I. Úvod
Po pěti měsících od svého vzniku
předkládá komise pro dohled na vyšetřeni
události ze 17. listopadu 1989 v Praze na Národní
třídě svoji závěrečnou
zprávu. I když se jedná a relativně
krátké období, došlo v jeho průběhu
k takovým výrazným politickým a společenským
změnám, že nutně ovlivnily podmínky
a tím i charakter práce komise. Proto v této
úvodní části se pokusíme na
tyto okolnosti poukázat.
Samotný postup při vzniku komise charakterizuje
tehdejší situaci. Přesto, že šlo
o požadavek studentů, nebylo s nimi (s koordinačním
stávkovým výborem) složení komise
konzultováno a nebyli do ní zařazeni zástupci
Občanského fóra. Vlastní ustanovení
komise bylo předmětem složitého jednání
a trvalo relativně dlouho, než si komise získala
určitou důvěru veřejnosti. Sestava
komise a její struktura byla tak rozmanitá, že
mohla negativně ovlivnit její celkovou akceschopnost.
Proto byl zvolen takový styl práce komise a způsob
jejího řízení,.který přispěl
k eliminování uvedených nedostatků
při jejím sestavení. Všechny závěry
komise přijímala jen formou dohody (konsensu) svých
členů. Je třeba zdůraznit, že
jde o laickou komisi, jejíž náplň práce
byla vymezena jen názvem. Musela si pro svou práci
vytvořit status, stanovit základní cíle,
dohodnout způsob informování veřejnosti,
vytvořit a realizovat vlastní systém získávání
informací.
Politická situace společnosti, zejména v
prvním měsíci práce komise (prosinec
1989) se vyznačovala zásadními politickými
institucionálními a personálními změnami
vyplývajícími z toho, že mocenský
monopol KSČ byl nahrazen seskupením rozhodujících
politických sil (kulatý stůl). To se přirozeně
projevilo v hluboké nedůvěře i v představitele,
kteří v té době ještě
stáli v čele orgánů činných
v trestním řízení, prokuratury, soudu
i ministerstev vnitra. Komise reagovala na tento stav tím,
že převzala iniciativu v získávání
informací, ale i předkládáním
návrhů, doporučení a podnětů
pro uvedené orgány. Tento postup komise umožnil
od prvních dnů její práce doporučovat
směry vyšetřování a urychlovat
jeho průběh. Po změnách na vedoucích
místech těchto orgánů, které
se uskutečnily hlavně v první polovině
ledna, komise upravila svůj způsob práce
s cílem orientovat se převážně
na dohled na vyšetřování. Tento záměr,
který schválily obě sněmovny Federálního
shromáždění a který logicky reagoval
na probíhající společensko-politické
procesy, se postupně ukázal jako předčasný.
V některých státně mocenských
orgánech působily a působí staré
struktury, i když pod novým vedením. Někteří
pracovníci těchto orgánů, zejména
ministerstev vnitra, neměli zájem spolupracovat
s komisí a vyvíjet iniciativu na odhalení
příprav, organizace, vlastního výkonu
zásahu i hodnocení jeho důsledků.
Na tento stav komise reagovala návrhem, aby Federální
shromáždění pověřilo dva
její členy (studenty) přímým
kontaktem s pracovníky federálního ministerstva
vnitra v komisí předem určených směrech
schválených usnesením Federálního
shromáždění, které měly
přispět k objasňování souvislostí,
které se váží na činnost složek
StB. Tento krok bezesporu posunul vyšetřování
kupředu, nepřinesl však zatím očekávaný
výsledek. Orgánům vojenské prokuratury,
i když tato složka, jak vyplývá z následujícího,
pracovala nejaktivněji a nejorganizovaněji, se zatím
nepovedlo objasnit mnohé souvislosti spojené s přípravou
událostí 17. 11. 1989, týkající
se zejména činnosti příslušníků
StB, které i nadále zůstávají
předmětem vyšetřování.
Ani současná situace na federálním
ministerstvu vnitra nevytváří optimální
podmínky pro zintenzivnění a zefektivnění
celého procesu vyšetřování a
spolupráce jednotlivých složek je víceméně
formální, případně poznačená
nejistotou nově přijatých náčelníků
jednotlivých útvarů.
Komise proto uvítala změnu, k níž došlo
počátkem dubna 1990, kdy z podnětu vojenské
součásti Generální prokuratury byl
vytvořen koordinační tým, složený
z pracovníků FMV, GP ČSFR a GP ČR.
II. Režim práce komise
Právní řád ČSFR neobsahuje
institut vyšetřovací parlamentní komise,
tak jak tomu je u parlamentů některých jiných
států, i když komisi velká část
veřejnosti za takovou považuje. Komise neměla
zákonem stanovená oprávnění
provádět vyšetřování a
používat sankční prostředky s
vyšetřováním související,
nebyla pro to vybavena pravomocemi ani kompetencemi. Předvolávání
jednotlivých, převážně bývalých
funkcionářů strany a státu, důstojníků
SNB, případně jiných účastníků
nebo svědků zásahu sloužilo komisi pouze
k získávání informací pro její
potřeby. Po vyhodnocení těchto informací
bylo možné iniciovat přijetí některých
personálních a legislativních změn,
případně doporučit orgánům
prokuratury další směry vyšetřování.
Z těchto pozic, při respektování uvedených
podmínek a možností, předkládáme
dosavadní výsledky práce komise, jejíž
základním cílem vždy bylo najít
pravdu o přípravě, průběhu,
cílech a vinících zákroku dne 17.
11. 1989.
Složení komise v průběhu její
práce doznalo několika změn. Při zřízení
komise dne 29.11.1989 usnesením Federálního
shromáždění č. 105 bylo její
složení následující: poslanci
Sněmovny lidu V. Štix, J. Ládr, I. Kůsová,
A. Džupina, V. Bartošková, L. Fanta, za Sněmovnu
národů poslanec J. Stank, Českou národní
radu reprezentovali A. Kocurová, F. Hofman, za studenty
V. Bartuška, R. Kříž, J. Bubeník
a J. Solil.
Na svém prvním jednání dne 30.11.1989
komise zvolila za svého předsedu ing. J. Stanka,
za tiskového mluvčího JUDr. L. Fantu a dále
rozhodla, že ve smyslu jednacího řádu
Federálního shromáždění
budou do komise permanentně zváni jako experti JUDr.
D. Motejl a JUDr. J. Danisz za Občanské fórum.
Tito dva posledně uvedení byli na návrh komise
dne 12. 12. 1989 usnesením FS č. 110 jmenováni
stálými členy. Poslední změna
ve složení komise byla zapříčiněna
skutečností, že dr. O. Motejl byl v lednu 1990
jmenován předsedou Nejvyššího soudu
ČSSR a požádal o uvolnění z komise;
jako permanentně přizvaný expert v oblasti
trestního práv pracuje v komisi od jeho odchodu
JUDr. M. Hulík.
Od svého ustavení dne 29. 11. 1989 se komise sešla
celkem 37 krát, z toho 11 krát se sešla redakční
skupina, která především připravovala
zprávy o činnosti komise pro sněmovny Federálního
shromáždění, zprávy pro sdělovací
prostředky, podílela se na formacích dopisů,
stanovisek, návrhů a doporučení představitelům
ústředních orgánů, osobám
vystupujícím před komisí apod. Před
komisi od jejího ustavení předstoupilo celkem
91 osob, z toho některé opakovaně.
Komise v průběhu své činnosti vedla
korespondencí s bývalými i nynějšími
státními a politickými představiteli.
Obdržela od nich 42 dopisů, odeslala na různá
oficiální místa 27 dopisů. Z důležitějších
bychom rádi připomněli korespondenci s ministrem
vnitra (například dopis komise z 5. 12. 1989, který
obsahoval návrh na pozastavení výkonu vyšším
důstojníkům SNB, dopis z 4. 1. 1990, týkající
se žádosti o odtajnění dokumentů
majících vztah k 17. 11. 1989 s kritikou vystoupení
náčelníka inspekce FMV před komisí,
dopis z 13. 3. 1990 s návrhem, aby byly se všemi příslušníky
ministerstva vnitra, kteří se zúčastnili
zásahu dne 17. 11. 1989 v Praze, provedeny pohovory, resp.
prověrky s cílem zjistit jejich skutečný
vztah k zásahu a jejich úlohu v něm a další).
Komise rovněž písemně vyjádřila
svá stanoviska k dopisům M. Jakeše a k vyjádření
M. Štěpána, vedla jednání se
šéfredaktorem Mladé fronty ohledně způsobu
získání zveřejněné fotografie
M. Štěpána.
Komisi za dobu jejího působení došlo
celkem 29 různých oficiálních zpráv,
protokolů, zápisů zjednání,
tabulek a podobně.
Mimo to komise obdržela stovky dopisů, oznámení
a sdělení od občanů. Před komisí
vystoupilo z vysokých bývalých i současných
činitelů 10 funkcionářů KSČ,
15 představitelů ministerstva vnitra a 17 ostatních
politických a státních představitelů.
Rovněž vypovídalo 33 svědků bezprostředně
zúčastněných při zásahu
na Národní třídě 17. 11. 1989.
Kromě již zmíněných pracovních
zasedání komise předstoupila před
naše i zahraniční novináře, její
pověření členové provedli přibližně
70 pohovorů a obhlídek. Z tohoto krátkého
zjištění si lze učinit určitou
představu o náročnosti práce komise
jako celku i jejích jednotlivých členů.
Z jednání komise byl pořizován obsahový
stenogram, který má k dnešnímu dni 1519
stran.
Veškerá dokumentace komise bude uložena v archivu
Federálního shromáždění
a bude se řídit předpisy platnými
pro utajované skutečnosti. Přístup
k uvedeným materiálům a práce s nimi
je možná pouze po předchozím písemném
souhlasu předsedy Federálního shromáždění.
Důvodem pro toto opatření je jednak skutečnost,
že dosud nebylo vyšetřování události
ze 17. 11. 1989 v plném rozsahu ukončeno, jednak
dokumentace obsahuje některé dokumenty, které
zatím nebyly odtajněny.
