Předsednictvo Federálního shromáždění
České a Slovenské Federativní Republiky
se usneslo podle čl. 58 odst. 3 ústavního
zákona č. 143/1968 Sb., o československé
federaci, na tomto zákonném opatření:
(1) Převody vlastnictví, pronájmy a přenechání
do dočasného užívání nemovitého
majetku politických stran a politických hnutí
[Zákon č. 15/1990 Sb.,
o politických stranách] (dále jen "politické
strany") se zakazují. Zákaz se nevztahuje na
převody nemovitého majetku na stát a na pronájmy
a užívání tohoto majetku státem.
(2) K platnosti smluv o převodu vlastnictví movitých
věcí mimo obvyklé hospodaření,
s výjimkou převodů na stát, se vyžaduje
předchozí souhlas federálního ministerstva
financí, pokud v jednotlivém případě
hodnota převáděné věci, popřípadě
věcí, nepřesahuje částku 5
000,- Kčs.
(3) Nakládání s prostředky politických
stran uloženými na účtech termínovaných
vkladů u bank a spořitelen se zakazuje.
(4) Výjimky z ustanovení odstavců 1 a 3 může
povolit federální ministerstvo financí.
Politické strany nemohou zřizovat podniky a hospodářská
zařízení [§ 102 hospodářského
zákoníku], vkládat své příspěvky
do již existujících sdružení společných
podniků, obchodních společností a
nadací, ani nové zakládat. Výjimky
z tohoto ustanovení může povolit vláda
republiky příslušná podle sídla
politické strany.
(1) Právní úkony podle § 1 odst. 1 až
3 učiněné v rozporu s celospolečenskými
zájmy, směřující zejména
k neodůvodněnému úniku majetku, neoprávněnému
zvýhodňování jiného a znemožnění
zjištění výše majetku, provedené
od 17. listopadu 1989 do dne účinnosti tohoto zákonného
opatření, jsou neplatné [§ 39 občanského
zákoníku, § 24 hospodářského
zákoníku ve znění před novelou
provedenou zákonem č. 103/1990 Sb. a § 21 hospodářského
zákoníku po novele provedené zákonem
č. 103/1990 Sb.].
(2) Nemovitý a movitý majetek, který byl
předmětem neplatných právních
úkonů podle odst. 1, propadá ve prospěch
státu.
Ustanovení § 1 až 3 platí obdobně
pro bývalý Socialistický svaz mládeže
a bývalý Československý svaz tělesné
výchovy.
Toto zákonné opatření nabývá
účinnosti dnem vyhlášení.
Navržené zákonné opatření
předsednictva Federálního shromáždění
je iniciováno usnesením Federálního
shromáždění č. 147 ze dne 14.
března 1990. Opatření, jež jsou v něm
navrhována, je možné realizovat pouze zákonem
Federálního shromáždění.
Vzhledem k tomu, že v současné době
již Federální shromáždění
nezasedá, je možné uvedenou otázku řešit
podle čl. 58 odst. 3 ústavního zákona
o československé federaci, tj. přijetím
zákonného opatření jeho předsednictva.
Návrh zákonného opatření se
vztahuje na všechny politické strany, politická
hnuti a na bývalý Socialistický svaz mládeže
a bývalý Československý svaz tělesné
výchovy. Z jeho režimu jsou vyňaty pouze převody
jejich majetku na stát, u nichž je spekulativní
úmysl vyloučen.
K jednotlivým ustanovením
K § 1
Návrh zákonného opatření zakazuje
veškeré převody, pronájmy a přenechání
do dočasného užívání nemovitý
majetek politických stran, politických hnutí
a bývalého Socialistického svazu mládeže
a bývalého Československého svazu
tělesné výchovy s výjimkou převodů
pronájmů a přenechání do dočasného
užívání nemovitostí státem.
U těchto úkonů nepředpokládá
návrh zákonného opatření žádné
zvláštní povolovací nebo schvalovací
řízení.
Souhlas Federálního ministerstva financí
však vyžaduje převod vlastnictví movitých
věcí, jejichž hodnota přesáhne
5 000,- Kčs a které jsou převáděny
mimo obvyklé hospodaření, tj. jde-li o převody,
které přímo nesouvisí s posláním
výše uvedených subjektů. Limit 5 000,-
Kčs byl stanoven ve vazbě na spodní limit
hodnoty základního prostředku (§ 2 vyhlášky
federálního ministerstva financí a Státní
banky československé č. 162/1980 Sb., o financování
reprodukce základních prostředků).
Smyslem stanovené možnosti udělení výjimek
z převodů pronájmů a přenechání
nemovitého majetku do dočasného užívání
a z vynětí předmětů, jejichž
hodnota v jednotlivém případě nepřesahuje
výše uvedenou částku, je zabránit
zbytečnému zatěžování
povolovacího orgánu nadbytečnou agendou.
Termínované, tj. dlouhodobé vklady na účtech
u bank a spořitelem představuje dočasně
volné finanční prostředky, které
politické strany nepotřebuji ke své běžné
činnosti, a proto je u nich navržen zákaz dispozice.
Tento zákaz se nevztahuje na běžné účty,
nebo takové omezení s jejich dispozicí by
ochromilo činnosti politických stran a vedlo k neplnění
povinností, které pro ně vyplývají
z již přijatých právních závazků.
K § 2
Zřizování podniků a hospodářských
zařízení, jakož i vkládání
příspěvků (jak finančních,
tak i hmotných) do již existujících
sdružení společných podniků,
obchodních společností a nadací, je
zakázáno. Důvodem zákazu je snaha
zamezit nežádoucímu převodu majetku
politických stran na jiné subjekty.
Zamezení nežádoucí tvrdosti svěřuje
návrh opatření vládám republik
oprávnění povolit politických stranám
z tohoto ustanovení výjimky.
K § 3
Návrh zákonného opatření prohlašuje
za neplatné všechny právní úkony
směřující zejména k neodůvodněnému
úniku majetku neoprávněnému zvýhodnění
jiného subjektu a k znemožňování
zjištění výše majetku, a to bez
vydání zvláštního individuálního
aktu.
Realizace tohoto ustanovení si vyžádá
posouzení jednotlivých právních úkonů
soudními a arbitrážními orgány
z podnětu příslušných státních
orgánů. Vláda ČSFR proto ve svém
usnesení zavázala k patřičné
součinnosti s ministrem financí ČSFR ministryni
- předsedkyni Výboru lidové kontroly ČSFR
a místopředsedy vlády ČSFR P. Pitharta,
M. Čiče a J. Hromádku.
Návrh zákonného opatření předpokládá
jako zvláštní sankci, že nemovitý
a movitý majetek, který byl předmětem
spekulativních převodů, propadá ve
prospěch státu.
K § 4
Celospolečenské zájmy vyžadují,
aby se obdobným způsobem postupovalo vůči
majetku bývalého Socialistického svazu mládeže
a bývalého Československého svazu
tělesné výchovy.