FEDERÁLNÍ SHROMÁŽDĚNÍ ČESKOSLOVENSKÉ FEDERATIVNÍ REPUBLIKY 1990

V. volební období

396

Vládní návrh

Zákon

ze dne 1990

o změnách předpisů o nemocenském a sociálním zabezpečení a mateřském příspěvku a některých dalších předpisů

Federální shromáždění Československé federativní re publiky se usneslo na tomto zákoně:

Čl. I

Zákon č. 54/1956 Sb., o nemocenském pojištění zaměstnanců, ve znění zákona č. 16/1959 Sb., kterým se mění a doplňuje zákon o nemocenském pojištěná. zaměstnanců, zákona č. 58/1964 Sb., o zvýšení péče o těhotné ženy a matky, zákoníku práce č. 65/1965 Sb., zákona č. 87/1968 Sb., o změnách v nemocenském pojištění a v nemocenské péči, zákona č. 88/1968 Sb., o prodloužení mateřské dovolené, o dávkách v mateřství a o přídavcích na děti z nemocenského pojištění, zákonného opatření předsednictva Federálního shromáždění č. 8/1982 Sb., o zvýšení mateřského příspěvku a o změnách v nemocenském zabezpečení, zákona č. 73/1982 Sb., o změnách, zákona o sociálním zabezpečení a předpisů o nemocenském pojištění, zákona č. 148/1983 Sb., o sjednocení sazeb nemocenského, zákona č. 109/1984 Sb., o změnách v nemocenském zabezpečení, zákona č. 51/1987 Sb., o změnách v nemocenském zabezpečení, a zákona č. /1990 Sb., kterým se mění a doplňuje zákon č. 100/1988 Sb., o sociálním zabezpečení, a zákon č. 54/1956 Sb., o nemocenském pojištění zaměstnanců, se mění a doplňuje takto:

1. § 2 odst. 1 písm. c) zní:

"c) členové nezemědělských družstev, u nichž obsahem členství je též pracovní vztah".

2. V § odst. 2 se vypouštějí slova "pro socialistický sektor".

3. V § 2 odst. 3 se vypouští ustanovení písmene b) a dosavadní ustanovení písmene c) se označuje jako písmeno b).

4. V 2 odst. 3 písm. b) se slova "Ústřední rada odborů a státní úřad sociálního zabezpečení společnou vyhláškou v úředním listě" nahrazují slovy "vyhláškou federální ministerstvo práce a sociálních věcí".

5. V § 3 odst. písm. b) se slova "Ústřední rada odborů v dohodě se státním úřadem sociálního zabezpečení" nahrazují slovy "vyhláškou federální ministerstvo práce a sociálních věcí".

6. V § 9 se slova "Ústřední rada odborů může v dohodě se státním úřadem sociálního zabezpečení vyhláškou v úředním listě" nahrazují slovy "Federální ministerstvo práce a sociálních věcí může vyhláškou" a vypouští se ustanovení písmene b).

7. V § 10 odst. 1 se vypouštějí slova "přednostně a".

8. § 11 zní:

"§ 11

Dávky nemocenského pojištění jsou

a) lázeňská péče,

b) peněžité dávky:

1. nemocenské,

2. podpora při ošetřování člena rodiny,

3. vyrovnávací příspěvek v těhotenství a mateřství,

4. peněžitá pomoc v mateřství,

5. podpora při narození dítěte,

6. pohřebné

c) přídavky na děti.".

9. § 1 odst. 3 zni:

"(3) O výběru zaměstnanců a jejich rodinných příslušníků pro lázeňskou péči se rozhoduje na podkladě lékařských návrhů.".

10. § 12 odst. 4, § 13 a § 14 se vypouštějí.

11. V § 17 se nahrazuje v odstavci 1 slovo "pracovníka" slovem "zaměstnance" a v odstavci slovo "pracovník" slovem "zaměstnanec".

12. § 20 a 22 se vypouštějí.

13. § 23 zní.

"§ 23

Nemocenské při pracovní neschopnosti pro aktivní tuberkulózu náleží ve výši čisté denní mzdy, nejvýše však v částce rozhodné pro stanovení nemocenského, jestliže pracovní neschopnost z tohoto důvodu trvá déle než měsíc.".

14. V § 24 odst. 1 písm. c se za slovo "opilosti" vkládají tato slova: "nebo zneužití omamných prostředků".

15. V § 5 v odstavci. 1 se slovo "pracovníku" nahrazuje slovem "zaměstnanci" a v odstavci 2 se slova "s pracovníkem" nahrazuji slovy "se zaměstnancem°.

16. § 25 odst. 3 a 4 zní:

"(3) Podpora při ošetřováni člena rodiny se poskytuje nejvýše po dobu prvních sedmi pracovních dnů, pokud potřeba ošetřování (péče) v nich trvá.

(4) Zaměstnanci, který má v trvalé péči aspoň jedno dítě ve věku do skončení povinné školní docházky a je jinak osamělý, se podpora při ošetřování člena rodiny poskytuje nejvýše po dobu prvních 13 pracovních dnů, pokud potřeba ošetřování (péče) v nich trvá.".

17. V § 43 se za slova "člena rodiny" vkládají tato slova: "vyrovnávací příspěvek v těhotenství a mateřství".

18. § 44 odst. 1 zní:

"(1) Nárok na nemocenské, podporu při ošetřování člena rodiny, vyrovnávací příspěvek v těhotenství a mateřství nebo peněžitou pomoc v mateřství za jednotlivé dny se promlčuje, nebyl-li uplatněn do tří let ode dne, za který náleží. ".

19. V § 44 odst. 2 až 4 se slova "jednoho roku" nahrazují slovy "tří let".

20. V § 45 odst. 3 se slova "odborový orgán" nahrazují slovy "orgán nemocenského pojištění".

21. V § 47 odst. 1 se slova "ministerstvem zdravotnictví, popřípadě jinými zdravotnickými orgány" nahrazují slovy "vyhláškami ministerstva zdravotnictví a sociálních věcí České republiky a ministerstva zdravotnictví a sociálních věcí Slovenské republiky".

22. V § 48 odst. 1 se za slova "člena rodiny" vkládají tato slova: "vyrovnávací příspěvek v těhotenství a mateřství".

23. V § 51 odst. 1 a 2 se slova "Ústřední rada odborů" nahrazují slovy "Federální ministerstvo práce a sociálních věcí".

24. V § 51 odst. 2 se vypouštějí ustanovení písmen a) a c) a v ustanovení písmene d) se vypouštějí slova "jakož i v kterých případech se přídavky na děti poskytují odchylně od ustanovení § 30 odst. 2 nebo § 32".

25. V § 51 odst. 3 se slova "Ministerstvo zdravotnictví v dohodě s Ústřední radou odborů" nahrazují slovy "Ministerstvo zdravotnictví a sociálních věcí České republiky a ministerstvo zdravotnictví a sociálních věcí Slovenské republiky".

26. V § 1 odst. 4 se slova "Ministerstvo zdravotnictví, Ústřední rada odborů a státní úřad sociálního zabezpečení nahrazují slovy "Federální ministerstvo práce a sociálních věcí" a vypouští se slovo "zaměstnanců".

27. § 5 zni:

"§ 52

Orgány nemocenského pojištění jsou federální ministerstvo práce a sociálních věcí a další státní orgány určené zákony národních rad.".

28. V § 3 odst. 1 se slova orgánech Revolučního odborového hnutí" nahrazuji slovy "příslušných orgánech nemocenského pojištění".

29. § 54 zní:

"§ 54

Federální ministerstvo práce a sociálních věcí řídí rozvoj nemocenského pojištění, zejména zpracovává koncepce a návrhy právních úprav v nemocenském pojištění, dbá o účelné vynakládání státních prostředků určených na nemocenské pojištění koordinuje jednotné provádění nemocenského pojištění, připravuje návrhy mezinárodních smluv a zabezpečuje úkoly vyplývající z těchto smluv; přitom spolupracuje s ostatními orgány nemocenského pojištění.".

30. V § 55 odst. 1 se vypouští odstavec 1 a označení odstavce 2.

31. Za § 57 se vkládá nový oddíl třetí, který včetně nadpisu zni:

"Oddíl třetí

Řízení v dávkových a v jiných než dávkových věcech nemocenského pojištění

§ 57a

Pokud tento zákon nebo zákony národních rad nestanoví odchylky od obecných předpisů o správním řízení, platí tyto předpisy.

§ 57b

(1) Proti rozhodnutí o povinnosti zaměstnance nebo jiného příjemce peněžité dávky nemocenského pojištění nebo přídavků na děti vrátit přeplatek na dávce neprávem vyplacené, jakož i proti rozhodnutí v jiných než dávkových věcech nemocenského pojištění, která byla vydána v odvolacím řízeni, lze podat opravný prostředek k soudu. [§ 244 a násl. občanského soudního řádu.]

(2) Proti rozhodnutí o odstraněni tvrdostí není přípustný opravný prostředek. Tvrdosti, které by se vyskytly při provádění předpisů o nemocenském pojištění, odstraňují orgány určené zákony národních rad.".

32. V § 58 odst. 1 a 2 se vypouštějí slova "odborových orgánů".

33. V § 59 se slova "odborových orgánů" nahrazují slovy orgánu uvedených v § 52" a na konci se připojuje tato věta: "Totéž platí pro jiné organizace a zaměstnavatele.".

34. § 63 odst. 1 zní:

"(1) Federální ministerstvo práce a sociálních věcí upraví blíže vyhláškou

a) povinnosti a odpovědnost zaměstnavatelů a zaměstnanců a postup v dávkových a v jiných než dávkových věcech nemocenského pojištění,

b) příjmy nemocenského pojištění, zejména pojistné, přirážku k pojistnému, penále, jejich vyměřování a vykazování a příjmy z nároků na náhradu vyplacených dávek proti zaměstnavatelům a jiným osobám, jakož i výdaje nemocenského pojištění.".

35. V § 63 odst. se slova "Ústřední rada odborů" nahrazují slovy "Federální ministerstvo práce a sociálních věcí".

36. § 63 odst. 3 se vypouští.

37. § 63a se vypouští.

Čl. II

Zákon č. 32/1957 Sb., o nemocenské péči v ozbrojených silách, ve znění zákona č. 58/1964 Sb., o zvýšení péče o těhotné ženy a matky, zákona č. 87/1968 Sb., o změnách v nemocenském pojištění a v nemocenské péči, zákonného opatřeni předsednictva Federálního shromáždění č. 8/1982 Sb., o zvýšení mateřského příspěvku a o změnách v nemocenském zabezpečení, a zákona č. 91984 Sb., o změnách v nemocenském zabezpečení, se mění a doplňuje takto:

1. § 18 odst. 2 věta první zní: "Nemocenské při neschopnosti k službě pro aktivní tuberkulózu náleží ve výši čistého denního příjmu.".

2. V § 20 odst. 1 písm. c se za slovo "opilosti" vkládají tato slova: "nebo zneužití omamných prostředků".

Čl. III

Zákon č. 103/1964 Sb., o zabezpečení družstevních rolníků v nemoci a o zabezpečení matky a dítěte, ve znění pozdějších předpisů (úplné znění č. 240/1988 Sb., se mění a doplňuje takto:

1. Vypouští se preambule zákona s výjimkou slov: "Národní shromáždění Československé socialistické republiky se usneslo na tomto zákoně:".

2. § 11 a 13 se vypouštějí.

3. § 14 zní

"§ 14

Nemocenské při pracovní neschopnosti pro aktivní tuberkulózu náleží ve výši průměrné denní pracovní odměny, z níž bylo nemocenské stanoveno, nejvýše však v částce 150 Kčs za pracovní den, jestliže pracovní neschopnost z tohoto důvodu trvá déle než měsíc.".

4. V § 15 odst. 1 písm. c se za slovo "opilosti" vkládají tato slova: "nebo zneužití omamných, prostředků".

5. § 16 odst. 3 a 4 zní:

"(3) Podpora při ošetřování člena rodiny se poskytuje nejvýše po dobu prvních sedmi pracovních dnů, pokud potřeba ošetřování (péče) v nich trvá.

(4) Členu družstva, který má v trvalé péči aspoň jedno dítě ve věku do skončení povinné školní docházky a je jinak osamělý, se podpora při ošetřování člena rodiny poskytuje nejvýše po dobu prvních 13 pracovních dnů, pokud potřeba ošetřování (péče) v nich trvá.".