Jako průběžný výsledek práce
komise byly sněmovnám FS předkládány
jednotlivé zprávy o činnosti (do dnešního
dne pět, tato zpráva je šestá). Zprávy
odrážely stupeň poznání komise
v jednotlivých etapách její práce;
tyto etapy jsou charakterizovány dále v textu.
Po dobu práce komise přijaly sněmovny FS
2 usnesení.
První usnesení FS č. 110 z 12. 12. 1989 bylo
mimořádně důležité z hlediska
kvalifikace zákroku pořádkových sil
dne 17. listopadu 1989 v Praze; označilo jej za nezákonný,
brutální a v určitých případech
ohrožujících život. Usnesením dále
byla schválena zpráva o dosavadní činnosti
komise, do komise byli kooptováni dva noví členové
dr. Motejl a dr. Danisz.
Součástí usnesení byly i některé
zásadní legislativní návrhy. Federální
shromáždění především
požadovalo, aby vláda ČSSR připravila
soubor zákonů upravujících práva
občanů a vylučujících zneužití
mocenských prostředků k potlačení
výkonu občanských práv a svobod zaručených
ústavou. Jednalo se zejména o přijetí
zákonů o právu shromažďovacím,
spolčovacím, petičním a o vypracování
návrhu nového zákona o Sboru národní
bezpečnosti. Dále Federální shromáždění
pověřilo ústavně právní
výbory, aby vypracovaly návrh na zrušení
zákona č. 126/1968 Sb., o některých
přechodných opatřeních k upevnění
veřejného pořádku, zákonného
opatření předsednictva Federálního
shromáždění č. 10/1989 Sb., k
ochraně veřejného pořádku a
předložily je k projednání schůzím
sněmoven FS.
Druhé usnesení Federálního shromáždění
č. 128 z 23. 1. 1990 konstatovalo, že legislativní
požadavky, stanovené usnesením č. 110
jsou splněny pouze částečně,
konkrétně byly na návrh ústavně
právních výborů zrušeny zákon
č. 126/1968 Sb. a zákonné opatření
předsednictva FS č. 10/1989. Usnesením byly
výbory ústavně právní pověřeny
dohledem na přípravu zákonů zaručujících
výkon občanských práv a svobod.
Legislativní požadavky navržené komisí
byly většinou akceptovány k dnešnímu
dni (tj. 2. 5. 1990), byly schváleny zákony petiční,
shromažďovací, o sdružování
občanů. Nebyl však dosud splněn požadavek
na zásadní novelizaci zákona č. 40/1974
Sb., o SNB včetně prováděcích
předpisů.
Usnesením FS č. 128 byli pověřeni
dva členové komise (R. Kříž a
V. Bartuška) dalším získáváním
informací ve stanovených oblastech mezi jednotlivými
zasedáními komise. Sněmovny Federálního
shromáždění vzaly rovněž
na vědomí, že komise ukončila I. etapu
své činnosti spočívající
v permanentním zasedání, spojeném
s předvoláváním a vyhodnocováním
výpovědí jednotlivých osob.
Dosavadní práci komise lze rozčlenit do tří
etap. V první fázi, tj. od 29. 11. 1989 do přibližně
10. ledna 1990 komise svou prakticky permanentní činností
nalézala různé souvislosti vedoucí
k vlastnímu zásahu na Národní třídě.
Aktivně působila při rekonstrukci některých
ústředních orgánů federace
i České republiky (vnitro, GP, Nejvyšší
soud). Svými doporučeními a závěry
nepochybně urychlovala průběh samotného
vyšetřování. A konečně
již v první fázi své práce komise
formulovala některé závěry, které
se dnes ukazují být hlavními směry,
kterými bezpochyby lze dojít k plnému pochopení
toho, čím měl být a čím
se skutečně stal 17. listopad 1989.
O druhé fázi činnosti komise lze hovořit
zhruba od 10. ledna 1990. V tomto období, kdy podle názoru
komise odpadly hlavní důvody, pro které veřejnost
neměla důvěru ke státním orgánům,
komise přešla k funkci, která jí byla
Federálním shromážděním
svěřena, totiž funkci dohledu nad vyšetřováním.
Proto i frekvence její schůzové činnosti
doznala změn, od prakticky permanentního zasedání
k zasedáním přibližně 2x měsíčně.
V té době byla ustanovena zvláštní
pracovní skupina, sestávající ze dvou
studentů - členů komise, která na
základě pověření komise zjišťovala
a skutečně zjistila řadu velice závažných
skutečností. Získala pro komisi informace
o působení státní bezpečnosti,
které významnou měrou ovlivnily další
vyšetřování a vedly k určitým
změnám v práci komise. Jako potřebné
se ukázalo částečně se vrátit
k metodě přizývání kompetentních
funkcionářů před komisi a těmito
informacemi dále přispívat k objasňování
a urychlování vyšetřování.
V této etapě, kterou je možno nazvat třetí
fází, se komise soustředila především
na oblast Státní bezpečnosti a její
činnosti v pozadí událostí 17. 11.
1989 v Praze.
III. Všeobecná politická situace
Jedním ze základních cílů,
které si komise vytýčila, bylo charakterizovat
celkové politické klima a podmínky, které
umožnily nepřiměřený zásah
příslušníků bezpečnosti
vůči demonstrantům 17. 11. 1989. Předchozí
zprávy obecně charakterizovaly základní
politické příčiny, které ovlivnily
vývoj těchto událostí tak, že
se neustále zvětšovala propast mezi politikou
KSČ a potřebami společnosti. Rozpor mezi
slovy a činy, zaostávání politických
reforem, brždění postupu demokratizace společnosti,
nepřiměřené reagování
na demokratizační procesy v okolních státech,
neochota přehodnotit události v letech 1968 - 1989,
podceňování významu neformálních
struktur (tehdy označované jako nelegální).
To všechno bezesporu vyvolávalo ve společnosti
napětí, které se projevovalo otevřenou
nespokojeností zvláště mladých
lidí, studentů a umělců. Chyběla
ochota a schopnost k otevřenému dialogu, politické
prostředky byly nahrazovány mocenským potlačováním
těchto projevů nespokojenosti, které, hlavně
v roce 1989 stále více zastávaly charakter
zastrašování než obnovování
veřejného pořádku. Protože šlo
o vážné politické důsledky v
systému koncentrace moci, příprava opatření
tohoto druhu byla iniciovaná a schvalovaná vysoce
postavenými politickými funkcionáři
KSČ.
Postupem času komise získávala stále
více informací. Připouštějí
možnost, že kromě bývalých disidentských
kruhů měly zájem na změně politického
vedení i skupiny uvnitř KSČ, které
byly nespokojeny s postupem reforem, ale také část
složek ministerstva vnitra a mocenského aparátu
vůbec. Je nepochybné, že tehdejší
politika KSČ nekorespondovala s celkovým uvolněním
politického vývoje mezi Východem a Západem,
s demokratizačními tendencemi probíhajícími
v Sovětském svazu, s principy plurality, demokracie
a svobody uplatňovanými ve vyspělých
státech západního světa. Proto komise
již v prosinci minulého roku dala orgánům
prokuratury určité podněty vedoucí
k tomu, že zásah na Národní třídě
byl předem plánovaný a tedy nevznikl náhodou
a že kromě oficiálního vedení
zásahu mohlo fungovat ještě jedno, zatím
ještě přesně neurčené
druhé velení. K ověření tohoto
podezření bylo třeba prozkoumat především
činnost ve složkách státní bezpečnosti
při přípravě, organizování
a vlastním výkonu zásahu 17. 11. 1989. Po
mnoha podnětech a urgencích a získávání
informace členy komise, za účinné
spolupráce s Nezávislou vyšetřovací
komisí, se nakonec podařilo vojenské složce
prokuratury odhalit činnost poručíka StB
Zifčáka a tak alespoň byť i částečně
potvrdit oprávněné domněnky komise.
Poté, co por. Zifčák dne 29. 3. 1990 před
orgány vojenské prokuratury podstatně změnil
svoji výpověď ohledně své činnosti
dne 17. 11. 1989, bylo postupně vzneseno obvinění
třem důstojníkům StB, kteří
byli vzati do vazby. V současné době je intenzívně
prováděno vyšetřování
jejich trestné činnosti, kterým je prověřováno,
zda ze strany těchto složek StB šlo o organizovanou
akci, jejíž cílem mělo být svržení
tehdejšího politického vedení, případně
které politické síly a jakými formami
a prostředky ovlivňovaly jejich činnost.
Z předchozích bezprostředních kontaktů
vedoucích představitelů FMV s nejvyššími
představiteli je zřejmé, že složky
Výhoru státní bezpečnosti SSSR (KGB)
byly informovány o zásahu na Národní
třídě.
Komise proto považuje za nezbytné, aby orgány
prokuratury pokračovaly ve vyšetřování
příslušníků státní
bezpečnosti, které ty umožnilo objasnit také
politické pozadí přípravy zásahu
na Národní třídě. V této
souvislosti stále není jasný vznik dezinformace
o smrti Martina Šmída, úloha Drahomíry
Dražské a ostatních účastníků,
kteří tuto dezinformaci záměrně
s velkou intenzitou rozšiřovali. Analýza jednotlivých
faktorů, hlavně mezinárodních, které
bezesporu ovlivňovaly celkovou politickou situaci před
17. listopadem 1989, přesahuje rámec možností
a kompetence komise a všechny její kroky v tomto směru
mají charakter spíš podnětů,
doporučení, případně syntetických
úvah než konkrétních důkazů,
které by mohla prokuratura přímo použít.
IV. Humanitární aspekty a dopady zásahu
Na základě veškerých zjištěných
faktů a po konzultaci s vojenskou složkou GP ČSFR
i s nezávislou vyšetřovací komisí
zdravotníků komise předkládá
konečný stav k tomuto dni.
Komise z výsledků předložených
vojenskou složkou GP ČSFR konstatuje, že svědeckých
výpovědí poškozených, znaleckých
posudků a lékařských zpráv
je evidováno celkem 561 poškozených v souvislosti
se zásahem na Národní třídě.
