FEDERÁLNÍ SHROMÁŽDĚNÍ ČESKOSLOVENSKÉ FEDERATIVNÍ REPUBLIKY

FEDERÁLNE ZHROMAŽDENIE ČESKO-SLOVENSKEJ FEDERATÍVNEJ REPUBLIKY

406

Iniciativní návrh

Výborů pro životní prostředí SL a SN Federálního shromáždění

Ústavní zákon

ze dne ...............č.

o zřízení Federálního výboru pro životní prostředí

Federální shromáždění Československé federativní republiky se usneslo na tomto ústavním zákoně:

Čl. 1

Zřizuje se federální výbor pro životní prostředí, jako ústřední orgán státní správy Československé federativní republiky pro oblast životního prostředí.

Čl. 2

Předseda federálního výboru pro životní prostředí je členem vlády Československé federativní republiky; místopředsedy a další členy federálního výboru pro životní prostředí, jmenuje a odvolává vláda Československé federativní republiky.

Práci Federálního výboru pro životní prostředí a jeho aparátu řídí a rozhodnutí vydává předseda.

Čl. 3

Pokud dosavadní zákony a jiné právní předpisy svěřují působnost Státní komisi pro vědeckotechnický a investiční rozvoj, vykonává tuto působnost v oblasti životního prostředí Federální výbor pro životní prostředí.

Čl. 4

Tento ústavní zákon nabývá účinnosti dnem ...........................

Důvodová zpráva

U návaznosti na navrhované úpravy v rozdělení působnosti mezi federací a republikami v oblasti životního prostředí se předkládá návrh na vytvoření ústředního orgánu státní správy, který by zabezpečoval působnost federace v oblasti životního prostředí.

Smyslem zřízení tohoto orgánu je zkvalitnění řešení úkolů na úrovní federace, kde se převedením oblasti životního prostředí do společné působnosti federace a obou republik vytvářejí předpoklady pro systematické řešení některých problémů životního prostředí jak z hlediska mezinárodního, tak i vnitrostátního.

Zřízením Federálního výboru pro životní prostředí budou vytvořeny podmínky pro podstatně efektivnější řízení péče o životní prostředí na úrovni federace, zejména při přípravě a realizaci státní enviromentální politiky a zabezpečování mezinárodní spolupráce. K podpoře řešení vybraných vědeckých a technických problémů v oblasti životního prostředí bude sloužit federální fond životního prostředí.

Zdroje určené pro zřizovaný Federální výbor pro životní prostředí musí odpovídat podstatnému rozšíření působnosti federace v oblasti péče o životní prostředí. Při vypracování návrhu na zajištění činnosti nového orgánu finančními, mzdovými a dalšími zdroji se proto počítá s vyčleněním části zdrojů ze státního rozpočtu. Další část zdrojů (finančních, mzdových a dalších) bude získána delimitací ze Státní komise pro vědeckotechnický a investiční rozvoj. Také při dislokaci nového orgánu bude nezbytné vytvořit odpovídající podmínky ze strany dislokační komise, aby chod nového orgánu mohl být bez zbytečných průtahů zajištěn.

Vzhledem k tomu, že na Federální výbor pro životní prostředí přecházejí některé činnosti dosud zajišťované Státní komisí pro vědeckotechnický a investiční rozvoj a že bude zabezpečovat nové úkoly federace v oblasti životního prostředí, nelze vyloučit zvýšené nároky na státní rozpočet, a to minimálně po dobu přechodného období, tj. do doby konečného formování centra.

Řešení těchto úkolů bude zabezpečováno v těsné součinnosti se Státní plánovací komisí a s federálním ministerstvem financí. Předpokládá se, že k zabezpečení činnosti Federálního výboru bude vládě předložen samostatný materiál, v němž bude řešena též otázka podřízenosti Ústavu životního prostředí Federálnímu výboru pro životní prostředí.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP