JUDr. Vladimíra Mikule, JUDr. Jiřího Medřického,
Dobromily Vávrové, JUDr. PhDr. Zdeňka Masopusta
a Adolfa Freislera
Federální shromáždění
Československé Federativní republiky se usneslo
na tomto zákoně:
Zákon č. 32/1989 Sb., o poslancích Federálního
shromáždění se mění a
doplňuje takto:
1. § 7 zní:
/1/ Poslanec, který přestal být volitelný,
ztrácí mandát.
/2/ Poslanec dále ztrácí mandát, jestliže
a) byl pravomocně odsouzen za spáchání
úmyslného trestného činu k nepodmíněnému
trestu odnětí svobody delšímu než....
b) přes upozornění řádně
a bez omluvy neplní své povinnosti, zejména
se neúčastní jednání sněmovny,
c) nemůže vykonávat své povinnosti po
dobu delší než šest měsíců,
d) se dopustil jednání nedůstojného
poslance.
/3/ Ztrátu mandátu vysloví na návrh
mandátového a imunitního výboru sněmovna,
jejímž je členem."
2. V § 8 se vypouští odstavec 1; zároveň
se zrušuje číslování odstavců.
Tento zákon nabyv účinnosti dnem ...................
Obecná část
Platná právní úprava zániku
mandátu poslance Federálního shromáždění
je obsažena v ústavě č. 100/1960 Sb.,
úst. zák. č. 143/1963 Sb., o čs. federaci,
zák. č. 32/1989 Sb., o poslancích Federálního
shromáždění a zák. č.
31/1939 Sb., o jednacím řádu Federálního
shromáždění.
V souladu s příslušnou právní
úpravou končí funkční období
poslance dnem skončení volebního období
Federálního shromáždění,
resp. pokud jde o členy předsednictva Federálního
shromáždění zvolením předsednictva
nově zvoleného Federálního shromáždění.
V průběhu funkčního období
může být poslanec kdykoliv odvolán z
rozhodnutí voličů, tzn. na základě
imperativního mandátu /§ 58 zákona o
volbách do Federálního shromáždění/.
Kromě tohoto "obecného" důvodu
ztráty mandátu upravují příslušná
ústavní ustanovení specifické případy
zániku mandátu. Jde o odmítnuti složení
poslaneckého slibu či jeho složení s
výhradou. Ústavní zákon o čs.
federaci stanoví též neslučitelnost
funkce poslance Federálního shromáždění
s funkcí člena ústavního soudu.
Další možnosti zániku mandátu poslance
jsou stanoveny v zák. č. 32/1989 Sb., o poslancích
Federálního shromáždění,
který též přejímá důvody
upravená v úst. zák. o čs. federaci
/např. § 4 - odmítnutí složení
poslaneckého slibu/ nebo na ně obecně odkazuje
/§ 8 odst. 2/.
Podle citovaného zákona ztrácí mandát
poslanec, který přestal být volitelný
/§ 2 a 3 zákona o volbách do Federálního
shromáždění/, tj. případě
pravomocného rozhodnutí o zbavení nebo omezení
způsobilosti občana k právním úkonům
/§ 10 OZ/.
Cit. zákon též umožňuje poslanci
se svého mandátu vzdát, a to písemně.
Z procesního hlediska vyslovuje ztrátu mandátu
poslance sněmovna, jejímž je členem,
a to na návrh mandátového a imunitního
výboru, který též ověřuje
platnost volby poslance.
Jestliže se poslanec svého mandátu vzdá,
zaniká mandát dnem, kdy předsednictvo sněmovny
vzalo rezignaci na vědomí.
Důvodem přijetí nové úpravy
je zrušení nevyhovujícího a po dni voleb
do Federálního shromáždění
právně neupraveného institutu odvolání
poslance voliči a jeho nahrazení praktičtějším,
potřebným mechanismem. V navrhované konstrukci
jsou taxativně stanoveny závažné důvody,
pro které poslanec ztrácí mandát.
Účelem nové úpravy je vytvoření
potřebných podmínek pro řádnou
práci zastupitelského sboru.
Nebyla přijata koncepce tzv. imperativního mandátu,
kdy určité subjekty, nejčastěji politické
strany mají právo své poslance z funkce odvolat.
Pro nepřijetí imperativního mandátu
svědčí kromě úpravy v jiných
státech /srov. čl. 27 franc. ústavy a čl.
67 italské ústavy/ i naše prvorepubliková
právní regulace a především lze
argumentovat nutností zabezpečení co nejvyšší
míry objektivity při odvolávání
poslanců a již zmíněnou funkčnost
parlamentu. Imperativní mandát, ve své podstatě
sankce politické strany vůči svému
členu - poslanci, považujeme za nepřijatelný.
Domníváme se, že by také mohlo docházet
k politickému zneužívání institutu
a event. k přenášení důsledků
stranických konfliktů na půdu zastupitelského
sboru, což vždy negativně ovlivňuje úroveň
práce.
Původně se uvažovalo o právním
zakotvení stížností proti vyslovení
ztráty mandátu k ústavnímu soudu.
Nehledě na skutečnost, že ústavní
soud nebyl zřízen a není jasné kdy
k tomu dojde, při zákonné regulaci tohoto
práva by bylo nezbytně nutné taktéž
pozměnit čl. 91 úst. zák. č.
143/1968 Sb., o čs. federaci.
Předpokládáme, že danou otázku
bude možno řešit komplexněji, tedy včetně
přezkumného oprávnění ústavního
soudu, po vydání nové ústavy v novám
zákoně o poslancích Federálního
shromáždění, resp. v zákoně
o jednacím řádu Federálního
shromáždění. Novela má tedy charakter
nutné, dočasná úpravy.
Jde v podstatě o jednoduché změny a doplňky
platné právní úpravy a proto bylo
vypracováno přímo paragrafovaná znění
návrhu zákona.
Navrhovanou právní úpravu lze všestranně
a spolehlivě posoudit na základě důvodové
zprávy k návrhu. I s přihlédnutím
k naléhavosti nové právní úpravy
se ve smyslu § 34 odst. 2 zák. č. 31/1989 Sb.,
o jednacím řádu Federálního
shromáždění předkládá
předsedovi Federálního shromáždění
žádost o výjimečné upuštění
od projednávání zásad zákona.
Zvláštní část
K 7 odst. 1
Toto ustanovení je převzato z původního
znění § 8 odst. 1 věty před středníkem
zákona o poslancích Federálního shromáždění.
Poslanec přestává být volitelný
i v případech, kdy dodatečně vyjdou
najevo okolnosti, pro které poslanec nemohl být
platně zvolen.
Zjištění, že poslanec přestal být
volitelný provádí mandátový
a imunitní výbor, který je rovněž
oprávněn /kdykoliv/ zkoumat, zda jednotliví
poslanci byli platně zvoleni /§ 89 písm. b
a c zákona o jednacím řádu Federálního
shromáždění/. Platnost volby poslance
v konečné fázi ověřuje příslušná
sněmovna /ust. § 3 odst. 2 zákona o poslancích
Federálního shromáždění/.
K § 7 odst. 2 písm. a)
Spácháni závažnějšího
úmyslného trestného činu, za který
byl uložen trest nepodmíněného odnětí
svobody, považujeme za nebezpečné protispolečenské
jednání, neslučitelné s výkonem
funkce poslance. Odborníci na trestní právo
by měli stanovit hranici, tj. odpovídající
minimální výši uloženého
trestu, kdy lze sankci ztráty mandátu již oprávněně
uplatnit. Přestože lze uvedené jednání
podřadit pod obecnější skutkovou podstatu
v § 7 odst. 2 písm. d) návrhu, domníváme
se, že s ohledem na jeho závažnost a potřebu
přesnějších, konkrétnějších
pravidel vyžaduje speciální úpravu.
K odst. 2 písm. b) a c)
Vzhledem k omezenému dvouletému funkčnímu
období Federálního shromáždění
a množství i náročnosti řešených
úkolů je nezbytné vytvořit předpoklady
pro jeho efektivní činnost. Z tohoto důvodu
je mj. nutné právně upravit možnosti,
kdy lze vyslovit ztrátu mandátu poslance, který
vědomě nechce nebo ani objektivně nemůže
plnit své povinnosti, stanovené zejména v
§ 10 odst. 1 zák. č. 32/1989 Sb., o poslancích
Federálního shromáždění.
Podmínkou pro vyslovení ztráty mandátu
podle § 7 odst. 2 písm. b) návrhu je předchozí
upozornění, jež by mělo být prováděno
osobou oprávněnou přijímat omluvy
poslanců při neúčasti na jednáních
/§ 10 odst. 2 zákona v poslancích Federálního
shromáždění/, a to prokazatelnou formou.
Určení časového období, které
je rozhodné pro vyslovení ztráty mandátu
z důvodu neplnění povinností poslance,
je ponecháno na úvaze mandátového
a imunitního výboru.
Jde-li o vyslovení ztráty mandátu podle §
7 odst. 2 písm. c) návrhu, tj. např. pro
vážné zdravotní důvody či
pověření poslance výkonem státní
funkce, byla s ohledem na časově omezené
volební období stanovena lhůta přímo
v zákoně, tj. doba delší než 6
měsíců.
K § odst. 2 písm. d)
Toto ustanovení sleduje podpoření vysoké
morální autority nejvyššího zákonodárného
sboru ČSFR. Jde o obecněji vymezená jednání,
která budou podle mínění většiny
poslanců příslušné sněmovny
na návrh mandátového a imunitního
výboru hodnocena jako nedůstojná poslance.
Může jít o činy různého
charakteru, trestně či správně nepostižitelné,
ale jinak odsouzeníhodné. Může se však
také jednat o činnost vyvolávající
trestně-právní odpovědnost, avšak
nesplňující podmínky podle §
7 odst. 2 písm. a) návrhu.
K § 7 odst. 3
Odstavec 3 návrhu přejímá dosavadní
ust. § 8 odst. 1 věty za středníkem
zákona. Mandátový a imunitní výbor
je nepochybně jediným kompetentním orgánem
pro posuzování a navrhování vyslovení
zproštění mandátu.