Z tohoto počtu utrpělo 7 poškozených
těžkou újmu na zdraví ve smyslu trestního
zákona, přičemž tyto újmy spočívaly
ve zhmoždění plic, zhmoždění
mozku, poškození ledvin, zlomeniny obličejových
kostí. 54 poškozených utrpělo ublížení
na zdraví ve smyslu trestního zákona, tj.
zranění, které si vyžádalo dobu
léčení delší než 7 dnů.
U zbývajícího počtu poškozených
se jednalo o méně závažná poranění,
která si nevyžádala dobu léčení
přesahující 7 dnů.
Z poznatků získaných nezávislou vyšetřovací
komisí zdravotníků OF, vyplývá,
že v lékařské evidenci je celkem 593
zraněných, kteří se přihlásili
k ošetření. Za prvé tři dny po
události na Národní třídě
bylo ošetřovno 95 občanů, do konce měsíce
listopadu pak 162. Řada občanů ve strachu
před postihem vyhledala ošetření v mimopražských
nemocnicích nebo udávala jiné důvody
zranění. Registrovaný počet postižených
rapidně vzrostl především v měsíci
lednu na základě společné výzvy
komise a MZSV ČSR. Komise si je vědoma určitých
rozdílů v hlášení počtu
zraněných při zásahu 17. 11. 1989
a za celé uplynulé období.
Toto bylo ovlivněno zejména jistou neseriózností
některých občanů, kteří
udávali ne zcela objektivní informace o době
a okolnostech vzniku svých zranění, jakož
i snahou nezávislé vyšetřovací
komise zdravotníků OF o úplné zjištění
počtu všech zraněných osob. Tento výčet
však vycházel především z výpovědí
občanů, ověřených zejména
vzájemnými evidencemi vojenské složky
GP a nezávislé vyšetřovací komise
zdravotníků OF.
Též se přešetřovala případná
neobjektivita přihlášených občanů,
nelze však ani z konečného čísla
tj. 593 poškozených vyloučit možnost určitých
nesprávných údajů.
Nejmladšímu z postižených je 13 let, nejstaršímu
83 let. Celkem je evidována 43 nezletilých poraněných,
12 osob ve věku 61 - 83 let. Již z tohoto neúplného
výčtu je patrno, že ze skupiny postižených
tvoří studenti zhruba polovinu. Tento fakt potvrzují
i další úplné seznamy postižených,
jejichž výčet komise podala ve své 2.
zprávě.
Celkem bylo provedeno 35 hospitalizací, tj. 778 dnů
pracovní neschopnosti, přičemž přibližně
10 postižených občanů je i nadále
v pracovní neschopnosti. Nutno ovšem dodat, že
celkový časový údaj hospitalizací
je značně zkreslen faktem, že většina
postižených se nechala objektivně vyšetřit
a případně hospitalizovat až koncem
listopadu či začátkem prosince 1989. U 180
případů lékaři nevylučuji
pozdní následky.
Dle poznatků nezávislé vyšetřovací
komise zdravotníků OF bylo údery na hlavu
a krk zasaženo na Národní třídě
17. 11. 1989 234 osob. Údery na záda a břicho
se z hlediska jejich četnosti neuváděly,
ve všech těchto případech byl tedy příslušníky
zásahových jednotek porušen zákon o
SNB.
Již zmíněné rozdíly v počtech
zraných osob při zásahu dne 17. 11. 1989
mezi vojenskou prokuraturou a nezávislou vyšetřovací
komisí zdravotníků OF, nutno spatřovat
především v způsobu a možnostech
ověřování objektivnosti údajů
uváděných poškozenými. Nemalou
roli zde sehrála i skutečnost, že řada
poznatků zpracovaných nezávislou komisí
zdravotníků OF vycházela z prvotních
lékařských zpráv, které byly
u jednotlivých osob postupně upřesněny
vojenskou prokuraturou.
Komise konstatuje, že doposud jí nejsou známy
žádné informace o pohřešovaných,
které by mohly souviset s eventuelním úmrtím
při zásahu 17. 11. 1989.
V. Činnost Generální prokuratury České
republiky
Generální prokuratura České republiky
začala objasňovat okolnosti související
se zákrokem pořádkových sil na Národní
třídě dne 17. listopadu 1989 krátce
po této události, a to i na základě
stížností a oznámení poškozených
a jiných občanů. Tyto stížnosti
byly po prověření shledány důvodnými.
V rámci prověřování byla vyslechnuta
řada poškozených, opatřena zdravotní
dokumentace a videozáznamy ze zákroku bezpečnostních
sil na Národní třídě. Vzhledem
k tomu, že z výsledků prověření
vyplývala podezření ze spáchání
trestných činů osobami podléhajícími
vojenské soudní pravomoci, byly materiály
postoupeny vojenské složce prokuratury. Na základě
postoupených materiálů zahájila vojenská
složka prokuratury trestní stíháni velitele
MBA a dalších pracovníků SNB. V průběhu
tohoto vyšetřování vyšly najevo
skutečnosti a okolnosti, které nasvědčovaly
spáchání trestného činu M.
Štěpánem.
