Federální shromáždění
Československé federativní republiky se usneslo
na tomto ústavním zákoně:
Zřizuje se federální výbor pro životní
prostředí, jako ústřední orgán
státní správy Československé
federativní republiky pro oblast životního
prostředí.
Předseda federálního výboru pro životní
prostředí je členem vlády Československé
federativní republiky; místopředsedy a další
členy federálního výboru pro životní
prostředí, jmenuje a odvolává vláda
Československé federativní republiky.
Práci Federálního výboru pro životní
prostředí a jeho aparátu řídí
a rozhodnutí vydává předseda.
Pokud dosavadní zákony a jiné právní
předpisy svěřují působnost
Státní komisi pro vědeckotechnický
a investiční rozvoj, vykonává tuto
působnost v oblasti životního prostředí
Federální výbor pro životní prostředí.
Tento ústavní zákon nabývá
účinnosti dnem ...........................
U návaznosti na navrhované úpravy v rozdělení
působnosti mezi federací a republikami v oblasti
životního prostředí se předkládá
návrh na vytvoření ústředního
orgánu státní správy, který
by zabezpečoval působnost federace v oblasti životního
prostředí.
Smyslem zřízení tohoto orgánu je zkvalitnění
řešení úkolů na úrovní
federace, kde se převedením oblasti životního
prostředí do společné působnosti
federace a obou republik vytvářejí předpoklady
pro systematické řešení některých
problémů životního prostředí
jak z hlediska mezinárodního, tak i vnitrostátního.
Zřízením Federálního výboru
pro životní prostředí budou vytvořeny
podmínky pro podstatně efektivnější
řízení péče o životní
prostředí na úrovni federace, zejména
při přípravě a realizaci státní
enviromentální politiky a zabezpečování
mezinárodní spolupráce. K podpoře
řešení vybraných vědeckých
a technických problémů v oblasti životního
prostředí bude sloužit federální
fond životního prostředí.
Zdroje určené pro zřizovaný Federální
výbor pro životní prostředí musí
odpovídat podstatnému rozšíření
působnosti federace v oblasti péče o životní
prostředí. Při vypracování
návrhu na zajištění činnosti
nového orgánu finančními, mzdovými
a dalšími zdroji se proto počítá
s vyčleněním části zdrojů
ze státního rozpočtu. Další část
zdrojů (finančních, mzdových a dalších)
bude získána delimitací ze Státní
komise pro vědeckotechnický a investiční
rozvoj. Také při dislokaci nového orgánu
bude nezbytné vytvořit odpovídající
podmínky ze strany dislokační komise, aby
chod nového orgánu mohl být bez zbytečných
průtahů zajištěn.
Vzhledem k tomu, že na Federální výbor
pro životní prostředí přecházejí
některé činnosti dosud zajišťované
Státní komisí pro vědeckotechnický
a investiční rozvoj a že bude zabezpečovat
nové úkoly federace v oblasti životního
prostředí, nelze vyloučit zvýšené
nároky na státní rozpočet, a to minimálně
po dobu přechodného období, tj. do doby konečného
formování centra.
Řešení těchto úkolů bude
zabezpečováno v těsné součinnosti
se Státní plánovací komisí
a s federálním ministerstvem financí. Předpokládá
se, že k zabezpečení činnosti Federálního
výboru bude vládě předložen samostatný
materiál, v němž bude řešena též
otázka podřízenosti Ústavu životního
prostředí Federálnímu výboru
pro životní prostředí.