akad. A. Delonga - předsedy SK VTIR na interpelaci skupiny
poslanců FS ze dne 23. dubna 1990 /tisk 408/
Příloha 1 |
Vodní doprava je nesporně ekologicky nejpříznivějším
druhem dopravy. Ekologická výhodnost budovaných
vodních cest je však determinována danými
přírodními, zejména geomorfologickými
podmínkami. V porovnání s např. již
vybudovaným průplavem Rýn - Mohan - Dunaj
je navrhovaný průplav Dunaj - Odra - Labe lokalizován
do geografických podmínek nesrovnatelně méně
příhodných (zhruba 2,5 krát větší
převýšení).
Vybudováni průplavu D - O - L v zatím uvažované
trase a rozsahu by narušilo resp. zcela zničilo řadu
významných chráněných území
- např. Podyjí a připravovaný československo-rakouský
národní park Podyjí s mimořádně
cennými porosty původních lužních
lesů a záplavových lučních
ekosystémů, zbývající nivní
louky v Pomoraví, nově vyhlašované CHKO
Litovelské Pomoraví a Poodří.
Téměř celá oblast navrhované
trasy průplavu zahrnuje segmenty systému ekologické
stability regionálního a nadregionálního
významu.
V oblasti Pomoraví by výstavbou průplavu
mohly být potenciálně ohroženy zdroje
pitné vody pro zásobování zhruba 3/4
miliónu obyvatel.
S ohledem na to, že trasa průplavu D - O - L by zákonitě
vedla převážně říčními
nivami s nejúrodnějšími zemědělskými
a lesními půdami, by i jejich zábor případně
narušení, byla mimořádně závažná.
Ekologické hodnocení možných důsledků
výstavby a provozu průplavu D - O - L značně
komplikuje skutečnost, že na části dotčených
území, zejména v bývalém hraničním
pásmu nebyl dosud prováděn ani základní
ekologický průzkum.
Přes všechny tyto výhrady nelze ovšem
výstavbu vodního díla tohoto charakteru z
ekologických hledisek prostě odmítnout. Historické
zkušenosti z celého světa, avšak zejména
z našeho území, jednoznačně dokazují,
že vodní díla respektující dané
přírodní podmínky a zachovávající
lidské měřítko, mohla být vysoce
pozitivním krajinotvorným prvkem, účinně
dotvářejícím druhotnou ekologickou
rovnováhu krajiny a zlepšujícím její
obytné a estetické kvality.
Naopak díla, jejichž tvůrci podlehli gigantománii
a pokušení zanechat po sobě pomníky,
jaké známe např. z dob stalinské výstavby,
jsou těžkými zásahy do naši krajiny.
Je otázkou, do jaké z těchto kategorií
bude možno zařadit uvažovaný průplav
D - O - L. V každém případě musí
být celý tento záměr podroben náročné
ekologické expertize a spolu s expertizou ekonomickou a
technickou předložen široké veřejnosti
k posouzení. Velice podporujeme požadavek poslanců
SL a SN, aby o realizaci investičních záměrů
takového stupně závažnosti, jako je
tento, rozhodovalo po jejich projednání ve vládě
ČSFR přímo Federální shromáždění.
Předpokladem pro další jednání
je předložení projektu průplavu D -
O - L akciovou společností Ekotrans Moravia. Tento
projekt by měl být posuzován komisí,
složenou především z pracovníků
FMD, SPK, SK VTRI, MŽP ČR a SKŽP a jimi pověřených
dalších expertů, a to v úzké
spolupráci se zástupci vlády Rakouské
republiky, případně se zástupci dalších
evropských států zainteresovaných
na daném problému, zejména SRN.
Je nezbytné komplexně posoudit především
účinnost projektovaného průplavu v
porovnání s jinými variantami dopravních
cest a v případě jednoznačně
pozitivního výsledku lze hledat takové způsoby
rozpracování a realizace projektu, které
umožní minimalizovat negativní ekologické
důsledky této stavby. Pokud by se však prokázalo,
že ekologické škody jakékoliv varianty
návrhu průplavu přesahují únosné
meze, je třeba nepřipustit realizaci projektu, ani
jeho části.