akademika A. Delonga - předsedy SK VTIR na interpelaci
skupiny poslanců FS /tisk 259/.

Vláda
1. souhlasí se stanoviskem k interpelaci
poslanců Federálního shromáždění
ve věci stavu životního prostředí
v Severočeském kraji;
2. schvaluje soubor opatření k řešení
nejnaléhavějších problémů
Severočeského kraje uvedený v příloze;
3. ukládá příslušným
členům vlády zabezpečit úkoly
vyplývající ze schváleného
souboru opatření.
Provedou: první místopředseda vlády
ČSFR J. Čarnogurský, místopředsedové
vlády ČSFR F. Reichel, P. Pithart a M. Čič
a ministr paliv a energetiky.
Na vědomí: rada Severočeského
krajského národního výboru.
Zajištění úkolů:
bod 3. - úkoly ze souboru opatření k zajištění
nejnaléhavějších úkolů
v oblasti životního prostředí Severočeského
kraje budou v působnosti SK VTRI zabezpečeny takto:
úkol 1. - spolupráci zabezpečí mpř.
J. Vavroušek a I. mpř. I. Hejda
24. dubna 1990.
Příloha | |
k usnesení vlády ČSFR | |
č. 239/1990 |
1. Při revizi stávajících a přípravě
nových legislativních norem důsledně
zohledňovat požadavky ochrany životního
prostředí.
Provede: první místopředseda vlády
ČSFR J. Čarnogurský ve spolupráci
s místopředsedou vlády a předsedou
Státní komise pro vědeckotechnický
a investiční rozvoj a místopředsedy
vlády ČSFR P. Pithartem a M. Čičem
Termín: průběžně
2. V rámci zpracování souhrnného programu
odvětví uhelného průmyslu přehodnotit
koncepci vyuhlení Severočeské hnědouhelné
pánve.
Provede: FMPE
Termín: III. čtvrtletí 1990
3. Prověřit možnosti dalšího rozšíření
plynofikace a centralizovaného zásobování
teplem jednotlivých oblastí Severočeské
hnědouhelné pánve nad rámec stanovený
usnesením vlády ČSSR č. 101/1989.
Provede: FMPE ve spolupráci s místopředsedou
vlády ČSFR P. Pithartem
Termín: III. čtvrtletí 1990
Příloha III. |
Vážení poslanci Sněmovny lidu,
Vážení poslanci Sněmovny národů,
"Zpráva o stavu životního prostředí
a jeho vlivu na zdravotní stav obyvatelstva teplického
okresu" zpracovaná společnou komisí
Ekofóra OF a Nezávislých odborníků
v lednu 1990 vystihuje skutečnou situaci tak, jak je známa
a ověřena i jinými materiály. Je v
souladu i s poznatky získanými při návštěvě
prezidenta. republiky a členů federální
vlády v Severočeském kraji.
Životní prostředí v Severočeském
kraji bylo na základě analýz provedených
v minulých letech klasifikováno jako extrémně
narušené, a proto vlády ČSSR a ČR
uložily v letech 1985 až 1989 v řadě usnesení
upřednostnit řešení této problematiky
jak koncepčně, tak stanovením souborů
konkrétních technických opatření.
Tato usnesení nebyla v plném rozsahu realizována,
protože současně s nimi nebyly řešeny
zásadní problémy, v oblasti plánování,
financování, ani vytvářeny podmínky
v dodavatelsko odběratelské sféře.
Jedná se také většinou o opatření
investičně, devizově i časové
náročná. Podrobný přehled o
realizaci úkolů bude uveden ve "Zprávě
o plnění úkolů k řešení
ekologických problémů Severočeského
kraje", kterou připravuje Severočeský
KNV pro jednání vlády ČR a následně
i vlády ČSSR.
Kritická situace vyžaduje naléhavě řešit
zejména znečišťování ovzduší,
a to i za cenu případného omezení
a odsunutí jiných, z hlediska hospodářského
rozvoje, rovněž důležitých akcí.
V příštích pěti až deseti
letech bude vláda v tomto směru prosazovat zejména
potřebná opatřeni v energetice, vyuhlováni
Severočeské pánevní oblasti, v hutnictví
a chemickém průmyslu. Návrh nové státní
energetické a ekologické politiky projedná
vláda v I. pololetí tohoto roku. V této souvislosti
federální vláda využije i návrhů
opatření, které byly přílohou
Vaší interpelace Současně bude přehodnocena
koncepce vyuhlení Severočeské hnědouhelné
pánve a prověřena i možnost dalšího
rozšíření plynofikace a centralizovaného
zásobování teplem v pánevních
oblastech nad rámec stanovený usnesením vlády
ČSR č. 101/1989.
