V Praze dne 7. května 1990 |
Stejně jako v jiných oblastech naší
společnosti, i v oblasti tělesné výchovy
a sportu se postupně prosazují principy demokracie,
které se mj. projevují rozpadem bývalého
systému jednotné tělovýchovné
organizace a obnovou organizací dříve existujících.
Federální vláda sleduje tento vývoj,
napomáhá mu a považuje jej za pozitivní.
Váží si obětavé práce
desetitisíců dobrovolných pracovníků,
kteří se věnují organizování
tělovýchovy nejširšího okruhu obyvatelstva.
Je si vědoma důležitosti oblasti sportu pro
všechny a oblasti sportovní reprezentace tátu.
Z toho vychází i ekonomická podpora těchto
dvou sfér tělovýchovné a sportovní
činnosti. Jako většina odvětví,
i tělovýchova se v roce 1990 podílí
na úsporných opatřeních ve státních
rozpočtech. Přesto je pro ni určeno přes
1 miliardu Kčs, což je zhruba asi o 30% méně
než v loňském roce. Znamená to, že
na zabezpečení prostředků pro tělovýchovu
se musí větší měrou podílet
vlastními příjmy společenské
organizace i vlastní účastníci tělovýchovných
aktivit.
V současné době jsou řešeny i
legislativní otázky tak, aby odpovídaly potřebám
a dění probíhajícímu v tělovýchově
a sportu. Na programu právě probíhající
28. schůze Federálního shromáždění
je zařazen bod o zrušení dosud platného
zákona o organizaci tělesné výchovy
z roku 1956, který zakotvuje otázky řízení
a majetkoprávní vztahy, které jsou brzdou
vývoje tělovýchovy, resp. vyjadřují
právní vztahy odporující dnešním
skutečnostem.
Nezapomínáme ani na nutnost vyjádřit
význam tělesné výchovy a sportu při
přípravě nových ústav.
Otázka odrazu státní tělovýchovné
politiky ve struktuře státních orgánů
federace a národních republik je předmětem
jednání naší vlády a vlád
ČR a SR. Stávající ústavní
zákon určuje oblast tělovýchovy a
sportu do kompetence republik. Domníváme se však,
že některé otázky, např. sportovní
reprezentace, by měly být řešeny na
úrovni federace.
Považujeme za účelné zřídit
na úrovni Federace ústřední orgán
státní správy pro otázky mládeže
a tělovýchovy. V mezidobí jako krok k dosažení
tohoto cíle hodlá federální vláda
řídit po dohodě s vládami ČR
a SR Výbor pro mládež a tělovýchovu
jako svůj poradní a koordinační orgán.
Uvedený orgán by byl kolegiální a
řešil by konsensem mezi zástupci státních
orgánů a společenských organizací
otázky dalšího vývoje uvedených
oblastí pouze na úrovni federace bez vztahu nadřízenosti
vůči republikovým orgánům.
Řešení ekonomických vztahů mezi
výrobní sférou a jednotlivými subjekty
tělovýchovy, např. aby výše finančních
prostředků pro potřeby tělovýchovy
byly odčitatelnou položkou od základu odvodu
daně, jsou předmětem zkoumání
a bude k nim případně přihlédnuto
postupně při přechodu na tržní
mechanismus.
Rovněž tak od vývoje celého národního
hospodářství, především
podle tvorby národního důchodu, bude moci
stát vyčleňovat finanční prostředky
do dvou sfér tělovýchovy a sportu, o kterých
jsem se již zmínil, tj. pro oblast tělovýchovného
a sportovního vyžití obyvatelstva, především
mládeže a v oblasti reprezentace našeho státu
na mezinárodním poli vybraným jednotlivcům
a kolektivům s odpovídající výkonností.
Řada podnětů přednesených panem
poslancem Trškou je v plném souladu se závěry
naší federální vlády, a již
jde o legislativní úpravy, zřízení
státního orgánu, partnerský vztah
společenských organizací a orgánů
státu a preference sportu pro všechny.
Pan poslanec otevřel otázku, která zajímá
nejen množství sportovců, ale i nejširší
veřejnost: jakou filozofií se chce federální
vláda řídit v této oblasti a jakým
způsobem chce přispět k dalšímu
rozvoji tělovýchovy a sportu.
Na to lze odpovědět takto. Tělovýchovná
a sportovní činnost bude více než dosud
založena na základě dobrovolnosti a uskutečňována
hlavně ve společenských organizacích.
Nezastupitelnou úlohu musí sehrát orgány
místní správy všech stupňů,
které budou mít vedle vlastní aktivní
účasti i koordinační úlohu
ve svém řízení. Podpora státu
se bude uskutečňovat prostřednictvím
stávajících i navrhovaných orgánů,
pokud jde o ekonomickou oblast jsem již přístupy
naznačil. V rozpočtech federace i republik půjde
přitom o značné finanční částky.
Zajisté i politické strany v souladu se svými
volebními programy budou podporovat tělovýchovu
a sport jako základ péče společnosti
o zdraví a tělesnou zdatnost občanů.