MINISTR NÁRODNÍ OBRANY ČSFR
Č. j.: 5091-84
V Praze dne 7. května 1990 |
Vážená pani poslankyně,
k Vaší interpelaci podané na 28. společné
schůzi SL a SN dne 3. 5. 1990 týkající
se zhoršování životního prostředí
v okolí vojenského letiště Brno - Tuřany,
sděluji:
V poslední době se množí žádosti
občanů o zastavení vojenského leteckého
provozu na letišti Brno - Tuřany a o přemístění
leteckého pluku. Obdobné požadavky jsou však
uplatňovány téměř u všech
vojenských letišť. Je tedy zřejmé,
že přemístěním leteckého
pluku z letiště Brno - Tuřany do jiné
lokality, zákonitě vyvolá negativní
odezvy tamějšího obyvatelstva.
Velení Československé armády reaguje
na oprávněné požadavky obyvatelstva
a v co největší míře se snaží
zmírňovat negativní účinky
provozu vojenského letectva. Jsou přijímána
účinná opatření, která
vedou k podstatnému snižování hlučnosti,
jako je omezování letového provozu na 2 -
3 dny v týdnu, zákaz létání
o sobotách, nedělích a ve dnech pracovního
klidu, podstatné omezení letů nadzvukovou
rychlostí se vznikem aerodynamického třesku,
zákaz létání nad hustě obydlenými
místy pod výškou 1000 metrů, časová
omezení doby létání, omezení
vzletů s přídavným spalováním,
omezení výcviku pilotů v nočním
létání, zákaz provádění
motorových zkoušek na stojánkách v blízkosti
sídlišť, zákaz provádění
letů rychlostí nad 600 km/h pod výšku
500 m.
Dodržování těchto opatření
je pravidelně kontrolováno a vyhodnocováno.
Naposledy 24. 10. 1989 za účasti předsedy
jihomoravského KNV, velitele letectva a všech zúčastněných
složek.
I když účinnost těchto opatření
je nepopiratelná, je zřejmé, že k úplnému
zamezení hluku nedojde. Intenzita leteckého provozu
na letišti Brno - Tuřany je nyní na 14. místě
při srovnání intenzity provozů 20
vojenských letišť. Perspektivně se však
předpokládá snížení intenzity
leteckého vojenského provozu na jednu polovinu dosavadní
intenzity snížením počtu letounů
a pilotů a v dalším období vyloučení
provozu nadzvukové techniky a přezbrojení
na podzvukovou techniku s výrazně menší
hlučností a to do roku 1993.
Kromě negativních jevů způsobených
provozem vojenských letounů je nutné brát
v úvahu i některé další okolnosti.
Vojenské letiště Brno - Tuřany má
charakter letiště se smíšeným provozem.
Společná činnost vojenských a civilních
letadel je výhodná z hlediska rozdělení
nákladů na údržbu letiště
a jeho provoz. Za předpokladu odchodu vojenského
útvaru lze odhadnout provozní ztráty civilní
organizace na 12 milionů Kčs ročně.
V zájmu zachování civilního leteckého
provozu pro město Brno by bylo nezbytné zajistit
tuto částku ze státního rozpočtu
nebo z rozpočtu místních orgánů
a organizací. Právě probíhající
generální opravy letiště v ceně
157 miliónů Kčs z prostředků
FMNO byla dosud realizována v objemu 17,5 miliónů
Kčs. V případě, že nebude letiště
využíváno pro vojenské účely,
resort FMNO nebude mít potřebu rekonstrukci provádět.
Bude nutné hledat jiné zdroje pro dokončení
prací ve výši kolem 100 miliónů
Kčs. Zachování vojenského provozu
na letišti Brno - Tuřany je rovněž odůvodněno
potřebou zabezpečení suverenity státních
hranic a tím i důležitých ekonomických
objektů na teritoriu jižní Moravy a Slovenska.
Vážená paní poslankyně, věřím,
že objasněním celé problematiky existence
vojenského letectva na letišti Brno - Tuřany
svým voličům velkou mírou přispějete
k vytváření lepších vztahů
mezi Československou armádou a obyvatelstvem.
Pokud bude jednání u kulatého stolu v okrese
Brno-venkov realizováno, zúčastní
se ho odpovědný zástupce velitelství
letectva a PVOS.
Vážená paní
Helena FLÖSSLEROVÁ
poslankyně SL
Federálního shromáždění ČSFR