FEDERÁLNÍ SHROMÁŽDĚNÍ ČESKOSLOVENSKÉ FEDERATIVNÍ REPUBLIKY 1990

V. volební období

472

Vládní návrh

Zákonné opatření předsednictva Federálního shromáždění

ze dne ..................................

o některých opatřeních týkajících se majetku politických stran a politických hnutí

Předsednictvo Federálního shromáždění České a Slovenské Federativní Republiky se usneslo podle čl. 58 odst. 3 ústavního zákona č. 143/1968 Sb., o československé federaci, na tomto zákonném opatření:

§ 1

(1) Převody vlastnictví, pronájmy a přenechání do dočasného užívání nemovitého majetku politických stran a politických hnutí [Zákon č. 15/1990 Sb., o politických stranách] (dále jen "politické strany") se zakazují. Zákaz se nevztahuje na převody nemovitého majetku na stát a na pronájmy a užívání tohoto majetku státem.

(2) K platnosti smluv o převodu vlastnictví movitých věcí mimo obvyklé hospodaření, s výjimkou převodů na stát, se vyžaduje předchozí souhlas federálního ministerstva financí, pokud v jednotlivém případě hodnota převáděné věci, popřípadě věcí, nepřesahuje částku 5 000,- Kčs.

(3) Nakládání s prostředky politických stran uloženými na účtech termínovaných vkladů u bank a spořitelen se zakazuje.

(4) Výjimky z ustanovení odstavců 1 a 3 může povolit federální ministerstvo financí.

§ 2

Politické strany nemohou zřizovat podniky a hospodářská zařízení [§ 102 hospodářského zákoníku], vkládat své příspěvky do již existujících sdružení společných podniků, obchodních společností a nadací, ani nové zakládat. Výjimky z tohoto ustanovení může povolit vláda republiky příslušná podle sídla politické strany.

§ 3

(1) Právní úkony podle § 1 odst. 1 až 3 učiněné v rozporu s celospolečenskými zájmy, směřující zejména k neodůvodněnému úniku majetku, neoprávněnému zvýhodňování jiného a znemožnění zjištění výše majetku, provedené od 17. listopadu 1989 do dne účinnosti tohoto zákonného opatření, jsou neplatné [§ 39 občanského zákoníku, § 24 hospodářského zákoníku ve znění před novelou provedenou zákonem č. 103/1990 Sb. a § 21 hospodářského zákoníku po novele provedené zákonem č. 103/1990 Sb.].

(2) Nemovitý a movitý majetek, který byl předmětem neplatných právních úkonů podle odst. 1, propadá ve prospěch státu.

§ 4

Ustanovení § 1 až 3 platí obdobně pro bývalý Socialistický svaz mládeže a bývalý Československý svaz tělesné výchovy.

§ 5

Toto zákonné opatření nabývá účinnosti dnem vyhlášení.

Důvodová zpráva

Navržené zákonné opatření předsednictva Federálního shromáždění je iniciováno usnesením Federálního shromáždění č. 147 ze dne 14. března 1990. Opatření, jež jsou v něm navrhována, je možné realizovat pouze zákonem Federálního shromáždění. Vzhledem k tomu, že v současné době již Federální shromáždění nezasedá, je možné uvedenou otázku řešit podle čl. 58 odst. 3 ústavního zákona o československé federaci, tj. přijetím zákonného opatření jeho předsednictva.

Návrh zákonného opatření se vztahuje na všechny politické strany, politická hnuti a na bývalý Socialistický svaz mládeže a bývalý Československý svaz tělesné výchovy. Z jeho režimu jsou vyňaty pouze převody jejich majetku na stát, u nichž je spekulativní úmysl vyloučen.

K jednotlivým ustanovením

K § 1

Návrh zákonného opatření zakazuje veškeré převody, pronájmy a přenechání do dočasného užívání nemovitý majetek politických stran, politických hnutí a bývalého Socialistického svazu mládeže a bývalého Československého svazu tělesné výchovy s výjimkou převodů pronájmů a přenechání do dočasného užívání nemovitostí státem. U těchto úkonů nepředpokládá návrh zákonného opatření žádné zvláštní povolovací nebo schvalovací řízení.

Souhlas Federálního ministerstva financí však vyžaduje převod vlastnictví movitých věcí, jejichž hodnota přesáhne 5 000,- Kčs a které jsou převáděny mimo obvyklé hospodaření, tj. jde-li o převody, které přímo nesouvisí s posláním výše uvedených subjektů. Limit 5 000,- Kčs byl stanoven ve vazbě na spodní limit hodnoty základního prostředku (§ 2 vyhlášky federálního ministerstva financí a Státní banky československé č. 162/1980 Sb., o financování reprodukce základních prostředků). Smyslem stanovené možnosti udělení výjimek z převodů pronájmů a přenechání nemovitého majetku do dočasného užívání a z vynětí předmětů, jejichž hodnota v jednotlivém případě nepřesahuje výše uvedenou částku, je zabránit zbytečnému zatěžování povolovacího orgánu nadbytečnou agendou.

Termínované, tj. dlouhodobé vklady na účtech u bank a spořitelem představuje dočasně volné finanční prostředky, které politické strany nepotřebuji ke své běžné činnosti, a proto je u nich navržen zákaz dispozice. Tento zákaz se nevztahuje na běžné účty, nebo takové omezení s jejich dispozicí by ochromilo činnosti politických stran a vedlo k neplnění povinností, které pro ně vyplývají z již přijatých právních závazků.

K § 2

Zřizování podniků a hospodářských zařízení, jakož i vkládání příspěvků (jak finančních, tak i hmotných) do již existujících sdružení společných podniků, obchodních společností a nadací, je zakázáno. Důvodem zákazu je snaha zamezit nežádoucímu převodu majetku politických stran na jiné subjekty.

Zamezení nežádoucí tvrdosti svěřuje návrh opatření vládám republik oprávnění povolit politických stranám z tohoto ustanovení výjimky.

K § 3

Návrh zákonného opatření prohlašuje za neplatné všechny právní úkony směřující zejména k neodůvodněnému úniku majetku neoprávněnému zvýhodnění jiného subjektu a k znemožňování zjištění výše majetku, a to bez vydání zvláštního individuálního aktu.

Realizace tohoto ustanovení si vyžádá posouzení jednotlivých právních úkonů soudními a arbitrážními orgány z podnětu příslušných státních orgánů. Vláda ČSFR proto ve svém usnesení zavázala k patřičné součinnosti s ministrem financí ČSFR ministryni - předsedkyni Výboru lidové kontroly ČSFR a místopředsedy vlády ČSFR P. Pitharta, M. Čiče a J. Hromádku.

Návrh zákonného opatření předpokládá jako zvláštní sankci, že nemovitý a movitý majetek, který byl předmětem spekulativních převodů, propadá ve prospěch státu.

K § 4

Celospolečenské zájmy vyžadují, aby se obdobným způsobem postupovalo vůči majetku bývalého Socialistického svazu mládeže a bývalého Československého svazu tělesné výchovy.

V Praze dne 15. května 1990

Předseda vlády ČSFR:




Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP