Odpověď na interpelaci poslance FS JUDr. Josefa
Macka ze dne 3. 5. 1990
Vážený pane poslanče,
podrobně jsem se seznámil s Vaší interpelací
týkající se článku zveřejněného
v Lidové demokracii, který je citován ve
Vaší interpelaci. Tvrdíte, že prohlášení
tiskového mluvčího FMV bylo odmítnuto
ČTK, zejména jejím ústředním
ředitelem ing. Petrem Uhlem.
Seznámil jsem se s okolnostmi tohoto odmítnutí.
Dovolte, abych v odpovědi použil stanovisko ing. Petra
Uhla k celému případu ze dne 7. května
1990:
"Tiskový mluvčí federálního
ministerstva vnitra se obrátil dne 24. dubna 1990 na ČTK
se žádostí o publikování prohlášení,
jímž FMV reagovalo na informaci Lidových novin
z téhož dne. Informace se týkala trestní
ho stíhání náměstka ministra
vnitra Jaroslava Procházky. Pracovníci ČTK,
kteří prohlášení FMV přijali,
se na mne obrátili s tím, že podle jejich názoru
by ČTK neměla prohlášení vydat,
protože je polemikou s Lidovými novinami a protože
nic z toho, co FMV označuje v informaci Lidových
novin za nesprávné, ČTK ve svém servisu
nevydala. Souhlasil jsem s jejich názorem a pracovníci
sdělili tiskovému mluvčímu naše
rozhodnutí prohlášení nevydat. Prohlášení
samo bylo druhý den zveřejněno v Lidové
demokracii (spolu s komentářem, útočícím
na ČTK, a spolu s nepravdivým výrokem, že
k nepublikování došlo na můj příkaz)
a ve Svobodném slově. Z neznámých
důvodů ho FMV nenabídlo Lidovým novinám.
Požádal jsem šéfredaktora Lidové
demokracie o tiskovou opravu, která nebyla zveřejněna,
takže se jí budu muset zřejmě domáhat
soudní cestou.
Při rozhodování o tom, zda zveřejnit
či nezveřejnit prohlášení FMV
jsem vycházel nejen z toho, že prohlášení
reaguje na tvrzení zveřejněná v Lidových
novinách, která ČTK nezveřejnila.
Prohlášení MV se vlastně skládá
ze dvou částí: na začátku a
na konci je dementi, že mjr. Ejem nebyl vyšetřovatelem
StB a že náměstek ministra vnitra Ciklamini
nebyl trestně stíhán (jak 24. 4. informovaly
LN); uprostřed prohlášení pak bylo poučování
novinářům, jak psát a hlavně
jak nepsat a jaké následky psaní může
mít. Formulace, jak vystřižené z předrevolučního
období: "...další záměrný
pokus některých novinářů vyhrotit...
kampaň s cílem skandalizovat..., měli by
si uvědomit, že podobných výmyslů
a nepravd mohou využít různé extrémní
síly...". Vzhledem ke špatné pověsti
ČTK, která se v předrevolučním
období, jsouc poslušna zákazů a příkazů
ministra vnitra a jiných státních a stranických
orgánů, negativně ovlivňovala zpravodajství
všeho denního zpravodajství, považoval
jsem za naprosto neúnosné vydávat takovou
zprávu, mentorující novináře,
právě v ČTK. Zbývala tvrzení
o Ejemovi a Ciklaminim. Rozhodoval jsem se, mám-li zprávu
zkrátit o ideologické poučování
a ponechat z něho jen tato tvrzení. K tomu přistupovala
i okolnost, že mi byly známy skutečnosti, které
tvrzení FMV značně zpochybňovaly.
Major JUDr. Josef Ejem sice nebyl, jak psaly LN, vyšetřovatelem
Státní bezpečnosti. Byl však vyšetřovatelem
veřejné bezpečnosti, v roce 1969 byl velitelem
pořádkového oddílu potlačujícího
protiokupační demonstrace a za osobní angažovanost
při agitaci na podporu vojenské intervence v r.
1968 do Československa byl odměněn věcným
darem. Po dálkovém vystudování vysoké
školy SNB se od r. 1988 stal vyšetřovatelem Inspekce
FMV. Protože Lidovým novinám šlo o to,
jaký člověk nyní stíhá
náměstka ministra vnitra Jaroslava Procházku,
který byl dvacet let v opozici, a který má
důvěru Občanského fóra, domníval
jsem se, že prosté dementi, že Ejem nebyl "vyšetřovatelem
StB", je v této souvislosti nedostatečné.
Obdobně to je i s informovaností o trestním
stíhá ní náměstka Ciklaminiho.
Je velmi pravděpodobné, že opravdu bylo vystaveno
usnesení o zahájení trestního stíhání
proti němu, jenže vzhledem k jeho hospitalizaci v
Bratislavě nebylo mu doručeno, a když 24. 4.
dopoledne bylo trestní stíhání bývalého
náměstka zastaveno, nebylo doručeno už
ani bývalému náměstkovi Ciklaminimu.
Pracovníci Inspekce se k tomu nevyjadřují
jasně, je třeba zjistit pravdu jejich výslechem
a prověrkou písemností.
Československá tisková kancelář
je státní agenturou. Skutečností však
zůstává, že jí nikdy nebyla:
byla, až do 17. listopadu, agenturou sekretariátu
a předsednictva ÚV KSČ. Vztah ČTK
ke státu je dán pouze tím, že ústřední
ředitel ČTK je jmenován federální
vládou. Neexistuje žádný předpis,
upravující práva a povinnosti ČTK
k čs. státu. S některými státními
orgány a jejich představiteli (jako např.
ministerstvo zahraničí, mluvčí prezidenta
republiky a jeho poradci, částečně
též tiskový mluvčí FS) jsme od
doby, kdy jsem se stal ústředním ředitelem
(tj. 14. 2. 1990) uzavřeli ústní gentleman
agreement, a to na základě praktických
problémů, které se při informování
o jejich činnosti nebo o skutečnostech, patřících
do okruhu jejich působnosti, vyskytly. Tyto vztahy bude
nutno dořešit, pravdě podobně až
po volbách do FS. Kompetentním ministrem pro otázky
informací je ministr federální vlády
Vladimír Príkazský, jehož jsem průběžně
o našich záměrech na upřesnění
vztahů mezi ČTK a státními institucemi
informoval. Obdobně jsem informoval i prezidenta republiky.
(Při řešení těchto problémů
půjde především o vypracování
vhodného modelu hospodaření ČTK a
odstranění ekonomické závislosti ČTK
na státu, která nemá ekonomické oprávnění:
naše saldo vzhledem ke státu je aktivní.)
Interpelace poslance za lidovou stranu Josefa Macka mně
připadá stejně neskutečná jako
trestní stíhání Jaroslava Procházky.
V celé záležitosti se může cítit
poškozeno federální ministerstvo vnitra, i
když Lidovým novinám své prohlášení
nenabídlo a jeho prohlášení naopak zveřejnila
Lidová demokracie. Místo toho, aby ministr vnitra
zakročil přímo u mne, nebo aby se obrátil
na ministra Príkazského či na ministerského
předsedu Čalfu, podává za něj
interpelaci na vládu (jíž je ministr vnitra
sám členem) lidový poslanec:
Polemik mezi tiskem, institucemi, občany, různými
organizacemi na straně jedné a státními
orgány na straně druhé bude přibývat.
Považoval bych za neúnosné, kdyby Československé
tiskové kanceláři byla uložena povinnost
zveřejňovat jakoukoli reakci státního
orgánu na cokoliv, co se řekne nebo napíše,
zejména pokud půjde o reakci polemickou či
ideově formulovanou. Znovu zdůrazňuji, že
jsem ochoten podílet se na taxativním vymezení
našich povinností, a to i přes odpor mnohých
mých spolupracovníků, kteří
jakékoliv omezování považují
za zásah do svobody slova a do svých profesionálních
práv.
Než bude vztah mezi ČTK a čs. státem
upřesněn, budu i nadále zastávat zájmy
čs. státu jako dosud a jako ústřední
ředitel ČTK budu dbát na to, aby tato státní
agentura byla nadstranickou, objektivní a nestrannou."
(podepsán ing. Petr Uhl) |
Tolik stanovisko ústředního ředitele
ČTK ing. Petra Uhla. Neexistence nově pojaté
legislativní úpravy v celé oblasti tisku
a státních sdělovacích prostředků
vedly vlády národního porozumění
k dohodě s ústředními řediteli
ČsT; ČsR a ČTK, jakož i příslušnými
řediteli na Slovensku, že státní sdělovací
prostředky mají charakter veřejnoprávních
institucí, že jsou nezávislé a nadstranické.
Za jejich chod plně odpovídají vládám
jmenovaní ústřední ředitelé
a příslušní ředitelé na
Slovensku.
Celá legislativní úprava v oblasti informací
je ve stádiu přípravných prací
a. bude předložena parlamentu na podzim roku 1990.
Navíc Vám chci oznámit, že celý
spor považuji za vyřešený uveřejněním
opravy v Lidových novinách dne 5. května
1990.