Proto 20. prosince 1989 Generální prokuratura České
republiky obdržela podkladové materiály od
GP ČSFR - vojenské součásti ve věci
ing. Miroslava Štěpána, bývalého
vedoucího tajemníka MV KSČ v Praze; v souvislosti
s případem 17. 11. 1989. 21. 12. 1989 bylo zahájeno
trestní stíhání a vzneseno obvinění
proti M. Štěpánovi pro skutek související
se 17. listopadem 1989. Dne 4. 1. 1990 bylo rozšířeno
stíhání proti M. Štěpánovi
pro další dva skutky. M. Štěpán
byl vzat do vazby 23. 12. 1989. Vazební lhůta byla
postupně prodlužována, naposledy do 23. 5.
1990.
M. Štěpán je stíhán pro tyto
tři skutky:
1. Převzal neoprávněně velení
MBA dne 28. 10. 1988 a velícímu důstojníkovi
akce gen. Cardovi dal pokyn jako předseda Rady obrany města
k zásahu proti demonstrantům slzotvornými
granáty a vodními děly.
(Obviněný Štěpán jako předseda
Rady obrany města neoprávněně zasáhl
a překročil svoji pravomoc, neboť pravomoc
Rady obrany města a členů této rady
se vztahuje výlučně na opatření
v rámci plnění úkolů obrany
státu. Nebyl proto kompetenční rozhodovat
o zásazích proti demonstrujícím občanům).
2. Druhý skutek se stal dne 15. ledna 1989. M. Štěpán
je stíhán za to, že navedl velitele MBA gen.
Cardu, aby použil nezákonného opatření
proti demonstrantům, a to jejich vyvážením
autobusy do vzdálenosti asi 30 - 50 km za Prahu.
(Vyvážení osob do terénu nepatří
mezi tzv. mírnější prostředky
podle zákona o SNB).
3. 17. listopadu 1989 požádal 1. náměstka
federálního ministra vnitra gen. Lorence a 1. zástupce
náčelníka SNB hl. m. Prahy a Středočeského
kraje plk. Bytčánka, aby proti demonstrantům
zakročili všemi dostupnými prostředky,
ačkoliv bylo předem rozhodnuto, že se proti
nim zakročovat nebude.
(K zákroku proti demonstrantům sice došlo,
nikoliv však na pokyn M. Štěpána, jak
vyplývá z provedených důkazů).
Třetí skutek byl vyloučen ze společného
řízení, aby mohla být objasněna
předpokládaná činnost dalších
civilních osob, které mohly mít účast
na přípravě, organizování a
řízení zásahu bezpečnostních
sil na Národní třídě. Dalším
důvodem vyloučení bylo i zkrácení
vazebního řízení ohledně prvních
dvou skutků.
Vyšetřování M. Štěpána
je skončeno ohledně prvních dvou uvedených
skutků (skutek pod bodem 1., 2.). Obviněný
a jeho obhájce se od 11. dubna seznamují s výsledky
vyšetřování. V současné
době je důvod vazby dán obavou, že by
se obviněný na svobodě mohl vyhýbat
trestnímu stíhání, zejména
s ohledem na zákonnou trestní sazbu, která
je v rozpěti od 3 - 10 let trestu odnětí
svobody. Vazbu podle § 67 písm. a) tr. ř. lze
nahradit písemným slibem obviněného,
že se na vyzvání dostaví k soudu, prokurátorovi
nebo vyšetřovateli a že každou změnu
svého pobytu ohlásí. Tento slib může
být přijat jen za podmínky, že takový
slib lze považovat za dostatečný vzhledem k
osobě obviněného a povaze vyšetřovaného
případu.
V průběhu vyšetřování
bylo vyslechnuto značné množství svědků,
zejména z řad příslušníků
SNB a politických pracovníků KSČ,
kteří až na výjimky neuvedli žádné
podstatné okolnosti, týkající se věci.
Vyšetřování bylo proto velmi obtížné
především i z hlediska opatřování
a následně i hodnocení shromážděných
důkazů. Nepodařilo se zatím zjistit
trestní odpovědnost dalších civilních
osob na událostech 17. listopadu 1989 i na dalších
skutcích, pro které je obviněný Štěpán
stíhán. Jednoznačně lze však
konstatovat, že M. Štěpán není
zřejmě hlavním viníkem zásahu
pořádkových sil na Národní
třídě a nebylo prokázáno, že
by jeho jednání bezprostředně přivodilo
následky ve formě zranění účastníků
demonstrace.
Pokud se nevyskytnou komplikující okolnosti, bude
v zákonné lhůtě na obviněného
podána obžaloba.
V současné době Generální prokuratura
České republiky prověřuje činnost
dalších civilních osob v souvislosti s událostmi
17. listopadu 1989.
Neúplnost podkladových materiálů nebo
přímo jejich neexistence (vzhledem ke skartaci těchto
materiálů viz trestní věc generála
Lorence) nedovolují i vojenské prokuratuře
dojít k závěrům o celém pozadí
akce - zákroku 17. listopadu na Národní třídě.
Tím se vytváří prostor pro hypotézy,
o nichž se tato zpráva zmiňuje na jiném
místě. Proto i usilovné vyšetřování
vojenské prokuratury nemohlo zatím odhalit všechny
viníky, tj. zjistit "druhé centrum", režiséry
celé akce a přinést veřejnosti uspokojivé
vysvětlení. Svůj podíl na tom mají
i přežívající politicko mocenské
struktury a část staré byrokracie, které
přetrvaly až do dnešního dne.
Komise několikrát upozornila Generální
prokuraturu České republiky na pomalý postup
ve vyšetřování v trestní věci
obviněného Štěpána.
Délku vyšetřování ovlivnila i
skutečnost, že v průběhu vyšetřování
někteří svědci postupně zeslabovali
svá tvrzení, takže vznikla potřeba rozšiřovat
okruh dalších svědků.
VI. Činnost vojenské prokuratury ČSFR
Vojenská prokuratura ČSFR prověřila
a provádí vyšetřování
příslušníků VB a FMV zasahujících
dne 17.11. na Národní třídě.
Základním materiálem, z něhož
Vojenská prokuratura vycházela, byly výpovědi
účastníků demonstrace, výpovědi
poškozených, videozáznamy, výpovědi
příslušníků VB a StB a další
důkazy, jako např. konfrontace a rekognice. Vojenská
prokuratura si vyžádala další dokumentační
materiály a to jak od VB, tak i od StB.
Výsledky práce VP jsou tedy pouze odvislé
od možností daných trestním řádem
(použití procesních prostředků)
a od úplnosti podkladových a dokumentačních
materiálů poskytnutých orgány FMV.
Po stránce procesní odvedla VP velký kus
práce. Vyslechla stovky svědků, provedla
tisíce úkonů a týmovým způsobem
vyhodnocovala získaný materiál, aby na jeho
podkladě vytyčovala další vyšetřovací
verze a prováděla navazující úkony.
V současné době dospěla k těmto
výsledkům:
1) | celkový počet trestních věcí | 24 | |
2) | celkový počet obviněných | 30 | |
3) | počet věcí skončených | 5 | |
4) | počet obžalovaných | 10 | |
5) | počet věcí jinak skončených než obžalobou | 4 | |
6) | počet provedených výslechů obviněných | 75 | |
7) | počet svědeckých výpovědí | 1 700 | |
8) | počet rekognic | 444 | |
9) | úspěšnost rekognic | 21 | (5,5%) |
10) | úspěšnost poznání svědky | - | (1,2%) |
11) | počet poškozených /NLK/ | 592 | |
12) | počet vyslechnutých poškozených | 551 | |
13) | počet nevyslechnutých | 41 | |
14) | z toho předvolaných svědků | 4 | |
15) | počet neidentifikovaných pro neúplné a nesprávné údaje | 25 | |
16) | počet neidentifikovaných pro absenci jakýchkoliv údajů | 10 | |
17) | počet poškozených mimo území republiky | 2 | |
18) | počet poškozených nepatřících do sestavy (nebyli na Národní třídě) | 24 | |
19) | celkový počet listů v jednotlivých trestních věcech | 15 579 |
V současné době probíhá intenzivní
vyšetřování por. StB Zifčáka
který byl vzat do vazby; toto vyšetřování
se týká:
a) činnosti Zifčáka před 17. listopadem,
okolnosti proniknutí do studentského hnutí
a přijetí na VŠ báňskou,
b) činnosti Zifčáka jako provokatéra
v průvodu dne 17. 11. (skutek, pro který je stíhán),
c) činnosti Zifčáka po 17. 11. (včetně
objasnění okolností proč přišel
na prokuraturu jako Růžička).
Jestliže počet obviněných je v nepoměru
s počtem zraněných, nelze nevidět
příčinu této skutečnosti v
problematice identifikace příslušníků.
Okolnosti, za kterých byl zásah proveden, to jest
světelné podmínky, uniformita a těžká
rozpoznatelnost příslušníků,
panika, psychický stres a faktický nedostatek času,
to vše znemožňovalo řádnou identifikaci
příslušníků. S tím souvisí
i jejich přetrvávající solidarita
a neochota ke spolupráci a usvědčování
"kolegů", vědomí zázemí
a pomoc FMV, které také díky svému
přetrvávajícímu kádrovému
složení z doby předrevoluční,
bylo a je retardujícím činitelem celého
vyšetřování. Zcela zjevná snaha
mařit vyšetřování či je
negativně ovlivňoval, se projevila v řadě
věcí (Zifčák jako Růžička)
a určila tak limitní rámec pro možnost
vyšetření celé události.
Zatímco u příslušníků
pořádkových jednotek a StB, které
se podařilo identifikovat, VP shromáždila dostatek
usvědčujícího materiálu, který
poslouží k vypracování obžaloby
a provedení důkazů soudem a k posouzení
trestní míry odpovědnosti za provádění
individuálních zákroků, nepodařilo
se totéž při zjišťování
míry odpovědnosti za vlastní organizaci zákroků
a provádění zákroků proti demonstrantům.
Podkladové materiály a jejich neúplnost (vzhledem
ke skartaci části těchto materiálů
- viz trestní věc generála Lorence), neumožňují
učinit bezpečné závěry o celém
pozadí akce a ponechávají široký
prostor pro vytváření hypotéz.
Komise z poznatků, které získala od svědků
se snažila iniciovat činnost příslušných
orgánů a jejich představitelů.
