dočasně ponechá ve formě dotací
k velkoobchodním cenám hovězího, skopového
a telecího masa, kuřat a mlékárenských
výrobků. Zvýšení cenové
úrovně o uvedených 27 mld. vyžaduje,
aby byl zachován absolutní výnos obchodní
srážky před provedením cenové
nápravy.
Centrální náprava maloobchodních cen
bude realizována při zachování celkové
úrovně reálných příjmů
obyvatelstva; objem zvýšení cen bude obyvatelstvu
v plném rozsahu uhrazen.
Návrh kompenzačních opatření
se orientuje na stanovení
a) sociálně a ekonomicky nejvhodnějšího
schématu kompenzace s ohledem na charakter a výši
cenových změn a jejich důsledků na-životní
náklady obyvatelstva,
b) racionální formy kompenzace využívající
existující způsoby a organizaci poskytování
příjmů obyvatelstvu.
Kompenzační schémata
Ke kompenzaci cenových úprav je možno použít
různá schémata. Žádné
z nich nemůže přesně vyrovnat každému
jednotlivci důsledky předpokládaného
rozsahu změn životních nákladů.
Struktura spotřeby, životní způsob i
jejich změny budou značně diferencované.
Snaha po maximální sociální spravedlnosti
použitím komplikovaných kompenzačních
schémat by nevedla k optimálnímu efektu;
vzhledem k nepřehlednosti by se naopak zesilovalo sociální
napětí. Dosud se s nejmenším negativním
ohlasem setkávaly kompenzace, které byly srozumitelné
a jednoduché a které, zejména při
zvyšování cen základních životních
potřeb, byly svou výší v zásadě
jednotné u všech příjemců. Proto
se při konstrukci kompenzačního postupu posuzovala
především vhodnost jeho jednotnosti nebo diferenciace.
Hodnocení vlivu předpokládaného zvýšení
cen potravin na změnu životních nákladů
jednotlivých sociálně ekonomických
skupin obyvatelstva [Hodnocení
vychází z údajů rodinných účtů
za rok 1988 za předpokladu nezměněné
struktury spotřeby.] vede k těmto závěrům:
Podle úrovně čistého příjmu
na osobu ovlivní růst cen nejvýrazněji
životní náklady rodin, v nichž úroveň
příjmů na člena je nejvyšší;
jde o důsledek všeobecně vyššího
životního standardu (spotřeba kvalitnějších
potravin, podíl masa a masných výrobků
aj.).
Podprůměrně bude působit růst
cen na rodiny s nejnižšími příjmy
na hlavu (spotřeba potravin je zde ovlivněna omezenou
úrovní příjmů a zesílenou
konkurencí v krytí potřeb), rodiny s větším
počtem členů (s počtem klesají
náklady na výživu jednotlivce) a rodiny s malými
dětmi (nižší náklady na výživu
těchto dětí).
Postup, který v kompenzacích zvýhodňoval
rodiny s vyšším příjmem na osobu,
je sociálně těžko přijatelný,
technicky a organizačně zcela nezvládnutelný.
Rovněž diferenciace kompenzací v závislosti
na výši mzdy nebo důchodu je neschůdná,
poskytování nižší kompenzace (popř.
její neposkytování od určité
hranice) u příjemců vyšších
mezd by nebylo únosné (týkalo by se značného
počtu např. horníků, montérů,
špičkových pracovníků v dopravě)
a působilo by protistimulačně. Naopak poskytování
vyšší kompenzace (např. procentně
v poměru k výdělku) by nesporně vyvolalo
negativní reakci u příjemců nízkých
mezd. Obdobné důsledky by měla diferenciace
kompenzací podle výše důchodu. Zásadní
přitom je, že životní úroveň
rodin nezávisí bezprostředně na odstupňování
prvotních příjmů (mezd, důchodů),
ale na úrovni příjmu na člena rodiny,
která je ovlivňována řadou dalších
faktorů, než je úroveň prvotních
příjmů (počet členů
rodiny, počet a charakter příjmů aj.),
které nelze do kompenzačních schémat
promítnout.
Nenavrhuje se snížit výši kompenzace u
malých dětí v souvislosti s jejich nižšími
náklady na jejich výživu. Nižší
kompenzaci by především obdržely mladé
rodiny, zpravidla s nižšími celkovými
příjmy; realizace by byla administrativně
značně náročná a ve vazbě
na některé typy existujících příjmů
(výchovné centrálně vyplácené
ÚDZ) v současné době nerealizovatelná.
