kterým se zřizuje
Generální inspektorát československých
ozbrojených sil.
Federální shromáždění
Československé federativní republiky se usneslo
na tomto zákoně:
Vznik a poslání
Generálního inspektorátu československých
ozbrojených sil
K zabezpečení stálého
a nezávislého výkonu parlamentní kontroly
činnosti a stavu československých ozbrojených
sil a k získání objektivních informací
o nich pro Federální shromáždění
se zřizuje Generální inspektorát československých
ozbrojených sil (dále jen "generální
inspektorát").
Řízení a
organizace generálního inspektorátu
(1) V čele generálního
inspektorátu je Generální inspektor československých
ozbrojených sil (dále jen "generální
inspektor"), kterého volí Federální
shromáždění na dobu 4 let.
(2) Generálním inspektorem
může být zvolen občan, který
je volitelný do Federálního shromáždění,
dosáhl věku 35 let a je bezúhonný
a odborně způsobilý.
(3) Generální inspektor
nepodléhá vojenské pravomoci jiné
osoby. Je za svou činnost odpovědný výlučně
Federálnímu shromáždění,
které ho může před uplynutím
lhůty uvedené v odstavci 1 odvolat.
(4) Generální inspektor
pro plnění úkolů dle § 3 jmenuje
potřebný počet inspektorů generálního
inspektorátu (dále jen "inspektoři").
Inspektoři nemají velitelskou pravomoc ani nepodléhají
velitelské pravomoci jiné osoby; jsou odpovědni
výhradně generálnímu inspektorovi.
Pro výkon kontrolní činnosti musí
být inspektoři vybaveni písemným pověřením
generálního inspektora; v takovém případě
mají oprávnění jako generální
inspektor dle § 6.
(1) Generální inspektorát
se zaměřuje na získávání
analytických poznatků a kontrolu v těchto
oblastech:
a) dodržování
ústavy, zákonů, jiných právních
předpisů, vojenských řádů
a služebních předpisů; tímto
není dotčena působnost vojenských
prokuratur,
b) realizace čs. vojenské
doktríny,
c) bojeschopnost ozbrojených sil,
d) odborná, bojová,
taktická a operační příprava
velitelů, štábů, vojsk a záloh,
e) fyzický a zdravotní stav ozbrojených sil,
f) chod služby, výcviku
a kázně,
g) doplňování
a zvyšování kvalifikace příslušníků
ozbrojených sil,
h) sociální podmínky
příslušníků ozbrojených
sil,
i) materiální zabezpečení
a jeho účelnost,
j) udržování
a využívání bojové a ostatní
techniky,
k) hospodaření,
l) kultura a výchova,
m) vojenské školství,
věda, výzkum a technický rozvoj,
n) řízení
a velení,
o) organizační struktury,
p) tabulková kázeň,
q) činnost místních
vojenských správ,
r) mobilizační přípravy,
s) využívání,
udržování a vylepšování
ubytovacích, stravovacích zařízení
a materiálních fondů.
(2) V rámci těchto
oblastí mohou být generálnímu inspektorovi
zadány speciální úkoly Federálním
shromážděním nebo i výbor brannými
a bezpečnostními jeho sněmoven.
(1) Generální inspektor
sestavuje plán činnosti generálního
inspektorátu, který po projednání
ve výborech branných a bezpečnostních
sněmoven Federálního shromáždění
schvaluje předsednictvo Federálního shromáždění.
(2) Za účelem koordinace
kontrolní činnosti jsou ministr národní
obrany a federální ministr vnitra povinni generálním
inspektorovi poskytovat potřebné informace o plánované
kontrolní činnosti vykonávané je jich
inspekčními orgány. Činnost generálního
inspektorátu však činnost těchto orgánů
nenahrazuje.
(3) Generální inspektor
předkládá Federálnímu shromáždění
písemnou souhrnnou zprávu o kontrolní činnosti
za uplynulý kalendářní rok.
(4) Generální inspektor
může kdykoliv předkládat Federálnímu
shromáždění nebo výborům
branným a bezpečnostním sněmoven Federálního
shromáždění jednotlivé zprávy.
Pokud byl pověřen speciálním úkolem,
předkládá o výsledku jeho plnění
vždy zvláštní zprávu tomu, kdo
mu jej zadal, a to s případnými návrhy
na konkrétní opatření.
(1) Generální inspektor
je podle potřeby zván na schůze obou sněmoven
Federálního shromáždění
a na jednání Rady obrany státu. Pokud je
na ně pozván, je povinen se jich zúčastnit.
(2) Generální inspektor
má právo se účastnit schůzí
výborů branných a bezpečnostních
sněmoven Federálního shromáždění;
udělí se mu slovo, kdykoli o to požádá.
(3) Výbory branné
a bezpečnostní sněmoven Federálního
shromáždění mají právo
zvát na schůze generálního inspektora
a vyžadovat od něho informace a zprávy; generální
inspektor je povinen se na schůze těchto výborů
dostavit, jestliže o to byl požádán.
(1) Generální inspektor
může navštěvovat všechny orgány,
útvary a služební místa ozbrojených
sil bez předchozího ohlášení.
(2) Ministr národní
obrany, federální ministr vnitra a všichni
velitelé a náčelníci ozbrojených
sil jsou povinni poskytovat generálnímu inspektorovi
veškerou pomoc, zejména předkládat jím
vyžádané materiály a zprávy a
podávat mu potřebné informace. Tuto povinnost
mají rovněž vedoucí těch organizací,
které se podílejí na materiálně
technickém zabezpečení ozbrojených
sil.
