MINISTR NÁRODNÍ OBRANY ČSFR
Č. j. 5102-84
V Praze dne 7. května 1990 |
Pane poslanče,
k Vaší interpelaci z 28. společné schůze
Sněmovny lidu a Sněmovny národů dne
3. května 1990 uvádím:
Atestační řízení v Československé
armádě podle mého rozhodnutí se zahájilo
dnem 2. 5. 1990. Domnívám se tedy, že vydání
mého rozkazu čís. 11 ze dne 16. 2. 1990 a
jeho vyhlášení u jednoho z útvarů
9. 3. 1990 vytvořila dostatečný prostor pro
přípravu k atestacím. Odmítám
proto názor, že se jedná o vědomé
opožděné seznámení vojáků
z povolání a v další službě
s mým rozkazem. Protože neuvádíte útvar,
u kterého byl tento rozkaz opožděně
vyhlášen, nemohu tento případ prošetřit.
Pro atestační řízení v Československé
armádě jsem stanovil tento cíl: "Komplexně
prověřit individuální předpoklady
hodnocených pro výkon zastávané funkce,
posoudit jejich použitelnost a stanovit perspektivu jejich
další služby. Tím vytvořit podmínky
pro další cílevědomou výchovnou
a personální práci s nimi a zvyšování
růstu jejich kvalitativní úrovně,
zabezpečení stabilizace a sociálních
a právních jistot." Souhlasím s Vaším
názorem, pane poslanče, že probíhající
atestace v Československé armádě nevyřeší
zcela demokratizační proces v armádě
a je jenom jeho součástí. Nedovedu pochopit
názor, že provádění atestací
je skrytým upevňováním pozic starých
struktur.
Potvrzuji Vám, že podkladem pro atestační
řízení je mimořádně
zpracované komplexní hodnocení v souladu
s platným předpisem pro hodnocení vojáků
z povolání. Žádné dotazníky,
ani doplňky k životopisu vojáci z povolání
nezpracovávají.
Atestační řízení jsem rozhodl
provést tříčlennými komisemi,
které určí velitelé a náčelníci
ve své ustanovovací pravomoci. Vycházím
tedy ze zásady že ten, kdo hodnoceného do funkce
ustanovil, je plně odpovědný za výkon
jeho funkce a musí tedy v souladu s nedílnou velitelskou
pravomocí o něm rozhodnout. K dosažení
plné objektivnosti využije komise. Stanovil jsem v
metodických směrnicích, že atestační
řízení se mohou zúčastnit zástupci
Svazu vojáků z povolání, Svazu vojenské
mládeže a odborového orgánu pokud o
to požádají. Zástupci Sdružení
vojenská obroda jsou zařazeni do komisí u
personálního aparátu, orgánů
výchovy a kultury a po převzetí VKR do Československé
armády od FMV tak i u nich. Pokud jde o ostatní
složky Československé armády, požádal
jsem o předání poznatků k jednotlivcům,
které budou při atestačním řízení
projednány. K tomuto rozhodnutí mě vede skutečnost,
že nemohu využívat těch, kteří
nejsou s armádou v pracovním poměru. Pokud
jde o reaktivované vojáky z povolání,
kteří byli doporučeni Sdružením
vojenská obroda, jsou při tomto řízení
využíváni v souladu s rozhodnutím jejich
přímých nadřízených.
Domnívám se, že takto vytvořené
komise budou zárukou nestranného zhodnocení
vojensko-odborných kvalit i občanských postojů
vojáků z povolání.
K poslední připomínce, týkající
se provedení kontroly k problematice atestačního
řízení uvádím, že jsem
ze stupně FMNO žádnou neorganizoval ani nenařídil.
Pokud mě pan poslanec bude informovat, u kterého
útvaru byla tato kontrola provedena, zjistím, kdo
ji nařídil a přijmu opatření
k odstranění pochybností o její objektivnosti.
S pozdravem
Pan
V. SLÁMA
poslanec Sněmovny lidu
Federální shromáždění