Životní náklady v rodinách družstevních
rolníků a též u ostatních osob
trvale bydlících na venkově se sice zpravidla
zvýší v menším rozsahu (vzhledem
k většímu rozsahu naturální spotřeby),
avšak snížit kompenzační dávky
pro zemědělské obyvatelstvo není realizovatelné
pro nemožnost jednoznačného vymezení
této sociálně ekonomické skupiny.
Zvýšení cen potravin se projeví poněkud
výrazněji v životních nákladech
domácností důchodců; výdaje
za potraviny u nich jsou absolutně i podílem vyšší
než u ostatních sociálně ekonomických
skupin obyvatelstva. Důchodci většinou nemohou
využívat výhod závodního stravování
a jejich domácnosti jsou malé (1 až 2 osoby).
Rozdíl mezi existujícími náklady na
nákup potravin činí na osobu v rodinách
důchodců a ostatních typů rodin cca
70 až 80 Kčs měsíčně;
vliv zvýšení cen může být
1/4 až 1/3 této částky, tj. cca jen
20 až 30 Kčs.
Na základě tohoto hodnocení se navrhuje jako
základní kompenzační přístup
poskytnout kompenzaci v jednotné absolutní výši
pro všechny občany, a to 140 Kčs měsíčně.
Výhodou jednotné výše kompenzace je
- srozumitelnost a snaha o minimalizaci sociálních
tlaků,
- zvýhodnění rodin s malými dětmi,
- administrativní jednoduchost, která se pozitivně
projevuje i v souvislosti s krátkostí přípravného
období.
Forma kompenzace
Jako racionální forma kompenzace se navrhuje státní
vyrovnávací příspěvek poskytovaný
vedle mezd a obdobných pracovních příjmů,
důchodů, dávek nemocenského zabezpečení
a pod. Náklady na tento příspěvek
zúčtují plátci vůči
státnímu rozpočtu, nezvýší
se tedy mzdové náklady organizací.
Státní vyrovnávací příspěvek
bude poskytován všem osobám trvale žijícím
na území ČSFR a dále zahraničním
pracovníkům zde zaměstnaným u československých
organizací na základě mezivládních
dohod. V zásadě jde o osoby, které měly
přímý a bezprostřední užitek
z trvale uměle udržované nízké
cenové úrovně potravin v důsledku
státních dotací. Z tohoto okruhu se vylučují
osoby, jejichž výživa je plně zajišťována
prostřednictvím státem organizovaných
institucí a péče, neboť úměrně
s růstem ceny potravin vzroste i výše stravovacích
jednotek.
Zahraničním pracovníkům zaměstnaným
na území ČSFR u československých
organizací na základě mezivládních
dohod a denně dojíždějícím
ze zahraničí se bude poskytovat příspěvek
v poloviční výši.
Příspěvek bude vyplácen pravidelně
měsíčně vedle mzdových a sociálních
příjmů občana. Pokud půjde
o poživatele důchodu, bude příspěvek
vyplácet plátce důchodu spolu s důchodem.
Výjimku tvoří sirotčí důchody,
neboť těmto dětem jsou vesměs vypláceny
přídavky na děti nebo výchovné.
K zamezení dvojí výplaty příspěvku
se proto z technických důvodů nebude příspěvek
vyplácet k sirotčím důchodům.
Do rodin pečujících o nezaopatřené
děti bude příspěvek vyplácen
spolu s přídavky na děti nebo výchovným.
Osobám v pracovním, členském nebo
služebním poměru bude příspěvek
vyplácen zaměstnavatelem za předpokladu,
že nepobírají důchod. Obdobné
řešení se navrhuje i pro poživatele dávek
nemocenského zabezpečení. Ostatním
osobám budou příspěvky vyplácet
orgány určené zákony národních
rad.
Příspěvek se nebude vyplácet do ciziny,
neboť jeho smyslem je kompenzovat cenové vlivy na
území ČSFR.
Příspěvek bude náležet každému
oprávněnému jen jednou, vyplácen bude
měsíčné a nebude zdaňován
ani postihován výkonem rozhodnutí. Nárok
na příspěvek zaniká ve lhůtě
jednoho roku. Důvodem je skutečnost, že příspěvek
je určen k přímé podpoře konkrétní
osoby a k prakticky okamžité spotřebě.
Bez žádosti budou příspěvek poskytovat
všichni plátci, s výjimkou plátců
určených zákony národních rad,
protože ty budou řešit případy,
které nelze zcela jednoznačně specifikovat
(nárok bude nutno prokazovat). O poskytování
příspěvku se nevydává rozhodnutí
a spory o příspěvek budou rozhodovat soudy.
