FEDERÁLNÍ SHROMÁŽDĚNÍ ČESKÉ A SLOVENSKÉ FEDERATIVNÍ REPUBLIKY 1990

V. volební období

440

Odpověď

akad. A. Delonga - předsedy SK VTIR na interpelaci skupiny poslanců FS ze dne 23. dubna 1990 /tisk 408/

Příloha 1


Stanovisko

Státní komise pro vědeckotechnický a investiční rozvoj

k interpelaci poslanců Sněmovny lidu a Sněmovny národů ve věci průplavu Dunaj - Odra - Labe (D - O - L) z hlediska životního prostředí

Vodní doprava je nesporně ekologicky nejpříznivějším druhem dopravy. Ekologická výhodnost budovaných vodních cest je však determinována danými přírodními, zejména geomorfologickými podmínkami. V porovnání s např. již vybudovaným průplavem Rýn - Mohan - Dunaj je navrhovaný průplav Dunaj - Odra - Labe lokalizován do geografických podmínek nesrovnatelně méně příhodných (zhruba 2,5 krát větší převýšení).

Vybudováni průplavu D - O - L v zatím uvažované trase a rozsahu by narušilo resp. zcela zničilo řadu významných chráněných území - např. Podyjí a připravovaný československo-rakouský národní park Podyjí s mimořádně cennými porosty původních lužních lesů a záplavových lučních ekosystémů, zbývající nivní louky v Pomoraví, nově vyhlašované CHKO Litovelské Pomoraví a Poodří.

Téměř celá oblast navrhované trasy průplavu zahrnuje segmenty systému ekologické stability regionálního a nadregionálního významu.

V oblasti Pomoraví by výstavbou průplavu mohly být potenciálně ohroženy zdroje pitné vody pro zásobování zhruba 3/4 miliónu obyvatel.

S ohledem na to, že trasa průplavu D - O - L by zákonitě vedla převážně říčními nivami s nejúrodnějšími zemědělskými a lesními půdami, by i jejich zábor případně narušení, byla mimořádně závažná.

Ekologické hodnocení možných důsledků výstavby a provozu průplavu D - O - L značně komplikuje skutečnost, že na části dotčených území, zejména v bývalém hraničním pásmu nebyl dosud prováděn ani základní ekologický průzkum.

Přes všechny tyto výhrady nelze ovšem výstavbu vodního díla tohoto charakteru z ekologických hledisek prostě odmítnout. Historické zkušenosti z celého světa, avšak zejména z našeho území, jednoznačně dokazují, že vodní díla respektující dané přírodní podmínky a zachovávající lidské měřítko, mohla být vysoce pozitivním krajinotvorným prvkem, účinně dotvářejícím druhotnou ekologickou rovnováhu krajiny a zlepšujícím její obytné a estetické kvality.

Naopak díla, jejichž tvůrci podlehli gigantománii a pokušení zanechat po sobě pomníky, jaké známe např. z dob stalinské výstavby, jsou těžkými zásahy do naši krajiny.

Je otázkou, do jaké z těchto kategorií bude možno zařadit uvažovaný průplav D - O - L. V každém případě musí být celý tento záměr podroben náročné ekologické expertize a spolu s expertizou ekonomickou a technickou předložen široké veřejnosti k posouzení. Velice podporujeme požadavek poslanců SL a SN, aby o realizaci investičních záměrů takového stupně závažnosti, jako je tento, rozhodovalo po jejich projednání ve vládě ČSFR přímo Federální shromáždění.

Předpokladem pro další jednání je předložení projektu průplavu D - O - L akciovou společností Ekotrans Moravia. Tento projekt by měl být posuzován komisí, složenou především z pracovníků FMD, SPK, SK VTRI, MŽP ČR a SKŽP a jimi pověřených dalších expertů, a to v úzké spolupráci se zástupci vlády Rakouské republiky, případně se zástupci dalších evropských států zainteresovaných na daném problému, zejména SRN.

Je nezbytné komplexně posoudit především účinnost projektovaného průplavu v porovnání s jinými variantami dopravních cest a v případě jednoznačně pozitivního výsledku lze hledat takové způsoby rozpracování a realizace projektu, které umožní minimalizovat negativní ekologické důsledky této stavby. Pokud by se však prokázalo, že ekologické škody jakékoliv varianty návrhu průplavu přesahují únosné meze, je třeba nepřipustit realizaci projektu, ani jeho části.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP