Federální shromáždění Československé federativní republiky

V. volební období

367

Vládní návrh

Zákon

ze dne........... 1990,

kterým se mění a doplňuje zákon č. 54/1963 Sb., o československé akademii věd, ve znění zákonného opatření předsednictva Federálního shromáždění č. 26/1970 Sb. a zákona č. 91/1977 Sb.

Federální shromáždění československé federativní republiky se usneslo na tomto zákoně:

Čl. I

Zákon č. 54/1963 Sb., o Československé akademii věd, ve zněni zákonného opatření předsednictva Federálního shromáždění č. 26/1970 Sb. a zákona č. 91/1977 Sb., se mění a doplňuje takto:

1. Z preambule se vypouští první věta a úvodní věta preambule zní:

"Věda, těsně spjatá se životem společnosti, musí soustřeďovat své sily na hlavní úkoly vyplývající z potřeb hospodářského a kulturního rozvoje země a usilovat o dosažení nejvyšší teoretické a metodické úrovně, komplexnosti a maximální efektivnosti vědeckovýzkumné práce."

2. § 2 zni:

"§ 2

Úkolem Akademie je zejména:

a) podílet se na vytváření koncepce rozvoje československé vědy;

b) řešit na svých pracovištích základní, pro rozvoj vědy i společnosti významné teoretické problémy přírodních, technických a společenských věd; přitom úzce spolupracovat s vysokými školami a dalšími vědeckými pracovišti;

c) vychovávat vědecké pracovníky a pečovat o další zvyšování jejich kvalifikace;

d) zveřejňovat výsledky své činnosti a přispívat k jejich popularizaci;

e) být představitelem československé vědy v zahraničí a rozvíjet v oborech své činnosti mezinárodní spolupráci:".

3. § 3 odst. 1 zní:

"§ 3

/1/ V zásadních vědeckých otázkách je Akademie poradcem vlády a spolupracuje se Státní komisi pro vědeckotechnický a investiční rozvoj a se Státní plánovací komisi.".

4. § 4 zni:

"§ 4

Akademie je právnickou osobou. Právo hospodaření se svěřeným národním majetkem vykonávají jménem Akademie její organizační útvary.".

5. V § 9 písm. a) a b) se vypouštějí slova "jsou oddáni socialistické vlasti" a slova a i jinak přispívají k výstavbě nové společnosti"; v písm. d) se vypouští slovo "socialismus".

6. § 10 zní:

"§ 10

Členy Akademie jmenuje vláda československé federativní republiky na základě volby, kterou provádí valné shromáždění Akademie.".

7. § 12 zni:

"§ 12

Člen Akademie pozbývá členství rozhodnutím vlády Československé federativní republiky na základě návrhu valného shromáždění Akademie, jestliže se zpronevěřil vědecké cti, nebo byl-li mu uložen trest ztráty čestných titulů a vyznamenání anebo jestliže soustavně a bez náležitého důvodu neplní úkoly vyplývající z jeho členství v Akademii (§ 11 odst. 1).".

8. § 13 zni:

"§ 13

/1/ Vrcholným orgánem Akademie je valné shromáždění Akademie které se skládá ze sboru členů Akademie a z Komory zástupců zvolených na pracovištích Akademie.

/2/ Valné shromáždění

a) rozhoduje o zaměření činnosti a organizaci Akademie a určuje hlavni směry další práce a rozvoje Akademie,

b) projednává zprávu prezídia o činnosti Akademie,

c) na návrh prezídia stanoví, pro které vědní obory mají být zřízena vědecká kolegia.

/3/ Prezídium Akademie svolává valné shromáždění nejméně jednou za rok.".

9. § 14 zni:

"§ 14

/1/ Stálým řídícím orgánem Akademie je prezídium Akademie, jež tvoří předseda Akademie, místopředsedové Akademie, vědecký sekretář Akademie a další členové prezídia. Počet místopředsedů Akademie a dalších členů prezídia urči vláda Československé federativní republiky na návrh valného shromáždění. Valné shromáždění navrhuje vládě složeni prezídia na základě tajného hlasování z činů Akademie a ze zástupců zvolených na pracovištích Akademie. Členové prezídia za Slovenskou akademii věd jsou navrhováni na základě volby v Radě vědců Slovenské akademie věd. Místopředsedy Akademii vědeckého sekretáře Akademie a další členy prezídia jmenuje na základě tohoto návrhu vláda Československé federativní republiky. Předsedu Akademie jmenuje prezident Československé federativní republiky na návrh vlády.

/2/ Prezídium a jeho členové odpovídají za svou činnost valnému shromáždění a vládě Československé federativní republiky.

/3/ Funkční období prezídia stanoví vláda Československé federativní republiky na návrh valného shromáždění.".

10. § 15a se vypouští.

11. V § 16 odst. 1 se vypouštějí slova "ideovými a".

12. V § 17 se vypouštějí slova "a zástupců společenských organizací".

13. V § 19 odst. 1 se slova "kulturně politické" nahrazuji slovem "kulturní".

14. § 19 odst. 3 zni:

"/3/ Ředitel (vedoucí) vědeckého pracoviště je povinen vytvářet podmínky pro účast pracovníků na řízení vědecké práce pracoviště. Zaměřeni činnosti a organizaci pracoviště je ředitel povinen projednávat ve vědecké radě pracoviště.".

15. V § 20 odst. 1 se vypouštějí slova "v souladu s plány vědeckovýzkumných prací" a slova "politicky se vzdělávat".

16. V § 20 se vypouští odst. 4.

17. § 21 zní

"§ 21

Vnitřní poměry Akademie a právní postaveni jejích orgánů a organizačních útvarů, způsob jednání a usnášení valného shromáždě ní podrobněji upraví stanovy Akademie, které schvaluje vláda česko slovenské federativní republiky. Návrh stanov předkládá vládě předseda Akademie na základě rozhodnutí valného shromáždění.".

18. § 21a se vypouští.

Čl. II

Ve všech ustanoveních zákona se název "Československá socialistická republika" nahrazuje názvem "Československá federativní republika".

Čl. III

Zákon č. 54/1963 Sb., o československé akademii věd, ve zně zákonného opatřeni předsednictva Federálního shromážděni č. 26/1970 Sb., zákona č. 91/1977 Sb. a tohoto zákona pozbude účinnosti nejpozději dnem 31. prosince 1992.

Čl. IV

Tento zákon nabývá účinnosti dnem vyhlášení.

Důvodová zpráva

I. Všeobecná část

Dosavadní zákon o československé akademii věd, který byl přijat v roce 1963 a v nepříznivém smyslu změněn v letech 1970 a 1977, je v rozporu s principy svobody vědeckého bádání a demokratismu vědeckého života a vyžaduje zásadní změnu. Přípravné práce na komplexní nové právní úpravě postaveni a úkolů akademií věd v duchu těchto principů byly již zahájeny.

Ještě než k této úpravě dojde, je nezbytné učinit v uspořádání a činnosti Akademie alespoň nejnaléhavější demokratizační opatření, která vyplývají z jednání mimořádného valného shromáždění členů Československé akademie věd, konaného dne 21. prosince 1989.

Jde především o to, aby se na životě Akademie a na rozhodování o její činnosti spolu se členy Akademie plnoprávně účastnili i vědečtí pracovnici pracovišť Akademie. K tomu směřují navrhované změny zákona, týkající se složeni valného shromáždění Akademie, konstituování a složeni prezídia Akademie a úlohy vědeckých rad pracovišť Akademie.

Dále je nezbytné odstranit ze zákona překonaná ustanoveni, která jsou v rozporu s již provedenými změnami ústavních a jiných zákonů a neodpovídají potřebám současného společenského vývoje.

Současně je nutno změnit i ta ustanovení, která nadřazuji Akademii jiným složkám naši vědeckovýzkumné základny, zvláště vysokým školám.

Podrobnosti o uspořádáni, konstituování a činnosti jednotlivých orgánů a složek Akademie upraví v souladu s navrhovaným zákonem její stanovy, které na základě návrhu Akademie schválí vláda Československé federativní republiky.

Navrhovaný zákon si nevyžádá zvýšeni rozpočtových nákladů, nebude znamenat růst administrativních nároků a nevyvolá požadavky na personální zajištění.

II. Zvláštní část

K bodům 1, 3, 4, 5, 6, 7, 10, 11, 12, 13, 15 a 18

Návrh vychází z ústavních změn a ze současného politického a právního stavu.

K bodu 2

Nově navrhované znění vyjadřuje současné pojetí činnosti Akademie a odstraňuje ustanovení, která byla spjata s dřívějším administrativně byrokratickým pojetím řízení vědecké práce a nadřazovala Akademii jiným složkám vědeckovýzkumné základny.

K bodům 8, 9 a 14

Zde jsou zakotveny demokratické principy řízení Akademie, tj.

a) plnoprávnými členy valného shromáždění se stávají členové Komory zástupců zvolených na pracovištích Akademie,

b) členy prezídia Akademie budou mimo členy Akademie i zástupci zvoleni na vědeckých pracovištích,

c) ustanovení o vědeckých radách legalizuje současný stav po mimořádném valném shromáždění a demokratizuje rozhodováni o zásadních otázkách zaměření a činnosti jednotlivých vědeckých pracovišť Akademie.

K bodu 16

Vypuštění diskriminačního ustanovení, že vědečtí pracovníci mohou sjednávat pracovní poměr pouze na dobu určitou, nejdéle na pět let, je v současné době nezbytné vzhledem k tomu, že toto ustanoveni bylo v minulosti hrubě politicky zneužíváno. Potřebnou mobilitu vědeckých pracovníků a jejich účelnou obměnu umožňuji v postačujícím rozsahu nynější obecně platné pracovněprávní předpisy.

K bodu 17

Stanovy, tak jako dřívější, podrobně stanoví pravomoc a působnost jednotlivých orgánů, zřizováni pracovišť atd. Způsob jejich přijímání a schvalování se v souladu se současnými potřebami upravuje pružněji.

K článku III

Potřeba provést zásadní novou právní úpravu postavení a úkol akademii věd, na niž se již pracuje, je natolik naléhavá, že se doporučuje omezit účinnost platné právní úpravy nejdéle do 31. prosince 1992.

K článku IV

Vzhledem k nutnosti realizovat navržená demokratizační opatření co nejrychleji, se navrhuje, aby zákon nabyl účinnosti již dnem vyhlášení.

V Praze dne 5. dubna 1990

M. Čalfa v.r.

předseda vlády

Československé federativní republiky

F. Reichel v.r.

místopředseda vlády

a předseda Státní komise pro vědeckotechnický

a investiční rozvoj


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP