Federální shromáždění
československé federativní republiky se usneslo
na tomto zákoně:
Zákon č. 54/1963
Sb., o Československé akademii věd, ve zněni
zákonného opatření předsednictva
Federálního shromáždění
č. 26/1970 Sb. a zákona č. 91/1977 Sb., se
mění a doplňuje takto:
1. Z preambule se vypouští
první věta a úvodní věta preambule
zní:
"Věda, těsně
spjatá se životem společnosti, musí
soustřeďovat své sily na hlavní úkoly
vyplývající z potřeb hospodářského
a kulturního rozvoje země a usilovat o dosažení
nejvyšší teoretické a metodické
úrovně, komplexnosti a maximální efektivnosti
vědeckovýzkumné práce."
2. § 2 zni:
Úkolem Akademie je zejména:
a) podílet se na vytváření
koncepce rozvoje československé vědy;
b) řešit na svých
pracovištích základní, pro rozvoj vědy
i společnosti významné teoretické
problémy přírodních, technických
a společenských věd; přitom úzce
spolupracovat s vysokými školami a dalšími
vědeckými pracovišti;
c) vychovávat vědecké
pracovníky a pečovat o další zvyšování
jejich kvalifikace;
d) zveřejňovat výsledky
své činnosti a přispívat k jejich
popularizaci;
e) být představitelem
československé vědy v zahraničí
a rozvíjet v oborech své činnosti mezinárodní
spolupráci:".
3. § 3 odst. 1 zní:
/1/ V zásadních
vědeckých otázkách je Akademie poradcem
vlády a spolupracuje se Státní komisi pro
vědeckotechnický a investiční rozvoj
a se Státní plánovací komisi.".
4. § 4 zni:
Akademie je právnickou
osobou. Právo hospodaření se svěřeným
národním majetkem vykonávají jménem
Akademie její organizační útvary.".
5. V § 9 písm. a)
a b) se vypouštějí slova "jsou oddáni
socialistické vlasti" a slova a i jinak přispívají
k výstavbě nové společnosti";
v písm. d) se vypouští slovo "socialismus".
6. § 10 zní:
Členy Akademie jmenuje
vláda československé federativní republiky
na základě volby, kterou provádí valné
shromáždění Akademie.".
7. § 12 zni:
Člen Akademie pozbývá
členství rozhodnutím vlády Československé
federativní republiky na základě návrhu
valného shromáždění Akademie,
jestliže se zpronevěřil vědecké
cti, nebo byl-li mu uložen trest ztráty čestných
titulů a vyznamenání anebo jestliže
soustavně a bez náležitého důvodu
neplní úkoly vyplývající z
jeho členství v Akademii (§ 11 odst. 1).".
8. § 13 zni:
/1/ Vrcholným orgánem Akademie
je valné shromáždění Akademie
které se skládá ze sboru členů
Akademie a z Komory zástupců zvolených na
pracovištích Akademie.
/2/ Valné shromáždění
a) rozhoduje o zaměření
činnosti a organizaci Akademie a určuje hlavni směry
další práce a rozvoje Akademie,
b) projednává zprávu
prezídia o činnosti Akademie,
c) na návrh prezídia
stanoví, pro které vědní obory mají
být zřízena vědecká kolegia.
/3/ Prezídium Akademie
svolává valné shromáždění
nejméně jednou za rok.".
9. § 14 zni:
/1/ Stálým řídícím
orgánem Akademie je prezídium Akademie, jež
tvoří předseda Akademie, místopředsedové
Akademie, vědecký sekretář Akademie
a další členové prezídia. Počet
místopředsedů Akademie a dalších
členů prezídia urči vláda Československé
federativní republiky na
návrh valného shromáždění.
Valné shromáždění navrhuje vládě
složeni prezídia na základě tajného
hlasování z činů Akademie a ze zástupců
zvolených na pracovištích Akademie. Členové
prezídia za Slovenskou akademii věd jsou navrhováni
na základě volby v Radě vědců
Slovenské akademie věd. Místopředsedy
Akademii vědeckého sekretáře Akademie
a další členy prezídia jmenuje na základě
tohoto návrhu vláda Československé
federativní republiky. Předsedu Akademie jmenuje
prezident Československé federativní republiky
na návrh vlády.
/2/ Prezídium a jeho členové
odpovídají za svou činnost valnému
shromáždění a vládě Československé
federativní republiky.
/3/ Funkční období
prezídia stanoví vláda Československé
federativní republiky na návrh valného shromáždění.".
10. § 15a se vypouští.
11. V § 16 odst. 1 se vypouštějí
slova "ideovými a".
12. V § 17 se vypouštějí
slova "a zástupců společenských
organizací".
13. V § 19 odst. 1 se slova
"kulturně politické" nahrazuji slovem
"kulturní".
14. § 19 odst. 3 zni:
"/3/ Ředitel (vedoucí)
vědeckého pracoviště je povinen vytvářet
podmínky pro účast pracovníků
na řízení vědecké práce
pracoviště. Zaměřeni činnosti
a organizaci pracoviště je ředitel povinen
projednávat ve vědecké radě pracoviště.".
15. V § 20 odst. 1 se vypouštějí
slova "v souladu s plány vědeckovýzkumných
prací" a slova "politicky se vzdělávat".
16. V § 20 se vypouští odst. 4.
17. § 21 zní
Vnitřní poměry
Akademie a právní postaveni jejích orgánů
a organizačních útvarů, způsob
jednání a usnášení valného
shromáždě ní podrobněji upraví
stanovy Akademie, které schvaluje vláda česko
slovenské federativní republiky. Návrh stanov
předkládá vládě předseda
Akademie na základě rozhodnutí valného
shromáždění.".
18. § 21a se vypouští.
Ve všech ustanoveních
zákona se název "Československá
socialistická republika" nahrazuje názvem "Československá
federativní republika".
Zákon č. 54/1963
Sb., o československé akademii věd, ve zně
zákonného opatřeni předsednictva Federálního
shromážděni č. 26/1970 Sb., zákona
č. 91/1977 Sb. a tohoto zákona pozbude účinnosti
nejpozději dnem 31. prosince 1992.
Tento zákon nabývá
účinnosti dnem vyhlášení.
I. Všeobecná část
Dosavadní zákon
o československé akademii věd, který
byl přijat v roce 1963 a v nepříznivém
smyslu změněn v letech 1970 a 1977, je v rozporu
s principy svobody vědeckého bádání
a demokratismu vědeckého života a vyžaduje
zásadní změnu. Přípravné
práce na komplexní nové právní
úpravě postaveni a úkolů akademií
věd v duchu těchto
principů byly již zahájeny.
Ještě než k této
úpravě dojde, je nezbytné učinit v
uspořádání a činnosti Akademie
alespoň nejnaléhavější demokratizační
opatření, která vyplývají z
jednání mimořádného valného
shromáždění členů Československé
akademie věd, konaného dne 21. prosince 1989.
Jde především
o to, aby se na životě Akademie a na rozhodování
o její činnosti spolu se členy Akademie plnoprávně
účastnili i vědečtí pracovnici
pracovišť Akademie. K tomu směřují
navrhované změny zákona, týkající
se složeni valného shromáždění
Akademie, konstituování a složeni prezídia
Akademie a úlohy vědeckých rad pracovišť
Akademie.
Dále je nezbytné
odstranit ze zákona překonaná ustanoveni,
která jsou v rozporu s již provedenými změnami
ústavních a jiných zákonů a
neodpovídají potřebám současného
společenského vývoje.
Současně je nutno
změnit i ta ustanovení, která nadřazuji
Akademii jiným složkám naši vědeckovýzkumné
základny, zvláště vysokým školám.
Podrobnosti o uspořádáni,
konstituování a činnosti jednotlivých
orgánů a složek Akademie upraví v souladu
s navrhovaným zákonem její stanovy, které
na základě návrhu Akademie schválí
vláda Československé federativní republiky.
Navrhovaný zákon
si nevyžádá zvýšeni rozpočtových
nákladů, nebude znamenat růst administrativních
nároků a nevyvolá požadavky na personální
zajištění.
II. Zvláštní
část
K bodům 1, 3, 4, 5,
6, 7, 10, 11, 12, 13, 15 a 18
Návrh vychází
z ústavních změn a ze současného
politického a právního stavu.
K bodu 2
Nově navrhované
znění vyjadřuje současné pojetí
činnosti Akademie a odstraňuje ustanovení,
která byla spjata s dřívějším
administrativně byrokratickým pojetím řízení
vědecké práce a nadřazovala Akademii
jiným složkám vědeckovýzkumné
základny.
K bodům 8, 9 a 14
Zde jsou zakotveny demokratické principy
řízení Akademie, tj.
a) plnoprávnými
členy valného shromáždění
se stávají členové Komory zástupců
zvolených na pracovištích Akademie,
b) členy prezídia
Akademie budou mimo členy Akademie i zástupci zvoleni
na vědeckých pracovištích,
c) ustanovení o vědeckých
radách legalizuje současný stav po mimořádném
valném shromáždění a demokratizuje
rozhodováni o zásadních otázkách
zaměření a činnosti jednotlivých
vědeckých pracovišť Akademie.
K bodu 16
Vypuštění diskriminačního
ustanovení, že vědečtí pracovníci
mohou sjednávat pracovní poměr pouze na dobu
určitou, nejdéle na pět let, je v současné
době nezbytné vzhledem k tomu, že toto ustanoveni
bylo v minulosti hrubě politicky zneužíváno.
Potřebnou mobilitu vědeckých pracovníků
a jejich účelnou obměnu umožňuji
v postačujícím rozsahu nynější
obecně platné pracovněprávní
předpisy.
K bodu 17
Stanovy, tak jako dřívější,
podrobně stanoví pravomoc a působnost jednotlivých
orgánů, zřizováni pracovišť
atd. Způsob jejich přijímání
a schvalování se v souladu se současnými
potřebami upravuje pružněji.
K článku III
Potřeba provést
zásadní novou právní úpravu
postavení a úkol akademii věd, na niž
se již pracuje, je natolik naléhavá, že
se doporučuje omezit účinnost platné
právní úpravy nejdéle do 31. prosince
1992.
K článku IV
Vzhledem k nutnosti realizovat
navržená demokratizační opatření
co nejrychleji, se navrhuje, aby zákon nabyl účinnosti
již dnem vyhlášení.
V Praze dne 5. dubna 1990 |