6. V § 19a odst. 5 se slova "Ministerstvo práce a sociálních věcí v dohodě s ministerstvem zemědělství a výživy a s Ústřední radou odborů" nahrazují slovy "Federální ministerstvo práce a sociálních věcí".

7. § 20 odst. 3 písm. b) zní:

"b) byla účastna sociálního zabezpečení osob samostatně výdělečně činných, a jde-li o dobu před 1. květnem 1990, zabezpečení umělců, občanů poskytujících věcná plnění a výkony na základě povolení národního výboru, anebo zabezpečení jednotlivě hospodařících rolníků a jiných osob samostatně hospodařících,".

8. § 20 odst. 3 písm. d) zní:

"d) byla poživatelkou důchodu ze sociálního zabezpečení,".

9. V § 26 odst. 1 se slova "okresního národního výboru" nahrazují slovy příslušného orgánu".

10. V § 33 odst. 4 se na konci připojují tato slova: "jakož i civilní služba".

11. V § 34 odst. 2 písm. c se za slova "v ozbrojených silách" vkládají slova "a civilní služby".

12. V § 91 odst. se vypouští věta třetí.

13. V § 93 se slova "místní národní výbor" nahrazují slovy "příslušný orgán" a vypouští se poslední věta.

14. V § 98 se za středník vkládá slovo "federální".

15. V § 100 odst. 1 až 3 se slova "jednoho roku" nahrazují slovy "tří let".

16. § 104 se vypouští.

17. V § 113 se vypouští nadpis a slova "ministerstvo práce a sociálních věcí, národní výbory" se nahrazuji slovy "federální ministerstvo práce a sociálních věcí a další státní orgány určeně zákony národních rad".

18. § 115 se vypouští.

19. § 116 odst. 1 zní:

"(1) Družstva poskytují dávky v případech, ve kterých je na ně zákonný nárok a ve kterých všechny podmínky pro jejich poskytování nebo výši jsou nepochybné a nesporné.".

20. V § 116 se vypouští odstavec 2 a dosavadní odstavec 3 se označuje jako odstavec 2.

21. V § 118 se vypouští nadpis a odstavec 2 zní:

"(2) Jestliže družstvo porušilo nebo zanedbalo své povinnosti a tím došlo k poskytnutí dávky neprávem nebo ve vyšší výměře, než v jaké náležela, je povinno nahradil neprávem vyplacené částky. O povinnosti nahradit neprávem vyplácené částky rozhoduje příslušný orgán.".

22. § 119 a 120 se vypouštějí.

23. V § 121 se vypouštějí odstavce 1 a 2 a označení odstavce 10.

24. § 122 zní:

"§ 122

(1) Proti rozhodnutí o povinnosti příjemce peněžité dávky ze zabezpečení v nemoci a ze zabezpečení matky a dítěte vrátit přeplatek na dávce neprávem vyplacené, jakož i proti rozhodnutí v jiných než dávkových věcech zabezpečení v nemoci a zabezpečení matky a dítěte, která byla vydána v)odvolacím řízení, lze podat opravný prostředek k soudu. [§ 244 a násl. občanského soudního řádu.]

(2) Proti rozhodnutí o odstranění tvrdostí není přípustný opravný prostředek. Tvrdostí, které by se vyskytly při provádění předpisů o zabezpečeni družstevních rolníků v nemoci a o zabezpečení matky a dítěte, odstraňují orgány určené zákony národních rad.".

25. § 143 se vypouští.

26. V § 144 se slova "Ministerstvo práce a sociálních, věci stanoví v dohodě s ministerstvem zemědělství a výživy, se Svazem družstevních rolníků a s Ústřední radou odborů" nahrazují slovy "Federální ministerstvo práce a sociálních věcí stanoví vyhláškou výší příspěvku jednotného zemědělského družstva na částečnou úhradu nákladů sociálního zabezpečení [§ 101 zákona č. 121/1975 Sb., o sociálním zabezpečení, ve znění pozdějších předpisů.], způsob jeho výpočtu a odvádění a".

Čl. IV

Zákon č. 88/1968 Sb., o prodloužení mateřské dovolené, o dávkách v mateřství a o přídavcích na děti z nemocenského pojištění, ve znění pozdějších předpisu (úplné znění č. 159/1988 Sb.), se mění a doplňuje takto:

1. § 3 včetně nadpisu zní:

"§ 3

Okruh oprávněných

(1) Dávky v mateřství podle tohoto zákona náleží pracovnicím a dalším osobám účastným nemocenského pojištění podle zákona č. 54/1956 Sb., o nemocenském pojištění zaměstnanců, ve znění pozdějších předpisů (dále jen "zákon o nemocenském pojištění" a předpisů podle něho vydaných.

(2) Kde se v tomto zákoně mluví o pracovnici, rozumí se tím i další osoba uvedená v odstavci 1.

(3) Podpora při narozeni dítěte náleží také rodinným příslušníkům pracovníků a dalších osob účastných nemocenského pojištění podle zákona o nemocenském pojištění a předpisů podle něho vydaných.".

2. § 6 odst. 2 písm. b) a c) zní:

b) byla poživatelkou důchodu ze sociálního zabezpečení,

c) byla účastna zabezpečení podle předpisů o zabezpečení družstevních rolníků v nemoci a o zabezpečení matky a dítěte, anebo sociálního zabezpečení osop samostatně výdělečně činných,".

3. V § 6 odst. z se připojují ustanovení písmen f) a g), která zní:

"f) byla účastna před 1. květnem 1990 zabezpečení umělců, občanů poskytujících věcná plnění a výkony na základě povolení národního výboru nebo zabezpečení jednotlivě hospodařících rolníků a jiných osob samostatně hospodařících,

g) byla účastna před 1. červencem 1990 nemocenského pojištění členů výrobních družstev.".

4. V § 12 odst. 1 se slova "okresního orgánu správy nemocenského pojištění" nahrazují slovy "příslušného orgánu".

5. § 16 zní.

"§ 16

Okruh oprávněných

(1) Přídavky na děti náleží pracovníkům a dalším osobám účastným nemocenského pojištění podle zákona o nemocenském pojištění a předpisů podle něho vydaných.

(2) Kde se v tomto zákoně dále mluví o pracovníku, rozumí se tím i další osoba uvedená v odstavci 1.".

