MINISTR NÁRODNÍ OBRANY ČSFR

Č. j. 5102-84

V Praze dne 7. května 1990


469

Pane poslanče,

k Vaší interpelaci z 28. společné schůze Sněmovny lidu a Sněmovny národů dne 3. května 1990 uvádím:

Atestační řízení v Československé armádě podle mého rozhodnutí se zahájilo dnem 2. 5. 1990. Domnívám se tedy, že vydání mého rozkazu čís. 11 ze dne 16. 2. 1990 a jeho vyhlášení u jednoho z útvarů 9. 3. 1990 vytvořila dostatečný prostor pro přípravu k atestacím. Odmítám proto názor, že se jedná o vědomé opožděné seznámení vojáků z povolání a v další službě s mým rozkazem. Protože neuvádíte útvar, u kterého byl tento rozkaz opožděně vyhlášen, nemohu tento případ prošetřit.

Pro atestační řízení v Československé armádě jsem stanovil tento cíl: "Komplexně prověřit individuální předpoklady hodnocených pro výkon zastávané funkce, posoudit jejich použitelnost a stanovit perspektivu jejich další služby. Tím vytvořit podmínky pro další cílevědomou výchovnou a personální práci s nimi a zvyšování růstu jejich kvalitativní úrovně, zabezpečení stabilizace a sociálních a právních jistot." Souhlasím s Vaším názorem, pane poslanče, že probíhající atestace v Československé armádě nevyřeší zcela demokratizační proces v armádě a je jenom jeho součástí. Nedovedu pochopit názor, že provádění atestací je skrytým upevňováním pozic starých struktur.

Potvrzuji Vám, že podkladem pro atestační řízení je mimořádně zpracované komplexní hodnocení v souladu s platným předpisem pro hodnocení vojáků z povolání. Žádné dotazníky, ani doplňky k životopisu vojáci z povolání nezpracovávají.

Atestační řízení jsem rozhodl provést tříčlennými komisemi, které určí velitelé a náčelníci ve své ustanovovací pravomoci. Vycházím tedy ze zásady že ten, kdo hodnoceného do funkce ustanovil, je plně odpovědný za výkon jeho funkce a musí tedy v souladu s nedílnou velitelskou pravomocí o něm rozhodnout. K dosažení plné objektivnosti využije komise. Stanovil jsem v metodických směrnicích, že atestační řízení se mohou zúčastnit zástupci Svazu vojáků z povolání, Svazu vojenské mládeže a odborového orgánu pokud o to požádají. Zástupci Sdružení vojenská obroda jsou zařazeni do komisí u personálního aparátu, orgánů výchovy a kultury a po převzetí VKR do Československé armády od FMV tak i u nich. Pokud jde o ostatní složky Československé armády, požádal jsem o předání poznatků k jednotlivcům, které budou při atestačním řízení projednány. K tomuto rozhodnutí mě vede skutečnost, že nemohu využívat těch, kteří nejsou s armádou v pracovním poměru. Pokud jde o reaktivované vojáky z povolání, kteří byli doporučeni Sdružením vojenská obroda, jsou při tomto řízení využíváni v souladu s rozhodnutím jejich přímých nadřízených.

Domnívám se, že takto vytvořené komise budou zárukou nestranného zhodnocení vojensko-odborných kvalit i občanských postojů vojáků z povolání.

K poslední připomínce, týkající se provedení kontroly k problematice atestačního řízení uvádím, že jsem ze stupně FMNO žádnou neorganizoval ani nenařídil. Pokud mě pan poslanec bude informovat, u kterého útvaru byla tato kontrola provedena, zjistím, kdo ji nařídil a přijmu opatření k odstranění pochybností o její objektivnosti.

S pozdravem




Pan

V. SLÁMA

poslanec Sněmovny lidu

Federální shromáždění

Praha


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP