ministra vnitra ČSFR R. Sachera na interpelaci poslance
SN J. Šolce ze dne 25. 4. 1990
V Praze dne 2. 5. 1990 | |
Č. j.: FB-640/PD-90 |
Vážený pane poslanče,
v roce 1964 byly zřízeny základní
útvary Veřejné bezpečnosti (dále
jen "ZÚ VB"), které nahradily dřívější,
již nevyhovující systém okrskové
služby VB. Tuto organizační změnu si
vyžádala především potřeba
účinnějšího boje proti kriminalitě.
ZÚ VB, kterých bylo na území ČSSR
zřízeno celkem 1019, byly pověřeny
zabezpečováním podstatné části
úkolů náležejících ze
zákona o Sboru národní bezpečnosti
složce Veřejné bezpečnosti. V poměrné
krátké době dosáhla většina
ZÚ VB mnohé pozitivní výsledky v boji
s trestnou činností, při ochraně veřejného
pořádku a v preventivní činnosti.
To potvrdilo opodstatněnost tohoto systému organizace
pořádkové služby VB.
V sedmdesátých letech však, zejména
v souvislosti se sociálně ekonomickými změnami
v naší společnosti, docházelo k výrazné
koncentraci obyvatelstva do měst, ke slučování
obcí a vytváření samostatných
ekonomických celků. Proto se do těchto míst
postupně soustředila i převážná
část bezpečnostní problematiky řešená
složkou Veřejné bezpečnosti.
Početní stavy příslušníků
ZÚ VB a místa jejich dislokace však zůstávaly
bez podstatných změn. Převládaly ZÚ
VB s nižšími počty příslušníků
VB. Na mnohých z nich proto nebyl zabezpečen nepřetržitý
výkon služby, což se projevovalo v jejich nedostatečné
akceschopnosti a možnosti včas a účinně
reagovat na páchanou trestnou činnost a na případy
narušení veřejného pořádku.
Na tento nežádoucí stav bylo poukazováno
již v návrhu na zřízení okresních
správ Sboru národní bezpečnosti, zpracovaném
v roce 1977. S přihlédnutím k tomu, že
potřebné posílení stávajících
ZÚ VB nebylo možno realizovat pouze z vlastního
nárůstu pracovních sil, rozhodli ministři
vnitra ČSSR, ČSR a SSR řešit otázku
zabezpečení účinnější
ochrany veřejného pořádku především
organizačními opatřeními, spočívajícími
zejména v přerozdělení sil pořádkové
služby VB a v jejich koncentraci do míst, kde to bezpečnostní
situace nejvíce vyžaduje. Záměr byl
realizován společným rozkazem č. 3/1979
o dislokaci, typizaci a systemizace obvodních oddělení
Veřejné bezpečnosti.
Redislokace byla v ČSR zahájena dnem 1. srpna 1980
a ukončena k 1. červnu 1985. V SSR probíhala
v době od 1. června 1980 do 1. srpna 1984. Jejím
provedením vznikly větší územní
obvody ZÚ VB. Pravidelný a bezprostřední
styk s veřejností a s místními státními
orgány, jakož i realizace úkolu maximálně
přiblížit výkon státní
správy k občanům a snížit jejich
velké časové ztráty spojené
s cestováním do sídla útvaru, si vyžádaly
zřizování úředních místností,
vysunutých pracovišť a vyčlenění
starších inspektorů pořádkové
služby pro práci v územních částech
obvodu.
Bylo zřízeno cca 1000 úředních
místností, převážně v
objektech po zrušených ZÚ VB, v objektech národních
výborů a JZD. Jsou ve všech obcích,
kde byl při redislokaci ZÚ VB zrušen. Využívány
jsou především staršími inspektory
pořádkové služby s územní
a objektovou odpovědností, zejména pro jejich
styk s občany.
Současná vnitřní společensko
politická situace, kdy je nutné předpokládat
a realizovat i organizační změny v pojetí
systému organizace Sboru národní bezpečnosti,
včetně metod činností si vyžaduje
i aplikaci na úseku organizace a činnosti pořádkové
služby VB. Lze předpokládat, že systémově
bude působit při veřejnobezpečnostní
ochraně nově koncipovaný policejní
aparát. Vycházeje z této teze, navrhuje se
zavést novou organizaci pořádkové
služby, která bude respektovat zejména požadavky
preference výkonu služby v terénu, přiblížení
výkonu bezpečnostní služby veřejnosti,
zabezpečení osobní a místní
znalosti příslušníků vykonávajících
základní výkon služby, s cílem
odstranit nedostatky, na které je v interpelaci poukazováno.
Těžiště nově organizované
pořádkové služby bude nadále
v základních útvarech policie, které
by ve městech a velkých obcích tvořily
městská a obvodní oddělení
policie, na venkově a v okrajových částech
měst by pak byly zřízeny v rámci těchto
oddělení pro výkon bezpečnostní
služby policejní stanice.
Podle zpracovaného návrhu ministerstva vnitra České
republiky by mělo být jen v ČR vytvořeno
řádově 500 - 700 policejních stanic
dislokovaných zejména na venkově a v příměstských
obvodech. Policejní stanice by se měly stát
základem organizačních změn v pořádkové
službě a byly by konečným výrazem
úsilí v posílení výkonu služby.
Jedná se o hlavní prostředek k odstranění
nedostatků vzniklých po redislokaci ZÚ VB,
který spočívá v ponechání
aspektů, které se zřízením
akceschopných ZÚ VB osvědčily a zároveň
navrácením kladů okrskové služby,
které spočívaly především
ve vysokém stupni místní a osobní
znalosti a sepětí příslušníků
s místním prostředím. Ideální
stav by představoval zřízení policejních
stanic všude tam, kde jsou zřízeny národní
výbory. Tohoto stavu lze však dosáhnout jen
postupně.
V současné době půjde především
o zřízení policejních stanic zejména
v místech zrušených ZÚ VB. Jejich existence
bude závislá i na personálních a technických
možnostech dislokace a podmínek vytvářených
příslušnými orgány lidosprávy.
Vítám proto sdělení uvedené
v interpelaci, že příslušné odbory
ONV jsou připraveny vytvořit spolu s jednotlivými
místními národními výbory podmínky
pro nové zřízení těchto služeben.
Je snaha řešit současně i požadavky,
které jsou předkládány ve velké
míře orgány lidosprávy a občany.
S úctou
Vážený pan
poslanec v. o. 33
Jan ŠOLC