6. V § 22 odst. 2 písm. c se za slova v ozbrojených silách vkládají slova "a civilní služby".

7. V § 23 se na konci připojují tato slova: "jakož i civilní služba".

8. V § 32 odst. 1 se slova "ve výrobním družstvu" nahrazují slovy "v družstvu, kde obsahem členství byl též pracovní vztah".

9. § 32 Odst. 4 zní:

"(4) Podrobnosti upraví vyhláškou federální ministerstvo práce a sociálních věcí.".

10. V § 36 se v odstavcích 1 a slova "Ústřední rada odborů" nahrazují slovy "Federální ministerstvo práce a sociálních věcí".

Čl. V

Zákon č. 100/1988 Sb., a sociálním zabezpečení, ve znění zákona č. /1990 Sb., kterým se mění a doplňuje zákon č. 100/1988 Sb., o sociálním zabezpečení, a zákon č. 54/1956 Sb., o nemocenském pojištění zaměstnanců, se mění a doplňuje takto:

1. § 73 odst. 3 zní:

"(3) Při plnění úkolů sociální péče státní orgány úzce spolupracují se společenskými a jinými organizacemi.".

2. V § 74 odst. 1 a 2, § 81 odst., § 82 odst. 2 a 3, § 84, § 85, § 86 odst. 1, § 88, § 91 odst. 1; § 92 odst. 1, 3 a 4, § 102 odst. 2, 3 a 5, § 106 odst. 5, § 112, § 118, § 120 odst. 3, 4 a 6, § 125 odst. 2, § 144 odst. 1 a § 177 odst. 2 písm. n) se slova "národní výbor", "národní výbory", národního výboru" a "národním výborem" nahrazují slovy "příslušný státní orgán", "příslušné státní orgány", "příslušného státního orgánu" a "příslušným státním orgánem:

3. § 114 odst. 1 zní:

"(1) Orgány sociálního zabezpečení jsou federální ministerstvo práce a sociálních věci a další státní orgány určené zákony národních rad.".

4. V § 116 odst. 2 se slova "úřady důchodového zabezpečení a národní výbory" nahrazuji slovy "státní orgány republik ".

5. § 117 se vypouští.

6. § 120 odst. 1 písm. b) až d) zní:

"b) členové družstva, u nichž obsahem členství je též pracovní vztah, u družstva, jehož jsou členy,

c) občané, kteří mají v důchodovém zabezpečení práva a povinnosti jako pracovníci v pracovním poměru, u organizace (orgánu), která pro ně vede záznamy, a plní další povinnosti důchodového zabezpečení,

d) ostatní občané u příslušného státního orgánu.".

7. V § 120 odst. 1 se vypouští ustanovení písmene e).

8. § 120 odst. 5 zní:

"(5) Organizace, která, sepsala žádost o dávku důchodového zabezpečení, je povinna ji předložit příslušnému státnímu orgánu bez prodlení, nejdéle do osmi dnů ode dne sepsání žádosti o tuto dávku. Příslušná organizace (státní orgán nesmí odmítnout sepsání žádosti o dávku důchodového zabezpečení, a to i když má za to, že občan nesplňuje podmínky stanovené pro nárok na důchod nebo není-li žádost občana doložena potřebnými doklady.".

9. § 122 odst. 1 a 2 zní:

"(1) O opravném prostředku proti rozhodnutí o zákonném nároku na dávku důchodového zabezpečení uvedenou v § 7 písm. a) č. 1 až 7, písm. b) a c) rozhoduje soud; [§ 244 a násl. občanského soudního řádu] jde-li však o rozhodnutí o výchovném a zvýšení pro bezmocnost k sociálnímu důchodu, rozhoduje soud o opravném prostředku až proti rozhodnutí odvolacího orgánu.

(2) Opravný prostředek není přípustný

a) proti rozhodnutí, které je podkladem pro rozhodnutí o zákonném nároku na dávku důchodového zabezpečeni; soud přezkoumává taková rozhodnutí jen při rozhodování o opravném prostředku proti rozhodnutí státního orgánu. Zruší-li soud rozhodnutí státního orgánu, vydá tento orgán nové rozhodnutí;

b) proti rozhodnutí o žádosti o odstranění tvrdostí zákona.".

10. § 174 zní:

"§ 174

Odstraňování tvrdostí

Tvrdostí, které by se vyskytly při provádění sociálního zabezpečení vojáků z povolání, příslušníků Sboru národní bezpečnosti a příslušníků sborů nápravné výchovy podle tohoto zákona, mohou odstraňovat v oborech své působnosti ministři národní obrany a vnitra Československé federativní republiky a v ostatních případech státní orgány určené zákony národních rad.".

11. V § 177 odst. 2 písm. p) se vypouštějí slova "národního výboru".

Zákon č. 107/1971 Sb., o mateřském příspěvku ve znění pozdějších předpisů (úplné znění č. 106/1987 Sb. se mění a doplňuje takto:

1. V § odst. 2 se za větu druhou vkládá tato věta: "Proti rozhodnutí o povinnosti vrátit přeplatek které bylo vydáno v odvolacím řízení, lze podat opravný prostředek ke krajskému soudu. [§ 244 a násl. občanského soudního řádu.]

2. § 10 odst. 1 písm. b) až d) zní:

"b) členky družstev, u nichž obsahem členství je též pracovní vztah, u družstva, v němž jsou pracovně činné,

c) vojákyně v činné službě příslušnice Sboru národní bezpečnosti a příslušnice sborů nápravné výchovy u orgánů, které provádějí jejich nemocenskou péči

d) ostatní žehy u příslušného státního orgánu.".

3. V § 10 odst. 1 se vypouští ustanovení písmene e).

4. V § 11 odst. 2 se slova "okresní národní výbor" nahrazují slovy "příslušný státní orgán".

5. § 14 odst. 1 zní:

"(1) Tvrdostí, které by se vyskytly při provádění tohoto zákona, mohou odstraňovat, jde-li o vojákyně v činné službě, příslušnice Sboru národní bezpečnosti a příslušnice sborů nápravné výchovy orgány příslušné k odstraňování tvrdostí na úseku nemocenské péče v ozbrojených silách a v ostatních případech státní orgány určené zákony národních rad".