Příjemce je povinen na požádání
prokázat rozhodné skutečnosti pro výplatu
a event. neprávem vyplacený příspěvek
vrátit. Povinností plátce příspěvku
je vést potřebnou evidenci, vydávat potvrzení
a nahradit neprávem vyplacené částky.
Navrhuje se zmocnit vládu ČSFR k zvýšení
příspěvku, aby bylo možno operativně
reagovat na jiné změny ekonomických podmínek
v důsledku přechodu na tržní hospodářství.
Náklady spojené s kompenzačními
opatřeními
Realizace kompenzačních opatření v
souvislosti s nápravou maloobchodních cen potravin
bude vyžadovat jednak přímé náklady
spojené s uplatněním státního
vyrovnávacího příspěvku, jednak
další náklady vyvolané zvýšením
maloobchodních cen. Vedle toho realizace nového
druhu sociální dávky bude znamenat zvýšení
nákladů spojených s organizačním
a administrativním zajištěním jejího
poskytování. Převážná
část těchto nákladů bude hrazena
ze státního rozpočtu a z rozpočtů
republik.
Přímé náklady spojené s uplatněním
státního vyrovnávacího příspěvku
činí 26,294 mld. Kčs, z toho na výplatu
příspěvku příjemcům
25,9 mld. Kčs a zvýšení nákladů
organizací na vyšší stravovací
normy v zařízeních pro občany nepobírající
příspěvek (vojáci základní
služby, obyvatelé ústavů sociální
péče, osoby ve výkonu trestu apod.) 0,4 mld.
Kčs (podrobnosti jsou uvedeny v příloze).
Tyto náklady budou hrazeny ze státního rozpočtu.
Další náklady vyvolané zvýšením
maloobchodních cen potravin jsou spojeny
- se zvýšením nákladů na stravování
při hospitalizaci včetně lázeňské
péče v době pracovní neschopnosti;
tyto náklady v rozsahu cca 200 mil. Kčs je třeba
uhradit ze státního rozpočtu,
- se zvýšením nákladů na cestovní
náhrady (stravného a obdobných náhrad),
které při průměrném 30% růstu
a bez uskutečnění racionalizačních
opatření představují částku
zhruba 950 mil. až 1 mld. Kčs ročně;
z toho u stavebních a montážních organizací
řádově 280 mil. Kčs. Tyto náklady
by měly organizace utlumit zejména omezením
rozsahu pracovních cest, snížením náhrad
z titulu zajištění závodního
stravování a úsporami v jiných nákladových
položkách. Proto se dopad na státní
rozpočet nepředpokládá,
- se zvýšenou potřebou poskytování
dobrovolných dávek sociální péče,
zejména na dietní stravování sociálně
potřebných občanů; náklady
v rozsahu cca 40 mil. Kčs je třeba uhradit z rozpočtových
rezerv.
Náklady na organizační a administrativně
technické zajištění kompenzačních
opatření jsou
- v resortu spojů na úhradu zvýšených
mzdových nákladů spojených se zabezpečením
výplaty státního vyrovnávacího
příspěvku důchodcům v částce
10 mil. Kčs,
- v úřadech důchodového zabezpečení,
v aparátech národních výborů,
v bankách aj. 50 - 100 mil. Kčs.
Celkové finanční náklady spojené
s kompenzací nápravy maloobchodních cen potravin
obyvatelstvu, které musí být uvolněny
ze státního rozpočtu, tak činí
cca 27 mld. Kčs.
Příloha | |
k důvodové zprávě |
1. Důchodci (bez osob v ústavech sociální péče) | 3 388 | 5 692 |
2. Děti, na něž náleží přídavky na děti nebo výchovné | 4 438 | 7 456 |
3. Příjemci mezd a platů v hlavním zaměstnání, odměn za práci v JZD (vč. žen na mateřské dovolené, zvláštní části plánu a cizinců, bez pracujících důchodců) | 7 281 | 12 232 |
4. Ostatní příjemci (soukromníci, svobodná povolání, ženy v domácnosti, nezaměstnaní) | 317 | 533 |
Celkem počet kompenzací realizovaných prostřednictvím státního vyrovnávacího příspěvku | 15 424 | 25 913 |
5. Osoby nepobírající státní vyrovnávací příspěvek (vojáci základní služby, potrestaní, osoby v sociálních ústavech) | 227 | 381 |
Celkem obyvatelstvo | 15 651 | 26 294 |