Námět na vytvoření jednoho územně
správního celku z postižené pánevní
oblasti považuje federální vláda za
jednu z možných cest, jak využít iniciativy
občanů a ekologicky orientovaných zájmových
skupin k účinnému tlaku na znečišťovatele
životního prostředí, k získání
podpory státu na řešení kritické
situace, na účelné rozdělení
a vynaložení všech prostředků a
k přímé účasti občanů
na řešení a kontrole realizace přijatých
opatření. V přípravě nového
územně správního členění
federální vláda tento návrh plně
podpoří.
Výjimečnost postavení pánevní
oblasti Severočeského kraje je možno zdůraznit
i zřízením expozitur orgánů
pro životní prostředí, případně
zdravotnictví. O expoziturách bude rozhodnuto při
vytváření systému státní
správy v oblasti životního prostředí
v průběhu tohoto roku, přičemž
se předpokládá plné využití
dosavadních pravomocí místních územních
orgánů a jejich další posílení.
Návrh souboru opatření v oblasti legislativní
je v podstatě v souladu s programovým prohlášením
federální vlády a vystihuje záměry,
které bude vláda prosazovat ve státní
ekologické politice. Federální vláda
bude také podporovat používání
finančních prostředků získaných
ze sankčních postihů výhradně
ke zlepšení životního prostředí
postižených oblastí a ve prospěch péče
o zdravotní stav obyvatelstva. Při revizi stávajících
a přípravě nových legislativních
norem bude vláda důsledně zohledňovat
požadavky ochrany životního prostředí.
V plánu práce vlády na I. pololetí
tohoto roku je revize stávajících ekonomických
nástrojů; které působí proti
poškozování životního prostředí.
Závažným úkolem je urychlené
zpracování nového zákona o ochraně
ovzduší a příprava zákona o odpadech.
Při zpracování těchto návrhů
budou využity též legislativní náměty;
uvedené v příloze Vaší interpelace.
V rámci novelizace všech ostatních právních
předpisů, jimiž se řídí
společenský a hospodářský reprodukční
proces, jsou a nadále budou posuzovány také
otázky odpovědnosti za poškozování
životního prostředí. V současné
době je také připravován návrh
rámcového zákona o životním prostředí.
Opatření navrhovaná v bodech 1. a 2. směrů
řešeni situace ve stavu životního prostředí
v pánevní oblasti odpovídají úkolům,
které uložila vláda ČSSR řešit
v Severočeském kraji postupně od roku 1990.
Požadavek neprodleného zahájení snižování
emisí z velkých energetických zdrojů
považuje vláda za zcela oprávněný
a jako takový jej všemi prostředky podpoří.
První krok v tomto smyslu byl učiněn rozhodnutím
ministra paliv a energetiky ze dne 13. 2. 1990 o snížení
plánu výroby elektrické energie na zdrojích
FMPE v roce 1990 o 1 TWh. Toto opatření se promítne
především do výroby elektrické
energie v severočeských uhelných elektrárnách
a bude znamenat mimo jiné snížení emisí
oxidu siřičitého o 25 až 30 000 tun
(podle obsahu síry ve spalovaném uhlí) za
rok 1990.
Připravovaný časový harmonogram realizace
odsiřovacích zařízení, který
projedná vláda v I. pololetí 1990, předpokládá
v nejbližších letech v severozápadních
Čechách odsíření 2 bloků
v elektrárně Tisová, 2 bloků v elektrárně
Počerady, 1 bloku v elektrárně Prunéřov,
tlakové plynárny Vřesová a teplárny
CHEZA Litvínov. Odsíření dalších
bloků velkoelektráren, např. elektrárny
Ledvice, by mělo být uváděno do provozu
po roce 1995. V současné době FMPE ve spolupráci
se Severočeským KNV prověřuje možnost
dalšího rozšíření plynofikace
jednotlivých oblastí kraje, včetně
okresu Teplice.
Ke snížení kritických imisních
situací schválila vláda ČSSR na návrh
FMPE usnesením č. 76 z 8. 2. 1990 uplatnění
tzv. ekologického regulačního stupně.
Toto usnesení se v současné době rozpracovává
do prováděcí směrnice. Mimoto je od
15. 12. 1989 pro Severočeskou pánevní oblast
uplatňován novelizovaný Prognózní
a signální systém znečištění
ovzduší s následnou regulací největších
zdrojů emisí škodlivin, který umožňuje
operativnější reakci energetiky na vývoj
stavu ovzduší.
Ministerstvo životního prostředí ČR
ve spolupráci s Koordinačním centrem OF pánevních
okresů Severočeského kraje a národními
výbory připravuje pro vládu ČR program
ozdravění životního prostředí
Severočeského kraje na léta 1991 až
2000, který bude obsahovat investiční i neinvestiční
opatření k ochraně životního
prostředí.