6. V § 16 se vypouštějí slova "Ústřední radou Československého revolučního odborového hnuti a".

Čl. VII

Zákon č. 117/1966 Sb., o některých důsledcích zanedbávání péče o děti, ve znění zákona č. 99/1972 Sb., o zvýšení přídavků na děti a výchovného, se mění a doplňuje takto:

§ 7 písm. a) zní:

a) o přídavcích na děti ze zabezpečení družstevních, rolníků v nemoci a zabezpečení matky a dítěte a o výchovném poskytovaném v důchodovém zabezpečeni,".

Čl. VIII

Na výběrovou a dětskou rekreaci organizovanou odborovými organizacemi se poskytují příspěvky ze státního rozpočtu. Způsob a výši jejich poskytování stanoví federální ministerstvo financí na návrh příslušných ústředních odborových orgánů.

Čl. IX

(1) Vznikl-li důvod pro poskytování podpory při ošetřováni člena rodiny přede dnem účinnosti tohoto zákona a trvá-li ještě k tomuto dni, poskytuje se tato dávka podle předpisů platných přede dnem účinnosti tohoto zákona. K prodloužení poskytování této dávky je v tomto případě příslušný orgán, který byl k takovému rozhodnutí příslušný přede dnem účinnosti tohoto zákona.

(2) Ustanovení tohoto zákona o řízení platí i pro řízení pravomocně neskončená před počátkem jeho účinnosti. Právní účinky úkonů, které v řízení nastaly před účinností tohoto zákona, zůstávají zachovány. Pro běh lhůt, které v den, kdy tento zákon nabyl účinnosti, ještě neskončily, platí dosavadní předpisy.

(3) V řízení, které není ke dni účinnosti tohoto zákona pravomocné ukončeno, pokračuje orgán, jehož příslušnost upravují zákony národních rad.

(4) O poskytnutí lázeňské péče s nástupem do 31. prosince 1990 rozhodují orgány, které byly příslušné, rozhodovat o jejím poskytování přede dnem účinnosti tohoto zákona, a to podle předpisů platných před tímto dnem.

(5) Dnem nabytí účinnosti tohoto zákona se ze Správy nemocenského pojištění převádí Ústřední správa nemocenského pojištění [§ 8 a § 10b vyhlášky předsedy vlády č. 91/1958 Sb., kterou se uveřejňuje opatření Ústřední rady odborů o organizaci a prováděni nemocenského pojištění zaměstnanců, ve znění vyhlášky č. 178/1968 Sb.] do federálního ministerstva práce a sociálních věcí.

Čl. X

Předsednictvo Federálního shromáždění se zmocňuje, aby ve Sbírce zákonů vyhlásilo úplné znění zákona č. 54/1956 Sb., o nemocenském pojištění zaměstnanců, jak vyplývá ze zákonů jej měnících a doplňujících.

Čl. XI

Zrušuje se

1. ustanovení § 244 odst. 2 občanského soudního řádu č. 99/1963 Sb., ve zněni pozdějších předpisů (úplné znění č. 78/1983 Sb., a označení odstavce 1,

2. čl. III zákona č. /1990 Sb., kterým se mění a doplňuje zákon č. 100/1988 Sb., o sociálním zabezpečení, a zákon č. 54/1956 Sb., o nemocenském pojištění zaměstnanců,

3. vyhláška č. 88/1967 Sb., o nemocenském pojištění členů výrobních družstev.

Čl. XII

Tento zákon nabývá účinnosti dnem

Důvodová zpráva

Všeobecná část

Základ současné organizace nemocenského a sociálního zabezpečení byl položen zákonem č. 102/1951 Sb., kterým došlo k přebudování národního pojištění podle zákona č. 99/1948 Sb. Nemocenské pojištění bylo odděleno od důchodového pojištění a správa nemocenského pojištění pracovníků v pracovním poměru byla svěřen a pracujícím sdruženým v Revolučním odborovém hnutí. Tímto opatřením došlo k přenesení úlohy státu na odborové orgány (ROH) s cílem přiblížit provádění nemocenského pojištěni závodům a zajistit účast pracujících na správě prostředků nemocenského pojištění.

Na těchto principech je vybudován i platný zákon č. 54/1956 Sb., o nemocenském pojištění zaměstnanců. Podle tohoto zákona je vrch plným orgánem nemocenského pojištění pracovníků v pracovním poměru Ústřední rada odborů, která řídí, organizuje a spravuje nemocenské pojištění, kontroluje jeho provádění a má i legislativní pravomoc k vydávání prováděcích právních předpisů (organizaci, provádění, řízení a financování však může upravit jen se souhlasem vlády, a to formou vyhlášky předsedy vlády uveřejněné ve Sbírce zákonů). Ústřední rada odborů za provádění nemocenského pojištění odpovídá podle tohoto zákona vládě. Prostředky určené k provádění nemocenského pojištěni jsou ve státním vlastnictví, přičemž příjmy a výdaje tohoto pojištěni jsou součásti státních příjmů a výdajů. Zákon ukládá Ústřední radě odborů, aby uvedené prostředky spravovala odděleně od vlastního jmění Revolučního odborového hnutí.

Úkoly, které náležejí podle znění uvedeného zákona Revolučnímu odborovému hnutí v oblasti nemocenského pojištění a uskutečňují se mimo závody, plní dosud Správa nemocenského pojištěni, která byla zřízena usnesením Ústřední rady odborů ze dne 26. 9. 1968 jako účelové zařízení s vlastní právní subjektivitou.

Správa nemocenského pojištění se organizačně člení na Ústřední správu nemocenského pojištění, Českou a Slovenskou správu nemocenského pojištění a krajské a okresní správy nemocenského pojištění. U každé z nich působí samosprávné orgány složené ze zástupců pracujících, které jsou vybaveny potřebnou rozhodovací pravomocí.

Závody (organizace) plní administrativní úkoly včetně výplaty dávek a včetně přímého poskytování nárokových nesporných dávek. Odborové orgány v závodech, tj. závodní výbory a jejich komise národního pojištění, rozhodují v prvním stupni o dávkách nemocenského pojištění při sporu o nároku na dávku, o určených dobrovolných dávkách a o použití sankcí na nemocenském vůči pojištěncům včetně povinnosti příjemců dávky vrátit přeplacenou dávku. Pro pracovníky tzv. milých závodů (t. j. závodů, kde nepůsobí odborový orgán) a pro závody, kde nejsou vytvořeny podmínky pro provádění nemocenského pojištění, se nemocenské pojištění provádí v organizačních složkách Správy nemocenského pojištění.

Takto je zabezpečeno provádění nemocenského pojištění pracovníků pro téměř 90 % všech ekonomicky činných občanů. Pro ostatní skupiny pracujících se v důsledku historického vývoje vytvořily další samostatné organizační systémy nemocenského zabezpečení:

- nemocenské zabezpečení družstevních rolníků, které provádějí družstva, národní výbory a ministerstva zdravotnictví a sociálních věcí;

- nemocenské pojištění členů výrobních družstev prováděné výrobními družstvy, českým a Slovenským svazem výrobních družstev;

- nemocenské zabezpečení vybraných skupin obyvatelstva (např. umělců, osob poskytujících služby) prováděné národními výbory a ministerstvy zdravotnictví a sociálních věcí;

- nemocenská péče příslušníků ozbrojených sil prováděná příslušnými orgány těchto složek.

Současná organizace sociálního zabezpečení je upravena zákonem č. 100/1988 Sb., o sociálním zabezpečení. Soustavu orgánů sociálního zabezpečení tvoří federální ministerstvo práce a sociálních věcí, ministerstva zdravotnictví a sociálních věcí republik, úřady důchodového zabezpečení a národní výbory. Uvedené orgány jsou kompetentní pro důchodové zabezpečení a sociální péči veškerých občanů s výjimkou vojáků z povolání, příslušníků Sboru národní bezpečnosti a příslušníků sborů nápravné výchovy. Orgány sociálního zabezpečení ozbrojených složek jsou federální ministerstva národní obrany a vnitra, ministerstvo vnitra ČR a ministerstva vnitra a životního prostředí SR a ministerstva spravedlnosti republik a jejich příslušné orgány.

Společensko-politický vývoj vyžaduje urychlené vytvoření nové organizace sociálního zabezpečení zahrnující i organizaci nemocenského zabezpečení. Tuto potřebu zvýrazňuje i vývoj v odborech, který do budoucna neumožňuje jednotnou správu a jednotné provádění nemocenského pojištění pracovníků odborovými orgány. Je nezbytné oprostit odbory od činností a úkolů příslušejících státu, jak také odbory požadovaly. Proklamovaná nezávislost odborů proto znamená, že odbory nadále nemohou spravovat státní prostředky tohoto pojištění, a protože se jedná o sociální jistoty občanů ve velmi závažných životních situacích, je třeba do budoucna zabezpečit tuto činnost státními orgány i nadále se však počítá s významnou úlohou odborů při obraně sociálních práv pracujících a jejich uplatňování vůči státním orgánům. Při prosazování zájmů pracujících budou odbory plnit zejména funkci iniciátorů, posuzovatelů a oponentů. Urychlené přijetí zákona upravujícího novou organizaci nemocenského zabezpečení (pojištění) v rámci jednotné organizace sociálního zabezpečení je umocněno i nepříznivou situací v mnohých národních výborech.

Navržené organizační sjednocení orgánů sociálního zabezpečeni včetně orgánů nemocenského pojištění vytváří optimální předpoklad pro budoucí přechod na fondové hospodaření v celé oblasti důchodového a nemocenského zabezpečení; tento přechod bude ovšem možný v souvislosti se současnými úpravami v oblasti daní a odvodů.

Navrhuje se, aby budoucí jednotná státní organizační struktura plnila úkoly nejen v oblasti nemocenského pojištění (zabezpečení), ale i v oblasti důchodového zabezpečení, sociální péče a posudkové služby - tedy v oblastech majících vzájemnou návaznost. Navíc pro některé skupiny pracujících (osoby samostatně výdělečně činné) je již nyní nemožné oddělit důchodové a nemocenské zabezpečení a event. provádět tyto agendy odlišnými státními orgány.

Soustava státních orgánů sociálního zabezpečení by byla vytvořena s přihlédnutím k počtu pojištěnců na daném území, přičemž pro oblast nemocenského pojištění by stejně jako dosud byla působnost v základním stupni svěřena organizacím. Situace v ozbrojených složkách ministerstva národní obrany a ministerstev vnitra a spravedlnosti nevyžaduje novým zákonem měnit organizaci sociálního zabezpečení vojáků z povolání, příslušníků Sboru národní bezpečnosti a sborů nápravné výchovy.

Vzhledem k tomu, že půjde o specializované orgány, je předpoklad, že budou provádět tuto stále náročnější agendu na profesionální úrovni. Pružná struktura těchto orgánů přitom umožní přiblížit provádění sociálního zabezpečení občanům.

Podle čl. 8 odst. 1 písm. j) ústavního zákona č. 143/1968 Sb., o československé federaci, v platném znění, patří sociální politika do společné působnosti Československé federativní republiky a obou republik, přičemž podle článku 22 písm. c) a d) téhož zákona patří do působnosti Československé federativní republiky stanovit jednotné zásady důchodového a nemocenského zabezpečení a sociální politiky. Vzhledem k tomu je dána působnost Federálního shromáždění k provedení navrhovaných úprav.

Potřebnou právní úpravu bude dále nutné přijmout i na úrovni. republik (půjde zejména o nové zákony měnící zákon ČNR č. 114/1988 Sb. a zákon SNR č. 106/1988 Sb.); v těchto zákonech bude zejména upravena soustava příslušných státních orgánů provádějících sociální za bezpečení v republikách a vymezena jejich pravomoc při rozhodování o dávkách.

Finanční dopad

Nová organizace sociálního zabezpečení zahrnující i organizaci nemocenského zabezpečení bude vybudována v rámci republik, takže vyčíslení finančního dopadu a dopad na pracovní síly budou obsahovat návrhy příslušných zákonů národních rad. Pokud jde o federaci, nedojde v důsledku nové organizační struktury k nárůstu počtu pracovníků ani finančních prostředků. Stávající Ústřední správu nemocenského pojištění včetně jejích rozpočtovaných prostředků se navrhuje převést do federálního ministerstva práce a sociálních věcí.