V tomto smyslu se obracela, a to opakovaně na ministra
vnitra ČSSR, na předsedu Nejvyššího
soudu ČSSR, na Hlavního vojenského prokurátora
s řadou požadavků, které směřovaly
k získání podkladů pro komisi potřebných
či k provedení postihu osob odpovědných
za nezákonné jednání.
Tak komise poskytla řadu vodítek Hlavnímu
vojenském prokurátorovi, náměty pro
postup vojenské prokuratury, jakož i vznesla požadavky
na zjištění potřebných údajů,
jako například zjištění intenzity
psychické zátěže demonstrantů,
ověření údajů ohledně
údajně zamčených domů na Národní
třídě, opatření radiových
záznamů od telekomunikací apod.
Pro styk s komisí určil ministr vnitra spojovacího
důstojníka, který zprostředkoval kontakt
komise s příslušnými pracovníky
ministerstva vnitra.
Při výkonu dohledu nad vyšetřováním
komise zjišťovala neochotu a nedostatek potřebné
součinnosti aparátu FMV a jeho pracovníků
a proto se opakovaně obracela na ministra vnitra s požadavky,
které měly za úkol odstranění
tohoto stavu a poskytnutí nutných podklad. Šlo
zejména o požadavek odtajnění určitých
materiálů, o zproštění povinnosti
mlčenlivosti vyslýchaných příslušníků,
o požadavek prověrek odpovědných osob
z ministerstva vnitra, o návrhy na pozastavení výkonu
služby nejodpovědnějších osob či
jejich odvolání.
Tato činnost komise přispěla k intenzivnějšímu
vyšetřování, a to jak Generální
prokuratury ČR, tak i vojenské prokuratury. Je možno
konstatovat, že v tomto směru komise projevila i značnou
předvídavost, protože mnohé z požadavků
komise se ukázaly v průběhu vyšetřování
opodstatněné, v důsledku čehož
došlo k urychlení vyšetřování
nebo k zajištění potřebných důkazů.
V této souvislosti je nutno zdůraznit, že to
byly právě opakované podněty komise
a její upozornění na činnost generála
Lorence, které vedly nakonec k jeho zatčení
a trestnímu stíhání i když v
jiné souvislosti než s událostmi 17. listopadu
1989.
VII. Činnost pověřených členů
komise Václava Bartušky a Romana Kříže
Byli komisí pověřeni v souladu s usnesením
FS samostatně získávat informace o podílu
Státní bezpečnosti na přípravě
a provedení zásahu na Národní třídě.
Měli možnost hovořit s několika desítkami
vysokých důstojníků Bezpečnosti.
Většina jejich zjištění je zahrnuta
v dalších částech zprávy; některá
útržkovitá zjištění však
nezapadala do žádné z kapitol a přitom
mohou být významná i když zatím
nemají charakter důkazů použitelných
orgány prokuratury. Proto je uvádí zde.
- generálporučík Lorenc, jehož považují
za jednu z klíčových postav celé akce,
byl 17. listopadu 1989 na večeři s náměstkem
předsedy KGB, náčelníkem správy
kontrarozvědky, generálem Gruškem. Přítomen
byl rovněž plukovník Vykypěl, náčelník
II. správy FMV /správa kontrarozvědky/. Slavnostní
večeře měla, zdá se, poněkud
pracovní ráz. Během přibližně
půldruhé hodiny vyřídili generál
Lorenc a plukovník Vykypěl asi dvacet telefonátů;
- generál Lorenc byl podle jejich informací na přelomu
srpna a září na návštěvě
v Moskvě, kde jednal s předsedou KGB Krjučkovem,
oběma prvními místopředsedy KGB a
náměstkem předsedy KGB Gruškem. Obsah
rozhovorů není znám;
- klíčem k pochopení 17. listopadu 1989 je
jednak fáma o údajné smrti studenta Martina
Šmída, především však zcela
nelogická nečinnost ministerstva vnitra ve dnech
po 17. listopadu. Státní bezpečnost neudělala
prakticky vůbec nic, ačkoliv měla přesné
zprávy o všem, co se děje. Nechala disidenty
/jindy zadržované při každém významném
výročí/ v klidu a pokoji založit Občanské
fórum a svrhnout režim. Často citovaný
argument o vnitřním rozkladu komunistické
moci nevysvětluje tento pozoruhodný jev úplně.
SNB je především a hlavně vojensky organizovaný
sbor, jehož úkolem není diskutovat, ale plnit
rozkazy. Jenže tentokrát je nikdo nevydal. Proč?
Osobní vyjádření obou členů:
Dlouho jsme věřili, že je možné
najít všechny iniciátory a organizátory
akce dne 17. listopadu 1989. Některé okolnosti vyšetřování
nás však vedou k domněnce, že zatím
není všude zájem na úplném objasnění
skutečného průběhu a pozadí
zásahu na Národní třídě.
Události 17. listopadu 1989 a následujících
dnů jsou patrně ještě příliš
živé a jejich odhalení může být
potenciálně nebezpečné pro současnou
křehkou vnitro i zahraničně politickou stabilitu
Československa.