(3) Kontrolní činnost
generálního inspektora má být prováděna
tak, aby nebyla narušována plánovaná
činnost ozbrojených sil.
Náklady na činnost
generálního inspektorátu se hradí
z rozpočtu federace.
Podrobnosti o organizaci, řízení
a činnosti generálního inspektorátu
stanoví jeho statut, který schvaluje předsednictvo
Federálního shromáždění.
Ve statutu mohou být stanoveny další úkoly
generálního inspektorátu k plnění
jeho poslání podle § 1.
Tento zákon nabývá
účinnosti dnem 1. května 1990.
Návrh zákona na
vytvoření Generálního inspektorátu
čs. ozbrojených sil se předkládá
s cílem napomoci přechodu od monopolního
řízení ozbrojených sil jednou stranou
k demokratickému řízení nejvyššími
státními orgány a k zabezpečení
nezávislé a objektivní kontroly činnosti
československých ozbrojených sil Federálním
shromážděním.
Činnost generálního
inspektorátu vychází z branné a bezpečnostní
politiky státu, založené na samostatné
československé vojenské doktríně,
která má výrazný obranný charakter
k zabezpečení suverenity státu, jehož
ozbrojené síly jsou budovány na principu
rozumné obranné dostatečnosti. Kontrolní
činnost Generálního inspektorátu bude
kromě základních oblastí uvedených
v § 3 - přispívat k tomu, aby rozsah československých
ozbrojených sil směřoval k účelnému
omezování počtu vojsk a výzbroje,
k úpravám
organizačních struktur a dislokace v závislosti
na pokračování celoevropského mírového
odzbrojovacího procesu, s postupným zkracováním
délky základní vojenské služby
a přechodem k profesionalizaci ozbrojených sil.
Tomuto procesu musí odpovídat obsah,
výchova a příprava příslušníků
ozbrojených sil, vlastenecká a branná výchova
na školách v duchu demokracie a humanity,
- jako nezávislý
a objektivní orgán ústavních činitelů
svou kontrolní a analytickou činností napomáhat
k uskutečňování idejí právního
státu v oblasti ozbrojených sil,
- přispívat k postupné
profesionalizaci ozbrojených sil, kde bude uplatňován
především princip vysoké odborné
kvalifikace, znalosti, zkušenosti a trvalý proces
rekvalifikace na účelné a hospodárné
využívání moderní techniky.
Generální inspektorát
bude též přispívat k tomu, aby postupné
strukturální, personální a dislokační
změny v československých ozbrojených
silách byly vzápětí stabilizovány
a nebyla narušena bojeschopnost vojsk.
Nezávislé Generální inspektoráty
ozbrojených sil jsou vytvářeny
prakticky ve všech moderních armádách.
Rozsah činnosti a pravomoci v podstatě odpovídá
navrženému zákonu. V jednotlivých státech
jsou určité modifikace ve strukturách, pravomoci
a podřízenosti.
V současné době
je vytvoření Generálního inspektorátu
čs. ozbrojených sil jako nezávislého,
objektivního orgánu velmi naléhavým
požadavkem z těchto důvodů:
a) nutnost zvýšení
vlivu Federálního shromáždění
v kontrolní činnosti na ozbrojené síly,
b) prohloubení demokratizace a humanizace ozbrojených
sil,
c) dosažení strukturálních
změn v procesu postupného snižování
počtu ozbrojených sil, v jejich reorganizaci, modernizaci
a postupné profesionalizaci.
Dosavadní zkušenosti,
analyzované již v roce 1966 - 1968 (s přihlédnutím
k historickým zkušenostem čs. armády,
vzniku, zániku a znovuobnovení Generálního
inspektorátu, jeho postavení v ozbrojených
silách i v jiných armádách) prokázaly,
že dosažení radikálních změn
v ozbrojených silách, objektivní kontroly
jejich činnosti je možné a účinné
pouze prostřednictvím
nezávislého kontrolního orgánu Federálního
shromáždění ve formě Generálního
inspektorátu.
Generální inspektorát
v žádném případě nenahrazuje
inspekční orgány FMN a FMV, které
jsou operativními kontrolními orgány obou
ministrů.
Generální inspektorát
jako organizační celek tvoří generální
inspektor a skupina vysoce profesionálně zdatných
inspektorů obecně pro své zkušenosti,
znalosti a charakterové vlastnosti uznávaných
odborníků.
Pro nejbližší
období je účelné stanovit menší
počet odborných inspektorů, např.:
pro kontrolu činnosti generálního štábu
čs. armády (zejména operační,
zpravodajské a organizačně mobilizačni)
3; pozemního vojska 2; letectva a PVOS 2; pohraniční
stráže, útvarů FMV a CD 2; řízení
(velení), školství, vědy a technického
rozvoje 2; týlu
2; financí 1; legislativy 1. Spolu s generálním
inspektorem a třemi civilními pracovníky
se jedná o 19 pracovníků. (Předpokládané
orientační náklady představují
cca 2,5 mil. Kčs).
Teze návrhu zákona
byly zpracovány komisí, která byla vytvořena
z odborníků vojenské komise KC OF a Sdružení
vojenská obroda. Tyto teze byly dále upraveny při
jednání skupiny poslanců branných
a bezpečnostních výborů a přizvaných
odborníků vojenské komise KC OF a Sdružení
vojenská obroda ve Federálním shromáždění
v Praze dne 22. března
1990.
Výsledkem tezí do
legislativní podoby je tento předkládaný
návrh zákona.