Úprava poskytování podpory při ošetřování člena rodiny převedením dosavadního fakultativního prodloužení jejího poskytování v 6. a 7. dni (v 6. - 13. dni u osamělých pracovníků) potřeby ošetřování na nárokové poskytování si vyžádá zvýšení finančních nákladů zhruba o 12 % ročně, t. j. cca a 140 mil.!čs. Za předpokladu, že datum účinnosti zákona bude od 1. 7. 1990, vzrostou výdaje na tuto dávku v roce 1990 o 55 mil. Kčs, z toho v ČR o 37 mil. Kčs v SR o 18 mil. Kčs; toto zvýšení bude hrazeno z rozpočtové rezervy na úpravy v sociálním zabezpečení v roce 1990, která činí 1 mld Kčs a je určena především na úpravy důchodů. Pokud by nedošlo k přeměně dobrovolného poskytování podpory v nárokové, bylo by nutno poptat s výrazným nárůstem administrativního zatížení správ sociálního zabezpečení v okresech spojeným s rozhodováním a dobrovolném prodlužování poskytování této dávky, které dosud přísluší odborovém u orgánu v závodě, a tím též k určitému zvýšení pracovních sil.

Pokud jde o finanční dopad poskytování příspěvků na výběrovou a dětskou rekreaci podle čl. VIII návrhu zákona, nebude toto poskytování znamenat zvýšení výdajů ze státního rozpočtu, neboť je již nyní součástí schváleného státního rozpočtu na rok 1990 v rámci výdajů na nemocenské pojištění vzhledem k tomu, že až do účinnosti tohoto zákona jde formálně o dobrovolné dávky nemocenského pojištění.

Ostatní navrhované věcné změny (např. nárok na zvýšení nemocenského při aktivní tuberkulóze) nebudou mít v podstatě žádný finanční dopad.

Zvláštní část

K článku I

V novele zákona o nemocenském.pojištění zaměstnanců se především navrhuje, aby nemocenské pojištění zaměstnanců prováděla místo odborových orgánů soustava státních orgánů. Organizaci v obou republikách upraví s ohledem na působnost republik v těchto oblastech zákony národních rad. I nadále zůstává zachována zásada, že nemocenské pojištění se provádí nejen příslušnými státními orgány, ale i v závodech.

S ohledem na to je třeba upravit zmocňovací ustanovení, která umožňovala Ústřední radě odborů vydávat podrobnější předpisy k zákonu o nemocenském pojištění zaměstnanců, a svěřit toto oprávnění příslušným státním orgánům.

Novelizace zákona o nemocenském pojištění zaměstnanců přinese i větší sociální jistoty v rámci stávající dávkové soustavy. Nová úprava doby nárokového poskytování podpory při ošetřování člena rodiny odpovídá objektivní potřebě a pokryje většinu případů běžných onemocnění. Upevní sociální postavení především osamělých osob, které nemohou pracovat, protože ošetřují nemocné dítě. Navrhovaná úprava rovněž umožní odstranit dosavadní rozsáhlou administrativu spojenou s často jen formálním rozhodováním o dobrovolném prodloužení poskytování podpory po vyčerpání zákonného pětidenního nároku.

Dalším opatřením směřujícím k posílení sociálních jistot nemocných je nárokové zvýšení nemocenského při pracovní neschopnosti pro aktivní tuberkulózu a to až do výše čisté denní mzdy, maximálně však do částky 150 Kčs za pracovní den, resp. do částky 180 Kčs, jde-li o pracovníky vybraných zaměstnání v hornictví. Dosud takové zvýšení záviselo výlučně na posouzení odborového orgánu v závodě a jeho dobrovolném přiznání. Stejný cíl sleduje i navržené zabezpečení nárokového poskytování nemocenského po celou dobu, kdy pracovní neschopnost byla uznána zpětně.

Zvýšení právní jistoty slouží rovněž prodloužení promlčecí lhůty pro uplatnění nároku na dávku nemocenského pojištění a její výplatu z jednoho roku na tři roky. Tím dojde ke sjednocení s obdobnými předpisy v oblasti sociálního zabezpečení. V souladu s dřívějšími požadavky veřejnosti a s ohledem na to, že obdobné účinky jako alkoholová opilost přináší i zneužití požívání omamných prostředků, navrhuje se, aby nemocenské nenáleželo kromě již dnes zákonem stanovených případů ani tehdy, kdy pracovní neschopnost vznikne jako bezprostřední následek zneužití takových prostředků.

Navrhovanou novelizací zákona o nemocenském pojištění zaměstnanců se zároveň vypouští ze systému dobrovolných věcných dávek nemocenského pojištění výběrová a dětská rekreace Revolučního odborového hnutí. Obě dávky bylo možno poskytovat výlučně pracujícím (resp. jejich dětem), kteří byli členy odborových svazů ROH, přičemž se jednalo o dávky, které fakticky nikdy neměly povahu zabezpečení v nemoci, těhotenství nebo mateřství a o nichž ani nerozhodovaly orgány nemocenského pojištění. Obě rekreace nebyly a nejsou ani součástí dávkové soustavy nemocenského pojištění členů výrobních družstev, ani zabezpečení družstevních rolníků v nemoci a zobe zpečení matky a dítěte. Bez příspěvku státu by však nebylo možné zajistit dosavadní rozsah výběrové a dětské rekreace jeho další poskytování ze státního rozpočtu upravuje čl. VIII návrhu tohoto zákona.

Ostatní navrhované změny v zákoně o nemocenském pojištění zaměstnanců buď úzce souvisí s uvedenými změnami nebo na ně navazují, anebo znamenají legislativní zpřesnění dosavadní právní úpravy. Vypuštěním slov "pro socialistický sektor" z § 2 zákona se zrovnoprávňují pro účely nemocenského pojištění občané, kteří jsou nemocensky pojištěni z titulu své činnosti, která má obsah pracovního poměru, ačkoliv takto není označena nebo nemá všechny náležitosti předepsané pro jeho vznik, bez ohledu na to, pro jakého zaměstnavatele je vykonávána.

Do výčtu okruhu pojištěných osob přímo podle zákona o nemocenském pojištění zaměstnanců se navrhuje zařadit členy nezemědělských družstev, u nichž obsahem členství je též pracovní vztah, což bude v praxi dopadat především na členy výrobních družstev, kteří byli nemocensky pojištěni v samostatné soustavě nemocenského pojištění členů výrobních družstev, avšak platily pro ně přiměřeně předpisy o nemocenském pojištění zaměstnanců (dosavadní § 63a zákona o nemocenském pojištění zaměstnanců). Rovněž nemocenské pojištění členů těchto družstev budou provádět přímo družstva a příslušné orgány nemocenského pojištění, t.j. zejména správy sociálního zabezpečeni. V této souvislosti se proto navrhuje vypustit dosavadní 63a ze zákona o nemocenském pojištění zaměstnanců.

Dále se navrhuje vložit do zákona o nemocenském pojištění zaměstnanců nový oddíl upravující některé další otázky řízení ve věcech nemocenského pojištěni. Navržený 57a stanoví nově obecnou podpůrnou použitelnost správního řádu (zákon č. 71/1967 Sb., o správním řízení). V 57b se navrhuje v souladu s posílením právních jistot pojištěných zaměstnanců rozšířit okruh rozhodnutí v nemocenském pojištění, která podléhají na návrh účastníků soudnímu přezkoumání, o rozhodnutí zavazující příjemce dávky vrátit přeplatek na dávce neprávem vyplacené kádrem tohoto rozhodování je totiž posouzení zavinění takového příjemce, že dávky byla vyplacena neprávem nebo ve vyšší částce, než náležela. Pokud jde o soudní přezkoumávání rozhodnutí v nedávkových věcech nemocenského pojištění, je jeho uskutečňování upraveno dosavadními ustanoveními § 244 odst. 2 občanského soudního řádu, § 44 vyhlášky předsedy vlády č. 91/1958 Sb., ve znění pozdějších předpisů, a § 9 odst. 2 vyhlášky Svazu výrobních družstev č. 88/1967 Sb.

K článku II

Navrhovaná úprava zákona o nemocenské péči v ozbrojených silách se týká pouze zvýšení nemocenského pro aktivní tuberkulózu a vyloučení nároku na nemocenské pro zneužití omamných prostředků a je v souladu se stejnou změnou navrhovanou v zákoně o nemocenském pojištěni zaměstnanců a v zákoně o zabezpečení družstevních rolníků v nemoci a o zabezpečení matky a dítěte.

K článku III

Navrhovaná úprava zákona a zabezpečení družstevních rolníků v nemoci a o zabezpečení matky a dítěte jednak bezprostředně navazuje na obdobné změny navrhované v čl. I a IV., které novelizují zákon o nemocenském pojištění zaměstnanců a zákon o prodloužení mateřské dovolené, o dávkách v mateřství a o přídavcích na děti z nemocenského pojištění, a na změny související s novou organizací sociálního zabezpečení včetně zabezpečení nemocenského, jednak znamená legislativní zpřesnění nebo vypuštění nadbytečných proklamací.

V souvislosti s přechodem rozhodovací pravomoci na státní orgány se nově upravuje odpovědnost družstva za porušení nebo zanedbání svých povinností, které povedou k přeplatku na dávce.

K článku IV a V

Navrhovaná ustanovení upravující okruh oprávněných pra dávky v mateřství a přídavky na děti navazují úzce na navržený bod 1 v čl. I, který ve výčtu pojištěných osob výslovně upravuje i členy nezemědělských družstev, u nichž obsahem členství je též pracovní vztah.

Ostatní navrhovaná ustanovení navazují jednak na nově upravené sociální zabezpečení osob samostatně výdělečně činných, novou organizaci sociálního zabezpečení, nový zákon o civilní službě, jednak nově upravují příslušná zmocňovací ustanovení.

Zakotvuje se především nová soustava orgánů sociálního zabezpečení. Vznik nové soustavy též vytvoří organizační předpoklad pro přechod na fondové hospodaření. Další změny zejména v řízení, navrhované v čl. V, pak navazují na vznik nových orgánů nebo řeší důsledky tohoto vzniku.

K článku VI

V souladu s navrhovaným rozšířením okruhu rozhodnutí v nemocenském pojištění, která mají podléhat soudnímu přezkoumání, se navrhuje, aby krajské soudy rovněž přezkoumávaly rozhodnutí o povinnosti vrátit přeplatek na mateřském příspěvku, zaviněný příjemcem této státní dávky.

Změny v dalších bodech navazují na vytvoření nové organizace sociálního zabezpečení.

K článku VII

Navržená dílčí změna v zákoně o některých důsledcích zanedbávání péče o děti souvisí rovněž s novou organizací sociálního zabezpečení a pojmenováním příslušného zabezpečení družstevních rolníků.

K článku VIII

Finanční zabezpečení výběrové a dětské rekreace organizované odborovými organizacemi bude po zrušení ustanovení v zákoně o nemocenském pojištění zaměstnanců, která upravovala poskytováni výběrové a dětské rekreace ROH jako dobrovolné věcné dávky z tohoto pojištění, zajištěno navrhovaným ustanovením. Způsob a výši poskytování příspěvků na tyto rekreace tak, aby mohl být zachován její nynější rozsah, stanoví federální ministerstvo financí na návrh příslušných ústředních odborových orgánů.

K článku IX

Navržený článek obsahuje jednak potřebná přechodná ustanovení, jednak konkretizuje přechodná ustanovení u podpory při ošetřování člena rodiny (odst. 1) a lázeňské péče (odst. 4).

Odstavec 5 pak řeší začlenění Ústřední správy nemocenského pojištění do federálního ministerstva práce a sociálních věcí s ohledem na novou úpravu organizace sociálního zabezpečení a na přechod jejích oprávnění na uvedené ministerstvo.

K článku X a XI

Z legislativně technických důvodů nebylo možno dosud vydat ve Sbírce zákonů úplné znění mnohokrát novelizovaného zákona o nemocenském pojištění zaměstnanců. Tento zákon uvedené překážky odstraňuje a umožňuje již vydat úplné znění, které přispěje k větší přehlednosti v právní úpravě nemocenského pojištění.

V souvislosti se změnami v zákoně o nemocenském pojištění zaměstnanců se navrhuje v čl. XI zrušit ustanovení § 244 odst. 2 občanského soudního řádu, které bude v nové podobě zakotveno v předpisech o nemocenském pojištění.

Zakotvením nových zmocňovacích ustanoveni není nutné za chovávat v platnosti přechodnou úpravu zmocňovacího ustanovení čl. III zákona č. /1990 Sb.

V návaznosti na změny uvedené v čl. I se navrhuje zrušení dosavadní vyhlášky o nemocenském pojištění členi výrobních družstev.

V Praze dne 8. dubna 1990

Předseda vlády ČSFR:

Ministr práce a sociálních věcí:




Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP