Předsednictvo Federálního shromáždění
České a Slovenské Federativní Republiky
se usneslo podle čl. 58 odst. 3 ústavního
zákona o československé federaci na tomto
zákonném opatření:
Vláda České a Slovenské Federativní
Republiky na žádost vlády České
republiky nebo vlády Slovenské republiky může
vyčlenit příslušníky Pohraniční
stráže a vojáky vojsk ministerstva vnitra (dále
jen "vojáci") k plnění úkolů
Veřejné bezpečnosti.
Vojáci mohou být na žádost vlády
příslušné republiky vyčleněni
k plnění úkolů Veřejné
bezpečnosti v případě, že je
to nutné k zajištění bezpečnosti
a veřejného pořádku na území
příslušné republiky.
Vojáci jsou po dobu vyčlenění podřízeni
ministru vnitra příslušné republiky.
Vojáci při plnění úkolů
Veřejné bezpečnosti
a) jsou označeni předepsaným způsobem
[Vyhláška MV č. 12/1979 Sb., o prokazování
příslušnosti ke Sboru národní
bezpečnosti.],
b) mají stejná práva a povinnosti jako příslušníci
Sboru národní bezpečnosti, pokud ministr
vnitra příslušné republiky nestanoví
jinak.
Na vyčleňování vojáků
k plnění úkolů Veřejné
bezpečnosti se nevztahuje ustanovení § 1 odst.
2 písm. c) branného zákona č. 92/1949
Sb., ve znění pozdějších předpisů,
a ustanovení § 51 odst. 2 zákona č.
40/1974 Sb., o Sboru národní bezpečnosti,
ve znění pozdějších předpisů.
Toto zákonné opatření nabývá
účinnosti dnem vyhlášení.
Obecná část
Branný zákon č. 92/1949 Sb., ve znění
pozdějších předpisů umožňuje,
aby ozbrojené síly spolupůsobily při
udržování bezpečnosti uvnitř
státu v případě přímého
násilného útoku proti ústavnímu
zřízení České a Slovenské
Federativní Republiky.
Spolupůsobení ozbrojených sil je blíže
konkretizováno v ustanovení § 51 odst. 2 a
3 zákona č. 40/1974 Sb., o Sboru národní
bezpečnosti, ve znění zákona č.
74/1990 Sb. Podle tohoto ustanovení může vojáky
v činné službě povolat k plnění
úkolů Sboru národní bezpečnosti
pouze vláda České a Slovenské Federativní
Republiky v případě násilného
útoku proti ústavnímu zřízení
České a Slovenské Federativní Republiky.
Současná bezpečnostní situace ukazuje,
že tato zákonná úprava neumožňuje
reagovat na potřeby výkonu bezpečnostní
služby a přijímat potřebná opatření
k zajištění bezpečnosti a veřejného
pořádku.
Za zajištění bezpečnosti a veřejného
pořádku odpovídají ministerstva vnitra
republik. S ohledem na současnou bezpečnostní
situaci se jeví jako nezbytné přijmout takové
legislativní opatření, které by vládě
republiky umožňovalo posílení výkonu
bezpečnostní služby a tím i zajištění
ochrany občanů před trestnou a jinou protispolečenskou
činností.
Zvláštní část
K § 1:
Umožňuje se vládě České
a Slovenské Federativní Republiky na žádost
vlády příslušné republiky vyčlenit
vojáky ve prospěch bezpečnostních
sil republik.
K § 2:
V tomto ustanovení se upravují podmínky pro
možné vyčlenění vojáků.
Vymezení rámce podmínek vyplývá
z rozdělení působnosti mezi federací
a republiky na úseku vnitřního pořádku
a bezpečnosti.
K § 3:
Zákonné opatření musí stanovit
podřízenost vyčleněných vojáků,
protože jde o osoby podléhající vojenskému
velení.
K § 4:
Z hlediska zabezpečení práv občanů
a řádného výkonu služby je potřebné
vyčleněné vojáky zevně předepsaným
způsobem označit. Toto označení prokazuje,
že vojáci plní úkoly na úseku
bezpečnosti a veřejného pořádku.
Vojáky je třeba pro plnění úkolů
bezpečnostní povahy vybavit právy a povinnostmi
příslušníků Sboru národní
bezpečnosti.
K § 5:
Toto ustanovení vymezuje vztah navrhované speciální
právní úpravy k obecné právní
úpravě povolávání vojáků
v činné službě k plnění
úkolů Sboru národní bezpečnosti.
K § 6:
Vzhledem k účelu navrhované právní
úpravy se doporučuje stanovit její účinnost
dnem vyhlášení.